Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksut, vaikka lapset ovat viikko/viikko-lapsia.

Mickey
06.09.2021 |

Eli, mikä on porukan mielipide. Onko moraalisesti oikein periä toiselta vanhemmalta elatusmaksut, vaikka lapset ovat vuoroviikoin vanhemmillaan? Lakihan tämän sallii, olisi kyllä muutoksen paikka tässä lakipykälässä.

Kommentit (229)

Vierailija
201/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä olisi uudistuksen paikka. Meillä mieheni kanssa 2 yhteistä lasta ja mieheni lapsi asui meillä vko/vko. Miehen lapsen äiti sai yh lapsilisän ja mies maksoi normielarit. Heillä tulotaso suht sama. Kuitenkin lapsen äiti vaati, että elareiden lisäksi kaikkiin hänen ostamiinsa hankintoihin olisi pitänyt maksaa puolet. Kun laitoimme tähän stoppia, mustamaalasi meitä lapselle. Lapsella oli meillä oma huone, vaatteet ja pelit ja vehkeet. Luonapitovähennys on naurettavan pieni, jos etävanhemman luona ostetaan myös tavarat, on oma huone jne.

Vierailija
202/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mickey kirjoitti:

Lähivanhempi saa siis elatusta ja lapsilisiä yhteensä 700 euroa kuussa. Lasten menot eivät missään nimessä ole kuukausittain tuota luokkaa.

Kenen lapsen elatusmaksu on 550€?

Monenkin, jos laskurilla laskee ja äidillä

Isot asumiskulut (jotka exä saa maksaa osaksi) ja pienemmät tulot kun exällään. Valitettavan monissa tapauksissa miehet maksavat exänsä asumisen asunnossa, jossa naisella ei olisi ilman exältään ”saatuja” elareita olisi varaa asua.

No siinä tapauksessa se mies varmaan voi ottaa lapsen kokonaan luokseen asumaan ja elättää tämän (ja huolehtii koulunkäynnit ja muut sellaiset 18-vuotiaaksi asti). Ei tarvitse maksaa enää exälle mitään ja loppuu se kitinä elareiden maksamisesta.

Tietty se tarkoittaa sitä, että enää ei pääse tulemaan ja menemään vapaasti, mutta säästyypähän rahaa. Tai sitten ei.

(Itselläni ei lapsia ole eikä tule, mutta olen huomannut että etävanhempana on useimmiten isä - eikä useimmiten se etäisänäkään olo kamalasti miehiä kiinnostele, kun on kaikkea hauskempaakin tekemistä.)

Tottakai. Mutta lähivanhempi ei suostu siihen, koska menettää kaikki elarit, lapsilisät, asumistuet jne. Ei auta. Pidän lapsia puolet kuukaudesta, ja ylikin. Lähivanhempi (äiti) nostaa omaa elintasoaan kaikella tällä saadulla tuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toisen vanhemman tulot on suuremmat ja menot pienemmät, niin on kohtuullista, että elarit ja kelaetuudet maksetaan toiselle vanhemmalle, jotta lasten elintaso voidaan taata suunnilleen samaksi molemmissa kodeissa. Vai tuntuisiko vuoroviikko iseistä kivalta, että äitiviikolla syödään kynsiä ja istutaan sisällä pimeässä ja isiviikoilla vedetään noutoruokaa ja juostaan lintsillä?

Älä tee lapsia, jos toisen osapuolen (ja yhteiskunnan) pitää elättää ne ilman sun omaa osallistumista. Säälittävää rottailua.

Vierailija
204/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä elarit pitäisi mennä yhteiselle tilille ja sieltä sitten kuukausittain maksaa lapsen menot. Näin jäisi kaikesta todiste mihin rahaa on mennyt.

Vierailija
205/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä elarit pitäisi mennä yhteiselle tilille ja sieltä sitten kuukausittain maksaa lapsen menot. Näin jäisi kaikesta todiste mihin rahaa on mennyt.

Mun mies ”pakotti” exänsä tähän, sanoi että laittaa rahaa tilille niin paljon kun on tarvis mutta aina kun hön siirtää sieltä rahaa itselleen niin viestikenttään merkintä mitä lapsi on rahalla saanut.

Myös lapsilisä menee tänne tilille.

Vierailija
206/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mickey kirjoitti:

Lähivanhempi saa siis elatusta ja lapsilisiä yhteensä 700 euroa kuussa. Lasten menot eivät missään nimessä ole kuukausittain tuota luokkaa.

Kenen lapsen elatusmaksu on 550€?

Monenkin, jos laskurilla laskee ja äidillä

Isot asumiskulut (jotka exä saa maksaa osaksi) ja pienemmät tulot kun exällään. Valitettavan monissa tapauksissa miehet maksavat exänsä asumisen asunnossa, jossa naisella ei olisi ilman exältään ”saatuja” elareita olisi varaa asua.

No siinä tapauksessa se mies varmaan voi ottaa lapsen kokonaan luokseen asumaan ja elättää tämän (ja huolehtii koulunkäynnit ja muut sellaiset 18-vuotiaaksi asti). Ei tarvitse maksaa enää exälle mitään ja loppuu se kitinä elareiden maksamisesta.

Tietty se tarkoittaa sitä, että enää ei pääse tulemaan ja menemään vapaasti, mutta säästyypähän rahaa. Tai sitten ei.

(Itselläni ei lapsia ole eikä tule, mutta olen huomannut että etävanhempana on useimmiten isä - eikä useimmiten se etäisänäkään olo kamalasti miehiä kiinnostele, kun on kaikkea hauskempaakin tekemistä.)

Tottakai. Mutta lähivanhempi ei suostu siihen, koska menettää kaikki elarit, lapsilisät, asumistuet jne. Ei auta. Pidän lapsia puolet kuukaudesta, ja ylikin. Lähivanhempi (äiti) nostaa omaa elintasoaan kaikella tällä saadulla tuella.

Missä vaiheessa sinulle selvisi, että vaimosi on kouluttamaton, tuloton ja työhaluton? Ennen vai jälkeen lasten syntymän?

Vierailija
207/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mickey kirjoitti:

Huoh, lapsen kuluihin huomioidaan esim tämä osuus asumisesta, vakuutuksista, jne eikä vain tämän päivittäistä kulutusta.

Kun kyseessä viikko-viikko kuvio, niin luultavasti lapsilla sama tarve asumisen suhteen riippumatta ollaanko lähin vai edän luona.

Tuossa kohtaa otetaan luonapitovähennys joka vaikuttaa alentavasti mahdollisiin elatusmaksuihin.

Toistan tiseäni, jos kyseessä viikko-viikko kuvio, niin mikä ero syntyy asumisen suhteen riippumatta kumman vanhemman luona ollaan? Sekä lähi että etä voivat tinkiä asunnon koossa, onko lapsilla omia huoneita jne. Meillä kummassakin kodissa lapsilla on omat huoneet. Miksi jommankumman pitäisi maksaa toiselle korvausta lasten asumisesta toisen vanhemman viikolla?

Onko viikko/viikko järjestelyssä reilua, että lähivanhempi maksaa yksin päivähoidon, vakuutukset, harrastuskulut, puhelinlaskut ym? 90e lapsilisä ei kauas kanna, jos päivähoitomaksut on 100e/kk, vakuutus 40 e/kk, harrastukset 50e/kk, puhelinlasku 20 e/kk jne...

Se, että kumpikin maksaa omalla viikollaan huonekalut ja ruuat, ei takaa sitä, että lapsen kulut menisivät tasan. Kumpi ostaa kausivaatteet? Kengät, ulkoliikuntatarvikkeet?

Virallisella lähivanhemmalla on vastuullaan hankkia luistimet ja sukset kouluun, ja kaikki muukin yllättävän arvokas krääsä, mitä lapselle pitää olla.

Näihinkö ei etän kuulu osallistua eurollakaan, jos maksaa kuitenkin lapsen ruokakulut silloin, kun lapsi on etävanhemmalla?

Eikö etä käytä noita omalla viikollaan ollenkaan koulussa (luistimia yms, jotka maksavat muuten noin 10€ käytettynä vuodessa per lapsi)? Jos käyttää, tietysti nekin kulut on reilua jakaa puoliksi. Jos ei käytä vaan ostaa omat luokseen, hänen ei todellakaan kuulu maksaa kaksia luistimia yms.

Haluaisin nähdä sen miehen, joka kyttää netistä ja kirppareilta jatkuvasti lasten tarvitsemia vaatteita ja urheiluvälineitä, että saa ne halvalla. Ja vielä sellaisia, että ne ovat sopivan kokoisia juuri siihen aikaan, kun niitä tarvitaan. Se on kamalan helppo heitellä sivusta, että käytettyjä saa halvalla.

Juu, sellainen mies joka metsästää nettikirppiksiltä käytettyjä luistimia ja suksia ja ostaa talvivaatteet ja kengät ja liikuntavarusteet sekä hoitaa parturin, silmälasit, puhelinlaskun ja harrastusvälineet. Sellainen olisi exänä kovaa valuuttaa.

Ei sellaisesta miehestä tule koskaan exää. Kyllä ne on ne lusmuilujat, kun exiksi päätyy.

Jaa jaa. Sehän onkin aina nainen, joka jättää ja mies, joka exäksi päätyy. 😂 Saat ajatella noin, jos sulle tulee parempi mieli.

70 % avioeroista tapahtuu naisen aloitteesta.

Miehet nyt on niin laiskoja ja saamattomia, että eivät saa aikaiseksi edes eron hakemista. Sekin jää naisen tehtäväksi kaiken muun lisäksi.

Vierailija
208/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos lapset (2 kpl) on viikko-viikko lapsia, niin miksi ne lapsilisät ei ohjaudu tällaiselle tilille? Voin kertoa. Lähivanhempi käyttää lapsilisät omiin kuluihinsa, ja isän maksamat elarit lasten kuluihin. Onko reilua? Minun mielestä ei.

Vierailija
209/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaihdettiin tähän systeemiin ja lapsen ”kulut” tippuivat murto-osaan siitä määrästä, minkä verran exä oli aiemmin elareita vaatinut.

Vierailija
210/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toisen vanhemman tulot on suuremmat ja menot pienemmät, niin on kohtuullista, että elarit ja kelaetuudet maksetaan toiselle vanhemmalle, jotta lasten elintaso voidaan taata suunnilleen samaksi molemmissa kodeissa. Vai tuntuisiko vuoroviikko iseistä kivalta, että äitiviikolla syödään kynsiä ja istutaan sisällä pimeässä ja isiviikoilla vedetään noutoruokaa ja juostaan lintsillä?

Älä tee lapsia, jos toisen osapuolen (ja yhteiskunnan) pitää elättää ne ilman sun omaa osallistumista. Säälittävää rottailua.

No, se toinen vanhempi on varmasti ottanut huomioon mahdollisen vetovastuun lasten menoista pannessaan paljaalla.

Töitä tehdään jos niitä saadaan, jos ei, niin yhteiskunta tulee apuun (ja etävanhempi suuremmalla panostuksella).

Halveksittavan moni etävanhempi tosiaan ei osta lapsilleen mitään, kuvittelee päässään kela etuudet moninkertaisiksi ja väittää lapsellekin äidin "varastavan" itseltään ( vaikka käytännössä saattaa ryyppyputken iskiessä jättää elarit maksamatta=varastaa lapseltaan. ) osa näistä kultakimpaleista on varmasti harrastanut taloudellista väkivaltaa jo parisuhteessa.

Vierailija
211/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaihdettiin tähän systeemiin ja lapsen ”kulut” tippuivat murto-osaan siitä määrästä, minkä verran exä oli aiemmin elareita vaatinut.

Eihän kulut nyt mitenkään voi olla joka kuukausi samat. Joutuuko lähivanhempi sitten isompien kulujen kuukauden aikana käyttämään omia rahojaan ja pyytämään etää maksamaan puuttuvan summan tilille? Eihän siinä tarvitse sattua kuin syksy- ja talvihankintojen jälkeen sairastelukierre, niin kaikki tilillä olleet rahat ovat menneet eikä riitäkään.

Vierailija
212/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kulut nyt mitenkään voi olla joka kuukausi samat. Joutuuko lähivanhempi sitten isompien kulujen kuukauden aikana käyttämään omia rahojaan ja pyytämään etää maksamaan puuttuvan summan tilille? Eihän siinä tarvitse sattua kuin syksy- ja talvihankintojen jälkeen sairastelukierre, niin kaikki tilillä olleet rahat ovat menneet eikä riitäkään.

Just joo. "Sairastelukierre". Eli lähivanhemman (äidin) vuosittainen burn out? Ja eiköhän näitä kuluja mitata pidemmällä aikavälillä, kuin yksi kuukausi. Onhan täällä kyllä loisia mitkä tahtoo elättää itseään muiden rahoilla. 

Vierailija
213/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. "Sairastelukierre". Eli lähivanhemman (äidin) vuosittainen burn out? Ja eiköhän näitä kuluja mitata pidemmällä aikavälillä, kuin yksi kuukausi. Onhan täällä kyllä loisia mitkä tahtoo elättää itseään muiden rahoilla. 

