Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: 502km sähköautolla ei päässyt edes kesällä kuin 332km

Vierailija
09.09.2021 |

Kauppalehti kokeili pääseekö 502km toimintamatkan Skodalla Helsingistä Turkuun ja takaisin, lopputulos oli kesäisessä optimilämpötilassa 18-22 astetta että akku loppui 332km kohdalla. Eli jopa kesällä toimintamatkat ovat kaukana luvatusta.

"77 kilowattitunnin hyödynnettävällä akkuvarannolla ei siis päästä edes optimikelissä 332 kilometrin moottoritiepitoista, ja lisäksi 24 kilometriä kaupunkiajoa sisältävää päiväetappia Turkuun ja takaisin."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan…

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa on virhe: Siinä puhutaan Autosta mutta jutussa onkin kyse Skodasta.

Vierailija
22/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä mun lähipiirissä on parikin tapausta, jotka hirveällä hehkutuksella hankkivat uuden täyssähköauton. Kehuivat miten nyt säästää.

Noh, eipä menny kuin 1,5 vuotta kun kumpikin on vähän äänin vaihtanut takaisin

dieseliin. En oo viittiny kääntää puukkoa haavassa ja kysyä että tuliko takkiin tuhansia vai viisinumeroinen luku. Todennäköisesti jälkimmäinen.

Olisi kiinnostavaa tietää, minkä merkkisistä täyssähköistä he luopuivat. Tesloista ei kuulemma luovuta.

Tesla ja Nissan Leaf.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.

Hui.

Miksi edes omistat autoa noin vähillä kilometrimäärillä? Itse ajan kolmessa päivässä tuon 332 km.

Minä ajan viikossa alle 100km. Nyt koronan aikaan saattaa mennä alle 100km kuukaudessa.

Työmatka olisi 40km päivä eli 200km/viikko. Kerran viikossa tartvitsisi siis ladata. Ei paha.

Mutta vaikka kuinka kiukuttaa, niin teistä lähes jokainen tulee omistamaan sähköauton. Uusien polttomoottoriautojen valmistus kun tulee loppumaan. Halusitte tai ette. Teiltä ei asiasta kysytä.

Vierailija
24/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan se on muissakin akkukäyttöisissä kulkupeleissä. Mulla on sähköpyörä ja sen akulla "pääsee" 180 km. Mutta jo ostaessa myyjä rehellisesti kertoi, että tämä lukema pitää paikkansa vain optimiolosuhteissa (alhaisin avustustaso, tasainen maasto, ei tuulta, kesälämpötila). Heti kun on vastatuulta, ylämäkeä, alhaiset lämpötilat tai akusta otetaan kovempaa vääntöä, akku kuluu selvästi enemmän. Se on tällä hetkellä sähköakkujen ominaisuus joka pitää hyväksyä ja ymmärtää.

Vierailija
25/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.

Hui.

Miksi edes omistat autoa noin vähillä kilometrimäärillä? Itse ajan kolmessa päivässä tuon 332 km.

Minä ajan viikossa alle 100km. Nyt koronan aikaan saattaa mennä alle 100km kuukaudessa.

Työmatka olisi 40km päivä eli 200km/viikko. Kerran viikossa tartvitsisi siis ladata. Ei paha.

Mutta vaikka kuinka kiukuttaa, niin teistä lähes jokainen tulee omistamaan sähköauton. Uusien polttomoottoriautojen valmistus kun tulee loppumaan. Halusitte tai ette. Teiltä ei asiasta kysytä.

Sinähän et sitä määrää tai päätä.

Vielä saa kaupasta uusia vähäpäästöisiä polttomoottoriautoja jollaisella voi ajaa niin kauan, että sähköautohullutus laantuu ja markkinoille saadaan jokin nyt vielä kehitysvaiheessa oleva todellinen vaihtoehto.

Vierailija
26/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui.

Vielä saa kaupasta uusia vähäpäästöisiä polttomoottoriautoja jollaisella voi ajaa niin kauan, että sähköautohullutus laantuu ja markkinoille saadaan jokin nyt vielä kehitysvaiheessa oleva todellinen vaihtoehto.

Ei kai siinä autossa ole vikaa, eikä sitä tarvitse kehittää. Akkua kehitetään, jotta se latautuu nopeammin.

Vierailija
27/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotapa talvea.

Vierailija
28/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppias kusettaa aina

Vierailija
29/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkuautot on jälkeenjäänytt tekniikkaa. Vety on voittaja ja myös ympäristölle parempi

Vierailija
30/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö näistä jaksetaan provoilla. Tuohan on ihan perusfysiikkaa. Ilmanvastus kasvaa toiseen potenssiin ja 80km/h vauhdin jälkeen alkaa vaikuttaa merkittävästi kulutukseen. Ihan sama tilanne on bensa-autolla. Jos kruisailee 80 km/h mukavassa 20C lämpötilassa tasaista vauhtia, niin tankillisella pääsee huomattavasti pidemmälle, kuin jos ajaa talvipakkasilla motarilla reilulla kaasujalalla. Ei se energian määrä ole mikään vakio, mikä jollain matkalla kuluu. 

Vierailija
31/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös, että miksi aina kaikki 3-10km ajelijat tulevat kertomaan, että on se hirveää, kun joskus pitää ladata.

Kun matkat ovat esim. lähinkauppa/keskusta 40km, sukulaiset 70km, sairaala 90km ja työpaikka 60km, on kulkeminen vähän erilaista. Eikä edes julkisia missään. Päätyö kyllä ihan vieressä, mutta kun ei sillä kokonaan elä ja vähän on jossain myös käytävä...

Vierailija
32/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui.

Ei kai siinä autossa ole vikaa, eikä sitä tarvitse kehittää. Akkua kehitetään, jotta se latautuu nopeammin.

ei se kotona yhtään nopeammin voi latautua, kun useimmissa taloissa on 25a pääsulakkeet ja sähköautolle maksimissaan 16a. sekin lataus jo häiritsee muuta talon sähkönkäyttöä, kuten suorasähkölämmitystä ja saunomista.

Vierailija
33/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi manuaalista lukea millä nopeudella tuo kantama saavutetaan, polttomoottoriautokin kuluttaa enemmän kun ajaa kovempaa.

Polttiskin kuluttaa vähiten jos matkaa ajaa 80-90kmh.

Bemmissä huomaa selvän eron jo 110kmh pudottaa 105kmh.

Kokemusta on pitkistä suoran tien ajoista. 10-vuotia dieselimme on lähes tunteeton kuormaukselle, säätilalle tai ajonopeudelle (Suomen oloissa). Kulutus vaihtelee 10-15%, ei 40-50%.

Ja tämähän kertoo ainoastaan siitä, että sen dieselisi hyötysuhde laskee kuin lehmän häntä kun kuormitus kevenee ja energiaa valuu hukkaan. Hellyttävää miten tätä asiaa yritetään vääntää sähköautojen huonoksi puoleksi :D

Vierailija
34/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui.

Todella ilmastoystävällistä omistaa auto noilla kilometrimäärillä. Sen pelkkä valmistuskin on aikas paljon kuluttanut ja tuhonnut maapalloa ja sitten se käytännössä vain seisoo pihassa.

Vierailija
35/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös, että miksi aina kaikki 3-10km ajelijat tulevat kertomaan, että on se hirveää, kun joskus pitää ladata.

Kun matkat ovat esim. lähinkauppa/keskusta 40km, sukulaiset 70km, sairaala 90km ja työpaikka 60km, on kulkeminen vähän erilaista. Eikä edes julkisia missään. Päätyö kyllä ihan vieressä, mutta kun ei sillä kokonaan elä ja vähän on jossain myös käytävä...

Tämä. Itse ajan pakollista työmatkaa 110km/päivä koostuen suurimmalta osin moottoritieajosta. Ja tuo määrä sisältää pelkät työmatkat. Jos auto ei ole luotettava, en pääse töihin ja pidemmän päälle menetän työpaikkani. Taksilla kulkiessa menisi varmaan kahden päivän palkka pelkkiin yhden päivän taksimatkoihin. Julkiset ei kulje.

Joten ei minuakaan haittaisi ladata autoa kerran viikossa, mutta taitaisin joutua näillä kilometreillä lataamaan sen joka päivä etenkin jos talven pakkaset tyhjentää akkua entistä nopeammin.

Vierailija
36/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetyautoja odotellessa ajellaan lataushybridillä. Arkiajot pääsee 40 km latauksella ja pidemmillä poltetaan bentsiiniä lisäksi.

Vierailija
37/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui.

En sellaista väitäkään. Sen päättää valmistajat halusit tai et. Ihan jokainen valmistaja on jo valmiina ajamaan polttomoottori tuotannon alas. sen on vain ajan kysymys.

Ei se hullutus mihinkään laannu jos Wolkkari sijoittaa 100 miljardia sähköautotuotantoon. Heidän kiinnostus "vaihtoehtoisiin" asioihin on aika todella pieni.

"joku kehitteillä" oleva voi tulla joskus. sitä ennen mennään sähköllä. ja sen päättää valmistajat.

Vierailija
38/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

WLTP ei todellakaan parantanut kulutusvertailuja,, pelkästään heikensi ja luvuista voi tehdä todella virheellisiä johtopäätöksiä.

Vierailija
39/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui.

Todella ilmastoystävällistä omistaa auto noilla kilometrimäärillä. Sen pelkkä valmistuskin on aikas paljon kuluttanut ja tuhonnut maapalloa ja sitten se käytännössä vain seisoo pihassa.

Se on erittäin ilmastoystävällistä. Ostin käytetyn auton ja jonkun muun käytössä se tuhoaisi ympäristöä enemmän. Sitä ei valmistettu minua varten. Jokainen pihassa seisova auto saastuttaa vähemmän.

Vierailija
40/153 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetyautoja odotellessa ajellaan lataushybridillä. Arkiajot pääsee 40 km latauksella ja pidemmillä poltetaan bentsiiniä lisäksi.

Jos vetyä ei saada liikkumaan rovaniemeltä helsinkiin samalla nopeudella kuin sähköä, niin sillä ei ole mitään mahdollisuusksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän