Vierailija

Hesarissa tänään:

"Onko menestys lainkaan omaa ansiotasi?
Onko mahdollista, että elämän alkupuolen asiat, joihin emme itse voi vaikuttaa juuri lainkaan, ratkaisevat lähes täysin ”menestyksemme”, kysyy HS Vision kolumnisti Juhani Mykkänen."

https://www.hs.fi/visio/art-2000008235466.html

• ylös 118
  • alas 17

Sivut

Kommentit (193)

Vierailija

Olipa taas yksinkertaistus. Esim. jotkut todella lahjakkaat muusikot myös harjoittelevat sitä musisointiaan ihan järjettömiä määriä ja siitä johtuu että se kuulostaa niin helpolta noille. Sama jalkapalloilijoiden kanssa. Ei jotkut litmaset tai ronaldot pärjää harjoittelematta vaikka superlahjakkaita onkin. Jopa räikkönen kuntoilee isot määrät pystyäkseen ajamaan täydellä teholla kisaa.

Harvassa lajissa pärjää pelkällä lahjakkuudella ilman mitään työntekoa. Yrittäjistäkin sanotaan että vasta parin konkurssin jälkeen alkaa olla ne perusasiat niin hallussa että osaa vältellä tavallisimmat virheet sen kolmannen firmansa kanssa. Suomen systeemissä tosin ei saa kuin yhden yrityksen ja sen jälkeen olet 20-30 vuotta velkaorjana mutta se on toinen asia. 

• ylös 116
  • alas 53
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

HS Visioineen varmaan lopettaa sitten menestyvien ihmisten esittelyn, tai ainakin kirjoittaa isolla juttuun että SATTUMAA JA GEENEJÄ?

• ylös 59
  • alas 9
Vierailija

Ilmeisesti olen sitten turhaan käynyt yliopistot ja muut koulut jos kerran olisin voinut menestyä ihan yhtä hyvin vetämällä lonkkaa kaikki nämä vuodet. Vähän kyllä epäilen että nykyinen työnantaja ei olisi palkannut minua siltä pohjalta.

• ylös 96
  • alas 65

En ole lukenut linkin juttua.

Menestyksestä on syytä kiittää Luojaa. Jo siihen, että jaksaa opiskella, harjoitella ja hioa taitojaan, tarvitaan voimia ja terveyttä, joka palautuu suurelta osalta geeneihin. Hyvällä ruokavaliolla, päihteettömyydellä ja liikunnalla tosin voi vaikuttaa jonkin verran.

Sattumakin on Jumalan käsissä.

• ylös 43
  • alas 56
Vierailija

Enemmistö menestyneistä ovat menestyneet vanhempiensa ansiosta, saatu alkupääoma ja pystytty ottamaan riskeja vanhempien taloudellisella turvalla.

Hyvin harva alusta asti joka euroa itse tienannut ja menestynyt ilman taloudellista tukiverkkoa vanhemmilta.

Joten yleensä menestys ei ole yksinomaan itse ansaittua.

• ylös 169
  • alas 30
Vierailija

Tästä syystä vierasta kokoomuksen politiikkaa. Kaikki eivät todellakaan saa samanlaisia lähtökohtia elämälleen, eikä se, että ei pärjää (eli tienaa miljoonia) ole aina vain omasta laiskuudesta kiinni.

• ylös 117
  • alas 20
Vierailija

Tuossa olisi hyvä juttu olla tekemättä mitään kun on ne geenitkin ... Jää siis kotiin makaamaan ja syytä kaikesta geenejä, sinussa ei ole mitään vikaa vai?

• ylös 27
  • alas 45
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä vierasta kokoomuksen politiikkaa. Kaikki eivät todellakaan saa samanlaisia lähtökohtia elämälleen, eikä se, että ei pärjää (eli tienaa miljoonia) ole aina vain omasta laiskuudesta kiinni.

Onhan se niinki, mut ei se niinkää saa mennä että jos joku haluaa tehä kellon ympäri päiviä niin sillä jää saman verran rahaa käteen ku ideologisesti työttömällä.

• ylös 39
  • alas 12
Vierailija

Me yrittäjät teemme töitä 14 tuntiä päivässä ja 365 päivää vuodessa! Kaikkien pitää olla meille kiitollisia koska olemme yrittäjiä.

• ylös 19
  • alas 21
Vierailija

Onko maah an muuttajien yliedustus rikotilastoissa heidän omaa ansiotaan? Onko mahdollista, että elämän alkupuolen asiat joihin he eivät voi itse juuri lainkaan vaikuttaa, ratkaisevat lähes täysin heidän käyttäytymisensä?

• ylös 24
  • alas 14
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joissain tapauksissa menestys on omaa ansiota, joissain ei.

Annatko esimerkkejä? Esim. millä tavalla vaikka menestyneen lääkärin menestys ei ole omaa ansioita? Jos viittaat kultalusikka syyssä syntyneisiin niin se ei ole menestystä ollenkaan.

• ylös 29
  • alas 25
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Enemmistö menestyneistä ovat menestyneet vanhempiensa ansiosta, saatu alkupääoma ja pystytty ottamaan riskeja vanhempien taloudellisella turvalla.

Hyvin harva alusta asti joka euroa itse tienannut ja menestynyt ilman taloudellista tukiverkkoa vanhemmilta.

Tämä. Nostan hattua niille jotka oikeasti menestyneet alusta asti itse ansaituilla rahoilla ja ilman vanhempien omaisuutta vakuudeksi. Mutta nämä ovat oikeast harvassa. Moni menestynyt ei edes ymmärrä ettei kaikilla ola vanhemmilta saatu 20k€ kotoa muuttaessa, vanhemmat ei ostaneet ekaa asuntoa lapselle tai muuten tukeneet. Luulevat että ovat omasta ansiosta menestyneet vaikka esimerkkinä vanhemmat lahjoittaneet sen ekan kalliin omistusasunnon.

• ylös 89
  • alas 9
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olipa taas yksinkertaistus. Esim. jotkut todella lahjakkaat muusikot myös harjoittelevat sitä musisointiaan ihan järjettömiä määriä ja siitä johtuu että se kuulostaa niin helpolta noille. Sama jalkapalloilijoiden kanssa. Ei jotkut litmaset tai ronaldot pärjää harjoittelematta vaikka superlahjakkaita onkin. Jopa räikkönen kuntoilee isot määrät pystyäkseen ajamaan täydellä teholla kisaa.

Harvassa lajissa pärjää pelkällä lahjakkuudella ilman mitään työntekoa. Yrittäjistäkin sanotaan että vasta parin konkurssin jälkeen alkaa olla ne perusasiat niin hallussa että osaa vältellä tavallisimmat virheet sen kolmannen firmansa kanssa. Suomen systeemissä tosin ei saa kuin yhden yrityksen ja sen jälkeen olet 20-30 vuotta velkaorjana mutta se on toinen asia. 

Ja se harjoitteluun sitoutuminen ei ole geneettisten ominaisuuksien tulosta? Harjoittelu vaatii hyvää keskittymiskykyä, päämäärätietoisuutta, itsekkyyttä, kovaa voitontahtoa, halua kehittyä, itsevarmuutta, kykyä sulkea kaikki muu ulkopuolelle, tylsyyden ja loputtomien toistojen sietämistä, kykyä yksinäiseen puurtamiseen ja synnynnäistä intohimoa harjoiteltavaa asiaa kohtaan jne. 

Nämä ovat lähes täysin perinnöllisiä piirteitä, joita sattuma tukee synnyttämällä sinut perheeseen, jossa on taloudellista, ajallista ja kasvatuksellista kiinnostusta ja kykyä tukea formulauraasi.

• ylös 84
  • alas 16
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Osui ja upposi alapeukkujen perusteella.

• ylös 22
  • alas 4
Vierailija

En päässyt lukemaan artikkelia, mutta tiedostan kyllä ainakin omalla kohdallani tietyn hyväosaisuuden. En tosin ole mikään etusivun menestyjä, mutta ole vaivattomasti hankkinut korkeakoulutuksen ja päässyt työelämään tienaamaan keskimääräistä enemmän.
Minulla on rauhallinen luonne, olen keskimääräistä älykkäämpi ja opiskelu on aina sujunut varsin helposti. Yliopistossa numerot tippui, kun olisi pitänyt ruveta ahkeroimaan, mutta eipä sillä väliä, sillä sattumalta päädyin kesätöihin yhden alallani tunnetun tekijän firmaan, mistä poiki seuraava työpaikka, ja auttoipa tuo tuttu nimi vielä nykyisenkin paikan hankkimisessa.
Nyt olen jostain syystä luonut itselleni pätevän työntekijän maineen, vaikka en paljon mistään tiedäkään, mutta koska olen nopea oppimaan ja "viitsin lukea manuaaleja" pärjään kai hyvin.
Eli väittäisin, että ihan terävintä huippua lukuunottamatta, monella keskimääräistä paremmin menestyneellä ei välttämättä ole itsellään paljon tekemistä asian kanssa.

• ylös 65
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eivät ole. Tuo on vain vasemmiston itselleen valehtelua.

Ihan varmasti suurin osa menestynyt vanhempiensa/sukulaisten ansiosta, tavalla tai toisella. Vai onko tällä palstalla kovin montaa jotka:

a) kotoa muuttaessa ei vanhemmilta saatua merkittävää rahaa tai omaisuutta, eikä tätä saanut myöhemminkään

b) vanhemmilla ei taloudellista turvaa, esim omaisuutta lapsen lainojen vakuudeksi

Mutta näistä huolimatta ovat menestyneet? Aika harvassa ihan varmasti ovat.

• ylös 26
  • alas 28
Vierailija

HS:n keskustelussa oli hyvä kommentti ns. sattuman vaikutuksesta: 

Onnekkuuden ja sattuman harhasta Dawn Porter ja Derren Brown tekivät muutama vuosi sitten dokumentin. Asioihin joita jotkut kuten nyt Mykkänen väittää (ja selvästikin uskoo) "sattumiksi" osoittautui vaikuttavan valtavalla tavalla se kuinka paljon henkilö työskentelee.

Sattumiksi kuviteltujen mahdollisuuksien määrä ja laatu ilmenivät olevan suorassa seuraussuhteessa henkilön työteliäisyyteen ja sen myötä paranevaan harjaantumiseen havaita ja hyödyntää mahdollisuuksia asioissa missä velttoiluun ja passiivisuuteen ehdollistuneet eivät niitä huomaa ja kulkevat niiden ohi.

Suosittelen katsomaan ajatuksella. Se karistaa varsin tehokkaasti harhan että tuurilla sattumankauppana olisi merkitystä, eli ettei tuuriksi kuviteltuihin asioihin pystyisi itse mullistavalla tavalla vaikuttamaan.

Tosiasioiden tunnustaminen on joillekin vain ylitsepääsemättömän vaikeaa koska silloin joutuu luopumaan omista selittelyistään ettei voi/pysty/kykene menestymään. "Sattuma" kun on todellisuudessa sidonnainen omaan tekemiseen ja viitsimiseen.

• ylös 26
  • alas 24
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko menestys siis mielestäsi yksinomaan sitä että pystyy kerryttämään miljoonaomaisuuden? Aika pelkistetty näkemys. Omasta mielestäni menestynyt ihminen on sellainen joka on pystynyt saamaan itselleen arvostusta siinä mitä kokee itselleen tärkeänä, oli se sitten tiedettä, taidetta, musiikkia tai vaikka toimistotöitä. Raha ei ole sen ainoa mittari.

• ylös 29
  • alas 5
Vierailija

Kolumnin perusteella näyttää siis siltä, että henkilön oma menestys ei ole hänen itsensä ansiota. Sen sijaan lasten menestyminen on vanhempien ansiota, koska vanhemmat antavat lapsille omat geeninsä (ja valitsevat lisääntymiskumppaninsa eli joko hyvät tai huonot geenit jälkeläisille eteenpäin annettavaksi), valitsevat lapsen asuinpaikan ja kasvattavat hänet.

Minulla on kolme elämässä hyvin menestynyttä lasta. Otan kaiken kunnian heidän menestyksestään!

• ylös 25
  • alas 6

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.