Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5084)

Vierailija
781/5084 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit oikean päätöksen ja olet ihana ❤️

Kyllä se päätös varmaan oli oikea, vaikka olenkin sitä saanut uudelleen ja uudelleen miettiä. Olen kuitenkin aika varma, että haavettani vapaudesta laurin suunnitelma ei olisi yhtään edesauttanut. Päinvastoin minua olisi varmaan piiritetty kaikista suunnista. Vai mitä te arvelette?

Kiitos ihanasta sydämestä. Olen siitä oikein hyvilläni!

Vierailija
782/5084 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauri on kyllä fiksu, kun ei ole paljastanut salaisuuttanne. Joku ahne olisi tehnyt sinulla rahaa ja et olisi enää saanut elää tavallisen onnellisen hevosen elämää.

Millaisia unia sinä näet? Kuorsaavatko naapuri hevoset?

Näen unia liikkumisesta avoimilla mailla, kisailemisesta laumani ystävien kanssa, laukan askelista, tuoreen heinän tuoksusta ja sellaisista asioista. Joskus näen unta ihmisistä, mutta he eivät koskaan ole selässäni vaan kauempana seisomassa. Toisinaan lähestyn heitä kuten oikeastikin tekisin, mutta joskus saatan kääntyä pelon vallassa pois.

Tallista kuuluu yöllä erilaisia ääniä, kuten kääntyilyä, pystyyn nousemista ja alas laskeutumista tai puhinaa. Jos tarkoitat kuorsaamisella kovempiäänistä hengittämistä niin sitäkin joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/5084 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mukavaa, kun sinulla on pientä ihastusta ilmassa siihen uuteen friisiläistammaan. Toivottavasti tallissa vallitsee edelleen hyvä ja sopuisa ilmapiiri ja hän löytää sävyisästi oman paikkansa laumassa.

Miksi ponit näyttävät jotenkin usein suhteessa pulleammilt kuin suuret hevoset. Ovatko ne ylipainoisia vai onko rakenne vain sellainen.

Osaatko sanoa, miksei Suomessa käytetä aaseja tai muuleja ratsastuksessa. Oma arvaukseni on, että niitä käytetään vain pakost a maissa, joissa ei ole kaikilla ollut varaa ostaa hevosta, mutta tarvetta eläimelle on.

Oletko ollut tekemisissä ravihevosten kanssa? Nehän ovat huippu-urheilijoita ja oletan teidän elelevän leppoisammin. Onko näin?

Miten koet ratsuhevosen ja ravihevosten luonteiden eroavan toisistaan.

Useimmat ponit ovat rakenteeltaan meitä hevosia vankempia eli heillä on lyhyempi selkä ja lyhyemmät jalat. Vaikka he eivät olisi yhtään pulleita, vaikutelma taitaa olla juuri sellainen kuin kerroitkin.

Olen joskus nähnyt aasin, muulia en varmaankaan koskaan. Ne saattavat tyytyä vähempään ruokaan ja liikuntaan kuin me ja rahaasian mainitsitkin. En ikävä kyllä osaa arvella muuta.

Minun tallissani ei ole koskaan ollut ravihevosia, joten en tunne heitä lähemmin yhtään. He ovat kai varsasta lähtien sitten erityisen nopeita ravissa mutta eiköhän heidän luonteensa vaihtele siinä kuin meidän ratsujenkin. Koulutuksen ainakin tarvitsee olla erityyppinen kuin meillä koska jaloilla ei voida saada apuja. Olisikin kiva tavata ja tuntea joku ravuri! Veisiköhän lauri minut raveihin jos pyytäisin? Siis katsomon puolelle tarkoitin.

Vierailija
784/5084 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mukavaa, kun sinulla on pientä ihastusta ilmassa siihen uuteen friisiläistammaan. Toivottavasti tallissa vallitsee edelleen hyvä ja sopuisa ilmapiiri ja hän löytää sävyisästi oman paikkansa laumassa.

Miksi ponit näyttävät jotenkin usein suhteessa pulleammilt kuin suuret hevoset. Ovatko ne ylipainoisia vai onko rakenne vain sellainen.

Osaatko sanoa, miksei Suomessa käytetä aaseja tai muuleja ratsastuksessa. Oma arvaukseni on, että niitä käytetään vain pakost a maissa, joissa ei ole kaikilla ollut varaa ostaa hevosta, mutta tarvetta eläimelle on.

Oletko ollut tekemisissä ravihevosten kanssa? Nehän ovat huippu-urheilijoita ja oletan teidän elelevän leppoisammin. Onko näin?

Miten koet ratsuhevosen ja ravihevosten luonteiden eroavan toisistaan.

Useimmat ponit ovat rakenteeltaan meitä hevosia vankempia eli heillä on lyhyempi selkä ja lyhyemmät jalat. Vaikka he eivät olisi yhtään pulleita, vaikutelma taitaa olla juuri sellainen kuin kerroitkin.

Olen joskus nähnyt aasin, muulia en varmaankaan koskaan. Ne saattavat tyytyä vähempään ruokaan ja liikuntaan kuin me ja rahaasian mainitsitkin. En ikävä kyllä osaa arvella muuta.

Minun tallissani ei ole koskaan ollut ravihevosia, joten en tunne heitä lähemmin yhtään. He ovat kai varsasta lähtien sitten erityisen nopeita ravissa mutta eiköhän heidän luonteensa vaihtele siinä kuin meidän ratsujenkin. Koulutuksen ainakin tarvitsee olla erityyppinen kuin meillä koska jaloilla ei voida saada apuja. Olisikin kiva tavata ja tuntea joku ravuri! Veisiköhän lauri minut raveihin jos pyytäisin? Siis katsomon puolelle tarkoitin.

Raveissa on verryttelyalue, mistä voisit saada hirnu ja nuuhkutuskavereita. Ne ovat vaan valmistautumassa siellä kilpakoitokseen, joten saattavat kokea sinut pakkaa sekoittavana :)

Vierailija
785/5084 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjusi luettuani olen tullut sille mielelle, että hevonen on lemmikki siinä missä koira ja Kissa ja hevonen pitäisi kuoltuaan haudata tai polttohaudata kuten koira ja kissa.

En ole ennen tarkkaillut kovin tarkkaan sisältöjä, mutta nyt tekee kyllä mieli katsoa, onko merwutsteissa hevosta. Etelä-Koreassa on joku johtaja nyt, joka yrittää lopettaa koirien syönnin. Koska Suomeen tulee johtaja, joka paheksuu hevosten syöntiä? Nykyään hevoset merkitsevät monille rakkaita lemmikkejä

Tosin kyllä ennen vanhaan lehmääkin kuulemma kiinnyttiin ja sitten se lopuksi jouduttiin köyhissä perheissä syömään.

Mutta miksei hevonen vertaidu koiraan tai kissaan?

Ai jossain te syötte koiriannekin? Ette kai täällä suomessa? Kauhean kuuloista minusta sekin, aivan järkyttävän! Ettekö te sano koiria ihmisen parhaiksi ystäviksi! Tuon kun olen muuten teiltä kuullut niin mieleeni on joka kerta tullut että millä sijalla me hevoset olemme. Voisiko joku joka tietää ystävällisesti vastata?

Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi siitä mitä kirjoitit lemmikeistä. Vaikka polttaminenkin kuulostaa ihan hurjalta, yritän ymmärtää ettei se silloin satu yhtään, sillä niinhän se on? Mutta kaikki muu kuulostaa joka tapauksessa paremmalta vaihtoehdolta kuin syödyksi tuleminen. Sitähän me villinäkin koitamme viimeiseen asti välttää! Ehkä minä sitten mieluiten tulisin haudatuksi jonkun laidunpuun juurelle jos jotain tässä minulle niin vaikeassa asiassa pitää valita.

Vierailija
786/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ansaitsette olla ihmisen paras ystävä kuten koirakin. Myös teillä on pitkä historia ihmisen kanssa ja olette auttaneet hyvin pitkään ihnisiä saamaan apua ruuan hankinnassa vetämällä raskita maatalouslitteita. Olette myös laumaeläimiä ja kiinnytte ihmisiin. Osoitatte hellyyttä ihmiselle. (toki näin myös lehmä)

Koiiran ero on koossa. Ette mahdu lemmikiksi sisätiloihin ihmisen kanssa. Lisäksi ylläpitonne ja hankintanne on koiraan nöhden huomattavasti kalliinpaa. Kautta aikojen vain varakkaammilla on ollut mahdollisuus ylläpitää hevosta. Mielestänne olette kakkossijalla heti koiran jälkeen.

(kissat on suloisia myös, mutteivät sillä tavalla kiinny ihmisiin, vaan enemmän paikkoihin. Ovat yksineläjiä.)

Vierailija
787/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette monelle parempia ystäviä kuin koirat.

Vierailija
788/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kummallista, että kunnioitatte ihmisiä niin paljon, että kutsutte ohjausliikkeitä avuksi. Erittäin ystävällinen ilmaisu tökkimisestä tai käskemisestä.

Tehän olette niitä, jotka ovat avuksi ihmisille.

Vierailija
789/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Laurin suunnittelema vapaus olisi ollut kaikkea muuta kuin vapautta!

Et olisi elänyt enää ollenkaan hevoselämää..

Vierailija
790/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teidän tallin tammat joka vuosi varsan vai miten usein?

Vierailija
791/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uros ja naaras hevosilla voimaero kuten ihmisillä?

Vierailija
792/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun kerroit tallinne sisätiloista. Nyt osan kuvitella ne oikein.

Vierailija
793/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin sain viettää aikaa friisiläisen kanssa, mutta nyt emme olleet maneesissa vaan ulkokentällä. Kun pidin korvani auki sain kuulla myös oman säkäkorkeuteni, jota joku teistä täällä jo aiemmin kysyi. Omistajani nimittäin vertasi friisiläistä ja minua kun seisoimme vierekkäin. Tallin omistaja kertoi hänen olevan 159 senttiä kun minä taas omistajani mukaan olen 162. Eli hyvin vähän meillä on korkeudessa eroa.

Tänään oli syksyiseksi päiväksi aika lämmin ja harjoittelu oli aika tiivistahtista, joten olin koulutuksen jälkeen aivan hikinen. Emme lähteneet enää maastoon vaan tulimme talliin, missä omistajani pesi minut ja toi loimen kanssa pilttuuseen kuivumaan. Tamma sai saman käsittelyn ja seisoo nyt viereisessä karsinassa syömässä heinää. Minullekin annettiin oma annokseni. Olen tyytyväinen elämääni juuri nyt.

Vierailija
794/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa sinä korkea ja komea!

Sinulla on hyvä tallipaikkakin, kun on kahden parhaan kaverisi välissä ehkä. (jos viereinen suomenhevonen on juuri se bestiksesi)

Uskon, että elämäsi on ihanaa!

Vierailija
795/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raveissa on verryttelyalue, mistä voisit saada hirnu ja nuuhkutuskavereita. Ne ovat vaan valmistautumassa siellä kilpakoitokseen, joten saattavat kokea sinut pakkaa sekoittavana :)

Onpa harmillista sitten. Mutta ymmärrän toki, että kun en oikein kävisi katsojasta sen enempää kuin kilpailijastakaan, niin sekaannusta siitä varmasti aiheutuisi. Ehkä voisin tulla kilpailun jälkeen tutustumaan heihin? He ovat epäilemättä väsyneitä silloin. Vai onko tämä niitä ajatuksia, jotka vain pitää unohtaa kun toteuttaminen tuntuu liian hankalalta.

Vierailija
796/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kummallista, että kunnioitatte ihmisiä niin paljon, että kutsutte ohjausliikkeitä avuksi. Erittäin ystävällinen ilmaisu tökkimisestä tai käskemisestä.

Pyyntöjä ne ennemmin ovat. Hyvä ratsastustaito on nimenomaan pienien apujen käyttöä, lähes huomaamatonta. Hevonen pysyy herkkänä kun sitä ei revi suusta eikä potki kylkiin. Näyttääkin rumalta.

Vierailija
797/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa sinä korkea ja komea!

Sinulla on hyvä tallipaikkakin, kun on kahden parhaan kaverisi välissä ehkä. (jos viereinen suomenhevonen on juuri se bestiksesi)

Uskon, että elämäsi on ihanaa!

Kiitos kovasti kehuista! On muuten hassua, että teidän ja meidän korkeuden vertaaminen on vähän mutkikasta. Te kaiketi mittaatte itsenne päälaelta kun taas meidät mitataan sään korkeudelta. Kun niitä lukemia verrataan, minäkään en taida kuulostaa yhtään niin isolta kuin oikeasti olen.

On juuri niin että tällä hetkellä en haluaisi paikkaani tallissa muutettavan!

Vierailija
798/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaako sua että joudut meetwursti-tehtaaseen?

Vierailija
799/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyyntöjä ne ennemmin ovat. Hyvä ratsastustaito on nimenomaan pienien apujen käyttöä, lähes huomaamatonta. Hevonen pysyy herkkänä kun sitä ei revi suusta eikä potki kylkiin. Näyttääkin rumalta.

Sanoit asian juuri niin kuin se on! Kyllä avut voivat olla monenlaisia niiden antajasta riippuen, mutta parhaimmillaan ne ovat todellakin ulospäin lähes huomaamattomia.

Mitä itse sanaan tulee, en oikein voi alkaa kieltänne muuttamaankaan, joten käytän niitä sanoja jotka te olette asioille antaneet. Hevosena panen kyllä merkille sen, että joidenkin sanojen sävy ja luonne eivät kerro niiden merkityksestä kovinkaan hyvin meidän kannaltamme ja se tietysti johtuu siitä että näkökulma on ollut poikkeuksetta teidän. Mutta ehken ala nyt vaikeuttaa asioita tarpeettomasti.

Vierailija
800/5084 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teille yleensä annetaan viljoista nimenomaan kauraa. Miksei kaikkea tasaisesti?