KL: 502km sähköautolla ei päässyt edes kesällä kuin 332km
Kauppalehti kokeili pääseekö 502km toimintamatkan Skodalla Helsingistä Turkuun ja takaisin, lopputulos oli kesäisessä optimilämpötilassa 18-22 astetta että akku loppui 332km kohdalla. Eli jopa kesällä toimintamatkat ovat kaukana luvatusta.
"77 kilowattitunnin hyödynnettävällä akkuvarannolla ei siis päästä edes optimikelissä 332 kilometrin moottoritiepitoista, ja lisäksi 24 kilometriä kaupunkiajoa sisältävää päiväetappia Turkuun ja takaisin."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan…
Kommentit (153)
Paljonko pääsee jos auto on esim 6 vuotta vanha, 70km?
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on että sähköauto ei kuulu Suomen teille. Ehkä kaupunkiajossa on ideaali kun ei tarvi ajaa pitkiä ajoja, mutta suurille etäisyyksille sähköauto ei sovi. Eikä varsinkaan pakkaskeleille.
Auto pitääkin ostaa omiin tarpeisiin. Jos ajaa korkeintaan kehällä, niin sopii pikkurotisko. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon luontoa tuhotaan kun litiumia louhitaan kaikkialta mistä sitä vähänkin löytyy.
Ei ole tullut mieleen näillä sähköautojen hypettäjillä sekään mistä miten akkuihin litiumia hankitaan.Nyt kehitetään täyttä vauhtia litiumista vapaata akkua.
Tämä tässä keskustellussa on oudointa: ei ymmärretä, että kaikki kehittyy. Jos tänään ei jokin toimi, ei se tarkoita, etteikö se voisi huomenna toimia.
Heheh. Akkujen kehitystä seuranneena voin todeta että uuden mullistavan akun markkinoille tulo on ollut jo 80 luvulta lähtien samaa mantraa "Viiden vuoden päästä ...".
Akkujen mullistusta ei ole tullut ja uskon että ei tule lähiaikoina.
Olen samaa mieltä, ettei se ihan löhiaikoina tule. Mutta kyllä se jossain vaiheessa tulee.
En ole akun kehitystä seuraava, enkä ota kantaa juuri akkuihin, vaan puhun yleensä tuotekehitayksestä.
Ei tule akun kehitystä, ihmiset ei halua takapihojaan räävittävän raaka-aineita ryöstettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Meille on ”luvattu”, että 8 vuoden päästä akku ottaa vastaan vielä 80 %. Eli silloin pääsee 400 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon luontoa tuhotaan kun litiumia louhitaan kaikkialta mistä sitä vähänkin löytyy.
Ei ole tullut mieleen näillä sähköautojen hypettäjillä sekään mistä miten akkuihin litiumia hankitaan.Nyt kehitetään täyttä vauhtia litiumista vapaata akkua.
Tämä tässä keskustellussa on oudointa: ei ymmärretä, että kaikki kehittyy. Jos tänään ei jokin toimi, ei se tarkoita, etteikö se voisi huomenna toimia.
Heheh. Akkujen kehitystä seuranneena voin todeta että uuden mullistavan akun markkinoille tulo on ollut jo 80 luvulta lähtien samaa mantraa "Viiden vuoden päästä ...".
Akkujen mullistusta ei ole tullut ja uskon että ei tule lähiaikoina.
Olen samaa mieltä, ettei se ihan löhiaikoina tule. Mutta kyllä se jossain vaiheessa tulee.
En ole akun kehitystä seuraava, enkä ota kantaa juuri akkuihin, vaan puhun yleensä tuotekehitayksestä.
Ei tule akun kehitystä, ihmiset ei halua takapihojaan räävittävän raaka-aineita ryöstettäessä.
Katsotaan puolin ja toisin. Muista, mitä olen 2021 ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitellään varmaan, mutta koska litiumvapaat akut on markkinoilla ja asennettuna autoihin, kymmen vai kolmenkymmen vuoden kuluttua, siihen saakka litiumia louhitaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun sähkö-Kialle taidettiin ilmoittaa 450km toimintamatka (WLTP). Olen ajanut kesälomareissulla pisimmillään 475 km, jolloin jäi vielä muutama prosentti varalle. Ihan tarkoituksella kokeilin vetää äärirajoille. Ei siis mitään ongelmaa ole saavuttaa (ja jopa ylittää) noita ilmoitettuja arvoja, vieläpä ihan normaalisti ilmastoinnit yms. päällä ajaen. Yritäppä samaa nykyisillä polttiksilla. Ei onnistu mitenkään, jos et aja sähkölaitteet sammuksissa, 40 km/h...
Nopeus on se avaintekijä. Veikkaan, että ei polttisautotkaan kulje sillä "luvatulla" 4,5l/100km moottoritievauhdissa, vaan saa äkkiä tuplata tuon kulutuksen.
Tuossa testissä oli Skodan korkea katumaasturi, jonka ilmanvastuskerroin on varmasti melkoisen suuri verrattuna vaikkapa virtaviivaiseen Teslaan. Ilmanvastus siis nousee Skodassa melkoisen rajusti, kun nopeus kasvaa. Aika tarkoitushakuista repiä otsikoita tuollaisesta testistä, missä vertailuluku ei liittynyt testiin mitenkään. Sama, kun polttiksissa valitettaisiin kaupunkikulutuksen olevan suurempaa kuin luvattu maantiekulutus pienessä nopeudessa.
Sähköautoissa on tulevaisuus ja ne peittovat jo nyt polttikset käytännössä joka osa-alueella. Ja sekös vanhoja jyyriä harmittaa. Se oma superhieno bensarohmu kun ei enää olekaan mitään muuta kuin arvoton muinaisjäänne.
Ei ärsytä omistaa arvotonta muinaisjäännettä, vaan se että sähköautoilijat ovat tientukkeina körötellessään alle sallitun maksiminopeuden pidentääkseen toimintamatkaansa. Onneksi dieselillä ei tarvitse körötellä hidastamassa muidenkin matkaa.
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.
Mitä teet aitolla, jos et aja sillä?
Johan ne akut purkautuu omia aikojaan, kun auto seisoo ajamattomana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt 5 vuotta vanha hybrid, ainakin vielä akku on hyvässä kunnossa, 10 vuoden takuu akulla tiedä sitten missä kunnossa akku on 10 vuoden vanhana.
Viimeksi kun katsoin Panasonicin spesifikaatioita Teslan patterille, niin sille luvattiin 500 lataussykliä, jonka jälkeen kapasiteetista on 70% jäljellä.
Tyhmempi saattaisi luulla, että tuo 70% tarkoittaa bensaksi muutettuna lähes täyttä tankkia, vaan todellisuudessa patteri on elinkaarensa päätepisteessä, joten nämä legendaariset akkutakuut ovat käytännössä perävalotakuita.
Siinäpä onkin patteriautouskovaisille ihmettelmistä että miksi valmistaja katsoo akun kaatopaikkatavaraksi, jos sen kapasiteetista on jäljellä 70%, eikä esimerkiksi 0% tai vaikka 50%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.Miksi edes omistat autoa noin vähillä kilometrimäärillä? Itse ajan kolmessa päivässä tuon 332 km.
Minä ajan viikossa alle 100km. Nyt koronan aikaan saattaa mennä alle 100km kuukaudessa.
Työmatka olisi 40km päivä eli 200km/viikko. Kerran viikossa tartvitsisi siis ladata. Ei paha.
Mutta vaikka kuinka kiukuttaa, niin teistä lähes jokainen tulee omistamaan sähköauton. Uusien polttomoottoriautojen valmistus kun tulee loppumaan. Halusitte tai ette. Teiltä ei asiasta kysytä.
Todella ilmastoystävällistä omistaa auto noilla kilometrimäärillä. Sen pelkkä valmistuskin on aikas paljon kuluttanut ja tuhonnut maapalloa ja sitten se käytännössä vain seisoo pihassa.
Se on erittäin ilmastoystävällistä. Ostin käytetyn auton ja jonkun muun käytössä se tuhoaisi ympäristöä enemmän. Sitä ei valmistettu minua varten. Jokainen pihassa seisova auto saastuttaa vähemmän.
Autoja valmistettaisiin vähemmän mikäli pihoissa seisottajat eivät niitä myös ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt 5 vuotta vanha hybrid, ainakin vielä akku on hyvässä kunnossa, 10 vuoden takuu akulla tiedä sitten missä kunnossa akku on 10 vuoden vanhana.
Onko sähköauto arvoton 10 vuoden iässä, kun akulla ei ole enää takuuta ja akut maksavat ilmeisesti enemmän kuin suomalaisten keskiverto auto?
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun katsoin Panasonicin spesifikaatioita Teslan patterille, niin sille luvattiin 500 lataussykliä, jonka jälkeen kapasiteetista on 70% jäljellä.
Tyhmempi saattaisi luulla, että tuo 70% tarkoittaa bensaksi muutettuna lähes täyttä tankkia, vaan todellisuudessa patteri on elinkaarensa päätepisteessä, joten nämä legendaariset akkutakuut ovat käytännössä perävalotakuita.
Siinäpä onkin patteriautouskovaisille ihmettelmistä että miksi valmistaja katsoo akun kaatopaikkatavaraksi, jos sen kapasiteetista on jäljellä 70%, eikä esimerkiksi 0% tai vaikka 50%.
Koskaan akkua ei täysin täyteen ladata, eikä täysin tyhjäksi käytetä.
80% ”täysi” ja 20% ”tyhjä” akku, akku pitäisi pysyä pidempään hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sähköauto arvoton 10 vuoden iässä, kun akulla ei ole enää takuuta ja akut maksavat ilmeisesti enemmän kuin suomalaisten keskiverto auto?
Ei.
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?yto=2012&id_country[]=…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyautoja odotellessa ajellaan lataushybridillä. Arkiajot pääsee 40 km latauksella ja pidemmillä poltetaan bentsiiniä lisäksi.
Jos vetyä ei saada liikkumaan rovaniemeltä helsinkiin samalla nopeudella kuin sähköä, niin sillä ei ole mitään mahdollisuusksia.
Saksa ja Hollanti ovat viemässä vetyvaihtoehtoa voimakkaasti eteenpäin. Oman jakeluverkoston se vaatii totta kai, mutta vety on oiva vaihtoehto, koska sillä voi vetää isoja kuormiakin.
Vedyn ongelmana on hyötysuhde. Jos lähdetään siitä että sitä on jo autossa tankattuna, tulee mukavat laskelmat mutta kun otetaan mukaan joko paineistus tai nesteytys ja paineistetun/nesteytetyn vedyn logistiikkaongelmat niin vety häviää hyötysuhteessa jo nykyisille sähköautoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmajätettä on sähköauto kun akku on finaalissa, vai ostaako joku läpimätään muutaman satasen arvoiseen autoon uuden 20000€ maksavan akun?
Mun hybridiin uusi akku maksaa ehkä noin 2000-3000€, ostaisinko 10 vuotta vanhaan autooni uuden akun siinä vaiheessa, empä osaa sanoa riippuu auton muusta kunnosta ja millaiset käyttökulut silloin on, pensan hinta ja ajoneuvovero, ajoneuvovero tällähetkellä on 100.01€/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyautoja odotellessa ajellaan lataushybridillä. Arkiajot pääsee 40 km latauksella ja pidemmillä poltetaan bentsiiniä lisäksi.
Jos vetyä ei saada liikkumaan rovaniemeltä helsinkiin samalla nopeudella kuin sähköä, niin sillä ei ole mitään mahdollisuusksia.
Saksa ja Hollanti ovat viemässä vetyvaihtoehtoa voimakkaasti eteenpäin. Oman jakeluverkoston se vaatii totta kai, mutta vety on oiva vaihtoehto, koska sillä voi vetää isoja kuormiakin.
Vedyn ongelmana on hyötysuhde. Jos lähdetään siitä että sitä on jo autossa tankattuna, tulee mukavat laskelmat mutta kun otetaan mukaan joko paineistus tai nesteytys ja paineistetun/nesteytetyn vedyn logistiikkaongelmat niin vety häviää hyötysuhteessa jo nykyisille sähköautoillekin.
Niin, sähköä saa tepselistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?yto=2012&id_country[]=…
"Huippunopeus: 145 km/h, Kiihtyvyys (0-100): 11,90 s,"
Naurahdin. Joo ei ikinä tuollaista ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi manuaalista lukea millä nopeudella tuo kantama saavutetaan, polttomoottoriautokin kuluttaa enemmän kun ajaa kovempaa.
Nyt ei puhuttu kulutuksesta vaan toimintasäteestä joka on kaikilla sähköautoilla vielä vuosien ajan niin surkea että se tekee niistä yksiselitteisesti käyttökelvottomia normaalin suomalaisen perheen ainoaksi autoksi.
Polttomoottoriauton toimintasäde on ääretön nopeudesta riippumatta.
Tankkaus kestää dieselillä pari minuuttia aina 1000km välein eikä kuski kestä kuitenkaan noin pitkää pätkää rakon räjähtämättä.
Latausinfra laahaa väistämättä perässä eikä sähköautojen määrän tarvitse kasvaa kuin olemattoman vähän niin mökkiviikonloppujen lisäksi arkenakin nämä horinat siitä miten "22kW pikalatauksella saat kahvitauon aikana 300km lisää" muuttuvat tunnin jonotukseksi laturille joka kykenee syöttämään kullekin autolle enää saman verran virtaa kuin jalkalampun johdosta väkerretty roikka.
Ei niinkään yllättäen se lataus maksaakin tässä kohtaa saman verran kuin 2000km löpöt tiisseliin.