Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

huono kokki vaiko nirsot ruokavieraat?

Vierailija
13.10.2014 |

näin lapsettomana minua jäi vaivaamaan, että vaikka mielestäni laitan ihan hyvääkin ruokaa, niin pienille viikonloppuvierailijoille pääruokani oli suorastaan aivan kamalaa. nyt en tiedä, että epäonnistuinko ruokavalinnoissa/ruuanlaitossa vai olivatko vierailijat vain hrmh... hieman erilaiseen ruokaan tottuneita.

ensimmäisenä päivänä pääruokana oli borssikeittoa, jonka tein "vanhalla reseptillä" eli venäläisystäväni takuuvarmalla reseptillä. borssikeitto oli mielestäni erityisen hyvää - lihana oli pekonia, joka oli myös erityisen hyvää (tilalihaa). Keiton kanssa oli tarjolla saaristolaisleipää (joka oli vieraiden mukaan pahaa ja kuivaa "kakkua").

Seuraavana päivänä ajattelin tarjota jotakin "neutraalimpaa".. rosamunda-uuniperunoita lämminkirjolohi-tzatziki-raejuusto-jogurtti-kastikkeella. Kastikkeeseen laitoin myös tilliä ja persiljaa omasta maasta. Mielestäni ruoka oli hyvää - itse toki olisin laittanut kastikkeeseen hieman chiliä ja pippuria antamaan potkua, mutta ymmärrän että lasten suuhun se maku ei sovi. Perunasta kaivettiin 1/4 ja syötiin melkoisen esityksen kera. Kastike kaivettiin lautasen sivuun. Pienten vieraiden mukaan perunat olivat outoja ja kastikkeessa oli yrttejä, jotka olivat pahoja. Toisen ruokailijan mukaan kastike oli "väkevää" (myöhemmin kuulin, että äitinsä ei laita kotona pippuria ruokaan)

Summa summarum, mitä tarjota seuraavalla kerralla tällaisille ruokavieraille? Miten kuvittelisit omien lapsiesi suhtautuvan edellä mainittuihin ruokiin? Onko tällainen käytös lapsilta ihan.... normaalia....?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:07"]

Apua....kyllä lasten kuuluu syödä muutakin kuin nakkeja, lihapullaa ja makaronilaatikkoa!! Suomi on kyllä niin ruokavammainen maa että. Vanhemmat siirtää omat nirsoilut ja ennakkoluulot surutta lapsiinsa. Iso ärkytys aina ulkomaalaisille tutuille kun kaikki vauvasta vaariin pilaavat paremminkin bolognese kastikkeen KETSUPILLA! Siis aikuiset ihmisetkin. Ja kovat väittelyt onko Heinz vai Felix parempaa...

Surullista etteivät vieraaksi osanneet arvostaa mm. ihanaa keittoasi! Borssikeitto on terveellistä eikä mielestäni mitenkään eksoottista. Ei ainakaan pitäisi olla. Tosiasia kai on että täällä osata muuta syödä kuin "perinneruokia" eli lihapullaa(Ruotsista), muussia (Englannista) ja ketsuppia (Aasiasta) tai hernekeittoa (Saksasta). Noloa että lapset toteutettu syömään jotain nakkia ja mauttomia mössöjä.

[/quote]

Mä nyt kysyn vielä uudestaan, miksi se ainoa vaihtoehto olisi ne nakit ja mauttomat mössöt?!

[/quote]

Koska juuri niitä nakkeja ja muusseja lapset ainoastaan tämänkin esimerkin perusteella suostuvat syömään, olettaen että tätä heille myös syötetään kun ovat tottuneet? Ja jos uuniperuna on jollekin lapselle liian erikoista tai vaikeaa syödä. Kyseessä kuitenkin peruna, joka on kypsennetty uunissa. Ehkä ovat tottuneet vain jauhomuusseihin. Nimenomaan ainoa vaihtoehto ei kuuluisi olla še nakkimuusi meininki. Lapsille kuuluisi tarjota ihan normaalia ruokaa. Samaa mitä aikuiset syövät. Ehkä mm. chilien, valkosipulin, inkiväärin ja pippurien määrissä voi olla varovaisempi.

[/quote]

Umm... Ei kai siinä uuniperunassa se vika olisi ollutkaan, vaan enemmänkin tuossa vähintään epäilyttävän kuuloisessa sekamelskassa jolla pottu oli täytetty. Samaa ruokaa aikuisten kanssa, okei, mutta miksi ehdoin tahdoin tarjota jotain, jota monet aikuisetkin vierastaisivat?

Vierailija
62/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko fetajuustoäiti on käynyt ketjussa :D

En jaksa lukea tätä normijankkaamista, mitä ketju on täynnä. Mutta joko tänne on tullut se äiti, kenen lapset on syöneet fetajuustoa ja oliiveja jo 2 vuotiaana ja äiti on niin täynnä omaa hyvyyttään :D

Voisin lyödä ketjua lukematta vetoa, että se menee vanhaan tapaan näin : Huonostikasvatetut kakarat syövät vain nakkeja ja ranskiksia. Minun lapset syö kaikkea mahdollista. Huonostikasvatettuja kakaroita. Miksi lapsille syötetään vain roskaruokaa, läskit ei opi syömään kunnolla, minun lapset syö jo fetajuustoa ja oliivejakin, mutta heidät onkin kasvatettu jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kyllä uponnut meille lapsille eikä aikuisille, ei varsinknaan se borssikeitto. Ynh. Ja mitään tummia leipiäkään ei meillä syödä, mutta leivän nyt voi aina helposti jättää huomiota herättämättä vaan ottamatta, toisin kuin pääruoan. 

Vierailija
64/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 16:37"]

Apua....kyllä lasten kuuluu syödä muutakin kuin nakkeja, lihapullaa ja makaronilaatikkoa!! Suomi on kyllä niin ruokavammainen maa että. Vanhemmat siirtää omat nirsoilut ja ennakkoluulot surutta lapsiinsa. Iso ärkytys aina ulkomaalaisille tutuille kun kaikki vauvasta vaariin pilaavat paremminkin bolognese kastikkeen KETSUPILLA! Siis aikuiset ihmisetkin. Ja kovat väittelyt onko Heinz vai Felix parempaa...

Surullista etteivät vieraaksi osanneet arvostaa mm. ihanaa keittoasi! Borssikeitto on terveellistä eikä mielestäni mitenkään eksoottista. Ei ainakaan pitäisi olla. Tosiasia kai on että täällä osata muuta syödä kuin "perinneruokia" eli lihapullaa(Ruotsista), muussia (Englannista) ja ketsuppia (Aasiasta) tai hernekeittoa (Saksasta). Noloa että lapset toteutettu syömään jotain nakkia ja mauttomia mössöjä.

[/quote]

Mä nyt kysyn vielä uudestaan, miksi se ainoa vaihtoehto olisi ne nakit ja mauttomat mössöt?!

[/quote]

Koska juuri niitä nakkeja ja muusseja lapset ainoastaan tämänkin esimerkin perusteella suostuvat syömään, olettaen että tätä heille myös syötetään kun ovat tottuneet? Ja jos uuniperuna on jollekin lapselle liian erikoista tai vaikeaa syödä. Kyseessä kuitenkin peruna, joka on kypsennetty uunissa. Ehkä ovat tottuneet vain jauhomuusseihin. Nimenomaan ainoa vaihtoehto ei kuuluisi olla še nakkimuusi meininki. Lapsille kuuluisi tarjota ihan normaalia ruokaa. Samaa mitä aikuiset syövät. Ehkä mm. chilien, valkosipulin, inkiväärin ja pippurien määrissä voi olla varovaisempi.

[/quote]

Umm... Ei kai siinä uuniperunassa se vika olisi ollutkaan, vaan enemmänkin tuossa vähintään epäilyttävän kuuloisessa sekamelskassa jolla pottu oli täytetty. Samaa ruokaa aikuisten kanssa, okei, mutta miksi ehdoin tahdoin tarjota jotain, jota monet aikuisetkin vierastaisivat?

[/quote] Pääruoka kieltämättä vain kasa yhteensotkettuja aineksia. En itsekään olisi tarjoillut. Jos borssi oli oikeaoppisesti valmistettu niin veikkaan että emäntä on pitänyt huolen että myös pääruuan maku oli sentään hyvä. Vaikka vaikuttaakin lähinnä joltain Yhteishyvän "reseptiltä". Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään eksoottinen, erikoinen ruoka. Ainekset kaikki aivan varmasti tuttuja eikä edes voimakkaan makuisia. Mutta kai kyse on taas näistä surullisen kuuluisista makuasioista. Mikään ainesosa tai annos ei vaikuttanut vierastamisen arvoiselta. 

Vierailija
65/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kun punajuuresta valmistettu ruoka on niin outoa ja eksoottista ettei mamma itsekään söisi.

Vierailija
66/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset olisivat olleet just noin. Minä kyllä varoitan etukäteen, ettei ne syö, mutta niille ei myöskään tarvitse laittaa erikseen ruokaa. Kun eivät syö, niin ovat sitten syömättä.

Ruokasi kuulostivat oikein hyviltä, mutta voivat olla sellaisia, jotka ei monellekkaan maistuisi. Itse syön kylässä mukisematta kaikkea mitä tarjotaan. Kiitän vielä kauniisti. 

Vierailija
67/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuskailee toinen lapseton nirsojen ruokavieraiden kanssa. Mulla vaan oli tarjolla niinkin eksoottista kuin lasagnea. MUTTA sen jälkeen kun perheen äiti tajusi ensimmäisen sienenpalasen kohdatessaan, että tapaan laittaa lasagneeni herkkusieniä (tuoreita, ei mitään purkkilötköjä), nousi sellainen meteli, ettei perheen lapset suostuneet enää ruokaan koskemaankaan. Myöskään arvon rouvalle ei käynyt sienten (siis ihan kunnon siivujen, ei minkään hakkeluksen) kaivaminen pois omasta annoksestaan, niin kukkupäällinen annos kipattiin sitten roskikseen ja mökötettiin loppuruokailu leipää pupeltaen "kun muuta syötävää ei ole tarjolla". Ajattelin jo, että onneksi jälkkäri - suklaamuffinssit, korjaisi tilannetta, mutta ei... Niin kauhea shokki oli taikinan sekaan laitetut tummasuklaahiput, että paskanmakuisia muffinsseja ei sitten voinut syödä. Mä en enää ymmärrä, että miksi ylipäätään olen ollut tuollaisen moukan ystävä.

Vierailija
68/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 16:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Pääruoka kieltämättä vain kasa yhteensotkettuja aineksia. En itsekään olisi tarjoillut. Jos borssi oli oikeaoppisesti valmistettu niin veikkaan että emäntä on pitänyt huolen että myös pääruuan maku oli sentään hyvä. Vaikka vaikuttaakin lähinnä joltain Yhteishyvän "reseptiltä". Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään eksoottinen, erikoinen ruoka. Ainekset kaikki aivan varmasti tuttuja eikä edes voimakkaan makuisia. Mutta kai kyse on taas näistä surullisen kuuluisista makuasioista. Mikään ainesosa tai annos ei vaikuttanut vierastamisen arvoiselta. 

[/quote]

Näähän oli siis molemmat pääruokia. Ekana päivänä ruoka oli toi borssi ja tokana päivänä ruoka oli uuniperuna lämminkirjolohi-tzatziki-raejuusto-jogurtti-kastikkeella.

Tarina ei kerro, saivatko vieraat jotain muutakin syötäväkseen viikonloppuvierailulla ja oliko tarjoilu suunnattu nimenomaan lapsille vai olivatko he esim. perheensä kanssa vierailemassa.

Itse en vierailleni viikonloppuvierailuksi menuna ihan just tällaista suunnittelisi, vaika borssi voisi jonain lounaana mennäkin. Nällä olis jäänyt, borssista ja uuniperunsta viikonloppuvierailun tarjoomuksina. Täytyisi ihan kokeilla tuota kastiketta, näin listana se kuulostaa aika, hmmm. mielenkiintoiselta ja varsinkin jos se on jo valmiiksi annosteltu sinne perunan sekaan ("siirtelivät kastiketta lautasen reunoille"). Miksiköhän noi piti alunperin sotkea sekaisin?

Vierailija
69/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syövät sitä mihin ovat tottuneet. Ei siitä kannata välittää, jos eivät syö. Eikä tarvitse alkaa keksiä jotain takuuvarmaa ruokaa.

Suomessa lapsille syötetään nakkeja ja ranskalaisia, ja sit ihmetellään kun ei ne muuta syö.

Vierailija
70/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 19:07"]

Täällä tuskailee toinen lapseton nirsojen ruokavieraiden kanssa. Mulla vaan oli tarjolla niinkin eksoottista kuin lasagnea. MUTTA sen jälkeen kun perheen äiti tajusi ensimmäisen sienenpalasen kohdatessaan, että tapaan laittaa lasagneeni herkkusieniä (tuoreita, ei mitään purkkilötköjä), nousi sellainen meteli, ettei perheen lapset suostuneet enää ruokaan koskemaankaan. Myöskään arvon rouvalle ei käynyt sienten (siis ihan kunnon siivujen, ei minkään hakkeluksen) kaivaminen pois omasta annoksestaan, niin kukkupäällinen annos kipattiin sitten roskikseen ja mökötettiin loppuruokailu leipää pupeltaen "kun muuta syötävää ei ole tarjolla". Ajattelin jo, että onneksi jälkkäri - suklaamuffinssit, korjaisi tilannetta, mutta ei... Niin kauhea shokki oli taikinan sekaan laitetut tummasuklaahiput, että paskanmakuisia muffinsseja ei sitten voinut syödä. Mä en enää ymmärrä, että miksi ylipäätään olen ollut tuollaisen moukan ystävä.

[/quote] Ompa säälittävää esimerkkiä lapsille! Sienet ovat hyviä ja varmasti sopivat lasagneesi hyvin. Olen pahoillani, hirveä myötähäpeä vieraan puolesta! Taas hieno esimerkki käytöstapojen ja etiketin puutteesta. Ehkä kouluissa todella pitäisi opettaa ihan peruskäytöstapoja ja etikettikäyttäytymistä/sääntöjä. Moukka mikä moukka. Tarjoile ensikerralla pelkkiä sieniä....viimeksi kun vieraani kehtaisi alkaa ronkkii katkarapuja ruuastaan, tein seuraavalla kerralla vain katkarapupiirakkaa suolaiseksi tarjottavaksi. Ja aina juhlissa yms mihin tuossa varmistan että jossain ruuassa katkarapuja/äyriäisiä. Mielellään niin ettei aluksi huomaa. 

Vierailija
71/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä vieraat olivat? Meidän kolmevuotias on hyvin epäileväinen hänelle vieraampia ruoka-aineita kohtaan, varsinkin, jos ne ovat erikoisen värisiä. Hän ei myöskään mielellään syö kastikkeita tai keittoja, joista ei selkeästi erota, mitä ne sisältävät. Borssia hän ei olisi edes suostunut maistamaan ja uuniperunan olisi voinut syödä ilman kastiketta. Kannattaa tarjota seuraavan kerran selkeämpiä ruokia. Kala olisi varmasti maistunut uuniperunan kera, jos kastike olisi ollut erikseen.

Ja ennen kun joku moittii lapseni nirsoksi ja hemmotelluksi, niin tänään hän on syönyt soijarouhebolognesea, jossa oli reilusti sipulia, paprikaa, valkosipulia, vähän chiliä ja ruukku basikikaa, mutta tätä hän on saanut maistella useamman kerran ja tottunut makuun. Vaatii useita maistamiskertoja, ennen kuin ennakkoluuloinen lapsi uskaltaa syödä reilun annoksen.

Vierailija
72/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan, ennen tätä järkyttävää sienirikosta lasu maistui hyvin niin äidille kuin lapsillekin...

Vierailija
73/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 08:12"]

Minkä ikäiset lapset? Itse en olisi syönyt eikä lapsenikaan, sinun tekemiä sotkuja. Borssia inhoan, pääruokasi taas.. Noh, riittää varmaan jos sanon sinun yrittävän liikaa. Ihan oikeasti, mikä sotku se kastike on? Ja minä ja lapseni reissaamme aina kun mahdollisuus. Kaikki syövät eksoottisia ruokia ja mausteita, ja kaikki tykkäävät niistä. Mutta sun luona ruokailu olisi mennyt jo extreme puolelle.

[/quote]Sotkuja? Aikuinen ihminen sanoo tosissaan tuollaista ruokaa sotkuksi?

Vierailija
74/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se ruoka olisikin lapsen mielestä outoa tai jopa pahaa, niin voisiko silti käyttäytyä niin kohteliaasti kuin lapsi suinkin osaa? Kyllä pienellekin voi opttaa käytöstapoja. Monella tapaa voi osoittaa että ruoka ei maistu.

Vierailija
76/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 08:12"]

Minkä ikäiset lapset? Itse en olisi syönyt eikä lapsenikaan, sinun tekemiä sotkuja. Borssia inhoan, pääruokasi taas.. Noh, riittää varmaan jos sanon sinun yrittävän liikaa. Ihan oikeasti, mikä sotku se kastike on? Ja minä ja lapseni reissaamme aina kun mahdollisuus. Kaikki syövät eksoottisia ruokia ja mausteita, ja kaikki tykkäävät niistä. Mutta sun luona ruokailu olisi mennyt jo extreme puolelle.

[/quote]Sotkuja? Aikuinen ihminen sanoo tosissaan tuollaista ruokaa sotkuksi?

[/quote]Vaikka joku inhoaa borssia, niin monelle se on suurta herkkua. Eikä mitään sotkua.

Vierailija
77/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut koskaan ongelmia lapsettomana sinkkuna saada lapsia syömään. Tarjosin ihan perusruokaa eli pihvejä ja kermakastiketta ja pottumuussia, lohikeittoa, uunissa haudutettua lihakastiketta ja kuoriperunoita yms. tavallista ruokaa. Lisänä salaatteja ja ruisleipää ja juustoa.

En ole tottunut syömään saaristolaisleipää esimerkiksi ja kun olen maistanut, en pitänyt siitä. Ruisleipä on parempaa. Borssikeitto on ollut aina inhokkini. Itse olisin tarjonnut kyllä muuta keittoa. Uuniperunoiden kanssa on aina monta erilaista täytettä.

Hyvin upposi sukulaislapsille ruoka, kun kävivät kylässä. Ihan simppeliä perusruokaa. Olisin kyllä toki aikuisena syönyt ap.n tarjoilut, mutta en usko, että kovin paljoa olisi uponnut. Olen kerran viettänyt viikonlopun ystäväni luona, joka ei ollut mikään loistava ruoanlaittaja ja pöperöt olivat kyllä kaikessa erikoisuudessaan outoja. Oli hieman nälkä, kun panin illalla nukkumaan siellä.

Vierailija
78/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsille olisi varmaan maistunut. Mutta meillä syö lapset chiliä ja pippuriakin ruoassa. Itselleni perunoiden kanssa ollut kastike kuulosti aika kummalta korvaani, vähän sekasotkulta, mutta mistäs minä tiedän voi olla hyvääkin.

Vaikka meidän lapset tuntuu syövän aika hyvin kaikenlaista (niitäkin ruokia mitä meillä syystä tai toisesta ei syödä) niin monet lapset ei syö. Kun meillä on lapsivieraita niin teen yleensä "kouluruokaa" eli jotain aika perus jossa ei kovin erikoisia makuja tai vahvoja mausteita ole. Yrttejä käyttäisin, mutta esim valkosipulia ja chiliä en..

Mutta on minullakin ollut lapsi vieras jolle kanasalaatista mikään ei kelvannut. Ei edes ne pastat, kanat, kurkku, paprika, tomaatti, saati sitten feta.

Vierailija
79/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vuorostasi heidän luokse illalliselle ja katso mitä tarjotaan. Jos pöytään tuodaan joku roiskeläppäpitsa tai nakit ja ranskalaiset sokeriketsupin kera, voit hyvillä mielin lopettaa omasta menusta murehtimisen.

Vierailija
80/93 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 07:29"]

näin lapsettomana minua jäi vaivaamaan, että vaikka mielestäni laitan ihan hyvääkin ruokaa, niin pienille viikonloppuvierailijoille pääruokani oli suorastaan aivan kamalaa. nyt en tiedä, että epäonnistuinko ruokavalinnoissa/ruuanlaitossa vai olivatko vierailijat vain hrmh... hieman erilaiseen ruokaan tottuneita.

ensimmäisenä päivänä pääruokana oli borssikeittoa, jonka tein "vanhalla reseptillä" eli venäläisystäväni takuuvarmalla reseptillä. borssikeitto oli mielestäni erityisen hyvää - lihana oli pekonia, joka oli myös erityisen hyvää (tilalihaa). Keiton kanssa oli tarjolla saaristolaisleipää (joka oli vieraiden mukaan pahaa ja kuivaa "kakkua").

Seuraavana päivänä ajattelin tarjota jotakin "neutraalimpaa".. rosamunda-uuniperunoita lämminkirjolohi-tzatziki-raejuusto-jogurtti-kastikkeella. Kastikkeeseen laitoin myös tilliä ja persiljaa omasta maasta. Mielestäni ruoka oli hyvää - itse toki olisin laittanut kastikkeeseen hieman chiliä ja pippuria antamaan potkua, mutta ymmärrän että lasten suuhun se maku ei sovi. Perunasta kaivettiin 1/4 ja syötiin melkoisen esityksen kera. Kastike kaivettiin lautasen sivuun. Pienten vieraiden mukaan perunat olivat outoja ja kastikkeessa oli yrttejä, jotka olivat pahoja. Toisen ruokailijan mukaan kastike oli "väkevää" (myöhemmin kuulin, että äitinsä ei laita kotona pippuria ruokaan)

Summa summarum, mitä tarjota seuraavalla kerralla tällaisille ruokavieraille? Miten kuvittelisit omien lapsiesi suhtautuvan edellä mainittuihin ruokiin? Onko tällainen käytös lapsilta ihan.... normaalia....?

[/quote]

Vittupaskaruoaltahan tuo kuulostaa. Hyi saatana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä