Miksi työttömät suuttuvat, kun heitä yrittää patistaa aktivoitumaan?
Huomasin täällä aloituksen liittyen siihen, miksi työttömät perusta omia yrityksiä nykyistä suuremmassa määrin. Havaitsin, että siihen tuli melko äkäisiä kommentteja. Sama reaktio tuli osittain yhteen aiempaan aloitukseen, jossa ihmeteltiin sitä, miksi työttömät eivät muuta työn perässä tarvittaessa vaikkapa ulkomaille.
Periaatteessa noilla kysymyksillä tarkoitettiin hyvää. Miksi ihmeessä ihmiset vetävät herneet nenäänsä, jos nykyistä asiaintilaa hieman kyseenalaistetaan? Mielestäni pitäisi olla itsestäänselvää, että kaikki aikuiset työkelpoiset ihmiset hankkisivat oman elantonsa. Miksi siitä on tullut itsestäänselvyys, että osa terveistä, parhaassa työiässään olevista ihmisistä saavatkin elellä oloneuvoksina, kun muut paahtavat töissä?
Toki työpaikkojen määrä on vähentynyt, mutta sellaisessa tapauksessa työn perässä kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille. Vaihtoehtoisesti kannattaa myös alkaa tuolloin miettiä omaa liikeideaa oman yrityksen perustamiseksi. Eikö kuitenkin kaikkien pitäisi elättää itsensä? Työnteko on myös ihmisen mielenterveydelle ja henkiselle tasapainolle parasta lääkettä.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]Suomalainen työtön: - Ei. En voi muuttaa. Se maksaa ja talokin pitäisi myydä. - Ei. En voi lähteä ulkomaille. Tiedän varmuudella täältä Suomesta käsin, että siellä ei ole töitä. - Ei. En voi alkaa yrittäjäksi. Se maksaa. - Ei. En voi kouluttautua, sillä minulla on jo tutkinto. - Ainoastaan, jos saan vakituisen työn kotipaikkakunnaltani kunnon palkalla, menen töihin. Nimim. tämän keskustelun satoa [/quote] Minkä näistä teet sitten kun itse jäät työttömäksi? Työssäkäyvän on helppo huudella sieltä ns. vakituisesta ja pysyvästä pestistään!
[/quote]
Itse asiassa saatan jäädä työttömäksi vuoden sisällä. Jos niin käy, olen valmis seuraavaan:
- Hakeutuisin koulutukseen, esim. tietoteknisiä taitoja voi parantaa. Minulla on jo kaksi korkeakoulututkintoa, mutta olisin valmis kouluttautumaan lisää.
- Yrittäisin päästä sellaiseen koulutukseen, johon liittyy työharjoittelu. Menisin jopa paljon parjatuille työnhakemiskursseille. Harjoittelua joutuu tekemään huonolla korvauksella, mutta tiedän muutamia, jotka ovat päässeet työn syrjästä kiinni tätä kautta. Auttaa etenkin sellaisia, jotka ovat hyviä työntekijöitä, mutta joiden cv ei välttämättä erotu satojen hakijoiden joukosta.
- Olisin valmis muuttamaan Helsingin seudulle. En haluaisi tätä, mutta tekisin sen pakon edessä. Perhetilanne kärsisi tästä.
- Ottaisin selvää osuuskunnista, ja miettisin, voisinko myydä osaamistani niiden kautta.
- Hakeutuisin keikkatyöfirmaan työntekijäksi: olin opiskeluaikana muutamassa töissä, ja sieltäkin saattaa toisinaan irrota pidempiaikaisia työsuhteita. Palkka ei päätä huimaa, ja töiden määrä vaihtelee, mutta nykyään saa työkkäkorvauksellakin työskennellä sen 300 euroa (tästä en tiedä tarkemmin).
- Harkitsisin sosiaalialan koulutusta, sen pitäisi työllistää, ehkä.
Nämä nyt tulevat ensimmäisenä mieleen. Voi olla, että en siltikään työllistyisi, mutta olisin ainakin yrittänyt.
[/quote]
Sinulla on hyvät suunnitelmat. Toivon todella, että jos työttömäksi joudut niin joku suunnitelmistasi toteutuu ja saat olla töissä jatkossakin.
Mutta toivottavasti samalla myös ylimielinen asenteesi työttömiä kohtaan loppuu, sillä kasa työttömiä on saattanut tehdä jo kaiken tämän ja enemmänkin ja on siitä huolimatta työtön. Tämä asia ei tunnu teille menevän kaaliin, että niitä töitä ei vaan ole. Ihan sama mitä teet ja vaikka olisit Jeesuksesta seuraava niin niitä töitä ei vaan kaikille ole.
Tai siis anteeksi. On. Varmasti on. Mutta palkkaa ei makseta ja pyhällä hengellä ei ole elänyt edes Neitsyt Maria.
[/quote]
Mutta et voi myöskään kiistää, että moni työtön on mukavuudenhaluinen ja mieluummin ottaa tietyn rahan puhtaana käteen tekemättä sen eteen mitään. Lisäksi et voi myöskään kiistää sitä, että pitkä työttömyysjakso itsessään usein passivoi ihmisiä entisestään. Nämä eivät toki koske kaikkia ihmisiä missään nimessä, moniin ne täsmäävät.
Itse tunnen muutaman työttömän ja he ainakin ovat kovia selittelemään sitä, miksi eivät voi mennä töihin. Heille kaikille oli jopa tarjottu töitä tai työllistäviä (toisen asteen) koulutusaloja, mutta he itse olivat kieltäytyneet niistä, vaikka heillä itsellään ei ole valmiina edes toisen asteen koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]
Suomalainen työtön:
- Ei. En voi muuttaa. Se maksaa ja talokin pitäisi myydä.
- Ei. En voi lähteä ulkomaille. Tiedän varmuudella täältä Suomesta käsin, että siellä ei ole töitä.
- Ei. En voi alkaa yrittäjäksi. Se maksaa.
- Ei. En voi kouluttautua, sillä minulla on jo tutkinto.
- Ainoastaan, jos saan vakituisen työn kotipaikkakunnaltani kunnon palkalla, menen töihin.
Nimim. tämän keskustelun satoa
[/quote]
Niin, no nuo on faktat, ja tässä elämässä ei pelkillä haaveilla elä. Elämän realiteetit ne tulee sinullakin vastaan. Nuoren perheettömän, velattoman ja koulutetun on helppoa mennä mihin vaan, jos on sattunut hommaamaan oikean alan koulutuksen. Ja kuvitteleeko joku oikeasti että ulkomaille muuttamiseen on pitkäaikaistyöttömällä varaa? Minä olen ollut paljon työttömänä, oli oma firmakin viitisen vuotta, firma ei kannattanut, ei riittänyt asiakkaita, velkaa jäi lopuksi ikää ja luottotiedot meni, koskaan eläissäni en ole lentokoneella matkustanut vaikka olen jo 40v.
Joskus Helsingissä asuessa työttömänä hommasin passin ja kävin halvoilla hinnoilla Tallinnassa laivalla esim. jouluostoksilla, ostin lapselle piraattidisneypiirrettyjä vhs-kasetteja Mustamäentorilta, ja lapsi oli tyytyväinen, itse sain karkkia halvalla. Nykyään ei ole varaa edes hommata passia, saatika matkustaa ensin Helsinkiin Kokkolasta ja sitten ostaa lento jonnekin. Täällä mulla on mies jolla on vakituinen valtion virka, lapsi opiskelemassa, nuorimmaiset alle kouluikäisiä, ja velkainen talo, miten tästä käytännössä mihinkään voisi lähteä, velkainen luottotiedoton perheellinen ihminen?
Kokopäivätyötä olen hakenut sen takia kun lasten päivähoito on kallista, päiväkotimaksu kahdesta lapsesta on 550€/kk, kun olen työttömänä ollut 2,5 vuotta ja itse hoitanut lapseni, olen säästänyt yli tuhat euroa per lapsi per kuukausi kunnan rahoja. Nyt kun pääsin vihdoin töihin, bruttopalkkani on vähän alle pari tonnia, ja maksan loppuvuoden siitä veroja 6,5%, kuntavero% on parinkymmenen luokkaa, eli kunta ei saa multa juuri mitään, ja valtio ei saa yhtään mitään. Työttömänä ollessa maksoin siitä 800€ työttömyyskorvauksesta sentään 18% kunnalle. Kalliimmaksi kunnalle tulen nyt työsskäkäyvänä, vaikka joutuivatkin minusta valtiolle sakkomaksuja maksamaan kun olin pitkäaikaistyötön.
Noista listan asioista olen elämäni aikana tehnyt aika monta, Suomessa olen muuttanut, olen perustanut yrityksen ja olen kouluttautunut (täysin omalla kustannuksella) uuteen ammattiin. Mitä vielä pitäisi tehdä, jos jään taas työttömäksi? Lottoan lähes joka viikko, siinä toivo.
PS. nyt kun pääsin hetkeksi töihin, haaveilen ajokortin uusimisesta, siinä lukee tyttönimi vieläkin vaikka ollaan naimisissa oltu jo 10,5 vuotta.
[/quote]
Elämässä sattuu kaikenlaista, kuten esimerkiksi sellainen sattuma, että eläikää nostettiin 65 vuoteen. Ja nuoremmilla se nousee vielä enemmän.
Se tarkoittaa sitä, että 40-kymppistenkin työttömien tulee yrittää aktivoida itsensä jollain tavalla.
[/quote]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:34"]
Edelleen kovasti ihmettelen, että miksi töissä olijat ovat niin tavattoman kateellisia ja katkeria työttömille, että ottavat asiakseen tietää tuhansien tuntemattomien asiat paremmin kuin he itse.
Mitä siinä yhteiskunnan halveksumassa (mitä en tajua) asemassa, jossa joka päivä saa kärsiä köyhyydestä ja stressistä ja huonosta omastatunnosta, on niin kadehdittavaa, että työttömiä pitää sortaa ja haukkua harva se päivä?
Töissäolijoilla on myös kasa nerokkaita ideoita, jotka ovat heidän mielestään nerokkaita siksi, etteivät ne kosketa heitä itseään. Sekä siihen päälle hyvin mustavalkoinen ajatusmaailma. Koska Suomeen tulee kasa virolaisia ja puolalaisia raksamiehiä niin kyllähän nyt suomalainenkin ulkomailla menestyy. Kyllä, koska jokainen suomalainen on osaava raksamies..
Mutta kertokaa te työttömiä arvistelevat, että mikä meissä työttömissä vituttaa teitä niin hirveästi? Ja jos vastaus on, että loisitte meidän verorahoilla, niin mitäpä jos päivittäisit hieman ajatusmaailmaasi. Ensinnäkin verorahasi eivät ole korvamerkkityjä. Työttömät ovat töissä ollessaan myös maksaneet veroja. Ja naurettavintahan on, että työttömyyskorvauksesta kuten jokaisesta Kelantuesta maksetaan myös veroa. Joten ei. Tuilla elävät eivät elä sinun verorahoillasi. Ja jos edelleen vituttaa, niin sinulla on kaikki mahdollisuudet heittäytyä myös mielestäsi siihen rentoon ja ikuiseen lomaan, mikä työttömillä mielestäsi on.
Ja jos toinen vastaus on, että työttömät vaan edelleen loisii kotona eivätkä yritäkkään tehdä mitään elantonsa eteen, niin edelleen. Tervetuloa tähän maailmaan. Tähän väitteeseen en jaksa edes vastata, koska aihetta on käsitelty jo niin paljon.
Joten vastausta odotellaan.
[/quote]
Äläpä yleistä. Suurinta osaa tuntemistani työssäkäyvistä ei työttömät ja työttömien elämä kiinnosta palaneen puupennin vertaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:34"]
Edelleen kovasti ihmettelen, että miksi töissä olijat ovat niin tavattoman kateellisia ja katkeria työttömille, että ottavat asiakseen tietää tuhansien tuntemattomien asiat paremmin kuin he itse.
Mitä siinä yhteiskunnan halveksumassa (mitä en tajua) asemassa, jossa joka päivä saa kärsiä köyhyydestä ja stressistä ja huonosta omastatunnosta, on niin kadehdittavaa, että työttömiä pitää sortaa ja haukkua harva se päivä?
Töissäolijoilla on myös kasa nerokkaita ideoita, jotka ovat heidän mielestään nerokkaita siksi, etteivät ne kosketa heitä itseään. Sekä siihen päälle hyvin mustavalkoinen ajatusmaailma. Koska Suomeen tulee kasa virolaisia ja puolalaisia raksamiehiä niin kyllähän nyt suomalainenkin ulkomailla menestyy. Kyllä, koska jokainen suomalainen on osaava raksamies..
Mutta kertokaa te työttömiä arvistelevat, että mikä meissä työttömissä vituttaa teitä niin hirveästi? Ja jos vastaus on, että loisitte meidän verorahoilla, niin mitäpä jos päivittäisit hieman ajatusmaailmaasi. Ensinnäkin verorahasi eivät ole korvamerkkityjä. Työttömät ovat töissä ollessaan myös maksaneet veroja. Ja naurettavintahan on, että työttömyyskorvauksesta kuten jokaisesta Kelantuesta maksetaan myös veroa. Joten ei. Tuilla elävät eivät elä sinun verorahoillasi. Ja jos edelleen vituttaa, niin sinulla on kaikki mahdollisuudet heittäytyä myös mielestäsi siihen rentoon ja ikuiseen lomaan, mikä työttömillä mielestäsi on.
Ja jos toinen vastaus on, että työttömät vaan edelleen loisii kotona eivätkä yritäkkään tehdä mitään elantonsa eteen, niin edelleen. Tervetuloa tähän maailmaan. Tähän väitteeseen en jaksa edes vastata, koska aihetta on käsitelty jo niin paljon.
Joten vastausta odotellaan.
[/quote]
Kyse ei ole missään nimessä arvostelusta tai kateudesta vaan aidosta halusta ideoida ja auttaa työttömiä löytämään uusia uria. Eikö kuitenkin työttömän toiveena useimmiten ole se työn löytäminen ja saaminen?
[/quote]
Ongelma tässä on se, että teidän aito halu auttaa ja ideoida ei ihan osu maaliinsa. Koska teidän ideanne ovat sellaisia, jotka jokainen vähääkään itse ajatteleva ihminen on osannut käydä jo mielessään läpi ja toteuttaakin. Toisin sanoen, jos ihminen valittaa nälkäänsä ja syö siihen leivän, niin hetken päästä tulee toinen ihminen ja sanoo, että jos sinulla on nälkä niin sinun pitää syödä leipä.
Toisinsanoen olette niin sokaistuneita vilpittömästä auttamisehalustanne, että ette huomaa sen "auttamisenkohteen" jo itsekkin tajunneet nämä neuvot ja toteuttaneet ne. Ja kun avunkohde tämän teille kertoo, ette usko vaan jatkatte apunne tyrkyttämistä samoilla jo kuluneilla neuvoilla. Ette asetu missään vaiheessa työttömän asemaan, vaan jakelette sieltä norsunluutornista neuvojanne kuuntelematta yhtään mitä teille sanotaan.
Neuvot ovat myös hirveän yleispäteviä ja ne teidän mielestänne sopivat ihan jokaisen työttömän elämäntilanteeseen ja koulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:27"]
Hei työtön: kerro miten olet yrittänyt aktivoida itsesi viimeisen puolen vuoden aikana?
[/quote]
Lähden nyt tästä aktivoitumaan tuonne pesutupaan päin :)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]Suomalainen työtön: - Ei. En voi muuttaa. Se maksaa ja talokin pitäisi myydä. - Ei. En voi lähteä ulkomaille. Tiedän varmuudella täältä Suomesta käsin, että siellä ei ole töitä. - Ei. En voi alkaa yrittäjäksi. Se maksaa. - Ei. En voi kouluttautua, sillä minulla on jo tutkinto. - Ainoastaan, jos saan vakituisen työn kotipaikkakunnaltani kunnon palkalla, menen töihin. Nimim. tämän keskustelun satoa [/quote] Minkä näistä teet sitten kun itse jäät työttömäksi? Työssäkäyvän on helppo huudella sieltä ns. vakituisesta ja pysyvästä pestistään!
[/quote]
Itse asiassa saatan jäädä työttömäksi vuoden sisällä. Jos niin käy, olen valmis seuraavaan:
- Hakeutuisin koulutukseen, esim. tietoteknisiä taitoja voi parantaa. Minulla on jo kaksi korkeakoulututkintoa, mutta olisin valmis kouluttautumaan lisää.
- Yrittäisin päästä sellaiseen koulutukseen, johon liittyy työharjoittelu. Menisin jopa paljon parjatuille työnhakemiskursseille. Harjoittelua joutuu tekemään huonolla korvauksella, mutta tiedän muutamia, jotka ovat päässeet työn syrjästä kiinni tätä kautta. Auttaa etenkin sellaisia, jotka ovat hyviä työntekijöitä, mutta joiden cv ei välttämättä erotu satojen hakijoiden joukosta.
- Olisin valmis muuttamaan Helsingin seudulle. En haluaisi tätä, mutta tekisin sen pakon edessä. Perhetilanne kärsisi tästä.
- Ottaisin selvää osuuskunnista, ja miettisin, voisinko myydä osaamistani niiden kautta.
- Hakeutuisin keikkatyöfirmaan työntekijäksi: olin opiskeluaikana muutamassa töissä, ja sieltäkin saattaa toisinaan irrota pidempiaikaisia työsuhteita. Palkka ei päätä huimaa, ja töiden määrä vaihtelee, mutta nykyään saa työkkäkorvauksellakin työskennellä sen 300 euroa (tästä en tiedä tarkemmin).
- Harkitsisin sosiaalialan koulutusta, sen pitäisi työllistää, ehkä.
Nämä nyt tulevat ensimmäisenä mieleen. Voi olla, että en siltikään työllistyisi, mutta olisin ainakin yrittänyt.
[/quote]
Näitä kaikkia todennäköisesti työttömät jo tekevät. Miksi kuvittelet etteivät tekisi?
[/quote]
Vastasin esitettyyn kysymykseen. En väittänyt, ettei näitä tehtäisi.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:58"]
Tää on niin "death by labour" -topic.
Utilitarismin käsitteen perversointia stakhanovilaisen Työn Sankarin+Homo Economicuksen ristisiitoksella - ikään kuin auotaan suuta 'tsemppaamalla' sieltä anonymiteetin takaa, mutta samalla korottaen tietenkin omaa habitusta 'mahtavilla ja kaikkia hyödyttävillä näkemyksillä'. Tietenkin ap:n postauksesta paistaa läpi se EVVK -asenne, mutta se on mukaverhottu tähän kiltteyteen ja avuliaisuuteen...näitä ihmisiä on muuten yllättävän paljon. Pikkumaisia, vittumaisia änkyröitä, joiden suusta tulee paljon hehkuvia kiviä, muttei yhtään kultakimpaletta.
[/quote]
Älähän nyt viitsi. Sitä paitsi on helpompi ampua alas joku, joka edes yrittää jotain sen sijaan, että tekisi asian itse paremmin. Kerro itse, miten kohentaisit tilannetta. Ja kyllä: olen (toistaiseksi) pesunkestävä idealisti. Haluan ihmisille hyvää ihan aidosti.
Tässä tulee ihan sellainen fiilis, kun taistelisi tuulimyllyjä vastaan. Huomaan passiivisuuden puolustelijoiden asenteissa ja niitä henkivissä argumenteissa sen syyn, miksi monet heistä todennäköisesti ovat joutuneet työttömiksi ja miksi he eivät ole saaneet uutta työpaikkaa työtä hakiessaan. Tärkeintä olisi yrittää muuttaa sitä pessimistisen nihilististä ja katkeroitunutta asennetta, joka tappaa kaiken motivaation ja yritteliäisyyden. Sen jälkeen, kun asennetta on hieman korjattu positiivisemmaksi ja optimistisemmaksi, kaikki hyvä elämässä alkaa rullata omalla painollaan.
T. AP:n hengenheimolainen
Täällä av:llä on valtavan innovatiivisia työttömiä: kaikkea on jo mietitty ja kokeiltu moneen kertaan.
40-kymppinen ei voi mitenkään kouluttautua uudelleen, koska tuli ennustaneeksi väärin 20 vuotta sitten.
Ei ihme, että idealismi ottaa kaaliin :)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:14"]
Koska ne aktivointiehdotukset ovat aina sellaisia, jotka sopivat ehdottajille itselleen. Tajutkaa jo, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Sinusta olisi kiva perustaa oma yritys ja/tai lähteä ulkomaille? Ok, hyvä juttu, mutta minusta siihen ei ole. Äärimmäisen ahdistavaa ja vituttavaa kun koko ajan tyrkytetään vaihtoehtoja, jotka ovat täysin ristiriidassa oman persoonan kanssa.
[/quote]
Noh, mitäs sinä sitten haluat tehdä?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:45"]
Täällä av:llä on valtavan innovatiivisia työttömiä: kaikkea on jo mietitty ja kokeiltu moneen kertaan.
40-kymppinen ei voi mitenkään kouluttautua uudelleen, koska tuli ennustaneeksi väärin 20 vuotta sitten.
[/quote]
Paljonko sinulla on ikää? Nelikymppisenkin naisen on jo vaikea saada uutta työpaikkaa, kiitos ennakkoluuloisten työnantajien.
[/quote]
Totuushan on, että yleensä työtön on ihan itse jo moneen kertaan pohtinut, kokeillut ja selvittänyt vaihtoehtonsa. Sitten tulee ap:n tyyppinen henkilö vähän holhoavana ja alentuvana kertomaan ne samat, jo pohditut vaihtoehdot. Ja kun hänelle kertoo, miksei homma toiminut, niin sitten ollaan peppu pipinä, kun työtön "suuttuu" eikä mikään vaihtoehto kelpaa.
Provojahan nämä ap:n aloitukset ovat, mutta näihin törmää arjessakin.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:51"]
[/quote]
Totuushan on, että yleensä työtön on ihan itse jo moneen kertaan pohtinut, kokeillut ja selvittänyt vaihtoehtonsa. Sitten tulee ap:n tyyppinen henkilö vähän holhoavana ja alentuvana kertomaan ne samat, jo pohditut vaihtoehdot. Ja kun hänelle kertoo, miksei homma toiminut, niin sitten ollaan peppu pipinä, kun työtön "suuttuu" eikä mikään vaihtoehto kelpaa.
[/quote]
Jos olet työtön, kertoisitko mitä olet tehnyt työttömyytesi aikana? Oletko esimerkiksi kouluttautunut uudelleen?
Eläkkeiden takia ei töissä kandee käydä, en usko et 70-luvulla syntyneet mitään eläkkeitä saa, hyvä jos hengissä eläkkeelle pääsee.
Kuinka paljon pitää jaksaa yrittää? Kuinka monta tutkintoa pitää opiskella? Jossain vaiheessa voi mielestäni puhua siitä, että ihminen on syrjäytetty, eikä syrjäytynyt. Olen opiskelija ja usein yliopistolla liikkuessani mietinkin, kuinkakohan moni meistä opiskelijoista tulee saamaan sitä tulevaisuutta mistä haaveilee... Itse aion tosin lähteä ulkomaille yrittämään, jos Suomen tilanne heikkenee vielä entisestään, mutta ymmärrän ettei se ole kaikille vaihtoehto. Olen myös työskennellyt siivoojiaan ja puhelinmyyjänä. Minusta valtiollakin on joku vastuu luoda Suomesta sellainen ympäristö, että täällä voi pärjätä olematta superihminen. En tarkoita nyt sitä, että joka syrjäkylälle pitäisi luoda ihmeelliset työ mahdollisuudet, mutta ei puolen miljoonan ihmisen työttömyys voi olla pelkästään heidän omaa syytään.
[/quote]
Ja nimenomaan 40-vuotias ei ole edes vanha. Työaikaa on vielä 25 vuotta sinne noin 65-vuotiaaksi saakka. Jos löytyy kaupallista taustaa, niin esimerkiksi kirjanpitäjille ja palkanlaskijoille löytyy hyvin töitä. Jos on kiinnostunut hoitoalasta, niin lähihoitajille ja sairaanhoitajille löytyy töitä niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Jos lukupäätä ja matemaattista lahjakkuutta sekä kiinnostusta löytyy, ehtii tuon ikäisenä opiskelemaan vaikkapa vielä lääkäriksikin. Jos ei halua kouluttautua, voi tosiaan tutkia, jos ulkomailta löytyisi paremmin töitä. Kaikki mahdollisuudet ovat avoinna ja pitää vain olla sisukas ja tarmokas.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:50"]
[/quote]
Paljonko sinulla on ikää? Nelikymppisenkin naisen on jo vaikea saada uutta työpaikkaa, kiitos ennakkoluuloisten työnantajien.
[/quote]
50-vuotias tuttuni sai vähän aikaa sitten vakituisen työn. Opiskeli yli nelikymmpisenä itsensä lähihoitajaksi, teki ensi pätkätöitä kunnes sai vakipaikan.
Nyt sitten joku huutaa: pitäiskö meidän KAIKKIEN kouluttautua lähihoitajaksi!!!! Haista sinä vittu!!!!
Vakavasti ottaen: tämä ei tietenkään ole ratkaisu kaikkien työttöymyyteen, mutta esimerkki siitä, että työllistyäkin voi.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:59"]
Kuinka paljon pitää jaksaa yrittää? Kuinka monta tutkintoa pitää opiskella? Jossain vaiheessa voi mielestäni puhua siitä, että ihminen on syrjäytetty, eikä syrjäytynyt. Olen opiskelija ja usein yliopistolla liikkuessani mietinkin, kuinkakohan moni meistä opiskelijoista tulee saamaan sitä tulevaisuutta mistä haaveilee... Itse aion tosin lähteä ulkomaille yrittämään, jos Suomen tilanne heikkenee vielä entisestään, mutta ymmärrän ettei se ole kaikille vaihtoehto. Olen myös työskennellyt siivoojiaan ja puhelinmyyjänä. Minusta valtiollakin on joku vastuu luoda Suomesta sellainen ympäristö, että täällä voi pärjätä olematta superihminen. En tarkoita nyt sitä, että joka syrjäkylälle pitäisi luoda ihmeelliset työ mahdollisuudet, mutta ei puolen miljoonan ihmisen työttömyys voi olla pelkästään heidän omaa syytään.
[/quote]
Niin no, opiskelemaan mennessäkin olisi hyvä ottaa selvää alansa nykyisestä työllisyydestä + tulevaisuuden työllisyysennusteista.
Ei se yliopisto takaa työpaikkaa, jos on kuoleva ala.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:51"]
[/quote]
[/quote]
Jos olet työtön, kertoisitko mitä olet tehnyt työttömyytesi aikana? Oletko esimerkiksi kouluttautunut uudelleen?
[/quote]kouluttautua ei voi jos ei te-toimisto anna lupaa ainakaan työttömyyskorvauksella siellä päätetään onko tarvetta vai ei.Ei siihen paljoo työnhakijan halut vaikuta.
Hei työtön: kerro miten olet yrittänyt aktivoida itsesi viimeisen puolen vuoden aikana?