huono kokki vaiko nirsot ruokavieraat?
näin lapsettomana minua jäi vaivaamaan, että vaikka mielestäni laitan ihan hyvääkin ruokaa, niin pienille viikonloppuvierailijoille pääruokani oli suorastaan aivan kamalaa. nyt en tiedä, että epäonnistuinko ruokavalinnoissa/ruuanlaitossa vai olivatko vierailijat vain hrmh... hieman erilaiseen ruokaan tottuneita.
ensimmäisenä päivänä pääruokana oli borssikeittoa, jonka tein "vanhalla reseptillä" eli venäläisystäväni takuuvarmalla reseptillä. borssikeitto oli mielestäni erityisen hyvää - lihana oli pekonia, joka oli myös erityisen hyvää (tilalihaa). Keiton kanssa oli tarjolla saaristolaisleipää (joka oli vieraiden mukaan pahaa ja kuivaa "kakkua").
Seuraavana päivänä ajattelin tarjota jotakin "neutraalimpaa".. rosamunda-uuniperunoita lämminkirjolohi-tzatziki-raejuusto-jogurtti-kastikkeella. Kastikkeeseen laitoin myös tilliä ja persiljaa omasta maasta. Mielestäni ruoka oli hyvää - itse toki olisin laittanut kastikkeeseen hieman chiliä ja pippuria antamaan potkua, mutta ymmärrän että lasten suuhun se maku ei sovi. Perunasta kaivettiin 1/4 ja syötiin melkoisen esityksen kera. Kastike kaivettiin lautasen sivuun. Pienten vieraiden mukaan perunat olivat outoja ja kastikkeessa oli yrttejä, jotka olivat pahoja. Toisen ruokailijan mukaan kastike oli "väkevää" (myöhemmin kuulin, että äitinsä ei laita kotona pippuria ruokaan)
Summa summarum, mitä tarjota seuraavalla kerralla tällaisille ruokavieraille? Miten kuvittelisit omien lapsiesi suhtautuvan edellä mainittuihin ruokiin? Onko tällainen käytös lapsilta ihan.... normaalia....?
Kommentit (93)
Jaa. Omat lapseni eivät todellakaan ole mitään eineslapsia, kotona tehdään tuoretta hyvää ruokaa päivittäin - ellei joskus harvoin kiire pakota ostamaan puolivalmista. Meillä syödään monipuolisesti ja yritän kokkailla myös eksoottisempia makuja, oikeastaan olen jatkuvasti reseptijahdissa :D
Meillä lasten suosikeista löytyy ihan perusarkijuttuja, ja sitten niitä eksoottisempia myös: makaronilaatikko, savulohipasta, merenelävät, uunikana ja perunamuusi, erilaiset wokit, tortillat ja quesadillat, keitot... Mutta kyllä olisi mun lapsille, ja varmaan mulle itsellenikin, jäänyt nälkä ap:n ruokien jälkeen. Sori.
Meillä6, 3 ja 1vuotiaille olisi lohi kastikkeella ja perunat maistuneet, bortsh-keitto todennäköisesti ei. Mutta jos kylässä on liian hauskaa tms.eivät söisi edes jäätelöä vaan leikkisivät mielumin, eli lapset on suunnilleen yhtä arvattavia kuin ukkosmyrsky.
Minusta on tärkeää, että kaikki tarjoavat lapsille sellaista ruokaa mistä itse pitävät. Lapset maistelevat ja syövät jos syövät. Lasten arvaamattoman ruokahalun takia ei kannata murehtia.
Meillä ei kotona eik nlasten kavereilla koskaan syödä noita ehdotettuja "lastenruokia" makaronilaatikkoa ja lihapullia lukuunottamatta ja minusta osekä lapsista lisi outoa, jos kyläpaikassa olisi lapsille ranskalaisia ja nugetteja.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 07:40"]
Hyvää ruokaa laitoit. Älä hätäile :)
[/quote]
Tämän saman provon luon jo muutama viikko sitten. Joten hyvän provon taas laitoit. Mutta älä laita tätä liian useasti. Meitä aaveella roikkujia on liian paljon, jotka muistamme nämä samat aloitukset.
Meillä lapsi syö kaikkea, oliiveista ja haisujuustoista lähtien, mutta koostumus on tärkeää. Eli ei kaikki sekoitettuna yhteen. En kyllä ymmärrä mitä outoa uuniperunassa on? Ja borch keittokin olisi varmasti mennyt pienen suostuttelun jälkeen, esim. Maistelun jälkeen katsomaan peilistä miten pinkiksi kieli on värjäytynyt (ei siihen uusien ja erilaisten makujen totutteluun kummempaa vaadi).
Mun puolesta saisivat tuoda itse omat ruokansa mukanaan niin ei tarvitse valittaa. Erittäin epäkohteiliasta käytöstä lapsilta, merkillistä jos vanhemmat eivät ole yhtään puuttuneet käytökseen ruokapöydässä.
borsch keitto on ihan perseestä ollut vielä ihan aikuisenakin. jotkut eivät vain pidä sen mausta.
kuvittele jos ravintolassa olisi monta vaihtoehtoa niin moniko haluaisi ottaa tosissaan borshc keiton, ei varmasti kaikki
Ei oikein jaksa vastata, kun tämäkin aloitus eri variaatioineen on ollut jo niin monta kertaa aiemmin. Mutta kertauksen vuoksi, lapset syö kaikkea, jos se on hyvin tehty. Kuten aikuisetkin. Huonoa ruokaa ei syö siatkaan.
Mä olisin itse rakastanut noita ruokia lapsena ja syönyt kaiken hyvällä ruokahalulla. Meillä ei tosin tehty koskaan mitään "lasten makuun", vaan söin sitä ruokaa, mihin vanhempani olivat tottuneet ja totuin siihen itsekin.
Kaikki eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Jotkut lapset ovat herkempiä vahvoille mauille ja jotkut eivät ole tottuneet "aikuiseen ruokaan", kun kotona tehdään vain sellaisia ruokia, joiden ajatellaan olevan lasten mieleen. Kannattaa maustaa ensi kerralla vähemmän tai sitten hommata vararuuaksi lapsille jotain varmasti tutunmakuista tai ruokaa, kuten jauhelihaspagettia tms. ja antaa syödä niitä, jos borssikeitot ei maistu.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 07:40"]
Lapset tykkää selkeämmistä ruuista. Myös tuo perunoiden kastike kuulostaa aika oudolta yhdistelmältä minunkin korvaan. Lapseni syö molempia ruokia normaalisti, mutta liika maustaminen tai kikkailu on liikaa.
[/quote]
Juuri näin! Sen sijaan, että ap sekoitti kalan kastikkeeseen ja tunki perunan sisään, olisi kannattanut paistaa kala erikseen, tarjota se perunoiden kanssa ja antaa vieraiden lisätä kastiketta, jos niin haluavat. Moni lapsi vierastaa luonnostaan ruokaa, josta ei heti pysty näkemään, mitä se on. Tämä on ihan ihmisen evoluution mukana kehittynyt vaisto, ei siis mitään nirsoilua.
Summa summarum: lapset käyttäytyvät lasten tavoin, ap sen sijaan on pöhkö.
Ihan normaaleilta ruuilta kuulostavat. En tiedä mitä saarioisten roiskeläppiä te muut oikein syötätte lapsillenne, (ja nakkeja ja muusia sun muuta skeidaa) mutta meidän lapsille nuo olisivat olleet ihan tavallisia ruokia ja olisivat kyllä maistuneet.
Pienten lasten on vaikea syödä uuniperunaa ja täyte oli outo...sopii enemmän aikuiseen makuun.
Ja meillä on aina uunipotun kanssa 2-3 erilaista täytettä josta saa jokainen valita makunsa mukaan.
Joskus lapset syövät meillä uunipottuja niin että laittavat vaan voita, suolaa, pippuria ja juustoraastetta.
Borssikeitto ei maistu edes kaikille aikuisille. Saaristolaisleipä on meidän lasten herkkua mutta ovat siihen tottuneet. Olisit voinut laittaa 3 eri leipää + päälliset tarjolle niin lapset olisi saaneet jotain syömistä. Ja tietysti jälkkäriä lasten ehdoilla jos ruoka oli enemmän aikuisille.
Lapsiperheiden elämää seuranneena ehdotan, että teet seuraavalla kerralla miedon kasviskeiton. Porkkanaa, perunaa ja lihalientä. Palsternakat ja lantutkin voivat mennä tietyille vieraille. Vieraat voivat lisätä ruokiin haluamansa lisät, esim. jauhelihaa tai pieniä, siistejä broilerin rintafilepaloja. Muusi on monen lapsen suosikki. Seurana voi tarjota vaikka litteitä jauhelihapihvejä. Kastikkeet erikseen. Mausteet erikseen.
Uuniperunan olisin tarjonnut sellaisenaan, ehkä voisilmän kanssa. Erikseen kastike. Erikseen esim. kalanpalat. Erikseen persiljat ja tillit. Kaikki aikuisetkaan eivät pidä niistä, vaikka ne hyviä ovatkin. Raejuusto voi olla sihtikurkkulasten mielestä epämiellyttävää.
Tätinä katsoin jossain vaiheessa, kuinka sisareni pieni poika söi useamman nakin päivässä - murojen lisäksi. Tasapainoinen ruokavalio... Lapsi on nykyisin normaalipainoinen ja syö jopa kunnon ruokaa. Salaatit ovat edelleen iljettviä. Hänen isoveljensä söi sokerisia minirahkoja, keitettyjä kananmunia ja joi viereisessä talossa asuvan mummon luona hirveitä määriä mehua (kyllä, hampaat tuhoituivat) ja söi saman (mielestäni höperön) mummon ostamia sipsejä ja karkkia. Hyvin lyhyt ja erittäin hento poika. Syö nykyisin jo kotiruokaa, jopa salaatteja. Heidän sisarensa on syönyt pienestä pitäen monipuolista ruokaa ja runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Siro ja hoikka tyttö.
Osa lapsista inhoaa kaikkea ja on tottunut surkuhupaisaan nakitjamuusi-linjaan kotonaan. Kasvikset ovat yök ja kaikkea muuta kuin karkkia ja sokeriliejuja kritisoidaan. Sellaisessa tilanteessa ehdotan, että suuntaatte nokan kohti Mäkkäriä, tuota turhan monen lapsiperheen herkkutaivasta. Rasvat, liiallinen suola ja lisäaineet ovat valmiina aterioissa, joten niitä ei tarvitse enää lisätä. :D
Minun tekee nyt mieli borschkeittoa. Syy on sinun. :)
Mun inhokkiruokani: borschkeitto. Hyi helvetti. Näyttää samalta kun ripuli kuukautisten aikaan pöntössä.
Vieraasi olivat itsekkäitä ja kiittämättömiä, JÄTÄ ruokkimatta jatkossa.
Toinen ruoka hirveää mössöä ja toinen ei maistu useimmille aikuisillekaan (saaristolaisleipä on kamalaa, eikä punajuurikeitto ole kovin suosittua)
Kuvittelenko vaan, vai onko Ap: aloitusviesti kovinkin alentuva? Kun oli tillitkin oikein omasta maasta ja tilalihaa tarjolla, ja silti ei kelvannut...
Mutta itse kysymykseen, taisi olla vain liian vahvoja/uusia/erilaisia makuja lasten mieleen. Esim. borssikeitto ei maistuisi minullekkaan, vaikka muutoin tykkäänkin monenlaisesta ruuasta.
En nyt kuitenkaan heti menisi vetämään johtopäätöksiä siitä, että vieraana olleet lapset saavat vain mautonta perusruokaa tai eineksia. Kun näiden ääripäiden välillä on niin kovin monta eri vaihtoehtoa ja toisekseen ihmisillä on niin erilaisia makumieltymyksiä. Toki kylässä soisi käyttäytyä, mutta riippuu toki myös lasten iästä, mitä heiltä voi odottaa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:07"]
Apua....kyllä lasten kuuluu syödä muutakin kuin nakkeja, lihapullaa ja makaronilaatikkoa!! Suomi on kyllä niin ruokavammainen maa että. Vanhemmat siirtää omat nirsoilut ja ennakkoluulot surutta lapsiinsa. Iso ärkytys aina ulkomaalaisille tutuille kun kaikki vauvasta vaariin pilaavat paremminkin bolognese kastikkeen KETSUPILLA! Siis aikuiset ihmisetkin. Ja kovat väittelyt onko Heinz vai Felix parempaa...
Surullista etteivät vieraaksi osanneet arvostaa mm. ihanaa keittoasi! Borssikeitto on terveellistä eikä mielestäni mitenkään eksoottista. Ei ainakaan pitäisi olla. Tosiasia kai on että täällä osata muuta syödä kuin "perinneruokia" eli lihapullaa(Ruotsista), muussia (Englannista) ja ketsuppia (Aasiasta) tai hernekeittoa (Saksasta). Noloa että lapset toteutettu syömään jotain nakkia ja mauttomia mössöjä.
[/quote]
Mä nyt kysyn vielä uudestaan, miksi se ainoa vaihtoehto olisi ne nakit ja mauttomat mössöt?!
[/quote]
Koska juuri niitä nakkeja ja muusseja lapset ainoastaan tämänkin esimerkin perusteella suostuvat syömään, olettaen että tätä heille myös syötetään kun ovat tottuneet? Ja jos uuniperuna on jollekin lapselle liian erikoista tai vaikeaa syödä. Kyseessä kuitenkin peruna, joka on kypsennetty uunissa. Ehkä ovat tottuneet vain jauhomuusseihin. Nimenomaan ainoa vaihtoehto ei kuuluisi olla še nakkimuusi meininki. Lapsille kuuluisi tarjota ihan normaalia ruokaa. Samaa mitä aikuiset syövät. Ehkä mm. chilien, valkosipulin, inkiväärin ja pippurien määrissä voi olla varovaisempi.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:05"]Ihanko tosissasi olet hämmästynyt, kun lapset eivät halunneet syödä ruokiasi. Se että sinä olet tottunut eksoottisiin ruokiin lapsesta asti, ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki lapset olisivat kanssasi samalla tasolla. Ja kuule, kun sinulle tulee vieraiksi pikkuihmisiä, ei ole sinun tehtäväsi alkaa kasvattaa heitä esim. syöttämällä jotain omituisia pöperöitä. Etkö käsitä, että samalla lasten vanhemmat joutuvat lasten silmissä outoon valoon. Muista itse kokeneeni vastaavia tunteita lapsena joissakin kyläpaikoissa, missä koin, että vanhempiani, erityisesti äitiäni ei arvosteta vaan arvostellaan. [/quote] Pöytätavat kuuluvat sivistykseen siinä missä hyvät tavat muutenkin. Vieraisilla toimitaan talon säännöillä. Minun kotonani lapsivieraat eivät myöskään esim. tongi laatikoita, heittele roskia lattialle tai juoksentele sisällä ulkokengät jalassa, vaikka heillä kotona tällaisia tapoja olisikin. En siis tarkoita, että lasten tulisi istua hiljaa vierailun ajan vaan ihan tavanomaista huomaavaista, asiallista käytöstä.
[/quote]
Oliko tässä jossain, että ne lapset olis käyttäytyneet erityisen huonosti siinä pöydässä? Ne vaan käsittääkseni eivät syöneet noita omasta mielestänikin pikkuisen omituisia valittuja ruokia.
Täällä on vähän väliä ketjuja, joissa aikuisilla ihmisillä tulee oksennus lautaselle jos ruoassa on palakin sipulia tai sieniä tai aurajuustoa ja kakki kilvan peukuttavat että just näin, ei tarvii syödä jos ei tykkää.
Borssi on kyllä musta aika erikoinen valinta, jos se nyt oli siis suunnattu jotenkin ihan vartavasten noille lapsille tehty? Sain jostain syystä sellaisen käsityksen, että nää lapset olivat ap:lla jotenkin hoidossa tms. Tuo ruoka nyt jakaa aika monen aikuisenkin mielipiteen ja pakko sanoa, että se ei kyllä kuulu omiin suosikkeihinikaan vaikka olen aikalailla kaikkiruokainen. Kyllä sitä syön, mutta ravintolassa en kuuna päivänä sitä tilaisi. Toki jos tää oli joku isomman porukan lounas, jossa oli sit lapsiakin mukana, on asia vähän eri, mutta itse olisin kyllä lapsille tenyt jotain muuta tai ainakin sitten monipuolisen leipävalikoiman siihen oheen vaikka saaristolaisleipä ihanaa onkin.
Uuniperuna on ihan passeli ja loistava ruoka lapsivierraillekin, mutta kyllähän tuo täyte kuulostaa pikkuisen omituiselta, jo ajatus tuon fiiliksestä suussa on aika hassu. Siis voihan se olla loistavaakin, mutta ajatuksena toi makujen yhdistelmä ei vaan tunnu yhtään toimivalta ja raejuusto siellä seassa vielä jopa aika no, ällöltä. Ja ilmeisesti täyte siis tungettiin emeännän toimesta sinne perunan sekaan, eikä sitä saanut annostella itse? Luultavasti lapset olisivat syöneet ihan hyvällä halulla, jos olis ollut vaikka muutama erilainen aines uuniperunan täytteeksi, vaikka just jonkun ehdottamaa juustoraastetta, sour creamia ja voita ja kala sitten vaikka erikseen.
Vähän kapeasti ajateltu, että borssin ja Saarioisten roiskeläpän ja nakkien väliin ei mahdu mitään. Jos kyseessä oli tällainen hoitotilanne, niin olishan vanhemmilta vaikka vähän voinut kysyä että mistä ne tykkää.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:05"]Ihanko tosissasi olet hämmästynyt, kun lapset eivät halunneet syödä ruokiasi. Se että sinä olet tottunut eksoottisiin ruokiin lapsesta asti, ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki lapset olisivat kanssasi samalla tasolla. Ja kuule, kun sinulle tulee vieraiksi pikkuihmisiä, ei ole sinun tehtäväsi alkaa kasvattaa heitä esim. syöttämällä jotain omituisia pöperöitä. Etkö käsitä, että samalla lasten vanhemmat joutuvat lasten silmissä outoon valoon. Muista itse kokeneeni vastaavia tunteita lapsena joissakin kyläpaikoissa, missä koin, että vanhempiani, erityisesti äitiäni ei arvosteta vaan arvostellaan. [/quote] Pöytätavat kuuluvat sivistykseen siinä missä hyvät tavat muutenkin. Vieraisilla toimitaan talon säännöillä. Minun kotonani lapsivieraat eivät myöskään esim. tongi laatikoita, heittele roskia lattialle tai juoksentele sisällä ulkokengät jalassa, vaikka heillä kotona tällaisia tapoja olisikin. En siis tarkoita, että lasten tulisi istua hiljaa vierailun ajan vaan ihan tavanomaista huomaavaista, asiallista käytöstä.
[/quote]
Oliko tässä jossain, että ne lapset olis käyttäytyneet erityisen huonosti siinä pöydässä? Ne vaan käsittääkseni eivät syöneet noita omasta mielestänikin pikkuisen omituisia valittuja ruokia.
Täällä on vähän väliä ketjuja, joissa aikuisilla ihmisillä tulee oksennus lautaselle jos ruoassa on palakin sipulia tai sieniä tai aurajuustoa ja kakki kilvan peukuttavat että just näin, ei tarvii syödä jos ei tykkää.
Borssi on kyllä musta aika erikoinen valinta, jos se nyt oli siis suunnattu jotenkin ihan vartavasten noille lapsille tehty? Sain jostain syystä sellaisen käsityksen, että nää lapset olivat ap:lla jotenkin hoidossa tms. Tuo ruoka nyt jakaa aika monen aikuisenkin mielipiteen ja pakko sanoa, että se ei kyllä kuulu omiin suosikkeihinikaan vaikka olen aikalailla kaikkiruokainen. Kyllä sitä syön, mutta ravintolassa en kuuna päivänä sitä tilaisi. Toki jos tää oli joku isomman porukan lounas, jossa oli sit lapsiakin mukana, on asia vähän eri, mutta itse olisin kyllä lapsille tenyt jotain muuta tai ainakin sitten monipuolisen leipävalikoiman siihen oheen vaikka saaristolaisleipä ihanaa onkin.
Uuniperuna on ihan passeli ja loistava ruoka lapsivierraillekin, mutta kyllähän tuo täyte kuulostaa pikkuisen omituiselta, jo ajatus tuon fiiliksestä suussa on aika hassu. Siis voihan se olla loistavaakin, mutta ajatuksena toi makujen yhdistelmä ei vaan tunnu yhtään toimivalta ja raejuusto siellä seassa vielä jopa aika no, ällöltä. Ja ilmeisesti täyte siis tungettiin emeännän toimesta sinne perunan sekaan, eikä sitä saanut annostella itse? Luultavasti lapset olisivat syöneet ihan hyvällä halulla, jos olis ollut vaikka muutama erilainen aines uuniperunan täytteeksi, vaikka just jonkun ehdottamaa juustoraastetta, sour creamia ja voita ja kala sitten vaikka erikseen.
Vähän kapeasti ajateltu, että borssin ja Saarioisten roiskeläpän ja nakkien väliin ei mahdu mitään. Jos kyseessä oli tällainen hoitotilanne, niin olishan vanhemmilta vaikka vähän voinut kysyä että mistä ne tykkää.
[/quote]
Kyllä aloituksessa mainittiin, että vieraat olivat ronkkineet uuniperunoita ja siirrelleet kastiketta lautasen reunalle. Leivän olivat ääneen todenneet olevan pahaa.
Pekonista tehty keitto ei voi olla kuin kamalaa.