Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5084)
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä allergiaa. Esim kuolainten nikkelille?
Jos ymmärrän allergian tässä kohtaa oikein että kuolaimet aiheuttaisivat jotakin oireita ihan vain ollessaan paikallaan suussani niin ei minun tietääkseni. Enkä ole kuullut muidenkaan kärsivän sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kirjallista ASMR:ää!
Jos joku ystävällinen voisi kertoa ymmärrettävästi mitä se asmr on niin olisin iloinen. Tai että koetaanko lukeminen silloin hyväksi vai huonoksi asiaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, koska olette niin suloisia ja koska vaikuttaa siltä, että teillä on ihan yhtä monipuolinen elämä ja ajatusmaailma kuin ihmisillä. Erilainen vain.
Rentoudun lukiessani kuulumisiasi.
Olipa nätisti ja lämmittävästi sanottu. Aina kun joku sanoo tuohon tapaan, unohdan oikeastaan kaikki arkeeni liittyvät huolet! Te osaatte ikään kuin rapsuttaa ja helliä kirjaimilla, mikä on ihan uskomaton taito! Kiitos!
Sinä se olet lahjakas kirjallisesti hevonen!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jälleen kertomuksestasi, jonka luin suurella mielenkiinnolla.
Oli mukavaa teillä friisiläisen kanssa. Toivottavasti teillä ratsastetaan jatkossakin joskus yhdessä.
Koistalla oli kaikki hyvin. Mainiota! Kivaa, että kävitte sitä katsomassa vielä.
Kun tälläkin plstall on 3 muut eläintä jo kirjoittanut. Shettis, joku muu hevonen ja kissa, niin etkö testaisi tallisi hevosia ja tapaamiasi eläimiä. Kirjoita kaviolla maahan hei ja katso reagoivatko. (kukaan ihminen ei sa nähdä)
Tiedätkö, olen kyllä kokeillut sitä tarhassa jokaiselle! Tarhassa maa on juuri sellaista, että siihen jää jälki ja aina silloin tällöin saan vuorollani olla kaikkien kanssa. Mutta voin sillä tavalla kirjoittaa vain lyhyitä sanoja kuten hei tai kuule eikä niihin ainakaan ole kukaan kiinnittänyt mitään huomiota. No friisiläisen kanssa en ole vielä ehtinyt asiaa testata. Mutta silti minulla on sellainen tunne että tuhlaan tässä asiassa vain aikaani.
Muilla tuskin on ollut sellaista mahdollisuutta oppiakaan kuin minulla. Aiemmassa tallissani nimittäin kentän laidoissa oli paljon mainoksia joissa oli tekstiä ja kun opettajat pyysivät siirtymään eri kohtiin kenttää, he käyttivät puhuessaan niiden mainosten nimiä yksilöimään paikan. Lisäksi viereisen rakennuksen seinässä oli mainostaulu, jossa rullasi erilaisia vaihtuvia tekstejä. Joku niitäkin aina luki ääneen, joten minun ei muuta tarvinnut kuin katsella ja kuunnella ympärilleni ja saatoin vähitellen päästä eri kirjaimista ja tästä ihmeellisestä viestimistavastanne perille. Alku oli hidasta ja vaikeaa, mutta lopulta minun ei tarvinnut kuin kuunnella puhettanne ja opin aina uusia sanoja. Ei varmasti ole ihme, että meihin hevosiin, ratsastamiseen ja talliympäristöön kuuluvat sanat ovat muodostuneet minulle tutuimmiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kirjallista ASMR:ää!
Jos joku ystävällinen voisi kertoa ymmärrettävästi mitä se asmr on niin olisin iloinen. Tai että koetaanko lukeminen silloin hyväksi vai huonoksi asiaksi?
En minäkään tiedä tuota sanaa
Vierailija kirjoitti:
Hyvää kansainvälistä eläinten päivää, heponen! 🦄
Kiitän kauniisti ja hirnahdan kiitollisena. Kiva että sellainen päiväkin on olemassa. Harmi vain ettei tänään ole omistajani päivä. Hän olisi varmasti huomioinut sen jotenkin!
Miten selität sen heppa, että kun yrität puhua, kuulen vaan "iihahahaa", mutta pystyn lukemaan kirjoituksiasi täältä selvällä Suomenkielellä? Niin, ja olen ihminen enkä hevonen.
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sen heppa, että kun yrität puhua, kuulen vaan "iihahahaa", mutta pystyn lukemaan kirjoituksiasi täältä selvällä Suomenkielellä? Niin, ja olen ihminen enkä hevonen.
Puhuminen ei onnistu minulta. Te saatte sen kuulostamaan helpolta mutta kun itse yritän muodostaa sanoja, ilmoille pääsee vain omaa hirnuntaani. En tiedä mistä siinä on kysymys, mutta minun on vain tyydyttävä tähän kirjoitettuun kieleen. Ja ehkä niin on parempikin, muuten salaisuuteni lipsahtaisi kaikkien tietoon ennen kuin huomaisinkaan!
Hevosella oli/on varmaan koko päivä maneesissa, kun on niin huono ilma.
Eikös ihmisellä ole joku kurkunpää tms muodostunut erilaisiksi kuin muill eläimillä ja juuri se mahdollista puheen. En muista, mikä os se oli. Oliko se juuri kurkunpää. Tämä edelledelle kysyjälle mahdollisen vastauksena.
Luulisi, että kiomahevosilla olisi myös mahdollisuus oppia kirjoittamaan ja lukemaan. Eikös niilläkin saat olla paljon tekstejä.
Mutta erityistä toki oli nuo alkeet, eli pääsit alkuun, kun saksan tallissasi paikkoja määrättiin mainoskyltin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Saako teidän tallin tammat joka vuosi varsan vai miten usein?
Meillä on syntynyt kaksi varsaa, joilla oli kahden vuoden väli. Edellinenhän syntyi viime vuoden keväällä. Varsat syntyvät yleensä toukokuussa, joten suomenhevostamman pitäisi nyt olla tiineenä jos hän aikoisi ensi kesänä varsoa. Kun hänellä ihan normaalisti kiimat jatkuvat niin nyt ei kyllä ole varsaa tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Hevosella oli/on varmaan koko päivä maneesissa, kun on niin huono ilma.
Eikös ihmisellä ole joku kurkunpää tms muodostunut erilaisiksi kuin muill eläimillä ja juuri se mahdollista puheen. En muista, mikä os se oli. Oliko se juuri kurkunpää. Tämä edelledelle kysyjälle mahdollisen vastauksena.
Luulisi, että kiomahevosilla olisi myös mahdollisuus oppia kirjoittamaan ja lukemaan. Eikös niilläkin saat olla paljon tekstejä.
Mutta erityistä toki oli nuo alkeet, eli pääsit alkuun, kun saksan tallissasi paikkoja määrättiin mainoskyltin mukaan.
Tämä edellinen tallini oli jo ihan suomessa. Ehkä kaikkia meistä eivät liikuta mitkään mainostekstit, mutta olin itse siihen aikaan melko ahdistunut ja kiinnitin huomiota paljon myös muihin kuin koulutukseeni liittyviin asioihin. Sillä tavalla sain muutakin ajateltavaa kuin herra kovakouran työläät oppitunnit. Ehkä minun siis pitäisi kiittää tästä kielitaidostanikin häntä!
Kuinka monta kertaa vuodessa tamma sitten on kiimassa?
Saako varsaa odottavalla hevoselle ratsastaa?
Hevosilla pitäisi olla pihattotalli, iso lämmitetty uima-allas ja itse käytettävä juoksumatto ainakin talvisin.
Katosta roikkuva pulmalelu, jossa palkintona päärynä.
Käytätkö säännöllisesti lääkettä?
Esim hevossalvaa, jota ihmisetkin saa käyttää? Lihaskipuihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko uros ja naaras hevosilla voimaero kuten ihmisillä?
Orit ovat kyllä parhaimmillaan vahvoja ja nopeita. He haluavat myös antaa sellaisen vaikutelman itsestään ja kilpaillessaan keskenään onnistuvat tuomaan vahvuutensa esiin. Tammojen ei tarvitse niin kovasti näyttää, mutta luulen että kovan paikan tullen he ovat voimassa tasapäisiä orien kanssa. Ei kilpailuissakaan käytetä pelkkiä oreja eli jos eroa on, mikään merkittävä se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaako sua että joudut meetwursti-tehtaaseen?
Ajatus on häiritsevä ja vaikuttaa siihen miten suhtaudun läsnäoloonne ja kosketuksiinne. Yritän siis olla ajattelematta sellaista. Mutta voin myöntää myös pelkääväni.
Vierailija kirjoitti:
Alkoipa tekemään mieli metwurstia
Sinähän olet kai vapaa syömään sitä. Tee niin jos mielesi kerran tekee. Mutta miksi haluat tulla kertomaan sen tänne palstalle? Tuottaako sinulle iloa se että hevosena kavahdan ajatusta ja mielikuvaa? Etkö voisi vain olla ystävällinen minua kohtaan niin kuin minäkin yritän olla teille riippumatta siitä, millaisia olette.
Oletko lähes syönyt muuraaisen, ampiaisen, hämähäkin tms, joka on purrut sinua.
Tänään olivat molemmat tunnit maneesissa. Tavalliset jutut tehtiin eli varusteet päälle ja varustetarkistukset, alkulämmöt ensin käyntiä pitkin ohjin ja sitten tuntumalla ja puolipidätteen kautta kevyeen raviin. Tallin omistaja valvoo ja ohjeistaa koko ajan istuntaa ja käsien ja pohkeiden asentoa ja käyttöä. Sitten jatkettiin ravissa kulmia, kaartoja ja avotaivutuksia molempiin kiertosuuntiin. Ravaamisen jälkeen on aina muutama minuutti välikäyntiä, että saamme vetää henkeä. Sitten laukkaharjoituksia tai matalia puomeja tunnista riippuen ja lopuksi suoristavaa kevyttä ravia ja käyntiä. Sitten varusteiden riisuminen ja huolto, meille lepotauko ja sama toistamiseen. Ja nämä olivat siis jo vähän kokeneempien ratsastajien tunnit. Alkeistunteja voi olla kolmekin, koska ne ovat hidastempoisempia ja sisältävät vähemmän hengästyttävää liikuntaa. Mutta tällainen on siis suunnilleen tavallisen työpäiväni sisältö.