Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden käsketään mennä töihin

Vierailija
17.10.2014 |

Ne työt vaan ei riitä kaikille. Karu totuus.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 22:54"]

Joku voisi kertoa mulle, missä kohtaa vuorokautta kerkeisin niitä töitä tehdä. Aamulla menen yliopistolla, luen tentteihin, teen harjoitustöitä, käyn luennoilla, alustan gradua jne. Iltapäivällä haen lapsen hoidosta, teemme ruokaa ja vietämme aikaa yhdessä. Illalla vietän mielelläni aikaa lapsen kanssa, mutta usein on mentävä takaisin yliopistolle lukemaan kun mies kotiutuu. Kahdeksan jälkeen illalla toki olisi aikaa mutta tarkoitus olisi selvitä opiskeluajasta ilman burn outia, kohtuullisessa ajassa. Tuleva ammatti onneksi varmistaa työpaikan joten en jaksa stressata arvokkaan siivoustyökokemuksen opintojen ohella puuttumista.

[/quote]

Pointtinahan tässä keskustelussa ei ole se, että onko siivoustyökokemus arvokasta vai ei vaan paremminkin se, että löytyykö opiskelijoille työtä vai ei ja jos löytyy, niin millä ehdoin.

Vierailija
2/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:39"] Tää sama tyyppi oli jo tuolla toisessa ketjussa syyllistämässä opiskelijoita. Sanoin jo siellä sulle, että omia opiskeluaikoja EI voi verrata nykyaikaan, jossa työttömyys kohtaa kaikenlaisia ihmisiä. Näinollen on ilmiselvää, että sama työttömyys kohtaa myös opiskelijoita. Taidat elää vielä siellä nuoruutesi maailmassa. Mulla on siivoustyöstä samanlaisia kokemuksia, kun tuolla aiemmalla vastaajalla. Työtä on tarjolla sellaiseen aikaan, että julkiset eivät kulje. Omaa autoa ei kaikilla opiskelijoilla ole eikä varaa sitä pitääkään. Ja aika monet siivousfirmat edellyttävät työntekijältä oman auton käyttömahdollisuutta. [/quote] Mähän olen opiskelija tälläkin hetkellä, sen ohella työskentelen päätoimisesti esimiestehtävissä. Jotain siis tiedän siis sekä opiskelusta, työnteosta että rekrytoinnistakin. Asenne on oikeasti kaiken a & o. Jos luovuttaa jo valmiiksi, ei niitä mahdollisuuksia tulekaan.  Täähän on ihan täysin oma valinta ja ehkäpä mä oon pärjänyt elämässä sitten niin hyvin just sen takia, että niin suuri osa muusta porukasta luovutti jo valmiiksi ;) " Se tyyppi" [/quote] Ihan mielenkiinnosta, mitä opiskelet ja millä pohjalla?

[/quote]

Vastaus taisi löytyä edelliseltä sivulta, taisi kirjoittaa olevansa tradenomi ja opiskelevansa kauppatieteitä nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on ihan oikeassa, kaikille opiskelijoille ei riitä töitä. Ei edes kaikille niille, joilla on jo tutkinto ja työkokemustakin.  Meillä onneksi nuoriso on valinnut alat, joilla työllistyy hyvin suvun yrityksiin. Ainakin kesätöihin ja saa  myös ne "ensimmäiset kannuksensa" ansaittua opintojen loppuvaiheessa, jos haluaa jonnekin muualle töihin. Olen jonkin verran tarjonnut töitä lasteni kavereillekin, jos ovat opiskelleet sopivaa alaa. 

Vierailija
4/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain opiskeluaikana kerta toisensa jälkeen siivoustyöhön, mutta en koskaan päässyt edes haastatteluun, vaikka panostin hakemukseen. Kerrohan, miten sinne siivoustyöhön vain mennään?
Nyt työttömänä maisterina haen jälleen siivoustyötä, ja joka kerta kuulen saman perustelun: minua ei haluta palkata, koska haen kuitenkin koulutustani vastaavaa työtä. Kerrohan, mistä sitä siivoustyötä saa maisterin papereilla ja ilman siivousalan kokemusta.

Vierailija
5/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:31"] ja sit mietitään miks nuoret on masentuneita ja sisäänpäin kääntyneitä... mä en ainakaan omia lapsia laittaisi töihin opiskeluiden ohella haluan että heillä on vapaa-aikaa tehdä asioita joista nauttii ja tavata ystäviään, seurustella ja elää nuorten elämää. töitä ehtii tehdä opiskeluiden jälkeen koko elämän mutta nuori on vain kerran. [/quote] eli sä oot se äiti joka kustantaa nuorensa menot sinne 25v asti, eikä nuoren tarvitse itse ottaa vastuuta mistään, kyllä mamma ja pappa betalar. Saat varmaanmaksaa sit siitä eteenpäinkin kun nuoresi valmistuu suoraan kortistoon vai oikeestiko luulet että se sun valmistuva 25v jolla ei päivääkään oo työkokemusta mistään saa heti helposti töitä? Etusijalla on ne, joillaon jo kokemusta ikävä kyllä. [/quote]Etusijalla on ne, jotka verkostoitui ym. shittiä opiskeluaikana. Paskaduuneja tehneille ei välttämättä heru muuta kun lisää hanttihommia.

[/quote]

Näin se tosiaan on. Meille korostettiin jo opintojen alussa, miten tärkeää verkostoituminen on. 

Vierailija
6/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:31"]

ja sit mietitään miks nuoret on masentuneita ja sisäänpäin kääntyneitä... mä en ainakaan omia lapsia laittaisi töihin opiskeluiden ohella haluan että heillä on vapaa-aikaa tehdä asioita joista nauttii ja tavata ystäviään, seurustella ja elää nuorten elämää. töitä ehtii tehdä opiskeluiden jälkeen koko elämän mutta nuori on vain kerran.

[/quote]

eli sä oot se äiti joka kustantaa nuorensa menot sinne 25v asti, eikä nuoren tarvitse itse ottaa vastuuta mistään, kyllä mamma ja pappa betalar. Saat varmaanmaksaa sit siitä eteenpäinkin kun nuoresi valmistuu suoraan kortistoon vai oikeestiko luulet että se sun valmistuva 25v jolla ei päivääkään oo työkokemusta mistään saa heti helposti töitä? Etusijalla on ne, joillaon jo kokemusta ikävä kyllä.

[/quote]

Totta, kokemusta oman alan töistä. Mä rahoitan omien lasteni opintoja, jotta heidän ei tarvitse olla missään mäkkärissä myymässä hampurilaisia (kumpikaan ei opiskele ravintola-alalle) tai siivoamassa (kumpikaan ei opiskele laitoshuoltajaksi). Molemmat ovat kuitenkin opiskelleet nopeasti ja hyvin arvosanoin (kun ei ole ollut rahahuolia painamassa mieltä) ja saaneet ensin oman alan harjoittelupaikkoja ja sen jälkeen niistä paikoista kesätyöpaikat. Nyt toinen on jo valmistunut ja enemmän alan työkokemusta kuin monella opiskelukaverillaan, joilla saattaa työkokemusta ola määrällisesti enemmän, mutta ihan väärältä alalta. Työkokemuskin on sellainen, että kannattaa määrän sijasta satsata laatuun.

Vierailija
7/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla ne työpaikat nykyään menee, varsinkin opiskelijoiden tapauksessa...

Vierailija
8/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:05"]

Hah, hyvälle, aktiiviselle ja reippaalle nuorelle löytyy aina töitä. Minula17v lukiolainen joka on tehnyt jo kolme kesää kesätöitä ja nyt vakituisesti tekee siivouskeikkaa koulun ohella. Sen lisäksi käy vielä satunnaisesti hoitamasa lapsia. Kun cv jo tässä vaiheessa kertoo aktiivisuudesta ja siitä, että on valmis ottamaan vastaan työtä kun työtä en usko että on myöhemminkään ongelmia saada töitä. Ja joo harvalla 17v tosiaan lukee työsopparissa toimi toistaiseksi :)

[/quote]

Itsekin olin jo tuon ikäisenä kesätöissä, mutta kyllä mielestäni nuoren täytyy saada olla vielä 17-vuotiaana nuori.

Vierailija
9/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 23:22"]

Suhteilla ne työpaikat nykyään menee, varsinkin opiskelijoiden tapauksessa...

[/quote]

Sen vuoksi pitääkin verkostoitua.

Vierailija
10/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:10"]

Kyllähän moni käykin. Mutta koko elämää sillä työllä ei kustanneta, ellei haluta venyttää opiskeluaikaa äärettömyyksiin. Kun pitäisi meinaan ehtiä opiskellakin ja esim. kaupan kassalla tai siivotessa se ei kyllä ihan täyspainoisesti luonnistu.

[/quote]

8 tuntia työtä ja 8 tuntia opiskelua. Onnistuu hyvin.
[/quote] Ei onnistu. 7 kuukautta "jaksoi", tuli tukos aivoihin ja kuukauden saikku. Ei kaikkea nuorikaan ihminen jaksa..

Vierailija
11/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on hyvä kun elättää itsensä ja oikeasti oppii mitä elämä on kun vääntää 13 tunnin päivää. Onpahan sitten työelämässä helppoa tehdä vaan kaheksan tuntia päivässä! :D

Vierailija
12/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein siivoustyötä opintojen ohella. Aamulla 8 kouluun/työharjoitteluun, 16 pääsin sieltä, suoraan siivoamaan ja 22-23 kotona, nukkumaan, sama seuraavana päivänä alusta. Muutaman viikon sitä jaksoi kunnes alkoi olemaan aikamoinen kooma. Töitä tein keskimäärin 10-12 päivässä, palkkaa maksettiin alle puolista tehdyistä työtunneista, koska työharjoittelijat ilmaista työvoimaa. Palkkapäivänä soitto siivousfirmaan kun palkka lähes aina myöhässä! Ei ilmeisesti nuorille tarvitse palkkaa ajallaan maksaa. Lopulta tilille kilahtaa se alle 200€ joka menee suoraan laskuihin niin ei paljon naurata kun maanantaiaamuna taas joutui heräämään. Ja tosiaan valmistuakin olisi pitänyt. Empä valmistunut. Kaikki kun ei koneita ole.

Vierailija
13/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelun ohella siivoavaa humanistia todellakin kiinnostaa, että missä määrin tämä muutaman vuoden siivoustyö toistaiseksi-työsuhteessa vaikuttaa työllistymiseen siinä vaiheessa, kun maisterinpaperit ovat viimein kourassa. Eivät tippaakaan?

Vierailija
14/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:18"]

Minä menisin jos sellaisia töitä olisi mitkä sopisivat opiskelun oheen. Mutta esim nytkin Ikea hakee työntekijää tuntimäärällä 10h/viikko MUTTA käytettävissä tulee olla kaikkina aukioloaikoina. Vaikka opiskelen yliopistossa on meillä läsnäolopakollisia tunteja.

[/quote]

ikea on loistopaikka työskentelyyn opiskelujen aikana. Todellakin kuuntelevat työntekijää työtunneista.

Vierailija
15/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:07"]

Hauskinta on, että nämä käskijät on usein itse työttömiä. ;)

[/quote]

No tämä käskijä (joka siis kirjoitteli toisessa ketjussa noista siivoushommista yms) on koulutukseltaan tradenomi ja hetken päästä KTM. Töitä olen tehnyt koko ikäni. Jo yläasteella aloitin iltahommat ja sen jälkeen töitä ja opiskeluja rinnakkain. Olen siivonnut ravintoloita, hotelleja, ollut sairaala-apulaisena, kaupan kassalla, jakanut mainoksia, ollut puhelinmyynnisä, hautausmaalla puutarhatyöntekijänä ja ties vaikka mitä.. Työtä on aina riittänyt ja niitä olen hyvällä mielellä ja nöyryydellä tehnyt. Nykyään työskentelen koulutustani vastaavassa työssä ja olen iloinen siitä, että mulla on laaja työhistoria ja kokemusta hyvin erilaisista duuneista.
[/quote]
laitapa palkat ja paljonjäi käteen muutakin kuin nöyryyttä
nöyrä nainen ei herraksi pääse tässä maassa perseitä kyllä kelpaa pyyhkimään ja taustatyöt tekemään kun herrat sen kun porskuttaa.

Vierailija
16/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:10"] Kyllähän moni käykin. Mutta koko elämää sillä työllä ei kustanneta, ellei haluta venyttää opiskeluaikaa äärettömyyksiin. Kun pitäisi meinaan ehtiä opiskellakin ja esim. kaupan kassalla tai siivotessa se ei kyllä ihan täyspainoisesti luonnistu. [/quote]   8 tuntia työtä ja 8 tuntia opiskelua. Onnistuu hyvin. [/quote] Ei onnistu. 7 kuukautta "jaksoi", tuli tukos aivoihin ja kuukauden saikku. Ei kaikkea nuorikaan ihminen jaksa..

[/quote]

Vali vali. Voihan sitä tehdä osan työstä viikonloppunakin. Että tekee vain osa-aikaista arkisin ja kokopäiväistä viikonloppuisin. 

Tai voi tehdä niin että opiskelee suurimmaksi osaksi etänä ja tekee tehtävät viikonloppuna. 

Vierailija
17/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:10"]

Kyllähän moni käykin. Mutta koko elämää sillä työllä ei kustanneta, ellei haluta venyttää opiskeluaikaa äärettömyyksiin. Kun pitäisi meinaan ehtiä opiskellakin ja esim. kaupan kassalla tai siivotessa se ei kyllä ihan täyspainoisesti luonnistu.

[/quote]

8 tuntia työtä ja 8 tuntia opiskelua. Onnistuu hyvin.

[/quote]

Ei todellakaan onnistu, mietippä hetki näinkin yksinkertaista asiaa että vuorokaudessa on 24 tuntia. Jos käy töissä ja koulussa 8h kummassakin menee päivästä jo 16 tuntia. Matkoihin vaikka tunti, aamuvalmiselut ennen lähtöä toinen mokoma. Nyt 18 tuntia vuorokaudesta mennyt. Jos otetaan huomioon vain koulu,työ sekä matkat niin jäljelle jää enää 24-18=6h.

Jos tässä vaiheessa vuorokaudesta on enää 6h jäljellä, niin missä välissä ihminen kerkeää nukkumaan, syömään, tekemään ruokaostoksia, tapaamaan muita ihmisiä, opiskelemaan kokeisiin, tehdä läksyjä, SOSIAALISTUMAAN? Eli sinun mielestäsi opiskelijoiden elämän tulisi olla pelkkää opiskelua ja työtä, edes uneen ei riittäisi aika?

Vierailija
18/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:08"]

Opiskelun ohella siivoavaa humanistia todellakin kiinnostaa, että missä määrin tämä muutaman vuoden siivoustyö toistaiseksi-työsuhteessa vaikuttaa työllistymiseen siinä vaiheessa, kun maisterinpaperit ovat viimein kourassa. Eivät tippaakaan?

[/quote]

Eivät todellakaan, jos et halua palata siivouksen pariin. Tosin sitten olet ylikoulutettu ja heti lähdössä, kun oman alan töitä saat, joten eipä sinua enää palkata.

Vierailija
19/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:08"]

[/quote]

Eivät todellakaan, jos et halua palata siivouksen pariin. Tosin sitten olet ylikoulutettu ja heti lähdössä, kun oman alan töitä saat, joten eipä sinua enää palkata.
[/quote]

Liekö mahdollista työllistyä muuten kuin suhteilla muutenkaan. Painavatko harjoittelut vaa'assa?

Vierailija
20/89 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:39"] Tää sama tyyppi oli jo tuolla toisessa ketjussa syyllistämässä opiskelijoita. Sanoin jo siellä sulle, että omia opiskeluaikoja EI voi verrata nykyaikaan, jossa työttömyys kohtaa kaikenlaisia ihmisiä. Näinollen on ilmiselvää, että sama työttömyys kohtaa myös opiskelijoita. Taidat elää vielä siellä nuoruutesi maailmassa. Mulla on siivoustyöstä samanlaisia kokemuksia, kun tuolla aiemmalla vastaajalla. Työtä on tarjolla sellaiseen aikaan, että julkiset eivät kulje. Omaa autoa ei kaikilla opiskelijoilla ole eikä varaa sitä pitääkään. Ja aika monet siivousfirmat edellyttävät työntekijältä oman auton käyttömahdollisuutta. [/quote] Mähän olen opiskelija tälläkin hetkellä, sen ohella työskentelen päätoimisesti esimiestehtävissä. Jotain siis tiedän siis sekä opiskelusta, työnteosta että rekrytoinnistakin. Asenne on oikeasti kaiken a & o. Jos luovuttaa jo valmiiksi, ei niitä mahdollisuuksia tulekaan.  Täähän on ihan täysin oma valinta ja ehkäpä mä oon pärjänyt elämässä sitten niin hyvin just sen takia, että niin suuri osa muusta porukasta luovutti jo valmiiksi ;) " Se tyyppi" [/quote] Ihan mielenkiinnosta, mitä opiskelet ja millä pohjalla?

[/quote]

Opiskelen kauppatieteitä maisteriohjelmassa ja pohjakoulutukseni on amk. Duunia on aina riittänyt ja itse ainakin koen, että on ihan positiivista, että on tehnyt myös niitä ns. paskahommia. Tosin mun mielestä työ kun työ on arvokasta, jopa se siivoaminen. Mieluummin mä olen siivonnut kuin valittanut rahattomuutta.  Työtä en ole koskaan pelännyt enkä ole ollut mikään prinsessa. Tällä hetkellä teen siis (tulevaa) koulutustani vastaavaa työtä. "Se tyyppi"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme