Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi vanhemman työpaikalla

Vierailija
16.10.2014 |

Syysloma taas yllätti jotkut vanhemat, kun ovat raahanneet kersansa työpaikalle notkumaan.

Olenko tiukkapipoinen, kun minusta se on big no-no kaikkien näkökulmasta:lapsen, vanhemman, muiden työkavereiden sekä työantajankin?  

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:03"]

Olen yksityisyrittäjä. Työpaikalle ei lapset ole tervetulleita. Ei omat, eikä työntekijöiden. Yritykseni ei monista syistä ole sopiva lapsille. Tämä on työpaikka. Täällä tehdään töitä.

Tuskinpa se koulu ja luokka tykkäisi jos menisin sinne oppitunnille kännyköineen ja läppäreineen.

[/quote]Kai tiedät, että saat mennä ihan vapaasti kouluun seuraamaan opetusta? Häiriöksi et toki saa olla, mutta saat ihan vapaasti istua luokan perällä katselemassa ja kuuntelemassa.

Vierailija
22/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni edellisessä työpaikassa eräs nainen toi lapsensa töihin, koska olivat kipeitä! Sairaita lapsia ei saanut viedä tarhaan ja nainen ei halunnut olla pois töistä. Ratkaisu siis, kipeät lapset työpaikalle tartuttamaan kaikki muut ihmiset! Pöyristyttävää! On todellakin ihmisiä, joiden päässä ei liiku yhtään mitään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:19"]

Olen yksityisyrittäjä. Työpaikalle ei lapset ole tervetulleita. Ei omat, eikä työntekijöiden. Yritykseni ei monista syistä ole sopiva lapsille. Tämä on työpaikka. Täällä tehdään töitä.

Tuskinpa se koulu ja luokka tykkäisi jos menisin sinne oppitunnille kännyköineen ja läppäreineen.

[/quote]Kai tiedät, että saat mennä ihan vapaasti kouluun seuraamaan opetusta? Häiriöksi et toki saa olla, mutta saat ihan vapaasti istua luokan perällä katselemassa ja kuuntelemassa.

[/quote]

No, ei sinnekään snetään viikoksi voi mennä istumaan... Mutta lapset näemmä saavat tulla töihin viikoksi... istumaan, no, sitähän he eivät tee koko viikkoa, eli häiriöksi ovat.

Vierailija
24/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:19"]

[/quote]

Tiedän.  Mut asioissa on vissi ero.

Vierailija
25/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi vastata mitään yleispätevää.

Riippuu täysin työpaikasta ja tilanteesta. 

Vierailija
26/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai työpaikan pitää olla sellainen, että lapsia voi sinne viedä. Sanomattakin selvää, että kirurgi ei voi ottaa lapsiaan leikkaussaliin tai poliisi ei voi ottaa lapsia mukaan kenttätyöhön tai että johonkin paljon koneita ja laitteita sisältävään konepajaan ei lapsilla ole tulemista.

Asia riippuu myös lapsen iästä. Ihan pieni taapero ei kuulu työpaikalle, koska häntä ei voi hetkeksikään jättää yksin. Kouluikäinen voi jo hyvin muutaman tunnin lukea netistä aku Ankkaa itsekseen tms.

Vanhemman tulee huolehtia, että lapsi ei häiritse muita ja että lapsi ei häiritse/estä myöskään vanhemman työntekoa.

Esim. omassa asiantuntijatyössäni toimistossa kouluikäinen lapsi voisi hyvin olla yhden päivän mukana. Jos ei ole niin hektinen tilanne, voin ottaa liukumia ja tehdä vähän lyhyemmän päivän ja huolehtia lapselle tekemistä (esim. oma kannettava, kirja tms.) siksi aikaa kun vaikkapa kirjoitan raporttia.

Vierailija
27/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:37"]

Mulla kävi kanssa kerran noin. Appiukon piti hoitaa lasta, mutta meni perskules kuolemaan (sydäri) edellisenä päivänä, joten oli noi vaihtoehdot siinä tunnin varoitusajalla vähän kehnot. Mutta pahoitteluni, kun joudut kärsimään 8v ikäsen istumisen siinä mun huoneen lattialla pelaamassa kännykkäpeliä 3h, ennen kuin toinen vaari pääsi hakemaan pojan.

[/quote]

Mä en kyllä ymmärrä miten 8v ei voinut odottaa sitä 3 tuntia kotona. Sitä paitsi miehesi olisi kuulunut saada olla vapaalla kun isänsä kuoli.

Vierailija
28/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapset eivät kuulu työpaikalle, piste. Ymmärrän toki tuon force majeure -tilanteen jossa hoitaja olikin yllättäen kuollut, koska sille nyt ei tietenkään voi mitään. Edeltäjäni toi lapsensa töihin, koska ei halunnut viedä heitä varahoitoon. Tällaista mä en ymmärrä ollenkaan. Jos lapselle on olemassa joku muu paikka kuin työpaikka, lapsen kuuluu olla siellä muualla.

Meillä on onneksi omat työhuoneet, joten tänään täällä temmeltävä pikkukoululainen ei mua ainakaan häiritse, mutta ihan periaatteestakin työpaikka ei ole lasten paikka. Jos olisi joku avokonttori, niin ihan ehdoton no-no.

Vierailija
29/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä äidit ajattelee, kun ottavat lapsensa viikoksi töihin mukaan??? Kukaan lapsi ei kykene olemaan viikkoa hiljaa aloillaan...

Vierailija
30/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerho oli yhtenä päivänä poikkeuksellisesti suljettu, enkä muistanut asiaa ajoissa, joten lapsi tuli koulusta työpaikalleni iltapäiväksi. Toimiston muu porukka suhtautui loistavasti, ja minulla on oma työhuone, joten kun lapsi oli siellä ja teki läksyjään ja pelaili ipadilla, niin ei se ketään erityisemmin häirinnyt.

Kyllähän tuo riippuu ihan työpaikasta, kuten joku aiemmin kirjoitti.

Vierailija
31/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:25"]

Ei missään tapauksessa sallittua ainakaan ellei työskentele yksin tai omassa yityksessä. Törkeää muita kohtaan.

[/quote]

Heh heh. Ei ole missään tapauksessa kiellettyä, ellei sitten turvallisuus tai hygienianäkökohdista. Kyllä meilläkin on joskus ollu konttorilla joku lapsi, mutta aika harvinaista (miesvaltainen työpaikka ja naiset jo niin vanhoja että ei ole enää kotona lapsia)

Vierailija
32/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi ollut kaksi päivää isänsä mukana töissä. Haluaa mennä, olisi kyllä muitakin paikkoja. Ja ei kuulu kenellekään. Firma on miehen oma, joten saa eipä tuo kenenkään maksaa pitäisi pompottaa, jos omansa tuo sinne. Firma on vielä sellainen, että mies tekee yksin töitä, joten edes palkollisia ei voi haitata. Asiakkaat on oma lukunsa, mutta työkin on sellaista, että asiakkaita ei käy kuin 1-2 päivässä ja asiat on lyhyitä.

Vierailija
33/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisten luulisi hyvinkin pärjäävän nämä muutaman päivän ittekseen. Jos eivät, on kasvatuksessa mennyt yksi tai kaksikin juttua vikaan.

Vierailija
34/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pienen koululaisen, eka-tokaluokkaisen ei todella tarvitse suoriutua koko päivästä yksin kotona. Iltapäivät koulun jälkeen tai aamut ennen koulun alkua vielä menettelevät.

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:06"]

Koululaisten luulisi hyvinkin pärjäävän nämä muutaman päivän ittekseen. Jos eivät, on kasvatuksessa mennyt yksi tai kaksikin juttua vikaan.

[/quote]

Vierailija
35/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:10"]Minusta pienen koululaisen, eka-tokaluokkaisen ei todella tarvitse suoriutua koko päivästä yksin kotona. Iltapäivät koulun jälkeen tai aamut ennen koulun alkua vielä menettelevät.

[/quote]
[/quote]

Koulun aloitusikä on suunniteltu niin, että sen ikäinen jo pärjää. Ihme pullamössölapsia nykypäivänä kasvaakin, kas kun on niin paljon ongelmia.

Vierailija
36/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun pieni koululainen ei pärjää yksin koko päivää sekä koko viikkoa, sille hoidetaan hoitaja... mua ei kiinnosta työni ohessa vahtia, viihdyttää ja kieltää näitä lapsukaisia...

Vierailija
37/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, musta ois niin kivaa jos töihin vois ottaa lapset mukaan, mutta olen työssä jossa se ei käy. Mun mielestä se on vaan piristävää. Jos kouluikäisen lapsen läsnäolo jonkun työpäivää häiritsee, kyseessä tuskin on se työpaikan suurin työnsankari kuitenkaan, lähinnä saattaa vauva-palstalle kirjoittelu työajalla häiriintyä kun lapsi on vieressä.

Vierailija
38/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:40"]

Nämä tapaukset ovat täällä nyt toista päivää.  Teenkö ls-ilmon?   :D

[/quote]

Ls-ilmoitus jos ne olisi yksin kotona;-)

Vierailija
39/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No, muissa sivistyneissä länsimaissa alle 12-vuotiaan yksin jättäminen on heitteillejättö. Revi siitä.

Sitäpaitsi lapsissa on eroja, toiset ovat omatoimisempia nuorempina, toiset arempia, ja tarvitsevat siksi enemmän aikuisen tukea. Ei siis kasvatusasia, vaan luonnekysymys.

Vierailija
40/66 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avokonttori ja kyllä mua häiritsisi, jos joku päättäisi tuoda lapsensa syysloman ajaksi mukanaan töihin. On meillä myös muutamia hiljaisia huoneita, mutta niitäkin ihmiset tarvitsee työntekoon, joten ei oikein ole paikkaa, johon sen koululaisenkaan voisi laittaa olemaan työpäivän ajaksi. Ja tylsäähän sille lapsellekin tulee konttorissa. Eli hätätilaiteita lukuunottamatta ei musta ole ok. Onneksi mulla ei myöskään työkaverit harrasta tollaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän