Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kätilö ja valitsin itse suunnitellun sektion.

Vierailija
17.10.2014 |

-

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:49"]

Osa ystävistäni/tutuistani on saanut lapsensa sektiolla(suunniteltu/kiireinen), kuten myös itse. Osa taas alatiesynnytyksellä. Kenelläkään sektioäideistä (yht. 7 synnytystä) ei ole saanut mitään komplikaatioita synnytyksestä. Kolmella (10:nestä) alatiesynnyttäneillä on tullut vaurioita. Kahdella heistä niin pahoja, että ovat joutuneet virtsarakon ja peräsuolen korjausleikkaukseen synnytyksen vuoksi. Ehkä vain sattumaa, mutta näin minun lähipiirissäni. 

[/quote]

Miksi tämä viesti on saanut näin paljon alapeukkuja? 
[/quote]

Koska kirjoittaja kirjoittaa EHKÄ vain sattumaa, kun tyhmäkin tietää että on täysin sattumaa.

Vierailija
22/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:57"]Kun kätilönä katselee, kuinka perseet repeilee, ymmärrän hyvin että haluaa sektion.
[/quote]

Kun kätilönä joutuu kärräämään sektioäitejä teholle ja takaisin saliin, ymmärrän hyvin miksi haluaa alatiesynnytyksen.

Argumenttisi on perseestä. Ehkä kätilö epäilee oman ammattiryhmänsä ompelutaitoja ja haluaisi siksi sektion. Siinä kun ompelu on lääkärin hommaa. En todellakaan haluaisi kätilön ompelevan kaikkia kerroksittaisia vatsanpeitteitäni kiinni. Miksi siis haluaisin kätilön ompelevan alapääni? Vaikka ekan sektioni ompelujälki oli harjoittelevan lääkärin toimesta kuin kännissä olevan lääkintämiehen työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:59"]Kävin synnytystapa-arviossa ja otin ennalta selvää milloin haluan epiduraalin (ennen kuin kipu liian kovaa jne) ja milloin ponnistaa jne.
[/quote]

Ei tuota epiduraalia saa silloin kuin itse haluaa, joten hiukan turhaa ottaa selvää etukäteen. Riippuu aivan siitä, miten lääkäri kerkeää tulla antamaan sen epiduraalin. Itse jouduin odottelemaan 2h

Vierailija
24/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:49"] Osa ystävistäni/tutuistani on saanut lapsensa sektiolla(suunniteltu/kiireinen), kuten myös itse. Osa taas alatiesynnytyksellä. Kenelläkään sektioäideistä (yht. 7 synnytystä) ei ole saanut mitään komplikaatioita synnytyksestä. Kolmella (10:nestä) alatiesynnyttäneillä on tullut vaurioita. Kahdella heistä niin pahoja, että ovat joutuneet virtsarakon ja peräsuolen korjausleikkaukseen synnytyksen vuoksi. Ehkä vain sattumaa, mutta näin minun lähipiirissäni.  [/quote]   Miksi tämä viesti on saanut näin paljon alapeukkuja?  [/quote] Koska kirjoittaja kirjoittaa EHKÄ vain sattumaa, kun tyhmäkin tietää että on täysin sattumaa.

[/quote]

Tässä kohtaa olisi kiva kuulla vastaavia "tilastoja" myös muilta.

Vierailija
25/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:49"] Osa ystävistäni/tutuistani on saanut lapsensa sektiolla(suunniteltu/kiireinen), kuten myös itse. Osa taas alatiesynnytyksellä. Kenelläkään sektioäideistä (yht. 7 synnytystä) ei ole saanut mitään komplikaatioita synnytyksestä. Kolmella (10:nestä) alatiesynnyttäneillä on tullut vaurioita. Kahdella heistä niin pahoja, että ovat joutuneet virtsarakon ja peräsuolen korjausleikkaukseen synnytyksen vuoksi. Ehkä vain sattumaa, mutta näin minun lähipiirissäni.  [/quote]   Miksi tämä viesti on saanut näin paljon alapeukkuja?  [/quote] Koska kirjoittaja kirjoittaa EHKÄ vain sattumaa, kun tyhmäkin tietää että on täysin sattumaa.

[/quote]

Tässä kohtaa olisi kiva kuulla vastaavia "tilastoja" myös muilta.
[/quote]

En tunne yhtään äitiä, joilla olisi alatiesynnytyksestä tullut komplikaatioita ja tunnen noin 40-50. Enkä tunne yhtään sektioäitiä, jonka sektio olisi sujunut ilman komplikaatioita. Suurimmalla osalla vakavia. Tunnen sektioäitejä äkkiä laskettuna 11 itseni mukaan lukien. Ja taitaapa olla ihan sattumaa, että kaikkien tuntemieni sektiot ovat menneet huonosti. Alatiesynnytysten tilasto ei ole ihmeellinen, harvoin niissä mitään käy.

Vierailija
26/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:59"]Kävin synnytystapa-arviossa ja otin ennalta selvää milloin haluan epiduraalin (ennen kuin kipu liian kovaa jne) ja milloin ponnistaa jne. [/quote] Ei tuota epiduraalia saa silloin kuin itse haluaa, joten hiukan turhaa ottaa selvää etukäteen. Riippuu aivan siitä, miten lääkäri kerkeää tulla antamaan sen epiduraalin. Itse jouduin odottelemaan 2h

[/quote]

Mä synnytinkin naikkarilla, siellä asiat hoituu. Juuri siksi valitsin sen ja olin kiittimet ristissä, että asuin silloin Helsingissä. Sain sen epiduraalin kun aloin sitä pyytää. Ja juuri tuon odottelun riskin takia (onhan se mahdollinen toki jopa naistenklinikalla) olin varautunut pyytämään sen mieluummin hieman liiana aikaisin kuin vasta sitten kun todellakaan en enää kestä.  Auttoi todella hyvin minua, siitä taivaalle kiitos.

Vierailija
27/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:29"]

Eikai sit  kovin heppoisesti saa itse valita ilman kunnon syytä? Ainakaan Suomessa. Etkö kätilönä halua kokea miltä synnytys tuntuu kun se on osa työtäsi?

[/quote]

Olisi mielenkiintoista kuulla, päteekö tämän kommentoijan mielestä esim. ruumishuoneella työskentelevään patologiin sama periaate...

Vierailija
28/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:49"]

Osa ystävistäni/tutuistani on saanut lapsensa sektiolla(suunniteltu/kiireinen), kuten myös itse. Osa taas alatiesynnytyksellä. Kenelläkään sektioäideistä (yht. 7 synnytystä) ei ole saanut mitään komplikaatioita synnytyksestä. Kolmella (10:nestä) alatiesynnyttäneillä on tullut vaurioita. Kahdella heistä niin pahoja, että ovat joutuneet virtsarakon ja peräsuolen korjausleikkaukseen synnytyksen vuoksi. Ehkä vain sattumaa, mutta näin minun lähipiirissäni. 

[/quote]

Huh, onpa ollut huono tuuri. Itse en tunne yhtään naista, kenelle olisi synnytyksestä jäänyt vauroita ja tähän ikään on ehtinyt oppia tuntemaan aika paljon naisia ja monenlaisia synnytysjuttuja kuulemaan. Tilastollisesti aika erikoinen ystäväpiiri.

Vierailija
29/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pro-alatiesynnyttäjät on niin kiihkoissaan aina tuputtamassa omaa näkemystään ja toisen vaihtoehdon paheksuntaan. ensimmäisenä tulee mieleen, että ovat kateellisia ja haluavat revenneille perseilleen vaan lisää tukijoukkoja. kun eivät itselleenkään kehtaa myöntää oman kraateripillun olemassaoloa.

Vierailija
31/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:43"]

miksi pro-alatiesynnyttäjät on niin kiihkoissaan aina tuputtamassa omaa näkemystään ja toisen vaihtoehdon paheksuntaan. ensimmäisenä tulee mieleen, että ovat kateellisia ja haluavat revenneille perseilleen vaan lisää tukijoukkoja. kun eivät itselleenkään kehtaa myöntää oman kraateripillun olemassaoloa.

[/quote]

No ei mulla ainakaan, vaan juuri päinvastoin: koska alatiesynnytykseni meni hyvin kovasta ennakkoluulostani huolimatta voin suositella sitä muillekin. En tajua miksi lähtökohtaisesti pitää olettaa että tietenkin juuri minä repeän. Mua pelotti vain kauhea kipu, mutta ei ollut edes sitä, kun epiduraali onnistui nappiin.

Vierailija
32/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huu

Vierailija
33/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järjen häivää kun sekopäisesti alatiesynnytystä puolustavat hyökkäävät taas kiihkeästi eri mieltä olevien kimppuun. Ymmärrän kätilön kannan hyvin. Hän näkee niin paljon asioita mitä suurin osa teistä ei voi kuvitellakaan. Jokaisella on oikeus omiin valintoihin.

Vierailija
34/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:46"]

[/quote]

No ei mulla ainakaan, vaan juuri päinvastoin: koska alatiesynnytykseni meni hyvin kovasta ennakkoluulostani huolimatta voin suositella sitä muillekin. En tajua miksi lähtökohtaisesti pitää olettaa että tietenkin juuri minä repeän. Mua pelotti vain kauhea kipu, mutta ei ollut edes sitä, kun epiduraali onnistui nappiin.

[/quote]

Nyt ei ole kysymys oletuksesta, vaan siitä mitä riskejä on valmis ottamaan. Molemmissa tyyleissä on omat riskinsä, mutta se toinen vaihtoehto ja sen tuomat riskit voi yksinkertaisesti olla itselle parempi hyväksyä. Eli eikö tämä on henkilökohtainen päätös, miksi tuomitsette.

Vierailija
35/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:57"]

Ei järjen häivää kun sekopäisesti alatiesynnytystä puolustavat hyökkäävät taas kiihkeästi eri mieltä olevien kimppuun. Ymmärrän kätilön kannan hyvin. Hän näkee niin paljon asioita mitä suurin osa teistä ei voi kuvitellakaan. Jokaisella on oikeus omiin valintoihin.

[/quote]

Näytä mulle sekopäinen kiihkeä puolustusviesti nyt tästäkin ketjusta :)

Vierailija
36/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:39"]

Suurimmalla osalla alapää palautuu lähes entiselleen. Aika huono syy valita sektio.

[/quote]

Jos kuitenkin käy niin, että itseltä lähtee ulosteenpidätyskyky loppuelämäksi, niin siinä ei paljon lohduta se tieto että suurimmalle osalle niin ei käy.

Vierailija
37/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:46"]

[/quote]

[/quote]

Nyt ei ole kysymys oletuksesta, vaan siitä mitä riskejä on valmis ottamaan. Molemmissa tyyleissä on omat riskinsä, mutta se toinen vaihtoehto ja sen tuomat riskit voi yksinkertaisesti olla itselle parempi hyväksyä. Eli eikö tämä on henkilökohtainen päätös, miksi tuomitsette.

[/quote]

Mutta käsittääkseni sektiossa on pahemmat riskit, siis ihan suuremmasta kuolemanriskistä alkaen.

Vierailija
38/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:57"]

[/quote]

Jos maksaa keisarinleikkauksensa itse

Vierailija
39/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 16:39"]

Suurimmalla osalla alapää palautuu lähes entiselleen. Aika huono syy valita sektio.

[/quote]

Jos kuitenkin käy niin, että itseltä lähtee ulosteenpidätyskyky loppuelämäksi, niin siinä ei paljon lohduta se tieto että suurimmalle osalle niin ei käy.

[/quote]Kuolemanriskikin on suurempi :(

Vierailija
40/70 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka kerrotte tuntevanne suuria määriä alateitse synnyttäneitä äitejä, joista kenellekään ei tullut mitään vaurioita: oletteko käyneet tutkimassa näiden tuttujenne alapäät vai miten tiedätte kenenkin vammat ja vauriot noin tarkasti? Itse olen keskustellut ainoastaan netissä näiden pahoja vaurioita saaneiden kanssa, mutta en epäile hetkeäkään etteikö joku heistä olisi voinut olla joku tosielämän tuttuni. Heistä kun moni mainitsee häpeävänsä tapahtunutta niin paljon, että eivät kehtaa siitä livenä kenellekään puhua. Enkä varmasti itsekään kertoisi peräaukon repeämästäni, kun vaikkapa työkaveri kyselee miten synnytys sujui. Sanoisin vain, että ihan ok ja vaihtaisin puheenaihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän