Saiko työkkärin kautta ennen töitä?
Olen sen verran nuori etten tiedä saivatko ihmiset työkkäristä työpaikkoja vai onko tämä urbaanilegendaa? Ja jos on totta niin miksi asia on muuttunut
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ainakin, vuonna 2011. Ilmoittauduin työttämäksi työnhakijaksi, kun tuli YT:ssä kenkää ja työkkärissä oli eräällä yrityksellä ns. hiljainen haku sopivalle tyypille. Sain yhteystiedot, kävin haastattelussa ja sain paikan. Oli ensin 9 kuukauden määräaikaisuus, mutta minut vakinaistettiin jo puolen vuoden jälkeen.
Lisäyksenä vielä, että siihen aikaan ei ollut niin paljon näitä oikoteitä ja rekryfirmoja, nykyään yritykset käyttävät ehkä enemmän niitä rekrytointiin kuin perinteistä työkkäriä.
Olen saanut useimmat työpaikkani TE-toimiston kautta. Yleensä kyseessä on ollut sijaisuus (esim. vuorotteluvapaan) tai palkkatukityö. Viimeksi olin palkkatukityössä vuonna 2008. Vieläkin siihen olisi mahdollisuus, mutta en ole enää työkykyinen.
Itse sain tietoa Lontoossa avoinna olevista työpaikoista, kun Suomessa oli korkea työttömyys. Hain ja pääsin.
Minun kesätyöpaikkani ulkomailla peruutettiin paria päivää ennen lähtöä, joten menin työkkäriin kesäkuun alussa - kun kesätyöpaikat oli jo täytetty - ja poistuin tapaamisesta kaksi puhelinnumeroa taskussani. Toinen paikka oli rihkamamyyjän ja toinen tehdassiivoojan paikka. Valitsin jälkimmäisen.
Oltiin siis 1980-luvun puolivälissä ja minä olin ensimmäisen vuoden opiskelija. Nyt olen kokenut maisteri ja työtön eläkeikään saakka. Ei tipu määräaikaisia eikä vakituisia.
Olin työkkärin asiakkana joskus 1980-luvulla. Vastaus: en saanut työpaikkaa sen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Työ?Olen kyllä kuullut sanan mutta mitä se on?
Jos se olisi herrojen herkku, niin herrat tekisivät sitä itse.
Työkkäristä sai töitä ja apua työnetsintään ja koulutuksen harkintaan ja ties mihin. Silloin sen tarkoitus oli auttaa työtöntä työllistymään. Nythän sen tarkoitus on kytätä olisiko työtön jättänyt täyttämättä työnhakuvelvoitteensa, että tuet voidaan poistaa.
Minä sain, vuonna -79, samalla alalla vieläkin eikä päivääkään irtisanottuna tai lomautettuna
Voitko kuvitella, että työvoimatoimistoon sai mennä noin vain sisälle kyselemään apua, jos tarvitsi! Pystyi helposti varaamaan ajan virkailijalle ja muutenkin oli tapaamisia virkailijan kanssa. Ihan sellaisia joissa tilanteesta keskusteltiin, eikä keskitytty etsimään tekosyitä tukien leikkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voitko kuvitella, että työvoimatoimistoon sai mennä noin vain sisälle kyselemään apua, jos tarvitsi! Pystyi helposti varaamaan ajan virkailijalle ja muutenkin oli tapaamisia virkailijan kanssa. Ihan sellaisia joissa tilanteesta keskusteltiin, eikä keskitytty etsimään tekosyitä tukien leikkaamiseen.
Voi sinne nytkin mennä. Siellähän niitä tukityöllistettyjä pyörii auttamassa ihmisiä löytämään töitä yms.
Olen saanut kaksi työpaikkaa työkkärin kautta, molemmat 1980-luvun lopulla.
Vuonna -98 olin vajaan vuoden työttömänä. Hain jatkuvasti paikkoja, joihin minulla oli koulutus ja pätevyys. Ainoa työpaikka, jota työkkäri käski minun tuona aikana hakea, oli täysin minulle sopimaton. Työpaikkaan vaadittiin saksan kielen taito, jota minulla ei ole, enkä ole koskaan saksaa opiskellut. Työkkärin neuvo oli vain, että kyllä minun pitää sitä paikkaa hakea, koska se on minulle osoitettu! No, minua ei yllättäen siihen valittu. Lopulta löysin itse hyvän työpaikan, jossa olen edelleen, yli 24 vuoden jälkeen.
Saa sieltä edelleen mutta ne alat on niitä joihin pääsee kyllä muutenkin.
heh, ennen nettiä se oli ainoa paikka aamun lehtien lisäksi mistä voi katsoa työpaikkoja
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kaksi työpaikkaa työkkärin kautta, molemmat 1980-luvun lopulla.
Tuolloin oli Hesarissa työpaikkoja sivukaupalla,sieltä hain työpaikkani.
Itse sain ainakin, vuonna 2011. Ilmoittauduin työttämäksi työnhakijaksi, kun tuli YT:ssä kenkää ja työkkärissä oli eräällä yrityksellä ns. hiljainen haku sopivalle tyypille. Sain yhteystiedot, kävin haastattelussa ja sain paikan. Oli ensin 9 kuukauden määräaikaisuus, mutta minut vakinaistettiin jo puolen vuoden jälkeen.