Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5068)

Vierailija
1241/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hevosilla on harja. Voisi olla jalostuksessa kehittynyt, että ihminen voi pitää siitä kiinni, mutta villihevosillakin on.

Entä, jos villihevosiin on sekottunut vuosituhansia jalostettuja hevosia ja siksi.

En ymmärrä.

Vierailija
1242/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä kuulemma näkyy hampaista. Kuluuko ne teillä loppuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on tallinne kaunein hevonen? Itseä et saa äänestää.

Vierailija
1244/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen, jos sanot friisiläisen, kuka on kakkonen.

Vierailija
1245/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan päivissä sekaisin. Odottelin tänään omistajaani tulevaksi koska hän tulee aina aamun käyntiä seuraavina päivinä eli lauantaisin ja sunnuntaisin. En juurikaan ajattele päiviä niminä vaan jatkumona. Eli koska eilen olin aamun kanssa retkellä ja siitä en sentään saata erehtyä, niin tänään piti olla omistajani päivä.

Mutta tänään ei tullutkaan hän vaan kengitysseppä. Hän aloitti työt heti aamusta ja otti meidät jokaisen vuorollaan käsittelyyn. Friisiläinen oli poikkeus sillä hänet on varmaan kengitetty juuri ennen saapumista tänne. Kun minun vuoroni tuli, olin tarkkaavainen ja vilkuilin sepän tekemisiä. Kyllä hän tällä kertaa todella vaihtoi kaikki kenkäni uusiin. Mutta ennen uutta kenkää hän tottuneesti poisti vanhan ja vuoli kavioni oikean muotoiseksi. Sitten hän naulasi kengän kuudella naulalla paikoilleen, taivutti naulojen päät sekä katkaisi ja hioi ne. Nyt minulla on taas uudet hyvältä tuntuvat kengät.

Kengät vaihdetaan loppujen lopuksi aika usein eli toimenpiteeseen on vain pitänyt tottua. Eikä se nyt enää niin kummalliselta tunnukaan, mutta paikoillani minun on maltettava seistä, koska sepän työ vaatii tarkkuutta eikä häntä saa häiritä.

Tästä päivästä päätellen aamun ratsastusvuoro oli siis kengityksen takia vaihdettu eiliseen. Oli pieni pettymys että omistajani ei tänään tullutkaan, mutta toisaalta minua ei myöskään noudettu nuorten tunnille, missä on taidoiltaan jo edistyneitä ratsastajia. Tänään illalla on vielä aikuisten alkeistunti, minne minun varmasti pitää mennä. Mutta vaikka aikuiset eivät vielä kovin paljon osaakaan, heidän liikkeensä eivät ole niin varomattomia ja äkkinäisiä kuin lasten, joten viihdyn heidän kanssaan paremmin.

Vierailija
1246/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisitte yötä niityllä ja 3 sutta lähestyisi ja vartija herättäusi, miten toimisitte?

Kaikki vauhkona pakoon, vai yrittäisittekö taistella. Minne ryntäisitte? Jos oliis varsoja, emot taistelisivat ja muut lähtisivät pakoon vai?

Ponit jäisivät susille ja vahvimmat teistä pääsisi pakoon?

Minusta tuntuu, etten millään uskaltaisi jättää hevosiani kauas yöksi niityllä. Mutta minulla ei ole hevosia ja asun kaupungissa. Täällä saa varoa varkaita, mutta Kuvittelen, että sudet voi mennä minne vain maaseudulla, jossa te olette.

Kyllä me ensisijaisesti laukkaisimme pakoon. Aitaus tietenkin muuttaa asiaa, koska siellä me voimme joutua saarroksiin. Hyvin todennäköistä olisi että yrittäisimme jossain vaiheessa hypätä aidan yli ja miten siinä kävisi olisi aivan tuurista kiinni. Sähkölanka ei sellaisessa tilanteessa meitä pidättelisi, mutta tukeva puuaitaus tuottaisi ongelman. Poneille se tietenkin olisi haastavampi kuin meille.

Varsan kohtalo riippuisi hänen iästään ja emänsä urhoollisuudesta. Kolme sutta on jo aika paljon koska ne voivat harhauttaa emää ja hyökätä erikseen varsan kimppuun. En tiedä miten sellaisessa tilanteessa kävisi, mutta uskonpa että huonosti. Sitä tuntuu hyvin ahdistavalta ajatella.

Vierailija
1247/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten usein niiden muiden hevosten omistajat käyvät?

(suomenhevoset oli tallin omistajan hevosia, mutta entä muiden hevosten omistajat?)

Kaikki muut ovat tallin omistajan hevosia, myös uusi tamma. Vain minä olen poikkeus. Toiselle friisiläiselle on muuten rakenteilla oma talli, kuulin sen tänään. Eli hän ei pääse viereisiin pilttuisiin mesoamaan, ori kun on, mikä on sentään hyvä uutinen. Mutta seuraava ajatukseni oli tietysti se, että hän ei varmaan jää ainoaksi oriksi.

Vierailija
1248/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun kerroit tarkkaan kengityksestä.

Eikös sen aamun pitänyt käydä perjantaisin. Miksi kävi torstaina?

Ohhoh, että orille oma talli. Hyvä vaan, ettei tule samaan.

Vierailija
1249/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroit kuolaimista. Miksei niiden käyttöä kielletä. Eivät ole välttämättömiä.

Tämä on niitä kysymyksiä, joihin minulla ei ole paljon sanottavaa, koska asia on teidän hallinnassanne. Kuolaimet ovat varmasti teidän näkökulmastanne toimiva ratkaisu ja niistä luopuminen tarkoittaisi koko koulutuksemme muuttamista toisenlaiseksi ja myös ratsastaminen itsessään tapahtuisi sitten ihan eri lähtökohdista käsin.

Asiaa mutkistaa varmasti se, että kuolainten ongelmallisuus vaihtelee kovasti hevosesta toiseen ja eri ratsastajat myös käyttävät ohjia aivan eri tavoin. En usko että olen saanut yhtään ruhjetta tai mustelmaa suuhuni omistajani ohjienkäytöstä. Mutta tunneilla vahinkoja aina syntyy ja aiempi kouluttajani tuntui kyllä suoraan sanoen kiusaavan minua kuolaimilla aivan tarkoituksella.

Ehkä minä olen silti tyytyväinen siitä, etten joudu itse päättämään näin vaikeasta asiasta. Jos nimittäin kaikkein raisuimpiakin oreja pitäisi kouluttaa ja ratsastaa ilman tuntumaa heidän suuhunsa, se voisi olla teidän kannaltanne jo mahdoton tilanne. Oreja kun tilanteen niin salliessa kiinnostaa tavattomasti enemmän tammat kuin esteet tai taivutukset.

Vierailija
1250/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö niitä oreja käyttämään tunneilla samaan aikaan tammojen kanssa?

Eikö tule hepulikohtausta?

Vierailija
1251/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö alkeiskurssin käyneet teillä sitten vuosikausia yleensä?

Vierailija
1252/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän villihevonen estää hännän takkuuntumisen?

Vierailija
1253/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tarvitset unta yöllä?

Otatko päivänokosia?

Vierailija
1254/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polle polle älä aisalles kaki

Vierailija
1255/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko saksalaisissa talleissa joku erilainen menetelmä kuin suomalaisissa?

Oliko esimerkiksi ruokinnassa jotain eroavaisuuksia?

Oletko täysin saman näköinen kuin emosi?

Kerroit olevasi ratsuhevossukua. Mitä esivanhempasi ovat siis tehneet? Ovatko olleet sodassa vai aateliston ja muiden varakkaiden seurahevosina, poliisien hevosina vai mitä? Millaisissa tehtävissä ovat olleet? Mihin ratsuhevosia on ennen käytetty?

Asuin saksassa vain kotitallissani eli siellä missä synnyin. On vaikea vertailla eroja yleisemmin, mutta sen muistan että saksassa sain enemmän laiduntaa ja tallissa heinä oli enemmän kuivaa heinää eikä säilöheinää. Säilörehu oli vähän erilaista ja luulen että se sisälsi maissia.

Emässäni oli paljon samaa näköä kuin minussa mutta minulla ei ole päässäni mitään merkkejä kun taas hän oli laukki eli hänellä oli otsasta turpaan yltävä valkoinen juova. Lisäksi hänellä oli sukka myös toisessa etujalassa. Muuten hänen karvansa väri oli täsmälleen sama kuin minullakin.

Minulla ei valitettavasti ole juuri mitään tietoa sukuni hevosten vaiheista. Varmasti heitä on tarvittu hyvinkin erilaisiin tehtäviin kuten sotaratsuina, metsästyshevosina ja vetämään kärryjä. Osa on varmasti ollut töissä maatiloillakin.

Vierailija
1256/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö kaipaa ratsastuksesta kokonaisia vapaapäiviä? Ymmärrän, että tykkäät liikkua ym, mutta se paino selässä joka päivä on kohtuutonta.

Ihmisilläkin on työstä vapaata 2 päivää viikossa.

Jos saisin viettää vapaapäivän muitten kanssa niityllä käyskentelemässä, pitäisin sitä kyllä tervetulleena. Sen sijaan otan mielelläni jonkun kantaakseni kentällä tai maneesissa jos vaihtoehtona on seistä koko päivä tarhassa. Enkä minä sellaisesta liikunnasta rikki mene, olenhan sentään vahva ja iso eläin. Luotan siihen että te tiedätte kuinka paljon minulle on hyväksi saada liikuntaa ja miten paljon kestän rasitusta.

Vierailija
1257/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiintyykö teillä hevosilla psykopatiaa tai adhd:tä. Tai autismia? Tai kehitysvammisuutta.

Eli onko teissä erittäin häiritseviä ylivilkkaita tapauksia tai sitten hevosia, jotka eivät kiinny mihinkään. Tai sitten todella tyhmiä hevosia?

Jonkun hevosia kasvattavan pitäisi vastata tähän. Kyllä meissä on valtavasti luonneeroja, eli niiden mukaisesti osa on helposti kiintyviä ja toiset taas epäsosiaalisempia. Hoksottimissakin on varmasti eroja, mutta aina ei ole helppo sanoa, eikö joku meistä tajua tehdä vai halua tehdä. Nehän ovat ihan eri asia lopultakin.

Mutta noista sanoista joita käytit en tunnista kuin vammaisuuden. Olen kantanut selässäni vammaisia ihmisiä, mutta en ole koskaan nähnyt vammaista hevosta. Ehkä heidän elämänsä katsotaan liian vaikeaksi ja heitä ei hoideta samoin kuin meitä terveitä. Se kuulostaa surulliselta mutta vaikeille puutteille esimerkiksi liikuntakyvyssä emme mekään villeinä eläessämme voisi mitään.

Vierailija
1258/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten hevonen muka osaa kirjoittaa suomea, kun ei osaa puhuakaan? Varmaan joku huijaus taas.

Vierailija
1259/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ainakin olet älykäs. Oliko emosi? Olisikohan hän oppinut lukemaan?

Vierailija
1260/5068 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten hevonen muka osaa kirjoittaa suomea, kun ei osaa puhuakaan? Varmaan joku huijaus taas.

Kurkun rakenne estää puhumisen. Tsekkaa netistä.

Ihmisellä on ainutlaatuinen rakenne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän