Opiskelijoiden käsketään mennä töihin
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:10"] Kyllähän moni käykin. Mutta koko elämää sillä työllä ei kustanneta, ellei haluta venyttää opiskeluaikaa äärettömyyksiin. Kun pitäisi meinaan ehtiä opiskellakin ja esim. kaupan kassalla tai siivotessa se ei kyllä ihan täyspainoisesti luonnistu. [/quote] 8 tuntia työtä ja 8 tuntia opiskelua. Onnistuu hyvin. [/quote] Ei onnistu. 7 kuukautta "jaksoi", tuli tukos aivoihin ja kuukauden saikku. Ei kaikkea nuorikaan ihminen jaksa..
[/quote]
Vali vali. Voihan sitä tehdä osan työstä viikonloppunakin. Että tekee vain osa-aikaista arkisin ja kokopäiväistä viikonloppuisin.
Tai voi tehdä niin että opiskelee suurimmaksi osaksi etänä ja tekee tehtävät viikonloppuna.
[/quote] Vai että valivali :D Kiinnostaisi tietää miten paljon itse teet töitä. Ja joo, kyllä olin välillä myös lauantait töissä. Ja eipä sitä itse saa päättää milloin on töissä. Että enpä jaksa tehdä viikolla kuin kaksi päivää, mutta viikonloppuja voin tehdä. Tai riippuu työstä, itsellä ei ollut mahdollista. Welcome to the real world :D
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:10"] Kyllähän moni käykin. Mutta koko elämää sillä työllä ei kustanneta, ellei haluta venyttää opiskeluaikaa äärettömyyksiin. Kun pitäisi meinaan ehtiä opiskellakin ja esim. kaupan kassalla tai siivotessa se ei kyllä ihan täyspainoisesti luonnistu. [/quote] 8 tuntia työtä ja 8 tuntia opiskelua. Onnistuu hyvin. [/quote] Ei onnistu. 7 kuukautta "jaksoi", tuli tukos aivoihin ja kuukauden saikku. Ei kaikkea nuorikaan ihminen jaksa..
[/quote]
Vali vali. Voihan sitä tehdä osan työstä viikonloppunakin. Että tekee vain osa-aikaista arkisin ja kokopäiväistä viikonloppuisin.
Tai voi tehdä niin että opiskelee suurimmaksi osaksi etänä ja tekee tehtävät viikonloppuna.
[/quote] ja tämä henkilö on todennäköisesti työtön ja on helppo siellä anona huudella miten toisten pitää ajaa itsensä loppuun ;)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 23:41"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:10"] Kyllähän moni käykin. Mutta koko elämää sillä työllä ei kustanneta, ellei haluta venyttää opiskeluaikaa äärettömyyksiin. Kun pitäisi meinaan ehtiä opiskellakin ja esim. kaupan kassalla tai siivotessa se ei kyllä ihan täyspainoisesti luonnistu. [/quote] 8 tuntia työtä ja 8 tuntia opiskelua. Onnistuu hyvin. [/quote] Ei onnistu. 7 kuukautta "jaksoi", tuli tukos aivoihin ja kuukauden saikku. Ei kaikkea nuorikaan ihminen jaksa.. [/quote] Vali vali. Voihan sitä tehdä osan työstä viikonloppunakin. Että tekee vain osa-aikaista arkisin ja kokopäiväistä viikonloppuisin. Tai voi tehdä niin että opiskelee suurimmaksi osaksi etänä ja tekee tehtävät viikonloppuna. [/quote] ja tämä henkilö on todennäköisesti työtön ja on helppo siellä anona huudella miten toisten pitää ajaa itsensä loppuun ;)
[/quote]
No jos ajat itsesi loppuun jo opiskeluaikana sillä että opiskelet ja teet jotain (mekaanista) duunia, niin miten ajattelit jaksaa oikeassa työelämässä?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 23:41"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:10"] Kyllähän moni käykin. Mutta koko elämää sillä työllä ei kustanneta, ellei haluta venyttää opiskeluaikaa äärettömyyksiin. Kun pitäisi meinaan ehtiä opiskellakin ja esim. kaupan kassalla tai siivotessa se ei kyllä ihan täyspainoisesti luonnistu. [/quote] 8 tuntia työtä ja 8 tuntia opiskelua. Onnistuu hyvin. [/quote] Ei onnistu. 7 kuukautta "jaksoi", tuli tukos aivoihin ja kuukauden saikku. Ei kaikkea nuorikaan ihminen jaksa.. [/quote] Vali vali. Voihan sitä tehdä osan työstä viikonloppunakin. Että tekee vain osa-aikaista arkisin ja kokopäiväistä viikonloppuisin. Tai voi tehdä niin että opiskelee suurimmaksi osaksi etänä ja tekee tehtävät viikonloppuna. [/quote] ja tämä henkilö on todennäköisesti työtön ja on helppo siellä anona huudella miten toisten pitää ajaa itsensä loppuun ;)
[/quote]
No jos ajat itsesi loppuun jo opiskeluaikana sillä että opiskelet ja teet jotain (mekaanista) duunia, niin miten ajattelit jaksaa oikeassa työelämässä?
[/quote] kun opiskelin ja tein siivoojan työtä, olivat päivät yleensä 13-14 tuntisia. nykyään 8-10 tunnin työpäivät ovat aika helppoja siihen verrattuna. :)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:31"]
ja sit mietitään miks nuoret on masentuneita ja sisäänpäin kääntyneitä... mä en ainakaan omia lapsia laittaisi töihin opiskeluiden ohella haluan että heillä on vapaa-aikaa tehdä asioita joista nauttii ja tavata ystäviään, seurustella ja elää nuorten elämää. töitä ehtii tehdä opiskeluiden jälkeen koko elämän mutta nuori on vain kerran.
[/quote]
Itse ainakin olin aikoinani opiskelujen ohella työpaikassa jossa oli paljon samanikäisiä työntekijöitä. Monet noista ovat ystäviä edelleenekin. Olimme kaikki lähestulkoon aamulla opiskelemassa ja iltaisin töissä. työyhteisö oli todella tiivis ja siihen aikaan lähes toinen koti meille. Rahaa tuli kohtuu hyvin opiskelijaksi mikä mahdollisti kaikille meille erilaisen toimeentulon ja yhteisiä aktiviteetteja työnteon ja opiskelujen rinnalla. Ei todellakaan ollut vaarana masentua tai muuttua sisäänpäinkääntyneeksi :D Lisäksi kommentistasi pisti silmään se, että 'en todellakaan pistäisi omia lapsiani töihin'. Eipä minuakaan kukaan pistänyt töihin, ja olisin voinut elää vanhempieni kustannuksella aivan hyvin, mutta ihan itse ymmärsin, että työ ja työkokemus, oli se mitä tahansa, on aina hyödyllistä ja kannattavaa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:58"]
[/quote]
[/quote] Tää on surkee provo :D Kukaan ei voi olla noin typerä. Niin juuri, työtön luuseri niin on helppo huudella miten joku ei jaksa tehdä 12 tunnin koulu/työpäivää. HHAHHAHH!! Tervetuloa kokeilemaan.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:58"]
[/quote]
[/quote] Tää on surkee provo :D Kukaan ei voi olla noin typerä. Niin juuri, työtön luuseri niin on helppo huudella miten joku ei jaksa tehdä 12 tunnin koulu/työpäivää. HHAHHAHH!! Tervetuloa kokeilemaan.
[/quote]
Kokeiltu on ja hyvin meni. Työtön en ole ollut koskaan. Mulla on muuten kolme sijoitusasuntoa, jotka olen ihan omalla työlläni ostanut ;)
69 jatkaa vielä sen verran, että kun tänä päivänä saan käteeni työhakemuksen, jonka perusteella valitsen henkilöitä työhaastatteluun, niin kyllä sitä enemmän kallistuu aina sellaisten puoleen, jotka ovat jotain muutakin tehneet kuin pelkästään opiskelleet elämänsä aikana. Myös haastatellessani selvitän hyvin paljon henkilön taustoja, ei sillä varsinaisesti ole mitään merkitystä miltä alalta joku muinainen työkokemus on, jos sitä ylipäätään on. Myös urheilutausta tai muu intohimoinen harrastustausta on toinen hyvä kriteeri, jos työkokemusta ei ole. Sellaiset henkilöt jollain tapaa herättävät epäilyksiä, joilla ei ole kumpaakaan. Ovatko he epäsosiaalisia kenties? Masentuneita? Syrjäänvetäytyviä?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:58"]
[/quote]
[/quote]
Kokeiltu on ja hyvin meni. Työtön en ole ollut koskaan. Mulla on muuten kolme sijoitusasuntoa, jotka olen ihan omalla työlläni ostanut ;)
[/quote] Ihan varmasti. Otahan lääkkeet ja syö lounasta ja käy vaikka ulkona :) Kukaan joka on oikeasti töitä tehnyt ei mollaa täällä kovasti töitä tekeviä opiskelijoita ja väitä sen olevan helppoa.
Ajat ovat ilmeisesti muuttuneet. Nuoruudessani opiskelukaverit oli suurin osa 1-3 krt/viikko töissä, kassalla, siivoamassa, hyllyttämässa jne. Kukaan ei murissut palkasta tms. Usein kun joku oli lopettamassa jostain paikasta niin vinkkasi muille että tarvitsetteko työtä, nyt olisi paikka vapautumassa. Voisiko olla niinkin että 50-100 e viikossa ei ole enää mitään? Vai onko työtahti lisääntynyt ja maksettava palkka vähentynyt? Ja kaikki opiskelijoille sopivat paikat todella kadonneet tai siirtyneet vuokratyöfirmoille?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ihan varmasti. Otahan lääkkeet ja syö lounasta ja käy vaikka ulkona :) Kukaan joka on oikeasti töitä tehnyt ei mollaa täällä kovasti töitä tekeviä opiskelijoita ja väitä sen olevan helppoa.
[/quote]
Ehkä sun kannattaa ottaa ne lääkkeet.
Mua ärsyttää näissä keskusteluissa usein se, että tulee jotenkin sellainen olo kun opiskelu olisi rinnastettavissa lorvailuun ja lomailuun... ja että opiskelijan on jotenkin tunnettava huonoa omaatuntoa siitä että "vain" opiskelee eikä käy töissä. Kun se opiskelu oikeasti jo itsessään käy usein ihan täysipäiväisestä työstä. En yleistä, koska on myös koulutusaloja joilla on hyvinkin löysää ja pystyy joustavasti sovittamaan aikataulut. Mutta tosi usein mulle ainakin on tullut sellainen olo et opiskelija nähdään turhana yhteiskunnan varojen kuluttajana... opiskelun oletetaan sujuvan vasemmalla kädellä hutaisten töiden ohessa mahdollisimman nopeasti, että päästään äkkiä uraputkeen. Olen itse tehnyt töitä lähes koko opintojeni ajan ja olen ollut onnekas saadessani tehdä työtä jossa olen voinut tosi joustavasti sopia vuorot opintoaikatauluihin. Silti ajoittain on ollut rankkaa, koska on tuntunut siltä kuin tekisi kahta työtä. Tällä hetkellä etsin itselleni uutta työtä opintojen oheen ja ei kyllä todellakaan ole niin yksinkertaista, että ottaa minkä vaan siivoushomman. Ongelma on nimittäin siinä, että useimmiten näissäkin vaaditaan, että pystyy tekemään jonkun kiinteän tuntimäärän joka viikko. Ja omalla kohdallani tuo ei vaan ole mahdollista, koska opintoaikataulut muuttuvat viikoittain. Joskus voi olla opinnoissa niin kiireistä, ettei pariin viikkoon pysty tekemään töitä ollenkaan. Joskus taas voi olla viikkoja, milloin pystyisi vaikka usemmankin vuoron tekemään. Olen hakenut keikkahommia kaupan kassoilta, vaan eipä ole vielä ainakaan niidenkään suhteen tärpännyt, koska en omista autoa eikä mulla ole kokemusta vastaavanlaisesta kassatyöstä (no mistähän sitä kokemusta saa jos ei pääse mihinkään?!). Mielestäni myös omasta jaksamisesta huolehtiminen on tärkeää, ei ole mitään järkeä opiskeluaikana vetää itseään niin piippuun, että työelämään siirtyessä on jo kaikki energiat käytetty loppuun.
Itse onneksi pääsin opiskelemaan omaehtoisen opiskeluntuella. Nyt on pari vuotta sillä opiskeltu ja tulevat pari vuotta pitää pärjätä opintotuella. Kyllähän sitä pärjää, kun auto on suht hyvä, ettei aiheuta isoja laskuja toivottavasti ja se on nyt kokonaan maksettu. Opintolainan lyhennyksen laitan tauolla, niin ei tarvitse maksella kuin vakuutukset, bensat, kouluruoka ja puhelinlasku. Niin ja lapsen tarhamaksu, joka toivottavasti nyt laskee. Asumistukea tuskin saan, koska mies töissä, sekään ei haittaisi, mutta kun on lapsi, niin ei saa opiskelijan asumistukea, vaan kuuluu yleisen asumistuen piiriin.
Toivottavasti pärjään ilman töihin menoa, en voisi tehdä kuin viikonlopputöitä ja kesätöistä on turha haaveilla, koska työharjoittelu on suoritettava silloin.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:08"]
Opiskelun ohella siivoavaa humanistia todellakin kiinnostaa, että missä määrin tämä muutaman vuoden siivoustyö toistaiseksi-työsuhteessa vaikuttaa työllistymiseen siinä vaiheessa, kun maisterinpaperit ovat viimein kourassa. Eivät tippaakaan?
[/quote]
Olen itse siivooja ja vastustan siivousta opiskelun ohessa. Opiskelijan PITÄISI tehdä töitä, joista on hyötyä tulevassa työssä. Sitten tietysti jos opiskelee laitoshuoltajaksi niin sittenhän se on enemmän kuin okei siivota.
Ja oma kokemus on, että ei se oikein suju. Lopulta ei tee enää kumpaakaan kunnolla, siivousta tai opiskeluja.
Täällä on kyllä ainakin tuo yksi hurjan ylimielinen tapaus "minäkin sain töitä, niin itsestä se on vaan kiinni".
Kaikki ei ole niin onnekkaita. Töitä EI riitä kaikille niitä haluaville opiskelijoille. Kaikki työpaikat eivät ole niin mukavia, että joustavat opintojen suhteen tarvittaessa. Kaikki opiskelijat eivät edes pysty tekemään töitä opintojensa ohessa syystä tai toisesta.
Ja tämä ei ole minkään "laiskuri vikisijän" suusta, vaan mäkin tein koko opiskeluni töitä. Alkuopinnot istuin kaupan kassalla ja lemppasin varastossa. Mulle sattui tuossa hanttihommassakin tosi mukava työnantaja, joka ymmärsi opintojen olevan mun ykkösprioriteetti ja jousti sen mukaisesti. Loppuopintojen puolella siirryin tekemään oman alan hommia, joita riitti osa-aikaisesti valmistumiseen asti. Maisterin paperit saatuani (pari vuotta sitten) olen ollut onnekas ja saanut lähes kokoajan olla töissä. Vain parin kuukauden työttömyyspätkä on sattunut tuohon yhteen väliin.
Tästä huolimatta ymmärrän, ettei kaikilla käy näin hyvä tuuri ja eivät kaikki tähän pystyisikään. Mulla kävi ihan mieletön tuuri, että pääsin noin mahtavalle työnantajalle "hantti"hommaan. Ja nimenomaan tuuri, sillä tiedän, etteivät kaikki todellakaan pääse tuonnekaan, vaikka hakisivatkin. Mulla kävi on myös tuon jälkeen ollut mahtava onni, kun aloin saamaan niitä oman alan töitä jo opintojen ohessa. Puhumattakaan opintojen jälkeinen työllistyminen, kun hakijoita on ollut parhaillaan useampi sata työpaikkaa kohti. En todellakaan usko, että olen ollut vain niin paljon muita hakijoita parempi. Minussa on vaan sattunut löytymään ominaisuuksia, joita haastattalija on sillä kertaa metsästänyt. Ja tosiaan eivät kaikki tuohon opiskelujen ohessa työskentelyyn pystyisikään. Itsellekin alkoi joskus kolmannen opiskeluvuoden jälkeen ottamaan tosi koville pitkään jatkunut levonpuute ja neljännen vuoden jälkeisen kesän jätinkin menemättä töihin ja lepäsin (tai suoritin mä sinä aikana muutaman kurssin kesäopintoja, että sain edes opintotuet elääkseni). Ilman tuota kesää olisin varmasti saanut burn-outin ennen valmistumista.
Toimistotyö, palkka yli 12 e/h, vuoroja arkisin ja viikonloppuisin (ei yötyötä), työvuoroja 2-4/vko ja kesällä enemmän, työvuoroista sopiminen erittäin joustavaa. Eipä vaan tahdo löytyä työnteosta innostuneita opiskelijoita, vaikka on useampi paikka ollut auki viimeisen vuoden aikana. Onneksi aina joku on löytynyt, mutta mistään AV:lla ja muualla mediassa puhutusta hakijatulvasta ei kyllä ole ollut tietoakaan.
Ai niin, mutta tämähän on vuokratyötä, ei tämä taidakaan kelvata arvon opiskelijoilltovereille, vai?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 23:11"]
Minä hain opiskeluaikana kerta toisensa jälkeen siivoustyöhön, mutta en koskaan päässyt edes haastatteluun, vaikka panostin hakemukseen. Kerrohan, miten sinne siivoustyöhön vain mennään? Nyt työttömänä maisterina haen jälleen siivoustyötä, ja joka kerta kuulen saman perustelun: minua ei haluta palkata, koska haen kuitenkin koulutustani vastaavaa työtä. Kerrohan, mistä sitä siivoustyötä saa maisterin papereilla ja ilman siivousalan kokemusta.
[/quote]
Huomauttaisin lisäksi, että siivousala on muuttunut. Kun jatkuvasti kilpailutetaan sopimuksia, firmoilla on omaa reserviä tekijöitä, jotka tietenkin pitää työllistää ennen kuin uusia palkataan.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:05"]Hah, hyvälle, aktiiviselle ja reippaalle nuorelle löytyy aina töitä. Minula17v lukiolainen joka on tehnyt jo kolme kesää kesätöitä ja nyt vakituisesti tekee siivouskeikkaa koulun ohella. Sen lisäksi käy vielä satunnaisesti hoitamasa lapsia. Kun cv jo tässä vaiheessa kertoo aktiivisuudesta ja siitä, että on valmis ottamaan vastaan työtä kun työtä en usko että on myöhemminkään ongelmia saada töitä. Ja joo harvalla 17v tosiaan lukee työsopparissa toimi toistaiseksi :)
[/quote]
Tapu fucking tapu. Täällä taas on laitettu 56 hakemusta omalle alalle toissaviikolla ja vastaukset on olleet tiivistettynä "Juu me otetaan noita ilmaisia amiksen harjoittelijoita".
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:56"]
Toimistotyö, palkka yli 12 e/h, vuoroja arkisin ja viikonloppuisin (ei yötyötä), työvuoroja 2-4/vko ja kesällä enemmän, työvuoroista sopiminen erittäin joustavaa. Eipä vaan tahdo löytyä työnteosta innostuneita opiskelijoita, vaikka on useampi paikka ollut auki viimeisen vuoden aikana. Onneksi aina joku on löytynyt, mutta mistään AV:lla ja muualla mediassa puhutusta hakijatulvasta ei kyllä ole ollut tietoakaan.
Ai niin, mutta tämähän on vuokratyötä, ei tämä taidakaan kelvata arvon opiskelijoilltovereille, vai?
[/quote]
Vuokratyö pitäisi kieltää lailla. Siinä on yksi ainoa työ, johon en suistuisi ikinä.
Mun opiskeluaikaisessa työpaikassa oli myös noita vuokratyöntekijöitä ja tekivät ihan samaa hommaa kuin me, mutta työehdot ja palkat oli ihan erit.
Samoin mun useampi ystävä teki vuokrafirmojen kautta hommia ja lähes kaikkia nuo firmat yrittivät kusettaa tavalla tai toisella.
Nuorten hyväksikäyttöhän nuo enimmäkseen on.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:08"]
Opiskelun ohella siivoavaa humanistia todellakin kiinnostaa, että missä määrin tämä muutaman vuoden siivoustyö toistaiseksi-työsuhteessa vaikuttaa työllistymiseen siinä vaiheessa, kun maisterinpaperit ovat viimein kourassa. Eivät tippaakaan?
[/quote]
Kukaanhan ei ole näin väittänytkään, että auttaisi työllistymisessä. Tää keskustelu alkoi siitä, että löytyykö opiskelijoille ylipäänsä työtä ja sitä kautta siivoaminen "ei niin himottuna duunina" tuli aika nopeasti keskusteluun mukaan.