Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden käsketään mennä töihin

Vierailija
17.10.2014 |

Ne työt vaan ei riitä kaikille. Karu totuus.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin jos sellaisia töitä olisi mitkä sopisivat opiskelun oheen. Mutta esim nytkin Ikea hakee työntekijää tuntimäärällä 10h/viikko MUTTA käytettävissä tulee olla kaikkina aukioloaikoina. Vaikka opiskelen yliopistossa on meillä läsnäolopakollisia tunteja.

Vierailija
62/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille. [/quote]   Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista.. [/quote] No pitäiskö muuttaa sitten opiskelemaan isolle paikkakunnalle vain töiden takia?

[/quote]

No tuossa toisessa ketjussa (josta tämäkin ilmeisesti sai alkunsa) kommentoitiin nimenomaan isojen kaupunkien opiskelijoiden työmahdollisuuksia. Siksi toisekseen esim. yliopistokaupungithan ovat yleensä aika isoja. Että siinä mielessä monihan muuttaa opiskelemaan isoon paikkakuntaan jo ihan opiskelupaikan takia.  Uskon, että siivousduunia löytyy myös pienemmiltä paikkakunnilta, mutta todennäköisesti tietty isompia vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille.

[/quote]

Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista..
[/quote]
Kaikki ei ole niillä isoilla paikkakunnilla...

Vierailija
64/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:18"]

Minä menisin jos sellaisia töitä olisi mitkä sopisivat opiskelun oheen. Mutta esim nytkin Ikea hakee työntekijää tuntimäärällä 10h/viikko MUTTA käytettävissä tulee olla kaikkina aukioloaikoina. Vaikka opiskelen yliopistossa on meillä läsnäolopakollisia tunteja.

[/quote]

Et saa ikinä mitään työtä jos et edes yritä hakea. Voit ihan hyvin laittaa hakemuksen menemään ja sitten haastattelussa kertoa milloin olet saatavilla. Ei sitä koskaan tiedä vaikka pääsisikin jos olet muuten duuniin sopiva ja panostat haastatteluun. 

t. Töissäkäyvä opiskelija

Vierailija
65/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille. [/quote]   Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista.. [/quote] Kaikki ei ole niillä isoilla paikkakunnilla...

[/quote]

Kyllä sitä nyt takerrutaan yhteen sanaan. Ihmiset ovat kautta aikojen muuttaneet niille isommille paikkakunnille opintojen työn takia ja siks toisekseen eiköhän sitä siivousduunia löydy melkein kaikkialta, jos asenne on kohdallaan.

Vierailija
66/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:07"]

Hauskinta on, että nämä käskijät on usein itse työttömiä. ;)

[/quote]

No tämä käskijä (joka siis kirjoitteli toisessa ketjussa noista siivoushommista yms) on koulutukseltaan tradenomi ja hetken päästä KTM. Töitä olen tehnyt koko ikäni. Jo yläasteella aloitin iltahommat ja sen jälkeen töitä ja opiskeluja rinnakkain. Olen siivonnut ravintoloita, hotelleja, ollut sairaala-apulaisena, kaupan kassalla, jakanut mainoksia, ollut puhelinmyynnisä, hautausmaalla puutarhatyöntekijänä ja ties vaikka mitä.. Työtä on aina riittänyt ja niitä olen hyvällä mielellä ja nöyryydellä tehnyt. Nykyään työskentelen koulutustani vastaavassa työssä ja olen iloinen siitä, että mulla on laaja työhistoria ja kokemusta hyvin erilaisista duuneista.

[/quote]

Täällä ne työnvieroksujat alapeukuttaa sitä, että joku on joskus ihan oikeesti siivonnut :D

Vierailija
67/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Oulussa on Suomen korkein nuorisotyöttömyys. Ei sieltä noin vain löydy töitä opintojen oheen. 

Osa-aikaisista siivoojista voi toki olla pula. On kohteita, joihin pääsee vain omalla autolla (jonka käytöstä ei makseta korvauksia) ja joissa on vain tunti, pari töitä keskellä yötä. Itse olen tehnyt tällaista kohdetta, jonne sai tulla ihan milloin vain puolenyön ja aamuviiden välillä, matka suuntaansa kesti lähes puoli tuntia ja tuntipalkka verojen jälkeen jäi alle kuuden euron. En ihan voi syyttää, jos se ei ole mitenkään houkutteleva työkohde. Kun vähensin palkasta bensat, niin eipä siitä työskentelystä kovin paljoa iloa ollut omaan elämään.

Vierailija
68/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille. [/quote]   Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista.. [/quote] Kaikki ei ole niillä isoilla paikkakunnilla...

[/quote]

Kyllä sitä nyt takerrutaan yhteen sanaan. Ihmiset ovat kautta aikojen muuttaneet niille isommille paikkakunnille opintojen työn takia ja siks toisekseen eiköhän sitä siivousduunia löydy melkein kaikkialta, jos asenne on kohdallaan.
[/quote]
jos työpaikkoja on vaikka 5 ja opiskelijoita on 500 niin miten ajattelit töiden riittävän kaikille?

Vierailija
69/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:22"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille. [/quote]   Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista.. [/quote] Kaikki ei ole niillä isoilla paikkakunnilla... [/quote]   Kyllä sitä nyt takerrutaan yhteen sanaan. Ihmiset ovat kautta aikojen muuttaneet niille isommille paikkakunnille opintojen työn takia ja siks toisekseen eiköhän sitä siivousduunia löydy melkein kaikkialta, jos asenne on kohdallaan. [/quote] jos työpaikkoja on vaikka 5 ja opiskelijoita on 500 niin miten ajattelit töiden riittävän kaikille?

[/quote]

Sulla on varmaan näyttää ihan faktaa mikä on tämä tällainen kaupunki, jossa on vain 5 (siivous)työpaikkaa opiskelijoille ja 500 opiskelijaa tappelemassa siitä ;)

Vierailija
70/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso ongelma tosiaan on paitsi työn löytyminen, myös se, etteivät työajat välttämättä mitenkään sovi opintoihin ja siksi joutuu jättämään vaikka sen siivoustyön ottamatta vastaan. Sama juttu voi olla kesätyön kanssa, jos työtä pitäisi tehdä esimerkiksi toukokuun alusta syyskuun loppuun, mutta opinnoista ei ole niin pitkää taukoa.

Oma kriteerini on myös se, että palkkaa ei makseta pimeästi ja muutenkin työnantajalla on tuollaiset jutut kunnossa. Monen opiskelukaverit tosiaan teki töitä pimeästi ja vielä ihan tunnettujen brändien alla!

Opiskelijoillakin on tarve myös lomaan ja joillain aloilla tämä on ongelma. Ei ole järkeä ajaa itseään loppuun niin, ettei valmistumisen jälkeen jaksakaan mennä täyspäiväiseen työhön.

Itse olin opiskelijana niin onnekas, että pääsin työhön aikojen suhteen joustavalle työnantajalle ja sain myös pitää jonkun lomaviikon kesän aikana. Se ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat yhtä onnekkaita. Silmät saa avata!

Vierailija
71/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:25"]

Esimerkiksi Oulussa on Suomen korkein nuorisotyöttömyys. Ei sieltä noin vain löydy töitä opintojen oheen. 

Osa-aikaisista siivoojista voi toki olla pula. On kohteita, joihin pääsee vain omalla autolla (jonka käytöstä ei makseta korvauksia) ja joissa on vain tunti, pari töitä keskellä yötä. Itse olen tehnyt tällaista kohdetta, jonne sai tulla ihan milloin vain puolenyön ja aamuviiden välillä, matka suuntaansa kesti lähes puoli tuntia ja tuntipalkka verojen jälkeen jäi alle kuuden euron. En ihan voi syyttää, jos se ei ole mitenkään houkutteleva työkohde. Kun vähensin palkasta bensat, niin eipä siitä työskentelystä kovin paljoa iloa ollut omaan elämään.

[/quote]

Toisaalta kun tekee työnsä hyvin, niin ehkäpä hetken päästä olisi mahdollista saada tehtäväkseen vähän mielekkäämpi kohde. Nää on just näitä asenteeseen liittyviä kysymyksiä nämä.

Vierailija
72/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:22"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille. [/quote]   Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista.. [/quote] Kaikki ei ole niillä isoilla paikkakunnilla... [/quote]   Kyllä sitä nyt takerrutaan yhteen sanaan. Ihmiset ovat kautta aikojen muuttaneet niille isommille paikkakunnille opintojen työn takia ja siks toisekseen eiköhän sitä siivousduunia löydy melkein kaikkialta, jos asenne on kohdallaan. [/quote] jos työpaikkoja on vaikka 5 ja opiskelijoita on 500 niin miten ajattelit töiden riittävän kaikille?

[/quote]

Sulla on varmaan näyttää ihan faktaa mikä on tämä tällainen kaupunki, jossa on vain 5 (siivous)työpaikkaa opiskelijoille ja 500 opiskelijaa tappelemassa siitä ;)
[/quote]
kai ymmärsit, että tää oli pelkkä heitto? Täällä ei esimerkiksi ole töitä kuin kouralliselle kaikista opiskelijoista.

Vierailija
73/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sit mietitään miks nuoret on masentuneita ja sisäänpäin kääntyneitä... mä en ainakaan omia lapsia laittaisi töihin opiskeluiden ohella haluan että heillä on vapaa-aikaa tehdä asioita joista nauttii ja tavata ystäviään, seurustella ja elää nuorten elämää. töitä ehtii tehdä opiskeluiden jälkeen koko elämän mutta nuori on vain kerran.

Vierailija
74/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:28"]

Iso ongelma tosiaan on paitsi työn löytyminen, myös se, etteivät työajat välttämättä mitenkään sovi opintoihin ja siksi joutuu jättämään vaikka sen siivoustyön ottamatta vastaan. Sama juttu voi olla kesätyön kanssa, jos työtä pitäisi tehdä esimerkiksi toukokuun alusta syyskuun loppuun, mutta opinnoista ei ole niin pitkää taukoa.

Oma kriteerini on myös se, että palkkaa ei makseta pimeästi ja muutenkin työnantajalla on tuollaiset jutut kunnossa. Monen opiskelukaverit tosiaan teki töitä pimeästi ja vielä ihan tunnettujen brändien alla!

Opiskelijoillakin on tarve myös lomaan ja joillain aloilla tämä on ongelma. Ei ole järkeä ajaa itseään loppuun niin, ettei valmistumisen jälkeen jaksakaan mennä täyspäiväiseen työhön.

Itse olin opiskelijana niin onnekas, että pääsin työhön aikojen suhteen joustavalle työnantajalle ja sain myös pitää jonkun lomaviikon kesän aikana. Se ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat yhtä onnekkaita. Silmät saa avata!

[/quote]

Toisaalta kun itse tekee työnsä hyvin ja joustaa, niin varmasti myös työnantaja joustaa. Eivät kaikki työnantajat ole mitään sikoja ja huomioidaan kyllä se, että opiskelijan päätyö on se opiskelu.. Eli taas palataan siihen, että kun tekee työnsä hyvin ja asenne on kohdallaan, niin eiköhän se työnantajakin pääsääntöisesti jousta.

Vierailija
75/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:25"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:22"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille. [/quote]   Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista.. [/quote] Kaikki ei ole niillä isoilla paikkakunnilla... [/quote]   Kyllä sitä nyt takerrutaan yhteen sanaan. Ihmiset ovat kautta aikojen muuttaneet niille isommille paikkakunnille opintojen työn takia ja siks toisekseen eiköhän sitä siivousduunia löydy melkein kaikkialta, jos asenne on kohdallaan. [/quote] jos työpaikkoja on vaikka 5 ja opiskelijoita on 500 niin miten ajattelit töiden riittävän kaikille? [/quote]   Sulla on varmaan näyttää ihan faktaa mikä on tämä tällainen kaupunki, jossa on vain 5 (siivous)työpaikkaa opiskelijoille ja 500 opiskelijaa tappelemassa siitä ;) [/quote] kai ymmärsit, että tää oli pelkkä heitto? Täällä ei esimerkiksi ole töitä kuin kouralliselle kaikista opiskelijoista.

[/quote]

Joo, mutta toi sun heittosi oli ihan älytön. En tiedä mistä kaupungista puhut, mutta en kyllä ihan oikeasti usko tuohon. Siksi toisekseen esim. tutkimushaastattelijan työtä voi tehdä etänä..

Vierailija
76/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:27"]

[/quote]

Oulussa oli muutama vuosi sitten 15 kesätyöpaikkaa auki, hakijoita useita tuhansia. Ja jos yhtään selaat uutisia, huomaat että joka ikiseen paikkaan, jonka kuvitellaan voivat tarjota työtä, hakee tänä päivänä sen 200 hakijaa, helposti paljon enemmänkin.

Missä maailmassa oikein elät, kun sulta on jäänyt huomaamatta globaali lama ja suurtyöttömyys? 

Vierailija
77/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:31"]

ja sit mietitään miks nuoret on masentuneita ja sisäänpäin kääntyneitä... mä en ainakaan omia lapsia laittaisi töihin opiskeluiden ohella haluan että heillä on vapaa-aikaa tehdä asioita joista nauttii ja tavata ystäviään, seurustella ja elää nuorten elämää. töitä ehtii tehdä opiskeluiden jälkeen koko elämän mutta nuori on vain kerran.

[/quote]

Olet oikeassa. Itse tein aikoinaan illat ja viikonloput ja lomat töitä. Heti valmistumisen jälkeen pääsin tekemään keikkatöitä, minkä vuoksi taaskaan ei ollut lomaa moneen vuoteen. Kolmikymppisenä olin niin uupunut, että romahdin kaiken paineen alla. Jokunen vuosi menikin toipuessa siitä.

Vierailija
78/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen siivousduunia, mutta se homma oli kyllä todella kiven alla. Puoli vuotta hain töitä, noin 100 hakemusta. Pääsimpä kuitenkin ja luultavasti saan siivousduunia nyt muualtakin, jos jatkossa tarvitsee.

Vierailija
79/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta kun itse tekee työnsä hyvin ja joustaa, niin varmasti myös työnantaja joustaa. Eivät kaikki työnantajat ole mitään sikoja ja huomioidaan kyllä se, että opiskelijan päätyö on se opiskelu.. Eli taas palataan siihen, että kun tekee työnsä hyvin ja asenne on kohdallaan, niin eiköhän se työnantajakin pääsääntöisesti jousta." (Onneks lainaus toimii niin hyvin.)

Oikeesti en usko tohon oman kokemuksen perusteella. Pienillä työnantajilla varsinkin voi olla mahdotonta joustaa. Itsekin olin mielestäni aika joustava työntekijä omien mahdollisuuksien mukaan ja työnantaja jousti kanssa sopivasti. Kunnes tuli työtaistelutilanne, jossa oli lakkouhkia ja vastaavia. Joustomahdollisuudet työajoissa loppuivat siihen, vaikka tietenkään omassa käyttäytymisessäni ei muuttunut mikään. Siinä sitten itkeskelin tenttien ja pakollisten läsnäolojen kanssa, kun yhtäkkiä mitään vuoroa ei voinut vaihtaa toiseen. Jouduin jättämään sen työn silloin määräaikaisuuteni loppuessa, mutta onneksi olin jo pitkällä opinnoissani.

Vierailija
80/89 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:27"]

[/quote]

Oulussa oli muutama vuosi sitten 15 kesätyöpaikkaa auki, hakijoita useita tuhansia. Ja jos yhtään selaat uutisia, huomaat että joka ikiseen paikkaan, jonka kuvitellaan voivat tarjota työtä, hakee tänä päivänä sen 200 hakijaa, helposti paljon enemmänkin.

Missä maailmassa oikein elät, kun sulta on jäänyt huomaamatta globaali lama ja suurtyöttömyys? 

[/quote]

Suurtyöttömyys ei kuitenkaan koske kaikkia aloja ja olen hyvin tietoinen globaalista lamasta, kiitos vaan huolenpidosta. Sitä en kyllä tiennyt, että esim. siivouspaikkoihin tulee 200 hakijaa, täytyykin varmaan vinkata tästä alalla työskentelevälle ystävälleni, joka juuri valitteli sitä, että työntekijöitä on vaikea löytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi