Saatiin sitten valitus naapurilta
Ottaa suoraan sanottuna päähän. Ollaan asuttu tässä kerrostalossa nyt kaksi vuotta, joiden aikana viikonloppuisin ollaan kotona ehkä kerran kuussa. Lapseton pariskunta, ei lemmikkejä - molemmat 8-16 töissä ja hiljaisuutta ollaan noudatettu suorastaan orjallisesti. Nyt lauantaina pidimme ystävillemme illanistujaiset miehen syntymäpäivän kunniaksi, paikalla neljä pariskuntaa, eli asunnossamme oli yhteensä kymmenen päälle 25-vuotiasta. Ohjelmaan kuului illallinen ja seurustelua, ei mitään bileitä ja karaokea. Taustalla oli musiikkia melko hiljaisella, ei bassonjumputusta. Taloyhtiössämme on hiljaisuus klo 23, jonka jälkeen hiljensin musiikin. Lähdimme jatkamaan asunnostamme hieman päälle puolenyön, kukaan ei ollut ns. äänekkäässä kaatokännissä. No tänään brunssille lähtiessämme ala-ovella oli valituslappu meidän "äänekkäistä bileistämme", jotka pitivät koko taloyhtiön hereillä :O
Että sapettaa. Koko asumisemme aikana tää oli nyt toinen kerta, kun meillä on ylipäätään ollut vieraita noinkin myöhään, yleensä kutsumme vieraat vapaa-ajan asunnollemme, jossa pääsääntöisesti muutenkin olemme viikonloput. Lisäksi kun tähän yhtälöön lisää seinänaapurin aamusta yöhön räksyttävät koirat ja yläkerran naapurien pattereita kolisuttavat sängynnatinat ja tappelut, väittäisin, että tässä taloyhtiössä emme todellakaan ole äänekkäimmästä päästä. Yläkerrasta tämä valitus on ilmeisesti tullutkin, sillä alakerrassa asuu tuttumme, jonka tietäisin kyllä ottavan kasvokkain asian puheeksi ja seinänaapurin kanssa juttelinkin jo, eikä hän kokenut meidän metelöineen lainkaan. Tekis mieli tehdä uusi lappu ja suositella yläkertalaisia siirtämään se helkkarin sänky 10 senttiä lämpöpattereista tai sijoittamaan paneskelunsa hiljaisuuden puitteissa oleviin aikoihin...
Mä ymmärrän kyllä, että toistuvat bileet ärsyttävät, mutta kerran vuoteen tapahtuvat juhlat, jotka päättyvät jo puoliltaöin - ei voi ymmärtää...
Kommentit (66)
Minä olen ujo ja pelkään sosiaalisia tilanteita, joten naapurillemme suoraan valittaminen, sanotaanko näin, pelottaa. Nukun korvatulppien kanssa ja silti kuulen sen lähes jokapäiväisen tappelun ja kännäyksen. Kaikenlisäksi käyttävät huumeitakin. Onneksi lähtivät pois. Kai sitä olisi aiemmin pitänyt itseään niskasta ottaa kiinni ja mennä ovelle, vaikka pelkäsin niiden hyökkäävän kimppuun. Ja kyllä, he ovat sen kaltaisia ihmisiä, tappelevat ja riehuvat kuin mitkäkin teinit. Poliisit monta kertaa puuttuneet riitoihin, vankilassa olleet. Muuten tämä on ihan kivaa seutua.
Muuttaisin kyllä mieluusti keskelle ei mitään jos vain säästössä olisi tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:06"]
Minusta on kyllä todella outoa naapureilta olla sanomatta teille yhtään mitää, laittaa viestiä isännöitsijälle ja ilmoittaa tämä sekä valittaa teistä lapulla seinällä :O
[/quote]
Niin mustakin. Ja kun tiedän, että jos joku olisi ovikelloamme soittanut, niin taatusti olisimme vuolaiden anteeksipyyntojen kera lähteneet heti jatkamaan juhlia muualle. Suurinpiirtein varmaan joku anteeksipyyntösuklaalevy oltais käyty vielä aamulla sujauttamassa huomauttajan postilaatikosta kiitokseksi, että tulivat mainitsemaan asiasta. Minusta ei ole todellakaan mukavaa, että joku kokee meidän aiheuttavan häiriötä, olisin tälläkin hetkellä tosi tosi noloissani, ellei tää ärsytys ois nyt päällimmäinen tunne.
Tyhmä bilettäjä. Nämä bileporukat, juopot, lapsiperheet ja koiranomistajat ja muut häiriköt voisi ihan suosiolla asuttaa samoihin rappuihin tai taloihin asumaan keskenään. Mutta eihän se nyt sitten näille häiriköille sovi, jos vaikka joku joskus häiritsee omaa rauhaa!
Minusta tuo on naapureilta ihan normaalia nykypäivänä. En minä välttämättä menisi lauantai-iltana soittelemaan jonkun naapurin ovikelloa ja valittamaan sieltä kantautuvasta metelistä, koska sieltä voi ihan hyvin tulla saman tien nyrkistä silmään tai muuten vaan käskevät painua vittuun valittamasta. Paljon mieluummin asioin sitten seuraavana päivänä ammatti-isännöitsijän kanssa asiasta. Sen verran on itsesäilytysvaisto vielä kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:21"]
Me saimme valituslapun viime viikolla siksi, että askeltemme äänet kuuluvat alakerran naapurin asuntoon...o_O Mielestäni ovat melko luonnollinen osa kerrostaloelämisen ääniä. Huoh.
[/quote]Yhden un tutun kerrostalossa joku ammattivalittaja oli usein pannuhuoneessa kuuntelemassa kenen asunnosta kuului jotain putkien tai patterien, en oikein muista mitä, mutta jotain älytöntä kuitenkin, ääniä.. et onhan noita hulluja :(
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:17"]
Minusta tuo on naapureilta ihan normaalia nykypäivänä. En minä välttämättä menisi lauantai-iltana soittelemaan jonkun naapurin ovikelloa ja valittamaan sieltä kantautuvasta metelistä, koska sieltä voi ihan hyvin tulla saman tien nyrkistä silmään tai muuten vaan käskevät painua vittuun valittamasta. Paljon mieluummin asioin sitten seuraavana päivänä ammatti-isännöitsijän kanssa asiasta. Sen verran on itsesäilytysvaisto vielä kunnossa.
[/quote]Mutta laittaisitko seinälle lapun jossa mainitsisit nimeltä ko naapurit? Minusta se ei ole normaalia. Ja jos meteli häiritsee voi soittaa poliisit jos itse ei uskalla paikalle mennä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:10"]
Minä olen ujo ja pelkään sosiaalisia tilanteita, joten naapurillemme suoraan valittaminen, sanotaanko näin, pelottaa. Nukun korvatulppien kanssa ja silti kuulen sen lähes jokapäiväisen tappelun ja kännäyksen. Kaikenlisäksi käyttävät huumeitakin. Onneksi lähtivät pois. Kai sitä olisi aiemmin pitänyt itseään niskasta ottaa kiinni ja mennä ovelle, vaikka pelkäsin niiden hyökkäävän kimppuun. Ja kyllä, he ovat sen kaltaisia ihmisiä, tappelevat ja riehuvat kuin mitkäkin teinit. Poliisit monta kertaa puuttuneet riitoihin, vankilassa olleet. Muuten tämä on ihan kivaa seutua.
Muuttaisin kyllä mieluusti keskelle ei mitään jos vain säästössä olisi tarpeeksi.
[/quote]Eihän tuommoiseen pidäkään itse mennä sanomaan yhtään mitään, poliisit paikalle plus isännöitsijälle ilmoitus. Mutta ap:n tapauksessa joku naapuri olisi voinut seuraavana päivänä ottaa asian puheeksi eikä naurettavaa lappua. Tulee ihan nolaamismeininki mieleen.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:21"]
Me saimme valituslapun viime viikolla siksi, että askeltemme äänet kuuluvat alakerran naapurin asuntoon...o_O Mielestäni ovat melko luonnollinen osa kerrostaloelämisen ääniä. Huoh.
[/quote]
Mun mielestä ei oo luonnollista, että kuulee yläkerran naapurin joka askeleen. Siis joka ikinen kerta, kun se liikkuu siellä asunnossa. Ja jos siitä on valituksiakin jo tullut, niin kyllä minä ainakin kovasti yrittäisin hillitä sitä kantakävelyä. Eri asia, jos silloin tällöin jotakin kuuluu, mutta että joka ikinen päivä se sama töminä. Kyllä se syö miestä.
Ei nämä bileet sattumalta olleet Merihaassa?:D
Olen töissä isännöitsijätoimistossa ja kyllä meille tulee näitä puheluita: " Meillä oli bileet viikonloppuna, mutta lopetettiin klo 23 ja sen jälkeen oltiin hipihiljaa. Jos joku valittaa, se on vale".
