Olen alkoholisoitumassa oleva nainen, voisiko joku auttaa?
Olen hyvässä asemassa oleva uraihminen, mies ja perhe on ja kaikki hyvin. Silti erityisesti lomalla ja viikonloppuisin alkoholi maistuu liikaa. Olen puntaroinut asiaa ja en juo ahdistukseen tai tyhjään oloon, vaan koska se on yksinkertaisesti kivaa.
Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti.
Mitä tekisitte ja onko muita joilla on tai on ollut näin. Oletteko päätyneet sillan alle vai miten teille kävi?
Kommentit (356)
Mikä lasketaan alkoholismiksi? Itse kiskon viikonloppuisin miltei kontin päivässä ja arkisin menee 4 - 8 kaljaa illassa ja töissä käyn
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan alkoholismiksi? Itse kiskon viikonloppuisin miltei kontin päivässä ja arkisin menee 4 - 8 kaljaa illassa ja töissä käyn
t. mies
Suurkulutus ei ole aina alkoholismia. Ja absolutisti voi olla holisti.
Riippuvuus on se ratkaiseva tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ymmärsinkö oikein, että juot 4 annosta x 7päivää, eli 24 annosta viikossa? Neljä pulloa viiniä?
Kauan olet juonut näin paljon?
Et ymmärtänyt oikein. Aloittaja on kertonut juovansa 3-4 päivänä viikossa, ei joka päivä.
Eli onhan se jo vähän liikaa ja huolestuttava suunta, mutta ei tuossa vielä mitään rapajuoppoja olla.
Nuo alkoholittomat päivät ovatkin yksi ihan olennainen juttu tässä. Jos niitä saisi vähän lisää ja sitä määrää pikkuisen pienemmäksi, homma olisi jo paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiongelmiin on moniin hyvin tehoavia reseptilääkeitä olemassa esim. Naltreksoni. Hyvä kun itse olet huomannut ongelman ja hyvä kun olet hakemassa siihen apua. Tsemppiä sinulle ja muille saman ongelman kanssa painiville. Hakekaa apua, ratkaisu voi olla helpompi kun uskottekaan.
Naltreksoni blokkaa mielihyväreseptorit. Se ei edelleenkään toimi niin, että blokkaisi vain alkoholista saatavan mielihyvän vaan se blokkaa kaiken muunkin mielihyvän tunteen.
Se max 3 kk:n jakso kun sitä on alussa tarkoitus käyttää säännöllisesti, on mielestäsi niin pitkä aika, ettei kannata latteuden takia käyttää, jos vaikka alkoholismista sattuisi eroon pääsemään? Sen jälkeenhän käyttö on vain tilannekohtaista. Sopisi oikein hyvin aloittajalle kun mopo ei vielä ole kokonaan karannut käsistä. Akamprosaatti tai disulfiraami vaihtoehtoja, kyllä asiantunteva lääkäri (ei arvauskeskus-) näistä osaa kertoa ja oikean valinnan yhdessä potilaan kanssa tehdä.
Aloittaja, olen vähän samassa veneessä ja itse olen toiminut näin:
- alkoholittomista päivistä on pidettävä kiinni. Valtaosa viikosta ei saa mennä alkoholin kanssa! Kolme päivää on siis maksimi. Tämä on kyllä lomalla hankalaa.
- määrät. Mitä vähemmän sen parempi. Ykkösolut tai vastaava on hyvä valinta. Ensimmäisen ottamista voi aina lykätä tunnin. Illan viimeinen voi olla alkoholiton.
- Pitää varoa sitä ilmiötä, että alkoholi alkaa liittyä yhä useampaan asiaan. Siis ei kannata ottaa tavaksi ”juhlistaa hyvää fiilistä” tai mitään tiettyä tilannetta lasillisella. Pitää myös tietoisesti rikkoa ehkä jo muodostunutta kaavaa, jossa asiaan x liittyy alkoholi. Esimerkiksi saunavissy, iltatee, lauantai-illan irtokarkkipussi jne. ovat vaihtoehtoja rituaaliselle alkoholinkäytölle. Aivot eivät saa tottua haluamaan alkoholia aina tietystä merkistä, etenkään jos se on jotain usein toistuvaa, kuten vaikka tietty viikonpäivä.
- viiniä ostamme kotiin lähinnä pieniä pulloja. Isossa pullossa on yksinkertaisesti liikaa tavaraa.
Omalla kohdalla suurimpia vaikeuksia tuottaa mies, joka ”tarjoaa” lasillista iltaisin aivan liian usein. Nyt meillä on koira, ja koiran iltalenkki vie kätevästi etenkin arki-illoista juuri sen ajankohdan, jolloin se lasi helposti ilmestyisi eteeni. Ei tarvitse kuin tehdä vähän pitempi kävely niin hups ei ehdi juoda! Koira myös herättää miehen niin aikaisin aamulla, ettei mies enää jaksa valvoa iltaisin entiseen tapaan eikä siis useinkaan ehdi juoda ennen kuin menee jo nukkumaan, vaikka olisi alkuillasta puhunut, että haluaa illalla sen ”lasillisen”. Koira on siis tosi hyvä juttu! Toki koiraa ei voi suositella, jos homma on jo karannut lapasesta yhtään pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paihdelinkki.fi => Me vähentäjät
Paljon, paljon parempi keskustelupalsta kuin tämä
Ja siis olet luultavasti ns. "high functioning alcoholic". Niin minäkin. Edes puolisoni ei tiedä, kuinka paljon oikeasti juon. Tätä kirjoittaessani olen juonut luultavasti noin kolme annosta. Pystyn juomaan vielä toiset kolme-neljä eikä se näy ulospäin. Aamuyöllä herään kissanpissanmaku suussa ja kadun, mutta 8.30 olen ensimmäisessä Teams-palaverissa eikä kukaan voisi kuvitellakaan, että olen taas tänään lopettanut tissuttelun noin klo 23.
Töitä teen huomenna noin neljään saakka, sitten käyn lenkittämässä koiran ja menen klo 18 alkavaan kokoukseen. Sieltä kotiin kaupan kautta, ruoan laitto, päivällinen noin 20.30 ja taas muutama annos alkoholia.
Viikottainen annosmääräni vaihtelee 20-50 annoksen välillä. 50 tai yli on toki harvinaista. Aika ajoin onnistun pitämään muutaman raittiin illan. En koskaan juo, jos seuraavana aamuna on pakko hypätä rattiin - mutta kun nyt etäaikana ei ole!
Niinhän sinä luulet ettei kukaan näe, haista tai aavista. Kyllä sen säännöllisen alkoholinkäytön valitettavasti huomaa, vaikkei määrät olisivatkaan suuria.
No kun tiedät, niin kerro, mitä nyt sitten tapahtuu. Eli kuka näkee ja aavistaa ja miksi antaa ymmärtää, ettei tiedä vaan antaa lisää vastuullisia tehtäviä töissä, tarkistaa palkkaa ja sopii taas alkavallekin viikolle palavereita heti aamusta alkaen tietäen, että olen paikalla ja hoidan kaiken, mitä sovitaan?
Emmehän me tiedä mitä tapahtuu tai miten herkkä havaintokyky tuon kirjoittajalla on. Mutta minulle tulee mieleen, että voihan olla niinkin päin, että työpaikalla on alettu huolestua ja yritetään motivoida sinua ja samalla järjestetään aamupalavereja siinä toivossa, että ne rajoittavat juomistasi.
Minulle kiinnittää huomiota aina tämä sama asia. Korostunut hyökkäävyyden ja itsepetokselta tuoksahtavan ylpeilyn yhdistelmä. Se jo riittää kokeneelle tarkkailijalle vihjaamaan siitä, että olisiko nyt alkoholismista kyse. Jos minulle tulee tämä reaktio kolmesta sinun anonyymistä rivistäsi, niin veikkaan että sama näkyy työpaikallakin. Ei tarvitse olla iso työpaikka että siellä on ihmisiä, joille on hyvästä syystä kehittynyt tutka asiaan.
Siis reilut 20 ihmistä (= koko työyhteisö) kutsutaan viikottaiseen aamupalaveriin sen takia, että minusta ollaan huolissaan? Kuten on tehty jo ennen kuin tulin töihin tähän työpaikkaan?
Ja työnantaja tarjoaa lisää vastuita ja nostaa palkkaa enemmän kuin TES:sin verran, koska...?
Unohtamatta puolisoa, joka ei X vuoteen ole tehnyt interventiota, vaikka suhteemme kärsii salajuomisestani?
Yksikään työnantaja ei vuosikausia käyttäisi resursseja tuollaiseen pelleilyyn. Ja jos olisit lukenut kommenttini ajatuksella, niin siellähän luki, että olen high functioning alcoholic. Eli enhän edes yritä sitä kiistää.
Tähän vastaisin että get off your high horse. Et voi kiukutella minulle siitä, etten tiedä asioita joita et ole kertonut. En väittänyt että sinun työyhteisösi olisi huolissaan. Sanoin että se on mahdollinen tulkinta. Tiedän ettei tämä auta, mutta jospa jossain vaiheessa tulisi mieleen: ylpeä hyökkäävyys on mekanismi, jonka taakse on hyvä piiloutua voidakseen jatkaa rauhassa. Mutta se on myös röyhkeää käytöstä eikä sinulla ole oikeutta suhtautua toisiin väheksyvästi. Kävelet toisten varpailla varmuuden vuoksi ja läppäiset naamaan jos joku älähtää. Lisäksi vaadit erityiskohtelua, koska sinun kommenttisi olisi pitänyt lukea ajatuksella. Täällä harvemmin tehdään niin, ja syyt siihen ovat ihan hyvät.
Tiedät olevasi alkoholisti, muttet myönnä mitään siitä todeksi, mitä se tarkoittaa: muille kuraa, itselle päänsilitystä.
Tottakai minä tiedän olevani alkoholisti, enhän ole yhtään mitään muuta väittänytkään! Käytin itsekin termiä high functioning alcoholic.
Miksi sitten otsikkosi vähättelee ongelmaasi? Miksi vähättelet ja puolustelet tilannettasi? Miksi et voi sanoa suoraan olevasi alkoholisti ja pyydät vinkkejä/apua sairauteesi? Lopeta hienostelu näin alkuun, nöyrry älä silti nöyristele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olet luultavasti ns. "high functioning alcoholic". Niin minäkin. Edes puolisoni ei tiedä, kuinka paljon oikeasti juon. Tätä kirjoittaessani olen juonut luultavasti noin kolme annosta. Pystyn juomaan vielä toiset kolme-neljä eikä se näy ulospäin. Aamuyöllä herään kissanpissanmaku suussa ja kadun, mutta 8.30 olen ensimmäisessä Teams-palaverissa eikä kukaan voisi kuvitellakaan, että olen taas tänään lopettanut tissuttelun noin klo 23.
Töitä teen huomenna noin neljään saakka, sitten käyn lenkittämässä koiran ja menen klo 18 alkavaan kokoukseen. Sieltä kotiin kaupan kautta, ruoan laitto, päivällinen noin 20.30 ja taas muutama annos alkoholia.
Viikottainen annosmääräni vaihtelee 20-50 annoksen välillä. 50 tai yli on toki harvinaista. Aika ajoin onnistun pitämään muutaman raittiin illan. En koskaan juo, jos seuraavana aamuna on pakko hypätä rattiin - mutta kun nyt etäaikana ei ole!
Niinhän sinä luulet ettei kukaan näe, haista tai aavista. Kyllä sen säännöllisen alkoholinkäytön valitettavasti huomaa, vaikkei määrät olisivatkaan suuria.
No kun tiedät, niin kerro, mitä nyt sitten tapahtuu. Eli kuka näkee ja aavistaa ja miksi antaa ymmärtää, ettei tiedä vaan antaa lisää vastuullisia tehtäviä töissä, tarkistaa palkkaa ja sopii taas alkavallekin viikolle palavereita heti aamusta alkaen tietäen, että olen paikalla ja hoidan kaiken, mitä sovitaan?
Emmehän me tiedä mitä tapahtuu tai miten herkkä havaintokyky tuon kirjoittajalla on. Mutta minulle tulee mieleen, että voihan olla niinkin päin, että työpaikalla on alettu huolestua ja yritetään motivoida sinua ja samalla järjestetään aamupalavereja siinä toivossa, että ne rajoittavat juomistasi.
Minulle kiinnittää huomiota aina tämä sama asia. Korostunut hyökkäävyyden ja itsepetokselta tuoksahtavan ylpeilyn yhdistelmä. Se jo riittää kokeneelle tarkkailijalle vihjaamaan siitä, että olisiko nyt alkoholismista kyse. Jos minulle tulee tämä reaktio kolmesta sinun anonyymistä rivistäsi, niin veikkaan että sama näkyy työpaikallakin. Ei tarvitse olla iso työpaikka että siellä on ihmisiä, joille on hyvästä syystä kehittynyt tutka asiaan.
Siis reilut 20 ihmistä (= koko työyhteisö) kutsutaan viikottaiseen aamupalaveriin sen takia, että minusta ollaan huolissaan? Kuten on tehty jo ennen kuin tulin töihin tähän työpaikkaan?
Ja työnantaja tarjoaa lisää vastuita ja nostaa palkkaa enemmän kuin TES:sin verran, koska...?
Unohtamatta puolisoa, joka ei X vuoteen ole tehnyt interventiota, vaikka suhteemme kärsii salajuomisestani?
Yksikään työnantaja ei vuosikausia käyttäisi resursseja tuollaiseen pelleilyyn. Ja jos olisit lukenut kommenttini ajatuksella, niin siellähän luki, että olen high functioning alcoholic. Eli enhän edes yritä sitä kiistää.
Tähän vastaisin että get off your high horse. Et voi kiukutella minulle siitä, etten tiedä asioita joita et ole kertonut. En väittänyt että sinun työyhteisösi olisi huolissaan. Sanoin että se on mahdollinen tulkinta. Tiedän ettei tämä auta, mutta jospa jossain vaiheessa tulisi mieleen: ylpeä hyökkäävyys on mekanismi, jonka taakse on hyvä piiloutua voidakseen jatkaa rauhassa. Mutta se on myös röyhkeää käytöstä eikä sinulla ole oikeutta suhtautua toisiin väheksyvästi. Kävelet toisten varpailla varmuuden vuoksi ja läppäiset naamaan jos joku älähtää. Lisäksi vaadit erityiskohtelua, koska sinun kommenttisi olisi pitänyt lukea ajatuksella. Täällä harvemmin tehdään niin, ja syyt siihen ovat ihan hyvät.
Tiedät olevasi alkoholisti, muttet myönnä mitään siitä todeksi, mitä se tarkoittaa: muille kuraa, itselle päänsilitystä.
Tottakai minä tiedän olevani alkoholisti, enhän ole yhtään mitään muuta väittänytkään! Käytin itsekin termiä high functioning alcoholic.
Miksi sitten otsikkosi vähättelee ongelmaasi? Miksi vähättelet ja puolustelet tilannettasi? Miksi et voi sanoa suoraan olevasi alkoholisti ja pyydät vinkkejä/apua sairauteesi? Lopeta hienostelu näin alkuun, nöyrry älä silti nöyristele.
No hänhän kertoi pitävänsä niin paljon juomisesta, että ei halua lopettaa.
Mikä on pahempi lihava/ laiha / vanha/ nuori vai sateenk aari alkoholisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.
Sinulle on jo kehittynyt vakava alkoholiriippuvuus.
No ei nyt sentään, välttämättä. Ap vain on nautiskellut sitä viiniänsä niin kauan, että se TUNTUU ettei voi olla ilman. Et ap tiedä jos et kokeile. Ota kuin mikä tahansa asia joka nyt vain pitää kokeilla, ja tempaise niin että olet se 7 päikvää selvinpäin. Olen paljon keskustellut tuttavapiireissä näistä asioista, ja tosi moni on huomannut siinä 35-45 ikävuosien välillä yhtäkkiä että alkoholia menee jotenkin ihan liian paljon. Ovat sitten vähentäneet, ja asia on ollut sen jälkeen ok. Osa on sitten lopettanut kokonaan, tai siis ovat määräämättömän mittaisella tauolla :D Kyllä kohtuukäyttökin voi lipsahtaa kohtuuttomaksi ilman että vielä on rappioalkoholisti joka ei koskaan voi juoda yhtään.
Onko sinulla lapsia? Jos on, lopeta heidän vuokseen. Tissuttelulla on vaikutuksia myös heihin; lapset oppivat että tissuttelu pyörälenkin jälkeen on ihan normaalia, vaikka eivät asiaa ehkä nyt kummemmin ajattelekaan.
Ja ihan kunnon alkkiksen lapsena elämä oli välillä yhtä h*lvettiä. Nimim kokemusta on. Älä anna itsesi ajautua sinne asti, vaikka touhu mielestäsi nyt vielä olisikin hallussa.
Soita kuntasi päihdepäivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
t. mies
Tuo kertomasi lasketaan alkoholismiksi. Töiden hoitaminen ei edes liity aiheeseen mitenkään. Suurin osa alkoholisteista käy töissä ja hoitaa työnsä oikein mallikkaasti. Itse käytin alkoholia vuosia juuri kuten sinä. Ootko mittauttanut ALAT-maksa-arvot milloin viimeksi, vai tuleeko sullekin aina pieni paniikki jos lääkäri vaikka flunssan yhteydessäkin haluaa ottaa verikokeen ja tulehdusarvot? Pelko että eihän siinä vain oteta samalla maksa-arvoja, koska pelkää ”jäävänsä kiinni” lähinnä itselleen tuosta ongelmasta. Miltä vaaka näyttää elopainon suhteen, vai teetkö kuten minä että annoit vaa’an siskontytölle ja et koskaan käy punnitsemassa itseäsi?
Sitten sunnuntait lipsuu joskus jo vähän enemmänkin juomisen puolelle ja joskus maanantai alkaa aivan kamalassa olossa? Miettii vain, että milloin tulee maanantai-ilta, että saa ne parit bisset. Yleensä ne nappasi heti töiden jälkeen, iltaa edes odottamatta. Mulla silmät oli maanantaisin usein niin punaiset, että ostin apteekista tippoja millä koitin saada punaisuuden pois. Ettei vaan muut huomaisi mitään.
Mutta niin se on: alkoholismista kyse. Töissä käyminen ei muuta ns. diagnoosia. Mulle herätys hakea apua oli rytmihäiriöt, mitä oli pakko lähteä selvittämään lääkärille. Alkoholismi tuli esille ja onneksi tuli, vaikka juuri sitä pelkäsin. Pääsin irti siitä helvetistä missä elin.
Olen 50v nainen ja ihan saman ongelman kanssa painin. Aamuisin ja päivisin päätän, että tänään en ota ja sitten illalla kuitenkin sorrun. Ihan sama mikä "syy", kaikki kelpaa. Aurinkoinen keli, ihana sade, paska työpäivä, hyvä työpäivä, stressi, ilo.... Syitä löytyy.
Itse olen tehnyt kovasti töitä mieleni kanssa, sillä sehän se on, joka meille juttelee, että kyllä sä nyt yhden voit ottaa jne.. Se ei halua luopua alkosta ja siihen liittyvistä rutiineista. Meditointi kuulemma auttaa, mutta minua se ei ole auttanut. Tai teen jotain väärin.
Pahinta nykytilanteessani on se, että asun yksin, en seurustele, aikuiset lapset käyvät joskus kylässä, työ stressaa ja haluan sieltä pois. Liikun paljon, harva se päivä tunnin kävely ja kohta alkaa jooga 1krt/vko iltaisin. Iltoihin pitäisi saada jotain tekemistä. Ystävätkin on kaukana, ei ole ketään kenen kanssa kävisin jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hänhän kertoi pitävänsä niin paljon juomisesta, että ei halua lopettaa.
Aivan, eli turha aloitus lopulta. Toivottelenkin hyviä viinilasillisia vielä pitkään siis!
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v nainen ja ihan saman ongelman kanssa painin. Aamuisin ja päivisin päätän, että tänään en ota ja sitten illalla kuitenkin sorrun. Ihan sama mikä "syy", kaikki kelpaa. Aurinkoinen keli, ihana sade, paska työpäivä, hyvä työpäivä, stressi, ilo.... Syitä löytyy.
Itse olen tehnyt kovasti töitä mieleni kanssa, sillä sehän se on, joka meille juttelee, että kyllä sä nyt yhden voit ottaa jne.. Se ei halua luopua alkosta ja siihen liittyvistä rutiineista. Meditointi kuulemma auttaa, mutta minua se ei ole auttanut. Tai teen jotain väärin.
Pahinta nykytilanteessani on se, että asun yksin, en seurustele, aikuiset lapset käyvät joskus kylässä, työ stressaa ja haluan sieltä pois. Liikun paljon, harva se päivä tunnin kävely ja kohta alkaa jooga 1krt/vko iltaisin. Iltoihin pitäisi saada jotain tekemistä. Ystävätkin on kaukana, ei ole ketään kenen kanssa kävisin jossain.
Anteeksi suoruuteni, mutta olet tilanteessa, jossa jatkaisit juomistasi, vaikka sulla olisi paljonkin mukavaa tekemistä iltaisin, _ehkä_ vähemmän, mutta joisit silti, sillä sun keho vaatii alkoholia jo. Sun mieli ei alkoholia kaipaa vaan sun keho.
Vierailija kirjoitti:
Ap, et sä mitään okle alkoholisoitumassa, vaan ihan oikea alkoholisti sinä jo olet. Toivon ainoastaan, että sun pohja olisi jo tässä, eikä vasta viiden vuoden päästä. Etkä sä enää juo pelkästään nousuhumalan vuoksi, sä juot, koska sun on pakko. Vastuullisella työllä, määrillä tai muullakaan ei ole tähän mitään merkitystä, vain tuolla tarpeella juoda on. Kaikkea hyvää toipumismatkallesi.
Melkosta liiottelua. Oletko lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, et sä mitään okle alkoholisoitumassa, vaan ihan oikea alkoholisti sinä jo olet. Toivon ainoastaan, että sun pohja olisi jo tässä, eikä vasta viiden vuoden päästä. Etkä sä enää juo pelkästään nousuhumalan vuoksi, sä juot, koska sun on pakko. Vastuullisella työllä, määrillä tai muullakaan ei ole tähän mitään merkitystä, vain tuolla tarpeella juoda on. Kaikkea hyvää toipumismatkallesi.
Melkosta liiottelua. Oletko lääkäri?
Kuulostat klassiselta alkoholismin kieltäjältä. Mun keskustelussa on käynyt ja käy paljon alkoholisteja, joilla ensimmäinen huoli on ettei häntä ”diagnosoida” alkoholistiksi. Se on sanana myrkkyä niin monelle. Se että alkoholinkäyttö on säännöllistä lähes joka päiväistä, on alkoholismia. Ihan sama mistä määristä puhutaan ja määrissä alkoholisti huijaa lahjakkaasti jopa itseään. Moni ostaa viinipaketin ihan siksikin, ettei edes itse näkisi juotua määrää. Juodessa voisi juoda vain olotilan mukaan, laskematta tarkempia määriä.
Alkoholismi on mielen riippuvuus alkoholista. Se kaunis termi ”tissuttelu” on alkoholismia. Ei sitä ollakseen siis tarvitse juoda itseään pöydän alle. Alkoholistilla toleranssi usein jopa on niin suuri, ettei hän pöydän alle vajoakaan. Pari pulloa viiniä voi mennä ja henkilö vaikuttaa täysin selvältä.
Mä olenkin aina sanonut, että unohdetaan ”diagnoosit”. Ei ole tarve puhua alkoholismista, voidaan puhua vaikka päihdeongelmasta tai alkoholin haitallisesta käytöstä. Noista molemmat ovat jotenkin paremmin ihmisille korvaan sopivia, kuin sana alkoholismi. Joten termit sikseen, mutta ei lähdetä väistelemään itse asiaa.
Hanki apua psykologian ammattilaisilta. Kyllä sitten motivoidut, kun maksa ja aivot on pilalla, mutta se on jo myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.
Oikeastiko? Yleensä ihmiset valehtelevat alakanttiin alkoholinkäyttönsä.
Ap, ymmärsinkö oikein, että juot 4 annosta x 7päivää, eli 24 annosta viikossa? Neljä pulloa viiniä?
Kauan olet juonut näin paljon?