KL: 502km sähköautolla ei päässyt edes kesällä kuin 332km
Kauppalehti kokeili pääseekö 502km toimintamatkan Skodalla Helsingistä Turkuun ja takaisin, lopputulos oli kesäisessä optimilämpötilassa 18-22 astetta että akku loppui 332km kohdalla. Eli jopa kesällä toimintamatkat ovat kaukana luvatusta.
"77 kilowattitunnin hyödynnettävällä akkuvarannolla ei siis päästä edes optimikelissä 332 kilometrin moottoritiepitoista, ja lisäksi 24 kilometriä kaupunkiajoa sisältävää päiväetappia Turkuun ja takaisin."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan…
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä Mersun diesel vei melkein saman Suomessa pätkäajossa kun lomareissuilla Saksan Autobahneilla jossa ajoin aina kaasu pohjassa reilusti yli kahta sataa kun vaan tilaa oli. Litran, max 2 nousi Saksassa kulutus.
Minulla kyllä Mersu vie n. 10l /100 Km kun nopeus nousee yli 200 km/h
Ei kai täällä kukaan sähköautoja vastusta, sähkömoottori on täysin ylivoimainen polttomoottoriin verrattuna. Akusto se ongelma on. Paitsi että sen kapasiteetti on riittämätön, se on hidas ladata ja järjettömän kallis.
Me ajamme lähinnä töihin, eikä lataamisessa ole ongelmaa, kun kotona saa ladattua.
Muutenkin pitää aina suunnitella lataukset niin, että varautuu, jos suunnitellussa paikassa ei olekkan mahdollista ladata. Emme siis päästä akkua alle 100-150 kilometrin.
Ajoimme kesällä Ruotsin läpi, ja minua jo etuköteen hermostutti, ehdimmekö laivalle, jos pitää odottaa latauksia. Matka oli yllättävän kivuton.
- Lähdimme aamulla puolella akulla Köpiksestä ja pysähdyimme Helsingboriin aamiaiselle 20 min. Ei odottelua.
- Sitten ajoimme Vätternin viereen pikalatausasemalle. Söimme kahvit ja sämpylät ja vessatauko, siinä tuli vähän odottelua, kun kesti 40 min. Ilman sähköautoa tauko olisi ollut 15-20 min.
- Tukholmaan saavuimme etuajassa, menimme syömään ja auto latautumaan. Odottelu tapahtui laivan takia, ei latauksen. Latausasema oli myös tappavan hidas, eli oikeastaan turhaan latasimme.
- Aamulla Turussa, ja auto ladattiin kerran ennen Helsinkiä, kun pysähdyimme aamiaiselle. Ei odottelua, lataus kesti syömisen verran.
Minun sähkö-Kialle taidettiin ilmoittaa 450km toimintamatka (WLTP). Olen ajanut kesälomareissulla pisimmillään 475 km, jolloin jäi vielä muutama prosentti varalle. Ihan tarkoituksella kokeilin vetää äärirajoille. Ei siis mitään ongelmaa ole saavuttaa (ja jopa ylittää) noita ilmoitettuja arvoja, vieläpä ihan normaalisti ilmastoinnit yms. päällä ajaen. Yritäppä samaa nykyisillä polttiksilla. Ei onnistu mitenkään, jos et aja sähkölaitteet sammuksissa, 40 km/h...
Nopeus on se avaintekijä. Veikkaan, että ei polttisautotkaan kulje sillä "luvatulla" 4,5l/100km moottoritievauhdissa, vaan saa äkkiä tuplata tuon kulutuksen.
Tuossa testissä oli Skodan korkea katumaasturi, jonka ilmanvastuskerroin on varmasti melkoisen suuri verrattuna vaikkapa virtaviivaiseen Teslaan. Ilmanvastus siis nousee Skodassa melkoisen rajusti, kun nopeus kasvaa. Aika tarkoitushakuista repiä otsikoita tuollaisesta testistä, missä vertailuluku ei liittynyt testiin mitenkään. Sama, kun polttiksissa valitettaisiin kaupunkikulutuksen olevan suurempaa kuin luvattu maantiekulutus pienessä nopeudessa.
Sähköautoissa on tulevaisuus ja ne peittovat jo nyt polttikset käytännössä joka osa-alueella. Ja sekös vanhoja jyyriä harmittaa. Se oma superhieno bensarohmu kun ei enää olekaan mitään muuta kuin arvoton muinaisjäänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi manuaalista lukea millä nopeudella tuo kantama saavutetaan, polttomoottoriautokin kuluttaa enemmän kun ajaa kovempaa.
Polttiskin kuluttaa vähiten jos matkaa ajaa 80-90kmh.
Bemmissä huomaa selvän eron jo 110kmh pudottaa 105kmh.Kokemusta on pitkistä suoran tien ajoista. 10-vuotia dieselimme on lähes tunteeton kuormaukselle, säätilalle tai ajonopeudelle (Suomen oloissa). Kulutus vaihtelee 10-15%, ei 40-50%.
Itsellä Mersun diesel vei melkein saman Suomessa pätkäajossa kun lomareissuilla Saksan Autobahneilla jossa ajoin aina kaasu pohjassa reilusti yli kahta sataa kun vaan tilaa oli. Litran, max 2 nousi Saksassa kulutus.
Höpö höpö! Tulee semmoista tuubaa, ettei mitään järkeä.
Aikamoinen fysiikan lakien kumoaja tuo diesel-kone, kun energiaa taikoo tyhjästä. Keskimääräinen auto vaatii noin 20 - 25 hv tehoa ylläpitääkseen 100 km/h nopeuden. Jos nopeus nostetaan 200 km/h, niin tehontarve moninkertaistuu (120 - 150 hv). Polttoaineenkulutus varmasti ainakin kolminkertaistuu tuolla välillä, vaikka miten kone toimisi paremmalla hyötysuhteella. Alle 15l/100km ei varmasti monikaan auto tuollaista vauhtia mene.
Saa siis olla melkoista sinun nokivasaran pätkäajokulutus, jos se tosiaan on tuolla 15 litran hujakoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.Miksi edes omistat autoa noin vähillä kilometrimäärillä? Itse ajan kolmessa päivässä tuon 332 km.
Minä ajan viikossa alle 100km. Nyt koronan aikaan saattaa mennä alle 100km kuukaudessa.
Työmatka olisi 40km päivä eli 200km/viikko. Kerran viikossa tartvitsisi siis ladata. Ei paha.
Mutta vaikka kuinka kiukuttaa, niin teistä lähes jokainen tulee omistamaan sähköauton. Uusien polttomoottoriautojen valmistus kun tulee loppumaan. Halusitte tai ette. Teiltä ei asiasta kysytä.
Mitä sitte? Sitten kun sillä pääsee yli 350km talvella lataamatta kärry perässä niin ei haittaa.
No kyllä tuo alkaa olla realismia jo monilla uusimmilla sähköautoilla. Esim. Hybdai Ioniq 5, toimintamatka 480 km. Tuosta kun otetaan talvella 30% pois niin päästää aika lailla tuohon 350 km matkaan.
Sitten tuo ottaa pikalaturista 100 km lisää toimintamatkaa 5 minuutissa joten ei siitä kauhean pitkiä kahvipausseja tarvitse enää pitää.
Mutta ihmisten käsitykset sähköautoista perustuvat aina johonkin vanhempiin malleihin, ei siihen mitä uusimmat ja kehittyneimmät mallit tarjoavat.
ID volkkarilla ja kevyt kuomukärry perässä kulutus 30kwh per sata kilsaa, viileässä syyskelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.Miksi edes omistat autoa noin vähillä kilometrimäärillä? Itse ajan kolmessa päivässä tuon 332 km.
Minä ajan viikossa alle 100km. Nyt koronan aikaan saattaa mennä alle 100km kuukaudessa.
Työmatka olisi 40km päivä eli 200km/viikko. Kerran viikossa tartvitsisi siis ladata. Ei paha.
Mutta vaikka kuinka kiukuttaa, niin teistä lähes jokainen tulee omistamaan sähköauton. Uusien polttomoottoriautojen valmistus kun tulee loppumaan. Halusitte tai ette. Teiltä ei asiasta kysytä.
Mitä sitte? Sitten kun sillä pääsee yli 350km talvella lataamatta kärry perässä niin ei haittaa.
No kyllä tuo alkaa olla realismia jo monilla uusimmilla sähköautoilla. Esim. Hybdai Ioniq 5, toimintamatka 480 km. Tuosta kun otetaan talvella 30% pois niin päästää aika lailla tuohon 350 km matkaan.
Sitten tuo ottaa pikalaturista 100 km lisää toimintamatkaa 5 minuutissa joten ei siitä kauhean pitkiä kahvipausseja tarvitse enää pitää.
Mutta ihmisten käsitykset sähköautoista perustuvat aina johonkin vanhempiin malleihin, ei siihen mitä uusimmat ja kehittyneimmät mallit tarjoavat.
ID volkkarilla ja kevyt kuomukärry perässä kulutus 30kwh per sata kilsaa, viileässä syyskelissä.
Meidän ID kulutti saman kesän lämmössä moottoritiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ID kulutti saman kesän lämmössä moottoritiellä.
Jatkan: siis kuomukärryn kanssa.
Tuohan vastaa suunnilleen sitä että 7l/100km polttis kuluttaisi motarilla 10l/100km. Ei nouse noin paljon polttisten kulutus joten motari sähköautolle suurempaa myrkkyä kuin polttikselle.
Sähköautoissahan tuo heikko toimintamatka luvattuun nähden on paljon pahempi asia kuin polttiksissa kahdestakin syystä: 1. sähköautoissa ennestään selvästi heikommat toimintamatkat 2. lataus äärimmäisen hidasta polttiksen tankkaukseen verrattuna.
Paikallisajoon sähkis kyllä voi soveltua mutta Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa pitkillä etäisyyksillä, olisi ehdottomasti panostettava vetyyn, boikaasuun jne jos halutaa mahdollistaa vähäpäästöinen autoilu myös niille jotka käy kotikylänsä ulkopuolella.
Tekniikka kehittyy nyt valtavaa vauhtia. Taidan odottaa vetyauton tulemista Suomeen.
On ympäristöystävällisempi kuin täyssähköauto raskaine akkuineen.
Siihen asti pidän kiusallanikin vanhan rakkaan polttomoottoriautoni. Kuluttaa paljon ja on kallis pitää, mutta kyllä mulla siihen vielä on varaa. En taivu painostuksen alla, prkl 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo odotettavissa että luvatut matkat eivät toteudu ihan samoin kuin polttomoottoreissa luvataan tietty kulutus ja siihen on itse todella vaikea ellei mahdoton päästä. Ne on jossain laboratoriotesteissä saavutettuja kulutuksia.
"Vaikka tehoaluettakin tuli käytettyä, lopputankkaus mairittelee Mazdaa – tulos tasan 5 l/100 km."
Luvattu WLTP 5,0l/100km.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-mazda-3n-ihmemoottori-sai-li…
Niin mitä olit sanomassa?
Ajoin hki-tku foortilla kärry perässä 250km/h, mutta en päässytkään 6,4/100km. Pakko oli pysähtyä Lahnajärvelle munkkikahville.
Auto on edelleen pyhmä lehmä suomessa, nää keskustelut osoittaa hyvin asian.
Ainahan uusi juttu pelottaa ja arvostellaan ennenkuin itse edes kokeiltu .
Vois vuokrata jonku sähkökotteron ens kesänä viikoksi ja kokeilla että millasta se on käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Tekniikka kehittyy nyt valtavaa vauhtia. Taidan odottaa vetyauton tulemista Suomeen.
On ympäristöystävällisempi kuin täyssähköauto raskaine akkuineen.Siihen asti pidän kiusallanikin vanhan rakkaan polttomoottoriautoni. Kuluttaa paljon ja on kallis pitää, mutta kyllä mulla siihen vielä on varaa. En taivu painostuksen alla, prkl 😂😂
Kauan sitä vetyautoa pitää odottaa?
Minä olen odottanut sitä jo vuodesta 2005. Taidan luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ympäristöystävällisempi kuin täyssähköauto raskaine akkuineen.Siihen asti pidän kiusallanikin vanhan rakkaan polttomoottoriautoni. Kuluttaa paljon ja on kallis pitää, mutta kyllä mulla siihen vielä on varaa. En taivu painostuksen alla, prkl 😂😂
Luuletteko te, että se vetyauto tulee täydellisenä markkinoille? Kuulkaas, ihan samoja alkuvaiheen ongelmia on tiedossa. Silloin tämä palstan valitus on sama, mutta kaikki kehuvat sähköautojaan. ”En osta vetyautoa, odotan vedellä kulkevaa autoa”.
Vierailija kirjoitti:
Tässä mun lähipiirissä on parikin tapausta, jotka hirveällä hehkutuksella hankkivat uuden täyssähköauton. Kehuivat miten nyt säästää.
Noh, eipä menny kuin 1,5 vuotta kun kumpikin on vähän äänin vaihtanut takaisin
dieseliin. En oo viittiny kääntää puukkoa haavassa ja kysyä että tuliko takkiin tuhansia vai viisinumeroinen luku. Todennäköisesti jälkimmäinen.
Niin varmasti juu.
Miten paljon luontoa tuhotaan kun litiumia louhitaan kaikkialta mistä sitä vähänkin löytyy.
Ei ole tullut mieleen näillä sähköautojen hypettäjillä sekään mistä miten akkuihin litiumia hankitaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon luontoa tuhotaan kun litiumia louhitaan kaikkialta mistä sitä vähänkin löytyy.
Ei ole tullut mieleen näillä sähköautojen hypettäjillä sekään mistä miten akkuihin litiumia hankitaan.
Nyt kehitetään täyttä vauhtia litiumista vapaata akkua.
Tämä tässä keskustellussa on oudointa: ei ymmärretä, että kaikki kehittyy. Jos tänään ei jokin toimi, ei se tarkoita, etteikö se voisi huomenna toimia.
Tosiasia on että sähköauto ei kuulu Suomen teille. Ehkä kaupunkiajossa on ideaali kun ei tarvi ajaa pitkiä ajoja, mutta suurille etäisyyksille sähköauto ei sovi. Eikä varsinkaan pakkaskeleille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleen näillä sähköautojen hypettäjillä sekään mistä miten akkuihin litiumia hankitaan.Nyt kehitetään täyttä vauhtia litiumista vapaata akkua.
Tämä tässä keskustellussa on oudointa: ei ymmärretä, että kaikki kehittyy. Jos tänään ei jokin toimi, ei se tarkoita, etteikö se voisi huomenna toimia.
Heheh. Akkujen kehitystä seuranneena voin todeta että uuden mullistavan akun markkinoille tulo on ollut jo 80 luvulta lähtien samaa mantraa "Viiden vuoden päästä ...".
Akkujen mullistusta ei ole tullut ja uskon että ei tule lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te, että se vetyauto tulee täydellisenä markkinoille? Kuulkaas, ihan samoja alkuvaiheen ongelmia on tiedossa. Silloin tämä palstan valitus on sama, mutta kaikki kehuvat sähköautojaan. ”En osta vetyautoa, odotan vedellä kulkevaa autoa”.
Joillakin auton valmistajilla on jo pitkähköltä ajalta kokemusta vetyautoista, autoa hankkivan on hyvä perehtyä valmistajiin kenellä on eniten kokemusta, näitä paniikissa ja kovalla kiireellä markkinoille tunkevia kokemattomia valmistajia on aina, tämä on nähty jo sähköautopuolellakin erään valmistajan auto hiljattain syttyi palamaan itsekseen.
Tesla vei kiinalaisille 21700-akkujen valmistustiedon ja jo nyt saa esim joidenkin kiinalaisten skuuttien mukana todella päteviä 21700-kokoon perustuvia akustoja.