Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömät suuttuvat, kun heitä yrittää patistaa aktivoitumaan?

Vierailija
17.10.2014 |

Huomasin täällä aloituksen liittyen siihen, miksi työttömät perusta omia yrityksiä nykyistä suuremmassa määrin. Havaitsin, että siihen tuli melko äkäisiä kommentteja. Sama reaktio tuli osittain yhteen aiempaan aloitukseen, jossa ihmeteltiin sitä, miksi työttömät eivät muuta työn perässä tarvittaessa vaikkapa ulkomaille.

Periaatteessa noilla kysymyksillä tarkoitettiin hyvää. Miksi ihmeessä ihmiset vetävät herneet nenäänsä, jos nykyistä asiaintilaa hieman kyseenalaistetaan? Mielestäni pitäisi olla itsestäänselvää, että kaikki aikuiset työkelpoiset ihmiset hankkisivat oman elantonsa. Miksi siitä on tullut itsestäänselvyys, että osa terveistä, parhaassa työiässään olevista ihmisistä saavatkin elellä oloneuvoksina, kun muut paahtavat töissä?

Toki työpaikkojen määrä on vähentynyt, mutta sellaisessa tapauksessa työn perässä kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille. Vaihtoehtoisesti kannattaa myös alkaa tuolloin miettiä omaa liikeideaa oman yrityksen perustamiseksi. Eikö kuitenkin kaikkien pitäisi elättää itsensä? Työnteko on myös ihmisen mielenterveydelle ja henkiselle tasapainolle parasta lääkettä.

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:08"]

En jaksa uskoa, että kun en kerran kelpaa suomalaisillekaan työnantajille niin miten kelpaisin vaikkapa Englannissa? Ok, ehkä mut otettaisiin siellä siivoojaksi kun olisin mamu mutta eläisinkö sillä sitten herroiksi siellä? Vaikken Englannin hintoja tiedäkään niin luulen, että olisin taloudellisissa vaikeuksissa sielläkin.

Ehkäpä mainituilla puolalaisilla ei ole enää mitään hävittävää ja siksi lähtevät Englantiin työn perässä innokkaammin. Minulla sentään on täällä mukava vuokra-asunto, lapsilla koulut ja sosiaaliset verkostot ja työttömyyskorvaus, jolla elää nippa nappa kuitenkin.

[/quote]

Osut asian ytimeen. Suomalaisella työttömällä on asiat aika mukavasti, ja miksi siirtyä mukavauusalueelta pois? Vähän tietysti vituttaa jos joku kehtaa ehdotella itsensä aktivointia. Kaikki ehdotukset kun on perseestä, ja löytyy ainakin sata syytä miksi mitään ei voi tehdä. 

Vierailija
102/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän osviittaa siitä, mikä on Itä-Euroopasta Englantiin tulleiden siirtotyöläisten elintaso:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2340116/Cavemen-Manchester-Migrants-Eastern-Europe-live-squalor-underground.html

Mikäs siellä on luolassa asustellessa. Talvella tosin voi tulla vähän kylmä. Tähänkö suomalaistenkin työttömien pitäisi pyrkiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä työttömiä vaan vituttaa olla aikaan saamattomia luusereita. Ei ne työt nenän eteen tipu? Tai että netissä kirjoitetaan työhakemus? Huoh. Eläkää muiden vero rahoilla luuserit

Vierailija
104/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain työtarjouksen mennä Marokkoon strippaamaan 600e/kk plus tipit ja olisin mennyt mut se tyyppi peruutti.
Mut miks me ei vaan aleta kasvattamaan ruokaamme, mitä muuta me muka tarvitaan. Sanottuna näin yksinkertaistetusti.
oon n21 jos jotakuta kinosti

Vierailija
105/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]Suomalainen työtön:

- Ei. En voi muuttaa. Se maksaa ja talokin pitäisi myydä.

- Ei. En voi lähteä ulkomaille. Tiedän varmuudella täältä Suomesta käsin, että siellä ei ole töitä. 

- Ei. En voi alkaa yrittäjäksi. Se maksaa.

- Ei. En voi kouluttautua, sillä minulla on jo tutkinto. 

- Ainoastaan, jos saan vakituisen työn kotipaikkakunnaltani kunnon palkalla, menen töihin. 

Nimim. tämän keskustelun satoa
[/quote] voi hyvä luoja :D mietippä ku kaikki olisi samanlaisia kuin sinä? Ei. En opiskele minulla on jo tutkinto? :D hitto tiiän tuhat ihmistä.joilla on kaksi tutkintoa? Et tule ikinä saaamaan töitä

Vierailija
106/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen kovasti ihmettelen, että miksi töissä olijat ovat niin tavattoman kateellisia ja katkeria työttömille, että ottavat asiakseen tietää tuhansien tuntemattomien asiat paremmin kuin he itse.

Mitä siinä yhteiskunnan halveksumassa (mitä en tajua) asemassa, jossa joka päivä saa kärsiä köyhyydestä ja stressistä ja huonosta omastatunnosta, on niin kadehdittavaa, että työttömiä pitää sortaa ja haukkua harva se päivä?

Töissäolijoilla on myös kasa nerokkaita ideoita, jotka ovat heidän mielestään nerokkaita siksi, etteivät ne kosketa heitä itseään. Sekä siihen päälle hyvin mustavalkoinen ajatusmaailma. Koska Suomeen  tulee kasa virolaisia ja puolalaisia raksamiehiä niin kyllähän nyt suomalainenkin ulkomailla menestyy. Kyllä, koska jokainen suomalainen on osaava raksamies..

Mutta kertokaa te työttömiä arvistelevat, että mikä meissä työttömissä vituttaa teitä niin hirveästi? Ja jos  vastaus on, että loisitte meidän verorahoilla, niin mitäpä jos päivittäisit hieman ajatusmaailmaasi. Ensinnäkin verorahasi eivät ole korvamerkkityjä. Työttömät ovat töissä ollessaan myös maksaneet veroja. Ja naurettavintahan on, että työttömyyskorvauksesta kuten jokaisesta Kelantuesta maksetaan myös veroa. Joten ei. Tuilla elävät eivät elä sinun verorahoillasi. Ja jos edelleen vituttaa, niin sinulla on kaikki mahdollisuudet heittäytyä myös mielestäsi siihen rentoon ja ikuiseen lomaan, mikä työttömillä mielestäsi on.

Ja jos toinen vastaus on, että työttömät vaan edelleen loisii kotona eivätkä yritäkkään tehdä mitään elantonsa eteen, niin edelleen. Tervetuloa tähän maailmaan. Tähän väitteeseen en jaksa edes vastata, koska aihetta on käsitelty jo niin paljon.

Joten vastausta odotellaan.

Vierailija
107/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]Suomalainen työtön: - Ei. En voi muuttaa. Se maksaa ja talokin pitäisi myydä. - Ei. En voi lähteä ulkomaille. Tiedän varmuudella täältä Suomesta käsin, että siellä ei ole töitä.  - Ei. En voi alkaa yrittäjäksi. Se maksaa. - Ei. En voi kouluttautua, sillä minulla on jo tutkinto.  - Ainoastaan, jos saan vakituisen työn kotipaikkakunnaltani kunnon palkalla, menen töihin.    Nimim. tämän keskustelun satoa [/quote] Minkä näistä teet sitten kun itse jäät työttömäksi? Työssäkäyvän on helppo huudella sieltä ns. vakituisesta ja pysyvästä pestistään!

[/quote]

Itse asiassa saatan jäädä työttömäksi vuoden sisällä. Jos niin käy, olen valmis seuraavaan:

- Hakeutuisin koulutukseen, esim. tietoteknisiä taitoja voi parantaa. Minulla on jo kaksi korkeakoulututkintoa, mutta olisin valmis kouluttautumaan lisää. 

- Yrittäisin päästä sellaiseen koulutukseen, johon liittyy työharjoittelu. Menisin jopa paljon parjatuille työnhakemiskursseille. Harjoittelua joutuu tekemään huonolla korvauksella, mutta tiedän muutamia, jotka ovat päässeet työn syrjästä kiinni tätä kautta. Auttaa etenkin sellaisia, jotka ovat hyviä työntekijöitä, mutta joiden cv ei välttämättä erotu satojen hakijoiden joukosta. 

- Olisin valmis muuttamaan Helsingin seudulle. En haluaisi tätä, mutta tekisin sen pakon edessä. Perhetilanne kärsisi tästä.  

- Ottaisin selvää osuuskunnista, ja miettisin, voisinko myydä osaamistani niiden kautta.  

- Hakeutuisin keikkatyöfirmaan työntekijäksi: olin opiskeluaikana muutamassa töissä, ja sieltäkin saattaa toisinaan irrota pidempiaikaisia työsuhteita. Palkka ei päätä huimaa, ja töiden määrä vaihtelee, mutta nykyään saa työkkäkorvauksellakin työskennellä sen 300 euroa (tästä en tiedä tarkemmin). 

- Harkitsisin sosiaalialan koulutusta, sen pitäisi työllistää, ehkä. 

Nämä nyt tulevat ensimmäisenä mieleen. Voi olla, että en siltikään työllistyisi, mutta olisin ainakin yrittänyt. 

Vierailija
108/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]Suomalainen työtön: - Ei. En voi muuttaa. Se maksaa ja talokin pitäisi myydä. - Ei. En voi lähteä ulkomaille. Tiedän varmuudella täältä Suomesta käsin, että siellä ei ole töitä.  - Ei. En voi alkaa yrittäjäksi. Se maksaa. - Ei. En voi kouluttautua, sillä minulla on jo tutkinto.  - Ainoastaan, jos saan vakituisen työn kotipaikkakunnaltani kunnon palkalla, menen töihin.    Nimim. tämän keskustelun satoa [/quote] Minkä näistä teet sitten kun itse jäät työttömäksi? Työssäkäyvän on helppo huudella sieltä ns. vakituisesta ja pysyvästä pestistään!

[/quote]

Itse asiassa saatan jäädä työttömäksi vuoden sisällä. Jos niin käy, olen valmis seuraavaan:

- Hakeutuisin koulutukseen, esim. tietoteknisiä taitoja voi parantaa. Minulla on jo kaksi korkeakoulututkintoa, mutta olisin valmis kouluttautumaan lisää. 

- Yrittäisin päästä sellaiseen koulutukseen, johon liittyy työharjoittelu. Menisin jopa paljon parjatuille työnhakemiskursseille. Harjoittelua joutuu tekemään huonolla korvauksella, mutta tiedän muutamia, jotka ovat päässeet työn syrjästä kiinni tätä kautta. Auttaa etenkin sellaisia, jotka ovat hyviä työntekijöitä, mutta joiden cv ei välttämättä erotu satojen hakijoiden joukosta. 

- Olisin valmis muuttamaan Helsingin seudulle. En haluaisi tätä, mutta tekisin sen pakon edessä. Perhetilanne kärsisi tästä.  

- Ottaisin selvää osuuskunnista, ja miettisin, voisinko myydä osaamistani niiden kautta.  

- Hakeutuisin keikkatyöfirmaan työntekijäksi: olin opiskeluaikana muutamassa töissä, ja sieltäkin saattaa toisinaan irrota pidempiaikaisia työsuhteita. Palkka ei päätä huimaa, ja töiden määrä vaihtelee, mutta nykyään saa työkkäkorvauksellakin työskennellä sen 300 euroa (tästä en tiedä tarkemmin). 

Nämä nyt tulevat ensimmäisenä mieleen. Voi olla, että en siltikään työllistyisi, mutta olisin ainakin yrittänyt. 

[/quote]

Sinulla on hyvät suunnitelmat. Toivon todella, että jos työttömäksi joudut niin joku suunnitelmistasi toteutuu ja saat olla töissä  jatkossakin.

Mutta toivottavasti samalla myös ylimielinen asenteesi työttömiä kohtaan loppuu, sillä kasa työttömiä on saattanut tehdä jo kaiken tämän ja enemmänkin ja on siitä huolimatta työtön. Tämä asia ei tunnu teille menevän kaaliin, että niitä töitä ei vaan ole. Ihan sama mitä teet ja vaikka olisit Jeesuksesta seuraava niin niitä töitä ei vaan kaikille ole.

Tai siis anteeksi. On. Varmasti on. Mutta palkkaa ei makseta ja pyhällä hengellä ei ole elänyt edes Neitsyt Maria.

Vierailija
109/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]Suomalainen työtön: - Ei. En voi muuttaa. Se maksaa ja talokin pitäisi myydä. - Ei. En voi lähteä ulkomaille. Tiedän varmuudella täältä Suomesta käsin, että siellä ei ole töitä.  - Ei. En voi alkaa yrittäjäksi. Se maksaa. - Ei. En voi kouluttautua, sillä minulla on jo tutkinto.  - Ainoastaan, jos saan vakituisen työn kotipaikkakunnaltani kunnon palkalla, menen töihin.    Nimim. tämän keskustelun satoa [/quote] voi hyvä luoja :D mietippä ku kaikki olisi samanlaisia kuin sinä? Ei. En opiskele minulla on jo tutkinto? :D hitto tiiän tuhat ihmistä.joilla on kaksi tutkintoa? Et tule ikinä saaamaan töitä

[/quote]

Kenelle puhut? Etkö ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
110/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:48"]

Se, että on valmis tekemään myös hanttihommia, kertoo ihmisen sitkeydestä ja yritteliäisyydestä, mikä on jo sinänsä meriitti uusia töitä myöhemmin hakiessa. Hanttihomman kautta voi myös päästä hakemaan saman yrityksen sisäisissä hauissa uusia paikkoja ja päästä etenemään haastavampiin töihin.

[/quote]

Omalla kohdallani tämä "sitkeys" ja "yritteliäisyys" ei ole muuta hedelmää kantanut, kuin sen että jatkossakin olen hanttihommia toisinaan saanut. Eihän se toki tarkoita, etteikö niitä joskus arvostettaisi muunkinlaisia töitä haettaessa. Omalla tuntumalla kuitenkin varsin harvoin. "Oman alan" paikat poikii kontakteja ja kokemusta "oman alan" töihin hakua varten, hanttihommien paikat hanttihommien hakua varten.

Ei sillä, niitä hommia tehdään, mitä saadaan.

Vierailija
111/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]

Suomalainen työtön:

- Ei. En voi lähteä ulkomaille. Tiedän varmuudella täältä Suomesta käsin, että siellä ei ole töitä. 

- Ainoastaan, jos saan vakituisen työn kotipaikkakunnaltani kunnon palkalla, menen töihin. 

[/quote]

Niin, no nuo on faktat, ja tässä elämässä ei pelkillä haaveilla elä. Elämän realiteetit ne tulee sinullakin vastaan. Nuoren perheettömän, velattoman ja koulutetun on helppoa mennä mihin vaan, jos on sattunut hommaamaan oikean alan koulutuksen. Ja kuvitteleeko joku oikeasti että ulkomaille muuttamiseen on pitkäaikaistyöttömällä varaa? Minä olen ollut paljon työttömänä, oli oma firmakin viitisen vuotta, firma ei kannattanut, ei riittänyt asiakkaita, velkaa jäi lopuksi ikää ja luottotiedot meni, koskaan eläissäni en ole lentokoneella matkustanut vaikka olen jo 40v.

Joskus Helsingissä asuessa työttömänä hommasin passin ja kävin halvoilla hinnoilla Tallinnassa laivalla esim. jouluostoksilla, ostin lapselle piraattidisneypiirrettyjä vhs-kasetteja Mustamäentorilta, ja lapsi oli tyytyväinen, itse sain karkkia halvalla. Nykyään ei ole varaa edes hommata passia, saatika matkustaa ensin Helsinkiin Kokkolasta ja sitten ostaa lento jonnekin. Täällä mulla on mies jolla on vakituinen valtion virka, lapsi opiskelemassa, nuorimmaiset alle kouluikäisiä, ja velkainen talo, miten tästä käytännössä mihinkään voisi lähteä, velkainen luottotiedoton perheellinen ihminen? 

Kokopäivätyötä olen hakenut sen takia kun lasten päivähoito on kallista, päiväkotimaksu kahdesta lapsesta on 550€/kk, kun olen työttömänä ollut 2,5 vuotta ja itse hoitanut lapseni, olen säästänyt yli tuhat euroa per lapsi per kuukausi kunnan rahoja. Nyt kun pääsin vihdoin töihin, bruttopalkkani on vähän alle pari tonnia, ja maksan loppuvuoden siitä veroja 6,5%, kuntavero% on parinkymmenen luokkaa, eli kunta ei saa multa juuri mitään, ja valtio ei saa yhtään mitään. Työttömänä ollessa maksoin siitä 800€ työttömyyskorvauksesta sentään 18% kunnalle. Kalliimmaksi kunnalle tulen nyt työsskäkäyvänä, vaikka joutuivatkin minusta valtiolle sakkomaksuja maksamaan kun olin pitkäaikaistyötön.

Noista listan asioista olen elämäni aikana tehnyt aika monta, Suomessa olen muuttanut, olen perustanut yrityksen ja olen kouluttautunut (täysin omalla kustannuksella) uuteen ammattiin. Mitä vielä pitäisi tehdä, jos jään taas työttömäksi? Lottoan lähes joka viikko, siinä toivo.

PS. nyt kun pääsin hetkeksi töihin, haaveilen ajokortin uusimisesta, siinä lukee tyttönimi vieläkin vaikka ollaan naimisissa oltu jo 10,5 vuotta.

Vierailija
112/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä kadehdi työttömiä. En haluaisi olla katkera paska. 

Vierailija
113/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:41"]

[/quote]

[/quote]

Sinulla on hyvät suunnitelmat. Toivon todella, että jos työttömäksi joudut niin joku suunnitelmistasi toteutuu ja saat olla töissä  jatkossakin.

Mutta toivottavasti samalla myös ylimielinen asenteesi työttömiä kohtaan loppuu, sillä kasa työttömiä on saattanut tehdä jo kaiken tämän ja enemmänkin ja on siitä huolimatta työtön. Tämä asia ei tunnu teille menevän kaaliin, että niitä töitä ei vaan ole. Ihan sama mitä teet ja vaikka olisit Jeesuksesta seuraava niin niitä töitä ei vaan kaikille ole.

Tai siis anteeksi. On. Varmasti on. Mutta palkkaa ei makseta ja pyhällä hengellä ei ole elänyt edes Neitsyt Maria.

[/quote]

Toisin sanoen koska et ole Jeesuksesta seuraava, sinulle ei missään nimessä löydy koskaan töitä eikä mitään ole enää tehtävissä? Ja nyt puhun vain sinun työllistymisestäsi, en kaikkien suomalaisten työttömien. 

Vierailija
114/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:08"]

En jaksa uskoa, että kun en kerran kelpaa suomalaisillekaan työnantajille niin miten kelpaisin vaikkapa Englannissa? Ok, ehkä mut otettaisiin siellä siivoojaksi kun olisin mamu mutta eläisinkö sillä sitten herroiksi siellä? Vaikken Englannin hintoja tiedäkään niin luulen, että olisin taloudellisissa vaikeuksissa sielläkin.

Ehkäpä mainituilla puolalaisilla ei ole enää mitään hävittävää ja siksi lähtevät Englantiin työn perässä innokkaammin. Minulla sentään on täällä mukava vuokra-asunto, lapsilla koulut ja sosiaaliset verkostot ja työttömyyskorvaus, jolla elää nippa nappa kuitenkin.

[/quote]

Osut asian ytimeen. Suomalaisella työttömällä on asiat aika mukavasti, ja miksi siirtyä mukavauusalueelta pois? Vähän tietysti vituttaa jos joku kehtaa ehdotella itsensä aktivointia. Kaikki ehdotukset kun on perseestä, ja löytyy ainakin sata syytä miksi mitään ei voi tehdä. 

[/quote]

Siinä oma tulevaisuutesi, ehkä hyvinkin pian.

Vierailija
115/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin "death by labour" -topic.

Utilitarismin käsitteen perversointia stakhanovilaisen Työn Sankarin+Homo Economicuksen ristisiitoksella - ikään kuin auotaan suuta 'tsemppaamalla' sieltä anonymiteetin takaa, mutta samalla korottaen tietenkin omaa habitusta 'mahtavilla ja kaikkia hyödyttävillä näkemyksillä'. Tietenkin ap:n postauksesta paistaa läpi se EVVK -asenne, mutta se on mukaverhottu tähän kiltteyteen ja avuliaisuuteen...näitä ihmisiä on muuten yllättävän paljon. Pikkumaisia, vittumaisia änkyröitä, joiden suusta tulee paljon hehkuvia kiviä, muttei yhtään kultakimpaletta.

Vierailija
116/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:08"]

Suomalainen työtön:

[/quote]

Niin, no nuo on faktat, ja tässä elämässä ei pelkillä haaveilla elä. Elämän realiteetit ne tulee sinullakin vastaan. Nuoren perheettömän, velattoman ja koulutetun on helppoa mennä mihin vaan, jos on sattunut hommaamaan oikean alan koulutuksen. Ja kuvitteleeko joku oikeasti että ulkomaille muuttamiseen on pitkäaikaistyöttömällä varaa? Minä olen ollut paljon työttömänä, oli oma firmakin viitisen vuotta, firma ei kannattanut, ei riittänyt asiakkaita, velkaa jäi lopuksi ikää ja luottotiedot meni, koskaan eläissäni en ole lentokoneella matkustanut vaikka olen jo 40v.

Joskus Helsingissä asuessa työttömänä hommasin passin ja kävin halvoilla hinnoilla Tallinnassa laivalla esim. jouluostoksilla, ostin lapselle piraattidisneypiirrettyjä vhs-kasetteja Mustamäentorilta, ja lapsi oli tyytyväinen, itse sain karkkia halvalla. Nykyään ei ole varaa edes hommata passia, saatika matkustaa ensin Helsinkiin Kokkolasta ja sitten ostaa lento jonnekin. Täällä mulla on mies jolla on vakituinen valtion virka, lapsi opiskelemassa, nuorimmaiset alle kouluikäisiä, ja velkainen talo, miten tästä käytännössä mihinkään voisi lähteä, velkainen luottotiedoton perheellinen ihminen? 

Kokopäivätyötä olen hakenut sen takia kun lasten päivähoito on kallista, päiväkotimaksu kahdesta lapsesta on 550€/kk, kun olen työttömänä ollut 2,5 vuotta ja itse hoitanut lapseni, olen säästänyt yli tuhat euroa per lapsi per kuukausi kunnan rahoja. Nyt kun pääsin vihdoin töihin, bruttopalkkani on vähän alle pari tonnia, ja maksan loppuvuoden siitä veroja 6,5%, kuntavero% on parinkymmenen luokkaa, eli kunta ei saa multa juuri mitään, ja valtio ei saa yhtään mitään. Työttömänä ollessa maksoin siitä 800€ työttömyyskorvauksesta sentään 18% kunnalle. Kalliimmaksi kunnalle tulen nyt työsskäkäyvänä, vaikka joutuivatkin minusta valtiolle sakkomaksuja maksamaan kun olin pitkäaikaistyötön.

Noista listan asioista olen elämäni aikana tehnyt aika monta, Suomessa olen muuttanut, olen perustanut yrityksen ja olen kouluttautunut (täysin omalla kustannuksella) uuteen ammattiin. Mitä vielä pitäisi tehdä, jos jään taas työttömäksi? Lottoan lähes joka viikko, siinä toivo.

PS. nyt kun pääsin hetkeksi töihin, haaveilen ajokortin uusimisesta, siinä lukee tyttönimi vieläkin vaikka ollaan naimisissa oltu jo 10,5 vuotta.

[/quote]

Elämässä sattuu kaikenlaista, kuten esimerkiksi sellainen sattuma, että eläikää nostettiin 65 vuoteen. Ja nuoremmilla se nousee vielä enemmän.

Se tarkoittaa sitä, että 40-kymppistenkin työttömien tulee yrittää aktivoida itsensä jollain tavalla. 

Vierailija
117/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on siis se, että puoli miljoonaa suomalaista (10% väestöstä) muuttaa ulkomaille? Tai perustaa oman yrityksen, mutta miten kaikille riittää asiakkaita?

Vierailija
118/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 04:07"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 04:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:55"]Ei niitä työpaikkoja ole läheskään kaikille, tajuatteko?

[/quote]Kyllä se on tajuttu. Juuri siksi onkin otettu keskusteluun ne asiat, joista ei ilmeisesti saisikaan puhua. 

[/quote]

Kuten väsynyt "ala yrittäjäksi" -jargon?

[/quote]

Keksi itse jokin parempi ratkaisu. Mitä ehdottaisit itse työttömyysongelmaan ratkaisuksi?

Vierailija
119/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Näitä kaikkia todennäköisesti työttömät jo tekevät. Miksi kuvittelet etteivät tekisi?

Vierailija
120/154 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:34"]

Edelleen kovasti ihmettelen, että miksi töissä olijat ovat niin tavattoman kateellisia ja katkeria työttömille, että ottavat asiakseen tietää tuhansien tuntemattomien asiat paremmin kuin he itse.

Mitä siinä yhteiskunnan halveksumassa (mitä en tajua) asemassa, jossa joka päivä saa kärsiä köyhyydestä ja stressistä ja huonosta omastatunnosta, on niin kadehdittavaa, että työttömiä pitää sortaa ja haukkua harva se päivä?

Töissäolijoilla on myös kasa nerokkaita ideoita, jotka ovat heidän mielestään nerokkaita siksi, etteivät ne kosketa heitä itseään. Sekä siihen päälle hyvin mustavalkoinen ajatusmaailma. Koska Suomeen  tulee kasa virolaisia ja puolalaisia raksamiehiä niin kyllähän nyt suomalainenkin ulkomailla menestyy. Kyllä, koska jokainen suomalainen on osaava raksamies..

Mutta kertokaa te työttömiä arvistelevat, että mikä meissä työttömissä vituttaa teitä niin hirveästi? Ja jos  vastaus on, että loisitte meidän verorahoilla, niin mitäpä jos päivittäisit hieman ajatusmaailmaasi. Ensinnäkin verorahasi eivät ole korvamerkkityjä. Työttömät ovat töissä ollessaan myös maksaneet veroja. Ja naurettavintahan on, että työttömyyskorvauksesta kuten jokaisesta Kelantuesta maksetaan myös veroa. Joten ei. Tuilla elävät eivät elä sinun verorahoillasi. Ja jos edelleen vituttaa, niin sinulla on kaikki mahdollisuudet heittäytyä myös mielestäsi siihen rentoon ja ikuiseen lomaan, mikä työttömillä mielestäsi on.

Ja jos toinen vastaus on, että työttömät vaan edelleen loisii kotona eivätkä yritäkkään tehdä mitään elantonsa eteen, niin edelleen. Tervetuloa tähän maailmaan. Tähän väitteeseen en jaksa edes vastata, koska aihetta on käsitelty jo niin paljon.

Joten vastausta odotellaan.

[/quote]

Kyse ei ole missään nimessä arvostelusta tai kateudesta vaan aidosta halusta ideoida ja auttaa työttömiä löytämään uusia uria. Eikö kuitenkin työttömän toiveena useimmiten ole se työn löytäminen ja saaminen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän