Kaverin lapsen synttäreillä koettua
Kaverin lapsella oli synttärit paikassa, jonne oli noin 20 km. Sovimme, että olemme molemmat kuskeja ja otamme kutsuvieraita molemmat autoihimme. Oma poikani oli myös vieraiden joukossa. Automme on aika vanha, kun taas kaverillamme on uudempi ja ns. hienompi auto. Jo heidän pihassa tuli pientä kisaa siitä, kuka pääsee siihen kaverin autoon ja kuka joutuu "tohon vanhaan romuun" eli meidän autoomme. Olin aika äimistynyt, että näin suoraan sanotaan. Kyseessä siis 10-vuotiaat pojat.
Perillä automme jatkui puheenaiheena. Yksi pojista, todella varakkaan perheen poika, varsinkin jaksoi jankuttaa "rämisevästä romusta", jonka kyytiiin kukaan ei kotimatkalla halua. Se aiheutti paljon naurua ja poika jatkoi ja jatkoi ja kohta pari, kolme yhtyi ivailuun.
En todella tiennyt, mitä vastata. Mikään hassun naseva vastaus ei tullut mieleeni. Oma poikani oli vähän vaisu ja kiusaantunut koko ajan siellä synttäreillä ja minun sisälläni KIEHUI. Kerroin kaverilleni poikien käytöksestä ja hän nauroi vain että joo, heidän autoon ei nyt vaan mahdu kaikki.
Jotenkin se päivä meni ja tuli kotimatkan aika ja juuri se tilanne tuli, että kukaan ei halunnut meidän autoomme ja kaverini keksi loistoidean ARPOA, kuka "joutuu matkustamaan Pirjon autolla kotiin."
Kotona melkein jo itkin kiukusta, niin nolattu olin. Vai olenko nyt ihan yliherkkä?? Minusta kaverin olisi pitänyt puhaltaa peli poikki ja ja ojentaa poikia heti, kun auton pilkka alkoi, eikä vain korostaa sitä noin tyhmästi.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (206)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:05"]
Ap, mikset itse ojentanut poikia? Pakenet omaa vastuutasi. Ja taisi kalahtaa pilkka egoosi.
Onneksi ei ole autoa ollenkaan niin eipähän ole tuollaisia typeriä ongelmiakaan.
[/quote]Tyypillinen kiusaaja.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:10"]
Kyllähän aikuisella pitää olla ryhtiä puolustautua itse jos 10 v lapset soittaa poskea ja juntti aikuinen kaveri ei tajua tilannetta.
[/quote]
Joo. Ja parhaiten se olisi käynyt kun olisi poistunut arvokkaasti paikalta, jättäen idiootit arpomaan kyytejään.
Ap, mikset itse ojentanut poikia? Pakenet omaa vastuutasi. Ja taisi kalahtaa pilkka egoosi.
Onneksi ei ole autoa ollenkaan niin eipähän ole tuollaisia typeriä ongelmiakaan.
[/quote]Onko sulla kuitenkin typeriä lapsia?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:16"]
Mitä väliä jollain autolla? Voin ymmärtää, että poika 10 wee luulee, että kaikilla on ja pitääkin olla Mersu, mutta älä sä turhaan lähde tollaiseen vouhotukseen. Auto on normaalille ihmiselle kulkuväline ja piste.
Oma isäni, Diplomiinsinööri ja toimitusjohtaja ajaa vanhaa Citikkaa ylpeästi :D Join him! Fakta on, että tyhmempää sioitusta kun uusi auto ei olekkaan, arvo laskee silmissä.
[/quote]
Ei auto voi olla tyhmä sijoitus koska se ei ole sijoitus ollenkaan. Auto on kulutushyödyke.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:06"]
Provoksi paljastui tämäkin, kun ap kommentoi että kaikki pojat olivat tuoneet omat korokkeensa mukana. HAHHAH. En usko hetkeäkään, että 10 - 11v pojat käyttävät enää korokkeita autossa saatikka kehtaisivat raahata omat korokkeet mukana vieraan auton kyytiin mennessä. Jotain rajaa hei!
[/quote]Mutta kun ne vanhemmat pakottaa. Ne jotka täällä hysteerinä vaahtoavat.
[/quote]
Korokkeet olivat mukana, eivätkä pojat olleet 10-11-vuotiaita, vaan 9-10-vuotiaita (ne kiusaajat 10-vuotiaita) ja yksi 9-vuotias oli myös mukana. Ei kukaan ollut 160-senttinen, vaan aika pienikokoisia mun mielestä kaikki. Ihan asiallista olla koroke.
Autoni on vm -99 Opel Zafira.
Ja mitä ihmettä? Ei turvavöitä, ei istuimia? Johan sanoin, että kaikilla oli oma istuin mukana, toivat synttäreille mukaan. Vanhemmat olivat tietoia, että me kuljetimme. Ja ilmeisen tyytyväisiä, kun eivät joutuneet tulemaan mukaan. / ap
Ja joillekin se on vaikka minkä mitta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:06"]
Provoksi paljastui tämäkin, kun ap kommentoi että kaikki pojat olivat tuoneet omat korokkeensa mukana. HAHHAH. En usko hetkeäkään, että 10 - 11v pojat käyttävät enää korokkeita autossa saatikka kehtaisivat raahata omat korokkeet mukana vieraan auton kyytiin mennessä. Jotain rajaa hei!
[/quote]Mutta kun ne vanhemmat pakottaa. Ne jotka täällä hysteerinä vaahtoavat.
[/quote]
Korokkeet olivat mukana, eivätkä pojat olleet 10-11-vuotiaita, vaan 9-10-vuotiaita (ne kiusaajat 10-vuotiaita) ja yksi 9-vuotias oli myös mukana. Ei kukaan ollut 160-senttinen, vaan aika pienikokoisia mun mielestä kaikki. Ihan asiallista olla koroke.
Autoni on vm -99 Opel Zafira.
Ja mitä ihmettä? Ei turvavöitä, ei istuimia? Johan sanoin, että kaikilla oli oma istuin mukana, toivat synttäreille mukaan. Vanhemmat olivat tietoia, että me kuljetimme. Ja ilmeisen tyytyväisiä, kun eivät joutuneet tulemaan mukaan. / ap
[/quote]Kyllä täällä taas tietää jotkut paremmin. Laittomat kyyditykset vanhempien tietämättä. Mitä ääliöitä jotkut osaavatkaan olla :(
Vanhemmilta opittua tuollainen käytös. Kertoo jotain ko. lasten vanhemmista. Joiden kaltaisia näköjään tuli tähänkin ketjuun vastailemaan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:20"]
Onneksi meilläkin on kalliit autot,ei tarvitse sun lailla hävetä ;-)
Oli kallis auto tai ei, niin urpo olet silti :)
Ap, olisit soittanut poikien vanhemmat hakemaan, jos kyyti ei kelpaa. Tuollainen käytös 10 vuotiaalta on täysin tietoista ja kotona opittua. Jos oma 10 vuotias tyttöni tekisi noin, puhuttelu ja rangaistus seuraisi välittömästi. Jos jotain inhoan, niin ylimielisyyttä. Olen oman työurani aikana nähnyt niin usein sen, miten maallinen häviää kuin tuhka tuuleen.
Ja sille turvaistuimesta maininneelle pakko todeta, että toivottavasti sinulla on aikaa kuskata pikku prinssiäsi kaikkiin harrastuksiin. Itse en kyllä sun pienikokoista lasta varten ottaisi omaan autoon istuinta. Onneksi oman tytön treeneissä ei ole tuollaisia turvallisuusfriikkejä. Kai sillä on koulumatkalla kypärä päässä, ettei vaan tipu käpy päähän :)
[/quote]
Pojallani on koulumatkalla kypärä päässä, koska laki määrää, että pyöräilijällä on oltava. Samoin laki määrää, että alle 135 cm mittaisella pitää olla autossa "hyväksytty turvalaite". Sinä saat kuljettaa omia lapsiasi ilman turvavöitä ja ajaa autoasi ilman turvavyötä päin punaista, jos niin haluat tehdä, mutta meillä lapset ovat sen verran arvokkaita, ettei heidän anneta olla autossa elävinä ohjuksina kolaritilanteessa.
[/quote] Laitapa linkki pyöräilykypärän käyttöpakkoon tai turvaistuimen käyttöön satunnaisella matkalla?
Mitenkähän nuo ilkeilijät olisivat suhtautuneet turvaistuimessa istuvaan kymmenvuotiaseen? T:ohis
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:46"]
Poikani luokkakaveri on kerran vastaavassa tilanteessa laitettu kävelemään. Hän katosi. Lapsen äiti soitti pari tuntia sovitun kotiintuloajan jälkeen synttärisankarin äidille, josta alkoi soittorumba, jonka päätteeksi tiedettiin se, että lapsi oli jätetty metsäiselle taipaleelle, koska hän oli puhunut rumasti. Poliisille soittamista pähkäiltiin joskus iltakymmeneltä ja pohdittiin , mitä lapselle on voinut tapahtua. Se oli varmaan hieno tunne sille äidille, joka oli menettänyt hermonsa.
Tosiasiassa lapsi oli soittanut isälleen, joka oli noutanut pojan kotiin. Perheen antama pieni näpäytys oli ihan paikallaan aikuiselle, joka jättää lapsen keskelle ei mitään antaakseen tälle opetuksen.
[/quote]
Itse en lapsena olisi kehdannut soittaa vanhemmilleni tuollaisessa tilanteessa, satikutiahan siitä olisi tullut jos olisin puhunut rumasti. Olisin kiltisti kävellyt kotiin enkä olisi hiiskunutkaan asiasta. Toivottavasti onnistun opettamaan lapsilleni enemmän kunnioitusta kuin tämän viestin vanhemmat...
[/quote]
Siis kävellyt kotiin ihan tuntemattomalta seudulta? Sinäpä se vasta näppärä olit aikoinasi, kävelit tuosta vain 20 km pimeässä kotiin ilman navigaattoria (niitä ei ollut, kun olit lapsi).
Ainakin noiden lasten vanhemmat oppivat, että seuraavalla kerralla he varmistavat, voivatko itse tuoda kunnon autoilla lapsensa juhlapaikalle tai kannattaisiko bileet pitää lähempänä.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:21"]
Ainakin noiden lasten vanhemmat oppivat, että seuraavalla kerralla he varmistavat, voivatko itse tuoda kunnon autoilla lapsensa juhlapaikalle tai kannattaisiko bileet pitää lähempänä.
[/quote]Ai miksi? Ettei vain oma mussukka joutuisi vuoden 1999 Opeliin?
Niin, ei tietenkään kannat opettaa jälkikasvulle tapoja. Parempi vahvistaa ylimielisyyttä.
Voi herramunvereni.
Aikuinen nainen itkee ja loukkaantuu kymmenvuotiaiden räkänokkien pään aukomisesta. Eihän tuossa muuta pidä tehdä kuin karjaista että turvat tukkoon heti tai kotiin meno hoituu vanhempien kanssa keskustelun kautta!
Märinät sikseen, nainen.
Tosiaan lapset tulivat synttäreille korokkeiden kanssa, ainakin minun autossa oli vain näitä oman korokkeensa käyttäjiä. Asiasta oli sovittu kutsun yhteydessä, että "sinne ja sinne mennään ja kyyditsijöinä Pertun äiti Pirkko ja Taavin äiti Ulla, alkaa silloin ja loppuu silloin ja lapset haetaan klo 19 synttärisankarin kotoa. P.S. Oma istuinkoroke mukaan!"
Ei jäänyt kenellekään epäselväksi, mihin oli lupautunut. / ap
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:12"]
[/quote]
No ei todellakaan ole typeriä lapsia. Jos tuollaista kuulisin, niin laittaisin suun poikki välittömästi enkä inisisi ja valittaisi täällä, että kun se toinen aikuinen ei tehnyt mitään, se oli sen syy. Ja eihän vaan mun kottero nyt niin huono ole, kun mulla on niin huono itsetunto tän statusasian kanssa, sanokaa pliis ettei.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:20"]
Onneksi meilläkin on kalliit autot,ei tarvitse sun lailla hävetä ;-)
Oli kallis auto tai ei, niin urpo olet silti :)
Ap, olisit soittanut poikien vanhemmat hakemaan, jos kyyti ei kelpaa. Tuollainen käytös 10 vuotiaalta on täysin tietoista ja kotona opittua. Jos oma 10 vuotias tyttöni tekisi noin, puhuttelu ja rangaistus seuraisi välittömästi. Jos jotain inhoan, niin ylimielisyyttä. Olen oman työurani aikana nähnyt niin usein sen, miten maallinen häviää kuin tuhka tuuleen.
Ja sille turvaistuimesta maininneelle pakko todeta, että toivottavasti sinulla on aikaa kuskata pikku prinssiäsi kaikkiin harrastuksiin. Itse en kyllä sun pienikokoista lasta varten ottaisi omaan autoon istuinta. Onneksi oman tytön treeneissä ei ole tuollaisia turvallisuusfriikkejä. Kai sillä on koulumatkalla kypärä päässä, ettei vaan tipu käpy päähän :)
[/quote]
Pojallani on koulumatkalla kypärä päässä, koska laki määrää, että pyöräilijällä on oltava. Samoin laki määrää, että alle 135 cm mittaisella pitää olla autossa "hyväksytty turvalaite". Sinä saat kuljettaa omia lapsiasi ilman turvavöitä ja ajaa autoasi ilman turvavyötä päin punaista, jos niin haluat tehdä, mutta meillä lapset ovat sen verran arvokkaita, ettei heidän anneta olla autossa elävinä ohjuksina kolaritilanteessa.
[/quote] Laitapa linkki pyöräilykypärän käyttöpakkoon tai turvaistuimen käyttöön satunnaisella matkalla?
Mitenkähän nuo ilkeilijät olisivat suhtautuneet turvaistuimessa istuvaan kymmenvuotiaseen? T:ohis
[/quote]
Penikoilta luulot pois, hyppivät muuten silimille!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:12"]
[/quote]
No ei todellakaan ole typeriä lapsia. Jos tuollaista kuulisin, niin laittaisin suun poikki välittömästi enkä inisisi ja valittaisi täällä, että kun se toinen aikuinen ei tehnyt mitään, se oli sen syy. Ja eihän vaan mun kottero nyt niin huono ole, kun mulla on niin huono itsetunto tän statusasian kanssa, sanokaa pliis ettei.
[/quote]Tuosta voi jo päätellä kuinka sinun lapsesi puhuvat muille ihmisille.
Nyt lähden kauppaan. Jos joku kysyy minulta jotain, en ole vastaamassa. Mutta luen kyllä keskustelun myöhemmin läpi. Kiitos vastauksista! / ap
Kyllähän aikuisella pitää olla ryhtiä puolustautua itse jos 10 v lapset soittaa poskea ja juntti aikuinen kaveri ei tajua tilannetta.