huono kokki vaiko nirsot ruokavieraat?
näin lapsettomana minua jäi vaivaamaan, että vaikka mielestäni laitan ihan hyvääkin ruokaa, niin pienille viikonloppuvierailijoille pääruokani oli suorastaan aivan kamalaa. nyt en tiedä, että epäonnistuinko ruokavalinnoissa/ruuanlaitossa vai olivatko vierailijat vain hrmh... hieman erilaiseen ruokaan tottuneita.
ensimmäisenä päivänä pääruokana oli borssikeittoa, jonka tein "vanhalla reseptillä" eli venäläisystäväni takuuvarmalla reseptillä. borssikeitto oli mielestäni erityisen hyvää - lihana oli pekonia, joka oli myös erityisen hyvää (tilalihaa). Keiton kanssa oli tarjolla saaristolaisleipää (joka oli vieraiden mukaan pahaa ja kuivaa "kakkua").
Seuraavana päivänä ajattelin tarjota jotakin "neutraalimpaa".. rosamunda-uuniperunoita lämminkirjolohi-tzatziki-raejuusto-jogurtti-kastikkeella. Kastikkeeseen laitoin myös tilliä ja persiljaa omasta maasta. Mielestäni ruoka oli hyvää - itse toki olisin laittanut kastikkeeseen hieman chiliä ja pippuria antamaan potkua, mutta ymmärrän että lasten suuhun se maku ei sovi. Perunasta kaivettiin 1/4 ja syötiin melkoisen esityksen kera. Kastike kaivettiin lautasen sivuun. Pienten vieraiden mukaan perunat olivat outoja ja kastikkeessa oli yrttejä, jotka olivat pahoja. Toisen ruokailijan mukaan kastike oli "väkevää" (myöhemmin kuulin, että äitinsä ei laita kotona pippuria ruokaan)
Summa summarum, mitä tarjota seuraavalla kerralla tällaisille ruokavieraille? Miten kuvittelisit omien lapsiesi suhtautuvan edellä mainittuihin ruokiin? Onko tällainen käytös lapsilta ihan.... normaalia....?
Kommentit (93)
Tässä ketjussa on muuten yllättävän vähän käsitelty sitä, mikä on kohteliasta käytöstä vieraisilla, ja keskusteltu paljon siitä, mikä ruoka sopii tarjottavaksi lapsille. Aloituksesta ei tarkkaan käynyt ilmi, minkäikäisiä lapset olivat, mutta minun mielestäni noin viisivuotiaasta ylöspäin lapsen pitäisi osata käyttäytyä ruokapöydässä. En tarkoita nyt mitään tikkusuorana istumista ja ison lautasen tyhjentämistä puhtaaksi, vaan sitä, ettei ruokaa närpitä ja tökitä saati kommentoida tyyliin "hyi, en syö". Vaikka ruoka ei niin mieluista olisikaan, voi ainakin käyttäytyä hienotunteisesti ruoanlaittajaa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:48"]
Tässä ketjussa on muuten yllättävän vähän käsitelty sitä, mikä on kohteliasta käytöstä vieraisilla, ja keskusteltu paljon siitä, mikä ruoka sopii tarjottavaksi lapsille. Aloituksesta ei tarkkaan käynyt ilmi, minkäikäisiä lapset olivat, mutta minun mielestäni noin viisivuotiaasta ylöspäin lapsen pitäisi osata käyttäytyä ruokapöydässä. En tarkoita nyt mitään tikkusuorana istumista ja ison lautasen tyhjentämistä puhtaaksi, vaan sitä, ettei ruokaa närpitä ja tökitä saati kommentoida tyyliin "hyi, en syö". Vaikka ruoka ei niin mieluista olisikaan, voi ainakin käyttäytyä hienotunteisesti ruoanlaittajaa kohtaan.
[/quote]
Koska tuosta aloituksesta huokuu tämä asenne:
"MINÄ tein NIIN hyvää ja ihmeellistä ruokaa ja ne riivatun huonotapaiset kakarat eivät silmät suurina ihastelleet tekeleitäni!" Tuo ko. ruoka ei varmasti monellekaan lapselle olisi maistunut, ap tässä vaan haluaa jotenkin tuoda esille omaa erinomaisuuttaan.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:48"]
[/quote]
Koska tuosta aloituksesta huokuu tämä asenne:
"MINÄ tein NIIN hyvää ja ihmeellistä ruokaa ja ne riivatun huonotapaiset kakarat eivät silmät suurina ihastelleet tekeleitäni!" Tuo ko. ruoka ei varmasti monellekaan lapselle olisi maistunut, ap tässä vaan haluaa jotenkin tuoda esille omaa erinomaisuuttaan.
[/quote]
No, minä en kyllä tuollaista asennetta aistinut vaan (lapsettoman) kysyjän vilpittömän tiedustelun siitä, mikä on lapsiperheissä normaalia. Tulkintatapa riippunee siitä, kokiko aloituksen kolahtavan omaan nilkkaan vai ei. Itse en kokenut, koska meillä lapset on totutettu pienestä pitäen erilaisiin ruokiin ja hyviin pöytätapoihin.
Ihanko tosissasi olet hämmästynyt, kun lapset eivät halunneet syödä ruokiasi. Se että sinä olet tottunut eksoottisiin ruokiin lapsesta asti, ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki lapset olisivat kanssasi samalla tasolla.
Ja kuule, kun sinulle tulee vieraiksi pikkuihmisiä, ei ole sinun tehtäväsi alkaa kasvattaa heitä esim. syöttämällä jotain omituisia pöperöitä. Etkö käsitä, että samalla lasten vanhemmat joutuvat lasten silmissä outoon valoon. Muista itse kokeneeni vastaavia tunteita lapsena joissakin kyläpaikoissa, missä koin, että vanhempiani, erityisesti äitiäni ei arvosteta vaan arvostellaan.
Apua....kyllä lasten kuuluu syödä muutakin kuin nakkeja, lihapullaa ja makaronilaatikkoa!! Suomi on kyllä niin ruokavammainen maa että. Vanhemmat siirtää omat nirsoilut ja ennakkoluulot surutta lapsiinsa. Iso ärkytys aina ulkomaalaisille tutuille kun kaikki vauvasta vaariin pilaavat paremminkin bolognese kastikkeen KETSUPILLA! Siis aikuiset ihmisetkin. Ja kovat väittelyt onko Heinz vai Felix parempaa...
Surullista etteivät vieraaksi osanneet arvostaa mm. ihanaa keittoasi! Borssikeitto on terveellistä eikä mielestäni mitenkään eksoottista. Ei ainakaan pitäisi olla. Tosiasia kai on että täällä osata muuta syödä kuin "perinneruokia" eli lihapullaa(Ruotsista), muussia (Englannista) ja ketsuppia (Aasiasta) tai hernekeittoa (Saksasta). Noloa että lapset toteutettu syömään jotain nakkia ja mauttomia mössöjä.
Hyvältä kuulosti, paitsi borssikeitto..en siitä tykkää eikä lapseni (5&8) ole koskaan maistaneet joten olisi voinut olla etteivät olisi tykänneet. Kaikki muu kuulosti hyvältä ja lapseni olisivat syöneet hyvällä ruokahalulla ja sitä chiliäkin olisit voinut laittaa(esikoinen syö niin tulisia ruokia että itsellä tuli hikka ja närästys mutta lapselle ei mtn). Jos keiton olisi korvannut vaikka linssikeitolla niin ihan täydellistä :) en tykkäisi jos mun lapsille olisi varattu lihapullia/nakkeja/ranskalaisia kun muut syövät "oikeaa" ruokaa joten pisteet siitä!
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:23"]
Toinen ruoka hirveää mössöä ja toinen ei maistu useimmille aikuisillekaan (saaristolaisleipä on kamalaa, eikä punajuurikeitto ole kovin suosittua)
[/quote]
Borssikeitto varmaan herättää oudoksuntaa monissa aikuisissakin, mutta saaristolaisleivän kanssa olisin kyllä vähän eri linjoilla. Tuntuu, että siitä on tullut viime vuosina todella suosittua. Blogeissa vilisee ohjeita, ja saaristolaisleipää löytyy monista kahviloista.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:07"]
Apua....kyllä lasten kuuluu syödä muutakin kuin nakkeja, lihapullaa ja makaronilaatikkoa!! Suomi on kyllä niin ruokavammainen maa että. Vanhemmat siirtää omat nirsoilut ja ennakkoluulot surutta lapsiinsa. Iso ärkytys aina ulkomaalaisille tutuille kun kaikki vauvasta vaariin pilaavat paremminkin bolognese kastikkeen KETSUPILLA! Siis aikuiset ihmisetkin. Ja kovat väittelyt onko Heinz vai Felix parempaa...
Surullista etteivät vieraaksi osanneet arvostaa mm. ihanaa keittoasi! Borssikeitto on terveellistä eikä mielestäni mitenkään eksoottista. Ei ainakaan pitäisi olla. Tosiasia kai on että täällä osata muuta syödä kuin "perinneruokia" eli lihapullaa(Ruotsista), muussia (Englannista) ja ketsuppia (Aasiasta) tai hernekeittoa (Saksasta). Noloa että lapset toteutettu syömään jotain nakkia ja mauttomia mössöjä.
[/quote]
Mä nyt kysyn vielä uudestaan, miksi se ainoa vaihtoehto olisi ne nakit ja mauttomat mössöt?!
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:05"]Ihanko tosissasi olet hämmästynyt, kun lapset eivät halunneet syödä ruokiasi. Se että sinä olet tottunut eksoottisiin ruokiin lapsesta asti, ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki lapset olisivat kanssasi samalla tasolla.
Ja kuule, kun sinulle tulee vieraiksi pikkuihmisiä, ei ole sinun tehtäväsi alkaa kasvattaa heitä esim. syöttämällä jotain omituisia pöperöitä. Etkö käsitä, että samalla lasten vanhemmat joutuvat lasten silmissä outoon valoon. Muista itse kokeneeni vastaavia tunteita lapsena joissakin kyläpaikoissa, missä koin, että vanhempiani, erityisesti äitiäni ei arvosteta vaan arvostellaan.
[/quote]
Pöytätavat kuuluvat sivistykseen siinä missä hyvät tavat muutenkin. Vieraisilla toimitaan talon säännöillä. Minun kotonani lapsivieraat eivät myöskään esim. tongi laatikoita, heittele roskia lattialle tai juoksentele sisällä ulkokengät jalassa, vaikka heillä kotona tällaisia tapoja olisikin. En siis tarkoita, että lasten tulisi istua hiljaa vierailun ajan vaan ihan tavanomaista huomaavaista, asiallista käytöstä.
Lapset valittavat tuoreista yrteistä?! Kuka ei käytä edes mustapippuria ruuassa? Omituisia vieraita ja todella noloa jos lapset nirsoilleet tuollatavalla ruokapöydässä vieraissa. En ymmärrä joidenkin kommenttoijien asennetta "lasten ehdoilla", anteeksi mutta kyllä še niin päin menee että aikuisten ehdoilla ja lapset syö mitä annetaan ja oppii esimerkistä. Miksette opeta lapsianne syömään laadukasta ruokaa? mihin katosi asenne kaikkea maistettava ja lautanen syötävä tyhjäksi?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 07:38"]
No ihme valinnat kyllä sulla :(. Itse olen kokki enkä lähtis hifistelemään oudoilla ruuilla kun on lapsivieraita.Perus kotiruokaa ilman hirveitä mausteita. Mieti olisitko itse lapsena syönyt noita? Minä en
[/quote]
Ja tässä paljastuu se, miksi ravintoloissakin saa lapsille aina niita samoja nakkeja ja lihapullia ranskalaisilla - kun ammattikokkienkin suhtautuminen on sitä, että lapset ei muuta syö!
Lapset syö tasan sitä, mitä niille opetetaan syömään. Vai luuletteko, että vaikkapa vetävät jossain Etelä-Amerikassakin niitä lihapullia ja ranskiksia?
Meillä lapset ovat pienestä pitäen opetettu syömään samaa ruokaa kuin aikuisetkin, joten ilman muuta pitäisin selvänä, että olisivat ap:n ruokia syöneet. Ja jos ei sillä kertaa maistu uusi ruoka niin paljon, niin seuraavalla kerralla voi syödä sitten vähän enemmän. Lähipiirin lapsia seuranneena ongelma vaikuttaa mielestäni usein olevan siinä, että vanhemmilla on joku pakkomielle, että lapsen on joka ateria syötävä vähintään tietty määrä ruokaa. Että nälkä ei voi jäädä. No, siitäpä tulee sitä pakottamisen makua ja kieltäytymistä ja jos lapsi hiffaa, että voi oikeasti kieltäytyä ruuasta ja sitten hänelle annetaankin jotain muuta, niin auta armias, kierre on valmis. Ja missään tapauksessa ei vieraisilla puhuta ruuasta noin kuin ap:n vieraat, vaan syödään nätisti se mikä syödään.
Kertoo ihmisestä todella paljon millaiset syömätavat hänellä on. Vielä enemmän kertoo kun vielä pennutkin opetetaan samanlaisiksi pullapersesioiksi. On minulla itselläkin vielä petrattavaa ruokavalion kanssa, mutta käytöstavat löytyy kyllä. Näen punaista aina kun näen lihavan lapsen. Minussa herää halveksuva inho aina, kun kaupassa näen/kuulen lepsun vanhemman ostelevan lapsen ehdoilla sokeri/vaaleavehnä/lisäaine-paskaa.
Lapsen ehdoilla ei mennä joka asiassa. Jos lapsi saa valita, niin se valitsee todennäköisesti sen sokeripullamössöpaskan. Miten vaikeaa on jämäkästi pistää säännöt sinne ruokapöytään. No varmasti mahdoton tehtävä opettaa lasta syömään terveellisesti, jos on itse yksioikoinen ja ennakkoluuloinen ravintoköyhän mössön puputtaja.
Ihminen on sitä mitä hän syö. Aivot tarvitsevat toimiakseen ravintoa. Pottumuusin ja nakin syöjä on oikeasti jatkuvasti aliravittu, vaikka vyötäröllä ja perseessä olisikin röllöttävää läskiä. Keho varastoi kaiken paskan läskiksi, koska sillä on hätä. Tulehdustila ja ravintoköyhyys.
No minulle on ihan sama, jos joku vähä-älyinen aikuinen ihminen tuhoaa kehoaan ja kuolee aikaisemmin. Ihan oikein. Mutta sitä en hyväksy, enkä halua silmissäni nähdä, kun he tekevät lapsilleen saman. Hävetkää ja kuolkaa pois paska vanhemmat!
Mutta miksi tuon ap:n vähän omituisen setin ainoa vaihtoehto olisi nakit ja ranskalaiset tai roiskeläppäpizza?