Täysimetyksen illuusio
onkohan osittaisimetys kuitenkin se tavallisin tapa ruokkia vauvat? Suurin osa joiden kanssa olen puhunut perhekerhoissa, sukulaiset, tutut, ystävät, ovat antaneet jokus myös korviketta pullosta.
Onhan se niin, että jos pitää lähteä nopeasti johonkin tai olla jossain tiettyyn aikaan, imetys voi viedä liikaa aikaa. Pullosta lapsi syö 5 minuutissa. Julkisilla paikoilla ei pysty tai halua imettää tai sielläkin on kätevä, kun lapsi ei syö tuntia. Sitten tietty se, että nälkäitku vaan jatkuu a molemmat tissit on jo tyhjennetty. Yötäkin nukkuu paremmin, jos tissin jälkeen saa vähän myös korviketta. Pumpaaminenkaan ei kaikilta onnistu.
Miksi siis korvike on kirosana, kun ei se useinkaan imetystä estä. Voi olla lähinnä tukena siinä. Onko siis korvikkeesta niin paljon haittaa kuin väitetään, jos myös imettää? Ja onko täysimetyksen ihannointi ja yleisyys lähinnä illuusio. Monihan ei ehkä edes myöskään, että korvikettakin on annettu...
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:22"]Onko jossain pidetty täysimetystä yleisenä? Muistelisin lukeneeni että 1% 6 (vai oliko 5)kk ikäisistä täysimetetään. Ja täysimetyksestä ei voi enää puhua jos vauva on kerrankin saanut äidinmaitoa pullon kautta.
Mun kokemuksen valossa täysimetys on hyvin harvinaista.
T: äiti jonka kolmesta lapsesta kukaan ei ekan 6kk aikana saanut muuta kuin äidinmaitoa mutta täysimettänyt olen maksimissaan kuukauden
[/quote]
Puurollako vaiko perunalla sitten aloititte 1 kk kohdalla, vai hankitko lapsellesi imettäjän?
[/quote]
Annoin pumpattua maitoa pullosta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:33"]No mä kyllä loukkaannuin noiden puolesta, joilla täysimetys ei ollut onnistunut, vaikkei itselläni ole vielä kokemuksia asiasta kumpaankaan suuntaan. Aivan hirveitä, mitätöiviä ja syyllistäviä kommentteja ovat saaneet joiltain täysimettäjiltä täällä. Ahdistaa oikein. :( Ja en nyt tarkoita noita kertomuksia onnistuneesta täysihmetyksesta, sehän on vaan hienoa, että joillain onnistuu. Vaan näistä "et vaan yrittänyt tarpeeksi" tai "kuuntelit vääriä neuvoja" -syyllistämisistä varmasti tosi arasta asiasta. [/quote] Näinpä. On eri asia vain kertoa onnistuneensa ja vähätellä toisen kokemuksia toteamalla ykskantaan, ettei ole vaan yritetty tai toimittu väärin.
[/quote]
Miksei saa todeta, että toisin toimimalla olisi todennäköisesti päästy erilaiseen lopputulokseen? Ketä se loukkaa? Ei siinä äitiä syyllistetä, mutta kerrotaan ratkaisuja ongelmiin. Niitä kun ei aina neuvolasta saa, johan se on täälläkin todettu. Eikö vaan ole hyvä, että täällä jaetaan tietoa, eikä anneta noiden negatiivisten juttujen jäädä ainoina "faktoina" killumaan nettiin. Musta ainakin on huono, jos vaan epäonnistuneista imetyksistä saa puhua, ja sitten kun joku esikoisensa imetyksen kanssa taisteleva äiti päätyy googlella tähän keskusteluun parin vuoden kuluttua, luulee hän tuollaisen olevan normaalia imetystä ja ihan ok, vaikka tilanteeseen olisi olemassa ratkaisuja.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:33"]No mä kyllä loukkaannuin noiden puolesta, joilla täysimetys ei ollut onnistunut, vaikkei itselläni ole vielä kokemuksia asiasta kumpaankaan suuntaan. Aivan hirveitä, mitätöiviä ja syyllistäviä kommentteja ovat saaneet joiltain täysimettäjiltä täällä. Ahdistaa oikein. :( Ja en nyt tarkoita noita kertomuksia onnistuneesta täysihmetyksesta, sehän on vaan hienoa, että joillain onnistuu. Vaan näistä "et vaan yrittänyt tarpeeksi" tai "kuuntelit vääriä neuvoja" -syyllistämisistä varmasti tosi arasta asiasta. [/quote] Näinpä. On eri asia vain kertoa onnistuneensa ja vähätellä toisen kokemuksia toteamalla ykskantaan, ettei ole vaan yritetty tai toimittu väärin.
[/quote]
Miksei saa todeta, että toisin toimimalla olisi todennäköisesti päästy erilaiseen lopputulokseen? Ketä se loukkaa? Ei siinä äitiä syyllistetä, mutta kerrotaan ratkaisuja ongelmiin. Niitä kun ei aina neuvolasta saa, johan se on täälläkin todettu. Eikö vaan ole hyvä, että täällä jaetaan tietoa, eikä anneta noiden negatiivisten juttujen jäädä ainoina "faktoina" killumaan nettiin. Musta ainakin on huono, jos vaan epäonnistuneista imetyksistä saa puhua, ja sitten kun joku esikoisensa imetyksen kanssa taisteleva äiti päätyy googlella tähän keskusteluun parin vuoden kuluttua, luulee hän tuollaisen olevan normaalia imetystä ja ihan ok, vaikka tilanteeseen olisi olemassa ratkaisuja.
[/quote]
Saa kertoa vinkkejä jos niitä halutaan ja kysytään, mutta on eri asia antaa niitä ihmiselle joka kaiken yritti, tietoa haki ja sai ohjeita ammattilaisiltä. Imetyksen epäonnistuminen voi harmittaa pitkään ja ajassa ei pääse taaksepäin. Niin on ihan turha antaa niitä neuvoja enää tyyliin "olisit tehnyt niin ja näin".
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:00"]
Kouluilla ei ole mitään tekemistä imetyksen kanssa. Äitini ja siskoni, kouluja käymättömät ihmiset elävät täysimetyksen fanaattisessa maailmassa. Good for them. Monet muut itseni lisäksi, jotka imettäneet osittain tai tarjonneet äidinmaidon lisänä kaupan tuotteita, olleet koulutettuja. Älkää viittikö yleistää ja yrittää tuoda tähänkin keskusteluun enempää paskanjauhamista mitä siinä on jo.
[/quote]
aivan sama juttu kuin raskaana tupakoinnin kanssa, senkin väittävät lisäävän lasten sairastelua. Mun äiti tupakoi kaikki raskautensa läpi ja me kaikki lapset ollaan ihan terveitä, tosi harvoin oltiin kipeitä. Mä tupakoin ekan raskauden ja esikoinen on ollut terve ja vahva. Tokassa raskaudessa lopetin tupakoinnin heti plussaan ja lapsi syntyi isosiskoaan pienempänä, oli korvakierrettä ja muuta sairastelua paljon, nyt epäillään adhd:ta.
Kaveri ei ole koskaan tupakoinut ja sen lapsella on kaikki astmat ja allergiat. Ja mun naapurissa asuu kehitysvammainen lapsi jonka äiti ei sekään ole koskaan polttanut.
Tosi ärsyttävää tommonen yleistäminen ja paskanjauhaminen kun totuus on jotain ihan muuta.
[/quote]
Joo ja tosi ärsyttävää sekin yleistäminen että tupakka aiheuttaa syöpää ja keuhkoahtaumatautia ja sydän ja verisuonisairauksia ja jaja...koska eihän mullakaan ole, eikä mun tutuilla. Turhaa paskanjauhantaa kun totuus on ihan muuta.
Niinkö? Monet viat kun ei näy tässä ja nyt.
No mun vauva kyllä syö tissistäkin 5-10 minuuttia (yöllä sit pidempään), ja kyllä mä näin äitiyslomalla aika hyvin menoni saan suunniteltua niin että ei tule kiire imetyksen takia. Eikä ole koskaan molempia (tai edes toista) tissejä imenyt tyhjäksi. Ja minusta imetys (sekä kotona että muualla) on helpompaa, ei tartte lämmittää tai pestä jne.
Eikä mua vois vähempää kiinnostaa jos joku antaa vauvalleni korviketta ja voisin kyllä myöntää jos olisin omalleni antanut (kaapissa on kyllä varuilta mutta 6kk on pärjätty ilman).
Senkin olen kyllä huomannut että osittaisimetys on aika yleistä. Tiedän itseni lisäksi yhden täysimettjän. Ihan yhtä hyviä lapsia meiltä varmasti kasvaa riippumatta siitä mitä maitoa vauvat saavat.
Noi sun väitteet vaan on vähän hassuja, kuulostaa siltä että sulla on huono omatunto imettämättömyydestä.
Imetysnatsit, ei se imettäminen teistä ja varsinkaan vauvastanne yhtään parempaa ihmistä tee. Imetyksellä ei ole tuon taivaallista merkitystä kokonaisuudessa, jossa geenit tulevat noin ilkeiltä, yksinkertaisilta, kiihkoiluun taipuvaisilta ja päsmäröiviltä ihmisiltä. Vauva kyllä kasvaa ja kehittyy korvikkeella tai osittaisimetykselläkin oikein hyväksi ja terveeksi ihmiseksi, mutta vanhemman fanaattisen ja ehdottoman luonteen vaikutuksesta kehitykselle ei voi kyllä samaa sanoa. Lapsenne voivat olla allergioiden suhteen terveitä, mutta imevät sitten tuollaisen saman ikävän ja muita alentavan asennevamman ilman, että kukaan perheestänne edes tajuaa asiaa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:26"] Illuusio vai itsepuolustus? Synnytyksen ja ensirääkäisyn jälkeen lapsi nostetaan äidin rinnalle. Vauva imee tyhjää rintaa saadakseen maidon nousemaan ja oppiakseen terhakkaan tekniikan imeä. Maidon nousemiseen tarvitaan joskus jopa kaksi vuorokautta. Mutta annettaessa vauvan olla rinnalla ja imeä halutessaan rinnoissa alkaa tuntua paine jopa parissa tunnissa. Kaikilla vauvoilla paino laskee syntymän jälkeen, mutta ternimaito nostaa painon pian nousuun. Rinnanpäät kärsivät ja haavautuvat vauvan jatkuvasta imemisestä, mutta puhdas lampaanrasva hoitaa nännit kuntoon eikä haittaa vauvan imemistä. Itsellä imetyskivut ovat helpottaneet parissa päivässä - viikossa, lapsen imemistiheydestä riippuen. Toki tästä kivuliaasta vaiheesta olisi päässyt helpommalla antamalla maitoa (vaikka omaakin) pullosta. Lapsen imutekniikka olisi vain silloin heikentynyt ja maidontuotantokaan tuskin olisi päässyt kunnolla käyntiin. Täysimetyksellä, johon ei ole kukaan puuttunut ja tapahtunut täysin vauvan ehdoilla, maitoa tulee juuri lapsen tarpeen verran. Myös "tyhjästä tissistä" erittyy maitoa lapsen imiessä, vaikka moni muuta väittää. Hyvällä imemistekniikalla vauva saa kyllikseen maitoa nopeasti. Hyvät imetysvaatteet ja huivi/harso pitävät paheksuvat katseet loitolla. Tämä mielipiteeni (huom. minun mielipiteeni) on vain alateitse syntyneitä terveitä, hyväkuntoisia, täysaikaisia vauvoja ja heidän perusterveitä äitejään koskeva (joita molempia on suurin osa länsimaissa). Keisarinleikkauksella syntyneet, vaikeavammaiset ja keskosvauvat ovat asia erikseen. Tosin monet heidänkin äideistään ovat jaksaneet opetella imettämään yritysten ja erehdysten kautta tai mahtavien ammattilaisten opastuksella! Äidinmaidonkorvike on hyvä vaihtoehto, mutta turhaa on sen käyttämistä puolustella täysimetyksen mahdottomuudella. [/quote] Tässä ketjussa on jo kerrottu, ettei kaikesta tuosta huolimatta välttämättä onnistu. Rinta esim voi olla sen mallinen, että tarvitsee kumia. Imemistekniikkaaa vauva ei välttämättä koskaan opi. Ja huivit yms. ei kaikilla toimi julki-imetyksessä. Esim. Minä tein kaikki oikeaoppisesti, ei pulloa, ei korviketta, oikean tekniikan opettelu, huivit, imetysvaatteet, lapsentahtisuus, nännien hoito... Kaikki. Tulos: nälkäinen vauva, joka ei kasva kuten pitää, stressi, ahdistus, kotiin jumitus, pumppaaminen ei onnistu, öisin tunnin välein herätys ja tuntien imetyssessiot, väsymys... Kun osittaisimetys taas toi nautinnon elämään takaisin. Näinkin voi siis olla. Kukin tavallaan. Täysimetys ei vaan monella toimi, eikä sen pitäisi olla kamala asia, vaan vaihtoehtojakin on. ap [/quote] Mutta tuotahan imetys on! Neuvoloissa pitäisi olla imetysvalmennusta, jossa kerrotaan totuudenmukaisesti koko imetysrumba. Tuoreet äidit luulee, että maidon vaan pitäisi tulla helposti ja vauva on tyytyväinen. Ei se mene niin. Ensin kestää, että maito nousee. Minulla on aina mennyt 3 päivää, vauva on saanut hätäapuna luovutettua maitoa hörppyyttämällä. Sitten kun maito nousee, sitä tursuaa liikaa, rinnat on kipeät, nännit on ruvella ja sattuu ihan törkeästi jokainen imetyssessio. Imuote voi alkuun olla väärä, maitoa voi tulla liikaa tai liian vähän, mutta vauva lopulta säätää määrän itselleen sopivaksi -jos siis korviketta ei erehdytä tässä vaiheessa antamaan. Sitten tulee tissiraivareita, vauva saattaa kiukutella rinnoille tai vaan toiselle. Koko imetys voi olla yhtä taistelua. Yöherääminen ja tiheä imutahti on myös ihan tavallista. Yöllä saattaa tosiaan joutua heräämään tunnin välein (normaalia) jotkut tosin nukkuu yöt, vauvoja kun on erilaisia. Mihinkään et pääse, kun vauva syö niin tiheään tahtiin. Sitten kun tähän totut, syönti saattaakin äkkiä muuttua, vauvalla tulee kasvupyrähdyksiä ja syö välillä enemmän ja välillä vähemmän. Voit joskus luulla, ettei maito riitä tai ihmetellä miksi vauva viihtyy rinnalla monta tuntia. Sitä se on. Joillakin menee helpommin, mutta ei kannata luovuttaa jos itsellä on vaikeampaa. Jotkut taas ei pidä näitä asioita ollenkaan vaikeina, vaan asiaan kuuluvina, senkin takia saattavat ola sitä mieltä, että imetys onnistui hyvin, koska sitähän se lopulta on jos vauvaa imettää vuoden onnistuneesti, vaikkakin ihan normaalein vaikeuksin. Täytyisi vaan tiedostaa, että heti jos korviketta antaa, niin se on saman verran pois omasta maidontuotannosta. Aina. Imetys on niin hieno systeemi, että siihen sorkkiminen voi sotkea koko asian. Lopulta imetys tyrehtyy. Elä siis ap luule, että kaikilla olisi täysimetyksen illuusio, kyllä on meitä jotka eivät anna korviketta kuin ihan totaalisen pakon edessä. [/quote] Siellähän on, ainakin Helsingin alueella. Raskauden aikaan, mutta äidit eivät ole kiinnostuneita siitä vielä.
[/quote]
On muuallakin ja tietoa on saativilla myös muualta vaikka kuinka. Raskausaikana se ei vaan tosiaan yhtään kiinnosta ja sitten kun pitäisi jo imettää, tehdään imetyksen vaarantavia virheitä. Ja tullaan tietysti tänne itkemään, mutta neuvoja ei edelleenkään kuunnella
[/quote]
Ja lisään vielä, että on ihan ok jos äiti omasta tahdostaan osittaisimettää tai pulloruokkii. Jos toiveena kuitenkin olisi se imetys, pitäisi siihen vähän panostaa.
Omien negatiivisten kokemusten levittäminen "faktoina" ei auta ketään.
[/quote]
Mulla oli tahtoa täysimetykseen ja olin varmasti lukenut myös kaiken mahdollisen tiedon aiheesta ja käynyt valmennuksissa jo raskausaikana. Jos mulla olis ollut mies kotona tekemässä kaikki muut kotityöt ja vauvanhoitojutut ja kantamassa mulle ruokaa ja juomaa siihen imetysnojatuolin vierelle niin että olisin itse voinut keskittyä pelkkään imetykseen niinkuin kaikissa ohjeissa neuvotaan ja raskaasta synnytyksestä toipumiseen vaikka ekat 6 viikkoa, olis täysimetys voinut melko varmasti onnistuakin. Mut näin ei valitettavasti ollut ja mulla ei kertakaikkiaan tässä elämäntilanteessa resurssit riittäneet siihen mitä olis tarvittu täysimetykseen pääsemiseksi vaan osittaisimetyksellä mennään. Siitäkin lukuisat tahot neuvolasta lähtien ovat sanoneet, että älä hyvä ihminen stressaa tuosta lisämaidosta vaan anna korviketta hyvillä mielin. Mun jaksamiseni vuoksi vauvalle annettiin lisämaitoa jo sairaalassa vastoin toiveitani...
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:23"]
Imetysnatsit, ei se imettäminen teistä ja varsinkaan vauvastanne yhtään parempaa ihmistä tee. Imetyksellä ei ole tuon taivaallista merkitystä kokonaisuudessa, jossa geenit tulevat noin ilkeiltä, yksinkertaisilta, kiihkoiluun taipuvaisilta ja päsmäröiviltä ihmisiltä. Vauva kyllä kasvaa ja kehittyy korvikkeella tai osittaisimetykselläkin oikein hyväksi ja terveeksi ihmiseksi, mutta vanhemman fanaattisen ja ehdottoman luonteen vaikutuksesta kehitykselle ei voi kyllä samaa sanoa. Lapsenne voivat olla allergioiden suhteen terveitä, mutta imevät sitten tuollaisen saman ikävän ja muita alentavan asennevamman ilman, että kukaan perheestänne edes tajuaa asiaa.
[/quote]
Onneksi sinä olet niin täydellinen ja ihana ihminen, että sinulla on täällä varaa muita nimitellä <3
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:23"]
[/quote]
Komppaan!
No monella se korvikkeen antaminen voi pilata imetyksen, joten ei kannata tarjota omaa reseptiään kaikille. Mä en oo koskaan antanut korviketta, mutta pumpattua maitoa vauvani ovat saaneet.
julkisilla paikoilla ei pysty tai halua-> hevonkukkua, minä pystyn JA haluan, eikä haittaa vaikka menis tunti.
Nälkäitku jatkuu-> mä olen imettänyt 3 lasta eikä ole jatkunut
Yöt nukkuu paremmin-> meillä on nukuttu loistavasti ihan tissilläkin :)
Mulle on yks hailee miten kukakin syöttää omansa, mutta eipäs nyt kuitenkaan väitetä ihan puuta heinää.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:08"]
julkisilla paikoilla ei pysty tai halua-> hevonkukkua, minä pystyn JA haluan, eikä haittaa vaikka menis tunti. Nälkäitku jatkuu-> mä olen imettänyt 3 lasta eikä ole jatkunut Yöt nukkuu paremmin-> meillä on nukuttu loistavasti ihan tissilläkin :) Mulle on yks hailee miten kukakin syöttää omansa, mutta eipäs nyt kuitenkaan väitetä ihan puuta heinää.
[/quote]
Mulla on samat kokemukset kuin sulla.
2
*ei myönnäkkään, että korviketta annettu. Ap
No kyllä minä ainakin olen täysimettänyt molemmat, eikä mitään mainittuja ongelmia ollut. Kun vauva on ollut imetysikäinen, ei meillä ole mihinkään koskaan niin kiire ollut etteikö vauvaa olisi imettää ehtinyt. Elämäntahti on siinä vaiheessa ollut vauvan mukaan. Julkisella paikalla olen imettänyt jos on tarve, ei mitään ongelmaa. Iso huivi vaan eteen niin ei kenenkään tarvitse katsoa tissiä. Se että vauva ei nuku koko yötä on minusta ihan normaalia eikä sitä ole tarvinnut minusta mitenkään yrittää torjua. Hyvin olen jaksanut ruokkia yölläkin jos vauvalla on nälkä, ja jatkanut sitten uniani taas.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:11"]No kyllä minä ainakin olen täysimettänyt molemmat, eikä mitään mainittuja ongelmia ollut. Kun vauva on ollut imetysikäinen, ei meillä ole mihinkään koskaan niin kiire ollut etteikö vauvaa olisi imettää ehtinyt. Elämäntahti on siinä vaiheessa ollut vauvan mukaan. Julkisella paikalla olen imettänyt jos on tarve, ei mitään ongelmaa. Iso huivi vaan eteen niin ei kenenkään tarvitse katsoa tissiä. Se että vauva ei nuku koko yötä on minusta ihan normaalia eikä sitä ole tarvinnut minusta mitenkään yrittää torjua. Hyvin olen jaksanut ruokkia yölläkin jos vauvalla on nälkä, ja jatkanut sitten uniani taas.
[/quote]
Ja kuinka kätevä se tissi on! ei tarvii venkslata ja miettiä onko pullot ja korvikkeet ja ymymym mukana vaan läväyttää tissin tiskiin jos vauvalle tulee nälkä.
Mä olen kyllä ollut niinkin kamala että en ole edes peitellyt tissejä vaan imettänyt ihan imetysliiveillä ja paidalla :D
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:08"]
julkisilla paikoilla ei pysty tai halua-> hevonkukkua, minä pystyn JA haluan, eikä haittaa vaikka menis tunti. Nälkäitku jatkuu-> mä olen imettänyt 3 lasta eikä ole jatkunut Yöt nukkuu paremmin-> meillä on nukuttu loistavasti ihan tissilläkin :) Mulle on yks hailee miten kukakin syöttää omansa, mutta eipäs nyt kuitenkaan väitetä ihan puuta heinää.
[/quote]
Niin tottakai voi myös täysimettää. Mutta moni ei näistä syistä halua tai pysty. Esim. tunti kauppakeskuksen käytävällä (kun parempaa paikkaa ei lähettyvillä vaan ole) olisi mulle tuskaa. Haluan rauhallisen paika, jossa on hyvä istua hyvässä asennossa. Lisäksi huomaamattomasti ei onnistu, vauva potkii, heiluu, riuhtoo välillä, siinä ei mitkään huivit toimi. Noin esimerkiksi. Hyvä, että sulla sujunut. Ap
En mitenkään voi uskoa että satunnainen korvikkeen antaminen pilaa imetyksen. Jos maitoa tulee ongelmitta ja riittävästi, niin on ihan naurettavaa pelleilyä sellainen fanaattinen täysimetys, että lasta ei voi hetkeksikään jättää esim. isälle hoitoon korvikkeen kera. Tietysti jos sitä korviketta alkaa antamaan useamminkin ja jatkuvasti lisäksi öisin, niin ei silloin enää mistään täysimetyksestä voi puhua.
Tosi monelle käy niin, että epäilee ettei oma maito riitä ja turhan takia alkaa antamaan korviketta useammin. Eli suurin osa saisi kyllä hieman enemmän tsempata ja yrittää pidempää imetystä. Siltikin voi ihan hyvällä omallatunnolla silloin tällöin antaa korviketta, se ei ole mitenkään huonoa.
Koska korvike yksinkertaisesti on paskaa, eikä ihmislapsem ravintoa.
Meillä on 1 osittaisimetetty ja 2 joita täysimetin 6kk. Tällä kokemuksella sanon, että täysimetys on superhelppoa osittaisimetykseen verrattuna!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:33"]No mä kyllä loukkaannuin noiden puolesta, joilla täysimetys ei ollut onnistunut, vaikkei itselläni ole vielä kokemuksia asiasta kumpaankaan suuntaan. Aivan hirveitä, mitätöiviä ja syyllistäviä kommentteja ovat saaneet joiltain täysimettäjiltä täällä. Ahdistaa oikein. :(
Ja en nyt tarkoita noita kertomuksia onnistuneesta täysihmetyksesta, sehän on vaan hienoa, että joillain onnistuu. Vaan näistä "et vaan yrittänyt tarpeeksi" tai "kuuntelit vääriä neuvoja" -syyllistämisistä varmasti tosi arasta asiasta.
[/quote]
Näinpä. On eri asia vain kertoa onnistuneensa ja vähätellä toisen kokemuksia toteamalla ykskantaan, ettei ole vaan yritetty tai toimittu väärin.