Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysimetyksen illuusio

Vierailija
13.10.2014 |

onkohan osittaisimetys kuitenkin se tavallisin tapa ruokkia vauvat? Suurin osa joiden kanssa olen puhunut perhekerhoissa, sukulaiset, tutut, ystävät, ovat antaneet jokus myös korviketta pullosta.

Onhan se niin, että jos pitää lähteä nopeasti johonkin tai olla jossain tiettyyn aikaan, imetys voi viedä liikaa aikaa. Pullosta lapsi syö 5 minuutissa. Julkisilla paikoilla ei pysty tai halua imettää tai sielläkin on kätevä, kun lapsi ei syö tuntia. Sitten tietty se, että nälkäitku vaan jatkuu a molemmat tissit on jo tyhjennetty. Yötäkin nukkuu paremmin, jos tissin jälkeen saa vähän myös korviketta. Pumpaaminenkaan ei kaikilta onnistu.

Miksi siis korvike on kirosana, kun ei se useinkaan imetystä estä. Voi olla lähinnä tukena siinä. Onko siis korvikkeesta niin paljon haittaa kuin väitetään, jos myös imettää? Ja onko täysimetyksen ihannointi ja yleisyys lähinnä illuusio. Monihan ei ehkä edes myöskään, että korvikettakin on annettu...

Kommentit (224)

Vierailija
41/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän ohis, mutta kirjoitan kuitenkin jos olisi jollekin imetyksen kanssa tuskailevalle apua. Mulla imetys alkoi tosi takkuisasti. Tuntui ettei maito vaan noussut millään. Vauva sai jo sairaalassa lisämaitoa, kun paino putosi liikaa. Kotona yritin epätoivoisesti imettää, mutta vauva tuntui aina vaan jäävän nälkäiseksi, sillä halusi olla tissillä vaikka kuinka kauan. Luin epätoivoisena imetystukisivuja, joilla opastettiin, että vauva itse tietää miten usein ja miten pitkään haluaa imeä. Tuttiavkehotettiin välttämään, ettei imuote kärsi. Lopputuloksena saatoin viettää kahdeksan tuntia putkeen sängyllä vauvan kanssa, purren tissit verillä hammasta. Olin ihan hajalla tilanteen kanssa.

Mut pelasti tilanteesta kokenut hoitaja, joka käski suosiolla pidentämään syöttövälejä, lyhentämään syöttöaikoja ja työntämään lapselle tutin suuhun. Tämän jälkeen annoin lapsen imeä kerralla korkeintaan vartin per rinta, minkä jälkeen korvasin tissin tutilla. Seuraavan kerran annoin tissiä aikaisintaan parin tunnin päästä. Lopputuloksena mun tissit parani ja sitä myöten myös heruminen lisääntyi. Vauva oppi, ettei mun tissi ole huvitutti, vaan pelkästään ruokailua varten. Vauva oikeasti sai sieltä tarvitsemansa suht nopeasti, mutta ennen tuttiin tottumista protestoi itkemällä sitä, ettei saanut vaan rauhassa lupsuttaa tyhjää tissiä.

Nyt olen taas raskaana ja pakkaan tutin mukaan jo sairaalakassiin. Aion kyllä antaa vauvan olla ihokontaktissa ihan niin paljon kuin haluaa, mutta tissiä en aio tuntitolkulla pitää vauvan suussa. Punnituksilla ja pissavaippojen määrää laskemalla kyllä selviää, saako vauva tarpeeksi maitoa. Vauva itkeminen syönnin jälkeen ei sitä ainakaan mun kokemuksen mukaan kerro. Ja tää on tietty vaan mun kokemus, kukin tekee niin kuin parhaaksi kokee. Varmaan jotkut saavat imetyssivustoilta hyvääkin apua, mutta mulla imetys olisi kyllä niillä ohjeilla vaihtunut korvikkeeseen.

Vierailija
42/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 01:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 16:59"]

Hohhoijaa, enpä usko että olisit noin poikkeava suihkutissi, kyllä se maidon tuotanto tasaantuu kun sen vain antaa tasaantua. Tähän on ne omat niksinsä, joita esimerkiksi imetysohjaajilta saa. Vai tuleeko rinnoistasi maitoa myös vuosia vauvan imetyksestä vieroittamisen jälkeenkin? Sitähän minäkin. 

Neuvolassa kaikki terkat ei muuten ole saaneet imetyskoulutusta, eli ihan kenen tahansa hyvää tarkoittavia ohjeita ei kannata kuunnella. Tiedon haussa ja hyödyntämisessä koulutetuilla ja älykkäämmillä äideillä on ainakin etulyöntiasema. 

[/quote] Ihan ohiksena; miten joku voi olla näin ilkeä ja ignorantti ihmisjäte? Kamalaa toisen kokemuksen mitätöintiä. Jättikö mies, vaivaako ylipaino vai mistä kenkä puristaa? Kerro meille, voimme ehkä auttaa pahaa oloasi.

[/quote]

ihmisjäte? Wtf? Minkälainen mahtaa olla toisia noin nimittelevä ihminen itse? 

Ihan oikealla asiallahan tuossa kirjoittaja on, EI kenenkään imettävän äidin rinnat tuota maitoa ilman, että maitoa imetään tai pumpataan rinnoista. Rinnat osaavat sopeutua vauvan ravinnontarpeeseen, eivätkä alun jälkeen tuota sen yli MIKÄLI ei tehdä keinotekoista ylitilausta pumppaamalla. Muutenhan kerran imettäneiden naisten rinnat valuisivat maitoa loppuelämän ajan. Jos joku ei osaa selvittää tällaisia ihan perusjuttuja, on turha tulla kitisemään imetyksen vaikudesta tai haukkumaan imetyksen perusteet hallitsevia.

[/quote] Hei kun sulla on imetyksen perusteet hallussa, niin autatko minua? Vauvani ei ole koskaan oppinut imuotetta, jolla saisi maitoa rinnasta. Kumilla onnistuu, mutta kipu on sietämätöntä ja maito niin veristä että vauva oksentaa kaiken ulos. Mitä tehdä? 

[/quote]

Osaatko yhtään sanoa mikä otteessa on vikana? Liian matala, kapea? Onko rinnanpää väärässä kulmassa vauvan suussa? Tarkastiko lastenlääkäri kielijänteen kireyden? 

Missä päin asut? Pystyisitkö tapaamaan imetystukihenkilöä tai imetysohjaajaa? Imuotteeseen liittyviin ongelmiin on helpointa antaa apua livenä tai edes videon/kuvan perusteella, kun näkee miten se ote on väärä. 

Paljon tsemppiä! On ihan mahdollista vielä opettaa vauvalle oikea ote :)

[/quote] Kielijänteessä ei vika. Vauva ei vain saa pidettyä rintaa suussa, ei siis saa siitä otetta. Usea ihminen ja ihan koulutuksen saanut on koittanut auttaa ja parantaa vauvan kulmaa tissillä ollessa. Ei vaan onnistu. Yritystä takana jo 2kk. Vauva ei vaan onnistu imemään hetkeäkään. Vain kumilla onnistuu, mutta siitä seuraa verimaito, jonka oksentaa ulos. Imetys ei siis vaan onnistu.

[/quote]

Ymmärsinkö nyt siis oikein, eli rintakumi hiertää nännin verille? Oletko kokeillut eri malleja ja kokoja, jotta se juuri sinulle istuvin rintakumi löytyisi? Oletko saanut opastuksen kumin päälle pukemiseen? Kumin kanssahan on ihan mahdollista imettää vaikka kuinka pitkään, kunhan se istuu rinnanpäähän, eikä itsessään aiheuta kipua. Nuo haavaumat olisi myös tärkeää saada parantumaan, jos esim. Lansinoh ei auta, hae lääkäristä apua. 

[/quote] Sekä nänni on verillä että rinnan sisältä tulee verta koska imuote ei kumin kanssa ole luonteva. Viittä eri kumia kokeiltu, ja niistä useita kokoja. Lansinoh ei tosiaan auta avohaavaan ja sisäiseen vuotoon, lääkäristä ei ole ollut mitään apua. Mitä apua lääkäristä tulisi saada? Minä sain vain neuvon pumpata tulehtuneet rinnat.

[/quote]

Lääkäri ei osannut mitään kommentoida noihin pinnallisiin tai sisäisiin haavoihin? Oliko imetyksen jatkaminen hänen mielestään kuitenkin mahdollista vuotavista avohaavoista huolimatta? 

Jos herut pumpulle ja vauva suostuu juomaan pullosta tai hörpyttämällä, voisit pumpata pari päivää ainakin osittain ja kokeilla paranisivatko haavat imetystauon/imettämisen hetkellisen vähentämisen avulla. 

[/quote] Pidän aina taukoa kun menee verille. Lääkärin neuvo oli pumpata ja niin teenkin. Vauva on saanut 2kk maitonsa pumpattuna ja sitten kumilla kunnes maito menee liian veriseksi. Kuten sanoin, imetystä ei ole järkeä jatkaa kivun ja veren vuoksi koska vauva oksentaa kaiken pois. Mitään ei jää elimistöön ja sitten huutaa nälkää. Olen nyt 2kk yrittänyt. Onko siis neuvoja mitä tehdä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 01:28"]

Mahtaa teillä olla vaikeaa, kun noin loukkaannutte ja pahoitatte mielenne toisten sanomisista ja jopa nettikeskusteluista. Oletteko niin itsetunnottomia ja herkkänahkaisia, että ette ruoki lastanne parhaaksi katsomallanne tavalla, muiden mielipiteistä välittämättä? Miten pärjäätte muuten elämässä?

[/quote]

No älä! Ihan käsittämätöntä miten täällä haukutaan toisia ja vedetään herneitä nenään. Hyvällä itsetunnolla varustettu nainen seisoo tekemiensä päätösten takana, eikä yritä jollain nettipalstalla pönkittää itseään muita solvaamalla. 
[/quote]
Mä en ole solvannut ketään, mutta mulle ainakin rankinta täysimetyksen epäonnistumisessa oli se, että osittaisimetys ei missään tapauksessa ollut itse tekemäni päätös vaan lapsen riittävän ravitsemuksen vuoksi välttämätön vastentahtoinen pakko. Olin päättänyt täysimettää, imetys sujui muuten alusta asti täydellisesti, mutta jostain syystä maitoa ei missään vaiheessa tullut riittävästi. Siitä huolimatta, että imetin / syötin korviketta / lämmitin, pesin tai keitin pulloja useita kuukausia suurimman osan valveillaoloajastani. Masentuneena yksinhuoltajana mulla ei kertakaikkiaan ole resursseja panostaa imetykseen enää enempää, koska aikaa esim. pumppaamiselle tai vielä enemmälle vauvan kanssa pesimiselle en voi ottaa muualta kuin jättää itse syömättä tai tinkiä yöunista, mitkä kumpikin taas vähentävät maidontuloa.

Vierailija
44/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa teillä olla vaikeaa, kun noin loukkaannutte ja pahoitatte mielenne toisten sanomisista ja jopa nettikeskusteluista. Oletteko niin itsetunnottomia ja herkkänahkaisia, että ette ruoki lastanne parhaaksi katsomallanne tavalla, muiden mielipiteistä välittämättä? Miten pärjäätte muuten elämässä?

Vierailija
45/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ottako näitä imetystouhuja niin vakavasti, että mielenrauha järkkyy! Jokainen tee parhaansa ja kun tulee stoppi, niin sitten varasuunnitelma, eli korvike käyttöön, oli se sitten missä vaiheessa imetystä tahansa.

Olisi korkea aika myös opetella käsitteet täysimetys, osittainen imetys ja korvikkeiden käyttö. Jos antaa silloin tällöin korviketta, vaikka vauvan ollessa isällä hoidossa hammaslääkärireissun aikana tai jopa lääkekuurin aikana kokonaan ja sen jälkeen on taas rintaruokinnalla niin lapsi on TÄYSIMETYKSELLÄ . Jatkuvasti ja päivittäin korviketta aterian yhteydessä antava imettää osittain ja pelkästään korviketta antava ei imetä lainkaan.

Vaikka antaisit kerran päivässä, yötä vasten viimeisen imetyksen päälle hiukan korviketta, lapsesi on täysimetyksellä.

Vierailija
46/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan oikeesti mammat, mitä helkutin väliä on sillä oliko vauva osittais- vai täysimetyksellä taikka sillä paljon parjatulla korvikkeella, sanotaanko vaikka 20 v päästä? Katsokaapa ympärillänne olevia ihmisiä, jos siis käytte kotinne ulkopuolella - osaatteko sanoa onko heitä imetetty ja kuinka pitkään, vai ovatko saaneet vauvana, sen ekan vuoden aikana korviketta enemmän taikka vähemmän? 

:-D Relatkaa, chillatkaa, mitä itse kukainenkin tekee kun lakkaa pingottamasta, antakaa muiden (tissien) olla!

Vierailija
47/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meuhkaavat imetysfanaatikot hormonihöyryissään. Se on hienoa ja olo on voittamaton, kun imetys lähtee hyvin käyntiin, tiedän sen. Itsekin tuli lauottua ääliömäisiä kommentteja tuossa imetyshormonihuumassa, nyt jälkeenpäin lähinnä hävettää. Onneksi en kuitenkaan tullut av:lle pätemään imetyksen helppoutta. Imetys on hienoa, JOS se onnistuu ja käy helposti ja on ihan tuurista kiinni kelle sattuu se helppo ja hyvä alku imetykseen.
Mutta joo, kyllä ne hormonihöyryt siitä tasaantuu ja tajuatte itsekin miten hölmöjä kommentteja täällä olette laukoneet toisille äideille.

Vierailija
48/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:03"]onkohan osittaisimetys kuitenkin se tavallisin tapa ruokkia vauvat? Suurin osa joiden kanssa olen puhunut perhekerhoissa, sukulaiset, tutut, ystävät, ovat antaneet jokus myös korviketta pullosta. Onhan se niin, että jos pitää lähteä nopeasti johonkin tai olla jossain tiettyyn aikaan, imetys voi viedä liikaa aikaa. Pullosta lapsi syö 5 minuutissa. Julkisilla paikoilla ei pysty tai halua imettää tai sielläkin on kätevä, kun lapsi ei syö tuntia. Sitten tietty se, että nälkäitku vaan jatkuu a molemmat tissit on jo tyhjennetty. Yötäkin nukkuu paremmin, jos tissin jälkeen saa vähän myös korviketta. Pumpaaminenkaan ei kaikilta onnistu. Miksi siis korvike on kirosana, kun ei se useinkaan imetystä estä. Voi olla lähinnä tukena siinä. Onko siis korvikkeesta niin paljon haittaa kuin väitetään, jos myös imettää? Ja onko täysimetyksen ihannointi ja yleisyys lähinnä illuusio. Monihan ei ehkä edes myöskään, että korvikettakin on annettu... [/quote] Meillä ihan täysimetetyt lapset ja haluan rikkoa pari sinun illuusiotasi. Kumpikaan ei ole saanut korviketta ollenkaan, esikoinen sai lisämaitoa noin ekan kuukauden pullosta mutta sekin oli itse lypsämääni maitoa. Riitti mulle se kuukauden pullojen lämmittely kyllä. Kumpikaan ei ole koskaan saanut tyhjennettyä kertaimetyksellä yhtäkään tissiä, siksi tällä toisella kertaa luovutin äidinmaitoa myös. Imetän myös kiirelähtöjen yhteydessä, sama aika menee pullon lämmitykseen ja juottamiseen kuin imetykseen (eli 5min). Imetän myös kodin ulkopuolella, käytännössä missä tahansa, liina vaan eteen niin mitään ei näy. Eikä tarvitse kantaa maitopulloja mukana tai etsiä lähintä mikroa. Molemmat lapset ovat nukkuneet valtaosan öistä läpi viimeistään 2-3kk lähtien, sitä ei edes kaikki pulloruokitut tee. Olen myös voinut jättää vauvan isän hoivaan rauhallisin mielin koska pakkanen on rintamaitoa täynnä, ja nopeasti sen tuttipullollisen tuorettakin pumppaan. Toista kyllä en jaksanut pullolle opettaakaan kun ei ollut tarvetta, mutta pari kertaa ovat pärjänneet muutaman tunnin hyvin isä, vauva ja rintamaitoa tuttipullosta. Ja voit myös laskea kuinka monta sataa euroa olen säästänyt kun olen imettänyt sinne vuoden ikään. [/quote] Ei jumalauta näitä eurojen laskijoita. Mä olen osittaisimettänyt, osasyy miksi maidonnousu niin kesti (nousi kunnolla vasta noin kk synnytyksestä) oli syyllistäminen, myös juuri tämä miten paljon korvike maksaa. Onneksi mulla oli ja on varaa ruokkia lapseni, sain relattua ja nykyään lapsi 6kk juo pääosin äidinmaitoa. Joskus harvoin korviketta, koska pumpulle heruminen kestää iäisyyden (tunnissa ehkä se desi) Painu siitä nylkyttämään sitä miestäsi. En tajua tuotakaan että täytyy nussiminen tuoda imetyskeskusteluun mukaan. Parisuhde on muutakin kun panemista. (Mikä osa täälläpäin on kuitenkin kunnossa, ettet pääse sanomaan)

[/quote]

tuon eurojen laskemisen salt siis irti ylläolevasta kommenteista?

ihan tosissaanko sä meinaat että sille täysimetyksellä hyvin pärjäävälle vauvalle pitää antaa korviketta vain näyttääkseen että meillä on kyllä varaa ruokkia lapsemme? Toimiikin sama muussakin eli jos mä löydän hyvän merkkihaalarin -70% lapselleni mun pitää mennä ostamaan se täyteen hintaan viereisestä liikkeestäkä ettei kenenkään tarvi vetää herneitä nenuun siitä ettei mulla ole varaa vaatettaa lastani?  Mun mielestä nyt vaan on ihan luonnollista että jos lapseni saa ilmaiseksi ruokittua paremmalla ravinnolla mitä kaupasta löytyy niin valitsen sen imetyksen vaikka kuinka olisi varaa ostaa korviketta. 

Ton on parisuhteen toi keskusteluun mun nähdäkseni nämä täysimetyksen tuomitsijat joiden mukaan parisuhde väistämättä kärsii siitä imetyksestä. Ehkä kaikilla seksi ei sitten kuulu toimivaan parisuhteeseen mutta aina monilla ne silti liittyy yhteen. 

Vierailija
49/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:14"]

Ne ei ymmärrä joilla ei kokemusta. Ne jotka ylistää helppoutta kun ei tiedä mitä vaikeudet on. Säälittävää ja julmaa huvia akkahyeenalaumalta. Itse tuon maidonsuihkuamisen- ja vauvan vaikeuden imeä kun maitoa tulee liian vauhdilla eikä tasoittunut vaikka miten tissitti rintaa- kokeneena voin sanoa ettei se maidon tuleminen LOPU vaikka vauva ei halua imeä kun kerran alkanut ja se on kierre josta ei pääse heti pois. Tämän myöntää myös neuvolan ammattilaiset vaikka aihe on tabu. Maidontuotanto voi mennä överiksi, keho ei säätele ns. vauvan tarpeeseen ja tulkitsee väärin "viestit" kun vauvan kanssa alkaa homma menemään huonosti. Ei ne tissit ymmärrä sitä lopettaa ja pakko niitä on pumpata kun ei kukaan nuku semmoisten kovien palluroiden kanssa, jotka vuotaa ja kuumottaa. Se sattuu ihan törkeästi eikä kyllä tartte kotia kauemmas lähteä kun liivinsuojat on yksi vitsi. Stressi pahentaa eikä sitä pysty välttämään. Niiltä joilla maitoa tulee ns. yli tarpeen niin se tuotanto ei tosiaankaan heti lopu. Ihmisen anatomian fysiologisiin tekijöihin vaikuttaa monisyinen verkosto eikä ole mistään imetysopeista apua kun kehosi säätelytoimintaan et voi vaikuttaa. On pakko lypsää koska rinnat kivikovat. Lypsämisen lopettaminen on pakollinen mutta sitä ei voi lopettaa seinään. Tai voi kuten yritin pariin otteeseen ja keho kiitti tulehduksen muodossa ja nostamalla kovan kuumeen.Tuska on kamala ja kun sen pakottaa loppumaan, menee monta viikkoa hormoneilla sopeutua ettei maitoa tule, heruttaa vielä pitkän ajan jälkeenkin. Täällä on monta äitiä jotka haukutaan lyttyyn vaikka tehneet kaikkensa imetyksen onnistumiseksi mutta tietenkin kusipäät tulee tuomitsemaan. Tunneälykin on lahja ja taito mitä varsinkin itsensä jalustalle nostavien äitien kannattaisi opetella lastensa vuoksi, kamalaa kun noin säälimättömiä olette ihmisinä. Mistä te luulette, että maidonluovuttajia tulee? Joukossa on niitä joilla maitoa enemmän mitä lapsi pystyy vastaanottamaan varsinkin jos tulee ongelmia imetyksessä. Minulta pyydettiin neuvolasta luovuttamaan maitoa mutta olin omalle vauvalle se lypsylehmä ja halusin päästä siitä irti joten kipeä kokemus, haavoittava henkisesti ja tuskallinen fyysisesti niin en pystynyt. Te jotka elätte kuplaa pakkoyrityksellä onnistuu, on aivan typerää ja ala-arvoista touhua. Kun ei homma toimi niin se EI toimi. Vauvaa ei voi pakottaa. Silti te ette voi päätellä päällepäin kuka on tissitetty ja kuka ei- paitsi ne ylihemmotellut kakarat joilla vielä aikuisenakin tyyli yrittää kävellä muiden yli. Tissitetty ilmeisesti hippasen liian pitkään.

[/quote]

ja päinvastoin, ne joilla ei ole kokemusta onnistuneesta täysimetyksestä maalailevat kauhukuvia siitä kuinka hirveää se on ja pilaa koko muun elämän jne. Täysimettäjiä haukutaan huolimatta siitä oletko vaikeuksien kautta voittoon-tyyppi vai sellainen jolla imetys on kokoajan ollut helppoa. Väärin olet tehnyt joka tapauksessa ja vaikka kuinka yrität selittää ettet ole muiden imetyksistä kiinnostunut, ymmärrät ihan hyvin korvikkeiden käytön jne onnistuu joku vetämään herneet nenuun. Kun täysimetyksen ainoa tarkoitushan on vaan loukata mua joka en täysimetyksessä onnistunut. 

Vierailija
50/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:42"]

Hohhoijaa, enpä usko että olisit noin poikkeava suihkutissi, kyllä se maidon tuotanto tasaantuu kun sen vain antaa tasaantua. Tähän on ne omat niksinsä, joita esimerkiksi imetysohjaajilta saa. Vai tuleeko rinnoistasi maitoa myös vuosia vauvan imetyksestä vieroittamisen jälkeenkin? Sitähän minäkin. 

Neuvolassa kaikki terkat ei muuten ole saaneet imetyskoulutusta, eli ihan kenen tahansa hyvää tarkoittavia ohjeita ei kannata kuunnella. Tiedon haussa ja hyödyntämisessä koulutetuilla ja älykkäämmillä äideillä on ainakin etulyöntiasema. 

[/quote] Ihan ohiksena; miten joku voi olla näin ilkeä ja ignorantti ihmisjäte? Kamalaa toisen kokemuksen mitätöintiä. Jättikö mies, vaivaako ylipaino vai mistä kenkä puristaa? Kerro meille, voimme ehkä auttaa pahaa oloasi.

[/quote]

Ihan oikealla asiallahan tuossa kirjoittaja on, EI kenenkään imettävän äidin rinnat tuota maitoa ilman, että maitoa imetään tai pumpataan rinnoista. Rinnat osaavat sopeutua vauvan ravinnontarpeeseen, eivätkä alun jälkeen tuota sen yli MIKÄLI ei tehdä keinotekoista ylitilausta pumppaamalla. Muutenhan kerran imettäneiden naisten rinnat valuisivat maitoa loppuelämän ajan. Jos joku ei osaa selvittää tällaisia ihan perusjuttuja, on turha tulla kitisemään imetyksen vaikudesta tai haukkumaan imetyksen perusteet hallitsevia.

[/quote] Hei kun sulla on imetyksen perusteet hallussa, niin autatko minua? Vauvani ei ole koskaan oppinut imuotetta, jolla saisi maitoa rinnasta. Kumilla onnistuu, mutta kipu on sietämätöntä ja maito niin veristä että vauva oksentaa kaiken ulos. Mitä tehdä? 

[/quote]

Osaatko yhtään sanoa mikä otteessa on vikana? Liian matala, kapea? Onko rinnanpää väärässä kulmassa vauvan suussa? Tarkastiko lastenlääkäri kielijänteen kireyden? 

Missä päin asut? Pystyisitkö tapaamaan imetystukihenkilöä tai imetysohjaajaa? Imuotteeseen liittyviin ongelmiin on helpointa antaa apua livenä tai edes videon/kuvan perusteella, kun näkee miten se ote on väärä. 

[/quote] Kielijänteessä ei vika. Vauva ei vain saa pidettyä rintaa suussa, ei siis saa siitä otetta. Usea ihminen ja ihan koulutuksen saanut on koittanut auttaa ja parantaa vauvan kulmaa tissillä ollessa. Ei vaan onnistu. Yritystä takana jo 2kk. Vauva ei vaan onnistu imemään hetkeäkään. Vain kumilla onnistuu, mutta siitä seuraa verimaito, jonka oksentaa ulos. Imetys ei siis vaan onnistu.

[/quote]

Ymmärsinkö nyt siis oikein, eli rintakumi hiertää nännin verille? Oletko kokeillut eri malleja ja kokoja, jotta se juuri sinulle istuvin rintakumi löytyisi? Oletko saanut opastuksen kumin päälle pukemiseen? Kumin kanssahan on ihan mahdollista imettää vaikka kuinka pitkään, kunhan se istuu rinnanpäähän, eikä itsessään aiheuta kipua. Nuo haavaumat olisi myös tärkeää saada parantumaan, jos esim. Lansinoh ei auta, hae lääkäristä apua. 

[/quote] Sekä nänni on verillä että rinnan sisältä tulee verta koska imuote ei kumin kanssa ole luonteva. Viittä eri kumia kokeiltu, ja niistä useita kokoja. Lansinoh ei tosiaan auta avohaavaan ja sisäiseen vuotoon, lääkäristä ei ole ollut mitään apua. Mitä apua lääkäristä tulisi saada? Minä sain vain neuvon pumpata tulehtuneet rinnat.

[/quote]

Tuon sisäisen vuodon syy on nyt selvitettävä, se tuskin johtuu rintakumista. Verinen vuoto rinnasta voi olla ihan syöpääkin. Lääkäriin takaisin mars!

[/quote] Ei ole syöpää ja johtuu huonosta imuotteesta. Imetys sattuu niin, että itken aina sen aikana. Nänni ja rinta menevät väärään "asentoon". Olen tavannut useamman kuin yhden lääkärin. Ongelma ilmeni heti imetyksen alussa.

Vierailija
51/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:37"]

[/quote]

[/quote] Olisitte edes lukeneet tämän kokemuksen itse kokeneen henkilön kertomukset. Mikä tämä mainitsemasi alku oikein on? Kauanko pitää odottaa, että rinnat sopeutuvat lapsen tarpeeseen? Eli tämän henkilön tapauksessa kuinka kauan sinä olisit huudattanut lastasi jokaisen imetyksen alussa (kun sieraimet, nielu ja silmät ovat maidossa)? Kerro toki, jäämme innolla odottamaan vastaustasi.

[/quote]

Rinnat tekevät sopeutumista ihan jatkuvasti :) Kaksi imetystä peräkkäin samasta rinnasta hillitsee jo hyvin ylituotantoa, kun toinen rinta on vähän "jäähyllä". Tästä on ihan tieteellistä näyttöä ja tämä tieto löytyy netistä vaikka mistä jos vaan vaivautuu etsimään. Ei rinnoilla ole mitään syytä tuottaa maitoa yli vauvan tarpeiden, eivätkä ne niin tietoisesti teekään. 

[/quote] Väität siis, että tuo henkilö ylläpiti liiallista ja rajusti suihkuavaa maidontuotantoa 2 kokonaista kuukautta tekemällä mitä? Pumppaushan alkoi vasta sen jälkeen. Onko myös tieteellistä näyttöä siitä, että jokaisen naisen rinnat toimivat täysin identtisesti. Miksi minulla ei koskaan ollut suihkutissejä, vaikka pumppasinkin? 

[/quote]

Saa olla aika hiton avuton, jos ei kahdessa kuukaudessa ole saanut haettua apua vaikka vauva on muka jatkuvasti hukkumaisillaan maitoon :D

[/quote]

Eli et itsekään tiedä a. mistä tuo johtuu b. mitä tuolle voi tehdä. Mistä tiedät onko hän hakenua aiemmin apua? 2kk neuvolassa hän oli saanut pumppausvinkin, joka toimi siinä mielessä, että mahdollisti imetyksen jatkumisen. Kerro nyt ihmeessä mitä sinä olisit tehnyt? Neuvo nyt täällä kaikkia meitä tulevia imettäjiä.

[/quote]

a. Ylitilauksesta vauvan tarpeeseen nähden, joko pumppaamaalla tai esim. rajuna herumisena

b. Vinkkejä täällä muutama hyvä olikin jo tullut, mutta yksi vaihtoehto on pitää toista rintaa imetyslakossa ja juottaa vauvalle kaikki siitä herunut maito hörpyttämällä. Muitakin ratkaisuja löytyy, mutta vastaavassa tilanteessa olevia äitejä kehotan hakemaan yksilöllistä opastusta.

En tiedä mitä apua hän oli hakenut ja koska, mutta asiallista sellaista hän ei valitettavsti ollut saanut, jos lopputulos oli tuo. Tärkeää on tietää, että apua saa, eikä tuollaisesta tulvimisesta tarvitse onneksi kenenkään kärsiä. 

[/quote] Eli otat kantaa, vaikka et ole vaivautunut lukemaan hänen tänne kirjoittamiaan yksityiskohtia hänen imetystään koskien. Keksit päästäsi ja vähättelet toisen ongelmia, avunhakua ja neuvoja, joita hän on mm. neuvolasta saanut. Hienoa, mikä lahja oletkaan tuoreille äideille!

Vierailija
52/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei ymmärrä joilla ei kokemusta. Ne jotka ylistää helppoutta kun ei tiedä mitä vaikeudet on. Säälittävää ja julmaa huvia akkahyeenalaumalta. Itse tuon maidonsuihkuamisen- ja vauvan vaikeuden imeä kun maitoa tulee liian vauhdilla eikä tasoittunut vaikka miten tissitti rintaa- kokeneena voin sanoa ettei se maidon tuleminen LOPU vaikka vauva ei halua imeä kun kerran alkanut ja se on kierre josta ei pääse heti pois. Tämän myöntää myös neuvolan ammattilaiset vaikka aihe on tabu. Maidontuotanto voi mennä överiksi, keho ei säätele ns. vauvan tarpeeseen ja tulkitsee väärin "viestit" kun vauvan kanssa alkaa homma menemään huonosti. Ei ne tissit ymmärrä sitä lopettaa ja pakko niitä on pumpata kun ei kukaan nuku semmoisten kovien palluroiden kanssa, jotka vuotaa ja kuumottaa. Se sattuu ihan törkeästi eikä kyllä tartte kotia kauemmas lähteä kun liivinsuojat on yksi vitsi. Stressi pahentaa eikä sitä pysty välttämään. Niiltä joilla maitoa tulee ns. yli tarpeen niin se tuotanto ei tosiaankaan heti lopu. Ihmisen anatomian fysiologisiin tekijöihin vaikuttaa monisyinen verkosto eikä ole mistään imetysopeista apua kun kehosi säätelytoimintaan et voi vaikuttaa. On pakko lypsää koska rinnat kivikovat. Lypsämisen lopettaminen on pakollinen mutta sitä ei voi lopettaa seinään. Tai voi kuten yritin pariin otteeseen ja keho kiitti tulehduksen muodossa ja nostamalla kovan kuumeen.Tuska on kamala ja kun sen pakottaa loppumaan, menee monta viikkoa hormoneilla sopeutua ettei maitoa tule, heruttaa vielä pitkän ajan jälkeenkin. Täällä on monta äitiä jotka haukutaan lyttyyn vaikka tehneet kaikkensa imetyksen onnistumiseksi mutta tietenkin kusipäät tulee tuomitsemaan. Tunneälykin on lahja ja taito mitä varsinkin itsensä jalustalle nostavien äitien kannattaisi opetella lastensa vuoksi, kamalaa kun noin säälimättömiä olette ihmisinä. Mistä te luulette, että maidonluovuttajia tulee? Joukossa on niitä joilla maitoa enemmän mitä lapsi pystyy vastaanottamaan varsinkin jos tulee ongelmia imetyksessä. Minulta pyydettiin neuvolasta luovuttamaan maitoa mutta olin omalle vauvalle se lypsylehmä ja halusin päästä siitä irti joten kipeä kokemus, haavoittava henkisesti ja tuskallinen fyysisesti niin en pystynyt. Te jotka elätte kuplaa pakkoyrityksellä onnistuu, on aivan typerää ja ala-arvoista touhua. Kun ei homma toimi niin se EI toimi. Vauvaa ei voi pakottaa. Silti te ette voi päätellä päällepäin kuka on tissitetty ja kuka ei- paitsi ne ylihemmotellut kakarat joilla vielä aikuisenakin tyyli yrittää kävellä muiden yli. Tissitetty ilmeisesti hippasen liian pitkään.

[/quote]

Huh huh, sinulla sitä tunneälyä ei ainakaan ole. Akkahyeenalauma? Kusipäät? Imetyksellä tulee ylihemmoteltuja kakaroita?

Oikeasti säälin lapsiasi, kun niillä on tuollainen äiti, joka ei pääse yli imetysongelmistaan ja purkaa pahaa oloaan noin lapsellisesti muihin. 

Vierailija
53/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:51"]

[/quote]

[/quote] Olisitte edes lukeneet tämän kokemuksen itse kokeneen henkilön kertomukset. Mikä tämä mainitsemasi alku oikein on? Kauanko pitää odottaa, että rinnat sopeutuvat lapsen tarpeeseen? Eli tämän henkilön tapauksessa kuinka kauan sinä olisit huudattanut lastasi jokaisen imetyksen alussa (kun sieraimet, nielu ja silmät ovat maidossa)? Kerro toki, jäämme innolla odottamaan vastaustasi.

[/quote]

Rinnat tekevät sopeutumista ihan jatkuvasti :) Kaksi imetystä peräkkäin samasta rinnasta hillitsee jo hyvin ylituotantoa, kun toinen rinta on vähän "jäähyllä". Tästä on ihan tieteellistä näyttöä ja tämä tieto löytyy netistä vaikka mistä jos vaan vaivautuu etsimään. Ei rinnoilla ole mitään syytä tuottaa maitoa yli vauvan tarpeiden, eivätkä ne niin tietoisesti teekään. 

[/quote] Väität siis, että tuo henkilö ylläpiti liiallista ja rajusti suihkuavaa maidontuotantoa 2 kokonaista kuukautta tekemällä mitä? Pumppaushan alkoi vasta sen jälkeen. Onko myös tieteellistä näyttöä siitä, että jokaisen naisen rinnat toimivat täysin identtisesti. Miksi minulla ei koskaan ollut suihkutissejä, vaikka pumppasinkin? 

[/quote]

Saa olla aika hiton avuton, jos ei kahdessa kuukaudessa ole saanut haettua apua vaikka vauva on muka jatkuvasti hukkumaisillaan maitoon :D

[/quote]

Eli et itsekään tiedä a. mistä tuo johtuu b. mitä tuolle voi tehdä. Mistä tiedät onko hän hakenua aiemmin apua? 2kk neuvolassa hän oli saanut pumppausvinkin, joka toimi siinä mielessä, että mahdollisti imetyksen jatkumisen. Kerro nyt ihmeessä mitä sinä olisit tehnyt? Neuvo nyt täällä kaikkia meitä tulevia imettäjiä.

[/quote]

a. Ylitilauksesta vauvan tarpeeseen nähden, joko pumppaamaalla tai esim. rajuna herumisena

b. Vinkkejä täällä muutama hyvä olikin jo tullut, mutta yksi vaihtoehto on pitää toista rintaa imetyslakossa ja juottaa vauvalle kaikki siitä herunut maito hörpyttämällä. Muitakin ratkaisuja löytyy, mutta vastaavassa tilanteessa olevia äitejä kehotan hakemaan yksilöllistä opastusta.

En tiedä mitä apua hän oli hakenut ja koska, mutta asiallista sellaista hän ei valitettavsti ollut saanut, jos lopputulos oli tuo. Tärkeää on tietää, että apua saa, eikä tuollaisesta tulvimisesta tarvitse onneksi kenenkään kärsiä. 

[/quote] Eli otat kantaa, vaikka et ole vaivautunut lukemaan hänen tänne kirjoittamiaan yksityiskohtia hänen imetystään koskien. Keksit päästäsi ja vähättelet toisen ongelmia, avunhakua ja neuvoja, joita hän on mm. neuvolasta saanut. Hienoa, mikä lahja oletkaan tuoreille äideille!

[/quote]

Mistä päättelet ettei ole lukenut aiempia viestejä? Itsehän totesit ylemmässä viestissä, ettei ole tietoa oliko hakenut apua muualta. Mitään ei ole keksitty päästä (paitsi nämä sinun surkeat provosi ;)), vaan annettu ihan päteviä neuvoja, mm. henkilökohtaisen avun hakemista. Sitä voi hakea myös muihin ongelmiin, vinkvink. 

Vierailija
54/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mistä päättelet ettei ole lukenut aiempia viestejä? Itsehän totesit ylemmässä viestissä, ettei ole tietoa oliko hakenut apua muualta. Mitään ei ole keksitty päästä (paitsi nämä sinun surkeat provosi ;)), vaan annettu ihan päteviä neuvoja, mm. henkilökohtaisen avun hakemista. Sitä voi hakea myös muihin ongelmiin, vinkvink. 

[/quote] Mitkä surkeat provoni? Käy nyt lukemassa hänen eilisiltaiset täsmennykset. Apua tosiaan usein saa, jos pyytää. Mistähän sinä saisit sitä empartiakykyä? 

Vierailija
55/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:02"]

[/quote] Olisiko sinulla, tai muilla, neuvoja minun tilanteeseeni? Henk.koht apua olen hakenut, mikä selviää viesteissäni. Kiitos!

t.182

Vierailija
56/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuule ihan riittävästi empatiakykyä. Mistä päättelit toisin? :D

Vierailija
57/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:48"]

[/quote]   joojoo, tajuttiin että sulla on pahat traumat imetyksestä ja olet katkera kun itse mokasit. Anna olla jo. Typerää täällä haukkua muita ihmissaastaksi, ylimielisiksi, kusipäiksi jne.  [/quote] Typerys. En ole sama kirjoittaja kuin alussa. Kokemukseni oli oma ja erilainen mitä aloittajalla, huomaa ettet tekstejä vaivaudu lukemaan vaan trollaamaan pelkästään. En ole katkera enkä itse mokannut joten mielenrauha imetyksen lopettamisesta :) Sinä olet kuitenkin malliesimerkki mainitsemastani luonnehäiriöisestä ihmisestä. Please, älä tee lisää lapsia tuolla sivistymättömyystasollasi. Villi veikkaus myös, että koulusi ovat myös käymättä. Olet häijyn luonteesi lisäksi aika pihalla kun on vaikeaa hyväksyä että imetys voi luonnollisesti epäonnistua eikä pakkopullasi mene läpi.

[/quote]

onpas sulla paha olla, kun noin pitää toisia syyttä haukkua netissä :( miten kukaan edes viitsii?

Vierailija
58/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 08:28"]

[/quote]

ja päinvastoin, ne joilla ei ole kokemusta onnistuneesta täysimetyksestä maalailevat kauhukuvia siitä kuinka hirveää se on ja pilaa koko muun elämän jne. Täysimettäjiä haukutaan huolimatta siitä oletko vaikeuksien kautta voittoon-tyyppi vai sellainen jolla imetys on kokoajan ollut helppoa. Väärin olet tehnyt joka tapauksessa ja vaikka kuinka yrität selittää ettet ole muiden imetyksistä kiinnostunut, ymmärrät ihan hyvin korvikkeiden käytön jne onnistuu joku vetämään herneet nenuun. Kun täysimetyksen ainoa tarkoitushan on vaan loukata mua joka en täysimetIkiyksessä onnistunut. 

[/quote]

Olen täysimettänyt esikoisen ja osittaisimettänyt kuopusta pari kuukautta, kunnes maidontulo loppui. Ikinä en ole saanut yhtään negatiivista kommenttia esikoiseni täysimetyksestä, päinvastoin jotain sankarin viittaa yritettiin ihan hartioille ripustaa siitä, että vauvani pysyi hengissä juuri tällä tavalla. Aivan käsittämätön ilmiö.

Sen sijaan kuraa lensi ja runsaasti (tätä palstaa myöten) kuopuksen osittaisimetyksestä (vauvasta tulee sairas ja allerginen, kun on vielä sektio-vauva, niin varmaan kuolee pian, kun ei saa äidinmaitoa tuon enempää, miksi et vain lopeta korviketta, kyllä se maidontulo on korvien välissä jne). En ole ikinä saanut kokea sellaista mitätöintiä, ihan jopa kaupan korvikehyllyllä. En ihmettele, että ne, jotka eivät pysty täysimettämään, syyllistyvät ja muuttuvat puolusteleviksi. Aihe on äärimmäisen arka ja jostain syystä täyspäisiltä äideiltä näyttävät rupeavat ilkkumaan ja ivaamaan aivan käsittämättömällä tavalla, kun ovat itse onnistuneet siinä, missä joku toinen ei. Edelleenkin sanon, että käsittämätöntä käytöstä.

Ystävälläni on päinvastainen kokemus. Esikoinen meni osittaisimetyksellä, keskimmäinen ja kuopus täysimetyksellä, ja jossain keskimmäisen hienon imetyksen puolivälissä alkoi se osittaisimettävien ivaaminen. Miksi, kun itselläkin on kokemusta siitä, miltä tuntuu epäonnistua näin herkässä aiheessa?

Pätemisen tarvettahan tuollainen lyttääminen todistaa puolin ja toisin. Mutta kiistatta on ymmärrettävämpää, että ne epäonnistuneet puolustelevat tilannettaan kuin että ne onnistuneet hierovat suolaa haavoihin ja vielä pilkkaavat päälle. Kenenkään ei tarvitse hävetä omaa täysimetystään - sehän on kaikin puolin ja todistetustikin hieno ja tärkeä asia - mutta ainakin itse omaan tilannetajua enkä imetyksessään epäonnistuneelle hehkuta asiaa saatikka väitä, että hän on tehnyt jonkin asian väärin ja tuputa neuvojani. Imetys ei ole pelkkää fysiologiaa, joten siihen ei ole ns. oikeita ja vääriä vastauksia. On vain tietyille ihmisille oikeita ja tietyille ihmisille vääriä vastauksia.  

Vierailija
59/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:26"]

Illuusio vai itsepuolustus?

Synnytyksen ja ensirääkäisyn jälkeen lapsi nostetaan äidin rinnalle. Vauva imee tyhjää rintaa saadakseen maidon nousemaan ja oppiakseen terhakkaan tekniikan imeä. Maidon nousemiseen tarvitaan joskus jopa kaksi vuorokautta.

Mutta annettaessa vauvan olla rinnalla ja imeä halutessaan rinnoissa alkaa tuntua paine jopa parissa tunnissa.

Kaikilla vauvoilla paino laskee syntymän jälkeen, mutta ternimaito nostaa painon pian nousuun. Rinnanpäät kärsivät ja haavautuvat vauvan jatkuvasta imemisestä, mutta puhdas lampaanrasva hoitaa nännit kuntoon eikä haittaa vauvan imemistä. Itsellä imetyskivut ovat helpottaneet parissa päivässä - viikossa, lapsen imemistiheydestä riippuen.

Toki tästä kivuliaasta vaiheesta olisi päässyt helpommalla antamalla maitoa (vaikka omaakin) pullosta. Lapsen imutekniikka olisi vain silloin heikentynyt ja maidontuotantokaan tuskin olisi päässyt kunnolla käyntiin. Täysimetyksellä, johon ei ole kukaan puuttunut ja tapahtunut täysin vauvan ehdoilla, maitoa tulee juuri lapsen tarpeen verran.

Myös "tyhjästä tissistä" erittyy maitoa lapsen imiessä, vaikka moni muuta väittää.

Hyvällä imemistekniikalla vauva saa kyllikseen maitoa nopeasti. Hyvät imetysvaatteet ja huivi/harso pitävät paheksuvat katseet loitolla.

Tämä mielipiteeni (huom. minun mielipiteeni) on vain alateitse syntyneitä terveitä, hyväkuntoisia, täysaikaisia vauvoja ja heidän perusterveitä äitejään koskeva (joita molempia on suurin osa länsimaissa). Keisarinleikkauksella syntyneet, vaikeavammaiset ja keskosvauvat ovat asia erikseen. Tosin monet heidänkin äideistään ovat jaksaneet opetella imettämään yritysten ja erehdysten kautta tai mahtavien ammattilaisten opastuksella! 

Äidinmaidonkorvike on hyvä vaihtoehto, mutta turhaa on sen käyttämistä puolustella täysimetyksen mahdottomuudella. 

[/quote]

Tässä ketjussa on jo kerrottu, ettei kaikesta tuosta huolimatta välttämättä onnistu. Rinta esim voi olla sen mallinen, että tarvitsee kumia. Imemistekniikkaaa vauva ei välttämättä koskaan opi. Ja huivit yms. ei kaikilla toimi julki-imetyksessä. 

Esim. Minä tein kaikki oikeaoppisesti, ei pulloa, ei korviketta, oikean tekniikan opettelu, huivit, imetysvaatteet, lapsentahtisuus, nännien hoito... Kaikki. Tulos: nälkäinen vauva, joka ei kasva kuten pitää, stressi, ahdistus, kotiin jumitus, pumppaaminen ei onnistu, öisin tunnin välein herätys ja tuntien imetyssessiot, väsymys... 

Kun osittaisimetys taas toi nautinnon elämään takaisin. Näinkin voi siis olla. Kukin tavallaan. Täysimetys ei vaan monella toimi, eikä sen pitäisi olla kamala asia, vaan vaihtoehtojakin on. 

ap

[/quote]

Mutta tuotahan imetys on! Neuvoloissa pitäisi olla imetysvalmennusta, jossa kerrotaan totuudenmukaisesti koko imetysrumba. Tuoreet äidit luulee, että maidon vaan pitäisi tulla helposti ja vauva on tyytyväinen. Ei se mene niin.

Ensin kestää, että maito nousee. Minulla on aina mennyt 3 päivää, vauva on saanut hätäapuna luovutettua maitoa hörppyyttämällä. Sitten kun maito nousee, sitä tursuaa liikaa, rinnat on kipeät, nännit on ruvella ja sattuu ihan törkeästi jokainen imetyssessio. Imuote voi alkuun olla väärä, maitoa voi tulla liikaa tai liian vähän, mutta vauva lopulta säätää määrän itselleen sopivaksi -jos siis korviketta ei erehdytä tässä vaiheessa antamaan.

Sitten tulee tissiraivareita, vauva saattaa kiukutella rinnoille tai vaan toiselle. Koko imetys voi olla yhtä taistelua.

Yöherääminen ja tiheä imutahti on myös ihan tavallista. Yöllä saattaa tosiaan joutua heräämään tunnin välein (normaalia) jotkut tosin nukkuu yöt, vauvoja kun on erilaisia. Mihinkään et pääse, kun vauva syö niin tiheään tahtiin. Sitten kun tähän totut, syönti saattaakin äkkiä muuttua, vauvalla tulee kasvupyrähdyksiä ja syö välillä enemmän ja välillä vähemmän. Voit joskus luulla, ettei maito riitä tai ihmetellä miksi vauva viihtyy rinnalla monta tuntia. Sitä se on. Joillakin menee helpommin, mutta ei kannata luovuttaa jos itsellä on vaikeampaa. Jotkut taas ei pidä näitä asioita ollenkaan vaikeina, vaan asiaan kuuluvina, senkin takia saattavat ola sitä mieltä, että imetys onnistui hyvin, koska sitähän se lopulta on jos vauvaa imettää vuoden onnistuneesti, vaikkakin ihan normaalein vaikeuksin.

Täytyisi vaan tiedostaa, että heti jos korviketta antaa, niin se on saman verran pois omasta maidontuotannosta. Aina. Imetys on niin hieno systeemi, että siihen sorkkiminen voi sotkea koko asian. Lopulta imetys tyrehtyy. 

Elä siis ap luule, että kaikilla olisi täysimetyksen illuusio, kyllä on meitä jotka eivät anna korviketta kuin ihan totaalisen pakon edessä. 

[/quote]

Eli naisen elämän tulee olla kärsimystä, ahdistusta ja masennusta sen 6 kk. Mihinkään et pääse, nukkua et voi, parisuhde rakoilee, lapsi ei kasva, lapsi vain itkee, rinnoista (sisältä) tulee verimaitoa vauvalle, äiti itkee..

Ok, tämä todella pitäisi kertoa jo terveystiedosss yläasteella ja perhesuunnittelussa. Voisi muutama lapsi jäädä tekemättä. Imetys on tärkeintä, ei vauvan ja äidin sekä perheen vointi...

ap

[/quote]

Wau! Vaatii jo taitoa keksiä noin negatiivisia fiiliksiä! Mä imetin esikoista 13 kk, pakko oli lopettaa kun olin tuolloin taas raskaana. Kuopusta imetin taas 13 kk. Imettämisestä vain hyvä fiilis, ja surullinen olo, kun ei enää varmaan tule vauvoja, joita voi imettää.

Kyllä harrastuksissa voi käydä, vaikka imettääkin. Aika pian ruokailuvälit vakiintuvat, meillä ainakin noin kolmeen tuntiin, ja siinä ehti hyvin käydä jossain. Vauvan voi ottaa myös moneen juttuun mukaan, kuten lenkille, isomman lapsen muskariin, perhekerhoon jne. Ei kotona tarvitse jumittaa. En ollut ikinä edes väsynyt, kun pidin vauvan öisin lähettyvillä, inahduksesta tissi suuhun, syöttö ja unta kuulaan. Helppoa, eikä kenenkään tarvinnut nousta tai laittaa edes valoja.

Ennen lapsia olin saanut lennellä ihan miten lystää, ja nyt kun molemmat ovat leikki-ikäisiä, taas on voinut käydä ystävien kanssa yöreissuissa ja liikenteessä. Isä voi aivan yhtä hyvin hoitaa lapsia kuin äitikin.

Ja arvaa mitä: vaikka olen imettänyt yli kaksi vuotta yhteensä, ja oikeastaan nelisen vuotta olin joko raskaana tai imetin, niin meillä on tosi hyvä parisuhde. Mulla ei ole koskaan ollut mitään masennusoireita, ja äitiysloma-ajat ovat olleet elämäni parhainta aikaa. Meillä on koko perheellä läheiset suhteet, ja molemmat vanhemmat hoitaa lapsia ihan omatoimisesti koko ajan.
[/quote]

Se on ihanaa kun imetys sujuu hyvin. Tiedän, koska meillä sujuu. Mutta osaatko asettua sen verran toisen asemaan? Jos alkuvaikeudet eivät jääkään alkuvaikeuksiksi, vaan jatkuvat, pitenevät, pahentuvat? Se kun on jollekin todellisuutta. Sujuva imetys tuntuu monesta hyvältä, siitä saa nautintoa, sen ymmärtää moni. Mutta miksi on vaikea ymmärtää, että sujumaton imetys tuottaa päinvastaisia tunteita? Lapsen paino laskee aina alkuun, mutta mitä jos se jatkaisi laskuaan tai ei lähtisi vaan nousuun? Kuinka pitkään on pokkaa jatkaa leikkiä lapsen terveydellä? Lisäksi huomautan, että ihmisillä on myös erilaiset voimavarat ja sietokyky. Osa jaksaa taistella baby bluesin keskellä viimeiseen asti ja osa onnistuu, imetys lähtee sujumaan? Mutta onko tosiaan niin, että jos yksinkertaisesti ei ole voimavaroja taisteluun, niin on jotenkin huono? Eri asia olisi, jos lapsi kuolisi, jos imetys ei onnistuisi. Silloin varmasti kuka tahansa taistelisi pidempään kun oikeasti jaksaisi. Mutta kun meillä on apuja, niin onko oikeasti rääkättävä itseään ja ennenkaikkea lasta?? Enkä tässä nyt sano , että aina se loputon taistelukaan tuottaisi tulosta. Ehkä joissain tapauksissa voisi, mutta kukin itse päättää missä se raja menee. Minusta on edes turha puolustella sitä muille (etenkin heille, jotka eivät edes käsitä kuinka vaikeaa se voi olla), koska se ei yksinkertaisesti kuulu muille. Miksi äitien pitää tehdä tätä jatkuvasti muille? Syyllistää ja vähätellä? Ja osa viestistä oli lainatulle, osa yleustä pohdintaa ketjusta.

Loppuun sanon, että pääsin helpolla. Nännit parantuivat (voisin pystyttää alttarin sille nännirasvalle!) ja kivut lakkasivat viikossa. Tiesin kivuista ja mahdollisista ongelmista etukäteen, mutten osannut silti varautua siihen kipuun. Koen päässeeni helpolla, koska vauva oli ilmeisesti kärsivällinen luonne ja jaksoi lussutella tissejä ja ottaa otetta uudelleen, kun koitin parannella sitä. Eikä siinä pahoja vikoja ollutkaan. Silti ehdin tirauttaa monet itkut ja purkaa epävarmuuttani mieheen, joka puolestani jaksoi luottaa että kaikki sujuu. En osaa slkuvaikeuksista huolimatta kuvitellakaan sitä, miltä ne todelliset vaikeudet tuntuu. Enkä omien kokemusten perusteella ikinä arvostelisi häntä, joka tarjoaa korviketta osin tai täysin. Mutta tästä ketjusta tulee fyysisesti paha olo ja kuvotus, kun katsoo kuinka äidit raatelevat, arvostelevat ja vähättelevät toistensa valintoja ja tuntematta toisten kokemuksia yksikantaan päättävät, että asiat olisivat voineet olla toisin. Varmasti voisi joissain tapauksissa, mutta onko niin kova tarve olla oikeassa, ettei voi vaan antaa olla?

Vierailija
60/224 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuon sisäisen vuodon syy on nyt selvitettävä, se tuskin johtuu rintakumista. Verinen vuoto rinnasta voi olla ihan syöpääkin. Lääkäriin takaisin mars!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme