Miksi kannattaa kuulua kirkkoon?
Olen aina kuulunut kirkkoon, kun olen ajatellut että se kuuluu asiaan ja että tuen sillä tavoin hyvää toimintaa, avustaahan kirkko köyhiäkin.
Nyt vaan mietin että miksi siihen pitäisi kuulua? Kaikki raamattupuheet ahdistaa, vaikka jollain tapaa kai Jumalaan uskonkin. Ja suurin osa rahoista taitaa kuitenkin kulua muuhun kuin siihen köyhien avustamiseen...
Mitkä on olleet teidän syitä miksi kuulutte/olette eronneet kirkosta?
Kommentit (28)
Kaste konfirmaatio kummius kirkkohäät ja hautaan siunaus pitää mut liittyneenä kirkkoon nyt ja aina.
Konfirmaatio on minusta ehkä maailman turhin juhla, niin vieraalle kuin monesti sille nuorellekin. Siinä iässä on ihan muut asiat mielessä kuin kävellä kaapu päällä jossain kirkon käytävällä. Itseäni se ainakin ahdisti silloin ihan tolkuttomasti, se keskipisteenä oleminen. Hautaan siunauksen kai saa vaikkei kirkkoon kuulukaan? Kummius on myös minusta aikansa elänyt juttu myös... Mutta kirkkohäät, niissä on kyllä sitä jotakin :)
Kirkon diakoniatyö, pieni kunta eli pieni seurakunta, tunnen seurakunnamme diakonin joka tekee tosi hyvää työtä vanhusten, vammaisten ja yksinäisten joukossa, ilman diakonityötä olisi heidän elämänsä aika paljon ankeampaa.
Ei kirkkoon varsinaisesti kannata kuulua vaikka olisi sielultaan humaani ja filantrooppi. Tai ehkä juuri näin: ei pidä varsinkaan siinä tapauksessa kuulua kirkkoon. Itse olen ajat sitten eronut kirkosta, kun totesin etten tähän hölynpölyyn usko. Sensijaan avustan suoraan esim. Punaista ristiä säännöllisin kuukausiavustuksin. Tämä on kaikin puolin reilumpaa ja ennenkaikkea olen rehellinen itselleni.
Tuota kannattaa itsekunkin miettiä: miksi tukea valheellista harhaopin levittämistä. Mitään noista kuvitelluista jumalista ei oikeasti ole olemassa. Miksi sellaisen väitteen levittämistä kannattaisi tukea?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:14"]
Kaste konfirmaatio kummius kirkkohäät ja hautaan siunaus pitää mut liittyneenä kirkkoon nyt ja aina.
[/quote]
Sama täällä. Siinä ne syyt sitten tulikin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:17"]Konfirmaatio on minusta ehkä maailman turhin juhla, niin vieraalle kuin monesti sille nuorellekin. Siinä iässä on ihan muut asiat mielessä kuin kävellä kaapu päällä jossain kirkon käytävällä. Itseäni se ainakin ahdisti silloin ihan tolkuttomasti, se keskipisteenä oleminen. Hautaan siunauksen kai saa vaikkei kirkkoon kuulukaan? Kummius on myös minusta aikansa elänyt juttu myös... Mutta kirkkohäät, niissä on kyllä sitä jotakin :)
[/quote]
Ihmisiä on monenlaisia. Mulle taas konfirmaatio oli todella kiva juhla, etenkin rippileiri! Vieläkin ystäviä joidenkin riparilaisten kanssa, mulle ainakin eka leiri joka kesti viikon ja ekaa kertaa noin pitkään pois vanhempien luota, kyllä se kasvattaa.. Jotkut papit kieltäytyy hautaan siunaamisesta joten ilolla kuulun kirkkoon joka auttaa kehitysmaissa ja vähempiosaisia kun lasten alkaa metsästämään pappia joka suostuisi siunaamaan. Kummius on mulle ainakin tärkeää ja kummit ovat minulle olleet lähellä koko elämän, kummit ovat merkinneet mulle enemmän kuin "iskän kaverit" jotka kummini ovat. Kirkkohäät on vaan kirsikka kakun päällä
Huomasin, että olen syntinen, liityin kirkkoon yli kolmekymppisenä. Nyt hommat hoituu!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:19"]Ei kirkkoon varsinaisesti kannata kuulua vaikka olisi sielultaan humaani ja filantrooppi. Tai ehkä juuri näin: ei pidä varsinkaan siinä tapauksessa kuulua kirkkoon. Itse olen ajat sitten eronut kirkosta, kun totesin etten tähän hölynpölyyn usko. Sensijaan avustan suoraan esim. Punaista ristiä säännöllisin kuukausiavustuksin. Tämä on kaikin puolin reilumpaa ja ennenkaikkea olen rehellinen itselleni.
Tuota kannattaa itsekunkin miettiä: miksi tukea valheellista harhaopin levittämistä. Mitään noista kuvitelluista jumalista ei oikeasti ole olemassa. Miksi sellaisen väitteen levittämistä kannattaisi tukea?
[/quote]
Punaisella ristillä rahoista enin osa kuluu itse organisaation ylläpitämiseen. Paras tapa olisi avustaa suoraan jotain lähipiiriin kuuluvaa.
Saan Taivaassa aitiopaikan, kun olen täällä maan päällä siitä ennakkoon maksanut.
Mulla meni yli 30-vuotiaaksi ennenkuin uskalsin tehdä ero päätöksen. Jo opiskeluaikana aloin voimakkaasti kyseenalaistamaan kirkon toiminnan järkevyyttä, mutta etenkin sitä että ajatus jumalasta on todella naurettava jos asiaa tarkastelee rationaalisesti. Ehkä suurin syy eroamiseen oli kuitenkin lopulta oma vaivaantunut tunne, kun piti kirkossa joskus käydä ja omien vanhempien uskonnollisuus joka oli todella noloa.
Kirkollisverolla voidaan ylläpitää kulttuurihistoriallisesti tärkeitä rakennuksia mutta niitäkin on kyllä vähän liikaa ja toki kirkko tekee auttamistyötä jonkun verran, mutta omalta kohdalta totesin, että aika kallis "pääsylippu" tuli kauneimpiin joululauluihin kun kerran 1-2 vuodessa kävin. Hinta ei ollut kuin n. 1700 euroa....
Nyt jos käyn niin annan pari kymppiä kolehtiin.
Siksi, että jonkun on maksettava seurakunnan kustannukset. Ja jonkun tasa-arvopelleilyn takia myös kirkkoon kuulumattomille pitää antaa samaan hintaan hautaus- ym. palveluita. Se on taas tätä suomalaista sosialismia. Kuka kele äänestää vasemmistoa ensi vaaleissa. Tosin kokkarit ovat sosialisoineet verovarat jo kaikenmaailman verotukiin ja avoimet kassan avaimet noille sote-"yrityksille".
Jos olet oikeasti uskossa, et tarvitse mitään ulkoista syytä kirkkoon kuulumiselle. Se on itseisarvo.
Olen yh ja totesin että kirkko on sen verran rikas, että pärjää ilman minunkin rahojani - omistaa täältäkin maata, rakennuksia ym. pilvin pimein. Erosin kirkosta päivä sen jälkeen kun uutisoitiin siitä seurueesta joka veti evlut -kirkon piikkiin vodkapaukut helttoihinsa klo 7.30 allegrossa matkalla Venäjälle...kulttuuria ja maan tapa joo. Ties mitä muita "kulttuuria ja tapoja" kyseisellä matkalla nautittiin - ja tämä rahoitettiin kainuun mummoilta ym. kerätyillä rahoilla. Ja sitten se piispa jonka asunnon maksoi seurakunta, 900 000 euroa..miten ihmeessä Seinäjoelta edes löytyy sen hintaisia lukaaleja?? Ekumeeniseen työhön menee 10 (kymmenen) % kirkollisveron tuotoista.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että jonkun on maksettava seurakunnan kustannukset. Ja jonkun tasa-arvopelleilyn takia myös kirkkoon kuulumattomille pitää antaa samaan hintaan hautaus- ym. palveluita. Se on taas tätä suomalaista sosialismia. Kuka kele äänestää vasemmistoa ensi vaaleissa. Tosin kokkarit ovat sosialisoineet verovarat jo kaikenmaailman verotukiin ja avoimet kassan avaimet noille sote-"yrityksille".
Seurakunnat saavat hautaustoimen hoitamiseen rahat valtiolta.
Uskon Jumalaan, mutta erosin kirkosta kun se maksoi 100€ kuussa. Olen miettinyt että pitäisikö liittyä katoliseen kirkkoon kun siellä ei ole kuukausimaksua.
Koska silloin sielu vilahtaa.