Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

T a p p o Turun vanhusyksikössä

Kommentit (548)

Vierailija
481/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asukkaat ovat vanhoja ja hauraita. Voimaa ei välttämättä ole tarvinnut tekijälläkään olla. Toisaalta muistisairaillakin on yllättävän voimakkaat otteet käsissään. Surullista että näin on käynyt. Pitäisikö sitten vartijoita olla vanhustenhoitoyksiköissäkin?

Ei vaan enemmän hoitajia

Joskus töissä mietittiin että pitäisi hankkia ainakin yhdet vartijan vaatteet. Melko suuri vaikutus niillä vaatteillakin on rauhoittamaan sekavaa vanhusta/potilasta. Toisaalta vartijan on kyllä saanut myös koulutuksen siihen, hoitajalla useinkaan sellaista koulutusta ei ole.

Mielestäni molempia lisää, mutta ei kun pitää säästää että ma tuille jää rahaa

Niinpä kaikessa säästetään ja tässä tulos... kun me olemme vanhuksia tilanne on vielä pahempi

Vierailija
482/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaudet aiheuttavat usein myös seksuaalista häiriökäyttäytymistä.

Olen itse ollut yksikössä missä miesasukas raiskasi hauraan naisasukkaan ja molemmat pidettiin samassa yksikössä eikä tilanteesta tullut mitään seuraamuksia. Sama asukas kouri kaikkia hoitajia. Tämä on hoitajille jo arkipäivää…

Eikö noille seksuaalisen häiriökäyttäytymisen potilaille voisi antaa samoja kemiallisen kastraation lääkkeitä, mitä p-ed-oillekin käsittääkseni annettaan ainakin joissain maissa?

On naurettavaa, että yhden dementin itsemääräämisoikeus on suurempi kuin toisten oikeus turvallisuuteen. Myös hoitajien.

Meidän naapurissa asui pitkään dementti mies, jota kotihoito kävi hoitamassa. Kävi niin sääliksi hoitajia, jotka joutuivat hävyttömyyksiä kuuntelemaan. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi kukaan ei halua hoitoalalle. Metoo:ta vouhotetaan, mutta se ei koske niitä, jotka joutuvat työssään ahdistelluksi.

Kun kerran on olemassa seksuaalisuuden sammuttavia lääkkeitä, miksei niitä käytetä? Miksei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Harva vanhus on agressiivinen, pahantahtoinen, ilkeä, pirullinen jne ."

Ei pidä paikkaansa. Kannattaa hakeutua asiakaspalvelutyöhön, jossa joudut kohtaamaan näitä aggressiivisia, pahantahtoisia, ilkeitä ja pirullisia vanhuksia ihan päivittäin. Ja tuskinpa he kaikki ovat muistisairaita, vaan ovat vi##umaisia luonteeltaan. Mene ruokakauppaan, tavarataloon, apteekkiin, kirjastoon tai kauppakeskukseen niin johon löytyy.

Olen huomannut, että monet vanhukset ovat epäystävällisiä, itsekkäitä, röyhkeitä ja töykeitä. Vanhukset puhuvat töykeään sävyyn, etuilevat, tönivät, kiroilevat, haistattelevat ja uhkailevat henkilökuntaa ja muita asiakkaita. Pidän vanhuksina yli 65-vuotiaita ja sitä vanhempia ihmisiä. Pahimmat ilkeilijät ovat elämäänsä kyllästyneitä, katkeria, vanhoja naisia, mutta kyllä vanhat miehetkin osaavat kitistä ja valittaa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Totta joka sana. Arvaamaton, ilkeä, vaarallinen ja väkivaltainen vanhus on tabu, josta ei saa puhua. Vanhus on monen mielikuvissa punaposkinen, kiltti mummo, joka istuu kissansa kanssa keinutuolissa ja kutoo sukkaa."

Samaa mieltä. Toinen taburyhmä, josta ei saa sanoa mitään negatiivistä, on vammaiset.

Saa puhua. Tottakai saa puhua ja pitää puhua, mutta muistaa se, että ikääntynyt/ vammainen ei ilkeyttään käyttäydy huonosti, vaan useimmiten on sairaus syynä. Törmään aika usein arvosteluun ja moitteisiin kun se/ äiti/ anoppi/naapuri joku muu on niin ilkeä ja tekee sitä ja tätä.

Yleensä taustalla on sairaus tai montakin sairautta. Harva vanhus on agressiivinen, pahantahtoinen, ilkeä, pirullinen jne .

Niinpä, ei se ihmisen perusluonne vanhemmiten miksikään muutu, paitsi ehkä huonompaan suuntaan kun tulee kipuja ja huonounisuutta.

Ihmisistä keskimäärin noin puolet on tavalla tai toisella luonnevikaisia, joten onhan se selvää, että vanhusten kohdalla asia on samoin.

On oikeastaan suorastaan syrjivää ajatella, että vanhukset olisivat jonkinlaista homogeenista, herttaista, punaposkista halihalimassaa, joka ei koskaan tee mitään ilkeää tietoisesti. Vähän samoinhan suhtaudutaan vammaisiin - ja tiettyihin ulkomaalaisiin.

Vierailija
484/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan koulutus kirjoitti:

Hoito työhön pitää mennä koulutuksen kautta ettei tule mitään yllätyksiä mitä se työ oikeasti on. Siellä törmää myös uskonnot sekä henkilökunnassa että potilaissa. Myös ihmisten elämän kokemukset monet on urheillut käynyt punttisalilla koko elämän ajan tai ollut armeijassa ei sinne voi mennä töihin ilman koulutusta Suomen kielen taitoa vihaamaan ketään.

Ja kuitenkin noihin hoivakoteihinkin tungetaan "yhdeksän euron orjia" jatkuvalla syötöllä. Ilman mitään hoitoalan kokemusta tai intressejä alalle. Toki vain "avustaviin tehtäviin", mutta tuollaisessa paikassa on käytännössä mahdotonta "olla vaan jakelukeittiössä". Kun ne vanhukset vaeltaa sinnekin, ja sinulle on sanottu, että "älä päästä asiakkaita tänne, koska niillä on tapana kaivella vaippojaan".

Yhdeksän euron orjalle myös helposti nakitetaan tehtäviä "vietkö Riitalle kakkoseen tämän tarjottimen ja jos se on huonossa asennossa, nykäise pystympään. Se syö kyllä itse kun asetat lusikan käteen." Johan tuossa potilasturvallisuus vaarantuu, kun mielenterveysongelmaisen kirjanpitäjän odotetaan "nykivän" asentoa paremmaksi.

Osastolla, johon minä jouduin, oli onneksi enimmäkseen rauhallisia dementtejä (vain suoraa huutoa, lattialle paskomista ja rollaattorin päälle kiipeämistä), mutta olihan se aikamoinen kokemus. Kun mt-kuntoutujana pyysin päästä kuntouttavaan työtoimintaan johonkin rauhalliseen paikkaan, että saisi totuttautua taas työntekoon ilman stressiä...

Tämä muuten omaisillekin tiedoksi, että emme me kaikki kansliassa istuskelijat edes ole hoitohenkilökuntaa, joka voisi tehdä jotain sille mummonne ongelmalle. Vaan yhdeksän euron orjia, jotka yrittävät pakoilla tilanteita, joiden hoitamiseen meillä ei ole koulutusta eikä resursseja -eikä aina mielenterveyttä edes.

Vierailija
485/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa joitakin vanhuksia joiden oikea paikka ei ole vanhainkoti vaan psykiatrinen suljettu osasto tai vankila. Toivottavasti tämä tappaja-ukko passitetaan sinne mutta olisi pitänyt jo passittaa aikaisemmin ennenkuin tappoi. 

Usein noissa käy niin että vanhus on psykogeriatrisella osastolla viikon tai muutaman. Lääkitys saadaan kohdilleen siksi aikaa ja vanhus siirretään jonnekin jatkohoitoon. Usein se lääkitys vain ei ole kohdillaan kovin pitkään.

Juuri tämä. Nämä lääkkeet puretaan heti ja sitten se sama riehuminen alkaa. Miksi? Sitä pitää kysyä siltä lääkäriltä. Oikeastaan lääkärille tekisi hyvää olla muutaman tunti sellaisen raivokkaan dementikon kanssa samassa huoneessa. Saisi vähän nyrkkiä, puristelua, hoorrittelua, paskan ja kusen kanssa pelaamista.. saattaisi olla, että niitä lääkkeitäkin sen jälkeen irtoaisi helpommin. Mutta nämähän eivät ikinä jää paikalle kun paska osuu tuulettimeen.

Työurani huippuhetki oli, kun lääkäri haukkui meidät hoitajat, kun emme osaa kohdata väkivaltaista asukasta.

Meni sitten tutkimaan asukkaan vammaa ja asukas löi nyrkillä ja potkaisi päähän.

Heti löytyi lääkitystä lisää.

Toinen tapaus oli, kun asukas pieksi meitä hoitajia kuin vierasta sikaa. Esimiehet vain vittuiluvat, että miksi provosoit asukasta, että sen piti lyödä sinua. Kun hakkasi esimiehen, asukas siirrettiin heti toiseen, hänelle sopivampaan paikkaan

Miksi te hoitajat ette tee näistä rikosilmoituksia? Rikos se pahoinpitely on, vaikka syyllinen olisikin syyntakeeton.

Jatkuvat rikosilmoitukset ehkä johtaisivat lopultakin siihen, että alettaisiin tutkia mikä organisaatiossa mättää, kun ihmiset eivät voi tehdä työtään turvallisesti.

Ja rikosilmoituksen voi tehdä myös siitä työnantajasta. Työnantajavelvollisuuksien laiminlyönti, kun työturvallisuudesta ei huolehdita.

Ihmettelen myös, miksei Tehy puutu tähän? Onhan jatkuva väkivalta nyt ihan helvetin tavalla vakavampi asia kuin pieni palkka!

Vierailija
486/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin, että sen hoitajankin on uskallettava kohdata se väkivaltainen tilanne. Vasta oli täälläkin aloitus, jossa toinen hoitaja oli karannut ja jättänyt toisen hoitajan pulaan yksin, kun potilas oli käynyt päälle. Jos työkaveriin ei voi luottaa, niin vaikeaksi menee työt.

Tavallaan kyllä, mutta meidän päätehtävä on kuitenkin potilaiden hoito, ei unohdeta sitä. Niin kuin on todettu niin meidän koulutukseen ei sisälly mitään poliisin tai vartijan tehtäviä ja meillä on täysin erilaiset varusteetkin (siis hoitajalla ei ole mitään varusteita).

Entäs jos käytät väkivaltaa toista potilasta kohtaan suojellaksesi kollegaa tai toista potilasta? Suomen lait tuntien saat hyvässä lykyssä syytteen pahoinpitelystä etkä sitä kruunua hengenpelastamisesta. Poliiseilla ja vartijoilla varmaan paremmin hallussa kyseiset lakipykälät että mikä on itsesuojelua ja minkälaisia voimakeinoja saa käyttää. Itse sairaanhoitajana kun olen opiskellut lääkelaskuja, anatomiaa ym ja sisäistänyt sen ettei potilasta saa vahingoittaa.

Kyllä tässä tulee valitettavasti monta vaarallista tilannetta mieleen vuosien varrelta. En ole myöskään säästynyt fyysisiltä vammoilta. Jälkikäteen miettii miten se vähän päälle 20 vuotias laiha 160 senttinen vastavalmistunut sh uskalsikaan seisoa kuin pylväs sen aggressiivisen sekavan ison miehen edessä ja puhua rauhoitellen ja väistellen huitaisuja. Kai se jollain tapaa kuitenkin on se ammatillisuus ja vastuu. Mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan. Vapaa-ajalla pysyisin kaukana ja soittaisin poliisit.

Vierailija
487/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että täällä nähdään nykyiset vanhat vanhukset, erittäin vaatimattomat ihmiset jotka puolustaneet ja jälleenrakentaneet tämän maan (85+ ikäluokka) hoitajia kiusaavina agressiivisina sylkykuppeina.

Toisenlaistakin suhtautumista vanhuuteen ja dementiaan on muualla maailmassa. Vanhuus on elämän syksy, vanhus on hauras ja kunnioitettava ja lempeästi kohdeltava. Parhaat hetkeni olen viettänyt vanhusten parissa ja dementikko on suojeltava ja hellyyttä läheisyyttä kaipaava ihminen joka on osansa elämässään suorittanut ja ansaitsee vierelleen ymmärtävän ja läheisyyttä kaihtamattoman hoitajan.

Aivan erinomainen kommentti. Kun tuntuu siltä, että joidenkin mielestä suurin osa vanhuksista on sekopäisiä ja agressiivisia ja vielä ihan pahuuttaan.

Jostain syystä heitä on kertynyt eniten hoitolaitoksiin. Millaisen vanhuuden toivotte itsellenne? Loppuelämä lukitussa huoneessa ja jos ei ole lukittu, lepositeisiin sidottuna.

Itse olen hoitotahtoon laittanut, että jos en nuku öisin, niin unilääke. Jos olen agressiininen, niin siihen lääkitys. Jos Tupun sängystä tai pyörätuolissa, niin sängynreuna ylös ja tuoliin vyö. Haalari päälle, jos riisun vaatteita tai sotken ulosteella. Ja elvytyskielto ja kielto jatkaa elämää, jos en enää ole orientoitunut aikaan ja paikkaan.

Tässä o minun tahtoni hyvästä vanhuudesta. Suvussa alzheimeria

Tähän kannattaa vielä lisätä, että ei pakkosyöttämistä.

Itse olen vasta 42, mutta noin lukee minun hoitotahdossani. En todellakaan tule sallimaan, että suuhuni tungetaan väkisin laitosruokaa. Toisekseen, jos olen niin sekaisin päästäni etten ymmärrä ruokaa lautaselta suuhuni lappaa, joudan kuollakin pois.

Dementtejä ei missään tapauksessa pitäisi enää syöttää. Jos ihminen ei saa itse syötyä, tai ymmärrä syödä, se on selvä merkki siitä että vaikka pyörä ehkä pyörii, hamsteri on kyllä jo kuollut.

Vierailija
488/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että täällä nähdään nykyiset vanhat vanhukset, erittäin vaatimattomat ihmiset jotka puolustaneet ja jälleenrakentaneet tämän maan (85+ ikäluokka) hoitajia kiusaavina agressiivisina sylkykuppeina.

Toisenlaistakin suhtautumista vanhuuteen ja dementiaan on muualla maailmassa. Vanhuus on elämän syksy, vanhus on hauras ja kunnioitettava ja lempeästi kohdeltava. Parhaat hetkeni olen viettänyt vanhusten parissa ja dementikko on suojeltava ja hellyyttä läheisyyttä kaipaava ihminen joka on osansa elämässään suorittanut ja ansaitsee vierelleen ymmärtävän ja läheisyyttä kaihtamattoman hoitajan.

Aivan erinomainen kommentti. Kun tuntuu siltä, että joidenkin mielestä suurin osa vanhuksista on sekopäisiä ja agressiivisia ja vielä ihan pahuuttaan.

Jostain syystä heitä on kertynyt eniten hoitolaitoksiin. Millaisen vanhuuden toivotte itsellenne? Loppuelämä lukitussa huoneessa ja jos ei ole lukittu, lepositeisiin sidottuna.

Itse olen hoitotahtoon laittanut, että jos en nuku öisin, niin unilääke. Jos olen agressiininen, niin siihen lääkitys. Jos Tupun sängystä tai pyörätuolissa, niin sängynreuna ylös ja tuoliin vyö. Haalari päälle, jos riisun vaatteita tai sotken ulosteella. Ja elvytyskielto ja kielto jatkaa elämää, jos en enää ole orientoitunut aikaan ja paikkaan.

Tässä o minun tahtoni hyvästä vanhuudesta. Suvussa alzheimeria

Tähän kannattaa vielä lisätä, että ei pakkosyöttämistä.

Itse olen vasta 42, mutta noin lukee minun hoitotahdossani. En todellakaan tule sallimaan, että suuhuni tungetaan väkisin laitosruokaa. Toisekseen, jos olen niin sekaisin päästäni etten ymmärrä ruokaa lautaselta suuhuni lappaa, joudan kuollakin pois.

Dementtejä ei missään tapauksessa pitäisi enää syöttää. Jos ihminen ei saa itse syötyä, tai ymmärrä syödä, se on selvä merkki siitä että vaikka pyörä ehkä pyörii, hamsteri on kyllä jo kuollut.

Omassa suvussa paljon alzheimeria ja kun sitä touhua katselee, niin kyllä se eutanasia vaan olisi paikallaan siinä vaiheessa kun ei enää kotona voi olla. Niin kamala tauti.

Vierailija
489/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaista ei saisi laittaa yhteen muiden hlidokkien kanssa.

Heille pitää olla omat vakvotummat olosuhteet. Vaatikaa sitä.

Kertokaa, missä psykopaattiset m u r h a a j a t viettävät vanhuutensa?

Vierailija
490/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni sai erinomaista hoitoa kotihoidon piirissä. Sama kokemus tuttavapiiristä, kotihoito toimii, hoitajat mukavia ja sitoutuvat vanhuksiin, huolehtivat niin hyvin kuin suinkin pystyvät.

Kun kotona ei enää pärjännyt isä kuoli kuukauden sisällä yksityisessä hoitolaitoksessa. Kuolinsyy aspiraatiokeuhkokuume ( ei pystynyt nielemään kunnolla ja niin nopeasti kuin olisi hoitajien kanssa pitänyt).

Pitäkää omaisenne kotona keinolla millä hyvänsä, ostakaa sinne lisäapua jne. Hauraat vanhukset ei kestä näitä siirtoja epäinhimillisiin laitoksiin ovat kuin vankilassa siellä pienessä huoneessa 2 kertaa päivässä kärrätään istumaan pöydän ääreen siinä se.

Siinä kohtaa kun ei syöttämättä pysty syömään, tulee se keuhkokuume pelastuksena.

Vierailija
491/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa joitakin vanhuksia joiden oikea paikka ei ole vanhainkoti vaan psykiatrinen suljettu osasto tai vankila. Toivottavasti tämä tappaja-ukko passitetaan sinne mutta olisi pitänyt jo passittaa aikaisemmin ennenkuin tappoi. 

Usein noissa käy niin että vanhus on psykogeriatrisella osastolla viikon tai muutaman. Lääkitys saadaan kohdilleen siksi aikaa ja vanhus siirretään jonnekin jatkohoitoon. Usein se lääkitys vain ei ole kohdillaan kovin pitkään.

Juuri tämä. Nämä lääkkeet puretaan heti ja sitten se sama riehuminen alkaa. Miksi? Sitä pitää kysyä siltä lääkäriltä. Oikeastaan lääkärille tekisi hyvää olla muutaman tunti sellaisen raivokkaan dementikon kanssa samassa huoneessa. Saisi vähän nyrkkiä, puristelua, hoorrittelua, paskan ja kusen kanssa pelaamista.. saattaisi olla, että niitä lääkkeitäkin sen jälkeen irtoaisi helpommin. Mutta nämähän eivät ikinä jää paikalle kun paska osuu tuulettimeen.

Työurani huippuhetki oli, kun lääkäri haukkui meidät hoitajat, kun emme osaa kohdata väkivaltaista asukasta.

Meni sitten tutkimaan asukkaan vammaa ja asukas löi nyrkillä ja potkaisi päähän.

Heti löytyi lääkitystä lisää.

Toinen tapaus oli, kun asukas pieksi meitä hoitajia kuin vierasta sikaa. Esimiehet vain vittuiluvat, että miksi provosoit asukasta, että sen piti lyödä sinua. Kun hakkasi esimiehen, asukas siirrettiin heti toiseen, hänelle sopivampaan paikkaan

Miksi te hoitajat ette tee näistä rikosilmoituksia? Rikos se pahoinpitely on, vaikka syyllinen olisikin syyntakeeton.

Jatkuvat rikosilmoitukset ehkä johtaisivat lopultakin siihen, että alettaisiin tutkia mikä organisaatiossa mättää, kun ihmiset eivät voi tehdä työtään turvallisesti.

Ja rikosilmoituksen voi tehdä myös siitä työnantajasta. Työnantajavelvollisuuksien laiminlyönti, kun työturvallisuudesta ei huolehdita.

Ihmettelen myös, miksei Tehy puutu tähän? Onhan jatkuva väkivalta nyt ihan helvetin tavalla vakavampi asia kuin pieni palkka!

Olet oikeassa. Pitäisi tehdä rikosilmoitus. Asia on kuitenkin monimutkainen ja kun tiedät jo suoralta kädeltä sen syyntakeettomuuden kun ihminen on sairas niin se jää tekemättä.

Vierailija
492/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Harva vanhus on agressiivinen, pahantahtoinen, ilkeä, pirullinen jne ."

Ei pidä paikkaansa. Kannattaa hakeutua asiakaspalvelutyöhön, jossa joudut kohtaamaan näitä aggressiivisia, pahantahtoisia, ilkeitä ja pirullisia vanhuksia ihan päivittäin. Ja tuskinpa he kaikki ovat muistisairaita, vaan ovat vi##umaisia luonteeltaan. Mene ruokakauppaan, tavarataloon, apteekkiin, kirjastoon tai kauppakeskukseen niin johon löytyy.

Olen huomannut, että monet vanhukset ovat epäystävällisiä, itsekkäitä, röyhkeitä ja töykeitä. Vanhukset puhuvat töykeään sävyyn, etuilevat, tönivät, kiroilevat, haistattelevat ja uhkailevat henkilökuntaa ja muita asiakkaita. Pidän vanhuksina yli 65-vuotiaita ja sitä vanhempia ihmisiä. Pahimmat ilkeilijät ovat elämäänsä kyllästyneitä, katkeria, vanhoja naisia, mutta kyllä vanhat miehetkin osaavat kitistä ja valittaa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Totta joka sana. Arvaamaton, ilkeä, vaarallinen ja väkivaltainen vanhus on tabu, josta ei saa puhua. Vanhus on monen mielikuvissa punaposkinen, kiltti mummo, joka istuu kissansa kanssa keinutuolissa ja kutoo sukkaa."

Samaa mieltä. Toinen taburyhmä, josta ei saa sanoa mitään negatiivistä, on vammaiset.

Saa puhua. Tottakai saa puhua ja pitää puhua, mutta muistaa se, että ikääntynyt/ vammainen ei ilkeyttään käyttäydy huonosti, vaan useimmiten on sairaus syynä. Törmään aika usein arvosteluun ja moitteisiin kun se/ äiti/ anoppi/naapuri joku muu on niin ilkeä ja tekee sitä ja tätä.

Yleensä taustalla on sairaus tai montakin sairautta. Harva vanhus on agressiivinen, pahantahtoinen, ilkeä, pirullinen jne .

Niinpä, ei se ihmisen perusluonne vanhemmiten miksikään muutu, paitsi ehkä huonompaan suuntaan kun tulee kipuja ja huonounisuutta.

Ihmisistä keskimäärin noin puolet on tavalla tai toisella luonnevikaisia, joten onhan se selvää, että vanhusten kohdalla asia on samoin.

On oikeastaan suorastaan syrjivää ajatella, että vanhukset olisivat jonkinlaista homogeenista, herttaista, punaposkista halihalimassaa, joka ei koskaan tee mitään ilkeää tietoisesti. Vähän samoinhan suhtaudutaan vammaisiin - ja tiettyihin ulkomaalaisiin.

Kuten yhdessä viestissä jo todettiin että taatusti löytyy kaikkea ja kaikista ihmisryhmistä. Ilkeitä ihmisiä joilla on tarkoituksena tuottaa mielipahaa läheisille ja muille. Ihan laidasta laitaan.

En kuitenkaan yleistäisi siten, että suurin osa käyttäytyy huonosti ja on raskas henkisesti häntä hoitaville tai läheisille. Se kannattaa muistaa, ettei sorru ajattelemaan tai muodosta etukäteen asennetta, että tuokin on taatusti sellainen huonosti käyttäytyvä. Heitä on , mutta onneksi kaikki eivät ole samanlaisia.

Vierailija
493/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku vanha metsuri on yllättävän vahva kun se tarttuu kiinni kurkkuun. Ja moni on muistisairas jo 70-vuotiaana, mutta ei todellakaan fyysisesti raihnainen vielä. Näiden kanssa ne halveksimanne lähihoitajat joutuvat siellä vääntämään ja hoitamaan. 

Nämä myös osaavat käyttää muitakin keinoja kuin käsiä, kun ovat aggressiivisia. Potkivat, purevat, sylkevät, jne. Kuivitukset hoituu niin, että kaksi miestä pitää asiakasta kiinni ja kolmas kuivittaa. Jos olisin yökkönä niin en todellakaan menisi väliin jos kävisi toisen asukkaan kimppuun. Soittaisin 112. Moniko ihminen kadulla menee väliin, kun näkee väkivaltatilanteen? Menee repimään vaikka puukon kanssa heiluvaa pois tilanteesta? Niinpä. Lääkitykset kuntoon näille pitäisi saada. Tuskin heidän oma tahtonsakaan oli silloin nuorempana, että kun järki lähtee, niin saavat vaikka tap paa, kunhan ei lääkkeitä käytetä?

Kyllä sun kuuluu mennä väliin.

Jos koet, ettet kykene, tuollainen asukas pitää saada pois hoivaosastolta.

Kyllä ei kuulu mennä väliin jos turvaohjeita noudatetaan. Jos yökkönä menet väliin ja sut isketään tajuttomaksi niin kuka sitten hälyttää apua? Siellä sitten olisi tajuton hoitaja, riehuva asukas ja kasa ruumiita odottamassa kun aamuvuoro tulee töihin.

Ja oikeastiko kuvittelet, että potentiaalisen väkivaltaiset asukkaat johonkin siirrettäisiin? 

Miksi sinä jankutat tuota asiaa? Kuten täällä jo todettiin, osa menee väliin vaikka tilanne olisi paha. Jos sinua pelottaa, niin sille ei voi mitään ja ymmärrän sen. Ei pidä olla tyhmänrohkea. Mutta ei voi myöskään sysätä vastuuta muille jos se tilanne napsahtaa kohdalle. Jos joku kuristaa toista, siinä ei soiteta häkeen ja odotella kädet taskussa, vaan estetään sen toisen tukehtuminen ja hoidetaan apua.

En jankuttanut, tuo oli ensimmäinen viestini, tämä on toinen ja nyt jankutan. Noudatan työnantajani turvaohjeita. Jos yökkö on yksin, hän ei voi vaarantaa omaa turvallisuuttaan, koska silloin pahimmassa tapauksessa koko yksikkö jää moneksi tunniksi ilman sitä yökköä. Ja silloin voi tulla vielä rumempaa jälkeä.

Kyse ei ole pelosta vaan toimintaohjeista ja turvallisuudesta, sekä hoitajan, että asukkaiden turvallisuudesta.

Puhut asiaa, mutta mitä teet tässä tilanteessa: olet yksin ja näet miten joku dementikko on kuristamassa toista ja tämä on jo sinertävä. Soitatko häkeen ja jäät odottamaan, vai revitkö ne sormet irti ja sen jälkeen soitat häkeen? Kyse voi olla siitä muutamasta sekunnista, jolloin se päätös on tehtävä. Ei auta säännökset, pykälät eikä mitkään, kun totuuden hetki tulee. Onko sinusta siihen? Olen itse ollut kuvatunkaltaisessa tilanteessa ja saanut sen katki. Olen varma että pelastin hengen ja tätä mieltä olivat kaikki muutkin korkeinta johtoa myöten. 

Kokemuksen ja tilanteen pohjalta arvioisin kyseisen dementoituneen henkilön voimavarat omiani vastaan. Menisin väliin tai en menisi ja yrittäisin muuta sillä perusteella.

Mitä tekisit tässä tilanteessa:

Yökkötoverisi on toisella osastolla käymässä.

Iso mies deliriumissa huitoo potilashuoneessa metallisella tippatelineellä toista potilasta. Menetkö heti lähemmäs? Fyysinen kontakti ei ole aina pelastava tekijä.

Olen hoitaja. En saa vaarallisen työn lisää. En saa kruunua päähäni näistä tilanteista. Työt ja arki jatkuu. Nimenomaan hoitajan työt. En ole poliisi, järjestyksenvalvoja enkä ole vartija. En saa aiheuttaa muille vammoja. Sekavasti käyttäytyvä henkilö on myös potilaani, eikä rikollinen. Minulla ei ole asetta, pamppua eikä etälamautinta. Käsivarteni ovat paljaat eikä niitä edes suojaa paksu haalari raapimisilta ja puraisuilta. Kotona odottavat pienet lapset.

Älkää hoitajat kuunnelko. Ei ole pakko mennä väliin jos koette sen hengenvaaralliseksi. Ei teitä syytetä mistään.

Minä en ole hoitoalalla, mutta satun tietämään itsepuolustuksesta yhtä ja toista. Minun neuvoni on:

JOS TEILLÄ EI OLE ASIANMUKAISTA KOULUTUSTA, ÄLKÄÄ KOSKAAN MENKÖ VÄKIVALTATILANTEISSA YKSIN VÄLIIN. KOSKAAN, IKINÄ, MISSÄÄN OLOSUHTEISSA.

(Poislukien tilanteet, jossa väkivallakko on lapsi, jonka pystyy pelkällä omalla ruumiinpainolla hallitsemaan, vaikka se olisi sekaisinkin.)

Jos ihminen on huumeissa tai psykoosissa (tai dementti), se ei käytä voimiaan kuten normaalijärkinen ihminen väkivaltatilanteessa. Vaan on ns. all in -tilassa, eli käyttää kaiken mitä irti lähtee. Eli hoitoalan hommissa väliinmeno on vielä monta kertaa vaarallisempaa kuin mennä väliin tavallisessa väkivaltatilanteessa, jossa suurin piirtein tolkussaan olevat on osallisina.

Jos hoitajilta aletaan edellyttää väkivaltatilanteiden ratkaisemista, heille pitää antaa asianmukainen hallintakoulutus ja etälamauttimet.

Vierailija
494/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku vanha metsuri on yllättävän vahva kun se tarttuu kiinni kurkkuun. Ja moni on muistisairas jo 70-vuotiaana, mutta ei todellakaan fyysisesti raihnainen vielä. Näiden kanssa ne halveksimanne lähihoitajat joutuvat siellä vääntämään ja hoitamaan. 

Nämä myös osaavat käyttää muitakin keinoja kuin käsiä, kun ovat aggressiivisia. Potkivat, purevat, sylkevät, jne. Kuivitukset hoituu niin, että kaksi miestä pitää asiakasta kiinni ja kolmas kuivittaa. Jos olisin yökkönä niin en todellakaan menisi väliin jos kävisi toisen asukkaan kimppuun. Soittaisin 112. Moniko ihminen kadulla menee väliin, kun näkee väkivaltatilanteen? Menee repimään vaikka puukon kanssa heiluvaa pois tilanteesta? Niinpä. Lääkitykset kuntoon näille pitäisi saada. Tuskin heidän oma tahtonsakaan oli silloin nuorempana, että kun järki lähtee, niin saavat vaikka tap paa, kunhan ei lääkkeitä käytetä?

Kyllä ei kuulu mennä väliin jos turvaohjeita noudatetaan. Jos yökkönä menet väliin ja sut isketään tajuttomaksi niin kuka sitten hälyttää apua? Siellä sitten olisi tajuton hoitaja, riehuva asukas ja kasa ruumiita odottamassa kun aamuvuoro tulee töihin.

Ja oikeastiko kuvittelet, että potentiaalisen väkivaltaiset asukkaat johonkin siirrettäisiin? 

Miksi sinä jankutat tuota asiaa? Kuten täällä jo todettiin, osa menee väliin vaikka tilanne olisi paha. Jos sinua pelottaa, niin sille ei voi mitään ja ymmärrän sen. Ei pidä olla tyhmänrohkea. Mutta ei voi myöskään sysätä vastuuta muille jos se tilanne napsahtaa kohdalle. Jos joku kuristaa toista, siinä ei soiteta häkeen ja odotella kädet taskussa, vaan estetään sen toisen tukehtuminen ja hoidetaan apua.

En jankuttanut, tuo oli ensimmäinen viestini, tämä on toinen ja nyt jankutan. Noudatan työnantajani turvaohjeita. Jos yökkö on yksin, hän ei voi vaarantaa omaa turvallisuuttaan, koska silloin pahimmassa tapauksessa koko yksikkö jää moneksi tunniksi ilman sitä yökköä. Ja silloin voi tulla vielä rumempaa jälkeä.

Kyse ei ole pelosta vaan toimintaohjeista ja turvallisuudesta, sekä hoitajan, että asukkaiden turvallisuudesta.

Puhut asiaa, mutta mitä teet tässä tilanteessa: olet yksin ja näet miten joku dementikko on kuristamassa toista ja tämä on jo sinertävä. Soitatko häkeen ja jäät odottamaan, vai revitkö ne sormet irti ja sen jälkeen soitat häkeen? Kyse voi olla siitä muutamasta sekunnista, jolloin se päätös on tehtävä. Ei auta säännökset, pykälät eikä mitkään, kun totuuden hetki tulee. Onko sinusta siihen? Olen itse ollut kuvatunkaltaisessa tilanteessa ja saanut sen katki. Olen varma että pelastin hengen ja tätä mieltä olivat kaikki muutkin korkeinta johtoa myöten. 

Onneksi olkoon sankaruudestasi. Miten olisi käynyt, jos asukas olisikin kohdistanut aggressionsa sinuun, kuristanut tai huitaissut tajuttomaksi? Kuka olisi häkeen silloin soittanut? Kuka olisi auttanut kuristettua asukasta?

Sitä en tiedä, mutta niin ei käynyt. Sen tiedän, että en jäätynyt ja sen ansiosta saatettiin välttää pahin mahdollinen. En häpeä sitä. 

Vastaa sinä nyt kysymykseen, ole hyvä.

Minun on mahdotonta vastata kysymykseesi, en ole koskaan ollut vastaavassa tilanteessa ja harva meistä osaa etukäteen sanoa, miten hätätilanteessa toimii. Tiedän kuitenkin, kuinka minut on koulutettu toimimaan ja toivottavasti pystyn reagoimaan niin, etten saata koko osastoa vaaraan. 

Itse menisin väliin jos koen että tekijä olisi heiveröinen mummo jonka ote on helppo irroittaa eikä ole esim teräaseita näköpiirissä, jos iso mies niin en tietenkään heikompana mene väliin vaan soitan apua.

Tyhmä kysymys, mutta eikö hoitajia voisi varustaa vaikka todella matalavolttisilla sähkölamauttimilla näitä tilanteita varten? Toki saattaisi vaan pahentaa tilannetta eikä omaiset tykkäisi.

No ne kielletään heti kun ensimmäinen sydäntahdistin tai insuliinipumppu menee sekaisin.

Vierailija
495/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksen ja tilanteen pohjalta arvioisin kyseisen dementoituneen henkilön voimavarat omiani vastaan. Menisin väliin tai en menisi ja yrittäisin muuta sillä perusteella.

Mitä tekisit tässä tilanteessa:

Yökkötoverisi on toisella osastolla käymässä.

Iso mies deliriumissa huitoo potilashuoneessa metallisella tippatelineellä toista potilasta. Menetkö heti lähemmäs? Fyysinen kontakti ei ole aina pelastava tekijä.

Olen hoitaja. En saa vaarallisen työn lisää. En saa kruunua päähäni näistä tilanteista. Työt ja arki jatkuu. Nimenomaan hoitajan työt. En ole poliisi, järjestyksenvalvoja enkä ole vartija. En saa aiheuttaa muille vammoja. Sekavasti käyttäytyvä henkilö on myös potilaani, eikä rikollinen. Minulla ei ole asetta, pamppua eikä etälamautinta. Käsivarteni ovat paljaat eikä niitä edes suojaa paksu haalari raapimisilta ja puraisuilta. Kotona odottavat pienet lapset.

Älkää hoitajat kuunnelko. Ei ole pakko mennä väliin jos koette sen hengenvaaralliseksi. Ei teitä syytetä mistään.

Minä en ole hoitoalalla, mutta satun tietämään itsepuolustuksesta yhtä ja toista. Minun neuvoni on:

JOS TEILLÄ EI OLE ASIANMUKAISTA KOULUTUSTA, ÄLKÄÄ KOSKAAN MENKÖ VÄKIVALTATILANTEISSA YKSIN VÄLIIN. KOSKAAN, IKINÄ, MISSÄÄN OLOSUHTEISSA.

(Poislukien tilanteet, jossa väkivallakko on lapsi, jonka pystyy pelkällä omalla ruumiinpainolla hallitsemaan, vaikka se olisi sekaisinkin.)

Jos ihminen on huumeissa tai psykoosissa (tai dementti), se ei käytä voimiaan kuten normaalijärkinen ihminen väkivaltatilanteessa. Vaan on ns. all in -tilassa, eli käyttää kaiken mitä irti lähtee. Eli hoitoalan hommissa väliinmeno on vielä monta kertaa vaarallisempaa kuin mennä väliin tavallisessa väkivaltatilanteessa, jossa suurin piirtein tolkussaan olevat on osallisina.

Jos hoitajilta aletaan edellyttää väkivaltatilanteiden ratkaisemista, heille pitää antaa asianmukainen hallintakoulutus ja etälamauttimet.

Kiitos tästä ja totta puhut. Olen hoitaja eikä tosiaan ole mitään väkivaltakoulutusta saanut mutta olen nähnyt monta kertaa kun potilas ”sekoaa” tai on aineissa. Deliriumissa oleva on todella vahva, harhainen ja arvaamaton ja voi ajautua siihen yllättäen. Sitä on oikeasti kauhea todistaa ja hyvin vaikea hallita. He ovat fyysisen sairautensa vuoksi lähes aina haitaksi myös itselleen kuin myös toisille. Joten joudut samalla suojelemaan tätä sekavaa itseltään. Tämä on valitettavasti arkipäivää hoitotyössä. Vieras ympäristö, äänet, piippailut, letkut, katetrit ovat lisänä sekoittamaan päätä. Olen siis töissä sairaalassa, en hoitokodissa.

Vierailija
496/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementtejä ei missään tapauksessa pitäisi enää syöttää. Jos ihminen ei saa itse syötyä, tai ymmärrä syödä, se on selvä merkki siitä että vaikka pyörä ehkä pyörii, hamsteri on kyllä jo kuollut.[/quote]

Pakkosyöttäminen ja syöttäminen ovat kaksi aivan eri asiaa. Ensimmäinen on sekä eettiseltä että moraaliselta kannalta väärin, mutta jälkimmäisen tekemättä jättäminen olisi jo murha. Muistisairauksien etenemiseen kuuluu taitojen häviäminen ja silloin hyvä hoito tarkoittaa sitä, että toinen tekee nämä puolesta. Niin kauan kuin nielemisrefleksi toimii ja ihminen nauttii ruuasta, ei ketään voi jättää kuolemaan nälkään. Valitettavasti muistisairaudetkin riittävän pitkälle edetessään heikentävät nielemistä ja sitä kautta lisäävät aspiraatiokeuhkokuumeen riskiä. Se kuinka aktiivisesti näitä infektioita hoidetaan, on jokaisen hyvä ilmaista hoitotahdossaan ja ennen kaikkea tehdä omaisille selväksi.

Vierailija
497/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako huoli-ilmoituksen teko kuntaan, jos kotona asuva vanhus on vaaraksi itselleen ja muille? Jääräpäinen vanhus ei suostu muuttamaan vapaaehtoisesti rivitaloyksiöön tai kerrostalokaksioon. Jääräpäisen muorin ja vaarin pitää saada asua yksin tai kaksin valtavassa omakotitalossa. Kesällä ei jakseta ajaa nurmikkoa ja talvella ei jakseta tehdä lumitöitä. Kodin siivous jää tekemättä. Kämppä on kuin kaatopaikka. Osa vanhuksista harrastaa himohamstrausta ja tavaroitten keräilyä.

Ateriapalvelu kantaa vanhukselle ruokaa joka päivä. Nirso muori tietää ruokaa maistamattakin, että ruoka on pahaa. Ateriapalvelun ruoka-annokset homehtuvat jääkaapissa ja jääkaappi on täynnä pilaantunutta ja homeista ruokaa.

Jatkuvasti sattuu kotitapaturmia, onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita. Kaadutaan keittiössä, tullaan ryminällä alas portaista, pudotaan sängystä lattialle ja saadaan haavoja ja vammoja. Ambulanssit, ensiapu ja päivystys on täystyöllistettyjä kotona pärjäämättömien vanhusten takia. Muistisairas ja monisairas vanhus haluaa asua kotona, vaikka ei ole pärjännyt kotona enää vuosikausiin. On yhteiskunnan resurssien suurta tuhlausta, että kotona pärjäämättömät ja huonokuntoiset vanhukset asuvat asunnossa, joka on liian suuri ja työläs hoitaa.

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkodissa osastolla voi olla jopa 15-20 vanhusta ja töissä voi olla vain yksi yöhoitaja. Kansakouluajan loruilla ja lauluilla ei ratkaista Suomen vakavaa hoitajapulaa.

Tarvitaan lisää hoitopaikkoja, jossa vanhus voi asua turvallisesti. Ei ole oikein, että muut vanhukset ja heidän lähiomaiset joutuvat pelkäämään, koska joku raivopäinen ja väkivaltainen vanhus iskee.

Kotona asuu monisairaita ja iäkkäitä ihmisiä, joitten oikea paikka ei ole kotona. On tilanteita, että raihnainen, 75-90-vuotias yksinäinen vanhus, pariskunta tai leski asuu noin 150-200 neliöisessä omakotitalossa. Taloa ja pihaa ei ole hoidettu enää vuosiin. Monet vanhukset ovat nuukia ja jopa saitoja. Jos on lapsia, niin kaikki lapset asuvat toisilla paikkakunnilla. Aikuiset lapset perheineen ja lähiomaiset käyttävät vapaa-aikaansa tekemällä vanhuksen rästitöitä. Ulkopuolista apua ei voi missään nimessä ostaa, koska se voisi maksaa jopa muutaman kympin.

Kotona pärjäämättömät vanhukset työllistävät hyvin paljon hätäkeskusta 112 ja ensihoitoa. Sähköhella unohtuu tämän tästä päälle ja paikalle tulee palokunta. Ambulanssiralli kiertää, kun ensihoitajat nostavat kotonaan kaatunutta, kotitapaturmaista tai sängystä pudonnutta vanhusta paareille ja kuskaavat päivystykseen. Kohta kotona pärjäämätön muorin tai vaari taas kotiutetaan ja sama ambulanssiralli jatkuu.

Näille vanhuksille tarvitaan yhteisökoteja, joissa vanhuksilla on oma asunto. Pariskunnat saavat asua yhdessä. Yhteisökodissa paikalla on valvoja tai hoitaja 24/7.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää filippiiniläisiä, myös virolaisia hoitajia Suomeen. Ainut pelastus kun tämän palstan yhteenvetoa tekee.

Asenne kohdallaan, ahkeria, ystävällisuä,kunnioittavat vanhuksia eivätkä pelkää tunteita (omiaan tai vanhusten).

Ei tarvitse suomalaisten enää kohdata epämiellyttäviä agressiivisia tahallaan ilkeitä vanhuksia tai vammaisia.

Muistisairaan saa rauhoittumaan potilaalle tutuilla vanhoilla asioilla, kuten hyräilemällä hänen lapsuudenaikaisia lauluja tai toistamalla tuttuja kansakouluaikaisia loruja. Näitä tilanteita olen hoitotyössä nähnyt usein ja itsekin menetelmää käyttänyt. Aasialaisilla on usein kova ja korkea ääni ja epäselvä tapa lausua suomea. Ainakaan meidän osastolla heillä ei ole ollut vanhuksia rauhoittava vaikutus, vaan valitettavasti päinvastoin.

Vierailija
498/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää demonisoiko noita vanhuksia he eivät kotioloissa olleen olleet aggressiivisempia kuin muutkaan mutta hoitokoti on ihmiselle vankila. tekin alatte riehua noissa olosuhteissa muutamaan viikkoon vaikka kaikki pelaisikin.

Vierailija
499/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vanhustenhoidossa on suurin puute ajattelu että ihminen on yksilö ennen 70 v mutta muuttuu tismalleen samaa tarvitsevaksi koppiin laitettavaksi kun täyttää yli ja menettää toimintojaa. Vanhukset ovat yksilöitä täysin ja toiset kaipaavat ihan toisenlaista kuin tätä samaa koppia jota kaikille liukuhihnalta tarjotaan.

Onko vaikea tajuta? Yksilölliset tarpeet eivät lopu kun jalat lähtee alta tai pää ei toimi.

Vierailija
500/548 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta täällä ei yhtään käsitetä että liian ennakoivat toimenpiteet saavat sekä lapsen että vanhuksen raivoisimmaksi ikinä. Kukaan ei ajattele mistä tuo raivo näille syntyy vaan syyttää typerimmin näitä vanhuksia, jotka ovat vaan reagoivia samanlaisia ihmisiä kuin mekin.

Olisi aika jo tajuta ettei ihmistä voi pitää laitoksissa ollenkaan, ne ovat vankilä ihmisen sielulle. Siksi ne riehuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi