HS Kolumni: "Menestynyt ihminen, lopeta jo jeesustelu kovasta työnteosta. Kiitä ennemmin geenejäsi ja sattumaa."
Hesarissa tänään:
"Onko menestys lainkaan omaa ansiotasi?
Onko mahdollista, että elämän alkupuolen asiat, joihin emme itse voi vaikuttaa juuri lainkaan, ratkaisevat lähes täysin ”menestyksemme”, kysyy HS Vision kolumnisti Juhani Mykkänen."
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jotkut todella lahjakkaat muusikot myös harjoittelevat sitä musisointiaan ihan järjettömiä määriä ja siitä johtuu että se kuulostaa niin helpolta noille.
Jos minä olisin lahjakas jossain asiassa, niin todellakaan en harjoittelisi järjettömiä määriä. Harjoittelu on niille, jotka eivät ole lahjakkaita.
Selvästikään et siis ole menestynyt.
Eli siis kääntäen: Huonosti menestyvä ihminen, lopeta valitus, sinä et ole huono siksi koska muut estävät sinun menestyksesi vaan olet huono geeniesi vuoksi? Entä miten kansat? Paremmin menestyvät kansat menestyivät parempien geeniensä vuoksi ja huonot, niin, ne lähinnä tummemmista ihmisistä koostuvat kansat ovat huonoja siksi koska heillä on älyyn epäsuotuisasti vaikuttava geenikattaus.
Vierailija kirjoitti:
tomaattiHatussa kirjoitti:
Jos tarpeeksi pitkälle mennään ja mietitään ihmisten geenejä, niin ei periaatteessa mikään ole omaa ansiota. Esimerkiksi, joku on ponnistanut köyhistä ja huonoista oloista, harjoitellut kovasti, päässyt huipulle ja toinen on saanut paremmat lähtökohdat, mutta ei ole päässyt huipulle. Oliko menestys tuon köyhän tyypin omaa ansiota? No... aina voidaan sanoa, että ei kaikille anneta niin sinnikästä ja kovaa luonnetta, että pystyy ja jaksaa tuollaisissa lähtökohdissa harjoitella, ja pää kestää kaikki koettelemukset. Omia geenejään ei voi valita eikä tuokaan köyhistä lähtökohdista tuleva esimerkki-ihminen ollut omaa vahvaa luonnettaan mitenkään ansainnut.
Kuitenkin jos puhutaan käytännöllisistä lähtökohdista, eli esim. lain säätäminen, niin minun mielestäni on pysyttävä sellaisella pohjalla että työntekoa arvostetaan, omista työn hedelmistä saa nauttia. Jos ei pysty työhön, niin ei saa myös nauttia yhtä hyvästä elintasosta valtion kustannuksella kuin hyvän palkan saajat. Näin sen on mentävä sitten käytännöllisellä tasolla koska muunlainen yhteiskunta ei ole toimiva.
Eli laiskuus ja periksi antaminen johtuu geeneistä eikä ihmisen laiskuudesta ja luonteen heikkoudesta.
"Aika moni nykyisistä eläkeikäisistä suomalaisista menestyjistä on syntynyt sodanjälkeiseen Suomeen, jossa vanhemmat olivat sodan traumatisoimia - esim. Martti Ahtisaarikin Karjalan evakkoperheeseen. Maassa oli pula-aika eikä kaikilla ollut edes riittävästi ruokaa. Ainoa eetos jonka moni kotoa sai oli, että piti tehdä paljon töitä ja olla tunteilematta liikaa. Silti Suomi nousi sodan runtelemasta maasta Pohjoismaiseksi "hyvinvointivaltioksi", jossa afghaanitaustaisella tytölläkin on omalla työllään mahdollisuudet päästä johtaviin virkoihin."
Hyvä kommentti Hesarin palstalta. Miksihän Ahtisaari on niin menestynyt vaikka vanhemmat olivat köyhiä evakoita?
Toisinkin olisi voinut käydä. Ei aikaisempien sotien jälkeen tullut vastaavaa jälleenrakentamista. Poltetun savupirtin paikalle rakennettiin vain uusi savupirtti ja jäätiin odottamaan uutta sotaa.
Ja Ahtisaari syntyi jo ennen sotia 1937.
Martti Ahtisaarella on suomalaisia, norjalaisia ja ruotsalaisia sukujuuria. Hänen isänsä sukujuuret ovat Etelä-Norjassa, ja suvun alkuperäinen nimi oli Adolfsen.
Suvun varhaisin tunnettu edustaja on Kaakkois-Norjan Bergin seurakunnan alueella vaikuttanut Jakob Andersen (s. n. 1800), jonka poika sahatyömies Adolf Olaus Jakobsen (1829–1882) muutti Østfoldin Tistedalenista Suomeen vuonna 1872. Hän asettui asumaan Kotkan alueelle poikansa Julius Marenius Adolfsenin kanssa, joka oli Martti Ahtisaaren isoisoisä. Ahtisaaren isoisä Frank käytti sukunimenään isänsä patronyymiä Adolfsen ja sai perheineen Suomen kansalaisuuden vuonna 1929.Ahtisaaren isä muutti sukunimensä Ahtisaareksi vuonna 1935.
Ai jotkut ihmiset jeesustelevat menestyksellä? En tiennyt.
En myöskään tiennyt mitä "menestys" tarkoittaa, joten googlasin. Wikipedia kertoo:
"Menestys tarkoittaa tavoitteiden onnistunutta saavuttamista."
Okei. Selvä. Kyllä minäkin voi olla menestynyt, se on ihan helppoa, riippuu vain siitä minkä tavoitteen itselleni asetan. Juuri nyt asetan sen tavoitteen että riisun sukan pois vasemmasta jalastani ja puen sen takaisin jalkaani...
Noin! Tein sen juuri äsken. Saavutin tavoitteeni. Jes! Menestys!
No okei, sukkavitsit sikseen. Nyt ihan tosissaan. Elämäni 33 ensimmäisen vuoden ajan minulla ei ollut ainuttakaan tavoitetta, minulla oli ainoastaan yksi tarve: saada itseni terveeksi.
Oli todella suuri riski että en olisi ikinä saanut itseäni terveeksi, että olisin vain kärsinyt sairaana koko loppuikäni, että koko elämäni olisi ollut silkkaa mustaa ja kamalaa alusta loppuun asti. Todella suuri riski että olisin syntynyt tuhoontuomituksi, kohtalon uhriksi.
Mutta kuin ihmeen kaupalla minä sain itseni terveeksi.
Ja nyt elämäni on ihan outoa. Nyt kun olen saanut elämässäni YHDEN jättimäisen ongelman ratkottua, niin nyt olen ns vapaa pohtimaan jotain muutakin. Jotain. Tämä on tosi outoa. Tuntuu tosi oudolta.
Nyt varmaan voisin alkaa asettaa jotain tavoitteita. Tai jotain. Ei mitään aavistusta.
En ole koskaan ennen ollut tälläisessä tilanteessa, asemassa, että ihan itse voisin asettaa itselleni jonkin tavoitteen, ihan itse voisin päättää, itse voisin valita. Ei minulla koskaan ennen ollut valinnanvaraa. 33 vuoden ajan sairauteni pakotti minut yhteen ainoaan asiaan eli etsimään keinoa parantua.
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö menestyneistä ovat menestyneet vanhempiensa ansiosta, saatu alkupääoma ja pystytty ottamaan riskeja vanhempien taloudellisella turvalla.
Hyvin harva alusta asti joka euroa itse tienannut ja menestynyt ilman taloudellista tukiverkkoa vanhemmilta.
Joten yleensä menestys ei ole yksinomaan itse ansaittua.
Just näin. Aivan naurettavia "menestystarinat" ainakaan suomessa, ilman taustaomaisuutta eivät ole mahdollisia. Lähdin dollari, markka tai euro taskussa satukirjoitukset ovat haavemaailmaa. Siitä sitten alkoi kaikki, aivan:). Jokaisella menestyneellä on jokin kontakti ja ihminen jonka kautta asiat etenevät. Ei ole olemassa lehtikirjoituksien unelmatapahtumia. Sellaisiksi ne vain tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jotkut todella lahjakkaat muusikot myös harjoittelevat sitä musisointiaan ihan järjettömiä määriä ja siitä johtuu että se kuulostaa niin helpolta noille.
Jos minä olisin lahjakas jossain asiassa, niin todellakaan en harjoittelisi järjettömiä määriä. Harjoittelu on niille, jotka eivät ole lahjakkaita.
Jutun juoni taitaa olla siinä, että kun on lahjoja, harjoitteleminen on kivaa, minkä takia harjoittelee miellään, minkä takia kehittyy aina paremmaksi. Harjoittelematon lahjakas on esim. Ismo Alangon "Taiteilijaelämää" laulun hahmo, baarissa omaa erinomaisuuttan julistava nobody.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useat rikastuneet ovat tehneet kovasti töitä (eivät toki kaikki). Mutta se kova työntekokin on pitkälti tulosta geeneistä ja kokemuksista (varsinkin lapsuuden ja nuoruuden aikaisista), ja usein on myös sattumaa että sattuu löytämään juuri sen jutun mitä haluaa tehdä, missä on hyvä, mikä motivoi ja että on vielä oikeaan aikaan liikkeelle niin että tulosta tulee.
En jaksa tehdä töitä kun geenit estävät:D Pyydä jotain ahkeruutta aiheuttavilla geeneillä varustettua tekemään:D Pitäiskö sanoa pomolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö menestyneistä ovat menestyneet vanhempiensa ansiosta, saatu alkupääoma ja pystytty ottamaan riskeja vanhempien taloudellisella turvalla.
Hyvin harva alusta asti joka euroa itse tienannut ja menestynyt ilman taloudellista tukiverkkoa vanhemmilta.
Just näin. Aivan naurettavia "menestystarinat" ainakaan suomessa, ilman taustaomaisuutta eivät ole mahdollisia. Lähdin dollari, markka tai euro taskussa satukirjoitukset ovat haavemaailmaa. Siitä sitten alkoi kaikki, aivan:). Jokaisella menestyneellä on jokin kontakti ja ihminen jonka kautta asiat etenevät. Ei ole olemassa lehtikirjoituksien unelmatapahtumia. Sellaisiksi ne vain tehdään.
Väärin. Esim. Arska lähti aikoinaan köyhänä Itävallasta 10 dollarin seteli rutattuna taskun pohjalle ja myös Bill Gates oli köyhä opiskelija Microsoftin perustaessaan. Musk oli ankarasti koulukiusattu(mikä on yksi luusereiden vakioselityksistä "huonojen"kotiolojen lisäksi)Nuo taustaomaisuudet ovat vain kateellisten ja laiskojen vassareiden tekosyitä.
Miksi Selänne on menestynyt, mutta hänen veljensä on työtön ex-narkkari jos vika on vanhemmissa ja kotioloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Esim. Arska lähti aikoinaan köyhänä Itävallasta 10 dollarin seteli rutattuna taskun pohjalle ja myös Bill Gates oli köyhä opiskelija Microsoftin perustaessaan. Musk oli ankarasti koulukiusattu(mikä on yksi luusereiden vakioselityksistä "huonojen"kotiolojen lisäksi)Nuo taustaomaisuudet ovat vain kateellisten ja laiskojen vassareiden tekosyitä.
Miksi Selänne on menestynyt, mutta hänen veljensä on työtön ex-narkkari jos vika on vanhemmissa ja kotioloissa?
He is the son of William H. Gates Sr.(1925–2020) and Mary Maxwell Gates (1929–1994). His father was a prominent lawyer, and his mother served on the board of directors for First Interstate BancSystem and the United Way of America. Gates's maternal grandfather was J. W. Maxwell, a national bank president.
Onpas täällä kiukkuista porukkaa. Itse olen "menestynyt" eli korkeakoulututkinnon suorittanut ja hyvään työpaikkaan päätynyt puurtaja, joten kyllä jollain tavalla menestys on omaa ansiotani ja olen kovasti tehnyt töitä, mutta olisihan se nyt silkkaa typeryyttä kiittää vain itseäni. Jos lapsuuteni ei olisi ollut rikas (niin henkisesti kuin taloudellisestikin), en usko, että olisin tässä. Vanhempieni rakkaudella ja rahalla sain keskittää kaiken tarmoni opiskeluun ja monipuolisiin harrastuksiin ja he pitivät huolen siitä, että minusta tulee niin ystävällinen, sosiaalinen, ahkera ja älykäs kuin vain on mahdollista.
Jos olisin syntynyt esimerkiksi väkivaltaiseen alkoholistiperheeseen niin luultavasti lapsuuteni olisi loppunut aika lyhyeen ja opiskelujen ja muiden taitojen kehittämisen sijaan olisin joko itsekin päätynyt alkoholistiksi tai sitten pärjännyt juuri ja juuri miettien koko ajan mistä saan seuraavan ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas yksinkertaistus. Esim. jotkut todella lahjakkaat muusikot myös harjoittelevat sitä musisointiaan ihan järjettömiä määriä ja siitä johtuu että se kuulostaa niin helpolta noille. Sama jalkapalloilijoiden kanssa. Ei jotkut litmaset tai ronaldot pärjää harjoittelematta vaikka superlahjakkaita onkin. Jopa räikkönen kuntoilee isot määrät pystyäkseen ajamaan täydellä teholla kisaa.
Harvassa lajissa pärjää pelkällä lahjakkuudella ilman mitään työntekoa. Yrittäjistäkin sanotaan että vasta parin konkurssin jälkeen alkaa olla ne perusasiat niin hallussa että osaa vältellä tavallisimmat virheet sen kolmannen firmansa kanssa. Suomen systeemissä tosin ei saa kuin yhden yrityksen ja sen jälkeen olet 20-30 vuotta velkaorjana mutta se on toinen asia.
Eli afrikkalaiset aidsorvot voi myös tulla konserttipianistiksi, viulistiksi, tai balleriinaksi kunhan vaan harjoittelevat ahkerasti mielikuvituspianollaan, tai olemattomalla viulullaan? Aaaa, no nyt minä ymmärrän. Näytit minulle valon.
Kyllähän se vanhempien tai jonkun viranomaisen esim. opettajien esimerkki ja tsemppaus auttaa aika paljon.
Ainakin omat vanhemmat kannustivat korkeampaan koulutukseen, kuin itse olisin jaksanut. Jälkikäteen ihan hyvä juttu. Nuorena olin vetelys, joka aina meni siitä, missä aita on matalin.
Toisaalta tulee mieleen omaltakin kouluajalta monta tapausta, joilla vanhemmat ei tukeneet, eikä heistä tullut oikein mitään. Tai siis tuli narkkeja, rosvoja, huumekauppiaita ja murhamiehiä, osa jo haudassa.
Vartuin Itä-Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun selitit. Nyt ymmärrän miksi afrikkalaiset orpolapset ei tee miljoonia it-alalla. Ne on vaan laiskoja! Ettäs kehtaavat!
Sikäli totta ettei kukaan meistä voi muuta kuin tehdä parhaansa sillä mitä on saanut ja mitä on matkalla oppinut. Toisilla se ei ole paljoa.
Useat musiikin ihmelapset on paljastuneet kyseisen instrumentin opettajien lapsiksi. Esim. Mozart ja sellovirtuoosi Dupre.
Siivoojien, työmiesten lapsista niita ei tule, tai harvemmin tai epätodennäköisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arska, Musk ja Gates ovat kaikki todella älykkäitä ihmisiä, ja myös melko häikäilemättömiä. Arskalla oli myös hyvä sponsori alla kun lähti maailmalle ja jenkkeihin - virtaa kouluihin, sivutöihin, sivufirmoihin, bisneksiin, näyttelijäkouluihin jne tuli valtavista testomääristä, joita oli tankannut jo 15-vuotiaasta. Oli myös ulkonäköä, pituutta, fysiikkaa, hyvä itsetunto, hyvät suhteet, mainetta - kaikkea mitä joku ei onnistu hankkimaan koskaan, koska kaikilla ei voi olla yhtä paljoa tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Tuo on vain vasemmiston itselleen valehtelua.
Ihan varmasti suurin osa menestynyt vanhempiensa/sukulaisten ansiosta, tavalla tai toisella. Vai onko tällä palstalla kovin montaa jotka:
a) kotoa muuttaessa ei vanhemmilta saatua merkittävää rahaa tai omaisuutta, eikä tätä saanut myöhemminkään
b) vanhemmilla ei taloudellista turvaa, esim omaisuutta lapsen lainojen vakuudeksi
Mutta näistä huolimatta ovat menestyneet? Aika harvassa ihan varmasti ovat.
Minä ja mieheni. Olen köyhästä alkoholistiperheestä lähtöisin. Kun muuton kotoa opiskelemaan, sain mukaan kotoa tasan 0 Euroa. Mieheni vanhemmat olivat samoin köyhiä, mitään ei vanhemmilta saanut hänkään. Olemme molemmat opiskellet yliopistossa taustoistamme huolimatta ja vähitellen omaisuutta kartuttaneet. Ensin asuttiin vuokralla, sitten ostettiin pienempi asunto, sitten myytiin se ja ostettiin talo. Lainaa maksellaan. Molemmilla on hyväpalkkainen työ. Osa palkasta menee sijoituksiin, siellä kasvaa hiljalleen mukava potti eläkepäivien varalle.
Omasta mielestäni olemme menestyneet hyvin. Kumpikaan meistä ei ole saamassa perinnöksi mitään. En nyt osaa sanoa miten paljon tässä on geenejä ja sattumaa, mutta sen kyllä ihan kokemuksesta tiedän että ihan kaikenlaisia töitä on aina tehty molemmat ja opiskeltu ahkerasti.
Jos geenit ja ympäristö todella merkitsevät, niin eihän silloin niille menestymättömille kannata antaa yhtään mitään, kannettu vesi kun ei kaivossa pysy. Minimiturva riittää, siis huonepaikka ja 3 ateriaa päivässä, vaatteet talon puolesta. Miksi ihmeessä tukea niitä, joilla jo pelkkä tausta kertoo, että ei tämä tästä paremmaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun selitit. Nyt ymmärrän miksi afrikkalaiset orpolapset ei tee miljoonia it-alalla. Ne on vaan laiskoja! Ettäs kehtaavat!
Ja millähän lailla tuo liittyi asiaan mitenkään vai koitatko harhauttaa esittämällä täysin absurdin argumentin?
Eiköhän afrikan orpolapsetkin jossain kohtaa tee miljoonia IT-alalla kuten muutkin, jos ei jotkut tee jo nyt. En keksi yhtään syytä miksei tekisi.
Niin että di oli ahkerampi 20 v. sitten (kun pääsi nauttimaan optioista) kuin di nyt?