Miesystävä leveilee rahoillaan
Ihana miesystäväni on alkanut vähän ärsyttää. On minua huomattavasti varakkaampi, itse ole tavallisissa palkkatöissä. Nyt olen vähän tiukilla rahan kanssa, on ollut auton korjauskuluja sekä taloyhtiön linjastosaneerauksesta tulevia kuluja ja nämä ovat vähän minua stressanneet.
Mutta siis jos puhe tulee näistä kuluista, en siis niistä valita vaan kerron vaan mitä kaikki maksaa jne, niin hetken päästä mies saattaa alkaa puhumaan, että pitäisi varmaan ottaa tapaaminen sijoitusneuvojen kanssa kun turha makuuttaa rahaa tilillä. Tai muutoin hän saattaa alkaa pohtimaan miten laittaa rahat tuottamaan. ( hänellä on siis erittäin paljon varoja tilillä ja muuta omaisuutta).
Älkää nyt vain ymmärtäkö väärin, en todellakaan havittele miehen rahoja. Mutta minusta vaan on jokseenkin erikoista, että asiasta täytyy leveillä, tai ainakin siltä minusta tuntuu. Olen onnellinen kun mies on taloudellisesti riippumaton, mutta ei minullakaan huonosti mene, mutta tottahan se on, että meillä on eri elintaso. Emme siis asu yhdessä.
Jossain vaiheessa jo ajattelin, että jotenkin huomautan miestä, että minua ei oikeastaan kiinnosta hänen varallisuutensa ja kuinka hän sitä sijoittaa, mutta sitten mietin, että tuskimpa häntäkään kiinnostaa minun auton remonttikustannukset.
Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan, kommentteja.
Ja vielä, meillä on omat rahat, maksan kaikki kulut itse ja matkat ja muut hankinnat, kyse ei ole nyt siitä että havittelisin miehen rahoja vaan siitä, että miksi hänen täytyy korostaa varallisuuttaan vaikka olemme jo keski-ikäisiö ihmisiä.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän erikoiselta, että jos toisella on rahaa sijoitettavaksi yms. ja sulla pulaa, ja olette yhdessä, pariskunta, tms. niin eikö silloin olisi luonnollista mieheltä joka oikeasti rakastaa, tukea parhaan kykynsä mukaan naista? Jokainen kykyjensä mukaan. Hänellä on rahaa, sä voit tukea häntä omalla tavallasi, kannustaa, tarjota lämpöä ja tukea yms. , ei kaikkea tarvitse laskea samoilla mittareilla.
No niin, tulihan se sieltä.
Sanotaan, että parisuhde on yksinäiselle miehelle pelastus ja nainen on yksin onnellisempi. Mutta näin onnellisena sinkkumiehenä sanoisin, että parisuhde on useinmiten miesten tapauksessa LÄHES AINA kalliimpi vaihtoehto. Eli mies ei ainakaan hyödy mitään näistä yhteistalouksista jos puhutaan vain rahasta. Toki poikkeuksia on, mutta näin päin se menee useinmiten. Eli miessinkkuna todellakin menot on pienemmät. Tasa-arvo on silloin hyvä asia naiselle, kun nainen siitä hyötyy. Tiän, että saan alapeukkuja, koska ollaan naispalstalla, mutta tämä on faktaa. Jos puhutaan puhtaasti rahasta eikä muista tekijöistä mitä parisuhde tuo.
Kyllä. Jos puhutaan puhtaasti rahasta ja jos yksin asuessasi ja eläessäsi elämäntyylisi on sellainen, että käytät ilmaisjakelulehtisiä vessapaperina etkä käy koskaan vaikka kahvilla. Minustakin yksin asuvana naisena mikä hyvänsä suhdeviritelmä näyttäisi heti rahanmenolta. Varmaan sitä tulisi käytyä treffeillä muuallakin kuin luontopolulla ja luultavasti ehkäisyväline pitäisi uusia. Jompikumpi tai molemmat joutuisivat myös käyttämään rahaa matkustamiseen. Kaikki maksaa.
Tämän takia tänne ei kannata kirjoittaa, kun tulee näitä kärjistyksiä ja ihmiset suuttuu. Ilmeisesti osui ja upposi:)En ole todellakaan nuuka, mutta en niihin matkoihin tuhlaa tonneja ja remontoi jatkuvasti turhaan ja osta aina uusinta iphonea. Matkoissa mulle riittää se yksi kerta vuodessa. Mutta menenpäs tästä kakalle pyyhkimään takamukseni niillä ilmaislehtisillä:)
Jos liikkumiseen hulahtaa tonneja, niin silloin treffikumppanit todellakin asuvat liian kaukana toisistaan. Ikävää, jos kohdallesi on sattunut tällaisia suhteita. Toivottavasti oli mukava istunto. Mukavaa päivänjatkoa.
Voi luoja paratkoon. Väännä nyt sitten asia haluamallasi tavalla. Sovitaanko, että voitit? Nyt hyvä? Mulla mun mielipide ei tästä muutu, jos ei osata heittää mitään järkeviä argumentteja
Olisit heti sanonut, että sinulla on valmis mielipide, jota et halua muuttaa. Jos nyt jotain tuohon sanoisi, niin ehkä sellainen näkökulma, että jos tuntuu, että kaikki kumppanit ovat kovin ylläpidettäviä, niin voi olla niin, että siinä on jo tehty valintaa ja karsintaa. Sitä voi tykönänsä ihminen miettiä, mitkä ne valinnat ovat tai minkä valintojen kanssa se tuhlaileva elämäntapa on tullut kylkiäisenä. Naisistakin löytyy hyvin erilaisia suhtautumisia rahankäyttöön. Ei mulla muuta. Btw. lehtisten käyttämisessä vessassa ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap, mikä olisi ollut "oikea" tapa toimia?
Alkaa kanssasi voivottelemaan tilannetta? Iskeä povarista setelinippu pöydälle? Luvata, että hän maksaa? Kaatua maahan itkemään maailman epätasa-arvoa?
Tosi asiassa mies ei tiennyt miten reagoida sinua suututtamatta, joten hän alkoi puhua asian ohi omasta tilanteestaan. Josta sinä onnistuit närkästymään.
Aivan. Sosiaalisesti kyvyttömille ja tilannetajuttomille ihmisille pitäisi todellakin aina erikseen kertoa, että mikä olisi asianmukainen tapa toimia muiden ihmisten kanssa. Kun ei oma järki sano mitään, niin sille ei voi mitään. Tässä kuitenkin jatkoa ajatellen sinullekin muistilista, kun joku kertoo harmistaan:
- kuuntele, mitä hän sanoo
- osoita kiinnostusta hänen tilanteeseensa (katsekontakti, kysymykset, jne.)
- osoita empatiaa ("kuulostaapa kyllä kurjalta", ilmeet, eleet, äänenpainot)
- tarjoa apua, jos pystyt ja haluat tarjota sellaista apua, joka riippuu vain sinusta
- tarjoa neuvoja ainoastaan jos niitä pyydetään
- mikäli se on tilanteen kannalta sopivaa (väliaikainen tai pienehkö murhe), yritä rohkaista. Tämä ei välttämättä ole asianmukaista isompien kriisien, traumaattisten tapahtumien tai syvän surun kanssa, esim. läheisen kuolema, onnettomuus tai vakava sairastuminen.
- älä yritä kääntää tai peilata keskustelua itseesi tai muuhun aiheeseenUsko tai älä, nämä ovat useimmille aikuisille itsestäänselviä asioita. Ne tulevat selkärangasta, eivätkä tunnu ollenkaan luonnottomilta. Sosiaalisesti normaali ihminen on kiinnostunut muiden ihmisten kokemuksista ja tunteista, joten hänellä ei ole tarvetta käsitellä niitä mahdollisimman nopeasti "pois alta" tai ohjata keskustelua sellaisiin seikkoihin, joihin hän henkilökohtaisesti pystyy samaistumaan.
Ja miten tämä voivottelu edelleenkään parantaa sitä tilannetta? Nainen saa pelkästään tyhjiä korulauseita.
Miehet on rationaalisia ja ratkaisukeskeisiä. Harva jaksaa lähteä tommoiseen hyödyttömään voivottelukerhoon mukaan. Miehet nykyään näinä tasa-arvon aikoina odottavat myös naisilta kykyä rationaalliseen ja ratkaisukykyiseen ajatteluun ja mieleen.
Ei ole naisten ajattelukyky paljoa kehittynyt 50-luvulta, jos nainen eniten kaipaa ongelmaansa tyhjiä, mutta empaattisen kuuloisia korulauseita.
Tämän ymmärtämiseen meni mulla pitkään. Naisia ei kiinnosta tippaakaan ratkaisut ongelmaan (ellei mies ne itse tee), vaan empatia (lässytys).
Kun lopetin ratkaisujen etsimisen ja aloin voivotella mukana, niin naiset oli tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kanssasi voivottelemaan tilannetta? Iskeä povarista setelinippu pöydälle? Luvata, että hän maksaa? Kaatua maahan itkemään maailman epätasa-arvoa?
Tosi asiassa mies ei tiennyt miten reagoida sinua suututtamatta, joten hän alkoi puhua asian ohi omasta tilanteestaan. Josta sinä onnistuit närkästymään.
Aivan. Sosiaalisesti kyvyttömille ja tilannetajuttomille ihmisille pitäisi todellakin aina erikseen kertoa, että mikä olisi asianmukainen tapa toimia muiden ihmisten kanssa. Kun ei oma järki sano mitään, niin sille ei voi mitään. Tässä kuitenkin jatkoa ajatellen sinullekin muistilista, kun joku kertoo harmistaan:
- tarjoa apua, jos pystyt ja haluat tarjota sellaista apua, joka riippuu vain sinusta
- mikäli se on tilanteen kannalta sopivaa (väliaikainen tai pienehkö murhe), yritä rohkaista. Tämä ei välttämättä ole asianmukaista isompien kriisien, traumaattisten tapahtumien tai syvän surun kanssa, esim. läheisen kuolema, onnettomuus tai vakava sairastuminen.
- älä yritä kääntää tai peilata keskustelua itseesi tai muuhun aiheeseenUsko tai älä, nämä ovat useimmille aikuisille itsestäänselviä asioita. Ne tulevat selkärangasta, eivätkä tunnu ollenkaan luonnottomilta. Sosiaalisesti normaali ihminen on kiinnostunut muiden ihmisten kokemuksista ja tunteista, joten hänellä ei ole tarvetta käsitellä niitä mahdollisimman nopeasti "pois alta" tai ohjata keskustelua sellaisiin seikkoihin, joihin hän henkilökohtaisesti pystyy samaistumaan.
Ja miten tämä voivottelu edelleenkään parantaa sitä tilannetta? Nainen saa pelkästään tyhjiä korulauseita.
Miehet on rationaalisia ja ratkaisukeskeisiä. Harva jaksaa lähteä tommoiseen hyödyttömään voivottelukerhoon mukaan. Miehet nykyään näinä tasa-arvon aikoina odottavat myös naisilta kykyä rationaalliseen ja ratkaisukykyiseen ajatteluun ja mieleen.
Ei ole naisten ajattelukyky paljoa kehittynyt 50-luvulta, jos nainen eniten kaipaa ongelmaansa tyhjiä, mutta empaattisen kuuloisia korulauseita.
Naisten ajattelukyky on aina ollut sellainen, että he osaavat kyllä pyytää neuvoja mikäli kaipaavat niitä. Toisille sen sijaan tuntuu olevan aivan mahdottoman hankalaa käsittää, että heidän timanttisia ratkaisuehdotuksiaan tai ohjeitaan ei joka asiaan kaivata. Kas, kun se toinen ihminen itse on usein huomattavasti pätevämpi keksimään ja arvioimaan parhaita toimintamalleja omaan tilanteeseensa. Ei hän kerro asiasta sinulle siksi, että ajattelee sinun älyllisen kapasiteettisi tai ratkaisukeskeisen asenteesi mahdollisesti helpottavan hänen tilannettaan. Näinkin perustavanlaatuinen asia tietysti saattaa jäädä ymmärtämättä ihmiseltä, joka kroonisesti olettaa olevansa pätevämpi, terävämpi, kokeneempi tai jotenkin tehokkaammin ongelmaa käsittelevä kuin keskustelukumppaninsa.
Apua tietysti voi ja kuuluukin tarjota pyytämättä, jos sitä haluaa antaa. Ja ihan kaikilla sukupuolesta riippumatta on oikeus odottaa muilta empatiakykyä, tilannetajua, kuuntelutaitoja ja alkeellisia sosiaalisia käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti liian vaikeaa sanoa ääneen miehelle "hei et viitsis leveillä niillä rahoillas kun mä mietin miten maksan ton autonraadon korjauksen"?
Sen sijaan ihmetellään asiaa mammafoorumeilla.
Jos saisit suusi auki ja tuon sanottua miehelle, luultavasti 1) hän tarjoutuisi maksamaan sen toyotasi remontin 2) alkaisi kettuilemaan lisää ja osoittautuisi idiootiksi jonka voisit lempata ja jatkaa elämää eteenpäin.
Syvällisemmin tämän takia varmaan oletkin persaukinen kun et saa suutasi auki oikeissa paikoissa elämässä...
MIten sitä muuten saisi aikaan taas yhden ketjun aiheesta mies on sika.
Vierailija kirjoitti:
Taidan ymmärtää mistä puhut. Minulla on kaverina parikin tällaista henkilöä. Jos totean vaikka, että olipa hurja hammaslääkärilasku, niin tyyppi raottaa lompakkoa, jossa on 1000- 2000 € käteisenä. Tai toiselle, että eipä mennyt auto taaskaan katsastuksesta läpi niin mainitaan heti omasta autosta kuinka se on aina mennyt läpi ekalla eikä ole koskaan ollut mitään vikaa.
Kyseessä on kuitenkin mielestäni mukavat ja fiksut tyypit eikä tuollaisista pikkuasioista tule ärsyyntyä. Pitäisi olla onnellinen, että toisella on asiat kunnossa. Joskus se on vaan väsyttävää, jos itsellä kaikki menee päin persettä ja toisen pitää kaikessa osoittaa paremmuutta.
Arvaa koe tällaista marinaa kiva kuunnella. Ensi kerralla kannattaa pitää suu kiinni, niin ei tarvii kuunnella leveilyäkään.
En ehtinyt lukea koko ketjua läpi, mutta kuinka tuore suhde on? Voisiko olla että mies yrittää tehdä sinuun vaikutuksen? Muhun on useampi mies yrittänyt tehdä vaikutusta omaisuudellaan tai palkallaan. Oikeastaan kun mietin niin melkein suurempi osa niistä joita olen tapaillut. Ehkä he ovat ajatelleet että minä olisin vaikuttunut rahasta, tai sitten he ajattelevat että naiset yleensäkin ovat. Tuo on sellaista ihme pörhentelyä vähän niinkuin lihasten pullistelua naiselle.
Feidaan rahalla leveilijät heti paikalla.
Toisaalta feidaan myös laskuistaan yms. köyhyydestään inisijät.
Rahasta puhutaan vasta siinä vaiheessa, kun mietitään yhteistä asumista jne. Ja teillehän sitä ei ole tulossa, kun käsityksenne koko rahasta on niin toisistaan poikkeava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ymmärtämiseen meni mulla pitkään. Naisia ei kiinnosta tippaakaan ratkaisut ongelmaan (ellei mies ne itse tee), vaan empatia (lässytys).
Kun lopetin ratkaisujen etsimisen ja aloin voivotella mukana, niin naiset oli tyytyväisiä.
Ratkaisuja yleensä pyydetään, jos niitä halutaan toiselta. Niiden tarjoaminen pyytämättä, niin että vain esittää niitä eikä tee mitään, on pätemistä, jota ihmiset yleensä inhoavat. Jos sekoitat empatian lässytykseen, on ihmissuhdetaidoissa vielä lisääkin opeteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
No minusta se tuntuu vähän leveilyltä kun hän tietää oman tilanteeni ja että nyt on vähän tiukempaa niin miksi siinä tilanteessa mainostaa miten hänellä kyllä rahat riittää. Eikö se siinä tilanteessa ole vähän epäkorrektia? Korostaa, että onneksi on oma tilanne niin hyvä, ei tarvitse murehtia tuollaisia, saati tehdä itse mitään vaan voi teettää kaikki työt muilla.
Niin minusta se tuntuu vähän epäkorrektilta.
AP
Ajattele asiaa siltä kantilta että hän antaa kautta rantain sinun ymmärtää että ei tässä mitään hätää ole. Tiukan paikan tullen hän avittaa sinua niin ettet kuole nälkään ja että pystytte yhdessä tekemään kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivän paras vitsi on tämä onnelliseksi sinkkumieheksi itseään tituleeraava. Yeah right, onnelliset sinkkumiehet hengaakin vauvapalstalla inttämässä parisuhdeongelmista :D
Olen eri, mutta miksi ei siinä missä muutkin ihmiset täällä? En minä ainakaan koe tätä vauvapalstaksi van aihe vapaa -palstaksi, jonne eksyin Iltasanomien sivuilta muistaakseni.
Mä olen myös joskus ollut hetken parisuhteessa leveilijän kanssa. Alla oli oltava uusi Audi, tietyn merkin vaatteet ym. ulkoiset puitteet kunnossa.
Mutta outoa oli se, että hän asui vuokralla noin 20 neliön "läävässä" jossa oli vain sänky ja tv tason päällä. Ei mitään muuta.
Jälkeenpäin mietin, että taisi leveilyt olla vain ison egon pönkitystä eikä hänen palkkansa itseasiassa tainnutkaan olla sitä mitä hän reteästi kertoi.
Tuollaisten kanssa ei kannata saman katon alle päätyä. Ties vaikka laittavat naisen maksamaan kaikesta jollain tyhmillä verukkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle, onko sulla menkat ? Silloinhan mikään ei ole hyvin ..
Ap on mies.
Mikä ihme siinä on, ettei sille miehelle voi suoraan asiasta sanoa? "Musta tuntuu, että raha on sulle tärkeää, kun tuot sitä esiin aika paljon" tai "mua on vaivannut, kun tuntuu, että haluat tuoda esiin sitä, miten paljon rahaa sulla on verrattuna muhun ja se tuntuu pahalle".
Ei tarvitse olla kiltti ja hautoa ajatuksia ja ärsytyksiä pään sisällä, vaan kaikesta voi ja pitää puhua. Kyse voi olla väärinymmärryksestä, erilaisista arvoista tai vain siitä, että toinen on ilkeä. Oli mikä oli, asia pitää selvittää.
Harmi että vain rahalla nähdään nykyään yhteiskunnassa joku arvo. Hyvää sydäntä, älyä, sivistystä tai muitakaan hyviä piirteitä ihmisessä ei voi kuitenkaan ostaa ja vasta ne ratkaisevat kaiken. Varsinkin kyky nauttia pienistä asioista elämässä on edellytys sille, että voi olla tasavertainen kaveri aivan kenen tahansa kanssa.
Anna miehen nauttia rahoistaan ja sijoituksistaan. Jos minulla olisi vastaavasti paljon rahaa ja sijoituksia olisin aivan innoissaan asiasta. Hehkuttaisin varmaan miehelleni viikottain asiasta.
Päivän paras vitsi on tämä onnelliseksi sinkkumieheksi itseään tituleeraava. Yeah right, onnelliset sinkkumiehet hengaakin vauvapalstalla inttämässä parisuhdeongelmista :D