KL: 502km sähköautolla ei päässyt edes kesällä kuin 332km
Kauppalehti kokeili pääseekö 502km toimintamatkan Skodalla Helsingistä Turkuun ja takaisin, lopputulos oli kesäisessä optimilämpötilassa 18-22 astetta että akku loppui 332km kohdalla. Eli jopa kesällä toimintamatkat ovat kaukana luvatusta.
"77 kilowattitunnin hyödynnettävällä akkuvarannolla ei siis päästä edes optimikelissä 332 kilometrin moottoritiepitoista, ja lisäksi 24 kilometriä kaupunkiajoa sisältävää päiväetappia Turkuun ja takaisin."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan…
Kommentit (153)
Enkä usko olevani ihan kovin erikoinen autoilija.
Juuei. Sinulla on henkilökohtainen, sähköauton latauspistokkeella varustettu parkkipaikka sekä kotona, työpaikalla että mökillä eikä sinulla ole koskaan tarvetta ajaa missään muualla kuin näiden välillä.
Montakohan prosenttia suomalaisista on tuossa asemassa?
Miksiköhän kaikki ensimmäisen lähdön sähköautoilijat kuulostavat siltä kuin olisivat liittyneet uskonlahkoon joka ei voi tunnustaa yhdenkään ongelman olemassaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Juuei. Sinulla on henkilökohtainen, sähköauton latauspistokkeella varustettu parkkipaikka sekä kotona, työpaikalla että mökillä eikä sinulla ole koskaan tarvetta ajaa missään muualla kuin näiden välillä.
Miksiköhän kaikki ensimmäisen lähdön sähköautoilijat kuulostavat siltä kuin olisivat liittyneet uskonlahkoon joka ei voi tunnustaa yhdenkään ongelman olemassaoloa.
Ei minusta kannata ostaa täyssähköä, jollei pysty kotona (tai työpaikalla) lataamaan. Linjasaneerausten yhteydessä on pakko nykyään asentaa lataustolpat, eli meidän kerrostalossamme on sellainen.
Mökillä ei ole, mutta pistorasia löytyy, eli auto latautuu viikonlopun aikana kyllä, että kotoin päästään. Eikä latauksen tehostaminen kai maksa kuin 600-800 e tienoilla. Jos on varaa auto ostaa, niin on varaa siihenkin.
Me ajelemme muutenkin viikonloppuisin ja lomilla, ja latauksen suhteen ei ole ollut ongelmia. Paikkoja on runsaasti täällä etelä-Suomessa.
En tunnusta yhtään ongelmaa, koska en ole ongelmia kohdannut. Näillä spekseillä siis.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi manuaalista lukea millä nopeudella tuo kantama saavutetaan, polttomoottoriautokin kuluttaa enemmän kun ajaa kovempaa.
Polttiskin kuluttaa vähiten jos matkaa ajaa 80-90kmh.
Bemmissä huomaa selvän eron jo 110kmh pudottaa 105kmh.
Tämä kannattaisi myös muistaa niissä sähköautojen kehumispuheenvuoroissa. Jos normaalisti ajelee paljon motarilla 120 lasissa, niin söhköautolla pitää varautua tankkaamaan huomattavasti ilmoitettuja maks kilometrejä aiemmin. Tai vastaavasti varata selvästi enemmän aikaa kun korotteleekin jatkossa 85 motarilla.
Yleensä sähköautojen puolestapuhujat esittävät keskusteluissa vain muutaman parhaan mallin maks kantamaa kertomatta että se pätee vain kesällä kevyellä lastilla optimivauhdilla ajettuna.
Diesel-autojen kohdalla puhuttiin päästöhuijauksesta kun käytettiin optimiohjelmalla mitattuja päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Akkuautot on jälkeenjäänytt tekniikkaa. Vety on voittaja ja myös ympäristölle parempi
Ensimmäinen sähköauto keksittiin jo 200v sitten, antiikkia antiikkia. Sen verran on ollut aikaa kehittää sitä tekiniikkaa ja tehdä siitä valtavirtaa. Ei ole onnistunut eikä tule koskaan yleistymäänkään valtavirraksi.
Nämä sähköautolobbarit ovat kuten eräs ystäväni...
Minä tarvitsen auton, jolla pitää saada vetää ja usein ajetaan pitkiäkin matkoja. Siksi minulla on isompi nelivetoauto.
Hän "lobbaa" minulle suorastaan raivokkaasti omaa pikkuautoaan, ei vaan mene jakeluun, että kaikki eivät tarvitse samanlaista autoa KUIN HÄN. Usein hän toitottaa minulle, että milloin sinä vaihdat tuon autosi samanlaiseen kuin hän. KUKAAN ei hänen mielestään tarvitse isoa autoa, bensa-autoa, nelivetoa! Kaikki hänen mielestään tarvitsevat vain pikkuauton. Hän itse käy vain kaupassa omalla autollaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo odotettavissa että luvatut matkat eivät toteudu ihan samoin kuin polttomoottoreissa luvataan tietty kulutus ja siihen on itse todella vaikea ellei mahdoton päästä. Ne on jossain laboratoriotesteissä saavutettuja kulutuksia.
"Vaikka tehoaluettakin tuli käytettyä, lopputankkaus mairittelee Mazdaa – tulos tasan 5 l/100 km."
Luvattu WLTP 5,0l/100km.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-mazda-3n-ihmemoottori-sai-li…
Niin mitä olit sanomassa?
Niin ja tosielämän lukema
https://www.autoexpress.co.uk/mazda/3/108811/mazda-3-skyactiv-x-long-te…
Economy: 36.4mpg UK gallon eli 7.76 l/100km ihan hyvin bensakoneelta, mutta 5l vs. 7.76l todellisuudessa kulutus on 55% enemmän, melkoinen huijaus!
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin että noin puolet (jos jätää tuon naurettavan "ei ole koskaan tarvetta ajaa missään muualla pois").
Tietenkin ne harvat ajot jossa ajetaan oman latauksen ulkopuolella, ladataan julkisissa latauspisteissä samalla kun käydään kahvilla tai syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä sähköautolobbarit ovat kuten eräs ystäväni...
Minä tarvitsen auton, jolla pitää saada vetää ja usein ajetaan pitkiäkin matkoja. Siksi minulla on isompi nelivetoauto.
Hän "lobbaa" minulle suorastaan raivokkaasti omaa pikkuautoaan, ei vaan mene jakeluun, että kaikki eivät tarvitse samanlaista autoa KUIN HÄN. Usein hän toitottaa minulle, että milloin sinä vaihdat tuon autosi samanlaiseen kuin hän. KUKAAN ei hänen mielestään tarvitse isoa autoa, bensa-autoa, nelivetoa! Kaikki hänen mielestään tarvitsevat vain pikkuauton. Hän itse käy vain kaupassa omalla autollaan....
Jotenkin minusta kuulostaa juuri päinvastaiselta. Juuri noin puhuvat sähköautoilua vastustavat. Eli kun ei voi itse kuvitella pärjäävänsä sähköautolla niin silloin sähköautot ovat kelvottomia ihan kaikille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sekä kotona, töissä ja mökillä on tosiaan meillä sähköt. Ei siinä mitään erityisiä sähköautoille suunniteltuja pistorasioita tarvita. Jos autoa ladataan lähinnä yön yli tai työpäivän ajan, tavallinen autonlämmitykseenkin soveltuva pistorasia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Hän "lobbaa" minulle suorastaan raivokkaasti omaa pikkuautoaan, ei vaan mene jakeluun, että kaikki eivät tarvitse samanlaista autoa KUIN HÄN.
Tässäkin ketjussa pari uskonlahkoon hurahtanutta inttää viestistä toiseen miten "MINÄ en joudu ikinä ajamaan pitkiä matkoja, MINULLA on latausmahdollisuus joka paikassa mihin menen eikä MINULLA ole mitään ongelmaa pysähtyä joka reissulla ABC:lle syömään samalla kun auto latautuu pikalaturissa joka sattuu olemaan aina vapaana kun MINÄ kurvaan pihaan."
Miten KUKAAN voi muka väittää että sähköauto on vielä täysin käyttökelvoton suomalaisen perheen ainoaksi autoksi vaikka MINÄ juuri kerroin miten hienosti se sopii MINULLE.
Olen ullattynyt, mutta vain muista kuin maahan tulleista sähköautoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pääsee jos auto on esim 6 vuotta vanha, 70km?
Mulla on nyt 5 vuotta vanha hybrid, ainakin vielä akku on hyvässä kunnossa, 10 vuoden takuu akulla tiedä sitten missä kunnossa akku on 10 vuoden vanhana.
Onko sähköauto arvoton 10 vuoden iässä, kun akulla ei ole enää takuuta ja akut maksavat ilmeisesti enemmän kuin suomalaisten keskiverto auto?
Ongelmajätettä on sähköauto kun akku on finaalissa, vai ostaako joku läpimätään muutaman satasen arvoiseen autoon uuden 20000€ maksavan akun?
Mun hybridiin uusi akku maksaa ehkä noin 2000-3000€, ostaisinko 10 vuotta vanhaan autooni uuden akun siinä vaiheessa, empä osaa sanoa riippuu auton muusta kunnosta ja millaiset käyttökulut silloin on, pensan hinta ja ajoneuvovero, ajoneuvovero tällähetkellä on 100.01€/vuosi.En ymmärrä miksi joku kuvittelee että vaihtoakkujen hinnat ovat samalla tasolla kuin nykyisin vielä 10 vuoden päästä? On aivan selvää että meillä on silloin olemassa toimivat kierrätys/tarvikeakkujen markkinat jossa hinnat ovat ihan eri tasolla.
Kysyntä luo tarjontaa joka taas laskee vääjäämättä hintoja.
Mikähän takia sähköautot hävisivät käytöstä liki sadaksi vuodeksi?
Sähköautosta tulee mieleen aromipesä.
Jos aikoo ajaa/syödä pitää odottaa kymmenen tuntia. Joka kerta.
Syy siihen tuuli,raskas kaasujalka?ootamme innolla sitä vetyautoa,oisko siitä mihkään,suomessa nyt ei latauspisteitä.Kaasuauto nähtiin tänään oli audi..Pitkät matkat ajeltavana,millä ihmeen vekottimella täs enää pääsee perille,tänään lähti täälläkin hybridi pois.Kesällä hyvä mitään ongelmia,talvella piti ajella turhia, et akut latautuu.Siihen Webasto joka vei virtaa,jännän paikat pääsikö töihin töistä kotiin..
Talvella riemu repeää kun akku loppuu vielä nopeammin eikä edes lämmitin puhalla lämmintä yli -20 asteen pakkasessa 😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo odotettavissa että luvatut matkat eivät toteudu ihan samoin kuin polttomoottoreissa luvataan tietty kulutus ja siihen on itse todella vaikea ellei mahdoton päästä. Ne on jossain laboratoriotesteissä saavutettuja kulutuksia.
"Vaikka tehoaluettakin tuli käytettyä, lopputankkaus mairittelee Mazdaa – tulos tasan 5 l/100 km."
Luvattu WLTP 5,0l/100km.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-mazda-3n-ihmemoottori-sai-li…
Niin mitä olit sanomassa?
Niin ja tosielämän lukema
https://www.autoexpress.co.uk/mazda/3/108811/mazda-3-skyactiv-x-long-te…
Economy: 36.4mpg UK gallon eli 7.76 l/100km ihan hyvin bensakoneelta, mutta 5l vs. 7.76l todellisuudessa kulutus on 55% enemmän, melkoinen huijaus!
Tuo Moottorin koeajo nimenomaan on tosielämän lukema. Sadat kokemukset spritmonitor sivustolta vahvistaa että kulutus on lähes tasan sama kuin luvattu.
Linkkaamasi testi ei edes koskea samaa moottoriversiota, et taida olla kovin perillä autoista...
Polttomoottorit ovat tosielämän ajossa paljon lähempänä luvattua kulutusta kuin sähköautot.
Vierailija kirjoitti:
Talvella ei pidetä radiota auki tai lämmitystä päällä jottei akku hyydy ihan heti.
Kannattaa muuten pitää mielessä, että esimerkiksi Kuplavolkkarissa tarvitsi olla bensalla toimiva lisälämmitin sisätilaan.
Kukaan ei käsittääkseni ole kieltänyt vastaavan asennusta sähköautoon jälkikäteen. Lisäksi tuossa voi käyttää halvinta mahdollista polttoainetta, eli vaikka polttoöljyä tai jämäpaistorasvaa.
Tuon testin Skodan lataaminen tyhjästä täyteen kestää muuten 43 tuntia, eli lähes 2 vuorokautta(!!) tavallisesta kotipistokkeesta. Eli ellei kotona löydy pikalaturia, ei välttämättä joka päivä ajeta.
Tutkimisen arvoista voisi olla kiinteällä polttoaineella toimiva sisätilan lämmitin sähköautoon. Esim pelletillä.
Voisi olla hittituote tulevina vuosina.
Nimenomaan näin!
Periaatteesta pitää vastustaa kaikkea uutta. Itse ajan pitkää pätkää (500 km) keskivertoa useammin (3-5 kertaa vuodessa) ja tähänkin mennessä aina pysähdytty puolimatkassa syömään, vessaan ja tankille. Tilanne ei muutu mitenkään, nyt vaan tankin sijaan pistetään auto töpseliin kun mennään ABC:lle.