Miksi työttömät suuttuvat, kun heitä yrittää patistaa aktivoitumaan?
Huomasin täällä aloituksen liittyen siihen, miksi työttömät perusta omia yrityksiä nykyistä suuremmassa määrin. Havaitsin, että siihen tuli melko äkäisiä kommentteja. Sama reaktio tuli osittain yhteen aiempaan aloitukseen, jossa ihmeteltiin sitä, miksi työttömät eivät muuta työn perässä tarvittaessa vaikkapa ulkomaille.
Periaatteessa noilla kysymyksillä tarkoitettiin hyvää. Miksi ihmeessä ihmiset vetävät herneet nenäänsä, jos nykyistä asiaintilaa hieman kyseenalaistetaan? Mielestäni pitäisi olla itsestäänselvää, että kaikki aikuiset työkelpoiset ihmiset hankkisivat oman elantonsa. Miksi siitä on tullut itsestäänselvyys, että osa terveistä, parhaassa työiässään olevista ihmisistä saavatkin elellä oloneuvoksina, kun muut paahtavat töissä?
Toki työpaikkojen määrä on vähentynyt, mutta sellaisessa tapauksessa työn perässä kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille. Vaihtoehtoisesti kannattaa myös alkaa tuolloin miettiä omaa liikeideaa oman yrityksen perustamiseksi. Eikö kuitenkin kaikkien pitäisi elättää itsensä? Työnteko on myös ihmisen mielenterveydelle ja henkiselle tasapainolle parasta lääkettä.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:59"]
Kuinka paljon pitää jaksaa yrittää? Kuinka monta tutkintoa pitää opiskella? Jossain vaiheessa voi mielestäni puhua siitä, että ihminen on syrjäytetty, eikä syrjäytynyt. Olen opiskelija ja usein yliopistolla liikkuessani mietinkin, kuinkakohan moni meistä opiskelijoista tulee saamaan sitä tulevaisuutta mistä haaveilee... Itse aion tosin lähteä ulkomaille yrittämään, jos Suomen tilanne heikkenee vielä entisestään, mutta ymmärrän ettei se ole kaikille vaihtoehto. Olen myös työskennellyt siivoojiaan ja puhelinmyyjänä. Minusta valtiollakin on joku vastuu luoda Suomesta sellainen ympäristö, että täällä voi pärjätä olematta superihminen. En tarkoita nyt sitä, että joka syrjäkylälle pitäisi luoda ihmeelliset työ mahdollisuudet, mutta ei puolen miljoonan ihmisen työttömyys voi olla pelkästään heidän omaa syytään.
[/quote]
Niin no, opiskelemaan mennessäkin olisi hyvä ottaa selvää alansa nykyisestä työllisyydestä + tulevaisuuden työllisyysennusteista.
Ei se yliopisto takaa työpaikkaa, jos on kuoleva ala.
[/quote]
Se alan työllistävyys ehtii yliopisto-opintojen aikana muuttua moneen otteeseen. Ei kaikista voi tulla lääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:02"]
Kuinka paljon pitää jaksaa yrittää? Kuinka monta tutkintoa pitää opiskella? Jossain vaiheessa voi mielestäni puhua siitä, että ihminen on syrjäytetty, eikä syrjäytynyt. Olen opiskelija ja usein yliopistolla liikkuessani mietinkin, kuinkakohan moni meistä opiskelijoista tulee saamaan sitä tulevaisuutta mistä haaveilee... Itse aion tosin lähteä ulkomaille yrittämään, jos Suomen tilanne heikkenee vielä entisestään, mutta ymmärrän ettei se ole kaikille vaihtoehto. Olen myös työskennellyt siivoojiaan ja puhelinmyyjänä. Minusta valtiollakin on joku vastuu luoda Suomesta sellainen ympäristö, että täällä voi pärjätä olematta superihminen. En tarkoita nyt sitä, että joka syrjäkylälle pitäisi luoda ihmeelliset työ mahdollisuudet, mutta ei puolen miljoonan ihmisen työttömyys voi olla pelkästään heidän omaa syytään.
[/quote]
Niin no, opiskelemaan mennessäkin olisi hyvä ottaa selvää alansa nykyisestä työllisyydestä + tulevaisuuden työllisyysennusteista.
[/quote]
Se alan työllistävyys ehtii yliopisto-opintojen aikana muuttua moneen otteeseen. Ei kaikista voi tulla lääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:59"]
[/quote]
[/quote]Totta, mutta minkä takia tällaisille kuoleville aloille otetaan valtavat määrät uusia opiskelijoita? Kaikki on sinusta yksilön syytä? Kohta kielletään toisen tutkinnon opiskelukin, eli se nuori joka meni naiivina 18v:nä opiskelemaan vaikka historiaa saa sitten kärsiä siitä lopun ikäänsä?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 07:33"]
En ajattele, että kaikista ihmisistä olisi yrittäjiksi, mutta ajattelen, että ihmisen tulisi muuttaa työn perässä vaikka pienemmälle paikkakunnalle, jotta töitä löytyisi. Itse ainakin muuttaisin, jos työt loppuisiva. Ei siitä olisi kahta puhetta.
[/quote]Perheelliselle tuokaan ei ole niin yksinkertaista. Mites puoliso jolla on jo työ siellä kotipaikkakunnalla? Asuvatko erikseen vai ajaako toinen päivittäin pitkää matkaa? Kahden asunnon kustannukset? Lasten/nuorten koulu ja kaverit?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:27"]
Näitä työttömiä vaan vituttaa olla aikaan saamattomia luusereita. Ei ne työt nenän eteen tipu? Tai että netissä kirjoitetaan työhakemus? Huoh. Eläkää muiden vero rahoilla luuserit
[/quote]Palataan asiaan kun sinustakin on tullut samanlainen saamaton luuseri. Ehkä sitten ymmärrät paremmin. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:52"]
En missään nimessä kadehdi työttömiä. En haluaisi olla katkera paska.
[/quote]Taitaa ne katkerat paskat olla siellä työelämässä ;)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:45"]
Täällä av:llä on valtavan innovatiivisia työttömiä: kaikkea on jo mietitty ja kokeiltu moneen kertaan.
40-kymppinen ei voi mitenkään kouluttautua uudelleen, koska tuli ennustaneeksi väärin 20 vuotta sitten.
Ei ihme, että idealismi ottaa kaaliin :)
[/quote]
Totuushan on, että yleensä työtön on ihan itse jo moneen kertaan pohtinut, kokeillut ja selvittänyt vaihtoehtonsa. Sitten tulee ap:n tyyppinen henkilö vähän holhoavana ja alentuvana kertomaan ne samat, jo pohditut vaihtoehdot. Ja kun hänelle kertoo, miksei homma toiminut, niin sitten ollaan peppu pipinä, kun työtön "suuttuu" eikä mikään vaihtoehto kelpaa.
Provojahan nämä ap:n aloitukset ovat, mutta näihin törmää arjessakin.
[/quote]
Jos olet työtön, kertoisitko mitä olet tehnyt työttömyytesi aikana? Oletko esimerkiksi kouluttautunut uudelleen?
[/quote]Olen. ei auttanut työllistymään. yks yli nelikymppiseksi sinnitellyt kolmen tutkinnon lukemattomien pätkähanttihommien ja työttömyyskausien loisiva p...a
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:50"]
Täällä av:llä on valtavan innovatiivisia työttömiä: kaikkea on jo mietitty ja kokeiltu moneen kertaan.
40-kymppinen ei voi mitenkään kouluttautua uudelleen, koska tuli ennustaneeksi väärin 20 vuotta sitten.
[/quote]
Paljonko sinulla on ikää? Nelikymppisenkin naisen on jo vaikea saada uutta työpaikkaa, kiitos ennakkoluuloisten työnantajien.
[/quote
50-vuotias tuttuni sai vähän aikaa sitten vakituisen työn. Opiskeli yli nelikymmpisenä itsensä lähihoitajaksi, teki ensi pätkätöitä kunnes sai vakipaikan.
Nyt sitten joku huutaa: pitäiskö meidän KAIKKIEN kouluttautua lähihoitajaksi!!!! Haista sinä vittu!!!!
Vakavasti ottaen: tämä ei tietenkään ole ratkaisu kaikkien työttöymyyteen, mutta esimerkki siitä, että työllistyäkin voi.
[/quote]Tuo onkin aivan eritason ratkaisu kuin ne ulkomaat ja yrittäjyys joita niin pitkään tarjottiin ainoina vaihtoehtoina.
[/quote]
Jos joku jää tässä taloudellisessa tilanteessa työttömäksi (tai on jäänyt), en ajattele, että se olisi tämän henkilön syy. Elämme aikaa, jolloin hyvääkin tulosta tekevät yritykset potkivat työntekijöitänsä pois pitääkseen osakkeenomistajat tyytyväisenä. Samaan aikaan potkitaan väkeä ulos ja maksetaan osinkoja. Sitten on yrityksiä ja toimialoja, joilla menee aidosti huonosti.
Enemmän minua häiritsee tämä "mitään ei ole tehtävissä" -mentaliteetti. Edes tulevan eläkkeen takia ei kannata pyrkiä töihin, koska sitä eläkettä ei koskaan saa (niinkuin joku kirjoitti). Ehyet ja nousujohteiset työurat osuvat yhä harvemmille, meidän muiden on yritettävä aktivoida itsemme mahdollisina työttömyyskausina.
Sitten tätä itsensä aktivointia on syytä alkaa korostaa jo opiskelupaikkoja valitessa, peruskoulussa ja lukiossa. Meillä ei ainakaan opot pitänyt työllisyystilannetta minään valintakriteerinä. Jos kysyi, höpötettiin vaan, että kyllä kaikki saa töitä kun tulee työvoimapula. Kirjoitin ylioppilaaksi v. 2012.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:03"]
[/quote]
Totuushan on, että yleensä työtön on ihan itse jo moneen kertaan pohtinut, kokeillut ja selvittänyt vaihtoehtonsa. Sitten tulee ap:n tyyppinen henkilö vähän holhoavana ja alentuvana kertomaan ne samat, jo pohditut vaihtoehdot. Ja kun hänelle kertoo, miksei homma toiminut, niin sitten ollaan peppu pipinä, kun työtön "suuttuu" eikä mikään vaihtoehto kelpaa.
[/quote]
Jos olet työtön, kertoisitko mitä olet tehnyt työttömyytesi aikana? Oletko esimerkiksi kouluttautunut uudelleen?
[/quote]
En saa tukea uudelleenkouluttautumiseen, koska se ei TE-toimiston mielestä ole tarpeen. En ole myöskään oikeutettu opintotukeen. Avoimessa yliopistossa olen lukenut sen verran kuin työtön saa opiskella. Lisäksi pidän yllä kielitaitoani mm. kansalaisopiston kursseilla (minulla on suomen lisäksi kolme aktiivista kieltä, joita olen käyttänyt työkielinä).
Kiinnostaisi myös tietää, mikä olisi se ala, mille kannattaisi kouluttautua? Juuri uutisissa kerrottiin, että hoitajistakin on jo ylitarjontaa. Tietysti opiskelemalla olen poissa tilastoja rumentamasta, mutta eihän se ikuinen opiskelukaan ole mikään ratkaisu.
[/quote]
Pahoittelen TE-keskuksen päätöstä: asenne- ja lainmuutoksia kaivataan mitä tulee aikuisiän opintoihin. Ei ole mitään järkeä siinä, että henkilö roikkuu työttömänä x vuotta, kun hän samassa ajassa voisi kouluttautua uudelleen tai vahvistaa omaa ammattitaitoansa.
Minusta on hienoa, että ylläpidät kielitaitoasi. Työnantajan näkökulmasta kaikki tämä on pelkästään plussaa, vaikka itsestäsi tuntuu tällä hetkellä, ettei se välttämättä johda mihinkään.
Tiedän yhden alan, jonka työllisyysnäkymät ovat kohtuulliset: taloushallinto. Pienten ja keskisuurten yritysten on joillain alueilla vaikea saada osaavaa työvoimaa, tosin eräänlaisia monitaitajia usein etsitään kyseisiin töihin.
En jaksanut lukea koko ketjua. Tuossa alussa ainakin tuli esiin mentaliteetti, joka on mielestäni vähän vastenmielinen: Oletetaan, että tekemättä mitään pitäisi saada olla ja asua suht samankaltaisella tyylillä kuin työssäkäyvät. Oletetaan, että työpaikan tulisi olla taattu juuri siltä alalta, mihin itse on halunnut ja valinnut kouluttautua. oletetaan, että tmän työn pitäisi olla palkkatyötä lomineen, vanhemmuus- ja työttömyysturvineen jne. Mikäli tätä ei itselle tapahdu, on oikeus siis elää suht samalla tavalla, vaikkain vähemmällä vastuulla ja vaivalla kuin silloin, jos toivetyöpaikka olisi.
No olishan se hienoa, jos tähän pystyttäisiin. Ongelma tulee siitä, että jos tarpeeksi monet ajattelevat noin, ei meidän maassa voi syntyä sellaista vautrautta, jolla tämä utopia sitten voitaisiin taata. Eli umpikujassa ollaan. Kaikkea voi haluta ja pitää ihanteena. Mutta aina piutää myös voida kysyä, että millä rahalla? kenen kustanuksella?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:18"]
Sitten tätä itsensä aktivointia on syytä alkaa korostaa jo opiskelupaikkoja valitessa, peruskoulussa ja lukiossa. Meillä ei ainakaan opot pitänyt työllisyystilannetta minään valintakriteerinä. Jos kysyi, höpötettiin vaan, että kyllä kaikki saa töitä kun tulee työvoimapula. Kirjoitin ylioppilaaksi v. 2012.
[/quote]
Joo. Työvoimapulasta on puhuttu pitkään. Valitettavasti kuitenkaan kukaan ei voi ennustaa maailmantalouden kriisejä, esim. Venjälle kohdistuvia pakotteita, jotka vaikuttavat moniin suomalaisyrityksiin. Kuka olisi ennustanut muutamia vuosia sitten, että verkkokauppa romahduttaa Stockmannin ja kaataa Anttilat?
Varmasti työllistäviä ammatteja on yhä harvemmilla, siksi on hyvä jo nuoresta lähtien asennoitua siten, että työttömyysjaksot ovat mahdollisia. Niitä voi osua elämän aikana usein, onhan sinunkin jaksettava lähes 70-vuotiaaksi asti ennenkuin virallinen eläkeikä koittaa.
Samalla kannattaa jo etukäteen pohtia, mitä niinä aikoina tekee. Ihan varmasti työnantajan näkökulmasta on parempi se että opiskelee vaikka kieliä kuin että ei tee mitään. Kieliä voi opiskella vaikka iltalukiossa ja samalla tehdä muutamia tunteja töitä Vintage-kaupassa (viittaan toiseen keskusteluun :)
Yhä tärkeämpi elämänhallinnan taito on luovia tässä alati muuttuvassa maailmassa. Ja yrittää olla menettämättä toivoansa.
Tsemppiä kaikki työttömät!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En saa tukea uudelleenkouluttautumiseen, koska se ei TE-toimiston mielestä ole tarpeen. En ole myöskään oikeutettu opintotukeen. Avoimessa yliopistossa olen lukenut sen verran kuin työtön saa opiskella. Lisäksi pidän yllä kielitaitoani mm. kansalaisopiston kursseilla (minulla on suomen lisäksi kolme aktiivista kieltä, joita olen käyttänyt työkielinä).
Kiinnostaisi myös tietää, mikä olisi se ala, mille kannattaisi kouluttautua? Juuri uutisissa kerrottiin, että hoitajistakin on jo ylitarjontaa. Tietysti opiskelemalla olen poissa tilastoja rumentamasta, mutta eihän se ikuinen opiskelukaan ole mikään ratkaisu.