En suostu enää tekemään kassatyötä!
Yksinkertaisesti mielenterveys ei kestä tuota työtä. :/
Harjoittelijana olet liian hidas, varsinkin uuden kassasysteemin kanssa. Jos mokaat kerrankin, niin asiakas tuhahtelee, usea jopa kommentoi jotain suoraan. Oikeasti harva on ymmärtäväinen kassaharjoittelijoiden kanssa.
Olen ihminen, joka hermostuessaan alkaa vähän hätäiseksi ja silloin alan mokailemaan. Kerran asiakas halusi tupakkaa ja annoin hänelle vahingossa väärän värisen (halusi punaista, annoin vahingossa sinisen), alkoi sitten möykkäämään minulle, että näyttääkö hän kenties ihmiseltä joka tälläistä paskaa polttaa. :( Rehellisesti sanoen minulla ei ole mitään hajua, mitä eroa noilla väreillä on, olen aina ajatellut että liittyvät jotenkin tupakan vahvuuteen.
Kerran yritin miljoonankiireessä luututa lattialta asiakkaalta levähtänyttä pesuainetta (ettei kukaan liukastu), en heti välittömästi huomannut, että kassalla on ruuhkaa, eikä kukaan ollut painanut apua kassalle.
Joku mies huusi jonon hänniltä minulle todella kovaan ja ilkeään sävyyn " Etkö sä hempukka tajua edes kassaa avata?!" ja muut asiakkaat nyökkäilivät ja katsoivat minua nyrpeästi. Lähdin paniikissa avaamaan kassaa, mutta pomo pysäytti minut ja alkoi moittimaan, että oikeastiko olen niin tyhmä että meinaan jättää sen pesuaineen siihen lattialle.
Pomo ei kuitenkaan pyynnöstäni huolimatta voinut avata uutta kassaa. Oli tosi noloa siivota sinä pitkän jonon vieressä, ihmisten tuhadellessa ja miettiessä ja kysellessä MIKSI en voi sitä kassaa avata, olenko joku siivooja.
Muutama esimerkki, mutta oikeasti. Mieluummin olen hetken työttömänä, kun menen yhteenkään kassahommaan. :( Olen liian kiltti ihminen siihen.
T. Merkonomi
Kommentit (53)
Minä tein pitkään kassatöitä ennen opiskeluja ja opisntojen ohessakin. Yksi suurimmista motivaatioistani opinnoissa onkin tieto siitä, etten koskaan joudu palaamaan asiakaspalvelun pariin. En ole erityisen herkkä ja osasin toki vuosien kokemuksella suoriutua vittupäistäkin ihan rutiinilla, mutta en vain halua tuhlata elämääni teidän palvelemiseen ja kiukuttelun kuuntelemiseen, rakkaat asiakkaat.
Ja kyllä, olin isommassa ja pienemmässä liikkeessä, kanta-asiakkaat ovat ne pahimmat. Ne, jotka vaativat sinulta kassaneidin roolia ja urkkivat yksityiselämääsi silloinkin kun olet vapaalla. Parisuhteesi ovat julkista omaisuutta ja jos ei tietoa löydy niin keksitään jotain tilalle. Helsingissä tämä, olin tosin hetken kassatöissä Turussakin, ihan sama meininki.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:01"]
Miksi ihmeessä sitten teet noita hommia jos luonne ei kestä!? En ole kassalla töissä eikä suunnitelmissa ole koskaan ollakaan, koska ei kiinnosta enkä ole asiakaspalvelija luonnetta. Mutta minä sentään tiedostan tämän jo etukäteen.
[/quote]
No, minähän nimenomaan totesin, etten enää pysty. :D Siivoan vaikka vuoden ja menen syksyllä opiskelemaan jotain muuta. IT-ala vaikuttaa houkuttelevalta.
ap
[/quote]
Really? IT-alalle jos älyllinen kyvykkyys ei riitä edes kassaneidon hommiin?
T. Mies 33
[/quote]
Jos "mies" nyt yrittäisi ymmärtää lukemansa. Ap ei ole tarpeeksi paksunahkainen kassalle, älyllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:03"]
Miksi ihmeessä sitten teet noita hommia jos luonne ei kestä!? En ole kassalla töissä eikä suunnitelmissa ole koskaan ollakaan, koska ei kiinnosta enkä ole asiakaspalvelija luonnetta. Mutta minä sentään tiedostan tämän jo etukäteen.
[/quote]
No, minähän nimenomaan totesin, etten enää pysty. :D Siivoan vaikka vuoden ja menen syksyllä opiskelemaan jotain muuta. IT-ala vaikuttaa houkuttelevalta.
ap
[/quote]
T. Mies 33
[/quote] No olipa välkky kommentti. Ei mies 33:n älyllinen kyvykkyys riittänyt kuitenkaan siihen, että olisi tajunnut ongelman olevan työn sosiaalisessa puolessa. Ei siellä it-puolellakaan kaikki mitääb ruutia keksi.
No ei tarvi ihmetellä miksi halutaan jäädä kotiin makoilemaan. Tuollaista kohtelua niin paljon helpommalla pääsee tekemättä mitään. Hyvä tsemppi päällä täällä :)
Jaa ja täällä vaan potkitaan maassa makaavaa. Olen iteki ollut kassalla ja samalla muissa hommissa. Näytän siltä että olen helposti höykyytettävä, joten ihmiset käytti sitä hyväkseen. Monesti jos asiakkaat menivät henkilökohtasuuksiin tai komentelivat niin kieltäydyin myymästä heille mitään. Ei tullu potkuja eikä puhuttelujakaan.
Toisinaan kassoilla näkee aivan uskomattoman hölmöjä yksilöitä, ovat päässeet sinne asti varmaan ties millä työllistämistempuilla tai harjoittelijoina tms. Ei niitä muuten palkattaisi tai päästettäisi 'sorvin' ääreen.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:03"]
[/quote]
ap
[/quote]
T. Mies 33
[/quote]
Äly hyoi älä jätä ! Kyvykkyys jua paniikkikohtaukset/sos.tilanteiden pelot ovat ihan eri asioita. Esim paniikkikohtauksen saanut ei ole sama kuin tyhmä. Mutta sinä taidat olla?
En nyt jaksa koko ketjua lukea, joten joku on varmaan nämä asiat jo sanonut.
Ollaanpas sulle ilkeitä! Suurin osa ilkeistä kommenteista tuskin on ollut töissä Lidlin kaltaisissa firmoissa. Tiedän ap, miltä sinusta tuntuu. Itse olen ollut töissä kioskissa, ja siellä asiakas saa pyyhkiä perseensä myyjän naamaan. Meitä kohdellaan todella huonosti, kioskin sijainnista riippuen tietenkin. Lisäksi myyjä saa haukut siitä, että kioskit ovat alimiehitettyjä. Jokainen myyjä saa tehdä kahden ihmisen hommat. Minkäs me tälle voimme? Toista olisi työ varmasti jossain pienessä putiikissa tai vaikka kodinkoneliikkeen myymälässä. Asiakaskunta ratkaisee työpaikkaviihtyvyyden.
Olet hyvin herkkä. Et minusta sovikaan myyjäksi ainakaan Lidlin tapaisiin firmoihin. Kannattaa katsoa, jos muilla yrityksillä olisi avoimia paikkoja. (esim. astiakauppa tai vastaavaa) Uudelleenkouluttautuminen on myös hyvä idea. Onpa typerää yleistystä, että kassaneiti ei osaisi IT-alaa. Minä olen kassana tehnyt töitä välivuoteni aikana ja meninpä sitten fysiikkaa opiskelemaan. Että sellaista. Kumman rajoittunutta porukkaa täällä.
Siivouksessa ei myöskään ole mitään vikaa väliaikaisena työnä. Tietenkin palkka on huonompaa kuin myyjällä, mutta ainakin saa tehdä töitä yksi. Suosittelen kaikenlaista työkokemusta ihan kaikille ihmisille. Avartaa kummasti maailmaa. Kunhan et ap jämähdä siihen.
Kuuntele sydäntäsi. Kyllä sinullekin löytyy vielä oma ala :)
Olen mies ja en oikein ymmärrä, että miksi osa asiakkaista kettuilee ja on ilkeitä kassoja kohtaan.
Minusta se on väärin, koska parhaansa he yrittävät. Jos asiakkaalla on omia henkilökohtaisia ongelmia tai huono päivä, niin ei siitä kaupan kassaa pidä syyttää.
Olkoot mielummin puhumatta mitään, kuin alkaa haukkumaan kaupan kassaa.
Kaupan kassakin tykkää jutella mukavista asioista ja minulle tulee ainakin hyvä mieli, jos vaan voi piristää kassaneidon työpäivää.
Ei siinä monta sanaa ehdi vaihtaa, mutta mukava vaan, jos saa edes jotain mukavaa sanoa ja kehua, että kassaneidolle hymy leviää kasvoille.
En minä voisi kassaneidolle missään olosuhteissa alkaa häntä haukkumaan ja huutamaan, siinähän menisi omakin päivä pilalle. Oikeastaan käy vaan sääliksi kassaneitoja, jotka joutuvat haukkumisen kohteeksi. On kassaneidollakin tunteet, eikä niitä pidä satuttaa asiaattomalla käytöksellä, joka on juuri tuota haukkumista ja kettuilua.
Onneksi on niitäkin asiakkaita, jotka eivät haku ja huuda kaupan kassalle.
Voisin hyvin ryhtyä kassaneitojen puolustajaksi, varmaan niitäkin vielä tarvitaan turvaamaan kassaneitojen työrauha ja turvallisuus tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
ap
T. Mies 33
Miten sait liitettyä älykkyyden kyseiseen ongelmaan?:D Älykkyydellä ei taida olla mitään tekemistä sosiaalisten tilanteiden pelossa ja huonoissa kokemuksissa. Aikuinen mies, eikä osaa käyttäytyä sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
ap
T. Mies 33
Vanha keskustelu, mutta pakko tarttua tähän.
Tein aikanaan itsekin kassatyötä. Se oli itselleni stressaavaa ja ahdistavaa, vapaa-aika meni täysin töistä palautumiseen. Mietin silloin surullisena, että onko minusta mihinkään työhön, jos jo kassatyö meinaa olla liikaa.
Nykyään olen työssä, jossa sisällöltään pitäisi olla enemmän stressiä, mutta arvaapa mitä. Silti tämä työ on minulle paljon helpompaa kuin kassatyö (josta näen välillä edelleen painajaisia).
Sillä, ettei itselleen sovi jatkuvassa hälinässä oleva kiireellä vedettävä liukuhihnatyö, ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
Itse tarvitsin työympäristöksi rauhallisemman ympäristön, ei siinä sen kummempaa lopulta ollut.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:01"] Miksi ihmeessä sitten teet noita hommia jos luonne ei kestä!? En ole kassalla töissä eikä suunnitelmissa ole koskaan ollakaan, koska ei kiinnosta enkä ole asiakaspalvelija luonnetta. Mutta minä sentään tiedostan tämän jo etukäteen. [/quote] No, minähän nimenomaan totesin, etten enää pysty. :D Siivoan vaikka vuoden ja menen syksyllä opiskelemaan jotain muuta. IT-ala vaikuttaa houkuttelevalta. ap [/quote]
Really? IT-alalle jos älyllinen kyvykkyys ei riitä edes kassaneidon hommiin? T. Mies 33 [/quote]
Äläpäs vedä älykkyyttä tähän mukaan. Voin uskoa, että useampikin ihminen alkaisi jännittämään kassalla oloa, jos jatkuvaan saisi paskaa niskaan. Itse pyöritin viime vuonna harjoittelussa sekä kassaa, että nettikaupaa yhtä aikaa (tuotteet piti suoraan miinustaa nettikaupasta, ettei kukaan netissä tilaa miinusta), enkä olisi oppinut niin nopeasti taitavaksi siinä hommassa, jos asiakkaat olisivat käyneet ilkeiksi. Onneks mun kohdalle sattu ymmärtäväisiä asiakkaita. Mut OT, IT-alalle ois naiset ihan tervetulleita :) Itse aloitin tänä vuonna ainoana tyttönä IT-alalla kaikkien poikien seassa, mutta hyvin minä olen yksinkin pärjännyt. t. 16v, IT-alaa opiskeleva tyttö
[/quote]
Meinasin itsekin sanoa, että ei tuossa välttämättä älystä ole kyse. Itsekin olen it-alalla töissä, mutten tiedä jaksaisinko tai pystyisinkö kassahommia tehdä. Juuri sen takia, että työtä pitäisi tehdä kylmän viileästi nopeasti ja täydellisesti oikein samalla kun joku vittupää nalkuttaa siinä vastapäätä. Tiedän kyllä, että oppisin kassaa käyttämään ja teknisesti toimimaan sen kanssa, mutta mutta, sitten kun siihen tuodaan asiaks kyyläämään. No, paha sanoa. Olen joskus opiskeluaikoina asiakaspalveluhommiakin tehnyt, mutta ne oli puhelinaspaa.
Tosin ei se IT-ala niistä idiooteista asiakkaista vapaa ole. Siellä vaan sitten pistetään muutama nolla perään siihen loppusummaan mikä asiakasta ketuttaa. Eikä ne pari nollaa estä asiakasta huutamasta pää punaisena. Tosin, yleensä sen huudon joutuu kuuntelemaan sellainen, jonka palkkataso on peruskoodaria korkeampi.