Täysimetyksen illuusio
onkohan osittaisimetys kuitenkin se tavallisin tapa ruokkia vauvat? Suurin osa joiden kanssa olen puhunut perhekerhoissa, sukulaiset, tutut, ystävät, ovat antaneet jokus myös korviketta pullosta.
Onhan se niin, että jos pitää lähteä nopeasti johonkin tai olla jossain tiettyyn aikaan, imetys voi viedä liikaa aikaa. Pullosta lapsi syö 5 minuutissa. Julkisilla paikoilla ei pysty tai halua imettää tai sielläkin on kätevä, kun lapsi ei syö tuntia. Sitten tietty se, että nälkäitku vaan jatkuu a molemmat tissit on jo tyhjennetty. Yötäkin nukkuu paremmin, jos tissin jälkeen saa vähän myös korviketta. Pumpaaminenkaan ei kaikilta onnistu.
Miksi siis korvike on kirosana, kun ei se useinkaan imetystä estä. Voi olla lähinnä tukena siinä. Onko siis korvikkeesta niin paljon haittaa kuin väitetään, jos myös imettää? Ja onko täysimetyksen ihannointi ja yleisyys lähinnä illuusio. Monihan ei ehkä edes myöskään, että korvikettakin on annettu...
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:55"]Se nyt on aivan sama kutsutaanko imetystä neuvolan mukaan täysimetykseksi vai ei, jos on muutaman kerran korviketta antanut. Pääasia on, että imettää. Siis oikeasti sillä ei ole minkään valtakunnan väliä ja luulen, ettette itsekään muutaman vuoden päästä enää jaksa sillä päätänne vaivata, onko imetyksenne ollut täysimetystä neuvolan tai jonkun muun mielestä.
Miksi muuten jonkun mielestä korvike on paskaa? Vauvalle turvallista, tutkittua ravintoa sen pitäisi olla ja näin olen luullut. Jouduin antamaan heti kotiutuksen jälkeen vauvalle korviketta, kun oma maito ei ollut noussut vielä. Näin ollen en kokenut myöhemminkään ongelmaksi satunnaista korvikkeen antamista. En ole kannustamassa ketään korvikkeen antoon jos imetys sujuu. Olen vain oman kokemuksen mukaan myös sitä mieltä, että satunnainen korvikkeen antaminen ei pilaa hyvin sujuvaa imetystä. Asiasta varoitellaan ehkä hiukan liikaa. On eri asia antaa pullosta vaikka pari kertaa kuukaudessa kuin antaa päivittäin.
[/quote]
Onhan se paskaa, jos sitä ei lain mukaan saa edes mainostaa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:55"]Se nyt on aivan sama kutsutaanko imetystä neuvolan mukaan täysimetykseksi vai ei, jos on muutaman kerran korviketta antanut. Pääasia on, että imettää. Siis oikeasti sillä ei ole minkään valtakunnan väliä ja luulen, ettette itsekään muutaman vuoden päästä enää jaksa sillä päätänne vaivata, onko imetyksenne ollut täysimetystä neuvolan tai jonkun muun mielestä. Miksi muuten jonkun mielestä korvike on paskaa? Vauvalle turvallista, tutkittua ravintoa sen pitäisi olla ja näin olen luullut. Jouduin antamaan heti kotiutuksen jälkeen vauvalle korviketta, kun oma maito ei ollut noussut vielä. Näin ollen en kokenut myöhemminkään ongelmaksi satunnaista korvikkeen antamista. En ole kannustamassa ketään korvikkeen antoon jos imetys sujuu. Olen vain oman kokemuksen mukaan myös sitä mieltä, että satunnainen korvikkeen antaminen ei pilaa hyvin sujuvaa imetystä. Asiasta varoitellaan ehkä hiukan liikaa. On eri asia antaa pullosta vaikka pari kertaa kuukaudessa kuin antaa päivittäin. [/quote] Onhan se paskaa, jos sitä ei lain mukaan saa edes mainostaa.
[/quote]
Ei kai sitä saa mainostaa, kun imetys on kuitenkin se parempi vaihtoehto ja äitejä on siihen kannustettava. Ei se silti tee korvikkeesta yksiselitteisesti paskaa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:47"]Miksi pitäisi antaa korviketta jos maitoa tulee hyvin?.
[/quote]
En tiedä mistä johtuu, mutta meillä lapsi ei syö pakastettua maitoa. Ei millään. Ei tosin syö korvikettakaan. Mutta kaikki eivät saa pumpattua maitoa, vaikka sitä muuten tulee hyvin, vauva ei välttämättä kelpuuta pumpattua maitoa pullosta, mutta korvike menee (näitäkin on) jne. Kaikilla on omat syynsä.
Illuusio vai itsepuolustus?
Synnytyksen ja ensirääkäisyn jälkeen lapsi nostetaan äidin rinnalle. Vauva imee tyhjää rintaa saadakseen maidon nousemaan ja oppiakseen terhakkaan tekniikan imeä. Maidon nousemiseen tarvitaan joskus jopa kaksi vuorokautta.
Mutta annettaessa vauvan olla rinnalla ja imeä halutessaan rinnoissa alkaa tuntua paine jopa parissa tunnissa.
Kaikilla vauvoilla paino laskee syntymän jälkeen, mutta ternimaito nostaa painon pian nousuun. Rinnanpäät kärsivät ja haavautuvat vauvan jatkuvasta imemisestä, mutta puhdas lampaanrasva hoitaa nännit kuntoon eikä haittaa vauvan imemistä. Itsellä imetyskivut ovat helpottaneet parissa päivässä - viikossa, lapsen imemistiheydestä riippuen.
Toki tästä kivuliaasta vaiheesta olisi päässyt helpommalla antamalla maitoa (vaikka omaakin) pullosta. Lapsen imutekniikka olisi vain silloin heikentynyt ja maidontuotantokaan tuskin olisi päässyt kunnolla käyntiin. Täysimetyksellä, johon ei ole kukaan puuttunut ja tapahtunut täysin vauvan ehdoilla, maitoa tulee juuri lapsen tarpeen verran.
Myös "tyhjästä tissistä" erittyy maitoa lapsen imiessä, vaikka moni muuta väittää.
Hyvällä imemistekniikalla vauva saa kyllikseen maitoa nopeasti. Hyvät imetysvaatteet ja huivi/harso pitävät paheksuvat katseet loitolla.
Tämä mielipiteeni (huom. minun mielipiteeni) on vain alateitse syntyneitä terveitä, hyväkuntoisia, täysaikaisia vauvoja ja heidän perusterveitä äitejään koskeva (joita molempia on suurin osa länsimaissa). Keisarinleikkauksella syntyneet, vaikeavammaiset ja keskosvauvat ovat asia erikseen. Tosin monet heidänkin äideistään ovat jaksaneet opetella imettämään yritysten ja erehdysten kautta tai mahtavien ammattilaisten opastuksella!
Äidinmaidonkorvike on hyvä vaihtoehto, mutta turhaa on sen käyttämistä puolustella täysimetyksen mahdottomuudella.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:26"]Illuusio vai itsepuolustus?
Synnytyksen ja ensirääkäisyn jälkeen lapsi nostetaan äidin rinnalle. Vauva imee tyhjää rintaa saadakseen maidon nousemaan ja oppiakseen terhakkaan tekniikan imeä. Maidon nousemiseen tarvitaan joskus jopa kaksi vuorokautta.
Mutta annettaessa vauvan olla rinnalla ja imeä halutessaan rinnoissa alkaa tuntua paine jopa parissa tunnissa.
Kaikilla vauvoilla paino laskee syntymän jälkeen, mutta ternimaito nostaa painon pian nousuun. Rinnanpäät kärsivät ja haavautuvat vauvan jatkuvasta imemisestä, mutta puhdas lampaanrasva hoitaa nännit kuntoon eikä haittaa vauvan imemistä. Itsellä imetyskivut ovat helpottaneet parissa päivässä - viikossa, lapsen imemistiheydestä riippuen.
Toki tästä kivuliaasta vaiheesta olisi päässyt helpommalla antamalla maitoa (vaikka omaakin) pullosta. Lapsen imutekniikka olisi vain silloin heikentynyt ja maidontuotantokaan tuskin olisi päässyt kunnolla käyntiin. Täysimetyksellä, johon ei ole kukaan puuttunut ja tapahtunut täysin vauvan ehdoilla, maitoa tulee juuri lapsen tarpeen verran.
Myös "tyhjästä tissistä" erittyy maitoa lapsen imiessä, vaikka moni muuta väittää.
Hyvällä imemistekniikalla vauva saa kyllikseen maitoa nopeasti. Hyvät imetysvaatteet ja huivi/harso pitävät paheksuvat katseet loitolla.
Tämä mielipiteeni (huom. minun mielipiteeni) on vain alateitse syntyneitä terveitä, hyväkuntoisia, täysaikaisia vauvoja ja heidän perusterveitä äitejään koskeva (joita molempia on suurin osa länsimaissa). Keisarinleikkauksella syntyneet, vaikeavammaiset ja keskosvauvat ovat asia erikseen. Tosin monet heidänkin äideistään ovat jaksaneet opetella imettämään yritysten ja erehdysten kautta tai mahtavien ammattilaisten opastuksella!
Äidinmaidonkorvike on hyvä vaihtoehto, mutta turhaa on sen käyttämistä puolustella täysimetyksen mahdottomuudella.
[/quote]
Kerrankin joku järkevä kirjoitus. Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:08"] julkisilla paikoilla ei pysty tai halua-> hevonkukkua, minä pystyn JA haluan, eikä haittaa vaikka menis tunti. Nälkäitku jatkuu-> mä olen imettänyt 3 lasta eikä ole jatkunut Yöt nukkuu paremmin-> meillä on nukuttu loistavasti ihan tissilläkin :) Mulle on yks hailee miten kukakin syöttää omansa, mutta eipäs nyt kuitenkaan väitetä ihan puuta heinää. [/quote] Tässä ei varmastikaan ollut kyse vain sinusta. Onko ihan mahdotonta avartaa maailman kuvaa sen verran, että ymmärtäisit täällä olevan sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät pysty tai halua julkisilla paikoilla imettää. [/quote] Ei suinkaan mutta onko SINULLA ongelmaa siinä että meitä jotka haluaa ja pystyy on myös paljon? Miksi otit kommenttini henkilökohtaisesti?
[/quote] Enhän minä ottanut mitään kommenttia henkilökohtaisesti. Sinä sen sijaan tulkitsit aloituksen koskemaan vain itseäsi kertoessasi sinun pystyvän ja haluavan, vaikka ap puhui ihan yleisellä tasolla. Väittikö ap, minä, tai joku muu, että jollain olisi "ongelmaa siinä että meitä jotka haluaa ja pystyy on myös paljon"?
????? HÄH?? Mä olen täysimettänyt molemmat lapset, minusta ajatuskin tuttipullojen keittelystä ja virittelystä olisi ollut työläs, kerran maitoa oli yllinkyllin. Esikoiseni painoi täysimetyksellä 5 kk iässä yli 7 kg, joten ei tainnut nälkää nähdä... Kuopus ei ollut ihan yhtä kova syömään :D
Ja mä olen imettänyt ihan missä vaan, kun on ollut lapsella nälkä. Nimenomaan imettäjän lapsella niitä nälkäitkuja ei ehdi tulla, kun tissi on näppärä tarjoilla sillä seisomalla, kun nälkä iskee. Itse olen imettänyt talvitakin alla hiekkalaatikolla, Anttilan kodinosaston peränurkassa mattopinon päällä, kirkossa (lastentilaisuudessa), autossa (pysäytettynä toki) ja ihan missä vaan. Kyllähän sitä voi monet asiat hoitaa niin, että lapsi on juuri syötetty, ennen kuin poikkeaa jossain, missä ei välttämättä voi imettää.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:01"]
Eli tutkimustulokset joissa korvike vauvat syövät liikaa, sairastuvat herkemmin kakkostyypin diabetekseen ja lihovat, ja että lehmänmaidon proteiinit ovat liikaa vauvan munuaisille, ovat hevonkukkua! Voi Ei! Mä olen siis turhaan pilannut tissini imetyksellä kun olisin huoletta voinut antaa pullosta korviketta! Ja onko jotenkin huono juttu että mies on antanu tissimaitoa jos oon ollut jumpalla tai shoppailemas. Olisko ollut parempi antaa korviketta ettei se vauva vaan luule että isin kans on yhtä hyvä ja turvallinen olla kuin mun kanssa.
[/quote] Haha, hyvä että sä löysit tästä keskustelusta nyt sen olennaisen. Taidat olla korvikeruokittu. ;)
Ja nro 39 korjaa, että 3 kk iässä 7 kg, 5 kk iässä 10 kg.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:55"]Se nyt on aivan sama kutsutaanko imetystä neuvolan mukaan täysimetykseksi vai ei, jos on muutaman kerran korviketta antanut. Pääasia on, että imettää. Siis oikeasti sillä ei ole minkään valtakunnan väliä ja luulen, ettette itsekään muutaman vuoden päästä enää jaksa sillä päätänne vaivata, onko imetyksenne ollut täysimetystä neuvolan tai jonkun muun mielestä. Miksi muuten jonkun mielestä korvike on paskaa? Vauvalle turvallista, tutkittua ravintoa sen pitäisi olla ja näin olen luullut. Jouduin antamaan heti kotiutuksen jälkeen vauvalle korviketta, kun oma maito ei ollut noussut vielä. Näin ollen en kokenut myöhemminkään ongelmaksi satunnaista korvikkeen antamista. En ole kannustamassa ketään korvikkeen antoon jos imetys sujuu. Olen vain oman kokemuksen mukaan myös sitä mieltä, että satunnainen korvikkeen antaminen ei pilaa hyvin sujuvaa imetystä. Asiasta varoitellaan ehkä hiukan liikaa. On eri asia antaa pullosta vaikka pari kertaa kuukaudessa kuin antaa päivittäin. [/quote] Onhan se paskaa, jos sitä ei lain mukaan saa edes mainostaa.
[/quote] Vau mikä päättelykyky. Sinulle ei tainneet yliopiston ovet koskaan avautua?
Ap:lle vielä tiedoksi, että ei se vauva siinä tissillä pitkiä aikoja notku kuin ihan aluksi. Joku 3-4kk ikäinen on jo melkoisen tehokas imijä, eikä ruokailussa kauaa tuhrata kun on jo muutakin katseltavaa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:26"]
Illuusio vai itsepuolustus?
[/quote]
Tässä ketjussa on jo kerrottu, ettei kaikesta tuosta huolimatta välttämättä onnistu. Rinta esim voi olla sen mallinen, että tarvitsee kumia. Imemistekniikkaaa vauva ei välttämättä koskaan opi. Ja huivit yms. ei kaikilla toimi julki-imetyksessä.
Esim. Minä tein kaikki oikeaoppisesti, ei pulloa, ei korviketta, oikean tekniikan opettelu, huivit, imetysvaatteet, lapsentahtisuus, nännien hoito... Kaikki. Tulos: nälkäinen vauva, joka ei kasva kuten pitää, stressi, ahdistus, kotiin jumitus, pumppaaminen ei onnistu, öisin tunnin välein herätys ja tuntien imetyssessiot, väsymys...
Kun osittaisimetys taas toi nautinnon elämään takaisin. Näinkin voi siis olla. Kukin tavallaan. Täysimetys ei vaan monella toimi, eikä sen pitäisi olla kamala asia, vaan vaihtoehtojakin on.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:07"]No monella se korvikkeen antaminen voi pilata imetyksen, joten ei kannata tarjota omaa reseptiään kaikille. Mä en oo koskaan antanut korviketta, mutta pumpattua maitoa vauvani ovat saaneet.
[/quote]
Sama meillä molempien lapsien kohdalla. Maitoa tursusi niin, että oli pakko ensin pumpata, jottei toinen huku. Silti tyrkytettiin korviketta, sain jopa vauvalahjojen mukana. Käyttämättä jäivät.Pumpattuja maitoja annettiin, jos pystynyt imettämään tai mies hoiti vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:37"]
Ap:lle vielä tiedoksi, että ei se vauva siinä tissillä pitkiä aikoja notku kuin ihan aluksi. Joku 3-4kk ikäinen on jo melkoisen tehokas imijä, eikä ruokailussa kauaa tuhrata kun on jo muutakin katseltavaa.
[/quote]
Tämä on ihannetilanne. Tai sitten se vauva imee tunnin ja saa raivarit, in on vieläkin nälkä... Ja tämä 4kk iässä...
ap
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:37"]
[/quote]
Tämä on ihannetilanne. Tai sitten se vauva imee tunnin ja saa raivarit, in on vieläkin nälkä... Ja tämä 4kk iässä...
ap
[/quote]
Mun molemmat vauvat ovat olleet juuri tällaisia. Nälkä todella tiheään vaikka maitoa tullut hyvin. Olen antanut korviketta imetysten päälle, en joka syötön jälkeen kuitenkaan.
21 jatkaa vielä...
Meilläkin ongelmana oli etenkin ekoina kuukausina liika maito ja joskus jouduin tyhjentämään rintaa ennen syöttämistä, mutta en kokenut sitäkään ongelmana. Käsin lypsin ennen imetystä ja pumpulla jälkeen.
Minua ihmetyttää se, että ihmiset kuvittelevat korvikkeen antamisen olevan niin hurrrjan helppoa. Täysin omakohtaista kokemusta minulla ei tästä ole, mutta parin ystäväni vauvat eivät sietäneet korviketta, kun sitä ensimmäistä kertaa päätettiin tarjota, vaan siitä aiheutui ulostamisongelmia ja valtaisaa pulauttelua. (Näin ei tietenkään käy kaikilla, tiedän!) Mutta en ikinä jättäisi vauvaa yhtäkkiä ruokailuksi tai pariksi pelkälle korvikkeelle ilman totuttelua.
Kyllä, kerron mielelläni siitä, kuinka mukavaa oli, kun imetys onnistui minun mittapuullani todella hyvin. Pelkäsin nimittäin todella paljon, että imetys ei onnistu ja maito loppuu, eikä riitä. Äidilläni on kuusi lasta ja pisin imetysjakso on ollut 3kk. Luulin, että samaa tietä mennään.