Näissä tapauksissa joku on käynyt ovella tai jättänyt lapun ja kenties uhannut valittaa isännöitsijälle. Syyllinen haluaa puolustautua ennen kuin joku valittaa.
No vaikka perintönä,ristus mitä porukkaa taas....
Miten joku voi oikeasti luulla ettei KYMMENESTÄ ihmisestä muka lähde ääntä? Kyllä kuule lähtee. Yleensä jo kolmestakin ihmisestä saa aikaan aikamoisen älämölöön kun kaikki puhuu päällekkäin. Varsinkin kerrostalossa joissa huono äänieristys.
Ei sun mihinkään kannata soitella. Virallisen varoituksen saa vasta, jos useampi naapuri valittaa samasta. Hei, sait heippalapun, se ei ole iso juttu.
Kai se oli järkytys kun ovat tottuneet muuten täydelliseen hiljaisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:07"]
Kannattaisi laittaa rapun ilmoitustaululle viestiä, jos pidät illanistujaiset. Niin minäkin teen ja kirjoitan vielä, että metelistä saa ja pitääkin tulla rohkeasti oven taakse ilmoittamaan. Myöskin kannattaa lähteä jo ennen klo 23, eikä niin, että mölisette juuri tuohon aikaan rappukäytävässä tekemässä lähtöä.
[/quote]
No juu, olis kyllä täytynyt laittaa, en vaan oikeasti tajunnut, että meidän porukasta lähtisi muka niin paljon ääntä, että kuuluisi häiritsevästi naapuriin. Varsinkaan kun musiikkia ei ollut. Mutta vastaisuuden varalle täytyy kyllä laittaa vinkki muistiin. Onneksi on tuo toinen paikka jossa järjestää juhlia, siellä ei naapurit häiriinny :D
10 ihmistä saa kyllä aikaan infernaalisen älämölön itse sitä mitenkään tiedostamatta. Ilman musiikin jumputustakin, niin se puheenpölinä ja kimittävien ämmien kälkätys sekä jatkuva naurunremakka voi todella ruveta käymään hermoon. Sitten ryhmä rämä kolistelee ja käkättää rappukäytävässä ja känniläiset kaatuilee pitkin seiniä hieman jälkeen puolenyön (todennäköisesti kaunistelit tätäkin eli lähditte liikenteeseen joskus yhden-kahden aikaan) ja taksin ovia paiskotaan pihalla ikkunoiden alla, niin kyllä siinä humalaisista ääntä lähtee ihan tarpeeksi yhden valituslapun edestä.
Ap:n kannattaisi laittaa lappu alas etukäteen, jotta osaavat tulla ovelle sanomaan, jos häiritsee, silloin ei naapureidenkaan tarvitse "pelätä", mikä siellä ovella on vastaanotto, jos käy sanomassa.
Tuliko mieleen, että talossa saattaa asua joku, joka on ollut aikaisin lauantaiaamuna töissä ja teidän ehkä huomaamatta kovaääninen puheensorina ja naureskelu sekä öinen rappukäytävässä liikkuminen häiritsi. Tai että sunnuntaina odotti työpäivä. Väsyneenä ketuttaa ja ehkä ylireagoi. Kaikki eivät vietä viikonloppuna vapaata.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:15"]
Juu en mä oikeasti taida lappua laittaa, maanantaina soitan kyllä isännöitsijälle ja kyselen, onko viestiä tullut sinne suunnalle ja selitän, mikä tilanne on. Mä en oikein tiedä, et mitä tässä on taustalla, kun kerran ollaan yleensä viikonloput poissa, mutta ymmärsin seinänaapurin puheista, että näiden yläkerran asukkaiden johdosta jotain polemiikkia olis ollut vuosien saatossa. Ilmeisesti melko äänekkäitä jatkoja ainakin viettäneet. Oisko tää sit joku kosto et meluaa ne muutkin? :/
[/quote]Mä kallistuisin tän vaihtoehdon kannalle. etenkin kun sitä valitusta ei tiputettu/postitettu teidän luukusta eikä kukaan tullut myöhemmin kasvotusten sanomaan.
Et sitten varottanu naapureita etukäteen?
Oma moka, nuole näppejäs!
Minusta on kyllä todella outoa naapureilta olla sanomatta teille yhtään mitää, laittaa viestiä isännöitsijälle ja ilmoittaa tämä sekä valittaa teistä lapulla seinällä :O