Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5084)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ansaitsette olla ihmisen paras ystävä kuten koirakin. Myös teillä on pitkä historia ihmisen kanssa ja olette auttaneet hyvin pitkään ihnisiä saamaan apua ruuan hankinnassa vetämällä raskita maatalouslitteita. Olette myös laumaeläimiä ja kiinnytte ihmisiin. Osoitatte hellyyttä ihmiselle. (toki näin myös lehmä)
Koiiran ero on koossa. Ette mahdu lemmikiksi sisätiloihin ihmisen kanssa. Lisäksi ylläpitonne ja hankintanne on koiraan nöhden huomattavasti kalliinpaa. Kautta aikojen vain varakkaammilla on ollut mahdollisuus ylläpitää hevosta. Mielestänne olette kakkossijalla heti koiran jälkeen.
(kissat on suloisia myös, mutteivät sillä tavalla kiinny ihmisiin, vaan enemmän paikkoihin. Ovat yksineläjiä.)
Kiitos vastauksesta! Toinen sijakin kuulostaa hyvältä! Niitä sijoituksia tuli minulle estekisoissa aika monta ja vaikken ollut paras opin silti olemaan siitäkin tuloksesta tyytyväinen.
En ole tiedostanut sitä, että me olemme niin kalliita vielä nykyäänkin teille pitää. Se on kyllä harmillista. Ja totta kai ymmärrän senkin, ettei meitä voi viedä ovesta taloon ja pitää siellä. Mutta jos ulkona pidettävät eläimet muodostavat vähän kuin oman sarjansa niin siinä me kai sitten olisimme ykkösiä? Kuulostaa kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Olette monelle parempia ystäviä kuin koirat.
Arvaat varmaan että tämä viestisi merkitsi minulle todella paljon. Jos seisoisit täällä pilttuuni sisäpuolella, laskisin pääni hyvin kevyesti olkapäällesi ja henkäisisin syvään.
Hyvin sanottu. Taidat tosiaan olla kodin ulkopuolella pidettävistä eläimistä ykkösrakastettu!
Vierailija kirjoitti:
Mitä asioita olet oppinut emoltasi?
Mitä saa syödä?
Satula on ok?
Pureminen ei ole ystävällistä?
Mitä pitää pelätä ja mitä ei?
Näistä asioista syömiseen ja pelkäämiseen liittyvät opin osittain emältäni. Tosin te varmasti toteatte, että hän opetti pelkäämään myös sellaista, mitä ei vähääkään tarvitsisi. Tässä yritin olla hauska, sillä omasta näkökulmastani en todellakaan pelkää turhia asioita!
Satulaan ja puremiseen liittyvät opit ovat tulleet teiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette monelle parempia ystäviä kuin koirat.
Arvaat varmaan että tämä viestisi merkitsi minulle todella paljon. Jos seisoisit täällä pilttuuni sisäpuolella, laskisin pääni hyvin kevyesti olkapäällesi ja henkäisisin syvään.
Ja hörisisit ehkä? Ihmiset tykkäävät erityisesti siitä hassusta ääntelystä.
Osa toivoo, että se olisi ikäänkuin jonkinlainen kiitos. Tyytyväisyyden osoitus ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit puoli vuotta tallinne omistaja, mitä muutoksia tekisit? Eli taikaiskusta osanne vaihtuisivar puoleksi vuodeksi.
Te hevoset varmaan haluaisitte jotain muuttuvan siellä. Ihmiset ei tajua.
Tätä kysymystä olen jo mietiskellyt. Nyt kun minulla on parhaat seinänaapurit ikinä, sillä pihatollakaan ei olisi niin hurjaa kiirettä. Mutta tarhoja laajentaisin. Ja ehkä ainakin joillakin tunneilla voitaisiin alkaa harjoitella kuolaimettomilla suitsilla ratsastamista. Minulla ei ole koskaan pidetty sellaisia, mutta niistä on viime aikoina moni tallilla puhunut. En edes tiedä miten ne toimisivat mutta olisin ehdottomasti halukas kokeilemaan.
Miksei ole nahkasta ja metallista tehdyt pienet tikkaat jalustimen kohdalla, että pääsisi paremmin nousemaan.
Selliser taipuisat ylös vedettävät. Pysty osat nahkaa tai köyttä. Vaakaosar metallia.
Jos teillä on vaikk nahkainen satula, haistatko, minkä eläimen nahkaa?
Haistatko ratsastajastasi, onko sillä lemmikkejä kotona?
Miksei hevosille ole mitään aktivointileluja?
Osaisitko toimia, jos omistaja syrjäisellä metsälenkillä putoaisi ja ei pystyisi yhtään liikkumaan? Olidi tajuton.
Menisitkö hakemaan apua vai mitä?
Ed kysymys tuli mieleen, kun luin ikivanhasta lehdestä miehen maanneen kuoliaana ja kyntöhevonen vaan seisoi vieressä.
Arveltiin hevosen potkaisseen.
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko toimia, jos omistaja syrjäisellä metsälenkillä putoaisi ja ei pystyisi yhtään liikkumaan? Olidi tajuton.
Menisitkö hakemaan apua vai mitä?
Palaisin tallille, ja useimmat muutkin meistä tekisivät niin. Joku tallilla oleva ymmärtäisi kyllä mitä on tapahtunut. Hän saattaisi sitten pyytää minua lähtemään kanssaan sinne missä onnettomuus tapahtui. Veisin itse oikeaan paikkaan, mutta siihen ei taitaisi kaikista olla.
Vierailija kirjoitti:
Ed kysymys tuli mieleen, kun luin ikivanhasta lehdestä miehen maanneen kuoliaana ja kyntöhevonen vaan seisoi vieressä.
Arveltiin hevosen potkaisseen.
Olihan saattanut käydä hyvin ikävä vahinko. Jos hän oli siinä työlaitteessa kiinni, liikkuminen olisi ehkä ollut ihan mahdotontakin. Emme me myöskään aina ole kovin ajattelevaisia sellaisissa tilanteissa, vaikka teille avun hakeminen olisi tietenkin ollut itsestäänselvyys. Mutta kurja tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Edellisestä kysymyksestä tuli mieleeni, että mitä muut hevoset puuhaavat, jos yhdellä on ähky eikä ihmisiä mailla halmeilla?
Tai joku muu suuri ongelma.
Voimme kyllä lohduttaa toisiamme pelkällä hiljaisella läsnäolollamme, eleillä tai äännähdyksillä, mutta ähkyn kaltaiselle ongelmalle emm luonnollisestikaan paljon muuta voi.
Onneksi ähky ei usein muodostu kovin vaikeaksi yhden yön aikana, joten huomatessanne sen aamulla asia on vielä autettavissa. Vaiva on silti hankala, koska pidempi syömättömyyskin on meidän ruuansulatuksellemme haitaksi. Liikkeellä olo voi auttaa tukoksen purkautumiseen, mutta usein sekin on kivulloista ja siksi kävelytys voi olla meistä vastenmielistä. Olen saanut omiin ähkyihini muutaman kerran pistoksen joka on varmasti myös auttanut. Leikkausta minulle ei onneksi ole tarvinnut koskaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?
Olen sillä tavalla yksioikoinen, että en pysty kuvittelemaan itseäni muualle kuin nykyiseen talliini ja omistajalleni. Jos hänellä olisi joitakin suunnitelmia liittyen sijoituspaikkaani vanhana, nekään tuskin olisivat vielä voineet toteutua viiden vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisittekö te hevoset elelemään kuten lehmät. Lwhmillähän on ajtomaatrinavettoja. Käyvät automaattiharjalla ja automaattilypsyllä silloin kun haluavat.
Jos teillä olisi automaattijalkapesuri, automaattiharja ja aiemmin linkattu (semmoinen kuin lehmä näytti videolla) vessakin, niin säilyisikö sopu tallissa. Siis jos ei olisi omia karsinoita kiinni?
Jos arvelet, ettei säilyisi sopu, niin miksiköhän lehmillä säilyy mutta teillä ei?
Kyllä me varmaan oppisimme pesu ja harjauslaitteita käyttämään, kun osaammehan me kihnuttaa itseämme seinää tai puutakin vasten. Joskus yritämme vähän ihmisiäkin vasten mutta se ei taida oikein viehättää teitä.
Sovun säilyminen on sitten vähän eri juttu koska meistä osa on aina sellaisia tulisieluisia kilpailijoita ja osa ilkikurisiakin. Luultavasti kaikki eivät pääsisi tasaisesti niihin laitteisiin ja sen lisäksi riitaakin voisi päästä syntymään. Lehmät ovat minun käsitykseni mukaan leppoisia ja rauhaa rakastavia ja ihan hitaitakin. Mutta jos koottaisiin sellainen lauma jossa olisi vain hyväluonteisia hevosia niin miksei se onnistuisi!
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä se Laurin tempaus. Olikohan hän täysin vilpitön, vai ajatteliko hiukan itsekin päästä tienaamaan taidoillasi.
Nykyään voit kätsysti pyytää Laurilta kaikkea kirjoittamalla tabletille asiasi.
Lauri on reilu ja kiva. Pidän hänestä todella paljon. Minä luulen, että hän ajatteli kyllä meitä molempia ja tuskin hän omistajaanikaan olisi sivuuttanut. Mutta kun omistajani ei tältä osin tiedä minusta ihan kaikkea niin siksi lauri varmasti päätti kysyä minulta ihan ensiksi.
Mutta epäilemättä hän olisi nauttinut olla seremoniamestari tilaisuuksissa, joissa olisi esiintynyt puhetta ymmärtävä ja kirjoittava hevonen melkein suoraan westfalenista!
Kun kuitenkin kieltäydyin siitä kunniasta en taida tohtia esittää hänelle sitten pyyntöjäkään. Ja mitäpä minun oikeastaan tarvitsisi pyytää. Mitä niihin unelmiini tulee, taidan mieluiten pitää ne omana tietonani ja nyt sitten teidänkin. Minä luulen että niihin ei kuitenkaan suhtauduttaisi niin myönteisesti ja suurella vakavuudella kuin itse toivoisin. Unelman murskautuminen kokonaan olisi varmasti paljon ikävämpi asia kuin sen pitäminen vaikka kuinka kaukaisena elossa. Mutta kuitenkin elossa! Joku teistä kirjoitti niin hienosti siitä, että unelmoida saa vaikka unelmasta ei totta tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Käykö ne katsomassa sinun penistä?
Minä satun tietämään että teillä on tätä asiaa koskien vähän kummallisia käsityksiä. En oikein jaa niitä. Minun penistäni ja tuppea jossa se on suurimman osan aikaa piilossa pestään toisinaan niin kuin kaikkia muitakin likaantuvia paikkojani. En pidä siitä, mutta pysyn paikoillani niin se on nopeasti ohi.
Se apujen antaminen mietityttyttåä vielä.
Onko ne muillakin kielillä apuja ne pyynnöt hevoselle. Hilfe, hjälp, help?
Onkohan vaikutelmani totta, kun ajattelen, että ratsutalleilla on ratsastajat ja omistajat leppoisia kun taas ravipiireissä ollaan kireitä.
Omistajat piiskaavat hevosia rahanhimossa, kun pitää tienata ja voittaa. Hevosetkin sitten ovat hermostuneita.
Kuvittelenko vaan.