Saatiin sitten valitus naapurilta
Ottaa suoraan sanottuna päähän. Ollaan asuttu tässä kerrostalossa nyt kaksi vuotta, joiden aikana viikonloppuisin ollaan kotona ehkä kerran kuussa. Lapseton pariskunta, ei lemmikkejä - molemmat 8-16 töissä ja hiljaisuutta ollaan noudatettu suorastaan orjallisesti. Nyt lauantaina pidimme ystävillemme illanistujaiset miehen syntymäpäivän kunniaksi, paikalla neljä pariskuntaa, eli asunnossamme oli yhteensä kymmenen päälle 25-vuotiasta. Ohjelmaan kuului illallinen ja seurustelua, ei mitään bileitä ja karaokea. Taustalla oli musiikkia melko hiljaisella, ei bassonjumputusta. Taloyhtiössämme on hiljaisuus klo 23, jonka jälkeen hiljensin musiikin. Lähdimme jatkamaan asunnostamme hieman päälle puolenyön, kukaan ei ollut ns. äänekkäässä kaatokännissä. No tänään brunssille lähtiessämme ala-ovella oli valituslappu meidän "äänekkäistä bileistämme", jotka pitivät koko taloyhtiön hereillä :O
Että sapettaa. Koko asumisemme aikana tää oli nyt toinen kerta, kun meillä on ylipäätään ollut vieraita noinkin myöhään, yleensä kutsumme vieraat vapaa-ajan asunnollemme, jossa pääsääntöisesti muutenkin olemme viikonloput. Lisäksi kun tähän yhtälöön lisää seinänaapurin aamusta yöhön räksyttävät koirat ja yläkerran naapurien pattereita kolisuttavat sängynnatinat ja tappelut, väittäisin, että tässä taloyhtiössä emme todellakaan ole äänekkäimmästä päästä. Yläkerrasta tämä valitus on ilmeisesti tullutkin, sillä alakerrassa asuu tuttumme, jonka tietäisin kyllä ottavan kasvokkain asian puheeksi ja seinänaapurin kanssa juttelinkin jo, eikä hän kokenut meidän metelöineen lainkaan. Tekis mieli tehdä uusi lappu ja suositella yläkertalaisia siirtämään se helkkarin sänky 10 senttiä lämpöpattereista tai sijoittamaan paneskelunsa hiljaisuuden puitteissa oleviin aikoihin...
Mä ymmärrän kyllä, että toistuvat bileet ärsyttävät, mutta kerran vuoteen tapahtuvat juhlat, jotka päättyvät jo puoliltaöin - ei voi ymmärtää...
Kommentit (66)
Me saimme valituslapun viime viikolla siksi, että askeltemme äänet kuuluvat alakerran naapurin asuntoon...o_O Mielestäni ovat melko luonnollinen osa kerrostaloelämisen ääniä. Huoh.
Mistä sä varmuudella tiedät kuka sen lapun alaoveen oli kiinnittänyt? Jos mä olisin seinä- tai alakerran naapurisi, voisin silti ihan pokkanaamalla selittää, että en se minä ollut vaan varmaan toi toinen naapuri, vaikka ite olisin sen sinne kirjottanut. Naapurisopu nääs :p. Mut anyway, en sinuna missään nimessä menis soittelemaan isännöitsijälle. Nehän pitää sua ihan urpona, jos kukaan oikeasti ole tehnyt sitä valitusta. "hei tääl on maija meitsiläinen, pyydän anteeks,siis hei, ei tuu koskaan toistumaan, siis sori ihan kauheesti että meistä on valitettu, varmana ei kännissä siellä ölisty vannon, joku nipo vaan valittaa turhasta jne ja seliseli." "ööö, mutta eihän teistä kukaan ole valittanut?" "aijaa... öh no heippa sit."
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:28"]
Mistä sä varmuudella tiedät kuka sen lapun alaoveen oli kiinnittänyt? Jos mä olisin seinä- tai alakerran naapurisi, voisin silti ihan pokkanaamalla selittää, että en se minä ollut vaan varmaan toi toinen naapuri, vaikka ite olisin sen sinne kirjottanut. Naapurisopu nääs :p. Mut anyway, en sinuna missään nimessä menis soittelemaan isännöitsijälle. Nehän pitää sua ihan urpona, jos kukaan oikeasti ole tehnyt sitä valitusta. "hei tääl on maija meitsiläinen, pyydän anteeks,siis hei, ei tuu koskaan toistumaan, siis sori ihan kauheesti että meistä on valitettu, varmana ei kännissä siellä ölisty vannon, joku nipo vaan valittaa turhasta jne ja seliseli." "ööö, mutta eihän teistä kukaan ole valittanut?" "aijaa... öh no heippa sit."
[/quote]
Siis lapulla oli maininta, että isännöitsijälle ilmoitetaan asiasta. Alakerran naapuri olisi takuuvarmasti hoitanut asian kasvotusten, ollaan tuttavia muutenkin. Lisäksi seinänaapuri olis saanut kyllä Oscarin näyttelijäntyöstään, mikäli hän olisi oikeasti lapun jättänyt. Toisella seinällä on toimistotila, joka luonnollisesti on viikonlopun tyhjillään. Tietty nää viistoon olevat ala-ja yläkerran asukkaatkin ovat voineet olla asialla, mutta kun kerran mitään bassonjumputusta ei ole ollut, niin ei nyt varmaan rakenteita pitkin puheensorina kuulu?
Meinaat siis että saat itse möykätä koska muutkin möykkää siinä talossa? :D Itse en ainakaan jaksa kuunnella yhtään kovaa puheensorinaa tai räkätystä tms hiljaisuuden jälkeen, koska minun ei yksinkertaisesti tarvitse. Taloyhtiön pelisäännöt on sovittu ja niihin on sitouduttu kun kämppään on muutettu. Ja kyllä se nyt on ymmärrettävä että kymmenestä ihmisestä lähtee luultavasti aika kovasti ääntä muutamankin viinilasin jälkeen vaikkei sitä itse siinä tilanteessa huomaisikaan.
Meillä lukee järjestyssäännöissä että juhlista ja bileistä on ilmoitettava naapureille etukäteen.
Minä,minä,minä....en aiheuta häiriötä. Kyllä olette aiheuttaneet ja jo tuossa olet rikkonut järjestyssääntöjä kun et ole ilmoittanut asiasta!
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:45"]
Meinaat siis että saat itse möykätä koska muutkin möykkää siinä talossa? :D Itse en ainakaan jaksa kuunnella yhtään kovaa puheensorinaa tai räkätystä tms hiljaisuuden jälkeen, koska minun ei yksinkertaisesti tarvitse. Taloyhtiön pelisäännöt on sovittu ja niihin on sitouduttu kun kämppään on muutettu. Ja kyllä se nyt on ymmärrettävä että kymmenestä ihmisestä lähtee luultavasti aika kovasti ääntä muutamankin viinilasin jälkeen vaikkei sitä itse siinä tilanteessa huomaisikaan.
[/quote]
En meinaa. Meinaan sitä, että tää on nyt melko varmuudella eka kerta kun ylipäätään mitään mökää meiltä on kuulunut hiljaisuuden aikana, jos koskaan. Meillä ei päivisin jumputeta musiikkia, meillä ei tapella kovaäänisesti yms. yms. Mutta kun on itse saanut kuunnella milloin naapureiden koirien räksytystä kellonajasta riippumatta, toisten naapureiden yöllisiä tappeluita, patterinhakkausta yms. niin jotenkin sitä olettaa, että kerran saisi itsekin ottaa moisen erivapauden, että tunnin hiljaisuutta pidempään saisi vieraita olla kylässä. Normaalilla puheäänellä kun saa hiljaisuudenkin jälkeen keskustella. Mutta ehkä minunkaan ei yksinkertaisesti tarvitse tästlähin kuunnella naapureiden hiljaisuudenjälkeisiä ääniä, osaan minäkin kirjoittaa ja mustetta löytyy tulostimesta. Tosin mielestäni on myös fiksumpia keinoja hoitaa tilanne. Vielä tähän mennessä muiden metelit eivät ole ylivoimaisesti haitanneet, mutta ehkä enää en tyydy vaan ottamaan takkiini.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:55"]
Meillä lukee järjestyssäännöissä että juhlista ja bileistä on ilmoitettava naapureille etukäteen. Minä,minä,minä....en aiheuta häiriötä. Kyllä olette aiheuttaneet ja jo tuossa olet rikkonut järjestyssääntöjä kun et ole ilmoittanut asiasta!
[/quote]
Meillä ei ole järjestyssäännöissä ilmoitusvelvollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:02"]
Oliko siinä valituksessa tosiaan julkisesti yksilöity melun lähde? Ettei olisi ollut juhlat myös jossain toisessa asunnossa?
[/quote]
Joo oli meidän sukunimi mainittu :(
[/quote]Tuo on munsta raukkamaista. Jos ei ole pokkaa tulla kasvotusten korrektisti sanomaan vaan tekee sen anonyymisti niin että kaikilla asukkailla on mahdollisuus nähdä moitelappu niin olisi sitten jättänyt identifioinnin tekemättä :(
Te kokoomusnuoret kuvittelette voivanne kyykyttää muita ihmisiä ihan mielenne mukaan säännöistä välittämättä. Säänöthän ei koske teitä, vaan muita naapureita vaan! Mitä pidemmälle ketjua lukee, niin huomaa kuinka sulla rupee pikkuhiljaa porvariston hillity charmi karisemaan ja mielipiteet naapureita kohtaan kovenevat. Asuuko siellä yläkerrassa maahanmuuttajataustaisia sossupummeja, sano suoraan vaan.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 23:23"]
Te kokoomusnuoret kuvittelette voivanne kyykyttää muita ihmisiä ihan mielenne mukaan säännöistä välittämättä. Säänöthän ei koske teitä, vaan muita naapureita vaan! Mitä pidemmälle ketjua lukee, niin huomaa kuinka sulla rupee pikkuhiljaa porvariston hillity charmi karisemaan ja mielipiteet naapureita kohtaan kovenevat. Asuuko siellä yläkerrassa maahanmuuttajataustaisia sossupummeja, sano suoraan vaan.
[/quote]
Ei asu, asuu ihan keski-ikäinen valkoihoinen pariskunta, töissäkäyviä molemmat tietääkseni. Kokoomusnuori en ole. Mutta illanistujaisemme edusti kyllä hillittyä charmia, kiitos kuvailusta, tämä ehkä selventää, että rymybileistä ei ollut kyse. Niitä järjestämme sitten paikassa, jossa emme aiheuta naapureillemme haittaa.
Ja joku haluaa vapaaehtoisesti asua, jossain bb-talossa (kerrostalossa) miljoonan säännön kera..
Mitä jos selvittäisitte asian puhumalla ja osoittaisitte että ette ole rikkoneet järjestyssääntöjä? Ja ei tuollainen lappu seinällä ole mikään virallinen valitus. Pitäkää puolenne! Ystävällisesti kuitenkin, siten saa parhiten hyviä tuloksia aikaan.
Kannattaisi laittaa rapun ilmoitustaululle viestiä, jos pidät illanistujaiset. Niin minäkin teen ja kirjoitan vielä, että metelistä saa ja pitääkin tulla rohkeasti oven taakse ilmoittamaan. Myöskin kannattaa lähteä jo ennen klo 23, eikä niin, että mölisette juuri tuohon aikaan rappukäytävässä tekemässä lähtöä.
kuse pelleille ja tiputa jäätynyt kusi postiluukusta.
Tuossakin on ne pari ääripäätä. Toiset kilahtaa jostain olemattomasta yllättävästä rapsauksesta, toiset sitten ei taas osaa elää ollenkaan siten että osaisi ottaa muutkin rapussa asujat huomioon. Esim. olen nähnyt yhden ilmeisen häiriintyneen yksilön joka takoi aamusta iltaan ja välillä yötkin pitkin seiniä. Syystä en tiedä mutta lopulta se lähti kun naapurit kyllästyi eikä se lopettanut varoituksiin.
Älä välitä.
Se tuntuu olevan enemmän sääntö kun poikkeus, että joka rapussa pitää asua se yksi kyylä.
Te ette tehneet mitään väärin ja tämä valittaja on kaiketi sitä sorttia, että valittaa kaikesta.
Mihinkään lappusotaan en vaivautuisi. Iloisesti sanoisin päivää kun vastaan tulee.
Juu en mä oikeasti taida lappua laittaa, maanantaina soitan kyllä isännöitsijälle ja kyselen, onko viestiä tullut sinne suunnalle ja selitän, mikä tilanne on. Mä en oikein tiedä, et mitä tässä on taustalla, kun kerran ollaan yleensä viikonloput poissa, mutta ymmärsin seinänaapurin puheista, että näiden yläkerran asukkaiden johdosta jotain polemiikkia olis ollut vuosien saatossa. Ilmeisesti melko äänekkäitä jatkoja ainakin viettäneet. Oisko tää sit joku kosto et meluaa ne muutkin? :/
Tyhmät naapurit. Jos kerran muka häiritsitte heitä niin paljon, mikseivät tulleet juhlien aikana soittamaan ovikelloa ja kohteliaasti sanomaan että synttärinne häiritsevät (en kyllä usko että metelöitte). Tuollaiset nimettömät laput julkisella paikalla - ei siis edes teidän postiluukustanne - on pikkumaista ja ilkeää.
Ellei ihminen kestä normaaleja elämän ääniä kohtuullisessa määrin, hän voi rakentaa sen älvsbynsä jonnekin pöpelikköön ja pysyä siellä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:15"]
Juu en mä oikeasti taida lappua laittaa, maanantaina soitan kyllä isännöitsijälle ja kyselen, onko viestiä tullut sinne suunnalle ja selitän, mikä tilanne on. Mä en oikein tiedä, et mitä tässä on taustalla, kun kerran ollaan yleensä viikonloput poissa, mutta ymmärsin seinänaapurin puheista, että näiden yläkerran asukkaiden johdosta jotain polemiikkia olis ollut vuosien saatossa. Ilmeisesti melko äänekkäitä jatkoja ainakin viettäneet. Oisko tää sit joku kosto et meluaa ne muutkin? :/
[/quote]Näinpä taitaa olla. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa selvittää asia ja "pitää puolensa".
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:02"]
Oliko siinä valituksessa tosiaan julkisesti yksilöity melun lähde? Ettei olisi ollut juhlat myös jossain toisessa asunnossa?
[/quote]
Joo oli meidän sukunimi mainittu :(