Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkoholisoitumassa oleva nainen, voisiko joku auttaa?

Vierailija
05.09.2021 |

Olen hyvässä asemassa oleva uraihminen, mies ja perhe on ja kaikki hyvin. Silti erityisesti lomalla ja viikonloppuisin alkoholi maistuu liikaa. Olen puntaroinut asiaa ja en juo ahdistukseen tai tyhjään oloon, vaan koska se on yksinkertaisesti kivaa.

Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti.

Mitä tekisitte ja onko muita joilla on tai on ollut näin. Oletteko päätyneet sillan alle vai miten teille kävi?

Kommentit (356)

Vierailija
41/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain apua alkukesästä tissutteluun. Johti lekurikierteeseen. Nyt jokainen lausunto alkaa , 40v, käyttää runsaasti alkoholia, läpäläpä...

Mitään apua en oo saanut . (En usko, että vatsansuojapillerit vaikuttaa mihinkään)

Vierailija
42/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa. Pari vuotta sen jälkeen olin parantumaton alkoholisti. Toi on tosi vaikea tilanne, jonka voi selvittää vain radikaalilla toiminnalla. Ihan ensimmäinen juttu on, että sun on pakko lopettaa juominen 100%. Koska tykkäät siitä liikaa. Jos juot välillä niin ajattelet sitä koko ajan. Elämään löytyy muuta sisältöä mutta vain jos on kokonaan juomatta. Sitten, terapiaan. Siihen on syy miksi juot ja se ei ole aina selvillä. Voi mennä vuosia terapiassa mutta kaikilla on jotain. Voit myös kokeilla AA kerhoa, jossa itse olen, mutta jos olet vasta tuossa vaiheessa voi olla se ei ole sinulle vielä sopiva. Paljon onnea sinulle. Yleensä tuosta mennään vain pohjalle, eikä nousta. Ja jos tulee hyvä kausi niin tuo tilanne palaa takaisin suurempana myöhemmin. Alkoholismi on etenevä sairaus, ja menee aina ajan kanssa pahempaan suuntaa. Sulla ei taida olla kuin yksi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A-klinikalta avokatkolääkkeet, muutama päivä lomaa töistä. Verikokeet teet jossain yksityisellä. Työterveyshuoltoon ei sanaakaan.

Avokatkolääkkeillä ei ole mitään merkitystä, jos ei ole aitoa halua lopettaa juomista. Ja jos on, niitä lääkkeitä ei ap:n tapauksessa tarvita. Lääkkeitä tarvitaan vain kun on deliriumin riski ja se käytännössä tarkoittaa tilannetta, jossa juominen aloitetaan heti aamusta koska ei voi olla ilman. Jos juo vain iltaisin, ei tarvitse mitään Diapameja tai sen korvikkeita. Pahimmillaan siinä saa vain kipinän sekakäyttöön.

Yksityiset lääkäriasemat kirjaavat tiedot Kantaan ihan siinä missä julkinen sektori ja yksityisiltä ostettu työterveyshuoltokin.

Tässä ei ollut oikein muu kuin että hyödytöntä ilman aitoa halua.

Vierailija
44/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiongelmiin on moniin hyvin tehoavia reseptilääkeitä olemassa esim. Naltreksoni. Hyvä kun itse olet huomannut ongelman ja hyvä kun olet hakemassa siihen apua. Tsemppiä sinulle ja muille saman ongelman kanssa painiville. Hakekaa apua, ratkaisu voi olla helpompi kun uskottekaan. 

Vierailija
45/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama mutta herkut paheena. Joskus mietin, että helppoa on niillä, joilla ei ole näitä mielihaluja alkoholiin tai ruokaan. Säästyy rahat, terveys, mielenterveys ja ehkä enemmänkin..

Vierailija
46/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiongelmiin on moniin hyvin tehoavia reseptilääkeitä olemassa esim. Naltreksoni. Hyvä kun itse olet huomannut ongelman ja hyvä kun olet hakemassa siihen apua. Tsemppiä sinulle ja muille saman ongelman kanssa painiville. Hakekaa apua, ratkaisu voi olla helpompi kun uskottekaan. 

Naltreksoni blokkaa mielihyväreseptorit. Se ei edelleenkään toimi niin, että blokkaisi vain alkoholista saatavan mielihyvän vaan se blokkaa kaiken muunkin mielihyvän tunteen.

Vierailija
47/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta paikkakuntasi AA-ryhmien kokoontumisajat- ja paikat.

Voit aivan hyvin käydä vaikka vain kerran katselemassa menoa. Siellä ei ole pakko puhuakaan mitään jos ei siltä tunnu, voit mennä vain kuuntelemaan ja tehdä sitten päätös onko sun juttu :) 

Vierailija
48/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.

Sinulle on jo kehittynyt vakava alkoholiriippuvuus.

Niin varmasti, mutta mitä voin tehdä? Työ ja elämä sujuu, olen urheilullinen ja terve. Luulen että jos menisin jonnekin katkolle niin ne nauraisivat mut pihalle.

Varmasti eivät naura, jos kerrot rehellisesti, että et pysty olemaan viikkoa juomatta. Se on oikeasti todella hälyttävää.

Katkolle mennään hoitamaan vieroitusoireita kun on vedetty viinaa aamusta iltaan muutama viikko tai vuosi. Oikea paikka olisi mennä vaikka a-klinikalle juttusille. Sieltä järjestyy keskusteluapua, antabukset yms.

Vierailija
49/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleta paikkakuntasi AA-ryhmien kokoontumisajat- ja paikat.

Voit aivan hyvin käydä vaikka vain kerran katselemassa menoa. Siellä ei ole pakko puhuakaan mitään jos ei siltä tunnu, voit mennä vain kuuntelemaan ja tehdä sitten päätös onko sun juttu :) 

Kannattaa kuitenkin olla tietoinen AA:n historiasta ja ideologiasta. Aate syntyi Jenkkien "Bible Belt" -vyöhykkeellä 1950-luvulla ja siinä toipuminen perustuu Korkeamman Voiman apuun.

(Molemmat perustajat olivat kristittyjä, sittemmin alettiin puhua Korkeammasta Voimasta jumalan sijaan)

Vierailija
50/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä vinkkejä! Monet on samassa jamassa... hyvin monet

Vierailija
51/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on sanonut: vähennä määriä ja kertoja.

Tämä. Pidennä väliä. Ota lasista pienempiä siemauksia, niin kestää pidempään, ja niin nuot myös vähemmän.

Jos et pysty olemaan juomatta, jos kotona on alkoholia, niin älä osta kuin pikku pullo kerralla.

Monta annosta viikossa menee? Meneekö yli 14?

Vierailija
52/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon joka toinen päivä ihan kunnolla. Ulospäin näytän tavikselta. Käyn ostamassa eri kaupungista juomat, kuin missä asun ja väitän perheelleni, että menen sinne paremman ruokakaupan takia. Oikeasti en halua tuttujen ja työkavereiden näkevän minua alkon kassalla. Säilytän viinejä autossani ja ei tähän mennessä edes mieheni ole huomannut. Nautin muiden nähden vain sitä yhtä lasillista muutaman tunnin. Oikeasti täytän sitä käydessäni vessassa. Myös käyn välillä siivoamassa varastoa järjestelemässä autotallia yms. Olen lihonut ja sydämestä ottaa välillä. En uskalla mennä lääkäriin. N43

Vierailija
53/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet alkoholisti.

Voit valita: voit lopettaa kokonaan, tai jatkaa pahenevaa juopottelua. Kohtuukäyttö ei sinulta enää onnistu.

T. Alkoholistin ex-vaimo

Sinänsä jännä että kuitenkin määrät on ns kohtuukäytön rajoissa. Ja en ikinä juo kunnolla siten että olisin krapulassa tai edes kovassa humalassa. Annos on se pari olutta tai viinilasia illassa 3-4 kertaa viikossa.

Siirry alkoholittomaan. Juot tavan vuoksi, et alkoholin. Tai ota eka olut oikeaa loput alkotonta

Vierailija
54/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juon joka toinen päivä ihan kunnolla. Ulospäin näytän tavikselta. Käyn ostamassa eri kaupungista juomat, kuin missä asun ja väitän perheelleni, että menen sinne paremman ruokakaupan takia. Oikeasti en halua tuttujen ja työkavereiden näkevän minua alkon kassalla. Säilytän viinejä autossani ja ei tähän mennessä edes mieheni ole huomannut. Nautin muiden nähden vain sitä yhtä lasillista muutaman tunnin. Oikeasti täytän sitä käydessäni vessassa. Myös käyn välillä siivoamassa varastoa järjestelemässä autotallia yms. Olen lihonut ja sydämestä ottaa välillä. En uskalla mennä lääkäriin. N43

Niin ja määrät liikkuu siinä 50-60 annosta viikossa. N43

Vierailija
55/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.

Sinulle on jo kehittynyt vakava alkoholiriippuvuus.

Niin varmasti, mutta mitä voin tehdä? Työ ja elämä sujuu, olen urheilullinen ja terve. Luulen että jos menisin jonnekin katkolle niin ne nauraisivat mut pihalle.

Sinulla on aivan vääränlainen kuva päihdehoidosta. Koko yhteiskunnan kirjo löytyy asiakkaista, takaan sen. Ota yhteyttä kunnan päihdepalveluihin ja kysy mahdollisuutta keskusteluaikoihin ammattilaisen kanssa.

Vierailija
56/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, sä olet pahassa jamassa.

Vierailija
57/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi => Me vähentäjät

Paljon, paljon parempi keskustelupalsta kuin tämä

Ja siis olet luultavasti ns. "high functioning alcoholic". Niin minäkin. Edes puolisoni ei tiedä, kuinka paljon oikeasti juon. Tätä kirjoittaessani olen juonut luultavasti noin kolme annosta. Pystyn juomaan vielä toiset kolme-neljä eikä se näy ulospäin. Aamuyöllä herään kissanpissanmaku suussa ja kadun, mutta 8.30 olen ensimmäisessä Teams-palaverissa eikä kukaan voisi kuvitellakaan, että olen taas tänään lopettanut tissuttelun noin klo 23.

Töitä teen huomenna noin neljään saakka, sitten käyn lenkittämässä koiran ja menen klo 18 alkavaan kokoukseen. Sieltä kotiin kaupan kautta, ruoan laitto, päivällinen noin 20.30 ja taas muutama annos alkoholia.

Viikottainen annosmääräni vaihtelee 20-50 annoksen välillä. 50 tai yli on toki harvinaista. Aika ajoin onnistun pitämään muutaman raittiin illan. En koskaan juo, jos seuraavana aamuna on pakko hypätä rattiin - mutta kun nyt etäaikana ei ole!

Niinhän sinä luulet ettei kukaan näe, haista tai aavista. Kyllä sen säännöllisen alkoholinkäytön valitettavasti huomaa, vaikkei määrät olisivatkaan suuria. 

No kun tiedät, niin kerro, mitä nyt sitten tapahtuu. Eli kuka näkee ja aavistaa ja miksi antaa ymmärtää, ettei tiedä vaan antaa lisää vastuullisia tehtäviä töissä, tarkistaa palkkaa ja sopii taas alkavallekin viikolle palavereita heti aamusta alkaen tietäen, että olen paikalla ja hoidan kaiken, mitä sovitaan?

Emmehän me tiedä mitä tapahtuu tai miten herkkä havaintokyky tuon kirjoittajalla on. Mutta minulle tulee mieleen, että voihan olla niinkin päin, että työpaikalla on alettu huolestua ja yritetään motivoida sinua ja samalla järjestetään aamupalavereja siinä toivossa, että ne rajoittavat juomistasi. 

Minulle kiinnittää huomiota aina tämä sama asia. Korostunut hyökkäävyyden ja itsepetokselta tuoksahtavan ylpeilyn yhdistelmä. Se jo riittää kokeneelle tarkkailijalle vihjaamaan siitä, että olisiko nyt alkoholismista kyse. Jos minulle tulee tämä reaktio kolmesta sinun anonyymistä rivistäsi, niin veikkaan että sama näkyy työpaikallakin. Ei tarvitse olla iso työpaikka että siellä on ihmisiä, joille on hyvästä syystä kehittynyt tutka asiaan. 

Vierailija
58/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihdelinkin Me vähentäjät -palsta on sinullekin paljon parempi kuin tämä. Se on hiljentynyt muutaman viime vuoden aikana harmillisesti, mutta siellä voi keskustella vertaisten kanssa.

Minunkin mieheni luulee minun juovan iltaisin vain puoli litraa olutta. Viikonloppuisin ja satunnaisesti viikolla sen lisäksi vähän viiniä. Todellisuudessa juon paljon enemmän.

Vierailija
59/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena sinua voi kiinnostaa, että jokainen annos alkoholia lisää rintasyövän riskiä. Turvallista rajaa alkoholille ei ole.

Vierailija
60/356 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorry mut 4 annosta/ vrk säännöllisesti ON liikaa, selkeästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi