Olen kätilö ja valitsin itse suunnitellun sektion.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:09"]Te, jotka kerrotte tuntevanne suuria määriä alateitse synnyttäneitä äitejä, joista kenellekään ei tullut mitään vaurioita: oletteko käyneet tutkimassa näiden tuttujenne alapäät vai miten tiedätte kenenkin vammat ja vauriot noin tarkasti? Itse olen keskustellut ainoastaan netissä näiden pahoja vaurioita saaneiden kanssa, mutta en epäile hetkeäkään etteikö joku heistä olisi voinut olla joku tosielämän tuttuni. Heistä kun moni mainitsee häpeävänsä tapahtunutta niin paljon, että eivät kehtaa siitä livenä kenellekään puhua. Enkä varmasti itsekään kertoisi peräaukon repeämästäni, kun vaikkapa työkaveri kyselee miten synnytys sujui. Sanoisin vain, että ihan ok ja vaihtaisin puheenaihetta.
[/quote]
Kyllä on ihan keskusteltu minkä asteen repeämiä kenellekin on tullut. Repeämät synnytyksessä eivät ole komplikaatioita, jos ne paranevat hyvin. Aina muistan leuhkia kuinka minulle tuli ö-asteen repeämä, kun ihan kahdeksan kerrosta kudoksia repesi:D Eikä parantunut kovin hyvin. Vai onko sektiokin sitten kokonaan yhtä isoa komplikaatiota, kun tarvitsee ommella? Voi luoja näitä kermaperseitä.
Mitä leuhkimista siinä on, että saa hirveät repeämät?
Itse olen jo aikaa sitten päättänyt valita sektion. Ja ehdottomasti yksityisellä. Ainoa syy miksi valitsisin alatiesynnytyksen on vauvan saamat maitohappobakteerit (eli hyvät bakteerit) synnytyskanavasta, minkä voidaan olettaa vähentävän allergioita. Mutta onneksi nykyään on muitakin keinoja siirtää näitä hyviä bakteereja vauvaan myös sektiossa!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:16"]
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93493.pdf
Keisarinleikkauksen riskeistä. Kuoleman riski on suurempi kuin alatiesynnytyksissä.
[/quote]
Taas tätä harhaanjohtavaa tilastointia. Tuossa on tilastoitu hyvin menneet ja sektioon johtaneet alatiesynnytykset erikseen, mikä on aivan päätöntä, koska kun synnytystavaksi valitaan alatie, siihen sisältyy riski että päivystyssektioon päädytään (jossa on sitten se 9-kertainen kuolemanriski, kun suunnitellussa on vain 3-kertainen). Jos voisikin valita alatiesynnytyksen, joka menee hyvin, niin varmasti kaikki valitsisivat sen. Mutta kun sellaista valintaa ei ole olemassa, niin on käsittämätöntä että se erotetaan tilastollisissa tarkasteluissa omaksi kategoriakseen!
Kuinka monta kertaa tämä täytyy tällä palstalla selittää ja miksi ihmiset eivät harjoita oma-aloitteisesti lainkaan kriittistä harkintaa?
Keisarinleikkauksen riskeistä. Kuoleman riski on suurempi kuin alatiesynnytyksissä.
[/quote]
Parempi olla kuollut, kuin lörppäpilluinen. Minut on keisarinleikattu ja mieskin tykkää söpöstä pillustani edelleen kolmen lapsen jälkeen. Ex-vaimollaan oli ollut kuulemma tosi venynyt ja löysä synnytysten jälkeen ja siksi onkin aivan intopinkeänä aina pimspani kimpussa, kun se on säilynyt tiukkana leikkausten takia.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:50"]
[/quote]
Parempi olla kuollut, kuin lörppäpilluinen. Minut on keisarinleikattu ja mieskin tykkää söpöstä pillustani edelleen kolmen lapsen jälkeen. Ex-vaimollaan oli ollut kuulemma tosi venynyt ja löysä synnytysten jälkeen ja siksi onkin aivan intopinkeänä aina pimspani kimpussa, kun se on säilynyt tiukkana leikkausten takia.
[/quote]
Mullapa on neljä ja mies intopiukeena pilluni kimpussa ;) Aina seksiä vailla ja hyvä kun saa pidätettyä tiukkuuden takia :D
Se on oikeasti vähän rasittavaakin. Juuri kun itse on hyvässä vauhdissa, alkaa mies toppuuttelemaan ja pitää taukoa ettei vielä tule :D
Tunnen hyvin erään kätilön joka sanoi, että häntä pelotti synnyttää alateitse, koska tietää niin paljon enemmän siihen liittyvistä riskeistä.. Hänelle tuli 3 asteen repeämä ja toisen lapsen kohdalla valitsikin sitten sektion....
Siis mun mielestä on ihmeellistä, että nykymaailmassa kukaan haluaa synnyttää alateitse. Korkeintaan jossain kehitysmaissa sen vielä ymmmärtää. Ihan yhtä ihmeellistä on, että kukaan hoitaa sitä lasta itse.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 19:02"]
Siis mun mielestä on ihmeellistä, että nykymaailmassa kukaan haluaa synnyttää alateitse. Korkeintaan jossain kehitysmaissa sen vielä ymmmärtää. Ihan yhtä ihmeellistä on, että kukaan hoitaa sitä lasta itse.
[/quote]
Ensin ajattelin sinun olevan tosissasi, mutta sitten viimeinen lause paljasti :)
No mutta, vastaan silti. Alatiesynnytys jo siinä mielessä kannattaa jos haluaa turvallisesti useamman lapsen :)
Tunnen useita gynekologeja (olen itse toisen alan erikoislääkäri), ja heistä kukaan ei ole halunnut sektiota, jos on ollut mitään mahdollisuuksia valita. Hätäsektiossa ei tietenkään kysellä, ja paras kaverini oli kiroillut että "ette helvetissä leikkaa ennen kun imukuppi on kokeiltu".
Kätilö on kuitenkin nähnyt niitäkin synnytyksiä, joissa esim. äiti revennyt pahasti tai lapsi kärsinyt hapenpuutteesta ja lopulta kiskottu väkisin ulos... Ymmärrän hyvin, että pelottaa, kun tietää, mitä kaikkea voi mennä pieleen. Vaikka kuinka tilastot sanoisivat, että alatiesynnytys turvallisempi niin ei se välttämättä vähennä pelkoa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:43"]
miksi pro-alatiesynnyttäjät on niin kiihkoissaan aina tuputtamassa omaa näkemystään ja toisen vaihtoehdon paheksuntaan. ensimmäisenä tulee mieleen, että ovat kateellisia ja haluavat revenneille perseilleen vaan lisää tukijoukkoja. kun eivät itselleenkään kehtaa myöntää oman kraateripillun olemassaoloa.
[/quote]
Olipa hauska kommentti :) Miksi noin raivoissaan? Ehkä terveydenhoitokulut Suomessa ovat jo niin isot, että minä esimerkiksi kannatan priorisointia. Eli rahat mieluummin oikeiden sairaiden hoitoon, että pilluaan suojelevien kermaperseiden. Ehkäisykin on tosiaan keksitty, joten sitä persettään ei ole pakko revittää rikki, vaan hommata vaikka koira, jota saa hoitaa.
[/quote]
No sehän et ole sinä joka päätät pillunsuojelijan sektiosta. Kis sen haluaa suojata niin oma asia. Ikävä että sinä et sitä onnistunut saamaan.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:32"]
Kyllä minä ottaisin mielummin synnyttäneen kätilön joka tietää oikeasti miltä se tuntuu. En nyt välttämättä alkaisi vertailemaan kokin työtä kätilön työhön.
[/quote]
Tällä logiikalla löytyisi aika vähän henkilökuntaa terminaaliosastoille töihin. Olen sairaanhoitaja psykiatrian osastolla ja koen olevani ihan hyvä työssäni, vaikka en psykoosia ole henkilökohtaisesti kokenut.
Kaikki puhuu vaan omista peloistaan ja ties mistä repeämisistä,mutta kukaan ei puhu VAUVASTA!Jos itse saisin valita,haluaisin ehdottomasti sektion.Vauva puolessa tunnissa hengissä ulkona. Sen verran nähnyt pieleen menneitä synnytyksiä, vauvoilla murtuneita solisluita,imukupin aiheuttamia vaurioita,vammautuneita ja hengettömiä vauvoja.En ihmettele ollenkaan,että valitaan sektio.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:29"]
Eikai sit kovin heppoisesti saa itse valita ilman kunnon syytä? Ainakaan Suomessa. Etkö kätilönä halua kokea miltä synnytys tuntuu kun se on osa työtäsi?
[/quote]
Hmm... ihan samalla tavalla sektioissa avustaminen on kätilöiden työtä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:32"]
Provo. En tunne yhtäkään kätilöä, joka olisi halunnut sektion, ja tunnen monta.
[/quote]
Ehkä siitä ei vaan huudella yleisesti tai ainakaan sektiovastaisille ihmisille. Olen sairaanhoitaja ja valitsin sektion. En kuitenkaan näe syytä huudella siitä puolitutuille tai työkavereille. En itsekään tiedä suurimman osani tuttavistani synnytystapoja.
Minun tuntemistani synnyttäneistä äideistä ainoat vaikeat komplikaatiot on olleet sektio-synnyttäjillä, varmasti sattumaa, mutta yksikään alatiesynnyttäneistä ei ole joutunut kuukausien vuodelepoon tai saanut sairaalasta vakavia infektioita. Ihan sama millä tyylillä synnyttää, aina voi sattua jotakin odottamatonta.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:59"]
En ymmärrä. Luulisi, että kätilöllä on sen verran tietoa, että osaa suhtautua riskeihin ja asioihin faktapohjalla. Vai onko ap:llä jotain terveysongelmia, joiden takia ei usko selvityvänsä alatiesynnytyksestä normaalin kaavan mukaan? Minullakin oli hirveä synnytyspelko, mutta menin silti rohkeasti synnyttämään, koska ajattelin sen olevan luonnollinen tapa hoitaa asia ja siksi oikea tapa. Jos ei ennalta muuta voida päätellä. Kävin synnytystapa-arviossa ja otin ennalta selvää milloin haluan epiduraalin (ennen kuin kipu liian kovaa jne) ja milloin ponnistaa jne. Vaikka minusta tuntui synnyttämään meneminen suunnilleen mestauslavalle kävelemiseltä luotin henkilökuntaan ja kai sitten elämäänkin ja uskaltauduin menemään synnytyssaliin.
[/quote]
Ehkä kätilö tietää, että kaikki asiat, mitkä syötetään faktoina, eivät todellisuudessa olekaan faktoja.
[/quote]
Olen sairaanhoitajana ihan toisella alalla, mutta sitä kautta olen oppinut olemaan luottamatta täysin siihen, mitä ammattilaiset sanoo ja käyttämään myös omaa järkeäni. Jos nyt ajatellaan historiaa taaksepäinkin, niin aikakaudet on määränneet, mikä milloinkin on parasta ja asiat ovat lyhyessäkin ajassa saattaneet kääntyä täysin päälaelleen.
Tää on aina yhtä huvittavaa, aikuiset naiset tappelemassa, että kenellä on tiukin pillu ja mikä synnytystapa on paras. :D
Sektiolla lapsensa saaneet muistavat aina kehua pilluaan, että kuinka mieskin tykkää söpöstä, lähes neitsyt pimpistä. Alakautta lapsensa saaneet kehuskelevat, että kestivät kaikki kivut ja vauvakin voi paremmin kuin sektiolla syntynyt toveri. Pillukin on hyvä, ei edes revennyt.
Naiset, naiset... Pidetään yhtä!