Samaa mieltä. Miksi elatusta vaativa lähivanhempi hakeutuu alalle, jota hänen pää ei kestä? Ollaan sairaslomalla säännöllisesti (eli tulot pienenevät). Mielenterveysongelmainen hakeutuu itse psykiatrisen sairaanhoidon ammattiin. Tämmöstä tää on, elätetään muita.

Vierailija
214/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ajattelin lapsen korvakierrettä, puolen vuoden aikana ehtii tulla kunnon sairauskulut. Siinä joutuu käymään moneen otteeseen lääkärissä ja mahdollinen leikkaus ei oikeuta paikalliseen sairaan lapsen hoitovapaaseen. Kallista lystiä.

Nyt tosin paljastit sen, että sinulla ei ole lapsia. Trollaat, kun et muuta osaa.

Vierailija
215/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairastelukierre? Julkinen terveydenhuolto on lapsille ilmaista. Meillä jää tällä systeemillä tilille säästöön joka kuukausi rahaa, vaikka en laita lapsilisän lisäksi sinne kuin muutaman kympin. Molemmat maksaa ihan omat ruokakulunsa yms.

Vierailija
216/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairastelukierre? Julkinen terveydenhuolto on lapsille ilmaista. Meillä jää tällä systeemillä tilille säästöön joka kuukausi rahaa, vaikka en laita lapsilisän lisäksi sinne kuin muutaman kympin. Molemmat maksaa ihan omat ruokakulunsa yms.

Lääkkeet ei ole ilmaisia, lapsen vuoksi tulee töistä poissaoloja eikä se ole aina palkallista, voi joutua palkkaamaan hoitajan lapselle, tulee matkakuluja. Päivystyksessä ei myöskään ole kiva istua viisi tuntia kuumeinen lapsi sylissä, kuten meillä kävi, joten yksityiselle pääsee paremmin. Itse en tykkää kiusata sairasta lasta, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
217/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet ei ole ilmaisia, lapsen vuoksi tulee töistä poissaoloja eikä se ole aina palkallista, voi joutua palkkaamaan hoitajan lapselle, tulee matkakuluja. Päivystyksessä ei myöskään ole kiva istua viisi tuntia kuumeinen lapsi sylissä, kuten meillä kävi, joten yksityiselle pääsee paremmin. Itse en tykkää kiusata sairasta lasta, mutta kukin tyylillään.

Itse olen aina päässyt nopeasti julkiselle puolelle, jos kyseessä on ollut sairas lapsi. Paljonko nämä lääke-yms kulut ovat vuodessa? Itse ostin jokunen aika sitten antibioottikuurin, joka maksoi 13€. Maksaako exä kalliita vakuutuksia ja sen lisäksi näitä kuluja?

Kuinka monet vanhemmat oikeasti ovat kotona palkattomalla hoitamassa lastaan ja miksi? Kaikissa TES:ssä on oikeus palkalliseen vapaaseen vähintään 3 päiväksi alle 10-vuotiaan lapsen hoitamiseksi. Itse en koskaan ole ollut palkattomalla vapaalla/palkannut hoitajaa vaan olen aina saanut palkkaa ajalta, jolloin olen ollut kotona hoitamassa sairasta lastani. Toki kuulun myös siihen (ilmeisesti) marginaaliseen ryhmään, että en vaadi exääni maksamaan minun asumis- tai muitakaan kuluja, vaan lapsilla on kaksi hyvää kotia, jossa molemmat vanhemmat huolehtivat omalta osaltaan lasten perustarpeista, hyvinvoinnista ja elatuksesta itse ansaitsemillaan rahoilla.

Vierailija
218/229 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina päässyt nopeasti julkiselle puolelle, jos kyseessä on ollut sairas lapsi. Paljonko nämä lääke-yms kulut ovat vuodessa? Itse ostin jokunen aika sitten antibioottikuurin, joka maksoi 13€. Maksaako exä kalliita vakuutuksia ja sen lisäksi näitä kuluja?

Kuinka monet vanhemmat oikeasti ovat kotona palkattomalla hoitamassa lastaan ja miksi? Kaikissa TES:ssä on oikeus palkalliseen vapaaseen vähintään 3 päiväksi alle 10-vuotiaan lapsen hoitamiseksi. Itse en koskaan ole ollut palkattomalla vapaalla/palkannut hoitajaa vaan olen aina saanut palkkaa ajalta, jolloin olen ollut kotona hoitamassa sairasta lastani. Toki kuulun myös siihen (ilmeisesti) marginaaliseen ryhmään, että en vaadi exääni maksamaan minun asumis- tai muitakaan kuluja, vaan lapsilla on kaksi hyvää kotia, jossa molemmat vanhemmat huolehtivat omalta osaltaan lasten perustarpeista, hyvinvoinnista ja elatuksesta itse ansaitsemillaan rahoilla.

