Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun BMI on 42. Tarvitsen apua.

Vierailija
19.10.2014 |

Voitteko auttaa mua ruokavalioasioissa. En tiedä syönkö oikein/väärin/liikaa/liian vähän jne.

Tällä hetkellä (ja viimeisen pari kk) syömiset menee näin:

Aamulla kotona 2 isoa kuppia kahvia, johon pieni loraus laktoositonta kevytmaitoa/kuohukermaa

Töissä puolilta päivin lounas, joka on aina salaatti: salaatissa kasviksia runsaasti, pääasiassa erilaisia vihersalaatteja, tomaatti ja/tai n. 10cm:n pätkä tuorekurkkua. Joskus lisänä vähän hunajamelonia/avokadoa. Proteiininlähteenä pääasiassa kalkkunaa, broileria, keittokinkkuleikkelettä jne. Ehkä kerran viikossa tai kahdessa lohta. Salaatinkastikkeeksi laitan sokeritonta majoneesia hiukan. Määrä ehkä noin kolme rkl.

Kotiin tullessa n. klo 18 illallinen, johon kuuluu runsaasti kasviksia kuten lounaalla plus jotain proteiinia, kuten jauhelihapihvi (itse tehty, sis pelkkää jauhelihaa ja mausteita yleensä), paistettua broileria, pulled porkia jne. Rasvalisänä taas sitä majoa yleensä.

Välillä laitan salaatin joukkoon vähän jotain juustoa, jotain hedelmää, joskus hiukan metwurstia (minulla on alkanut olemaan suonenvetoja jalassa, johtuu kuulema suolanpuutteesta joten koetan sitä välillä lisätä esim aurajuustolla tai metwurstin avulla, kun en muuten tykkää suolaisesta ruuasta) mutta pääasiassa en niitä kauheasti syö. Majoneesia käytän siksi, että saisin riittävästi rasvaa, kun muuten syömäni ruoka on aika niukkarasvaista käsittääkseni. Oliiviöljyä käytin aikaisemmin salaatissa, mutta siitä tuli vatsakipuja joten se oli jätettävä pois.

Näillä syömisillä mun paino kuitenkin vaan jumittaa samassa. En huijaa ja valehtele, älkää vetäkö sitä tähän. Ruoka-annokset koostuu suurimmalta osin kasviksista, esim lounassalaatissa leikkelettä on 80-100g (kyllä, olen punninnut). Eli en usko että annoskootkaan ovat liian suuret? Ja tuo metwursti/aurajuusto/juusto, jos sitä käytän, niin ehkä pari kolme kertaa kuussa, kerta-annos on tosi pieni, n. 50g maks.

Mitä mun pitäis muuttaa? Mitä lisätä? Mitä vähentää? Täysin rasvattomalle dieetille en ala, ihminen tarvitsee riittävästi rasvaa laihduttaessaankin.

Makeanhimoa ei yleensä tule, mutta jos tulee, niin syön purkillisen rahkaa esim ananaspurkilla tai Bonne-soseella höystettynä. Tätäkään ei tapahdu kuin ehkä kerran tai kaksi kuussa, sillä vatsani ei oikein siedä maitotaloustuotteita. Pyrin välttelemään sokeria ja makeutusaineita, joten juon pelkkää vettä ja aamuisin nuo kaksi kuppia kahvia. Vettä menee pari-kolme litraa päivässä.

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liian vähän minkä vuoksi aineenvaihduntasi ei toimi kunnolla. Kun alat syömään kunnolla, aineenvaihduntasi käynnistyy ja kiloja alkaa tippumaan. En osaa sanoa peruskulutustasi, kun siihen täytyisi tietää  painosi ja pituutesi, mutta esim. 165 pituisella ja 115kg painoisella henkilöllä, joka ei juuri liiku perusaineenvaihdunta on noin 2300 kcal päivässä.

Sinun tulisi syödä noin 1800 kcal:in edestä päivässä, jolloin vaje olisi 500 kcal päivässä. Tuolla tulee hyvin tuloksia ilman että aineenvaihdunta hidastuu.

Liikuntaa kannattaa lisätä pikkuhiljaa. Kävele portaat hissin sijasta, kulje työmatkat kävellen/pyöräillen jos voit. Jos kuljet bussilla niin jää paria pysäkkiä aikaisemmin pois. Älä ota stressiä liikunnan lisäämisestä, lisää sitä pikkuhiljaa. Ensisijaista olisi saada ruokavalio kuntoon.

Täällä on tosi hyviä vinkkejä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00864

Parempi on syödä pieniä aterioita usein kuin muutama iso. Noilla lyhyillä ateriaväleillä ehkäistään myös ahmimishimon syntymistä; kun verensokeri pysyy tasaisena koko ajan, ei tee mieli ahmia.

Tsemppiä urakkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi