Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonnottomana mukaan Kirkon toimintaan?

Vierailija
24.01.2024 |

Olen yksinäinen työtön, vapaa-aikaa on reilusti mutta rahasta on pulaa. Kirkko tarjoaa täällä päin aikuisille uskonnollisen toiminnan lisäksi ilmaista akvarellimaalausta, pilatesta, saunailtoja, asiantuntijaluentoja, luontoretkiä ym. Kannattaako mennä mukaan kokeilemaan, kun on uskonnoton eikä edes kuulu kirkkoon? Katsotaanko pahasti tai ruvetaanko jossain vaiheessa tuputtamaan uskontoa, jos osallistuu toimintaan säännöllisesti?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan Suomen Evankelis-luterilaisesta kirkosta, sinulle ei tyrkytetä uskonasioita vaikka erikseen pyytäisit sitä. Rohkeasti mukaan vain. 

Vierailija
2/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa osallistua . Olen ollut vastaavissa monta vuotta, eikä ole ikinä kyselty mitään. Ihmisillä on kummia harhakäsityksiä seurakunnan toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa mennä! Itse en ole erityisen uskovainen ihminen, mutta olen ollut seurakunnan vapaaehtoistoiminnassa mukana monta vuotta (joskin nuorten puolella) Voin sen sanoa että kukaan ei kysele sinulta uskotko Jumalaan tai Jeesukseen tai pakota rukoilemaan jos et halua (esimerkiksi iltaisin tapahtuvissa toiminnoissa on usein iltahartaus, mutta siihen ei ole pakko osallistua) ja toiminta on aika lailla uskonnollisuudesta vapaata jos ei erikseen mainita. 

Usein sitä jopa arvostetaan että tulee toimintaan mukaan vaikka ei kuulu kirkkoon/ole uskonnollinen sillä se kertoo henkilön olevan avoimin mielin mukana (ja usein myös saattaa olla seurakunnasta riippuen pulaa tulijoista)

Vierailija
4/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus ev.lutissa ei tosiaan ole tapana kysellä kenenkään uskon perään. Saat siis aika varmasti olla rauhassa uskonnoton, kunhan et nosta siitä mitään älämölöä jos vaikka kahvipöydässä jutellaan myös uskonnosta ja kirkon asioista.

Vierailija
5/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Omalla seurakunnallani on saunailta johon haluaisin mennä, mutta en tiedä voinko ja katsotaanko siellä pahalla tatuointejani. Kävin jouluna kirkossa kuuntelemassa joululauluja. Pääsymaksua ei ollut, mutta ohjelman sai ostaa. Minulla e ollut siihen varaa, joten marssin vaan sisään ja kyllä ne siinä myymässä olleet naiset katsoivar hyvin paheksuen.

Opiskeluaikanani kävin seurakunnan järjestämillä retriiteillä joissa oli puhetta uskonnosta jne. Mutta pidin niitä kyllä oikein mielenkiintoisina ja mieltä avartavina kokemuksina.

Vierailija
6/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat ja voit.  Mutta toisaalta, jotta kirkko voisi vastaisuudessakin toteuttaa erilaisia toimintojaan kaikille kyselemättä keneltäkään jäsenyyden perään, niin se on mahdollista lähinnä niin, että kirkolla on jatkossakin jäseniä, jotka myös maksavat kirkollisveroa. 

Vierailija
7/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa mennä! Itse en ole erityisen uskovainen ihminen, mutta olen ollut seurakunnan vapaaehtoistoiminnassa mukana monta vuotta (joskin nuorten puolella)

Kyllähän kirkolle aina ilmainen vapaaehtoistoiminta kelpaa, vähentäähän se vielä entisestään vähätöisen ja patalaiskan pappis-säädyn "työkuormaa". Jää entisestään enemmän aikaa paistatella eliitin tilaisuuksissa kristallikruunujen loisteessa huippupalkalla rahvaan palvoessa ja nöyristellessä.

Papin kelpaa hymyillä itseriittoista ja ylimielistä hymyä seuratessaan kilttien vapaaehtoisten puurtamista. Kiitokseksi näille hyväuskoisille ja hyväksikäytetyille vapaaehtoisille riittää, mikäli korskea pappi suo satunnaisen katseen tai joskus jopa kiitoksen.

Vierailija
8/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat ja voit.  Mutta toisaalta, jotta kirkko voisi vastaisuudessakin toteuttaa erilaisia toimintojaan kaikille kyselemättä keneltäkään jäsenyyden perään, niin se on mahdollista lähinnä niin, että kirkolla on jatkossakin jäseniä, jotka myös maksavat kirkollisveroa. 

Mutta toimintaahan tuetaan myös yleisin verovaroin. Eri asia olisi jos pyörittäisivät toimintaa pelkällä kirkollisverolla.

Vierailija
9/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kirkon ongelma eikä niiden, jotka tahtoo osallistua kirkon toimintaan.

Vierailija
10/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa mennä! Itse en ole erityisen uskovainen ihminen, mutta olen ollut seurakunnan vapaaehtoistoiminnassa mukana monta vuotta (joskin nuorten puolella)

Kyllähän kirkolle aina ilmainen vapaaehtoistoiminta kelpaa, vähentäähän se vielä entisestään vähätöisen ja patalaiskan pappis-säädyn "työkuormaa". Jää entisestään enemmän aikaa paistatella eliitin tilaisuuksissa kristallikruunujen loisteessa huippupalkalla rahvaan palvoessa ja nöyristellessä.

Papin kelpaa hymyillä itseriittoista ja ylimielistä hymyä seuratessaan kilttien vapaaehtoisten puurtamista. Kiitokseksi näille hyväuskoisille ja hyväksikäytetyille vapaaehtoisille riittää, mikäli korskea pappi suo satunnaisen katseen tai joskus jopa kiitoksen.

On niin samanlaista tekstiä papeista että lienet sama kirjoittaja joka useamminkin on tuonut ko näkemyksiänsä esiin tällä palstalla. Onko joku pappi loukannut sinua syvästi vai mistä ammennat nuo kuvauksesi, kuulostavat nimittäin enemmän Linnan Pohjantähti-trilogiasta lainatulta kuin tämän päivän kirkolta.

Vierailija
11/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonhan Jeesuksen palkka mahtoi olla?

Kerättiinkö siihen kirkolllisveroa?

Älkää hyvät ihmiset olko niin lapsellisia ja sinisilmäisiä, valtaosa kerätyistä kirkolliveroista uppoaa pappien ökyelämän rahoittamiseen.

Tietysti jos sitä haluaa rahoittaa niin mikäs siinä, moraalitonta ja eettisesti väärin se on kuitenkin.

Kirkolle ja papeille tärkeintä ovat kirkko ja papit sekä näiden maksimaalinen valta ja mammona.

Vierailija
12/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Omalla seurakunnallani on saunailta johon haluaisin mennä, mutta en tiedä voinko ja katsotaanko siellä pahalla tatuointejani. Kävin jouluna kirkossa kuuntelemassa joululauluja. Pääsymaksua ei ollut, mutta ohjelman sai ostaa. Minulla e ollut siihen varaa, joten marssin vaan sisään ja kyllä ne siinä myymässä olleet naiset katsoivar hyvin paheksuen.

Opiskeluaikanani kävin seurakunnan järjestämillä retriiteillä joissa oli puhetta uskonnosta jne. Mutta pidin niitä kyllä oikein mielenkiintoisina ja mieltä avartavina kokemuksina.

Kristinusko ei kiellä tatuointeja.

Toivon että saisit ottaa uskon lahjaa vastaan Jumalalta. Kaikkea hyvää! 

Vierailija
13/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi osallistua, mutta toiminnassa voi olla uskontoa mukana: puheenaiheissa, musiikissa, tehtävien aiheissa (esim. maalaukset), alkurukouksia, loppurukouksia ja hartauksia (myös muun toiminnan lomassa).

Kyse on seurakunnan toiminnasta, joten näitä voi olla milloin tahansa, yllättäenkin, ja se on aivan tavallista ja kuuluu seurakunnan toimintaan.

En kutsuisi uskonnon "tuputtamiseksi" sitä, jos hakeutuu itse seurakuntaan ja joku siellä puhuu uskonnosta. Kyse on seurakunnasta ja seurakunnan päätehtävä on usko ja uskonnon harjoittaminen.

Vierailija
14/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kirkon ongelma eikä niiden, jotka tahtoo osallistua kirkon toimintaan.

Tämä on täysin totta. Itse arvostan kirkkoa siitä, ettei se ainakaan toistaiseksi ole alkanut tivaamaan keneltäkään apua tarvitsevalta tai muilta sen toimintaan osallistuvilta jäsenkorttia e. kuuluuko kirkkoon vai ei. Mutta on myös ymmärrettävä, ettei kirkko(kaan) elä ja toteuta kaikkea toimintaansa pelkällä pyhällä hengellä.

Ongelmana tietysti voidaan pitää sitä, että pelkkä kirkollisveroa ei riitä, vaan kirkko saa tämän lisäksi enemmän ja vähemmän muita avustuksia.

Toisaalta harvassa ovat ne tahot, jotka toimivat järjestäytyneesti ja vakiintuneesti toistaiseksi (erotuksena josiat hetkellisistä toimista) auttaen ja tukien ja järestäen erilaista toimintaa kaikille varallisuusasemasta, iästä tai vaikka sukupuolesta riippumatta kyselemättä keneltäkään jäsenkorttia tai muuta sitoutoutumista. 

Ei kirkko tietenkään virheetön ole ja kyllä sen toimintaa edellä kerrotusta huolimatta pitää myös voida arvostella ja kritioida sekä nyt että tulevaisuudessa.

Vierailija
15/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonhan Jeesuksen palkka mahtoi olla?

Kerättiinkö siihen kirkolllisveroa?

Älkää hyvät ihmiset olko niin lapsellisia ja sinisilmäisiä, valtaosa kerätyistä kirkolliveroista uppoaa pappien ökyelämän rahoittamiseen.

Tietysti jos sitä haluaa rahoittaa niin mikäs siinä, moraalitonta ja eettisesti väärin se on kuitenkin.

Kirkolle ja papeille tärkeintä ovat kirkko ja papit sekä näiden maksimaalinen valta ja mammona.

Kuka se täällä on lapsellinen? Papin palkka on pieni, kun ottaa huomioon vaadittavan koulutuksen ja työn vaativuuden. Suurin osa kirkollisveroista menee johonkin ihan muuhun kuin pappien "ökyelämän" rahoittamiseen.

Vierailija
16/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan Suomen Evankelis-luterilaisesta kirkosta, sinulle ei tyrkytetä uskonasioita vaikka erikseen pyytäisit sitä. Rohkeasti mukaan vain. 

Miksi tätä on yläpeukutettu 10 kertaa eikä kukaan ole sanonut mitään vastaan? Ev.lut. kirkolla ei ole mitään yhtenäistä linjaa tällaisista asioista vaan käytännöt vaihtelee. Yleensä uskonasioita ei todellakaan tuputeta, mutta sitä ei todellakaan voi yleistää koskemaan kaikkia.

Vierailija
17/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että siellä on väkisintuputtajia jos osuu kohdille, ellet vältä niitä. Diakonin asiakkaista joku saattaisi tarvita ruoka-apua, kyytiä tai henkistä tukea kriisitilanteessa jos joku on vaikka kuollut.

Vierailija
18/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voit mennä ap. Itse uskon Jumalaan ja rukoilen, on suuri turva. Olen eronnut kirkosta jo yli 20v sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän