Kaverin lapsen synttäreillä koettua
Kaverin lapsella oli synttärit paikassa, jonne oli noin 20 km. Sovimme, että olemme molemmat kuskeja ja otamme kutsuvieraita molemmat autoihimme. Oma poikani oli myös vieraiden joukossa. Automme on aika vanha, kun taas kaverillamme on uudempi ja ns. hienompi auto. Jo heidän pihassa tuli pientä kisaa siitä, kuka pääsee siihen kaverin autoon ja kuka joutuu "tohon vanhaan romuun" eli meidän autoomme. Olin aika äimistynyt, että näin suoraan sanotaan. Kyseessä siis 10-vuotiaat pojat.
Perillä automme jatkui puheenaiheena. Yksi pojista, todella varakkaan perheen poika, varsinkin jaksoi jankuttaa "rämisevästä romusta", jonka kyytiiin kukaan ei kotimatkalla halua. Se aiheutti paljon naurua ja poika jatkoi ja jatkoi ja kohta pari, kolme yhtyi ivailuun.
En todella tiennyt, mitä vastata. Mikään hassun naseva vastaus ei tullut mieleeni. Oma poikani oli vähän vaisu ja kiusaantunut koko ajan siellä synttäreillä ja minun sisälläni KIEHUI. Kerroin kaverilleni poikien käytöksestä ja hän nauroi vain että joo, heidän autoon ei nyt vaan mahdu kaikki.
Jotenkin se päivä meni ja tuli kotimatkan aika ja juuri se tilanne tuli, että kukaan ei halunnut meidän autoomme ja kaverini keksi loistoidean ARPOA, kuka "joutuu matkustamaan Pirjon autolla kotiin."
Kotona melkein jo itkin kiukusta, niin nolattu olin. Vai olenko nyt ihan yliherkkä?? Minusta kaverin olisi pitänyt puhaltaa peli poikki ja ja ojentaa poikia heti, kun auton pilkka alkoi, eikä vain korostaa sitä noin tyhmästi.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (206)
Mun mielestä ap on kyllä harvinaisen avuton, jollei itse saanut ilkkumista loppumaan. Ei siihen mitään nasevia letkautuksia tarvita, vaan ihan vain ilmoitus, että tuo on huonoa käytöstä, ole hyvä ja lopeta se.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:18"]
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.[/quote]Olisitko antanut 133cm lapsesi pilkata vanhaa autoa?
[/quote]
Ei vaan olisin vaatinut 133 cm mittaiselle lapselleni laillisen kyydin. Ap rikkoi lakia, jos hän kuljetti 20 km poikia miettimättä sitä, että osalla olisi pitänyt olla istuinkoroke. Kalliiimmissa nykyautoissa tuo ei ole ongelma, koroke on vakiovarusteena.
[/quote]
Sinun vanhempana olisi tullut se "laillinen kyyti" järjestää, ei vaatia sitä muilta.
[/quote]
Jos lapseni kutsutaan synttäreille, niin oletan , että minulle kerrotaan synttäreiden pitopaikka. Nyt ap lähti kyytimään poikia synttärisankarin (?) pihasta, joten nähtävästi kutsujen mukaan synttärit olisivat siellä. Hankala järjestää kyytiä 20 km matkalle, jos ei edes tiedä, että lapsia lähdetään kuljettamaan muualle.
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.[/quote]Olisitko antanut 133cm lapsesi pilkata vanhaa autoa?
[/quote]
Ei vaan olisin vaatinut 133 cm mittaiselle lapselleni laillisen kyydin. Ap rikkoi lakia, jos hän kuljetti 20 km poikia miettimättä sitä, että osalla olisi pitänyt olla istuinkoroke. Kalliiimmissa nykyautoissa tuo ei ole ongelma, koroke on vakiovarusteena.
[/quote]Missä kohtaa kävi ilmi että kyytiläiset olivat lyhyitä?
Onneksi meilläkin on kalliit autot,ei tarvitse sun lailla hävetä ;-)
Oli kallis auto tai ei, niin urpo olet silti :)
Ap, olisit soittanut poikien vanhemmat hakemaan, jos kyyti ei kelpaa. Tuollainen käytös 10 vuotiaalta on täysin tietoista ja kotona opittua. Jos oma 10 vuotias tyttöni tekisi noin, puhuttelu ja rangaistus seuraisi välittömästi. Jos jotain inhoan, niin ylimielisyyttä. Olen oman työurani aikana nähnyt niin usein sen, miten maallinen häviää kuin tuhka tuuleen.
Ja sille turvaistuimesta maininneelle pakko todeta, että toivottavasti sinulla on aikaa kuskata pikku prinssiäsi kaikkiin harrastuksiin. Itse en kyllä sun pienikokoista lasta varten ottaisi omaan autoon istuinta. Onneksi oman tytön treeneissä ei ole tuollaisia turvallisuusfriikkejä. Kai sillä on koulumatkalla kypärä päässä, ettei vaan tipu käpy päähän :)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:14"]
Olisitten panneet ne pilkkakirveet kävelemään kotimatkalla, kun kerran kyyti ei kelvannut. Muutama kilometri tienlaitaa olisi tehnyt eetvarttia. Vanhakin auto olisi sen jälkeen kelvannut.
[/quote]
Soitto kotiin, vanhempi hakemaan ja ap:lle syyte heitteillejätöstä. Vanhemmilla myös oikeus vaatia korvauksia. Ehdottomasti kannattaa laittaa vieraat lapset kävelemään, koska jos jotain olisi sattunut, olisi ap ollut syytettynä, ei ne lapset.
[/quote]Miksi ne vanhemmat antoivat lastensa lähteä romukasan kyytiin jos se oli niin kamalaa? Olisivat vaikka maksaneet taksin kullannupuillensa.Mieluiten cadillacin.
[/quote]
Koska kukaan ei maininnut, että kyydin tarjosi ap - ilman turvavöitä.
[/quote]Eivätkö muut vanhemmat nähneet kun lapsia tultiin hakemaan? Eikö heitä kiinnostanut edes tietää kuka on kuskina? Ilman turvavöitä? Se ei ole laillista nykyään. Eikö ap:n autossa ole turvavöitä?
[/quote]
Eiköhän ne vanhemmat olisi olleet valmiita itsekin lapsensa kunnon autoilla kuljettamaan, jos olisivat nähneet vaihtoehdot.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:12"]
Voin vain kuvitella miltä tuo livenä tuntunut. Surullinen tarina :(
[/quote]
Samanlaisessa tilanteessa pysäytin auton tien varteen ja sanoin, että passaa sitten kävellä, jos ei kyyti kelpaa. Se poika sai viimeisen kerran kyydin minun matkassani.
Minä kuskaan paljon lapsia matkassani. Se on minusta kummaa, että aina kun olisi menoja, ei monellakaan lapsella ole kyytiä. Minä käytän leffassa ja harrastuksissa ja vaikka missä. Ja ei ole toista kertaa kukaan rutissut autostani, kun uhkasin jättää kaverin kävelemään tien varteen.
Hassuinta on se, että kertaakaan ei ole varakkaammilta perheiltä tullut bensarahaa lastensa matkassa. Ilmaiseksi köröttävät vanhan automme penkillä. Köyhemmiltä perheiltä on tarjottu useasti bensarahaa kiitokseksi kyydistä.
10v. pojat on ärsyttäviä. Meillä sellainen ja sillä paljon kavereita. Itse ojennan omaani jos haukkuu kavereiden pyöriä romuiksi. Aikuisen ei pitäisi siihen mennä mukaan.
Ton ikäiset pojat on äänekkäitä ja jo hiukan ylimielisä. Ne pitää paluttaa maan pinnalle ja pidän kuria omalleni ja omani kavereillekkin. Ennen olivat erilaisia. Täyttävät siis kaikki kohta 11v.
Oliko tämä suurin haukkuja siis sinun kyydissäsi menomatkalla? Vaikket mitään nasevaa keksinyt, jotain olisit voinut sanoa. Esim. ettei kaikilla ole varaa uuteen autoon. Kertonut paljonko sellainen auto maksaa. Todennäköisesti poika olisi tajunnut olla hiljaa. Tai yrittänyt käänteisesti ottaa huumorin kannalta, että harva sitä rämisevällä autolla pääseekään ajamaan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:31"]
Onneksi meilläkin on kalliit autot,ei tarvitse sun lailla hävetä ;-)
Oli kallis auto tai ei, niin urpo olet silti :)
Ap, olisit soittanut poikien vanhemmat hakemaan, jos kyyti ei kelpaa. Tuollainen käytös 10 vuotiaalta on täysin tietoista ja kotona opittua. Jos oma 10 vuotias tyttöni tekisi noin, puhuttelu ja rangaistus seuraisi välittömästi. Jos jotain inhoan, niin ylimielisyyttä. Olen oman työurani aikana nähnyt niin usein sen, miten maallinen häviää kuin tuhka tuuleen.
Ja sille turvaistuimesta maininneelle pakko todeta, että toivottavasti sinulla on aikaa kuskata pikku prinssiäsi kaikkiin harrastuksiin. Itse en kyllä sun pienikokoista lasta varten ottaisi omaan autoon istuinta. Onneksi oman tytön treeneissä ei ole tuollaisia turvallisuusfriikkejä. Kai sillä on koulumatkalla kypärä päässä, ettei vaan tipu käpy päähän :)
[/quote]
Pojallani on koulumatkalla kypärä päässä, koska laki määrää, että pyöräilijällä on oltava. Samoin laki määrää, että alle 135 cm mittaisella pitää olla autossa "hyväksytty turvalaite". Sinä saat kuljettaa omia lapsiasi ilman turvavöitä ja ajaa autoasi ilman turvavyötä päin punaista, jos niin haluat tehdä, mutta meillä lapset ovat sen verran arvokkaita, ettei heidän anneta olla autossa elävinä ohjuksina kolaritilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:25"]
Vaikka toinen aikuinen käyttäytyi tökerösti niin sinun olisi pitänyt pistää pojat kuriin. Opetitte juuri lapsille että tuollainen täysin avoin kiusaaminen ja haukkuminen on sallittua käytöstä.
[/quote]Minä itseni tuntien olisin varmasti ollut itkuherkkä tuollaisessa tilanteessa. Sekö olisi asiaa auttanut? Kuten todettu, tämä toinen aikuinen olisi voinut pitää toisen puolia lopettamalla mokoman naurettavuuden. Mutta osoitti olevansa itsekin samaa mieltä kun piti oikein arpoa häviäjät. Oletko kuullut työpaikkakiusaamisesta? Aikuisiakin voidaan kiusata.
[/quote] voidaan kiusata juu ja ei varmasti ollut miellyttävä tilanne ap:lle. Mutta silti, ka erityisesti kun omakin lapsi oli paikalla, niin kannattaisi vain niellä itku ja olla aikuinen
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:29"]
[/quote]
[/quote]
Sinun vanhempana olisi tullut se "laillinen kyyti" järjestää, ei vaatia sitä muilta.
[/quote]
Jos lapseni kutsutaan synttäreille, niin oletan , että minulle kerrotaan synttäreiden pitopaikka. Nyt ap lähti kyytimään poikia synttärisankarin (?) pihasta, joten nähtävästi kutsujen mukaan synttärit olisivat siellä. Hankala järjestää kyytiä 20 km matkalle, jos ei edes tiedä, että lapsia lähdetään kuljettamaan muualle.
[/quote]
Oletko vähän tyhmä? Tässä tapauksessa vanhemmat olivat tuoneet lapset synttärisankarin luo josta yhdessä menivät juhlapaikalle, ap, toinen äiti ja lapset, ja taatusti vanhemmat olivat tietoisia asiasta kun olivat tuoneet omat istuinkorokkeetkin. Sitä paitsi mitähän tämä asia edes kuuluu tähän keskusteluun? Ap:n pointti oli ihan eri.
[/quote]
[/quote]Luin ap:n kirjoituksen moneen kertaan. Missä siinä sanottiin ettei ollut korokkeita eikä edes turvavöitä?
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.
[/quote]
Sinä varmaan nostat läskisen perseen sohvalta ja kuskaat itse. Niinhän?
Ihanko oikeasti nykyään 10-vuotiaatkin istuvat vielä turvaistuimissa? Kyllä omassa lapsuudessani 11 vuotta sitten olisi kaverit pilkanneet jos olisin sen ikäisenä joutunut istumaan korokkeella...
Normaalikäytöksinen 10 vuotias poika tietää jo kuinka tulee käyttäytyä. Joukossa on ilmeisesti ollut harvinaisen huonosti käyttäytyviä lapsia. Erityisesti ihmettelen, että pojat ovat uskaltaneet ilkeillä autosta jopa sinun seurassasi. En osaisi edes kuvitella, että joku poikani kavereista uskaltaisi aukoa päätään minun kuullen!
On säälittävää (siis oikeasti käy sääliksi niitä joilla on niin köyhä elämä) että ylipäätänsä pitää jostain kulkuneuvosta tehdä numeroa. Ja sitten nämä elvis-petterit ajelevat juurikin jollain vanhalla vessa-3-sarjan-bemarilla ja ovat olevinaan niin euroopan omistajaa että.
Minä olen jo kauan ostanut/pitänyt autoni puhtaasti excel-taulukon perusteella, montaa vuotta ajokortin saatuani ei mennyt kun tajusin miten idioottimaista on ostaa "hienoja" autoja. Auton pitää soveltua siihen mihin sitä tarvitaan, sen pitää olla sen verran kunnossa että kaikki ajoturvallisuuteen vaikuttavat tekijät on ehjiä ja huollettuja, ja sitten se miltä se näyttää tai kuinka vanha se on on ihan yhdentekevää. Itse meinaan ajaa nykyiset autot huoletta puhki, ja voin sanoa että se ottaa aikaa. Eikä hävetä pätkän vertaa kun katselee "hienoja" autoja joilla ajetaan kesälomalle sillit suolassa ja takapuskuri maata vasten pomppien. Mahtaa olla hienoa.
Pituutta varmaan lähes tulkoon 160 cm. Eivät todellakaan kukaan enää käytä mitään korokkeita ja kaikki ei ole mitään lyhkäsiä pätkiä. Että tuski nyt kannattaa keskusteluun vetää näitä korokepalleja. Ton ikäisiä poikia on vaan pakko ojentaa. T . 49
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:36"]
Normaalikäytöksinen 10 vuotias poika tietää jo kuinka tulee käyttäytyä. Joukossa on ilmeisesti ollut harvinaisen huonosti käyttäytyviä lapsia. Erityisesti ihmettelen, että pojat ovat uskaltaneet ilkeillä autosta jopa sinun seurassasi. En osaisi edes kuvitella, että joku poikani kavereista uskaltaisi aukoa päätään minun kuullen!
[/quote]Ja täällä aikuisetkin haukkuvat ap:n autoa näkemättä sitä. Tietävät jopa että siinä ei ole edes turvavöitä. Että kyytiläiset ovat eläviä ohjuksia sen kyydissä.
Ihmetyttää välillä (usein) mikä mahtaa olla tällaisten ihmisten äo jotka tekevät käsittämättömiä tulkintoja asioista joita ei edes mainita.
Poikani luokkakaveri on kerran vastaavassa tilanteessa laitettu kävelemään. Hän katosi. Lapsen äiti soitti pari tuntia sovitun kotiintuloajan jälkeen synttärisankarin äidille, josta alkoi soittorumba, jonka päätteeksi tiedettiin se, että lapsi oli jätetty metsäiselle taipaleelle, koska hän oli puhunut rumasti. Poliisille soittamista pähkäiltiin joskus iltakymmeneltä ja pohdittiin , mitä lapselle on voinut tapahtua. Se oli varmaan hieno tunne sille äidille, joka oli menettänyt hermonsa.
Tosiasiassa lapsi oli soittanut isälleen, joka oli noutanut pojan kotiin. Perheen antama pieni näpäytys oli ihan paikallaan aikuiselle, joka jättää lapsen keskelle ei mitään antaakseen tälle opetuksen.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:14"]
Olisitten panneet ne pilkkakirveet kävelemään kotimatkalla, kun kerran kyyti ei kelvannut. Muutama kilometri tienlaitaa olisi tehnyt eetvarttia. Vanhakin auto olisi sen jälkeen kelvannut.
[/quote]
Soitto kotiin, vanhempi hakemaan ja ap:lle syyte heitteillejätöstä. Vanhemmilla myös oikeus vaatia korvauksia. Ehdottomasti kannattaa laittaa vieraat lapset kävelemään, koska jos jotain olisi sattunut, olisi ap ollut syytettynä, ei ne lapset.
[/quote]Miksi ne vanhemmat antoivat lastensa lähteä romukasan kyytiin jos se oli niin kamalaa? Olisivat vaikka maksaneet taksin kullannupuillensa.Mieluiten cadillacin.
[/quote]
Koska kukaan ei maininnut, että kyydin tarjosi ap - ilman turvavöitä.
[/quote]Eivätkö muut vanhemmat nähneet kun lapsia tultiin hakemaan? Eikö heitä kiinnostanut edes tietää kuka on kuskina? Ilman turvavöitä? Se ei ole laillista nykyään. Eikö ap:n autossa ole turvavöitä?