Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen alkoholisoitumassa oleva nainen, voisiko joku auttaa?

Vierailija
05.09.2021 |

Olen hyvässä asemassa oleva uraihminen, mies ja perhe on ja kaikki hyvin. Silti erityisesti lomalla ja viikonloppuisin alkoholi maistuu liikaa. Olen puntaroinut asiaa ja en juo ahdistukseen tai tyhjään oloon, vaan koska se on yksinkertaisesti kivaa.

Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti.

Mitä tekisitte ja onko muita joilla on tai on ollut näin. Oletteko päätyneet sillan alle vai miten teille kävi?

Kommentit (356)

Vierailija
141/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten tehtiin tutkimus, jossa todettiin suurimmaksi alkoholismin syyksi helppo saatavuus. Se tutkimus on ehkä heitetty roskikseen jo aikoja sitten, koska alkoholin saatavuutta on helpotettu jakelun merkittävällä laajentamisella. Tästä syystä ihmisten tulee itse hankaloittaa alkoholin saatavuutta. Kaupoissa on saatavilla alkoholittomia viinejä, kuohuviinejä, siidereitä ja oluita. Niitä kannattaa varata jääkaappiin. Jos haluaa päästä eroon alkoholin käytöstä, kannattaa välttää niitä tilanteita, jossa juomisen houkutus tulee liian suureksi. Moniin illanistujaisiin kannattaa mennä autolla. Jokainen voi itse keksiä keinoja.

Olet aivan ulkona. Minä olen alkoholisti, nyt jo vuosia juomatta. Monesti kun ei kotona ollut niin tilasin pitsan ja pullon punkkua (asun ulkomailla niin täällä ainakin onnistui) vaikka klo 23, eikä ollut halpaa. Muutaman kerran soitin naapureiden ovikelloa ja keksin ”hauskan” tarinan ja lainasin viinipullon jne, kyllä sitä keinot keksii hankaloittaminen ei auta. Sittemmin, ennen viimeistä kunnon pohjaa, varauduin aamuisin ostamalla pullon pari, ja piilottelin niitä esim kuivausrumpuun jne

Vierailija
142/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti."

Et ehkä itse tiedosta mutta käytät kaikkia noita yllä olevia asioita tekosyinä juoda alkoholia. Ei hyvä merkki.

Lopulta alkaa "juhlistamaan" alkoholilla, jokaista mahdollista asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko pystyneet luopumaan ilman apua alkoholista? Ja vähentämällä juomista vai kertarysäyksenä? Ahdistavaa olla riippuvainen. Haluaisin pystyä lopettamaan ilman lääkärille menoa koska en haluaisi niitä kantametkintöjä, jotka sitten kulkee koko loppuelämän mukana.

Lääkärikäynti päälle nelikymppisenä:

- "Käytätkö paljon alkoholia?"

- "En sitten perheellistymisen, mutta tulihan sitä nuorempana lotrattua"

Kantamerkintä: alkoholin suurkuluttaja.

17 vuotta edellisen krapulan jälkeen.

Kaitpa näihin sepustuksiin voi ja pitäisi hakea oikaisuja, omalta kohdaltani en ole vaivautunut.

Lääkäreistä puolet osaa kirjoittaa, puolet lukea, vielä löytämättä se osa, joka osaa kuunnella.

Joo, minullakin lukee kannassa, että olen huumeiden käyttäjä kun kerran kokeilin ja siitä kerroin. Kiva sitten olla aina epäilyksen alla, että johtuukohan tuo ja se oire nyt niistä huumeista. Pois sitä merkintää en ole saanut.

Vierailija
144/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen vakitöissä, naimisissa, koko ajan viiniä/juomista ajatteleva naintn!

Juon pari pulloa viiniä 2-3-4 kertaa viikossa.

Paino vaan nousee, en jaksa liikkua, en osaa ulkonäöstäni sanoa, pakko senkin on jossain jo näkyä.

Minulla jäisi ihan älyttömästi aikaa käyttää johonkin muuhun kun ei olisi tätä harrastusta!

Vetämättömät, sumeat viikonloput, siirretyt tai huonosti tehdyt kotityöt ( en mä nyt jaksa kertakaikkiaan…), joku lenkillä käynti, nukkuminen rauhassa ym ym.

Tilaan ulkomailta, vertailen hintoja, maistelen eri lajeja, järjestelen juomanhakumatkoja, luen arvosteluja.

Nyt olen alkanut laittaa rahaa vitamiineihin kun terveys huolestuttaa.

Ja kaikkeen tähän olisi yksinkertainen ratkaisu. Vaan ei riitä tahtoa.

Ihan peeceestä.

Vierailija
145/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ymmärsinkö oikein, että juot 4 annosta x 7päivää, eli 24 annosta viikossa? Neljä pulloa viiniä?

Kauan olet juonut näin paljon?

Siis juon max 4 annosta illassa, yleensä 1-3 ja 3-4 kertaa viikossa, en joka ilta. -ap

Vierailija
146/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse absolutisti. Ollut aina.

Työssäni hoidan eläkkeen kynnyksellä olevia dementikkoja jne, joiden ongelmien takana on alkoholin runsas käyttö. Monella on liikuntakyky mennyt ja ajattelu tylsää ja jähmeää. Siellä ne vanhusten joukossa elelevät, vaikka muutakin olisivat voineet…

Tsemppiä kaikille, joilla on aito halu jättää alko!

Vierailija
147/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lopettanut alkoholin käytön 10 vuotta sitten. Elämäni parasta aikaa vietän. Minut on pelastanut auto. Menen joka paikkaan autolla ja kun ajan, en ota. En osta koskaan kotiin alkoholia, että pääsen helposti lähtemään autolla liikkeelle. Miettikääpä vähän, miten moni julkisuuden henkilö on kuollut alkoholin aiheuttamiin seurauksiin. Tapaturmiin, pää on kaatuessa lyöty niin, että aivoverenvuoto on aiheuttanut kuoleman. Ruokatorven syöpä, maha- ja suolistosyövät saavat usein alkunsa alkoholista. Alkoholi tappaa ennen pitkää tavalla tai toisella, jos jatkaa juomista.

Vierailija
148/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ymmärsinkö oikein, että juot 4 annosta x 7päivää, eli 24 annosta viikossa? Neljä pulloa viiniä?

Siis juon max 4 annosta illassa, yleensä 1-3 ja 3-4 kertaa viikossa, en joka ilta. -ap

Olet siis kohtuukuluttaja, et suurkuluttaja.

Vierailija
149/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi => Me vähentäjät

Paljon, paljon parempi keskustelupalsta kuin tämä

Ot, melkein mikä tahansa on..

Vierailija
150/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama mutta herkut paheena. Joskus mietin, että helppoa on niillä, joilla ei ole näitä mielihaluja alkoholiin tai ruokaan.

Mulla sama. Harmittaa ja inhottaa.

Vierailija
151/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen vakitöissä, naimisissa, koko ajan viiniä/juomista ajatteleva naintn!

Juon pari pulloa viiniä 2-3-4 kertaa viikossa.

Paino vaan nousee, en jaksa liikkua, en osaa ulkonäöstäni sanoa, pakko senkin on jossain jo näkyä.

Minulla jäisi ihan älyttömästi aikaa käyttää johonkin muuhun kun ei olisi tätä harrastusta!

Vetämättömät, sumeat viikonloput, siirretyt tai huonosti tehdyt kotityöt ( en mä nyt jaksa kertakaikkiaan…), joku lenkillä käynti, nukkuminen rauhassa ym ym.

Tilaan ulkomailta, vertailen hintoja, maistelen eri lajeja, järjestelen juomanhakumatkoja, luen arvosteluja.

Nyt olen alkanut laittaa rahaa vitamiineihin kun terveys huolestuttaa.

Ja kaikkeen tähän olisi yksinkertainen ratkaisu. Vaan ei riitä tahtoa.

Ihan peeceestä.

Olen vähän samanlainen.

Kun tissuttelen, on vaikea olla päivääkään ilman. Alkosta tulee pakkomielle vaikka määrät eivät ole valtavia. Tuo pahentaa vielä muuta pakonomaista käytöstä kuten shoppailua/hamstraamista. Ostan varastoon juomia jotka on sitten ”pakko” lipitellä hissukseen.

Mitäkö tästä nautiskelusta seuraa?

En saa nukuttua. Heräilen ja valvon.

Vaikea keskittyä.

Työssä jaksan mutta en juuri harrasta mitään. Asunnyksin ja olen pienituloinen, joten lipittely on helppo ”harrastus”.

Se vaan passivoi ja turruttaa liikaakin.

Nyt olen ollut viikon ilman (ei ole eka kerta kun lopetan ja siitä ei ole kauaa kun olin vuoden raitis), ja ahdistus/unettomuus on ollut ihan hirveä.

Mutta jatkan. Mitta vaan tuli täyteen. Isoin syy oli se kin tajusin etten enää nuku juurikaan.

Tiedän jo kokemuksesta että kestää muutaman viikon ennen kun uni-valve normalisoituu. Mutta se sikeä uni on kyllä sitten jotain niin ihanaa.

Nyt tuntuu että haluan jättää alkon ja laajemmin miettiä omaa käytöstäni. Taustalla hyvin risa lapsuus ja molemmat vanhemmat joivat kumpikin tavallaan.

Kyllä nuo itsensäturruttamisen mallit juurtuvat valitettavan syvälle. Elämä tuntuu vaan niin paljon paremmalta kaikin puolin selvin päin mutta silti sitä oikeutta on itselleen niin vaikea antaa (ja tältä läpimärältä kulttuurilta ottaa).

Vierailija
152/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan normaalia Keski-Euroopassa. Ranskassa tai Espanjassa pullo viiniä lounaalla on ihan ok ja jos poliisit pysäyttää, riittää selitykseksi se että on tullut syömästä.

Aina voit tietty koittaa kasvattaa selkärangan ja koittaa sanoa ei houkutuksille tai keksiä korvikkeen, kuten liikunnan.

Ei, koulutetut töissä käyvät ranskalaiset ja espanjalaiset eivät todellakaan juo pulloa viiniä lounaalla joka päivä. Tiedän koska teen sellaisten kanssa töitä (ulkomailla).

Jossain maaseudulla 30 vuotta sitten ehkä juotiin, nykyään ei.

Vierailija
153/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko pystyneet luopumaan ilman apua alkoholista? Ja vähentämällä juomista vai kertarysäyksenä? Ahdistavaa olla riippuvainen. Haluaisin pystyä lopettamaan ilman lääkärille menoa koska en haluaisi niitä kantametkintöjä, jotka sitten kulkee koko loppuelämän mukana.

Lääkärikäynti päälle nelikymppisenä:

- "Käytätkö paljon alkoholia?"

- "En sitten perheellistymisen, mutta tulihan sitä nuorempana lotrattua"

Kantamerkintä: alkoholin suurkuluttaja.

17 vuotta edellisen krapulan jälkeen.

Kaitpa näihin sepustuksiin voi ja pitäisi hakea oikaisuja, omalta kohdaltani en ole vaivautunut.

Lääkäreistä puolet osaa kirjoittaa, puolet lukea, vielä löytämättä se osa, joka osaa kuunnella.

Niin. Meidän alkoholisoituneelta äitiltämme - jolla oli jo kaikenlaisia terveydellisiä murheita mutta ei mitään aukottomasti alkoholismiin yhdistettävää - lääkäri oli kysynyt alkoholinkäytöstä. Äitimme oli vastannut, että "se on ihan normaalia käyttöä". Harmillisesti lääkäri ei esittänyt jatkokysymystä, että mikä sitten on normaalia. Äitimme olisi ehkä voinut vastata, että joka ilta kevyt känni ja viikonloppuisin drinkkejä jo aamupäivästä alkaen, joskus boostia vähän lääkkeistä.

Yleensä ihmiset valehtelevat joka tapauksessa, siis jatkokysymys olisi ollut aiheeton. Ketään ei voi pakottaa juomattomuuteen.

Vierailija
154/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy AA-kerhossa ainakin katsomassa, vaikka et aikoisi edes lopettaa. Ja useammassa kerhossa kannattaa käydä, jos meno ei ole mieleen. Mikään käyttömäärä ei ole liian pieni, kunhan vain itse on huolissaan.

Vierailija
155/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käytön lopettamista pitää itse haluta, muuten ei onnistu.

Päivä kerrallaan.

Vierailija
156/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset ihmiset jotka tietävät että alkoholi voisi maistuakin ja ovat hyvin perillä sen jälkiseurauksista kiertävät kaukaa viinakaupan.

Vierailija
157/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö oo ihan normaalia ottaa päivässä 1-3 lasillista? Niin ainakin tv-sarjoissa ja elokuvissakin tehdään. Ja otetaan viskipaukkua yms.

Salkkarin Susu tulee töistä ja ihan ekaksi ottaa viinipullon jääkaapista ja kaataa ison lasillisen valkkaria.

Seuraavana aamuna lekurin hommiin!

Salkkarin Susu... nyt puhutaan tosielämän ihmisistä ei näyttelystä. Joku taisi tosin mainita, kuinka useimmissa sarjoissa juoma maistuu päivittäin, mutta kai te erotatte todellisuuden fiktiosta?

Vierailija
158/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lopettanut alkoholin käytön 10 vuotta sitten. Elämäni parasta aikaa vietän. Minut on pelastanut auto. Menen joka paikkaan autolla ja kun ajan, en ota. En osta koskaan kotiin alkoholia, että pääsen helposti lähtemään autolla liikkeelle. Miettikääpä vähän, miten moni julkisuuden henkilö on kuollut alkoholin aiheuttamiin seurauksiin. Tapaturmiin, pää on kaatuessa lyöty niin, että aivoverenvuoto on aiheuttanut kuoleman. Ruokatorven syöpä, maha- ja suolistosyövät saavat usein alkunsa alkoholista. Alkoholi tappaa ennen pitkää tavalla tai toisella, jos jatkaa juomista.

Mä aina ajattelin auton myös pelastavan mut. Vihaan rattijuoppoja yli kaiken, mutta tunnustettava se on: tämä tissuttelu tai rehellisesti siis alkoholismi on saanut mut lipsumaan myös jopa tuosta. Kun lähikauppaan ei ole kuin kilometri hiljaista tietä. Se ei ole paljon se, mutta lonkkavaivaisena ja etenkin parien lonkeroiden jälkeen matka on silti ylitsepääsemätön. Taksiin ei tietenkään ole rahaa, eikä ketään voi pyytää hakemaan, koska nehän ajattelis mun olevan juoppo. Niin se on häpeäkseni tunnustettava, että olen joitain kertoja sitten ajanut pienessä maistissa lähikaupalle lonkeron himossani.

Ja tähän siis se, että minusta ei alkoholismi näy ulospäin. Ei siitä tiedetä ja töissä käyn päivittäin.

Vierailija
159/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet alkoholisti.

Voit valita: voit lopettaa kokonaan, tai jatkaa pahenevaa juopottelua. Kohtuukäyttö ei sinulta enää onnistu.

T. Alkoholistin ex-vaimo

Sinänsä jännä että kuitenkin määrät on ns kohtuukäytön rajoissa. Ja en ikinä juo kunnolla siten että olisin krapulassa tai edes kovassa humalassa. Annos on se pari olutta tai viinilasia illassa 3-4 kertaa viikossa.

Siirry alkoholittomaan. Juot tavan vuoksi, et alkoholin. Tai ota eka olut oikeaa loput alkotonta

Tämä on toimiva konsti.

Vierailija
160/356 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet "hyvässä asemassa oleva uraihminen", osaat hakea itsellesi apua jos sitä tarvitset ja tietenkin aidosti haluat.