Täysimetyksen illuusio
onkohan osittaisimetys kuitenkin se tavallisin tapa ruokkia vauvat? Suurin osa joiden kanssa olen puhunut perhekerhoissa, sukulaiset, tutut, ystävät, ovat antaneet jokus myös korviketta pullosta.
Onhan se niin, että jos pitää lähteä nopeasti johonkin tai olla jossain tiettyyn aikaan, imetys voi viedä liikaa aikaa. Pullosta lapsi syö 5 minuutissa. Julkisilla paikoilla ei pysty tai halua imettää tai sielläkin on kätevä, kun lapsi ei syö tuntia. Sitten tietty se, että nälkäitku vaan jatkuu a molemmat tissit on jo tyhjennetty. Yötäkin nukkuu paremmin, jos tissin jälkeen saa vähän myös korviketta. Pumpaaminenkaan ei kaikilta onnistu.
Miksi siis korvike on kirosana, kun ei se useinkaan imetystä estä. Voi olla lähinnä tukena siinä. Onko siis korvikkeesta niin paljon haittaa kuin väitetään, jos myös imettää? Ja onko täysimetyksen ihannointi ja yleisyys lähinnä illuusio. Monihan ei ehkä edes myöskään, että korvikettakin on annettu...
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 16:59"]
Hohhoijaa, enpä usko että olisit noin poikkeava suihkutissi, kyllä se maidon tuotanto tasaantuu kun sen vain antaa tasaantua. Tähän on ne omat niksinsä, joita esimerkiksi imetysohjaajilta saa. Vai tuleeko rinnoistasi maitoa myös vuosia vauvan imetyksestä vieroittamisen jälkeenkin? Sitähän minäkin.
Neuvolassa kaikki terkat ei muuten ole saaneet imetyskoulutusta, eli ihan kenen tahansa hyvää tarkoittavia ohjeita ei kannata kuunnella. Tiedon haussa ja hyödyntämisessä koulutetuilla ja älykkäämmillä äideillä on ainakin etulyöntiasema.
[/quote] Ihan ohiksena; miten joku voi olla näin ilkeä ja ignorantti ihmisjäte? Kamalaa toisen kokemuksen mitätöintiä. Jättikö mies, vaivaako ylipaino vai mistä kenkä puristaa? Kerro meille, voimme ehkä auttaa pahaa oloasi.
[/quote]
ihmisjäte? Wtf? Minkälainen mahtaa olla toisia noin nimittelevä ihminen itse?
Ihan oikealla asiallahan tuossa kirjoittaja on, EI kenenkään imettävän äidin rinnat tuota maitoa ilman, että maitoa imetään tai pumpataan rinnoista. Rinnat osaavat sopeutua vauvan ravinnontarpeeseen, eivätkä alun jälkeen tuota sen yli MIKÄLI ei tehdä keinotekoista ylitilausta pumppaamalla. Muutenhan kerran imettäneiden naisten rinnat valuisivat maitoa loppuelämän ajan. Jos joku ei osaa selvittää tällaisia ihan perusjuttuja, on turha tulla kitisemään imetyksen vaikudesta tai haukkumaan imetyksen perusteet hallitsevia.
[/quote] Olisitte edes lukeneet tämän kokemuksen itse kokeneen henkilön kertomukset. Mikä tämä mainitsemasi alku oikein on? Kauanko pitää odottaa, että rinnat sopeutuvat lapsen tarpeeseen? Eli tämän henkilön tapauksessa kuinka kauan sinä olisit huudattanut lastasi jokaisen imetyksen alussa (kun sieraimet, nielu ja silmät ovat maidossa)? Kerro toki, jäämme innolla odottamaan vastaustasi.
[/quote]
Rinnat tekevät sopeutumista ihan jatkuvasti :) Kaksi imetystä peräkkäin samasta rinnasta hillitsee jo hyvin ylituotantoa, kun toinen rinta on vähän "jäähyllä". Tästä on ihan tieteellistä näyttöä ja tämä tieto löytyy netistä vaikka mistä jos vaan vaivautuu etsimään. Ei rinnoilla ole mitään syytä tuottaa maitoa yli vauvan tarpeiden, eivätkä ne niin tietoisesti teekään.
[/quote]
Että osaatkin olla ylimielinen! Juuri kaltaisesi vastaukset tekevät kaikesta keskustelusta taisteluasetelman. Ja kyllä, mitätöit minun kokemuksiani väittämällä, että joko valehtelen kokemuksistani tai pidin yllä rintojeni suihkuamista pumppaamisella.
Voit tarkistaa mistä tahansa netistä, että rinnan lypsäminen ennen imetystä on suihutisseihin usein se oikea ratkaisu, kunhan ei tosiaan pumppaa sitä maitoa suuria määriä. Kirjoitin myös selvästi, että imetyksen aikana myös toisesta rinnasta herusi maitoa tuttipullollisen verran. Ja sitä rintaa en tosiaan pumpannut, joten kyllä vaan sitä tarjontaa riitti. Kaksi kertaa peräkkäisestä rinnasta imettäminen ei onnistunut kuin harvoin, kun se toinen tuli niin kipeäksi ja kovaksi, että tuntui, kuin se räjähtäisi siitä maidosta. Jos vauva söi itsensä täyteen vain toisesta rinnasta, niin toinen oli pakko tyhjentää parin tunnin päästä, ja jos ei kelvannut vauvalle, oli pakko käyttää pumppua.
Imetyksen loppuminenkaan ei ollut helppoa. Siihen meni pari viikkoa ja vielä senkin jälkeen rinnoista valui maitoa esim. lämpimässä suihkussa todella pitkään. Maitotippoja tuli vielä kuukausikin viimeisestä imetyskerrasta.
Ei rinnoilla ole mitään syytä olla tuottamatta maitoa, mutta silti ne saattavat niin tehdä. Imetyksessä kohtaa jokaisen yksilöllinen keho ja aivan ainutlaatuinen vauva, joten mitenkään et voi sanoa, että kyse on jostain mahdottomasta. Kyllähän se naisen keho on luotu synnyttämistäkin varten ja silti osa synnytyksistä päätyy sektioon ja osassa alatiesynnytyksistä on isoja komplikaatioita. Ei sillä keholla pitäisi olla mitään syytä olla toimimatta synnytyksessä oikealla tavalla, mutta kumma kyllä, aika usein se ei silti toimi niin kuin pitäisi. Rinnat ja keho toimivat monimutkaisten prosessien mukaan ja iso vaikutus on myös esim. hormoneilla. Mitään tietoista tai tiedostamatonta minää ei ole rinnoilla eikä kehollakaan mutta silti ne saattavat pettää. On naiivia, röyhkeää ja ylimielistä kuvitella, että ihmisten jokainen osa toimisi samalla tavalla ihmisestä riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:03"]onkohan osittaisimetys kuitenkin se tavallisin tapa ruokkia vauvat? Suurin osa joiden kanssa olen puhunut perhekerhoissa, sukulaiset, tutut, ystävät, ovat antaneet jokus myös korviketta pullosta.
Onhan se niin, että jos pitää lähteä nopeasti johonkin tai olla jossain tiettyyn aikaan, imetys voi viedä liikaa aikaa. Pullosta lapsi syö 5 minuutissa. Julkisilla paikoilla ei pysty tai halua imettää tai sielläkin on kätevä, kun lapsi ei syö tuntia. Sitten tietty se, että nälkäitku vaan jatkuu a molemmat tissit on jo tyhjennetty. Yötäkin nukkuu paremmin, jos tissin jälkeen saa vähän myös korviketta. Pumpaaminenkaan ei kaikilta onnistu.
Miksi siis korvike on kirosana, kun ei se useinkaan imetystä estä. Voi olla lähinnä tukena siinä. Onko siis korvikkeesta niin paljon haittaa kuin väitetään, jos myös imettää? Ja onko täysimetyksen ihannointi ja yleisyys lähinnä illuusio. Monihan ei ehkä edes myöskään, että korvikettakin on annettu...
[/quote]
Meillä ihan täysimetetyt lapset ja haluan rikkoa pari sinun illuusiotasi. Kumpikaan ei ole saanut korviketta ollenkaan, esikoinen sai lisämaitoa noin ekan kuukauden pullosta mutta sekin oli itse lypsämääni maitoa. Riitti mulle se kuukauden pullojen lämmittely kyllä. Kumpikaan ei ole koskaan saanut tyhjennettyä kertaimetyksellä yhtäkään tissiä, siksi tällä toisella kertaa luovutin äidinmaitoa myös. Imetän myös kiirelähtöjen yhteydessä, sama aika menee pullon lämmitykseen ja juottamiseen kuin imetykseen (eli 5min). Imetän myös kodin ulkopuolella, käytännössä missä tahansa, liina vaan eteen niin mitään ei näy. Eikä tarvitse kantaa maitopulloja mukana tai etsiä lähintä mikroa. Molemmat lapset ovat nukkuneet valtaosan öistä läpi viimeistään 2-3kk lähtien, sitä ei edes kaikki pulloruokitut tee. Olen myös voinut jättää vauvan isän hoivaan rauhallisin mielin koska pakkanen on rintamaitoa täynnä, ja nopeasti sen tuttipullollisen tuorettakin pumppaan. Toista kyllä en jaksanut pullolle opettaakaan kun ei ollut tarvetta, mutta pari kertaa ovat pärjänneet muutaman tunnin hyvin isä, vauva ja rintamaitoa tuttipullosta. Ja voit myös laskea kuinka monta sataa euroa olen säästänyt kun olen imettänyt sinne vuoden ikään.
[/quote]
Ei jumalauta näitä eurojen laskijoita. Mä olen osittaisimettänyt, osasyy miksi maidonnousu niin kesti (nousi kunnolla vasta noin kk synnytyksestä) oli syyllistäminen, myös juuri tämä miten paljon korvike maksaa. Onneksi mulla oli ja on varaa ruokkia lapseni, sain relattua ja nykyään lapsi 6kk juo pääosin äidinmaitoa. Joskus harvoin korviketta, koska pumpulle heruminen kestää iäisyyden (tunnissa ehkä se desi)
Painu siitä nylkyttämään sitä miestäsi. En tajua tuotakaan että täytyy nussiminen tuoda imetyskeskusteluun mukaan. Parisuhde on muutakin kun panemista. (Mikä osa täälläpäin on kuitenkin kunnossa, ettet pääse sanomaan)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:33"]No mä kyllä loukkaannuin noiden puolesta, joilla täysimetys ei ollut onnistunut, vaikkei itselläni ole vielä kokemuksia asiasta kumpaankaan suuntaan. Aivan hirveitä, mitätöiviä ja syyllistäviä kommentteja ovat saaneet joiltain täysimettäjiltä täällä. Ahdistaa oikein. :( Ja en nyt tarkoita noita kertomuksia onnistuneesta täysihmetyksesta, sehän on vaan hienoa, että joillain onnistuu. Vaan näistä "et vaan yrittänyt tarpeeksi" tai "kuuntelit vääriä neuvoja" -syyllistämisistä varmasti tosi arasta asiasta. [/quote] Näinpä. On eri asia vain kertoa onnistuneensa ja vähätellä toisen kokemuksia toteamalla ykskantaan, ettei ole vaan yritetty tai toimittu väärin.
[/quote]
Miksei saa todeta, että toisin toimimalla olisi todennäköisesti päästy erilaiseen lopputulokseen? Ketä se loukkaa? Ei siinä äitiä syyllistetä, mutta kerrotaan ratkaisuja ongelmiin. Niitä kun ei aina neuvolasta saa, johan se on täälläkin todettu. Eikö vaan ole hyvä, että täällä jaetaan tietoa, eikä anneta noiden negatiivisten juttujen jäädä ainoina "faktoina" killumaan nettiin. Musta ainakin on huono, jos vaan epäonnistuneista imetyksistä saa puhua, ja sitten kun joku esikoisensa imetyksen kanssa taisteleva äiti päätyy googlella tähän keskusteluun parin vuoden kuluttua, luulee hän tuollaisen olevan normaalia imetystä ja ihan ok, vaikka tilanteeseen olisi olemassa ratkaisuja.
[/quote]
Mun mielestä tämä nyt riippuu siitä kysyykö se imetyksessään epäonnistunut neuvoja vai toteaako hän vaan tilanteen. Yleensä ei kannata neuvoa jos toinen ei neuvoja pyydä. Sitä kyseistä imetystähän ei kukaan pysty enää muuttamaan.
Jos joku sanoo mulle ettei imetys onnistunut syystä X niin mä totean vain että harmi. Vaikka mä tietäisinkin että toi syy X on sellainen johon voi usein vaikuttaa tai toimimalla tietyllä tapaa voi imetyksen saada tuosta huolimatta onnistukaan.
Jos taas toi kyseinen henkilö on uudelleen raskaana ja harmittelee edellisen imetyksen epäonnistumista ja haluaa nyt imettää niin silloin voi toki kertoa mitä tiedän ja ohjata hakemaan neuvoja oikeasta paikasta. Silloin ne neuvot voi jo vaikuttaakin siihen imetykseen.
Ongelmana näissä on sekin ettei neuvoja tiedä kuinka paljon tuo epäonnistunut on tehnyt työtä imetyksensä eteen. Silloin voi olla tosi loukkaavaakin kun helposti ja paljon pienemmällä työllä täysimettänyt kertoo miten sun pitäisi toimia. Kun sä olet jo toiminut niin ja paljon enemmänkin. Nämä palstojen vähemmän kiltit neuvot vielä usein lähtee suoraan syytöksestä "sä olet kuitenkin toiminut tossa väärin", ilman että edes vaivaannutaan kyselemään ja kuuntelemaan miten sen ihmisen imetys on oikeasti mennyt.
Huhhuh, rankkaa kiistelyä. Kuuma peruna joka ei jäähdy ikinä. Kuppikuntia ja arvostelua, voi äiteyden ihanuudet. Toisilla onnistuu, toisilla ei. Toiset pitävät tärkeänä imetystä, toiset eivät niinkään. Toisille on helppoa, toisilla sattuu olemaan hankalaa. Toiset nauttivat imettämisestä, toiset eivät halua sitä tehdä. Meitä on moneksi tallaajia, niin äitejäkin. Mutta kai se fakta vaan pitää paikkansa että parasta ravintoa se äidinmaito vauvalle on ja psyykkistä hyvää myös. Ketään tuomitsematta, itsekin pulloon turvautuneena todeten.
Tämän keskustelun kun luin, niin eikös rintojani alkanutkin pakottamaan ja melkein maitoakin herumaan!
Terveisin, Pari vuotta sitten viimeisen imetyksensä lopettanut. Kuopus imi 4-vuotiaaksi, kunnes pyysin häntä lopettamaan.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:33"]
Hohhoijaa, enpä usko että olisit noin poikkeava suihkutissi, kyllä se maidon tuotanto tasaantuu kun sen vain antaa tasaantua. Tähän on ne omat niksinsä, joita esimerkiksi imetysohjaajilta saa. Vai tuleeko rinnoistasi maitoa myös vuosia vauvan imetyksestä vieroittamisen jälkeenkin? Sitähän minäkin.
Neuvolassa kaikki terkat ei muuten ole saaneet imetyskoulutusta, eli ihan kenen tahansa hyvää tarkoittavia ohjeita ei kannata kuunnella. Tiedon haussa ja hyödyntämisessä koulutetuilla ja älykkäämmillä äideillä on ainakin etulyöntiasema.
[/quote] Ihan ohiksena; miten joku voi olla näin ilkeä ja ignorantti ihmisjäte? Kamalaa toisen kokemuksen mitätöintiä. Jättikö mies, vaivaako ylipaino vai mistä kenkä puristaa? Kerro meille, voimme ehkä auttaa pahaa oloasi.
[/quote]
Ihan oikealla asiallahan tuossa kirjoittaja on, EI kenenkään imettävän äidin rinnat tuota maitoa ilman, että maitoa imetään tai pumpataan rinnoista. Rinnat osaavat sopeutua vauvan ravinnontarpeeseen, eivätkä alun jälkeen tuota sen yli MIKÄLI ei tehdä keinotekoista ylitilausta pumppaamalla. Muutenhan kerran imettäneiden naisten rinnat valuisivat maitoa loppuelämän ajan. Jos joku ei osaa selvittää tällaisia ihan perusjuttuja, on turha tulla kitisemään imetyksen vaikudesta tai haukkumaan imetyksen perusteet hallitsevia.
[/quote] Olisitte edes lukeneet tämän kokemuksen itse kokeneen henkilön kertomukset. Mikä tämä mainitsemasi alku oikein on? Kauanko pitää odottaa, että rinnat sopeutuvat lapsen tarpeeseen? Eli tämän henkilön tapauksessa kuinka kauan sinä olisit huudattanut lastasi jokaisen imetyksen alussa (kun sieraimet, nielu ja silmät ovat maidossa)? Kerro toki, jäämme innolla odottamaan vastaustasi.
[/quote]
Rinnat tekevät sopeutumista ihan jatkuvasti :) Kaksi imetystä peräkkäin samasta rinnasta hillitsee jo hyvin ylituotantoa, kun toinen rinta on vähän "jäähyllä". Tästä on ihan tieteellistä näyttöä ja tämä tieto löytyy netistä vaikka mistä jos vaan vaivautuu etsimään. Ei rinnoilla ole mitään syytä tuottaa maitoa yli vauvan tarpeiden, eivätkä ne niin tietoisesti teekään.
[/quote]
Että osaatkin olla ylimielinen! Juuri kaltaisesi vastaukset tekevät kaikesta keskustelusta taisteluasetelman. Ja kyllä, mitätöit minun kokemuksiani väittämällä, että joko valehtelen kokemuksistani tai pidin yllä rintojeni suihkuamista pumppaamisella.
Voit tarkistaa mistä tahansa netistä, että rinnan lypsäminen ennen imetystä on suihutisseihin usein se oikea ratkaisu, kunhan ei tosiaan pumppaa sitä maitoa suuria määriä. Kirjoitin myös selvästi, että imetyksen aikana myös toisesta rinnasta herusi maitoa tuttipullollisen verran. Ja sitä rintaa en tosiaan pumpannut, joten kyllä vaan sitä tarjontaa riitti. Kaksi kertaa peräkkäisestä rinnasta imettäminen ei onnistunut kuin harvoin, kun se toinen tuli niin kipeäksi ja kovaksi, että tuntui, kuin se räjähtäisi siitä maidosta. Jos vauva söi itsensä täyteen vain toisesta rinnasta, niin toinen oli pakko tyhjentää parin tunnin päästä, ja jos ei kelvannut vauvalle, oli pakko käyttää pumppua.
Imetyksen loppuminenkaan ei ollut helppoa. Siihen meni pari viikkoa ja vielä senkin jälkeen rinnoista valui maitoa esim. lämpimässä suihkussa todella pitkään. Maitotippoja tuli vielä kuukausikin viimeisestä imetyskerrasta.
Ei rinnoilla ole mitään syytä olla tuottamatta maitoa, mutta silti ne saattavat niin tehdä. Imetyksessä kohtaa jokaisen yksilöllinen keho ja aivan ainutlaatuinen vauva, joten mitenkään et voi sanoa, että kyse on jostain mahdottomasta. Kyllähän se naisen keho on luotu synnyttämistäkin varten ja silti osa synnytyksistä päätyy sektioon ja osassa alatiesynnytyksistä on isoja komplikaatioita. Ei sillä keholla pitäisi olla mitään syytä olla toimimatta synnytyksessä oikealla tavalla, mutta kumma kyllä, aika usein se ei silti toimi niin kuin pitäisi. Rinnat ja keho toimivat monimutkaisten prosessien mukaan ja iso vaikutus on myös esim. hormoneilla. Mitään tietoista tai tiedostamatonta minää ei ole rinnoilla eikä kehollakaan mutta silti ne saattavat pettää. On naiivia, röyhkeää ja ylimielistä kuvitella, että ihmisten jokainen osa toimisi samalla tavalla ihmisestä riippumatta.
[/quote]
ap se siellä provoilee
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:41"]
ap se siellä provoilee
[/quote] Sinulla vaan loppui tietämys kun jouduit oikeasti kohtaamaan toisten kokemia vaikeuksia. Yhtäkkiä ei keinoja löytynyt sinunkaan tietopankistasi. Nyt sitten voimattomuuttasi vaan hoet provoa, kun oma tietämättömyytesi tuli kaikille julki.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:07"]
Eniten ärsyttää tämä: "En jaksaisi pelata pullojen kanssa. Olen laiska, imetän mielummin". Joo, ihan kun se imetys on jostain viitseliäisyydestä kiinni. Jotkut äidit joutuvat "pelaamaan niiden pullojen kanssa", olivat laiskoja tai eivät. Kumma kyllä tuo laiskuus on hyväksyttävää silloin kun on kyse imetyksestä, mutta sitten voidaan kuitenkin tuomita kaupan purkkiruokia lapsilleen antavat äidit laiskoiksi. Itse olen imettänyt, mutta ärsyttää, että imetys olisi asia, jonka voi vaan itse päättää, onnistuuko se vai ei. Hienoa että joillakin se on onnistunut ilman ongelmia, mutta älkää nyt luoko siitä sellaista kuvaa että se olisi vain itsestä kiinni. Näitä ketjuja lukee monenlaiset ihmiset ja monikin epävarma äiti syyllistää ihan turhaan imetyksen epäonnistumisesta itseään.
[/quote]
Imetin esikoistani 4kk ja sen jälkeen linnottauduin kotiin, kun en kehdannut viedä korvikevauvaa julkisille paikoille pullosta syömäään. Hävettää myöntää miten tosissani otin imetysjutut silloin ja miten pahasti koin epäonnistuneeni kun jätin imetyksen ihan puolitiehen. Toisen lapsen kanssa osasin onneksi ottaa jo paljon rennommin.
Miettikää kuitenkin mitä puhutte imetyksestä. Tuoreet äidit ovat herkkiä syyllistymään ja aina ei ole mahdollista päättää itse imettääkö vai ei.
Miten se täysimetys on vauvalle terveellisempää ja tavoitellumpaa kuin imetys yhdistettynä äidinmaidon antamiseen pullosta? En vaan tajua. Samaa tavaraahan se on, etenkin jos ei edes pakasta vaan antaa sen pumpatun maidon vaikka parin tunnin sisällä pumppaamisesta.
Ne ei ymmärrä joilla ei kokemusta. Ne jotka ylistää helppoutta kun ei tiedä mitä vaikeudet on. Säälittävää ja julmaa huvia akkahyeenalaumalta.
Itse tuon maidonsuihkuamisen- ja vauvan vaikeuden imeä kun maitoa tulee liian vauhdilla eikä tasoittunut vaikka miten tissitti rintaa- kokeneena voin sanoa ettei se maidon tuleminen LOPU vaikka vauva ei halua imeä kun kerran alkanut ja se on kierre josta ei pääse heti pois. Tämän myöntää myös neuvolan ammattilaiset vaikka aihe on tabu. Maidontuotanto voi mennä överiksi, keho ei säätele ns. vauvan tarpeeseen ja tulkitsee väärin "viestit" kun vauvan kanssa alkaa homma menemään huonosti. Ei ne tissit ymmärrä sitä lopettaa ja pakko niitä on pumpata kun ei kukaan nuku semmoisten kovien palluroiden kanssa, jotka vuotaa ja kuumottaa. Se sattuu ihan törkeästi eikä kyllä tartte kotia kauemmas lähteä kun liivinsuojat on yksi vitsi.
Stressi pahentaa eikä sitä pysty välttämään. Niiltä joilla maitoa tulee ns. yli tarpeen niin se tuotanto ei tosiaankaan heti lopu. Ihmisen anatomian fysiologisiin tekijöihin vaikuttaa monisyinen verkosto eikä ole mistään imetysopeista apua kun kehosi säätelytoimintaan et voi vaikuttaa. On pakko lypsää koska rinnat kivikovat. Lypsämisen lopettaminen on pakollinen mutta sitä ei voi lopettaa seinään. Tai voi kuten yritin pariin otteeseen ja keho kiitti tulehduksen muodossa ja nostamalla kovan kuumeen.Tuska on kamala ja kun sen pakottaa loppumaan, menee monta viikkoa hormoneilla sopeutua ettei maitoa tule, heruttaa vielä pitkän ajan jälkeenkin. Täällä on monta äitiä jotka haukutaan lyttyyn vaikka tehneet kaikkensa imetyksen onnistumiseksi mutta tietenkin kusipäät tulee tuomitsemaan. Tunneälykin on lahja ja taito mitä varsinkin itsensä jalustalle nostavien äitien kannattaisi opetella lastensa vuoksi, kamalaa kun noin säälimättömiä olette ihmisinä.
Mistä te luulette, että maidonluovuttajia tulee? Joukossa on niitä joilla maitoa enemmän mitä lapsi pystyy vastaanottamaan varsinkin jos tulee ongelmia imetyksessä. Minulta pyydettiin neuvolasta luovuttamaan maitoa mutta olin omalle vauvalle se lypsylehmä ja halusin päästä siitä irti joten kipeä kokemus, haavoittava henkisesti ja tuskallinen fyysisesti niin en pystynyt. Te jotka elätte kuplaa pakkoyrityksellä onnistuu, on aivan typerää ja ala-arvoista touhua. Kun ei homma toimi niin se EI toimi. Vauvaa ei voi pakottaa. Silti te ette voi päätellä päällepäin kuka on tissitetty ja kuka ei- paitsi ne ylihemmotellut kakarat joilla vielä aikuisenakin tyyli yrittää kävellä muiden yli. Tissitetty ilmeisesti hippasen liian pitkään.
Meillä kävi näin: maito ei noussut ja sain sairaalassa lääkettä, jolla maitoa alkoi rinnanpäähän vähän ilmestyä. Mitään maidon nousun tunnetta ei koskaan kuitenkaan tullut, eivätkä rinnat juuri muuttuneet. Pumppasin sairaalassa vähän väliä, sain muutamia millejä tulemaan. Vauva sai sairaalassa luovutettua maitoa ja sitten korviketta rinnan yrityksen lisäksi. Sitten vauva kellastui muutamaksi viikoksi ja joutui valohoitoon. Paino putosi vauhdilla ja lapsi oli aivan unessa koko ajan. Syöttöpunnituksissa sairaalassa vauvan ollessa 2-viikkoinen kävi ilmi, että rinnasta tuli vain 5-20 ml, joten korvikettakin oli tietenkin annettava 2 tunnin välein vaikka väkisin. Päästiin lopulta pois, ja sen jälkeen sitten vauva sai rinnan lisäksi korviketta, sillä ei rinta yksin riittänyt millään. Maitoa alkoi muutaman kuukauden jälkeen tulla ehkä vähän enemmän, mutta ei korviketta voinut koskaan jättää pois. Rintapumpulla ei kotona tullut pisaraakaan, vain vesihöyryä pintaan! Soseet aloitettiin 4-kuisena ja lapsi on aina syönyt mielellään kaikkea mitä on annettu. Korvikkeet jätettiin sitten vuoden ikäisenä, mutta imetystä jatkoin siihen asti kun lapsi päätti itse lopettaa 1 v. 4 kk ikäisenä. Päätin että noin takkuisen alun jälkeen en ainakaan itse sitä lopeta!
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:39"]
[/quote]
[/quote] Hei kun sulla on imetyksen perusteet hallussa, niin autatko minua? Vauvani ei ole koskaan oppinut imuotetta, jolla saisi maitoa rinnasta. Kumilla onnistuu, mutta kipu on sietämätöntä ja maito niin veristä että vauva oksentaa kaiken ulos. Mitä tehdä?
[/quote]
Osaatko yhtään sanoa mikä otteessa on vikana? Liian matala, kapea? Onko rinnanpää väärässä kulmassa vauvan suussa? Tarkastiko lastenlääkäri kielijänteen kireyden?
Missä päin asut? Pystyisitkö tapaamaan imetystukihenkilöä tai imetysohjaajaa? Imuotteeseen liittyviin ongelmiin on helpointa antaa apua livenä tai edes videon/kuvan perusteella, kun näkee miten se ote on väärä.
Paljon tsemppiä! On ihan mahdollista vielä opettaa vauvalle oikea ote :)
[/quote] Kielijänteessä ei vika. Vauva ei vain saa pidettyä rintaa suussa, ei siis saa siitä otetta. Usea ihminen ja ihan koulutuksen saanut on koittanut auttaa ja parantaa vauvan kulmaa tissillä ollessa. Ei vaan onnistu. Yritystä takana jo 2kk. Vauva ei vaan onnistu imemään hetkeäkään. Vain kumilla onnistuu, mutta siitä seuraa verimaito, jonka oksentaa ulos. Imetys ei siis vaan onnistu.
[/quote]
Ymmärsinkö nyt siis oikein, eli rintakumi hiertää nännin verille? Oletko kokeillut eri malleja ja kokoja, jotta se juuri sinulle istuvin rintakumi löytyisi? Oletko saanut opastuksen kumin päälle pukemiseen? Kumin kanssahan on ihan mahdollista imettää vaikka kuinka pitkään, kunhan se istuu rinnanpäähän, eikä itsessään aiheuta kipua. Nuo haavaumat olisi myös tärkeää saada parantumaan, jos esim. Lansinoh ei auta, hae lääkäristä apua.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:14"]
Ne ei ymmärrä joilla ei kokemusta. Ne jotka ylistää helppoutta kun ei tiedä mitä vaikeudet on. Säälittävää ja julmaa huvia akkahyeenalaumalta. Itse tuon maidonsuihkuamisen- ja vauvan vaikeuden imeä kun maitoa tulee liian vauhdilla eikä tasoittunut vaikka miten tissitti rintaa- kokeneena voin sanoa ettei se maidon tuleminen LOPU vaikka vauva ei halua imeä kun kerran alkanut ja se on kierre josta ei pääse heti pois. Tämän myöntää myös neuvolan ammattilaiset vaikka aihe on tabu. Maidontuotanto voi mennä överiksi, keho ei säätele ns. vauvan tarpeeseen ja tulkitsee väärin "viestit" kun vauvan kanssa alkaa homma menemään huonosti. Ei ne tissit ymmärrä sitä lopettaa ja pakko niitä on pumpata kun ei kukaan nuku semmoisten kovien palluroiden kanssa, jotka vuotaa ja kuumottaa. Se sattuu ihan törkeästi eikä kyllä tartte kotia kauemmas lähteä kun liivinsuojat on yksi vitsi. Stressi pahentaa eikä sitä pysty välttämään. Niiltä joilla maitoa tulee ns. yli tarpeen niin se tuotanto ei tosiaankaan heti lopu. Ihmisen anatomian fysiologisiin tekijöihin vaikuttaa monisyinen verkosto eikä ole mistään imetysopeista apua kun kehosi säätelytoimintaan et voi vaikuttaa. On pakko lypsää koska rinnat kivikovat. Lypsämisen lopettaminen on pakollinen mutta sitä ei voi lopettaa seinään. Tai voi kuten yritin pariin otteeseen ja keho kiitti tulehduksen muodossa ja nostamalla kovan kuumeen.Tuska on kamala ja kun sen pakottaa loppumaan, menee monta viikkoa hormoneilla sopeutua ettei maitoa tule, heruttaa vielä pitkän ajan jälkeenkin. Täällä on monta äitiä jotka haukutaan lyttyyn vaikka tehneet kaikkensa imetyksen onnistumiseksi mutta tietenkin kusipäät tulee tuomitsemaan. Tunneälykin on lahja ja taito mitä varsinkin itsensä jalustalle nostavien äitien kannattaisi opetella lastensa vuoksi, kamalaa kun noin säälimättömiä olette ihmisinä. Mistä te luulette, että maidonluovuttajia tulee? Joukossa on niitä joilla maitoa enemmän mitä lapsi pystyy vastaanottamaan varsinkin jos tulee ongelmia imetyksessä. Minulta pyydettiin neuvolasta luovuttamaan maitoa mutta olin omalle vauvalle se lypsylehmä ja halusin päästä siitä irti joten kipeä kokemus, haavoittava henkisesti ja tuskallinen fyysisesti niin en pystynyt. Te jotka elätte kuplaa pakkoyrityksellä onnistuu, on aivan typerää ja ala-arvoista touhua. Kun ei homma toimi niin se EI toimi. Vauvaa ei voi pakottaa. Silti te ette voi päätellä päällepäin kuka on tissitetty ja kuka ei- paitsi ne ylihemmotellut kakarat joilla vielä aikuisenakin tyyli yrittää kävellä muiden yli. Tissitetty ilmeisesti hippasen liian pitkään.
[/quote]
joojoo, tajuttiin että sulla on pahat traumat imetyksestä ja olet katkera kun itse mokasit. Anna olla jo. Typerää täällä haukkua muita ihmissaastaksi, ylimielisiksi, kusipäiksi jne.
Mulla 2 täysimetettyä lasta, toinen aloitti kiinteät 4,5kk iässä ja toinen 6kk iässä. Imetin molempia 1,5v ikäisiksi. Korviketta eivät ole saaneet, joten tässä yksi illuusionvastainen todistekappale. Nekin pari tilkkaa, jotka esikoinen joi pullosta, oli pumppaamaani rintamaitoa.
Osittaisimetys on musta loistava juttu ja mahdollistaa äidille paria tuntia pidempiä taukoja imetyksestä ja on varmasti ainoita selviytymiskeinoja todella vaativan vauvan kanssa. Vaativan tapauksen kohdalla on musta erittäin ymmärrettävää myös luopua imetyksestä kokonaan jos se "ottaa enemmän kuin antaa".
Kyllä musta täysimetys tarkoittaa täysimetystä, osittaisimetyksestä puhutaan paljon enemmän.
Itse täysimetin 7kk jonka jälkeen imetin soseiden ohella. Jos joskus harvoin johonkin menin vauva sai pakastettua rintamaitoa. Ekan kerran vauva söi korviketta kun olin viihteellä vauvan ollessa melkein 9kk. . Enää pumppaaminen ei onnistu. Edelleen imetän ja vauva 10kk. Nyt kun vauva on noin iso on imetys julkisella paikalla olluy aika hankalaa muutaman jo kuukauden ajan. Tosi energinen tapaus tämä mun pikku herra. Enää ei pysy mitkään huivit siinä esteenä niin aina pakko mennä vessaan imettämään ja sielläkin herra pääosin tuiottelee seiniin ja muualle kun kaikuu niin paljon ja niin outo paikka. Ikealle 1000pistettä niistä imetys nurkkauksista ja hoitohuoneessakin nojatuolit ja tyynyjä imetystä varten. Jokaisessa kauppakeskuksissa pitäisi olla samanlaisia!
[/quote]
joojoo, tajuttiin että sulla on pahat traumat imetyksestä ja olet katkera kun itse mokasit. Anna olla jo. Typerää täällä haukkua muita ihmissaastaksi, ylimielisiksi, kusipäiksi jne.
[/quote]
Typerys. En ole sama kirjoittaja kuin alussa. Kokemukseni oli oma ja erilainen mitä aloittajalla, huomaa ettet tekstejä vaivaudu lukemaan vaan trollaamaan pelkästään. En ole katkera enkä itse mokannut joten mielenrauha imetyksen lopettamisesta :) Sinä olet kuitenkin malliesimerkki mainitsemastani luonnehäiriöisestä ihmisestä. Please, älä tee lisää lapsia tuolla sivistymättömyystasollasi. Villi veikkaus myös, että koulusi ovat myös käymättä. Olet häijyn luonteesi lisäksi aika pihalla kun on vaikeaa hyväksyä että imetys voi luonnollisesti epäonnistua eikä pakkopullasi mene läpi.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:23"]
[/quote]
[/quote] Hei kun sulla on imetyksen perusteet hallussa, niin autatko minua? Vauvani ei ole koskaan oppinut imuotetta, jolla saisi maitoa rinnasta. Kumilla onnistuu, mutta kipu on sietämätöntä ja maito niin veristä että vauva oksentaa kaiken ulos. Mitä tehdä?
[/quote]
Osaatko yhtään sanoa mikä otteessa on vikana? Liian matala, kapea? Onko rinnanpää väärässä kulmassa vauvan suussa? Tarkastiko lastenlääkäri kielijänteen kireyden?
Missä päin asut? Pystyisitkö tapaamaan imetystukihenkilöä tai imetysohjaajaa? Imuotteeseen liittyviin ongelmiin on helpointa antaa apua livenä tai edes videon/kuvan perusteella, kun näkee miten se ote on väärä.
[/quote] Kielijänteessä ei vika. Vauva ei vain saa pidettyä rintaa suussa, ei siis saa siitä otetta. Usea ihminen ja ihan koulutuksen saanut on koittanut auttaa ja parantaa vauvan kulmaa tissillä ollessa. Ei vaan onnistu. Yritystä takana jo 2kk. Vauva ei vaan onnistu imemään hetkeäkään. Vain kumilla onnistuu, mutta siitä seuraa verimaito, jonka oksentaa ulos. Imetys ei siis vaan onnistu.
[/quote]
Ymmärsinkö nyt siis oikein, eli rintakumi hiertää nännin verille? Oletko kokeillut eri malleja ja kokoja, jotta se juuri sinulle istuvin rintakumi löytyisi? Oletko saanut opastuksen kumin päälle pukemiseen? Kumin kanssahan on ihan mahdollista imettää vaikka kuinka pitkään, kunhan se istuu rinnanpäähän, eikä itsessään aiheuta kipua. Nuo haavaumat olisi myös tärkeää saada parantumaan, jos esim. Lansinoh ei auta, hae lääkäristä apua.
[/quote] Sekä nänni on verillä että rinnan sisältä tulee verta koska imuote ei kumin kanssa ole luonteva. Viittä eri kumia kokeiltu, ja niistä useita kokoja. Lansinoh ei tosiaan auta avohaavaan ja sisäiseen vuotoon, lääkäristä ei ole ollut mitään apua. Mitä apua lääkäristä tulisi saada? Minä sain vain neuvon pumpata tulehtuneet rinnat.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Sekä nänni on verillä että rinnan sisältä tulee verta koska imuote ei kumin kanssa ole luonteva. Viittä eri kumia kokeiltu, ja niistä useita kokoja. Lansinoh ei tosiaan auta avohaavaan ja sisäiseen vuotoon, lääkäristä ei ole ollut mitään apua. Mitä apua lääkäristä tulisi saada? Minä sain vain neuvon pumpata tulehtuneet rinnat.
[/quote]
Lääkäri ei osannut mitään kommentoida noihin pinnallisiin tai sisäisiin haavoihin? Oliko imetyksen jatkaminen hänen mielestään kuitenkin mahdollista vuotavista avohaavoista huolimatta?
Jos herut pumpulle ja vauva suostuu juomaan pullosta tai hörpyttämällä, voisit pumpata pari päivää ainakin osittain ja kokeilla paranisivatko haavat imetystauon/imettämisen hetkellisen vähentämisen avulla.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Väität siis, että tuo henkilö ylläpiti liiallista ja rajusti suihkuavaa maidontuotantoa 2 kokonaista kuukautta tekemällä mitä? Pumppaushan alkoi vasta sen jälkeen. Onko myös tieteellistä näyttöä siitä, että jokaisen naisen rinnat toimivat täysin identtisesti. Miksi minulla ei koskaan ollut suihkutissejä, vaikka pumppasinkin?
[/quote]
Saa olla aika hiton avuton, jos ei kahdessa kuukaudessa ole saanut haettua apua vaikka vauva on muka jatkuvasti hukkumaisillaan maitoon :D
[/quote]
Eli et itsekään tiedä a. mistä tuo johtuu b. mitä tuolle voi tehdä. Mistä tiedät onko hän hakenua aiemmin apua? 2kk neuvolassa hän oli saanut pumppausvinkin, joka toimi siinä mielessä, että mahdollisti imetyksen jatkumisen. Kerro nyt ihmeessä mitä sinä olisit tehnyt? Neuvo nyt täällä kaikkia meitä tulevia imettäjiä.