Opiskelijoiden käsketään mennä töihin
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:56"]
Toimistotyö, palkka yli 12 e/h, vuoroja arkisin ja viikonloppuisin (ei yötyötä), työvuoroja 2-4/vko ja kesällä enemmän, työvuoroista sopiminen erittäin joustavaa. Eipä vaan tahdo löytyä työnteosta innostuneita opiskelijoita, vaikka on useampi paikka ollut auki viimeisen vuoden aikana. Onneksi aina joku on löytynyt, mutta mistään AV:lla ja muualla mediassa puhutusta hakijatulvasta ei kyllä ole ollut tietoakaan.
Ai niin, mutta tämähän on vuokratyötä, ei tämä taidakaan kelvata arvon opiskelijatovereille, vai?
[/quote]
Vuokratyö pitäisi kieltää lailla. Siinä on yksi ainoa työ, johon en suistuisi ikinä.
Mun opiskeluaikaisessa työpaikassa oli myös noita vuokratyöntekijöitä ja tekivät ihan samaa hommaa kuin me, mutta työehdot ja palkat oli ihan erit.
Samoin mun useampi ystävä teki vuokrafirmojen kautta hommia ja lähes kaikkia nuo firmat yrittivät kusettaa tavalla tai toisella.
Nuorten hyväksikäyttöhän nuo enimmäkseen on.
[/quote]
Näin arvelinkin. On totta, että ainakaan kaikkien lisien osalta palkkani ei ole sama kuin muilla. Muuten en muiden työntekijöiden palkkoja tiedä. Kusetettu en ole, sillä "epäoikeudenmukaisuudet" olivat avoimesti tiedossa työsopimusta tehtäessä. Käyn töissä, koska pidän työstäni, työkavereistani ja asiakkaistamme. Työ antaa mukavaa vastapainoa opiskelulle ja vapaa-ajalle. Oikeastaan voisin tehdä työni halvemmallakin, kunhan vaan saan laskut maksettua ja tulen toimeen.
Mutta jokainen tekee omat valintansa, ymmärrän myös vuokratyön vastustajien näkökulman.
Opiskelijat, jotka eivät edes halua mennä ns. paskaduuneihin voisivat täällä avoimesti sanoa sen. Sehän tässä totuus on. Rahaa tulee helpommin nykyopiskelijoille tukina ja vanhemmilta. Pääkaupunkiseudun opiskelijoille on vaikka kuinka paljon tarjolla tuntitöinä päiväkodeissa, siivoojina, kaupoissa jne...Mutta ne tosiaan on monista paskahommia.
Porukoiden olisi hyvä vain ymmärtää Se, että esim. kesätöihin kunnon hommiin otetaan vain niitä opiskelijoita, jotka ovat tehneet edes jotain työtä. Paljon ennemmin sellainen, joka on ollut ahkera ja aktiivinen kuin sellainen joka on vain opiskellut ja laiskotellut loppuajan.
Ei ihme, että ette saa edes kesätöitä. Minunkin työpaikkaani otettiin yhdelle osastolle kesätöihin 5 henkilöä. Ja talossa muitakin osastoja. Opiskelijoita olivat kaikki. Ja saivat tehdä todellakin muuta kuin paskahommia.
Että kannattaa aika nöyrästi tehdä opiskelujen ohella töitä. Mitä tahansa.
On Se meinaan aika outoa, että valmistumisajat vai pitenee ja silti täällä väitetään, ettei opiskelijoille ole töitä. Luulisi että opiskeluajat lyhenisi silloin.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:08"]Opiskelun ohella siivoavaa humanistia todellakin kiinnostaa, että missä määrin tämä muutaman vuoden siivoustyö toistaiseksi-työsuhteessa vaikuttaa työllistymiseen siinä vaiheessa, kun maisterinpaperit ovat viimein kourassa. Eivät tippaakaan?
[/quote]
Jos valittavana on kaksi maisteria. Toisella ei mitään työkokemusta, toisella edes jotain osoitusta että on työkykyinen. Niin ilman muuta tuo otetaan, joka on jo jonnekin kelvannut.
Ei ole hyvä merkki Se, että ei ole työkokemusta. Sehän voi johtua myös siitä ettei henkilöstä ole työelämään. Sitä riskiä ei oteta. Työn tekemisen taito on yhtä tärkeää kuin koulutus. Koulutus antaa vain pohjatietoja, joista ei ole mitään hyötyä ennen kuin on oppinut mitä tarkoittaa tuloksellinen työnteko. Koulutettukin ihminen on täysin hyödytön työyhteisölle pari vuotta. Eikä anna hyvää kuvaa aktiivisuudesta se että on aikuinen joka on vain opiskellut.
Sittenhän näette kun yritätte saada työpaikan.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:08"]Opiskelun ohella siivoavaa humanistia todellakin kiinnostaa, että missä määrin tämä muutaman vuoden siivoustyö toistaiseksi-työsuhteessa vaikuttaa työllistymiseen siinä vaiheessa, kun maisterinpaperit ovat viimein kourassa. Eivät tippaakaan? [/quote] Jos valittavana on kaksi maisteria. Toisella ei mitään työkokemusta, toisella edes jotain osoitusta että on työkykyinen. Niin ilman muuta tuo otetaan, joka on jo jonnekin kelvannut. Ei ole hyvä merkki Se, että ei ole työkokemusta. Sehän voi johtua myös siitä ettei henkilöstä ole työelämään. Sitä riskiä ei oteta. Työn tekemisen taito on yhtä tärkeää kuin koulutus. Koulutus antaa vain pohjatietoja, joista ei ole mitään hyötyä ennen kuin on oppinut mitä tarkoittaa tuloksellinen työnteko. Koulutettukin ihminen on täysin hyödytön työyhteisölle pari vuotta. Eikä anna hyvää kuvaa aktiivisuudesta se että on aikuinen joka on vain opiskellut. Sittenhän näette kun yritätte saada työpaikan.
[/quote]
Niin, mutta harvalla kuitenkaan ei ole mitään työkokemusta. Toki heitä on, ja näkymät on todella huonot, jos nyt ei opiskele jotain täysin varmasti työllistävää alaa (onko niitä enää?). Mutta suurimmalla osalla kuitenkin on sitä työkokemusta, ja siivoustyö tuntuu olevan se vähiten merkitsevä. Aina löytyy niitä, jotka ovat olleet kaupan kassalla tai myyjinä jossain liikkeissä tmv. Sitten vielä ne joilla on oman alan kesätyökokemusta. Ei siinä vaiheessa ole kyllä hittoakaan väliä sillä siivouskokemuksella, jos ei ole siivoustyöhön pyrkimässä. Tämä on ikävä fakta. Mutta toki se kannattaa siinä tapauksessa, jos olet suurinpiirtein ainut hakija ja työnantaja haluaa vain tietää, että olet ollut töissä. En vain tiedä paljonko noita tapauksia tulee enää vastaan. Ehkä suhteiden kautta.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:56"]
Toimistotyö, palkka yli 12 e/h, vuoroja arkisin ja viikonloppuisin (ei yötyötä), työvuoroja 2-4/vko ja kesällä enemmän, työvuoroista sopiminen erittäin joustavaa. Eipä vaan tahdo löytyä työnteosta innostuneita opiskelijoita, vaikka on useampi paikka ollut auki viimeisen vuoden aikana. Onneksi aina joku on löytynyt, mutta mistään AV:lla ja muualla mediassa puhutusta hakijatulvasta ei kyllä ole ollut tietoakaan.
Ai niin, mutta tämähän on vuokratyötä, ei tämä taidakaan kelvata arvon opiskelijoilltovereille, vai?
[/quote]
Siis missä tuollainen paikka on? Jos opiskelukaupungissani olisi, hakisin heti. Epäilen, että olet PROVO.
Totta kai opiskelunaikaisilla "hanttihommillakin" on merkitystä kun lähdetään palkkaamaan vastavalmistunutta maisteria. Työkokemus siivouksesta, kassana olemisesta tms. osoittavat, että henkilö on ollut yritteliäs eikä ole nirsoillut työn suhteen. Lisäksi on oppinut työelämän sääntöjä.
Toki jos kokemusta on jo oman alan hommista niin aina vain parempi.
Ota ap huomioon että kaikkien voimavarat eivät riitä työntekoon opiskelun ohella.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 22:45"]Ota ap huomioon että kaikkien voimavarat eivät riitä työntekoon opiskelun ohella.
[/quote]
no en oo niin väittänytkään. Mutta ne työt ei siltikään riitä kaikille.
Joku voisi kertoa mulle, missä kohtaa vuorokautta kerkeisin niitä töitä tehdä. Aamulla menen yliopistolla, luen tentteihin, teen harjoitustöitä, käyn luennoilla, alustan gradua jne. Iltapäivällä haen lapsen hoidosta, teemme ruokaa ja vietämme aikaa yhdessä. Illalla vietän mielelläni aikaa lapsen kanssa, mutta usein on mentävä takaisin yliopistolle lukemaan kun mies kotiutuu. Kahdeksan jälkeen illalla toki olisi aikaa mutta tarkoitus olisi selvitä opiskeluajasta ilman burn outia, kohtuullisessa ajassa. Tuleva ammatti onneksi varmistaa työpaikan joten en jaksa stressata arvokkaan siivoustyökokemuksen opintojen ohella puuttumista.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:39"]
Tää sama tyyppi oli jo tuolla toisessa ketjussa syyllistämässä opiskelijoita. Sanoin jo siellä sulle, että omia opiskeluaikoja EI voi verrata nykyaikaan, jossa työttömyys kohtaa kaikenlaisia ihmisiä. Näinollen on ilmiselvää, että sama työttömyys kohtaa myös opiskelijoita. Taidat elää vielä siellä nuoruutesi maailmassa.
Mulla on siivoustyöstä samanlaisia kokemuksia, kun tuolla aiemmalla vastaajalla. Työtä on tarjolla sellaiseen aikaan, että julkiset eivät kulje. Omaa autoa ei kaikilla opiskelijoilla ole eikä varaa sitä pitääkään. Ja aika monet siivousfirmat edellyttävät työntekijältä oman auton käyttömahdollisuutta.
[/quote]
Mähän olen opiskelija tälläkin hetkellä, sen ohella työskentelen päätoimisesti esimiestehtävissä. Jotain siis tiedän siis sekä opiskelusta, työnteosta että rekrytoinnistakin. Asenne on oikeasti kaiken a & o. Jos luovuttaa jo valmiiksi, ei niitä mahdollisuuksia tulekaan. Täähän on ihan täysin oma valinta ja ehkäpä mä oon pärjänyt elämässä sitten niin hyvin just sen takia, että niin suuri osa muusta porukasta luovutti jo valmiiksi ;) " Se tyyppi"
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, mitä opiskelet ja millä pohjalla?
Hah, hyvälle, aktiiviselle ja reippaalle nuorelle löytyy aina töitä. Minula17v lukiolainen joka on tehnyt jo kolme kesää kesätöitä ja nyt vakituisesti tekee siivouskeikkaa koulun ohella. Sen lisäksi käy vielä satunnaisesti hoitamasa lapsia. Kun cv jo tässä vaiheessa kertoo aktiivisuudesta ja siitä, että on valmis ottamaan vastaan työtä kun työtä en usko että on myöhemminkään ongelmia saada töitä. Ja joo harvalla 17v tosiaan lukee työsopparissa toimi toistaiseksi :)
Hauskinta on, että nämä käskijät on usein itse työttömiä. ;)
Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita.
Kyllähän moni käykin. Mutta koko elämää sillä työllä ei kustanneta, ellei haluta venyttää opiskeluaikaa äärettömyyksiin. Kun pitäisi meinaan ehtiä opiskellakin ja esim. kaupan kassalla tai siivotessa se ei kyllä ihan täyspainoisesti luonnistu.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita.
[/quote]
no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:07"]
Hauskinta on, että nämä käskijät on usein itse työttömiä. ;)
[/quote]
No tämä käskijä (joka siis kirjoitteli toisessa ketjussa noista siivoushommista yms) on koulutukseltaan tradenomi ja hetken päästä KTM. Töitä olen tehnyt koko ikäni. Jo yläasteella aloitin iltahommat ja sen jälkeen töitä ja opiskeluja rinnakkain. Olen siivonnut ravintoloita, hotelleja, ollut sairaala-apulaisena, kaupan kassalla, jakanut mainoksia, ollut puhelinmyynnisä, hautausmaalla puutarhatyöntekijänä ja ties vaikka mitä.. Työtä on aina riittänyt ja niitä olen hyvällä mielellä ja nöyryydellä tehnyt. Nykyään työskentelen koulutustani vastaavassa työssä ja olen iloinen siitä, että mulla on laaja työhistoria ja kokemusta hyvin erilaisista duuneista.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille.
[/quote]
Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista..
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:08"]Kyllä työtä löytyy suuremmilta paikkakunnilta, jos on oikeasti valmis nöyrtymään ja tekemään vaikkapa just niitä siivousduuneja ja muita. [/quote] no ei niitä siivoushommiakaan riitä kaikille.
[/quote]
Isoilla paikkakunnilla on huutava pula osa-aikaisista siivoojista..
[/quote]
No pitäiskö muuttaa sitten opiskelemaan isolle paikkakunnalle vain töiden takia?
Juu ei sinne töihin niin vain mennä. Mä sain töitä vasta, kun olin ensin kuukauden amiksen palkattomana harjoittelijana. Pomon mielestä tein hyvää työtä ja harjoittelun loppuun kysyi tahdonko ilta- ja viikonlopputöitä.