Jos työpaikalla ei noudateta mitään tessiä, niin silloin poissaolo on palkaton. Sina ei töistä voi olla pois, joten sitten pitää etsiä lapselle joku hoitaja eli maksaa siitä. Kaikki sairaudet ei myöskään parane muutaman päivän aikana, sen lisäksi suunnitellut leikkaukset eivät oikeuta paikalliseen poissaoloon. Sairaalaan voi olla matkaa, joten polikäyntiin menee koko työpäivä.

Varmaan ymmärrät itsekin, että ostamasi antibiootti oli halpa. Astmalääkkeet taas on kalliita, meillä meni niihin valtavat summat rahaa.

Tänne asti häikäisee silmiä tuo sinun sädekehäsi. Kehu vielä itseäsi vähän lisää.

Vierailija
219/229 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuules ole julkinen terveydenhoito lapsille ilmaista. Terveyskeskuskäynnit ovat ilmaisia, mutta ne eivät aikuisiltakaan monta kymppiä vuodessa maksa. Jokaisesta poliklinikkakäynnistä taas tipahtaa lasku ihan samalla summalla kuin aikuisiltakin, kunnes ehkä täyttyy se raja, jonka jälkeen on ilmaista. Meillä on mennyt viimeisen vuoden aikana ainakin 700 euroa lapsen silmälääkäreihin, silmälaseihin ja silmälappuihin, edellisenä vuonna selvittiin ehkä vähän vähemmällä. Onneksi lapsi on muuten ollut varsin terve. Matkakuluja en ole laskenut, eivät kuitenkaan ylittäisi sitä Kelan omavastuurajaa 25 euroa/matka, mutta syrjemmässä asuvalla siis yksi lääkärissä käynti voi maksaa 50 euroa matkat + 41,20 euroa poliklinikkamaksu. Jos joutuu jäämään sairaalaan, hoitopäivä maksaa lähemmäs 50 euroa. Alle 18-vuotiaalta peritään onneksi korkeintaan 7 päivältä maksu, joten siitä selviää alle 350 eurolla. Jos sattuisi tarvitsemaan ambulanssia, siitäkin tipahtaa lasku.

Vierailija
220/229 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies kustantaa lasten menot täysin omalla viikollaan, lasten äiti saa lapsilisät kokonaan itselleen. Mies maksaa myös suurimman osan vaatteista, kalliimmat varusteet, on ostanut puhelimet ja maksaa puhelinlaskut ja vakuutukset yksin. Mielestäni jako ei ole ihan reilu, mutta ei sillä ole kokonaisuuden kannalta merkitystä. Pääasia että muutoin asiat sujuu aikuisten ja lasten välillä. Siinä vaiheessa kyllä puuttuisin, jos eksä alkaisi vaatimaan vielä jotain elatusta erikseen itselleen, koska se vaikuttaisi aika radikaalisti meidän asumiseen ja olemiseen. Mutta en kyllä usko tuollaiseen skenaarioon.

Ei ole mahdollista Suomessa.

Kyllä on todellakin mahdollista Suomessa, mutta se exän elatus naamioidaan tietenkin lasten elatukseksi.

Tiedän mm. tapauksen, missä isä maksaa kahdesta alle 3-vuotiaasta 800 euroa/kk elatusmaksuja, vaikka on yksityisyrittäjä ja lapset on hänellä joka viikko 3 yötä. Niinä viikkoina kun lapset ovat arkena, isä ei pysty tekemään töitä. Lähivanhemman tulot on paremmat, mutta asuu niin kalliissa vuokra-asunnossa, että se nostaa lastenkin osalta kuluja. Isä asuu edullisesti sukulaisen asunnossa ja maksaa vain vastikkeen. Lisäksi hakee ja palauttaa lapset 200 km:n päähän. Käytännössä isän elatusmaksut menevät hänen säästöistään, sillä yrittäjän työt ei juuri nyt häntä elätä. Lastenvalvoja ja lähi oli sitä mieltä, että ilman muuta isän säästöpossu tulee tyhjentää. Lähivanhempi ei liikuta eväänsä mihinkään suuntaan ja valittaa kun rahat ei riitä mihinkään kun lasten kulut on niin kovat. Päiväkoti on kuitenkin myös ilmainen. Tietenkin lähille tulee myös yh-korotetut lapsilisät. Melko reilua, eikö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä