Kaverin lapsen synttäreillä koettua
Kaverin lapsella oli synttärit paikassa, jonne oli noin 20 km. Sovimme, että olemme molemmat kuskeja ja otamme kutsuvieraita molemmat autoihimme. Oma poikani oli myös vieraiden joukossa. Automme on aika vanha, kun taas kaverillamme on uudempi ja ns. hienompi auto. Jo heidän pihassa tuli pientä kisaa siitä, kuka pääsee siihen kaverin autoon ja kuka joutuu "tohon vanhaan romuun" eli meidän autoomme. Olin aika äimistynyt, että näin suoraan sanotaan. Kyseessä siis 10-vuotiaat pojat.
Perillä automme jatkui puheenaiheena. Yksi pojista, todella varakkaan perheen poika, varsinkin jaksoi jankuttaa "rämisevästä romusta", jonka kyytiiin kukaan ei kotimatkalla halua. Se aiheutti paljon naurua ja poika jatkoi ja jatkoi ja kohta pari, kolme yhtyi ivailuun.
En todella tiennyt, mitä vastata. Mikään hassun naseva vastaus ei tullut mieleeni. Oma poikani oli vähän vaisu ja kiusaantunut koko ajan siellä synttäreillä ja minun sisälläni KIEHUI. Kerroin kaverilleni poikien käytöksestä ja hän nauroi vain että joo, heidän autoon ei nyt vaan mahdu kaikki.
Jotenkin se päivä meni ja tuli kotimatkan aika ja juuri se tilanne tuli, että kukaan ei halunnut meidän autoomme ja kaverini keksi loistoidean ARPOA, kuka "joutuu matkustamaan Pirjon autolla kotiin."
Kotona melkein jo itkin kiukusta, niin nolattu olin. Vai olenko nyt ihan yliherkkä?? Minusta kaverin olisi pitänyt puhaltaa peli poikki ja ja ojentaa poikia heti, kun auton pilkka alkoi, eikä vain korostaa sitä noin tyhmästi.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (206)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:20"]
Mä olisin sanonut että jos kyyti ei kelpaa niin arvon pojat voi kävellä. Ihan tosi. Eikö lapsille opeteta mitään käytöstapoja? Kyydityksestä kiitetään eikä toisia ihmisiä tai niiden omaisuutta arvostella ETENKÄÄN kun arvostelun kohde on paikalla ja tarjoaa apua.
[/quote]
Mitä ihmeen apua ap tarjosi? Pojat oli kutsuttu synttäreille ja nähtävästi oli luvattu kyyti 20 km päähän, muutenhan vanhemmat olisi itse kyydinneet omansa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:16"]
Miksi et itse "puhaltanut peliä poikki"? Ei tuo sen enempää sen toisen vanhemman asia ollut.
[/quote]
Hän oli kuitenkin kutsujen emäntä ja minua kuskiksi pyytänyt, ei siis pelkkä toinen vanhempi. Ja kerroin hänelle kyllä ahdingostani. Yritin sanoa pojille "no tuo nyt oli typerästi sanottu sinulta" ym. avutonta, muttei minulla ollut sellaista ylimielistä pikkujohtajaa kohtaan mitään keinoja. En kokenut sitä edes tehtäväkseni, kun ne ei olleet minun juhlani. /ap
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:14"]
Olisitten panneet ne pilkkakirveet kävelemään kotimatkalla, kun kerran kyyti ei kelvannut. Muutama kilometri tienlaitaa olisi tehnyt eetvarttia. Vanhakin auto olisi sen jälkeen kelvannut.
[/quote]
Soitto kotiin, vanhempi hakemaan ja ap:lle syyte heitteillejätöstä. Vanhemmilla myös oikeus vaatia korvauksia. Ehdottomasti kannattaa laittaa vieraat lapset kävelemään, koska jos jotain olisi sattunut, olisi ap ollut syytettynä, ei ne lapset.
[/quote]Miksi ne vanhemmat antoivat lastensa lähteä romukasan kyytiin jos se oli niin kamalaa? Olisivat vaikka maksaneet taksin kullannupuillensa.Mieluiten cadillacin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:18"]
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.[/quote]Olisitko antanut 133cm lapsesi pilkata vanhaa autoa?
[/quote]
Ei vaan olisin vaatinut 133 cm mittaiselle lapselleni laillisen kyydin. Ap rikkoi lakia, jos hän kuljetti 20 km poikia miettimättä sitä, että osalla olisi pitänyt olla istuinkoroke. Kalliiimmissa nykyautoissa tuo ei ole ongelma, koroke on vakiovarusteena.
Kyllä mä olisin tyynesti häipynyt ja jättänyt räkänokat kutsujan vastuulle.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:23"]
Olisitten panneet ne pilkkakirveet kävelemään kotimatkalla, kun kerran kyyti ei kelvannut. Muutama kilometri tienlaitaa olisi tehnyt eetvarttia. Vanhakin auto olisi sen jälkeen kelvannut.
[/quote]
Soitto kotiin, vanhempi hakemaan ja ap:lle syyte heitteillejätöstä. Vanhemmilla myös oikeus vaatia korvauksia. Ehdottomasti kannattaa laittaa vieraat lapset kävelemään, koska jos jotain olisi sattunut, olisi ap ollut syytettynä, ei ne lapset.
[/quote]Miksi ne vanhemmat antoivat lastensa lähteä romukasan kyytiin jos se oli niin kamalaa? Olisivat vaikka maksaneet taksin kullannupuillensa.Mieluiten cadillacin.
[/quote]
Koska kukaan ei maininnut, että kyydin tarjosi ap - ilman turvavöitä.
Vaikka toinen aikuinen käyttäytyi tökerösti niin sinun olisi pitänyt pistää pojat kuriin. Opetitte juuri lapsille että tuollainen täysin avoin kiusaaminen ja haukkuminen on sallittua käytöstä.
Tuommoisiahan ne ovat aikuiset miehetkin ja jotkut naisetkin. Elvistellään autoilla kun ei muutakaan (kuten älyä) ole millä leuhkia. Lapset ottavat mallia. Itse olisin sanonut että jos ei kyyti kelpaa niin kävelette kotiin. Ei ne penskat olisi ottaneet sitä riskiä. Sun olisi korkeintaan tarvinnut käynnistää moottori niin jo olisi tullut pojille hätä.
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.
[/quote]Tästäkö nyt oli kyse?
Aikuisten olisi pitänyt lopettaa kommentointi lyhyeen ja muistuttaa kuinka ystävällistä oli, kun Pirkko kuljetti niin että kaikki pääsivät juhliin. Itse olisin vielä pistänyt lapset yhteen ääneen kiittämään Pirkkoa.
Niin kauan kun auto on turvallinen on se riittävän hyvä auto. Asun maassa, jossa on tavallisillakin perheillä loistoautoja. Mutta kyllä mun Toyota kyyti kelpaa siinä missä jonkun muun Tesla ajelut.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:20"]Onneksi meilläkin on kalliit autot,ei tarvitse sun lailla hävetä ;-)
[/quote]
Voisitko sanoa tämän ap:lle kasvotusten? Joskus mietin mitä tyydytystä nämä ilkeilijät kommenteillaan saavat. En tekisi vastaavaa edes anonyymisti. Kertoo jotain ihmisestä jos nauttii toisten ivaamisesta.
En voinut laittaa 10-vuotiaita kävelemään tietenkään maantienvartta. Olisihan se ollut ylireagointia. Heidät piti saada turvallisesti kotiin. Kaverinkin mielestä kaikki oli ok ja synttärit oli kivat. / ap
[/quote]
Olisihan kaverisi voinut heittää pari kierrosta hienolla autollaan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:25"]
Vaikka toinen aikuinen käyttäytyi tökerösti niin sinun olisi pitänyt pistää pojat kuriin. Opetitte juuri lapsille että tuollainen täysin avoin kiusaaminen ja haukkuminen on sallittua käytöstä.
[/quote]Minä itseni tuntien olisin varmasti ollut itkuherkkä tuollaisessa tilanteessa. Sekö olisi asiaa auttanut? Kuten todettu, tämä toinen aikuinen olisi voinut pitää toisen puolia lopettamalla mokoman naurettavuuden. Mutta osoitti olevansa itsekin samaa mieltä kun piti oikein arpoa häviäjät. Oletko kuullut työpaikkakiusaamisesta? Aikuisiakin voidaan kiusata.
Mikä auto aplla sitten on? Mulla on 330bmw vm. 2003 ja vieläpä farmari mutta lapset viihtyvät kyydissä koska auto kiihtyy niin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:22"]
Mä olisin sanonut että jos kyyti ei kelpaa niin arvon pojat voi kävellä. Ihan tosi. Eikö lapsille opeteta mitään käytöstapoja? Kyydityksestä kiitetään eikä toisia ihmisiä tai niiden omaisuutta arvostella ETENKÄÄN kun arvostelun kohde on paikalla ja tarjoaa apua.
[/quote]
Mitä ihmeen apua ap tarjosi? Pojat oli kutsuttu synttäreille ja nähtävästi oli luvattu kyyti 20 km päähän, muutenhan vanhemmat olisi itse kyydinneet omansa.
[/quote]
Kyllä annoin apua siinä mielessä, ettei kaverini halunnut paikalle koko vanhempien joukkoa, vaan me kaksin kuljetimme pojat ja olimme synttäreiden aikuiset. Minulla oli autossa 4 ja hänellä samaten neljä poikaa. Turvaistuimissa, siis korokkeissa, olivat sekä minun että hänen autossaan. Jokainen lapsi toi oman korokkeen mukanaan. / ap
Olisin soittanut poikien vanhemmille ja pyytänyt hakemaan koska meitsin auto ei kelpaa. Ja mielenkiinnolla olisin sitten kyllä odottanut millaisen vastaanoton tämä olisi saanut.
Mutta ihan törkeitä kakaroita. Mulla on samanikäinen poika ja oon kyllä nähnyt kaikenlaista porukkaa heidän ikäisissään. Valitettavasti myös heidän vanhemmissaan...
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:24"]
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.[/quote]Olisitko antanut 133cm lapsesi pilkata vanhaa autoa?
[/quote]
Ei vaan olisin vaatinut 133 cm mittaiselle lapselleni laillisen kyydin. Ap rikkoi lakia, jos hän kuljetti 20 km poikia miettimättä sitä, että osalla olisi pitänyt olla istuinkoroke. Kalliiimmissa nykyautoissa tuo ei ole ongelma, koroke on vakiovarusteena.
[/quote]
Sinun vanhempana olisi tullut se "laillinen kyyti" järjestää, ei vaatia sitä muilta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:12"]
Olen sitä mieltä, että jo 10v poika tietää, mikä auto on romu ja mikä ei. Ehkä ei kannata kuvitella, että se Toyota Corolla vuosimallia 2004 vastaisi tuliterää Mersua. Katso asioita asioina: sun auto oli romu siihen toiseen verrattuna ja rehelliset kaverit sen ääneen sanoivat.
[/quote]Sinusta rehellisyys ja suorapuheisuus on yhtä kuin pilkka ja moukkamainen käytös?
[/quote]
MInusta ap:n olisi pitänyt tajuta, että ei se pojillekaan ollut helppoa joutua tuijottamaan koko matkan ajan vilkkuvaa öljyvaloa. Jos taksitolpalla on Lada ja Mersu, valitsee palstamamma aina sen Ladan, tietty? Ja vielä kehuu koko matkan, että lattiassa oli vain yksi ruosteensyömä reikä, hieno peli.
Ap kirjoitti pilkasta ja moukkamaisesta käytöksestä, jota todennäköisesti ei ollut lainkaan, koska hän jäi roikkumaan johonkin pikkupoikien sanomisiin ymmärtämättä jatkaa eteenpäin. Jos hänen autonsa on täysi paska ja jos joku 10v sanoo sen ääneen, niin miten syvälle se herne oikein vedetään? Miksi ap ei voinut nauraa pojille ja sanoa, että tällä autolla on saatu aikaan monta vainajaa, siksi tämä on rakas.
Meillä naapurin poika jaksoi aina kehua miten heillä on kaikki hienompaa kuin meillä. Minua tuo ei kauheasti haitannut, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kerran sitten poika matkusti minun "rämällä" autolla ja siinähän äimisteltävää riitti. Isän autossa kun oli kaikki paremmin, isompi kone ja tasokkaampi varustelu. "eikö sulla oo integroituna tuohon navigaattoria" ihmetteli poika. Minä siihen kyselemään että joutuuko heidän isä tosiaan turvautumaan navigaattoriin! Meikälikka nääs aikoinaan opetteli jo peruskoulussa Euroopan kartastot ulkoa, ettei tarvi alentua navigaattorin apuun.
siihen loppui naapurinpojan kukkoilut :) olisin halunnut olla kärpäsenä kuulemassa miten isälleen asian kertoi :)