Kaverin lapsen synttäreillä koettua
Kaverin lapsella oli synttärit paikassa, jonne oli noin 20 km. Sovimme, että olemme molemmat kuskeja ja otamme kutsuvieraita molemmat autoihimme. Oma poikani oli myös vieraiden joukossa. Automme on aika vanha, kun taas kaverillamme on uudempi ja ns. hienompi auto. Jo heidän pihassa tuli pientä kisaa siitä, kuka pääsee siihen kaverin autoon ja kuka joutuu "tohon vanhaan romuun" eli meidän autoomme. Olin aika äimistynyt, että näin suoraan sanotaan. Kyseessä siis 10-vuotiaat pojat.
Perillä automme jatkui puheenaiheena. Yksi pojista, todella varakkaan perheen poika, varsinkin jaksoi jankuttaa "rämisevästä romusta", jonka kyytiiin kukaan ei kotimatkalla halua. Se aiheutti paljon naurua ja poika jatkoi ja jatkoi ja kohta pari, kolme yhtyi ivailuun.
En todella tiennyt, mitä vastata. Mikään hassun naseva vastaus ei tullut mieleeni. Oma poikani oli vähän vaisu ja kiusaantunut koko ajan siellä synttäreillä ja minun sisälläni KIEHUI. Kerroin kaverilleni poikien käytöksestä ja hän nauroi vain että joo, heidän autoon ei nyt vaan mahdu kaikki.
Jotenkin se päivä meni ja tuli kotimatkan aika ja juuri se tilanne tuli, että kukaan ei halunnut meidän autoomme ja kaverini keksi loistoidean ARPOA, kuka "joutuu matkustamaan Pirjon autolla kotiin."
Kotona melkein jo itkin kiukusta, niin nolattu olin. Vai olenko nyt ihan yliherkkä?? Minusta kaverin olisi pitänyt puhaltaa peli poikki ja ja ojentaa poikia heti, kun auton pilkka alkoi, eikä vain korostaa sitä noin tyhmästi.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (206)
Epäkohtelista käytöstä. Todella huonosti kasvastettuja ihmisiä.
Tuon ikäisten poikien käytös on toisinaan erittäin alkeellista. Olen pahoillani, että jouduitte asiattoman kommentoinnin kohteeksi.
Kaverisi olisi pitänyt ehdottomasti sanoa jotain pojille. Ihmettelen eniten ns. aikuisen ihmisen käytöstä.
Minä olisin jättänyt idiootit arpomaan keskenään ja lähtenyt hymyillen kotiin oman lapseni kanssa. Kakarat saisivat kävellä tai lässyvanhemmat keksiä jonkin kyydin, tekstarin olisin laittanut ja siinä sitten olisivat saaneet sumplia. Kasvattakoon kakaransa saata.
siis kasvattakoon kakaransa saatana.
Tuossa tilanteessa kun alettiin puhua arpomisesta, olisit voinut ottaa poikasi ja lähteä keskenänne. Olisi kaverisi saanut keksiä kyydit mistä lystää, kun ei tuon vertaa ollut selkärankaa että olisi laittanut pisteen ilkkumiselle. Ei tarvitse sietää nöyryytystä, varsinkin kun olit auttamassa kaveriasi.
Mulle on käynyt sama juttu. Mä ajoin silloin Fiatia ja toisen lapsen äiti Jaguaria. Oltiin kumpikin kuskeina lapsiporukalle ja voitte arvata, että Jaguarin kyytiin halusi kaikki ja mun autosta nuristiin ja ei kelvannut ja lopulta mun lastakin haukuttiin köyhäksi ja pahoitettiin muutenkin hänen mielensä totaalisesti. Mä en jaksanut enää ja soitin lasten vanhemmille, että nää muuten tahtoo kävellä kotiin. Joka ikinen vanhempi oli sitä mieltä, että anna kävellä, oppiipahan tavoille. Jos asuttais kaupungissa olisin niellyt kiukkuni ja antanyt kyydin kotiin, mutta onneksi paikka on rauhallinen ja täällä asuu enemmän poroja, kuin ihmisiä, eikä isoja teitä ole niin uskalsin vanhempien luvalla päästää ne kävelemään. Välimatkat täällä on pitkät.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:46"]
Poikani luokkakaveri on kerran vastaavassa tilanteessa laitettu kävelemään. Hän katosi. Lapsen äiti soitti pari tuntia sovitun kotiintuloajan jälkeen synttärisankarin äidille, josta alkoi soittorumba, jonka päätteeksi tiedettiin se, että lapsi oli jätetty metsäiselle taipaleelle, koska hän oli puhunut rumasti. Poliisille soittamista pähkäiltiin joskus iltakymmeneltä ja pohdittiin , mitä lapselle on voinut tapahtua. Se oli varmaan hieno tunne sille äidille, joka oli menettänyt hermonsa.
Tosiasiassa lapsi oli soittanut isälleen, joka oli noutanut pojan kotiin. Perheen antama pieni näpäytys oli ihan paikallaan aikuiselle, joka jättää lapsen keskelle ei mitään antaakseen tälle opetuksen.
[/quote]
Itse en lapsena olisi kehdannut soittaa vanhemmilleni tuollaisessa tilanteessa, satikutiahan siitä olisi tullut jos olisin puhunut rumasti. Olisin kiltisti kävellyt kotiin enkä olisi hiiskunutkaan asiasta. Toivottavasti onnistun opettamaan lapsilleni enemmän kunnioitusta kuin tämän viestin vanhemmat...
Ehkei se kaverisi ajatellut, että autolla on väliä. Kyllähän lapset aina kisailevat esim. kuka pääsee etupenkille, eikä se ole mikään loukkaus takapenkin omistajaa kohtaan. Lapset aina haluavat samaa keskenään. Jos vaihtoehtoina olisi ollut kupla tai "tavallinen" auto, niin kaikki olisivat voineet haluta kuplaan, koska se on jännittävämpi. Arvonta on reilu tapavailta kuka menee mihinkin autoon. Tietysti jos autoasi pilkattiin niin se oli asiatonta.
Ymmärrän hyvin, että on tuossa tilanteessa ällikällä lyöty. Yksi keino olisi ollut mennä niitten eteen ja sanoa, että toi tuntuu tosi pahalta, että se poika toistaa sitä asiaa, että on nyt selvää, ettei teillä mikään uusi auto ole, mutta tuolla tavoin ei ole soveliasta puhua. Olisi ollut opetus lapsellekin. Kaverisi on ylpeä hienosta autostaan eikä ole empatiaa. Jälkikäteen ei mitään voi enää. Hyväksy tilanne ja oma raivosi, ota ne vastaan, anna anteeksi itsellesi ja heille, näin sit eteenpäin vahvempana.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:46"]
Poikani luokkakaveri on kerran vastaavassa tilanteessa laitettu kävelemään. Hän katosi. Lapsen äiti soitti pari tuntia sovitun kotiintuloajan jälkeen synttärisankarin äidille, josta alkoi soittorumba, jonka päätteeksi tiedettiin se, että lapsi oli jätetty metsäiselle taipaleelle, koska hän oli puhunut rumasti. Poliisille soittamista pähkäiltiin joskus iltakymmeneltä ja pohdittiin , mitä lapselle on voinut tapahtua. Se oli varmaan hieno tunne sille äidille, joka oli menettänyt hermonsa.
Tosiasiassa lapsi oli soittanut isälleen, joka oli noutanut pojan kotiin. Perheen antama pieni näpäytys oli ihan paikallaan aikuiselle, joka jättää lapsen keskelle ei mitään antaakseen tälle opetuksen.
[/quote]Ja mistäpä tietää totuuden tuosta tapahtumasta. Asiat usein tuppaavat muuttumaan matkan varrella..
Osa vastauksista kertoo, ketkä kasvattavat kyseisiä ääliöitä.
Kun on vanhemmille annettu järkeä lusikalla, niin eipä sitä lapsillakaan ole.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:56"]
Ehkei se kaverisi ajatellut, että autolla on väliä. Kyllähän lapset aina kisailevat esim. kuka pääsee etupenkille, eikä se ole mikään loukkaus takapenkin omistajaa kohtaan. Lapset aina haluavat samaa keskenään. Jos vaihtoehtoina olisi ollut kupla tai "tavallinen" auto, niin kaikki olisivat voineet haluta kuplaan, koska se on jännittävämpi. Arvonta on reilu tapavailta kuka menee mihinkin autoon. Tietysti jos autoasi pilkattiin niin se oli asiatonta.
[/quote]Nimenomaan pilkattiin. Siksihän se toinen vanhempi järjesti sen ääliömäisen arvonnan kun ketään ei voinut pakottaa "romun" kyytiin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:28"]
Mikä auto aplla sitten on? Mulla on 330bmw vm. 2003 ja vieläpä farmari mutta lapset viihtyvät kyydissä koska auto kiihtyy niin hyvin.
[/quote]
Missä muuten kiihdyttelet? Suomessa taitaa olla suurimmat sallitut nopeudet 100 km/h. Taajamissa alle 50 km/h.
Ap, mikset itse ojentanut poikia? Pakenet omaa vastuutasi. Ja taisi kalahtaa pilkka egoosi.
Onneksi ei ole autoa ollenkaan niin eipähän ole tuollaisia typeriä ongelmiakaan.
vittu kun laitoin VAHINGOSSA yläpeukun viestiin nro 61, jossa kerrotaan huonostikasvatetun kakaran metsätiellä jättämisestä :(
Provoksi paljastui tämäkin, kun ap kommentoi että kaikki pojat olivat tuoneet omat korokkeensa mukana. HAHHAH. En usko hetkeäkään, että 10 - 11v pojat käyttävät enää korokkeita autossa saatikka kehtaisivat raahata omat korokkeet mukana vieraan auton kyytiin mennessä. Jotain rajaa hei!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:18"]
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.
[/quote]Tästäkö nyt oli kyse?
[/quote]Niin. AP:n auto on vanha, rämisi ja kolisi, siinä kaikki. Ei kukaan valittanut että ei uskalla olla ap:n kyydissä vaan ivasivat kun auto on VANHA. Miksi te jotkut vanhemmat puhutte aidanseipäistä kun pitäisi puhua aidasta? Pointti oli se mikä on oikeata käytöstä ja te puollatte ivaamista ja perustelette sen olemattomilla "faktoilla".
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:06"]
Provoksi paljastui tämäkin, kun ap kommentoi että kaikki pojat olivat tuoneet omat korokkeensa mukana. HAHHAH. En usko hetkeäkään, että 10 - 11v pojat käyttävät enää korokkeita autossa saatikka kehtaisivat raahata omat korokkeet mukana vieraan auton kyytiin mennessä. Jotain rajaa hei!
[/quote]Mutta kun ne vanhemmat pakottaa. Ne jotka täällä hysteerinä vaahtoavat.
Mää oisin ainakin sinun kenggissäsi sanonut lapsille, että tulette kyytiin tai kävelette. Tai kuten joku jo ehdottikin, että ne jotka meni viimeksi kaverin kyydissä tulee nyt mun kyytiin. Kyllä aikuisen pitää vähän uskaltaa sanoa, jos tilanne menee noin typeräksi.
"Laiton kyyti"... huhhuh mitä tekstiä.. Ei ihme että lapsista kasvaa ilkkujia ja koulu- ja työpaikkakiusaajia.