Täysimetyksen illuusio
onkohan osittaisimetys kuitenkin se tavallisin tapa ruokkia vauvat? Suurin osa joiden kanssa olen puhunut perhekerhoissa, sukulaiset, tutut, ystävät, ovat antaneet jokus myös korviketta pullosta.
Onhan se niin, että jos pitää lähteä nopeasti johonkin tai olla jossain tiettyyn aikaan, imetys voi viedä liikaa aikaa. Pullosta lapsi syö 5 minuutissa. Julkisilla paikoilla ei pysty tai halua imettää tai sielläkin on kätevä, kun lapsi ei syö tuntia. Sitten tietty se, että nälkäitku vaan jatkuu a molemmat tissit on jo tyhjennetty. Yötäkin nukkuu paremmin, jos tissin jälkeen saa vähän myös korviketta. Pumpaaminenkaan ei kaikilta onnistu.
Miksi siis korvike on kirosana, kun ei se useinkaan imetystä estä. Voi olla lähinnä tukena siinä. Onko siis korvikkeesta niin paljon haittaa kuin väitetään, jos myös imettää? Ja onko täysimetyksen ihannointi ja yleisyys lähinnä illuusio. Monihan ei ehkä edes myöskään, että korvikettakin on annettu...
Kommentit (224)
Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee: imettäköön tai antakoon korviketta. Mitä se muiden napaa kutittaa! Korvikkeella vauva kasvaa myös. Syyllistämällä äitiä ei saada hyvää aikaan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:48"]
[/quote] joojoo, tajuttiin että sulla on pahat traumat imetyksestä ja olet katkera kun itse mokasit. Anna olla jo. Typerää täällä haukkua muita ihmissaastaksi, ylimielisiksi, kusipäiksi jne. [/quote] Typerys. En ole sama kirjoittaja kuin alussa. Kokemukseni oli oma ja erilainen mitä aloittajalla, huomaa ettet tekstejä vaivaudu lukemaan vaan trollaamaan pelkästään. En ole katkera enkä itse mokannut joten mielenrauha imetyksen lopettamisesta :) Sinä olet kuitenkin malliesimerkki mainitsemastani luonnehäiriöisestä ihmisestä. Please, älä tee lisää lapsia tuolla sivistymättömyystasollasi. Villi veikkaus myös, että koulusi ovat myös käymättä. Olet häijyn luonteesi lisäksi aika pihalla kun on vaikeaa hyväksyä että imetys voi luonnollisesti epäonnistua eikä pakkopullasi mene läpi.
[/quote]
Ja muiden nimittely se vaan jatkuu.... Miksi koet noin voimakasta tarvetta hyökätä muiden äitien kimppuun? Nyt olisi hyvä hetki kasvaa aikuiseksi ja tehdä jotain huonolle itsetunnollesi, ihan jo lapsiesi takia :) Aika naurettavia päätelmiä yrität tehdä muista parin lauseen perusteella. Ei muuten osunut ;)
Olette uskomatonta porukkaa. Hihittelen täällä, kuulunko oikeasti samaan "ryhmään" teidän kanssanne? Olen kahden äiti, kolmekymppinen nainen, enkä ole koskaan ollut kiinnostunut muiden naisten maidonerityksestä tai korvikeostoksista. Elämäni tuntuu välillä yksityoikkoiselta näin äitiyslomalla, mutta näitä juttuja kun lukee, niin väkisinkin miettii, että kaipa tämä minun elämäni onkin melkoista mielenkiintoista seikkailua, kun ei ole ikinä käynyt mielessäkään pohtia saati väitellä itselleni näin tyhjänpäiväisestä asiasta, kuin toisen ihmisen maidoneritys ja tuntemattoman vauvan ravinnonsaanti. :D
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:32"]????? HÄH?? Mä olen täysimettänyt molemmat lapset, minusta ajatuskin tuttipullojen keittelystä ja virittelystä olisi ollut työläs, kerran maitoa oli yllinkyllin. Esikoiseni painoi täysimetyksellä 5 kk iässä yli 7 kg, joten ei tainnut nälkää nähdä... Kuopus ei ollut ihan yhtä kova syömään :D
[/quote]
Voi, mikä pieni vauva sinulla on ollut! <3
Omani rintamaidolla 8.5kg iässä 5kk.
Ei kun hetkinen... Näitähän on ihan turha verrata, koska summassa jossain iässä heitetty paino ei kerro mitään. Syntymäpaino ja pituuskasvu kertovat jo jotain tuon luvun kanssa maidon riittävyydestä. Meillä tuo 7kg 5kuisena olisi ollut huolestuttava paino.
PS. Ne Anttilan matot on tarkoitettu myyntiin, niiden päällä,ei ole tarkoitus imettää, kaivaa nenää tai nyhvätä muutenkaan. Yäk!!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:02"]
Mistä päättelet ettei ole lukenut aiempia viestejä? Itsehän totesit ylemmässä viestissä, ettei ole tietoa oliko hakenut apua muualta. Mitään ei ole keksitty päästä (paitsi nämä sinun surkeat provosi ;)), vaan annettu ihan päteviä neuvoja, mm. henkilökohtaisen avun hakemista. Sitä voi hakea myös muihin ongelmiin, vinkvink.
[/quote] Olisiko sinulla, tai muilla, neuvoja minun tilanteeseeni? Henk.koht apua olen hakenut, mikä selviää viesteissäni. Kiitos!
t.182
[/quote]
Laitapa kuva/video vauvan otteesta, niin on helpompi neuvoa kun näkee mikä on vikana.
[/quote] Minne?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:32"]????? HÄH?? Mä olen täysimettänyt molemmat lapset, minusta ajatuskin tuttipullojen keittelystä ja virittelystä olisi ollut työläs, kerran maitoa oli yllinkyllin. Esikoiseni painoi täysimetyksellä 5 kk iässä yli 7 kg, joten ei tainnut nälkää nähdä... Kuopus ei ollut ihan yhtä kova syömään :D
[/quote]
Voi, mikä pieni vauva sinulla on ollut! <3
Omani rintamaidolla 8.5kg iässä 5kk.
Ei kun hetkinen... Näitähän on ihan turha verrata, koska summassa jossain iässä heitetty paino ei kerro mitään. Syntymäpaino ja pituuskasvu kertovat jo jotain tuon luvun kanssa maidon riittävyydestä. Meillä tuo 7kg 5kuisena olisi ollut huolestuttava paino.
PS. Ne Anttilan matot on tarkoitettu myyntiin, niiden päällä,ei ole tarkoitus imettää, kaivaa nenää tai nyhvätä muutenkaan. Yäk!!
[/quote]
Missasinko jotain, vai mistä nuo anttilan matot tulivat ja miten ne liittyy mihinkään?
Sinä provon huutelija ja imetyspakon tyrkyttäjä olet aika väsynyt tapaus. Mikäli luulet loukkaavasi omasta mielestäsi nokkelilla herjoilla niin kyllä menet akka metsään :) Ei katsos haukku haavaa tee sillä osoitit typeryytesi ajat sitten kyseenalaistamalla kaikki joilla eriävä mielipide tai kokemus jota et saa puhuttua häijyillä roskajutuillasi ympäri. Ikävää kun kaltaisesi narsisti jaksaa tuhlata muiden energiaa kommentoimalla kun parasta olisi, että pitäisit sen typerän pääsi kiinni joka vuotaa vain ilmaa. Voit olla ihan mitä mieltä haluat ja yrittää henk.koht loukkaamisia käyttää. Onneksi en ole sinä :) En edes voi lapsiasi sääliä sillä noin tunnevammaisella ihmisellä mitä olet on aika huonot eväät tarjota lapsilleen tunne- ja käytösrintamalla kun kasvatat samanlaisia hirviöitä mitä itse olet.
Monia asiallisia keskustelijoita noista ääliöistä huolimatta ja tsempit teille joilla ongelmia tai imetys ei onnistu, olette silti hyviä äitejä lapsillenne. Imetys on vain yksi ohikiitävä hetki elämässä ja äitiys on paljon muuta kuin tissitmaitoa. Ikävä oli omakin kokemukseni mutta se on mennyttä. Uskalsin noista peikoista huolimatta jakaa kokemuksen jotta toinen joka on samassa tilanteessa voi saada vertaistukea näiden törkeiden vastaväittäjien keskellä. :)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:32"]????? HÄH?? Mä olen täysimettänyt molemmat lapset, minusta ajatuskin tuttipullojen keittelystä ja virittelystä olisi ollut työläs, kerran maitoa oli yllinkyllin. Esikoiseni painoi täysimetyksellä 5 kk iässä yli 7 kg, joten ei tainnut nälkää nähdä... Kuopus ei ollut ihan yhtä kova syömään :D [/quote] Voi, mikä pieni vauva sinulla on ollut! <3 Omani rintamaidolla 8.5kg iässä 5kk. Ei kun hetkinen... Näitähän on ihan turha verrata, koska summassa jossain iässä heitetty paino ei kerro mitään. Syntymäpaino ja pituuskasvu kertovat jo jotain tuon luvun kanssa maidon riittävyydestä. Meillä tuo 7kg 5kuisena olisi ollut huolestuttava paino. PS. Ne Anttilan matot on tarkoitettu myyntiin, niiden päällä,ei ole tarkoitus imettää, kaivaa nenää tai nyhvätä muutenkaan. Yäk!! [/quote] Missasinko jotain, vai mistä nuo anttilan matot tulivat ja miten ne liittyy mihinkään?
[/quote]
En tiedä oliko tuossa kyseisessä lainatussa kommentissa tai saman kommentoijan jatkokommenteissa, mutta ainakin joku ilmoitti imettävänsä vaikka Anttilan mattopisteellä mattojen päällä.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:33"]
Sinä provon huutelija ja imetyspakon tyrkyttäjä olet aika väsynyt tapaus. Mikäli luulet loukkaavasi omasta mielestäsi nokkelilla herjoilla niin kyllä menet akka metsään :) Ei katsos haukku haavaa tee sillä osoitit typeryytesi ajat sitten kyseenalaistamalla kaikki joilla eriävä mielipide tai kokemus jota et saa puhuttua häijyillä roskajutuillasi ympäri. Ikävää kun kaltaisesi narsisti jaksaa tuhlata muiden energiaa kommentoimalla kun parasta olisi, että pitäisit sen typerän pääsi kiinni joka vuotaa vain ilmaa. Voit olla ihan mitä mieltä haluat ja yrittää henk.koht loukkaamisia käyttää. Onneksi en ole sinä :) En edes voi lapsiasi sääliä sillä noin tunnevammaisella ihmisellä mitä olet on aika huonot eväät tarjota lapsilleen tunne- ja käytösrintamalla kun kasvatat samanlaisia hirviöitä mitä itse olet. Monia asiallisia keskustelijoita noista ääliöistä huolimatta ja tsempit teille joilla ongelmia tai imetys ei onnistu, olette silti hyviä äitejä lapsillenne. Imetys on vain yksi ohikiitävä hetki elämässä ja äitiys on paljon muuta kuin tissitmaitoa. Ikävä oli omakin kokemukseni mutta se on mennyttä. Uskalsin noista peikoista huolimatta jakaa kokemuksen jotta toinen joka on samassa tilanteessa voi saada vertaistukea näiden törkeiden vastaväittäjien keskellä. :)
[/quote]
REPS, KOPS ja RAAH :D
viihdyttävin ketju pitkään aikaan :))) Kiitos aloittajalle hyvästä viihteestä :)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:14"]
Ne ei ymmärrä joilla ei kokemusta. Ne jotka ylistää helppoutta kun ei tiedä mitä vaikeudet on. Säälittävää ja julmaa huvia akkahyeenalaumalta. Itse tuon maidonsuihkuamisen- ja vauvan vaikeuden imeä kun maitoa tulee liian vauhdilla eikä tasoittunut vaikka miten tissitti rintaa- kokeneena voin sanoa ettei se maidon tuleminen LOPU vaikka vauva ei halua imeä kun kerran alkanut ja se on kierre josta ei pääse heti pois. Tämän myöntää myös neuvolan ammattilaiset vaikka aihe on tabu. Maidontuotanto voi mennä överiksi, keho ei säätele ns. vauvan tarpeeseen ja tulkitsee väärin "viestit" kun vauvan kanssa alkaa homma menemään huonosti. Ei ne tissit ymmärrä sitä lopettaa ja pakko niitä on pumpata kun ei kukaan nuku semmoisten kovien palluroiden kanssa, jotka vuotaa ja kuumottaa. Se sattuu ihan törkeästi eikä kyllä tartte kotia kauemmas lähteä kun liivinsuojat on yksi vitsi. Stressi pahentaa eikä sitä pysty välttämään. Niiltä joilla maitoa tulee ns. yli tarpeen niin se tuotanto ei tosiaankaan heti lopu. Ihmisen anatomian fysiologisiin tekijöihin vaikuttaa monisyinen verkosto eikä ole mistään imetysopeista apua kun kehosi säätelytoimintaan et voi vaikuttaa. On pakko lypsää koska rinnat kivikovat. Lypsämisen lopettaminen on pakollinen mutta sitä ei voi lopettaa seinään. Tai voi kuten yritin pariin otteeseen ja keho kiitti tulehduksen muodossa ja nostamalla kovan kuumeen.Tuska on kamala ja kun sen pakottaa loppumaan, menee monta viikkoa hormoneilla sopeutua ettei maitoa tule, heruttaa vielä pitkän ajan jälkeenkin. Täällä on monta äitiä jotka haukutaan lyttyyn vaikka tehneet kaikkensa imetyksen onnistumiseksi mutta tietenkin kusipäät tulee tuomitsemaan. Tunneälykin on lahja ja taito mitä varsinkin itsensä jalustalle nostavien äitien kannattaisi opetella lastensa vuoksi, kamalaa kun noin säälimättömiä olette ihmisinä. Mistä te luulette, että maidonluovuttajia tulee? Joukossa on niitä joilla maitoa enemmän mitä lapsi pystyy vastaanottamaan varsinkin jos tulee ongelmia imetyksessä. Minulta pyydettiin neuvolasta luovuttamaan maitoa mutta olin omalle vauvalle se lypsylehmä ja halusin päästä siitä irti joten kipeä kokemus, haavoittava henkisesti ja tuskallinen fyysisesti niin en pystynyt. Te jotka elätte kuplaa pakkoyrityksellä onnistuu, on aivan typerää ja ala-arvoista touhua. Kun ei homma toimi niin se EI toimi. Vauvaa ei voi pakottaa. Silti te ette voi päätellä päällepäin kuka on tissitetty ja kuka ei- paitsi ne ylihemmotellut kakarat joilla vielä aikuisenakin tyyli yrittää kävellä muiden yli. Tissitetty ilmeisesti hippasen liian pitkään.
[/quote]
ja päinvastoin, ne joilla ei ole kokemusta onnistuneesta täysimetyksestä maalailevat kauhukuvia siitä kuinka hirveää se on ja pilaa koko muun elämän jne. Täysimettäjiä haukutaan huolimatta siitä oletko vaikeuksien kautta voittoon-tyyppi vai sellainen jolla imetys on kokoajan ollut helppoa. Väärin olet tehnyt joka tapauksessa ja vaikka kuinka yrität selittää ettet ole muiden imetyksistä kiinnostunut, ymmärrät ihan hyvin korvikkeiden käytön jne onnistuu joku vetämään herneet nenuun. Kun täysimetyksen ainoa tarkoitushan on vaan loukata mua joka en täysimetIkiyksessä onnistunut.
[/quote]
Olen täysimettänyt esikoisen ja osittaisimettänyt kuopusta pari kuukautta, kunnes maidontulo loppui. Ikinä en ole saanut yhtään negatiivista kommenttia esikoiseni täysimetyksestä, päinvastoin jotain sankarin viittaa yritettiin ihan hartioille ripustaa siitä, että vauvani pysyi hengissä juuri tällä tavalla. Aivan käsittämätön ilmiö.
Sen sijaan kuraa lensi ja runsaasti (tätä palstaa myöten) kuopuksen osittaisimetyksestä (vauvasta tulee sairas ja allerginen, kun on vielä sektio-vauva, niin varmaan kuolee pian, kun ei saa äidinmaitoa tuon enempää, miksi et vain lopeta korviketta, kyllä se maidontulo on korvien välissä jne). En ole ikinä saanut kokea sellaista mitätöintiä, ihan jopa kaupan korvikehyllyllä. En ihmettele, että ne, jotka eivät pysty täysimettämään, syyllistyvät ja muuttuvat puolusteleviksi. Aihe on äärimmäisen arka ja jostain syystä täyspäisiltä äideiltä näyttävät rupeavat ilkkumaan ja ivaamaan aivan käsittämättömällä tavalla, kun ovat itse onnistuneet siinä, missä joku toinen ei. Edelleenkin sanon, että käsittämätöntä käytöstä.
Ystävälläni on päinvastainen kokemus. Esikoinen meni osittaisimetyksellä, keskimmäinen ja kuopus täysimetyksellä, ja jossain keskimmäisen hienon imetyksen puolivälissä alkoi se osittaisimettävien ivaaminen. Miksi, kun itselläkin on kokemusta siitä, miltä tuntuu epäonnistua näin herkässä aiheessa?
Pätemisen tarvettahan tuollainen lyttääminen todistaa puolin ja toisin. Mutta kiistatta on ymmärrettävämpää, että ne epäonnistuneet puolustelevat tilannettaan kuin että ne onnistuneet hierovat suolaa haavoihin ja vielä pilkkaavat päälle. Kenenkään ei tarvitse hävetä omaa täysimetystään - sehän on kaikin puolin ja todistetustikin hieno ja tärkeä asia - mutta ainakin itse omaan tilannetajua enkä imetyksessään epäonnistuneelle hehkuta asiaa saatikka väitä, että hän on tehnyt jonkin asian väärin ja tuputa neuvojani. Imetys ei ole pelkkää fysiologiaa, joten siihen ei ole ns. oikeita ja vääriä vastauksia. On vain tietyille ihmisille oikeita ja tietyille ihmisille vääriä vastauksia.
[/quote]
Mulla imettäjänä ei luonnollisesti ole omaa kokemusta siitä miten pulloruokkijaa tuomitaan. Paitsi tietty mitä netistä lukee mutta täällähän tuomitaan kaikki. Noin irl olen ostanut paljon korviketta siskoni lapselle joka oli samaa ikää kuin oma vauvani enkä koskaan huomannut paheksuvia katseita vaikka korvikelaatikkoa vein kassalle liki vastasyntyneen vauvan kanssa. Mutta tietty jokaiseen osuu ne jutut mitkä häneen on kohdistettu.
Mä ymmärrän että aihe on arka ja on tosi asiatonta keltään imettäjältä kyseenalaistaa toisen korvikkeen antamista. Jos tällaista joskus näkisin niin varmasti ulkopuolisenakin puuttuisin juttuun. Mä ymmärrän negatiivisen palautteen jos toinen on ensin epäillyt sun panostusta imetykseen tai muuten arvostellut pulloruokintaasi, mutta en ymmärrä miksi pitää niin vihaisesti suhtautua jo siihen tietoon että toinen täysimettää lastaan. En vaikka kuinka tekisi kipeää.
Vastaavana esimerkkinä toinen tuoreiden äitien herkkä aihe eli synnytys. Mä toivoin luomusynnytystä ja olin valmistautunut siihen niin hyvin kuin pystyin mutta päin pyllyä meni. Päädyttiin lopulta hätäsektioon tilanteessa missä meille molemmille meinasi käydä huonosti. Seuraavaa synnytystä pääsin yrittämään mutta taas tuli ongelmia ja nyt paremmissa ajoin mentiin kiireelliseen sektioon. Kolmas lapsi syntyi sitten suunnitellulla sektiolla.
Kyllä mua otti päähän aika rankastikin ettei synnyttämiseni onnistuneet ja sen sijaan sain olla pidempään kipeä sektioiden takia. Muakin satutti jossain määrin kun perhekerhoissa joku kertoi luomusynnytyksestään joka meni just niin kuin olisin itse haaveillut.
Silti, miksi ihmeessä mä tossa vaiheessa kokisin toisen positiivisen luomusynnytyskokemuksen v****una mun sektiota kohtaan ja jopa mun äitiyden väheksymisenä? Miksi mun pitäisi siinä hyökätä häntä vastaan mollaten hänen synnytystään kun ihan yhtä hyvin voin sanoa vaan että "hieno homma! Just noin mäkin olisin halunnut synnyttää, harmi vaan ettei onnistunut".
Kai se luomusynnyttäjä saa olla iloinen ja ylpeäkin synnytyksestään samoin kuin täysimettäjä omasta imetyksestään. Ei tietty tarvi erikseen paistatella ihmisille joille tietää tuon olevan tosi arka aihe, mutta kyllä mun mielestä noista saa ihan yleisesti puhua ilman että kenenkään pitää ottaa siitä nokkiinsa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:11"]
Minulla on kuule ihan riittävästi empatiakykyä. Mistä päättelit toisin? :D
[/quote] Viesteistäsi. Ne myös paljastivat lukutaidottomuutesi tai vastaavasti kykysi ymmärtää lukemaasi. Argumentaatiosi muuttui pään aukomiseksi kun muille paljastui tietämättömyytesi. Sinä et, yllätys yllätys, osannutkaan ratkoa ihmisten imetysongelmia. Et ollutkaan neuvolahenkilökuntaa, lääkäreitä, imetystukihenkilöitä ja muuta internetiä viisaampi. Oho. Yllätyksenä tämä tuli seuraaville henkilöille:
-
-
-
- sinulle.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:33"]
Sinä provon huutelija ja imetyspakon tyrkyttäjä olet aika väsynyt tapaus. Mikäli luulet loukkaavasi omasta mielestäsi nokkelilla herjoilla niin kyllä menet akka metsään :) Ei katsos haukku haavaa tee sillä osoitit typeryytesi ajat sitten kyseenalaistamalla kaikki joilla eriävä mielipide tai kokemus jota et saa puhuttua häijyillä roskajutuillasi ympäri. Ikävää kun kaltaisesi narsisti jaksaa tuhlata muiden energiaa kommentoimalla kun parasta olisi, että pitäisit sen typerän pääsi kiinni joka vuotaa vain ilmaa. Voit olla ihan mitä mieltä haluat ja yrittää henk.koht loukkaamisia käyttää. Onneksi en ole sinä :) En edes voi lapsiasi sääliä sillä noin tunnevammaisella ihmisellä mitä olet on aika huonot eväät tarjota lapsilleen tunne- ja käytösrintamalla kun kasvatat samanlaisia hirviöitä mitä itse olet. Monia asiallisia keskustelijoita noista ääliöistä huolimatta ja tsempit teille joilla ongelmia tai imetys ei onnistu, olette silti hyviä äitejä lapsillenne. Imetys on vain yksi ohikiitävä hetki elämässä ja äitiys on paljon muuta kuin tissitmaitoa. Ikävä oli omakin kokemukseni mutta se on mennyttä. Uskalsin noista peikoista huolimatta jakaa kokemuksen jotta toinen joka on samassa tilanteessa voi saada vertaistukea näiden törkeiden vastaväittäjien keskellä. :)
[/quote]
REPS, KOPS ja RAAH :D
viihdyttävin ketju pitkään aikaan :))) Kiitos aloittajalle hyvästä viihteestä :)
[/quote] Repskops-teiniäiti linjoilla. Rööki huulessa plussasta seuraavaan raskauteen. Koulutus on haave vain. Netissä on aikaa trollailla kun kakarat on virikehoidossa ja vauva voi kato huutaa itekseenki niinku.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:11"]
Minulla on kuule ihan riittävästi empatiakykyä. Mistä päättelit toisin? :D
[/quote] Viesteistäsi. Ne myös paljastivat lukutaidottomuutesi tai vastaavasti kykysi ymmärtää lukemaasi. Argumentaatiosi muuttui pään aukomiseksi kun muille paljastui tietämättömyytesi. Sinä et, yllätys yllätys, osannutkaan ratkoa ihmisten imetysongelmia. Et ollutkaan neuvolahenkilökuntaa, lääkäreitä, imetystukihenkilöitä ja muuta internetiä viisaampi. Oho. Yllätyksenä tämä tuli seuraaville henkilöille:
-
-
-
- sinulle.
[/quote]
Sori, tuo oli toinen viestini tähän ketjuun, eli nyt olet kyllä pahasti sekaisin. Kai tajuat, että tässä ketjussa on monia kirjoittajia vai luuletko keskustelevasi vain yhden henkilön kanssa!?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 16:59"]
Hohhoijaa, enpä usko että olisit noin poikkeava suihkutissi, kyllä se maidon tuotanto tasaantuu kun sen vain antaa tasaantua. Tähän on ne omat niksinsä, joita esimerkiksi imetysohjaajilta saa. Vai tuleeko rinnoistasi maitoa myös vuosia vauvan imetyksestä vieroittamisen jälkeenkin? Sitähän minäkin.
Neuvolassa kaikki terkat ei muuten ole saaneet imetyskoulutusta, eli ihan kenen tahansa hyvää tarkoittavia ohjeita ei kannata kuunnella. Tiedon haussa ja hyödyntämisessä koulutetuilla ja älykkäämmillä äideillä on ainakin etulyöntiasema.
[/quote] Ihan ohiksena; miten joku voi olla näin ilkeä ja ignorantti ihmisjäte? Kamalaa toisen kokemuksen mitätöintiä. Jättikö mies, vaivaako ylipaino vai mistä kenkä puristaa? Kerro meille, voimme ehkä auttaa pahaa oloasi.
[/quote]
ihmisjäte? Wtf? Minkälainen mahtaa olla toisia noin nimittelevä ihminen itse?
Ihan oikealla asiallahan tuossa kirjoittaja on, EI kenenkään imettävän äidin rinnat tuota maitoa ilman, että maitoa imetään tai pumpataan rinnoista. Rinnat osaavat sopeutua vauvan ravinnontarpeeseen, eivätkä alun jälkeen tuota sen yli MIKÄLI ei tehdä keinotekoista ylitilausta pumppaamalla. Muutenhan kerran imettäneiden naisten rinnat valuisivat maitoa loppuelämän ajan. Jos joku ei osaa selvittää tällaisia ihan perusjuttuja, on turha tulla kitisemään imetyksen vaikudesta tai haukkumaan imetyksen perusteet hallitsevia.
[/quote] Olisitte edes lukeneet tämän kokemuksen itse kokeneen henkilön kertomukset. Mikä tämä mainitsemasi alku oikein on? Kauanko pitää odottaa, että rinnat sopeutuvat lapsen tarpeeseen? Eli tämän henkilön tapauksessa kuinka kauan sinä olisit huudattanut lastasi jokaisen imetyksen alussa (kun sieraimet, nielu ja silmät ovat maidossa)? Kerro toki, jäämme innolla odottamaan vastaustasi.
[/quote]
Rinnat tekevät sopeutumista ihan jatkuvasti :) Kaksi imetystä peräkkäin samasta rinnasta hillitsee jo hyvin ylituotantoa, kun toinen rinta on vähän "jäähyllä". Tästä on ihan tieteellistä näyttöä ja tämä tieto löytyy netistä vaikka mistä jos vaan vaivautuu etsimään. Ei rinnoilla ole mitään syytä tuottaa maitoa yli vauvan tarpeiden, eivätkä ne niin tietoisesti teekään.
[/quote] Väität siis, että tuo henkilö ylläpiti liiallista ja rajusti suihkuavaa maidontuotantoa 2 kokonaista kuukautta tekemällä mitä? Pumppaushan alkoi vasta sen jälkeen. Onko myös tieteellistä näyttöä siitä, että jokaisen naisen rinnat toimivat täysin identtisesti. Miksi minulla ei koskaan ollut suihkutissejä, vaikka pumppasinkin?
[/quote]
Saa olla aika hiton avuton, jos ei kahdessa kuukaudessa ole saanut haettua apua vaikka vauva on muka jatkuvasti hukkumaisillaan maitoon :D
[/quote]
Eli et itsekään tiedä a. mistä tuo johtuu b. mitä tuolle voi tehdä. Mistä tiedät onko hän hakenua aiemmin apua? 2kk neuvolassa hän oli saanut pumppausvinkin, joka toimi siinä mielessä, että mahdollisti imetyksen jatkumisen. Kerro nyt ihmeessä mitä sinä olisit tehnyt? Neuvo nyt täällä kaikkia meitä tulevia imettäjiä.
[/quote]
a. Ylitilauksesta vauvan tarpeeseen nähden, joko pumppaamaalla tai esim. rajuna herumisena
b. Vinkkejä täällä muutama hyvä olikin jo tullut, mutta yksi vaihtoehto on pitää toista rintaa imetyslakossa ja juottaa vauvalle kaikki siitä herunut maito hörpyttämällä. Muitakin ratkaisuja löytyy, mutta vastaavassa tilanteessa olevia äitejä kehotan hakemaan yksilöllistä opastusta.
En tiedä mitä apua hän oli hakenut ja koska, mutta asiallista sellaista hän ei valitettavsti ollut saanut, jos lopputulos oli tuo. Tärkeää on tietää, että apua saa, eikä tuollaisesta tulvimisesta tarvitse onneksi kenenkään kärsiä.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:22"]Onko jossain pidetty täysimetystä yleisenä? Muistelisin lukeneeni että 1% 6 (vai oliko 5)kk ikäisistä täysimetetään. Ja täysimetyksestä ei voi enää puhua jos vauva on kerrankin saanut äidinmaitoa pullon kautta.
Mun kokemuksen valossa täysimetys on hyvin harvinaista.
T: äiti jonka kolmesta lapsesta kukaan ei ekan 6kk aikana saanut muuta kuin äidinmaitoa mutta täysimettänyt olen maksimissaan kuukauden
[/quote]
Puurollako vaiko perunalla sitten aloititte 1 kk kohdalla, vai hankitko lapsellesi imettäjän?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:07"]No monella se korvikkeen antaminen voi pilata imetyksen, joten ei kannata tarjota omaa reseptiään kaikille. Mä en oo koskaan antanut korviketta, mutta pumpattua maitoa vauvani ovat saaneet.
[/quote]
Ei se korvike imetyst pilaa vaan pullosta antaminen. Saa helpommin kuin tissistä. Joten myös sinulla oli vaarana pilata imetys, annoit pullosta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 01:28"]
Mahtaa teillä olla vaikeaa, kun noin loukkaannutte ja pahoitatte mielenne toisten sanomisista ja jopa nettikeskusteluista. Oletteko niin itsetunnottomia ja herkkänahkaisia, että ette ruoki lastanne parhaaksi katsomallanne tavalla, muiden mielipiteistä välittämättä? Miten pärjäätte muuten elämässä?
[/quote]
No älä! Ihan käsittämätöntä miten täällä haukutaan toisia ja vedetään herneitä nenään. Hyvällä itsetunnolla varustettu nainen seisoo tekemiensä päätösten takana, eikä yritä jollain nettipalstalla pönkittää itseään muita solvaamalla.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 08:28"] [quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:14"] Ne ei ymmärrä joilla ei kokemusta. Ne jotka ylistää helppoutta kun ei tiedä mitä vaikeudet on. Säälittävää ja julmaa huvia akkahyeenalaumalta. Itse tuon maidonsuihkuamisen- ja vauvan vaikeuden imeä kun maitoa tulee liian vauhdilla eikä tasoittunut vaikka miten tissitti rintaa- kokeneena voin sanoa ettei se maidon tuleminen LOPU vaikka vauva ei halua imeä kun kerran alkanut ja se on kierre josta ei pääse heti pois. Tämän myöntää myös neuvolan ammattilaiset vaikka aihe on tabu. Maidontuotanto voi mennä överiksi, keho ei säätele ns. vauvan tarpeeseen ja tulkitsee väärin "viestit" kun vauvan kanssa alkaa homma menemään huonosti. Ei ne tissit ymmärrä sitä lopettaa ja pakko niitä on pumpata kun ei kukaan nuku semmoisten kovien palluroiden kanssa, jotka vuotaa ja kuumottaa. Se sattuu ihan törkeästi eikä kyllä tartte kotia kauemmas lähteä kun liivinsuojat on yksi vitsi. Stressi pahentaa eikä sitä pysty välttämään. Niiltä joilla maitoa tulee ns. yli tarpeen niin se tuotanto ei tosiaankaan heti lopu. Ihmisen anatomian fysiologisiin tekijöihin vaikuttaa monisyinen verkosto eikä ole mistään imetysopeista apua kun kehosi säätelytoimintaan et voi vaikuttaa. On pakko lypsää koska rinnat kivikovat. Lypsämisen lopettaminen on pakollinen mutta sitä ei voi lopettaa seinään. Tai voi kuten yritin pariin otteeseen ja keho kiitti tulehduksen muodossa ja nostamalla kovan kuumeen.Tuska on kamala ja kun sen pakottaa loppumaan, menee monta viikkoa hormoneilla sopeutua ettei maitoa tule, heruttaa vielä pitkän ajan jälkeenkin. Täällä on monta äitiä jotka haukutaan lyttyyn vaikka tehneet kaikkensa imetyksen onnistumiseksi mutta tietenkin kusipäät tulee tuomitsemaan. Tunneälykin on lahja ja taito mitä varsinkin itsensä jalustalle nostavien äitien kannattaisi opetella lastensa vuoksi, kamalaa kun noin säälimättömiä olette ihmisinä. Mistä te luulette, että maidonluovuttajia tulee? Joukossa on niitä joilla maitoa enemmän mitä lapsi pystyy vastaanottamaan varsinkin jos tulee ongelmia imetyksessä. Minulta pyydettiin neuvolasta luovuttamaan maitoa mutta olin omalle vauvalle se lypsylehmä ja halusin päästä siitä irti joten kipeä kokemus, haavoittava henkisesti ja tuskallinen fyysisesti niin en pystynyt. Te jotka elätte kuplaa pakkoyrityksellä onnistuu, on aivan typerää ja ala-arvoista touhua. Kun ei homma toimi niin se EI toimi. Vauvaa ei voi pakottaa. Silti te ette voi päätellä päällepäin kuka on tissitetty ja kuka ei- paitsi ne ylihemmotellut kakarat joilla vielä aikuisenakin tyyli yrittää kävellä muiden yli. Tissitetty ilmeisesti hippasen liian pitkään. [/quote] ja päinvastoin, ne joilla ei ole kokemusta onnistuneesta täysimetyksestä maalailevat kauhukuvia siitä kuinka hirveää se on ja pilaa koko muun elämän jne. Täysimettäjiä haukutaan huolimatta siitä oletko vaikeuksien kautta voittoon-tyyppi vai sellainen jolla imetys on kokoajan ollut helppoa. Väärin olet tehnyt joka tapauksessa ja vaikka kuinka yrität selittää ettet ole muiden imetyksistä kiinnostunut, ymmärrät ihan hyvin korvikkeiden käytön jne onnistuu joku vetämään herneet nenuun. Kun täysimetyksen ainoa tarkoitushan on vaan loukata mua joka en täysimetIkiyksessä onnistunut. [/quote] Olen täysimettänyt esikoisen ja osittaisimettänyt kuopusta pari kuukautta, kunnes maidontulo loppui. Ikinä en ole saanut yhtään negatiivista kommenttia esikoiseni täysimetyksestä, päinvastoin jotain sankarin viittaa yritettiin ihan hartioille ripustaa siitä, että vauvani pysyi hengissä juuri tällä tavalla. Aivan käsittämätön ilmiö. Sen sijaan kuraa lensi ja runsaasti (tätä palstaa myöten) kuopuksen osittaisimetyksestä (vauvasta tulee sairas ja allerginen, kun on vielä sektio-vauva, niin varmaan kuolee pian, kun ei saa äidinmaitoa tuon enempää, miksi et vain lopeta korviketta, kyllä se maidontulo on korvien välissä jne). En ole ikinä saanut kokea sellaista mitätöintiä, ihan jopa kaupan korvikehyllyllä. En ihmettele, että ne, jotka eivät pysty täysimettämään, syyllistyvät ja muuttuvat puolusteleviksi. Aihe on äärimmäisen arka ja jostain syystä täyspäisiltä äideiltä näyttävät rupeavat ilkkumaan ja ivaamaan aivan käsittämättömällä tavalla, kun ovat itse onnistuneet siinä, missä joku toinen ei. Edelleenkin sanon, että käsittämätöntä käytöstä. Ystävälläni on päinvastainen kokemus. Esikoinen meni osittaisimetyksellä, keskimmäinen ja kuopus täysimetyksellä, ja jossain keskimmäisen hienon imetyksen puolivälissä alkoi se osittaisimettävien ivaaminen. Miksi, kun itselläkin on kokemusta siitä, miltä tuntuu epäonnistua näin herkässä aiheessa? Pätemisen tarvettahan tuollainen lyttääminen todistaa puolin ja toisin. Mutta kiistatta on ymmärrettävämpää, että ne epäonnistuneet puolustelevat tilannettaan kuin että ne onnistuneet hierovat suolaa haavoihin ja vielä pilkkaavat päälle. Kenenkään ei tarvitse hävetä omaa täysimetystään - sehän on kaikin puolin ja todistetustikin hieno ja tärkeä asia - mutta ainakin itse omaan tilannetajua enkä imetyksessään epäonnistuneelle hehkuta asiaa saatikka väitä, että hän on tehnyt jonkin asian väärin ja tuputa neuvojani. Imetys ei ole pelkkää fysiologiaa, joten siihen ei ole ns. oikeita ja vääriä vastauksia. On vain tietyille ihmisille oikeita ja tietyille ihmisille vääriä vastauksia. [/quote] Mulla imettäjänä ei luonnollisesti ole omaa kokemusta siitä miten pulloruokkijaa tuomitaan. Paitsi tietty mitä netistä lukee mutta täällähän tuomitaan kaikki. Noin irl olen ostanut paljon korviketta siskoni lapselle joka oli samaa ikää kuin oma vauvani enkä koskaan huomannut paheksuvia katseita vaikka korvikelaatikkoa vein kassalle liki vastasyntyneen vauvan kanssa. Mutta tietty jokaiseen osuu ne jutut mitkä häneen on kohdistettu. Mä ymmärrän että aihe on arka ja on tosi asiatonta keltään imettäjältä kyseenalaistaa toisen korvikkeen antamista. Jos tällaista joskus näkisin niin varmasti ulkopuolisenakin puuttuisin juttuun. Mä ymmärrän negatiivisen palautteen jos toinen on ensin epäillyt sun panostusta imetykseen tai muuten arvostellut pulloruokintaasi, mutta en ymmärrä miksi pitää niin vihaisesti suhtautua jo siihen tietoon että toinen täysimettää lastaan. En vaikka kuinka tekisi kipeää. Vastaavana esimerkkinä toinen tuoreiden äitien herkkä aihe eli synnytys. Mä toivoin luomusynnytystä ja olin valmistautunut siihen niin hyvin kuin pystyin mutta päin pyllyä meni. Päädyttiin lopulta hätäsektioon tilanteessa missä meille molemmille meinasi käydä huonosti. Seuraavaa synnytystä pääsin yrittämään mutta taas tuli ongelmia ja nyt paremmissa ajoin mentiin kiireelliseen sektioon. Kolmas lapsi syntyi sitten suunnitellulla sektiolla. Kyllä mua otti päähän aika rankastikin ettei synnyttämiseni onnistuneet ja sen sijaan sain olla pidempään kipeä sektioiden takia. Muakin satutti jossain määrin kun perhekerhoissa joku kertoi luomusynnytyksestään joka meni just niin kuin olisin itse haaveillut. Silti, miksi ihmeessä mä tossa vaiheessa kokisin toisen positiivisen luomusynnytyskokemuksen v****una mun sektiota kohtaan ja jopa mun äitiyden väheksymisenä? Miksi mun pitäisi siinä hyökätä häntä vastaan mollaten hänen synnytystään kun ihan yhtä hyvin voin sanoa vaan että "hieno homma! Just noin mäkin olisin halunnut synnyttää, harmi vaan ettei onnistunut". Kai se luomusynnyttäjä saa olla iloinen ja ylpeäkin synnytyksestään samoin kuin täysimettäjä omasta imetyksestään. Ei tietty tarvi erikseen paistatella ihmisille joille tietää tuon olevan tosi arka aihe, mutta kyllä mun mielestä noista saa ihan yleisesti puhua ilman että kenenkään pitää ottaa siitä nokkiinsa.
[/quote]
Hyvä kirjoitus. Kaikki loukkaantujat saisivat pohtia mielessään mikä siinä toisen sanomassa loukkaa, onko itsessä jokin kohta minkä kanssa pitäisi päästä tasapainoon? Omaa mieltään ja itseään surettavia ja loukkaavia asioita kun voi käsitellä siten, ettei muiden ihmisten teot ja sanat enää satuta. Niin on paljon helpompi sekä itselle elää ja antaa muiden elää kuten he valitsevat.
No mä kyllä loukkaannuin noiden puolesta, joilla täysimetys ei ollut onnistunut, vaikkei itselläni ole vielä kokemuksia asiasta kumpaankaan suuntaan. Aivan hirveitä, mitätöiviä ja syyllistäviä kommentteja ovat saaneet joiltain täysimettäjiltä täällä. Ahdistaa oikein. :(
Ja en nyt tarkoita noita kertomuksia onnistuneesta täysihmetyksesta, sehän on vaan hienoa, että joillain onnistuu. Vaan näistä "et vaan yrittänyt tarpeeksi" tai "kuuntelit vääriä neuvoja" -syyllistämisistä varmasti tosi arasta asiasta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:02"]
Mistä päättelet ettei ole lukenut aiempia viestejä? Itsehän totesit ylemmässä viestissä, ettei ole tietoa oliko hakenut apua muualta. Mitään ei ole keksitty päästä (paitsi nämä sinun surkeat provosi ;)), vaan annettu ihan päteviä neuvoja, mm. henkilökohtaisen avun hakemista. Sitä voi hakea myös muihin ongelmiin, vinkvink.
[/quote] Olisiko sinulla, tai muilla, neuvoja minun tilanteeseeni? Henk.koht apua olen hakenut, mikä selviää viesteissäni. Kiitos!
t.182
[/quote]
Laitapa kuva/video vauvan otteesta, niin on helpompi neuvoa kun näkee mikä on vikana.