Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun BMI on 42. Tarvitsen apua.

Vierailija
19.10.2014 |

Voitteko auttaa mua ruokavalioasioissa. En tiedä syönkö oikein/väärin/liikaa/liian vähän jne.

Tällä hetkellä (ja viimeisen pari kk) syömiset menee näin:

Aamulla kotona 2 isoa kuppia kahvia, johon pieni loraus laktoositonta kevytmaitoa/kuohukermaa

Töissä puolilta päivin lounas, joka on aina salaatti: salaatissa kasviksia runsaasti, pääasiassa erilaisia vihersalaatteja, tomaatti ja/tai n. 10cm:n pätkä tuorekurkkua. Joskus lisänä vähän hunajamelonia/avokadoa. Proteiininlähteenä pääasiassa kalkkunaa, broileria, keittokinkkuleikkelettä jne. Ehkä kerran viikossa tai kahdessa lohta. Salaatinkastikkeeksi laitan sokeritonta majoneesia hiukan. Määrä ehkä noin kolme rkl.

Kotiin tullessa n. klo 18 illallinen, johon kuuluu runsaasti kasviksia kuten lounaalla plus jotain proteiinia, kuten jauhelihapihvi (itse tehty, sis pelkkää jauhelihaa ja mausteita yleensä), paistettua broileria, pulled porkia jne. Rasvalisänä taas sitä majoa yleensä.

Välillä laitan salaatin joukkoon vähän jotain juustoa, jotain hedelmää, joskus hiukan metwurstia (minulla on alkanut olemaan suonenvetoja jalassa, johtuu kuulema suolanpuutteesta joten koetan sitä välillä lisätä esim aurajuustolla tai metwurstin avulla, kun en muuten tykkää suolaisesta ruuasta) mutta pääasiassa en niitä kauheasti syö. Majoneesia käytän siksi, että saisin riittävästi rasvaa, kun muuten syömäni ruoka on aika niukkarasvaista käsittääkseni. Oliiviöljyä käytin aikaisemmin salaatissa, mutta siitä tuli vatsakipuja joten se oli jätettävä pois.

Näillä syömisillä mun paino kuitenkin vaan jumittaa samassa. En huijaa ja valehtele, älkää vetäkö sitä tähän. Ruoka-annokset koostuu suurimmalta osin kasviksista, esim lounassalaatissa leikkelettä on 80-100g (kyllä, olen punninnut). Eli en usko että annoskootkaan ovat liian suuret? Ja tuo metwursti/aurajuusto/juusto, jos sitä käytän, niin ehkä pari kolme kertaa kuussa, kerta-annos on tosi pieni, n. 50g maks.

Mitä mun pitäis muuttaa? Mitä lisätä? Mitä vähentää? Täysin rasvattomalle dieetille en ala, ihminen tarvitsee riittävästi rasvaa laihduttaessaankin.

Makeanhimoa ei yleensä tule, mutta jos tulee, niin syön purkillisen rahkaa esim ananaspurkilla tai Bonne-soseella höystettynä. Tätäkään ei tapahdu kuin ehkä kerran tai kaksi kuussa, sillä vatsani ei oikein siedä maitotaloustuotteita. Pyrin välttelemään sokeria ja makeutusaineita, joten juon pelkkää vettä ja aamuisin nuo kaksi kuppia kahvia. Vettä menee pari-kolme litraa päivässä.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on antanut minulle diabetes II ehkäisyruokavalion, paino on tippunut, eikä ole tarvinnut kärvistellä millään lailla. Niin kuin edellä on todettu, näytät syövän liian vähän ja liian harvoin. Seuraavilla neuvoilla on menty.

- Kaikkein tärkein on säännöllinen ruokailu, maksimissaan saa mennä 3 tuntia aterioiden välillä. Olin pari vuotta sitten sairaalassa n kuukauden, jossa tietenkin säännölliset ruoka-ajat, söin kaiken mitä eteen kannettiin ja kuitenkin laihduin 1 kg/vko ja ei ollut mitään fyysistä syytä laihtumiselle. Tämä pitää verensokerin tasaisena, ei tulee väsymystiloja ja annoskoot normalisoituu. Lääkäri sanoi, että jos on ehtinyt tulla kunnolla nälkä on ateriaväli ollut liian pitkä. Vaikka ei tekisi kolmen tunnin kohdalla mieli syödä, niin edes jotain suuhun, porkkana, omena, helmitomaatteja puolikas pikari.

- Aamiainen on tärkeä. Potkaisee aineenvaihdunnan käyntiin, kahvi ja tilkka kermaa ei siihen riitä. Minun on vaikea syödä aamulla, haarukka/veitsi-ruoka ei käy eikä voileivät, lusikka/juoma-ruoka käy. Itse syön annoksen perusrahkaa ja marjoja ryyditettynä pellavansiemenillä ja kookoshiutaleilla.

- Hiilareiden rajoittaminen on tärkeää, mutta ei saa jättää pois. Lääkärin mukaan max 20 gr hiilareita/ateria ja max 120 gr/päivä, hyviä hiilareita tietenkin. Kalorilaskurissa ja Finelin tietokannoissa on hyvät ruoka-aineiden ravintotiedot. 

- Liikunta. Jo puolen tunnin liikunta päivittäin tasaa verensokeria pitkään, ihan sama mitä liikuntaa, vaikka hyppisit tasajalkaa kotona. Lihaksia pitäisi kuitenkin kehittää, ne polttavat enemmän energiaa kuin läski. Hanki käsipainot kotiin, netissä on paljon kotijumppaohjeita, kynnys mennä ulos voi usein olla liian suuri väsyneenä. Säännöllisyys on myös tärkeää, pystytkö vakioimaan sen vesijuoksun joka viikkoiseksi? Entäs vesijumppa? Vihaan hikoilemista jumpissa, mutta niin kuin sinulla, lämpimään veteen pulahtaminen on paljon kivempaa.

- Vihannekset, vihannekset! Salaatinlehdet ja kurkku ovat ihan ok, mutta ovat enimmäkseen vettä, tarvitset myös ns "raskaampia vihanneksia". Salaatista saa ruokaisamman jos heittä siemeniä ja/tai pähkinöitä mukaan. Oletko kokeillut avokadoöljyä tai kookosöljyä? Ja kuitua! Pellavansiemen toimii minulle, ei ole paljon hiilareita.

Syön aivan tavallista kotiruokaa, en kuitenkaan eineksiä tai puolivalmisteita, pakastevihannekset (jossa ei mitään muuta) ja pakastemarjat ovat ainoita sinne päin. 

Tänään menee seuraavasti

Aamulla: purkki (250gr) maitorahkaa, pakastemustikoita ja -vadelmia, teelusikka pellavansiemeniä ja ruokalusikka kookoshiutaleita.

Lounas: pinaattikeittoa täysmaitoon tehtynä ja kananmunia.

Välipala: Sigdalin siemennäkkileipää, siivutettua avocadoa, päälle oliiviöljyä ja mausteita. Tämä on yksi lemppareista.

Päivällinen: Intialainen butter chicken crock-potissa, eli kanaa, sipulia, voita, öljyä, kookosmaitoa, turkkilaista jogurttia ja mausteita. Riisin sijaan sotken sinne kukkakaalia.

Iltapala: Smoothie tehtynä AB-piimään, pakastemansikoita, teelusikka tyrnijauhoja, pähkinöitä, niin että tulee n 2,5 dl juomaa yhteensä.

Tässä menee nestemäisiä maitotuotteita paljon, normaalisti menee vähemmän. Kypsytetyissä juustoissa on hyvin vähän hiilareita, niitä menee suht' paljon. Rasvaa ei pidä pelätä! Light-tuotteita taas pitää.

Tämä siis lääkärin diabetes II ehkäisyruokavalion ohjeet, painoa tippunut ihan kivasti.

Tsemppiä!

P.S. Kaikki fyysiset viat pitää tietenkin sulkea pois!

Vierailija
42/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:05"]

Kaikilla minun tuntemillani ylipainoisilla on yksi yhteinen tapa: kukaan heistä ei syö aamupalaa. Siksi ehdotan, että ap alkaisi syömään aamulla paremmin. Vaikkapa pari desiä puuroa tai rahkaa, lisäksi hedelmä tai vihanneksia.

[/quote]

En ole eläessäni ollut edes lievästi ylipainoinen (kaksi raskautta ja viimeisilläänkin normaalipaino-bmi:n puolella) ja olen aina inhonnut aamiaisen syömistä ja sen skipannut, ellen ole menossa salille. t. 176/60kg

AP:lle - majoneesi on turhaa kaloria vailla mitään hyödyllisiä aineita. Jos yrität majoneesilla kerätä kaloreita/korvata oikeaa ruokaa, niin hivenaineesi menevät sekaisin. Korvaa majoneesikalorit jollakin muulla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Majoneesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöt viikonloppuisin ja millaisella ruokarytmillä?

Vierailija
44/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:19"]

Kaikilla minun tuntemillani ylipainoisilla on yksi yhteinen tapa: kukaan heistä ei syö aamupalaa. Siksi ehdotan, että ap alkaisi syömään aamulla paremmin. Vaikkapa pari desiä puuroa tai rahkaa, lisäksi hedelmä tai vihanneksia.

[/quote]

En ole eläessäni ollut edes lievästi ylipainoinen (kaksi raskautta ja viimeisilläänkin normaalipaino-bmi:n puolella) ja olen aina inhonnut aamiaisen syömistä ja sen skipannut, ellen ole menossa salille. t. 176/60kg

AP:lle - majoneesi on turhaa kaloria vailla mitään hyödyllisiä aineita. Jos yrität majoneesilla kerätä kaloreita/korvata oikeaa ruokaa, niin hivenaineesi menevät sekaisin. Korvaa majoneesikalorit jollakin muulla.

[/quote]

Huom. 3 rkl majoneesia on 300 kaloria ja tyydyttyneitä eläinrasvoja tästä on n. 40% ympäripyöreästi. Saman kalorimäärän ja hyvät rasvat saisit yhdestä avokadosta. 

Vierailija
45/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:22"]

[/quote]

[/quote]

Huom. 3 rkl majoneesia on 300 kaloria ja tyydyttyneitä eläinrasvoja tästä on n. 40% ympäripyöreästi. Saman kalorimäärän ja hyvät rasvat saisit yhdestä avokadosta. 

[/quote]

Kerrotko mistä sinä sen majoneesin teet tai mistä on ostamasi majoneesi tehty?

Vierailija
46/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihva oot ei siitä ikinä pääse eroon ilman kirugin apua ilman jättimäistä itsekuria. Itsekurin puute ei tarkoita että laihoilla olisi parempi itsekuri.

Vierailija
47/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En syö majoneesia juurkin edellämainituista syistä. Turhia kaloreita, kun samalla vaivalla saa parempaa, puhtaampaa ruokaa. Majoneesi ei sisällä _mitään_ hyödyllistä varsinkaan salaattikastikkeena. Kun kyseessä ei ole edes kastike, vaan 3 rkl vuori majoneesia. Googlasin light version ja meinasin oksentaa suuhuni. 
http://www.hellmanns.fi/products/hellmanns-light

Vierailija
48/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suonenvedot johtuvat horjuvasta kalium-tasapainosta, eivät suolan puutteesta.

Vierailija
49/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En syö majoneesia juurkin edellämainituista syistä. Turhia kaloreita, kun samalla vaivalla saa parempaa, puhtaampaa ruokaa. Majoneesi ei sisällä _mitään_ hyödyllistä varsinkaan salaattikastikkeena. Kun kyseessä ei ole edes kastike, vaan 3 rkl vuori majoneesia. Googlasin light version ja meinasin oksentaa suuhuni. 

[/quote]

Siis et tiedä, mitä on majoneesi, kun et osannut vastata :):)

Vierailija
50/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siis et tiedä, mitä on majoneesi, kun et osannut vastata :):)

[/quote]

Jaa, että argumentit loppui, koska haluat pysyä paksuna? Munankeltuaista, sinappia n. prosentti purkista pelkkää suolaa. Pieni tilkka viinietikkaa ei ravintosisältöä paranna saati nosta tarvittavia hivenaineita ja vitamiineja tarvittavalle saati terveelliselle tasolle. Esimerkisi omega-rasvahappoja ei majoneesista löydy, suolapitoisuus on hurja ja nimenomaan majoneesit ja kastikkeet ovat se syy, miksi mäkkärin ja hesen hampurilaiset tukkivat suonia, koska yksi n. 125 g jauhelihapihvi, tomaatti, suolakurkku ja sämpylä eivät mitenkään vaarallisia suonien kannalta ole. 1 rkl tätä maagista ihmejankkiasi on ympäripyöreästi aina sen 100 kaloria, eli ap:n tapauksessa lounas (varmaan aliarvioitu se n. kolme ruokalusikallista) on jo 300 kaloria ja sitä laitetaan vielä illalla lisää kupuun. Varmaan toiset kolme ruokalusikallista, mikä tekee 600 kaloria, sokeria tai ei. 

Vierailija
51/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärillä ja pyydä kaikki verikokeet. Miten olisi vatsalaukun pienennysleikkaus? Itse menisin, jos olisi noin paljon painoa. Lääkärillä saattaa olla jotain parempiakin vinkkejä.

Vierailija
52/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kauan ollut tuolla ruokavaliolla? Jos esim jo kuukausia niin jotain on todella hullusti sun kropassa jos ei tuolla paino putoa! Kannattais käydä lääkärissä! Eihän ole kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Vierailija
53/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä ihan käsittämätöntä. Ei noilla ruuilla mitenkään voi lihoa noin ylipainoiseksi. Sinulla on jokin sairaus, kasvain tms. En osaa ehdottaa muuta kuin että menet kysymään neuvoa lääkäriltä.

Minä olen normaalipainon ylärajalla ja syön paljon enemmän kuin sinä. Syön viisi kertaa päivässä. Heti aamusta syön ison aamiaisen, johon kuuluu puuroa, voileipä ja hedelmä. Sitten syön lounaan, päiväkahvilla jotain makeaa, päivällisen ja vielä iltapalan. Haluatko minun ruokaohjelmani, niin voit kokeilla sitä viikon tai kaksi ja raportoida, mitä tapahtuu?

Vierailija
54/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut tuolla dieetillä yhden päivän.... Mutta fakta on, että olet sairaalloisen lihava. Ja se ei noista syömisistä johdu. Avaa silmäsi ja kohtaa totuus.

Vierailija
55/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrät täytyy olla väärin, koska tuolla dietillä kyllä laihtuisi.

Vierailija
56/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin syöt liian harvoin.

Vierailija
57/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua leikkaukseen. Siinä on liian suuret riskit ja sitäpaitsi ennen leikkaukseen pääsyä pitää pystyä pudottamaan ainakin 10% painostaan plus se, että leikkauksen jälkeenkin pitää osata syödä oikein tai muuten on kohta taas entisellään.

Mieluummin laihdutan niin, että opettelen terveelliset ruokailutavat ja laihdun sitten sitäkautta. Enkä mä noista pussikeittodieeteistäkään välitä, pari kertaa oon kokeillut mutta mun mielenlujuus ei riitä niihin paria päivää pitemmälle. Kun saan syödä tavallista ruokaa, onnistun helpommin.

Vierailija
58/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sulla ole suurempi riski kuolla lihavuuden aiheuttamiin sairauksiin kuin leikkaukseen.

Vierailija
59/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tippuisi tuolla ruokavaliolla varmaan melkein kilo viikossa. Joku mättää nyt ja pahasti. Kokeile jotain shokki ruokavaliota jos se sais elimistön heräämään. Kokeile pari kuukautta ja palaa vanhaan. Esim easydiet/cambridge /nutrilett

Vierailija
60/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka paljon voi painaa ihmisen jonka BMI on 42?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi