Mitä tuli peruskoululuokkasi priimuksista aikuisina?
Mihin ammattiin ja asemaan päätyvät, olitko yllättynyt?
Kommentit (69)
Oikeustieteiden maisteri, en tiedä missä on töissä.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:22"]
Toisesta priimuksesta tuli englanninkielen kääntäjä ja toisesta useiden kaupankassalla vietettyjen välivuosien jälkeen sairaanhoitaja. Molemmat hienoja ammatteja, mutta jännä sinällään, että luokan keskiverto-oppilaiden joukossa tuli mm. yhteiskuntatieteiden tohtori, lakimies sekä alansa huippu erikoislääkäri.
[/quote]
Eihän se peruskoulumenestys aina korreloi kunnianhimon kanssa, peruskoulussa saa lahjakkaat vielä niin helposti hyviä numeroita. Keskiverrommat oppivat ehkä helpommin että menestyksen eteen pitää nähdä vaivaa.
Meillä näkyy peruskouluporukassa selkeä jakauma niihin jotka rakensivat määrätietoisesti ns. järkevän uran ja niihin jotka lähtivät ehkä vähän liiankin rohkeasti vain sen perään mikä kiinnosti. Kaksi lähti opiskelemaan musiikkia, nyt työttömiä, yksi lähti taidealalle ja luki sen jälkeen sosiologiaa ja lopulta tradenomiksi.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:32"]
En muista ketä oli priimuksia. Enkä toisaalta ole yhteyksissäkään että tietäisin.
Meneekö ihmiset oikeesti joihinkin luokkakokouksiin? Vai mistä te nää toisten ammatit niin tarkkaan tiedätte?
[/quote]
Kyllä, ja aika monella on vanhoja luokkakavereita facebook-kavereina. Se on jännää nähdä mihin elämä on ihmiset kuljettanut!
Meidän luokalla oli kaksi kympin tyttöä. Toisesta tuli psykologi ja toisesta lakimies. Odotin ehkä heistä jotain bielä suurempaa.
Mä tulen pikkukaupungista, niin toki tiedän aika suurelta osin, mihin ihmiset päätyivät. Peruskoulun priimusten kanssa jatkettiin toki sit vielä samaan lukioon. Osan kanssa olen edelleen ystävä, ja ne pitää taas yhteyttä johonkin toiseen yms. Ja suomi on niin pieni, että ihmisiiin törmää. Olen yhden luokkakaverini kanssa samassa työpaikassa, yli 400 km päässä kotikaupungista. Toinen koulukaveri on viereisessä rakennuksessa töissä.
Sivari.
Sen jälkeen siitä tuli joku syöpätieteen professori, joka kai keksii kohta lääkkeen syöpään ulkomailla yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:30"]
Toisesta priimuksesta tuli englanninkielen kääntäjä ja toisesta useiden kaupankassalla vietettyjen välivuosien jälkeen sairaanhoitaja. Molemmat hienoja ammatteja, mutta jännä sinällään, että luokan keskiverto-oppilaiden joukossa tuli mm. yhteiskuntatieteiden tohtori, lakimies sekä alansa huippu erikoislääkäri.
[/quote]Mutta eikö ole hienoa että motivaatiolla ja viitsimisellä pärjää pitkälle, ettei aina tarvitse olla huippulahjakas? Moni myös kompastuu siihen lahjakkuuteensa, lähes kaikessa mennään siitä mistä aita on matalin kun yrittämättäkin pärjää :(
[/quote]
Voi olla muitakin syitä kasin keskiarvoon peruskoulussa, esim. hikarileiman välttäminen tai suuri kiinnostus vastakkaiseen sukupuoleen, eikä koulunkäyntiin.
T: kasin oppilas peruskoulussa, vitosen oppilas yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:32"]
En muista ketä oli priimuksia. Enkä toisaalta ole yhteyksissäkään että tietäisin.
Meneekö ihmiset oikeesti joihinkin luokkakokouksiin? Vai mistä te nää toisten ammatit niin tarkkaan tiedätte?
[/quote]
Facebook, koulukaverit -nettipalvelu, Google ja yhteinen kaveri joka "yhdistää" meidät, vaikka itse en olekaan kaikkien anhojen koulukaverieni kaveri. Ei mitään salapoliisin hommaa, vaikka ei kavereita olisikaan.
Yhteiskuntatieteiden maisteri ,töissä henkilöstöalalla:) oon alle 30 ja ja.oli 9.8 peruskoulussa.oisin päässyt varmasti vaikka minne mutta tää on vaan mun juttu!
Olin peruskoululuokkani priimus. Minusta tuli kielenkääntäjä ja alisuoriutuja. Tiedän monta muutakin kääntäjää, johon pätee aivan sama kuvaus.
lääkäri, kemisti, biologi, lakimies ja minusta itsestäni tuli yhteisöpedagogi. olen vissiin se priimusten musta lammas kun en jaksanut yliopistoa käydä vaikka sinne pääsinkin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:46"]
Olin peruskoululuokkani priimus. Minusta tuli kielenkääntäjä ja alisuoriutuja. Tiedän monta muutakin kääntäjää, johon pätee aivan sama kuvaus.
[/quote]
Olen aina ollut sitä mieltä, että kääntäjänä pääsee hyville palkoille loppujen lopuksi aika helposti. Stressiä tulee korkeintaan työmäärästä, kielen hallittuaan sen hallitsee, etenkin jos on saanut asua ulkomailla sitä opiskellen.
Millainen toi koulukaverit-sivusto muuten on?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:30"]
[/quote]Mutta eikö ole hienoa että motivaatiolla ja viitsimisellä pärjää pitkälle, ettei aina tarvitse olla huippulahjakas? Moni myös kompastuu siihen lahjakkuuteensa, lähes kaikessa mennään siitä mistä aita on matalin kun yrittämättäkin pärjää :(
[/quote]
Voi olla muitakin syitä kasin keskiarvoon peruskoulussa, esim. hikarileiman välttäminen tai suuri kiinnostus vastakkaiseen sukupuoleen, eikä koulunkäyntiin.
T: kasin oppilas peruskoulussa, vitosen oppilas yliopistossa.
[/quote]Varmasti. Tarkoitinkin heitä joilla oikeasti on alisuoriutumista joka jatkuu läpi elämän. Heitäkin on.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:46"]
[/quote]
Olen aina ollut sitä mieltä, että kääntäjänä pääsee hyville palkoille loppujen lopuksi aika helposti. Stressiä tulee korkeintaan työmäärästä, kielen hallittuaan sen hallitsee, etenkin jos on saanut asua ulkomailla sitä opiskellen.
[/quote]
Ai? Mun tietääkseni kääntäjien työtilanne on melko huono ja trendinä on että käännökset teetätetään usein alan opiskelijoilla huonolla palkalla. Tietty riippuu kielestä.
En tiedä vielä ihan tarkkaan. Olen nyt 45. Parilla alalla haluaisin tehdä uraauurtavaa työtä oikein koko rahan edestä, mutta kumpikaan ei elätä välttämättä pitkään aikaan jos koskaan. On meinannut usko loppua, kun tässä iässä alkaa olla liikaa realismia ja tajuaa itse, että taustatuki ei ole riittävä ja taisteluarpiakin saattaa olla liikaa.
Muista tuli taiteilija, lääkäri, narkki, oopperalaulaja, kahdesta en tiedä.
Samaa olin tulossa sanomaan. Nykyään valitettavan aliarvostettu ja alipalkattu ammatti. T: Kielenkääntäjälehtorin tytär
Minusta tuli opettaja niin kuin olin aina haaveillut.
Yksi opiskelee hammaslääkäriks, yhdellä oma firma, öööö mitähän vielä. Yksi mäkkärissä töissä ja pyrkii joka vuosi teatterikorkeaan, yksi opiskelee opettajaksi.