Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun BMI on 42. Tarvitsen apua.

Vierailija
19.10.2014 |

Voitteko auttaa mua ruokavalioasioissa. En tiedä syönkö oikein/väärin/liikaa/liian vähän jne.

Tällä hetkellä (ja viimeisen pari kk) syömiset menee näin:

Aamulla kotona 2 isoa kuppia kahvia, johon pieni loraus laktoositonta kevytmaitoa/kuohukermaa

Töissä puolilta päivin lounas, joka on aina salaatti: salaatissa kasviksia runsaasti, pääasiassa erilaisia vihersalaatteja, tomaatti ja/tai n. 10cm:n pätkä tuorekurkkua. Joskus lisänä vähän hunajamelonia/avokadoa. Proteiininlähteenä pääasiassa kalkkunaa, broileria, keittokinkkuleikkelettä jne. Ehkä kerran viikossa tai kahdessa lohta. Salaatinkastikkeeksi laitan sokeritonta majoneesia hiukan. Määrä ehkä noin kolme rkl.

Kotiin tullessa n. klo 18 illallinen, johon kuuluu runsaasti kasviksia kuten lounaalla plus jotain proteiinia, kuten jauhelihapihvi (itse tehty, sis pelkkää jauhelihaa ja mausteita yleensä), paistettua broileria, pulled porkia jne. Rasvalisänä taas sitä majoa yleensä.

Välillä laitan salaatin joukkoon vähän jotain juustoa, jotain hedelmää, joskus hiukan metwurstia (minulla on alkanut olemaan suonenvetoja jalassa, johtuu kuulema suolanpuutteesta joten koetan sitä välillä lisätä esim aurajuustolla tai metwurstin avulla, kun en muuten tykkää suolaisesta ruuasta) mutta pääasiassa en niitä kauheasti syö. Majoneesia käytän siksi, että saisin riittävästi rasvaa, kun muuten syömäni ruoka on aika niukkarasvaista käsittääkseni. Oliiviöljyä käytin aikaisemmin salaatissa, mutta siitä tuli vatsakipuja joten se oli jätettävä pois.

Näillä syömisillä mun paino kuitenkin vaan jumittaa samassa. En huijaa ja valehtele, älkää vetäkö sitä tähän. Ruoka-annokset koostuu suurimmalta osin kasviksista, esim lounassalaatissa leikkelettä on 80-100g (kyllä, olen punninnut). Eli en usko että annoskootkaan ovat liian suuret? Ja tuo metwursti/aurajuusto/juusto, jos sitä käytän, niin ehkä pari kolme kertaa kuussa, kerta-annos on tosi pieni, n. 50g maks.

Mitä mun pitäis muuttaa? Mitä lisätä? Mitä vähentää? Täysin rasvattomalle dieetille en ala, ihminen tarvitsee riittävästi rasvaa laihduttaessaankin.

Makeanhimoa ei yleensä tule, mutta jos tulee, niin syön purkillisen rahkaa esim ananaspurkilla tai Bonne-soseella höystettynä. Tätäkään ei tapahdu kuin ehkä kerran tai kaksi kuussa, sillä vatsani ei oikein siedä maitotaloustuotteita. Pyrin välttelemään sokeria ja makeutusaineita, joten juon pelkkää vettä ja aamuisin nuo kaksi kuppia kahvia. Vettä menee pari-kolme litraa päivässä.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:15"]Tuo on kyllä ihan käsittämätöntä. Ei noilla ruuilla mitenkään voi lihoa noin ylipainoiseksi. Sinulla on jokin sairaus, kasvain tms. En osaa ehdottaa muuta kuin että menet kysymään neuvoa lääkäriltä.

Minä olen normaalipainon ylärajalla ja syön paljon enemmän kuin sinä. Syön viisi kertaa päivässä. Heti aamusta syön ison aamiaisen, johon kuuluu puuroa, voileipä ja hedelmä. Sitten syön lounaan, päiväkahvilla jotain makeaa, päivällisen ja vielä iltapalan. Haluatko minun ruokaohjelmani, niin voit kokeilla sitä viikon tai kaksi ja raportoida, mitä tapahtuu?
[/quote]
Luetun ymmärrys hoi taas kerran! Ei ap tuolla ruokavaliolla lihonut vaan ei nyt onnistu sillä painoa laskemaan.

Vierailija
62/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole tällä syömisellä tähän painoon lihonut, väitinkö jossain niin? Kerrytin kiloni herkuilla, leivällä, sokerilla jne. Aloitin elämäntapamuutoksen  ja ensimmäisessä viestissä mainittua ruokavaliota olen nyt noudattanut viimeiset kaksi kuukautta. Sitä ennen yhden kuukauden elin pussikeittodieetillä ja muilla sekalaisilla poppaskonsteilla, joiden avulla ne kuuluista nesteet lähtivät. Nyt paino ei meinaa tippua millään, vaan se jumittaa tässä samassa koko ajan (nousee pari kiloa, laskee pikkuhiljaa sen pari kiloa, kunnes taas nousee tai jumittaa jne).

Mun pitäis olla ihan perusterve, kilppariarvotkin oli vuosi sitten ihan kohdillaan. Eikä mulla ole vajiksen oireita, esim hidaslyöntisyyttä tms.

Olen miettinyt itsekin syönkö liian harvoin. Aamupäivään ja iltapäivään voisin kyllä lisätä jonkin välipalan, koska nälkä kyllä ehtii yllättämään jo hyvissä ajoin ennen noita ruokailuja. Ideoita tähän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sillä kyllä voi myöskään pitää bmi42 viikkotolkulla.

Vierailija
64/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa syödä 5-6 kertaa päivässä ja katso auttaako! Syö aamulla kunnolla! Aamupalan on tarkoitus katkaista yön jatkunut paasto ja siihen ei kahvikuppi riitä! Tätä mulle toitotettiin kun laihdutin vuosia sitten 35kg!

Vierailija
65/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut että tuo kahvi riittää aamupalaksi, kun kuitenkin siinä on mukana se maito/kermalisä.. Yhteen mukilliseen (2,5dl) kahvia mulla menee 0,2 dl maitoa/kermaa, joten ei mun mielestä liikaa? Enkä siis juo kahvia enää muulloin, kun aamuisin kotona.

Mutta jos lisäisin  ruokailukertoja, oisko kelllään vinkkejä millaisia nuo ateriat voisivat olla? Riittääkö jotain ihan pientä, vaikka pähkinöitä tms? Paljonko niitä voisi syödä?

Vierailija
66/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsisko mennä jonkin ravitsemusterapeutin vastaanotolle?

Vierailija
67/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se liikuntapuoli? Minusta vaikuttaa, että syöt liian vähän, ja jos liikkuminen on muutenkin hankalaa, vähäinen syöminen sammuttaa lopunkin perusaktiivisuuden, ja sitten tosiaan voit sotkea hormonitkin kituuttamalla. Nukutko tarpeeksi? Onko stressiä?

Vierailija
68/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että minut nyt teilataan, mutta mielestäni voisit lisätä kuitupitoisia viljoja ruokavalioosi. Itse olen laihduttaessa syönyt aamulla kaurapuuroa raejuustolla ja tehnyt tuorepuuroa, johon laitan kauraleseitä, rahkaa, marjoja, siemeniä, kaurahiutaleita ja maustamatonta jugurttia. Minulla ei toimi liian rankka hiilarien rajoittaminen, maha ei toimi tai paino laske ilman viljoja, vaikka söisin miten paljon kasviksia. Överiksi en kuitenkaan vedä, en syö pastaa tai riisiä normaalisti ollenkaan, koska niistä saa helposti paljon kaloreita. Se majoneesi kannattaisi varmaan vaihtaa hyviin öljyihin ja siemeniin tai avokadoon, hyvä rasva voi viedä huonoja pois elimistöstä.

Vierailija
69/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kunnolla sitä rasvaa ruokavalioon. Sulla on hiilareita niin vähän, joten energiaa on saatava rasvasta. Sanoit kokeilleesi pussikuureja, tosin vain pari päivää, mutta ne sekoittaa aineenvaihdunnan ja tasapainon saaminen voi kestää.

Vierailija
70/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:21"]Siis kuinka paljon voi painaa ihmisen jonka BMI on 42?
[/quote]
No esim 165cm pitkä joka painaa 115kg. Ei mitenkään eriskummallista.

Vierailija
71/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrasta erikseen liikuntaa, töiden jälkeen olen vain niin poikki etten yksinkertaisesti enää jaksa. Viikonloppuisin tulee satunnaisesti käytyä uimahallilla vesijuoksemassa. Tiedän että pitäisi aloittaa liikkuminen ja opetella siihen, että sitten joskus kun olen normaalipainossa, saisin säännöllisen liikunnan avulla myös itseni pidettyä kuosissa. Jotenkin olen vain ajatellut niin, että tämän kokoisena pelkkä ruokavalion muutoskin jo auttaa laihtumaan ja voin ottaa liikunnan mukaan "sitten myöhemmin". Pitäisikö se kuitenkin aloittaa jo nyt, olisiko siitä apua aineenvaihdunnan nopeuttamiseen tms?

Jotain "järkeviä" hiilihydraatteja voisin kyllä ruokavaliooni lisätä, mutta esim pasta on sellainen että se laukaisee mussa aivan järjettömän ahmismishimon syystä tai toisesta :/ Joten sen jätän ainakin väliin. Pelkään, että myös esim leipä sais mussa samanlaista aikaan.

Vierailija
72/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:38"]

Lisää kunnolla sitä rasvaa ruokavalioon. Sulla on hiilareita niin vähän, joten energiaa on saatava rasvasta. Sanoit kokeilleesi pussikuureja, tosin vain pari päivää, mutta ne sekoittaa aineenvaihdunnan ja tasapainon saaminen voi kestää.

[/quote]

Miten saan lisättyä rasvaa? Ottaisinko esim pähkinät jokapäiväiseen ruokavalioon mukaan? Minkä verran voisin syödä niitä päivässä? Tykkään kyllä cashewpähkinöistä, ne menevät ihan karkista makeutensa vuoksi :)

Vierailija
73/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis nukun pääasiassa n. 8 tuntia yössä, joskus harvoin jää 6 tuntiin. Stressiä ei mitenkään hirveästi ole, ihan normaalit arkiset stressinaiheet, mitä perheellisillä työssäkäyvillä nyt on..

Vierailija
74/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:41"]En harrasta erikseen liikuntaa, töiden jälkeen olen vain niin poikki etten yksinkertaisesti enää jaksa. Viikonloppuisin tulee satunnaisesti käytyä uimahallilla vesijuoksemassa. Tiedän että pitäisi aloittaa liikkuminen ja opetella siihen, että sitten joskus kun olen normaalipainossa, saisin säännöllisen liikunnan avulla myös itseni pidettyä kuosissa. Jotenkin olen vain ajatellut niin, että tämän kokoisena pelkkä ruokavalion muutoskin jo auttaa laihtumaan ja voin ottaa liikunnan mukaan "sitten myöhemmin". Pitäisikö se kuitenkin aloittaa jo nyt, olisiko siitä apua aineenvaihdunnan nopeuttamiseen tms?

Jotain "järkeviä" hiilihydraatteja voisin kyllä ruokavaliooni lisätä, mutta esim pasta on sellainen että se laukaisee mussa aivan järjettömän ahmismishimon syystä tai toisesta :/ Joten sen jätän ainakin väliin. Pelkään, että myös esim leipä sais mussa samanlaista aikaan.
[/quote]
Olen samanlainen, siksi pysyttelen puurossa kun se ei himoja laukaise:)
Minulle ruisleipä ja juusto kuuluvat herkkuosastoon, en voi pitää niitä kotona.

Vierailija
75/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:38"]

[/quote]

Miten saan lisättyä rasvaa? Ottaisinko esim pähkinät jokapäiväiseen ruokavalioon mukaan? Minkä verran voisin syödä niitä päivässä? Tykkään kyllä cashewpähkinöistä, ne menevät ihan karkista makeutensa vuoksi :)

[/quote]

Käytät normaalirasvaisia ruokia ja maitotuotteita (jos syöt niitä) myös juustot rasvaisina. Myös ruoanvalmistuksessa käytät rasvaa (kasvikset imee rasvan hyvin) Läträtä ei pidä, mutta ei myöskään välttää rasvaa.

Vierailija
76/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:27"]

Kokeileppa syödä 5-6 kertaa päivässä ja katso auttaako! Syö aamulla kunnolla! Aamupalan on tarkoitus katkaista yön jatkunut paasto ja siihen ei kahvikuppi riitä! Tätä mulle toitotettiin kun laihdutin vuosia sitten 35kg!

[/quote]

Höpö sun juttujas. Ei aikuisen tarvii syödä montaa kertaa päivässä, eikä kaikille maistu aamulla syöminen.

Vierailija
77/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on välttämätöntä käsitellä ja kohdata ne asiat jotka ovat aiheuttaneet painosi nousun nykyisiin lukemiin. Emme voi tietää mitä nuo asiat ovat mutta sinä tiedät. Ruokavalio ja syömiseen keskittyminen on täysin väärä lähtökohta. Käsittele traumasi ensin, sen jälkeen alat syömään elääksesi et toisinpäin.

Vierailija
78/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:35"]

Tiedän, että minut nyt teilataan, mutta mielestäni voisit lisätä kuitupitoisia viljoja ruokavalioosi. Itse olen laihduttaessa syönyt aamulla kaurapuuroa raejuustolla ja tehnyt tuorepuuroa, johon laitan kauraleseitä, rahkaa, marjoja, siemeniä, kaurahiutaleita ja maustamatonta jugurttia. Minulla ei toimi liian rankka hiilarien rajoittaminen, maha ei toimi tai paino laske ilman viljoja, vaikka söisin miten paljon kasviksia. Överiksi en kuitenkaan vedä, en syö pastaa tai riisiä normaalisti ollenkaan, koska niistä saa helposti paljon kaloreita. Se majoneesi kannattaisi varmaan vaihtaa hyviin öljyihin ja siemeniin tai avokadoon, hyvä rasva voi viedä huonoja pois elimistöstä.

[/quote]

Hyviä rasvoja on kookosöljy ja eläinrasvat.

Vierailija
79/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä syöt aivan liian vähän. Aamupala, välipala ja iltapala siis mukaan, Esimerkiksi kaurapuuroa tai ruisleipää aamuun, rahkaa, pähkinöitä, hedelmiä, munakasta jne. iltapalaksi ja välipalaksi. Tuon voi jo ihan muutamankin kilon ylipainoinen syödä laihduttaessaan. Sinun kokoisella ihmisellä on jo peruskulutus niin suuri, että tuolla dieetilläsi kroppa on mennyt säästöliekille, eli ei enää kuluta mitään, vaan pitää kiinni kehon rasvoista.  

Vierailija
80/101 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin ovat sanoneet niin myös mielestäni syöt liian vähän. Kokeile tuota 5-6 kertaa päivässä syömistä. Ja itse olen kuullut pähkinöihin "kourallinen päivässä"- suosituksen, sillä ne sisältävät melko paljon kaloreita. Ja hyvä että juot runsaasti vettä! Veden tärkeyttä ei saa unohtaa. Voisit lisätä hieman liikuntaa, jos se vaikk boostaisi aineenvaihduntaa ja saisi kilot putoamaan. 0,5-1h kävelylenkit 3-4 kertaa viikossa olisi hyvä aloitus tuon vesijuoksun lisäksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi