Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5066)

Vierailija
3321/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia unia sinä näet? Näetkö painajaisia, entä unia emästäsi tai unia kesälaitumesta.

Onko sinulla unihalvauksia. Siis että olet hereillä, muttet pysty liikkumaan. Monilla ihmisillä on ja ne ovat inhottavia.

Oletko hyvä nukkuja. Saavatko jotkut hevoset unilääkkeitä. Heräiletkö yöllä valvomaan. Pelkäätkö tuolloin hiljaisessa tallissa muiden nukkuessa.

Saako joku teistä joskus hepulikohtauksia öisin ja herättää muut?

Minä näen unta toisista hevosista ja laitumista ja paljolti liikkumisesta, koska se on niin ominaista minulle valveilla ollessanikin. Emästäni en ole enää nähnyt juurikaan unia, mutta varsana emä oli unissani oikeastaan aina mukana. Sellaisia pahoja unia, joissa en pysty liikkumaan tai joissa jokin vaara uhkaa minua en ainakaan nukuttuani muista koskaan nähneeni. Minulla saattaa olla outo tuntemus varuillaanolosta herättyäni, mutta koska minun täytyy reagoida myös öisin niin herkästi kaikkeen vaaralta haiskahtavaan, luulen että en yksinkertaisesti ehdi näkemään sellaista unta pitkään, missä tapahtuu jotain ahdistavaa. Silloin vain havahdun hereille ja tarkistan, pitääkö minun oikeasti valmistautua kohtaamaan ongelmia. Jos olen tutussa tallissa, eikä mikään haju tai ääni ole epäilyttävä, vaivun nopeasti uudelleen uneen. En minä tallissa pelkää vaikka jonkin aikaa vain kuuntelisin ja pysyisin valppaana. Tietysti tallissakin voisi jotakin ikävää ilmetä, mutta sellaista ei ole koskaan tapahtunut.

Hepuli kuulostaa leikkimieliseltä rymistelyltä, eikä sellaista ainakaan meillä öisin esiinny. Jos joku meistä aistisi vaaran, se saattaisi johtaa sitten paniikkiin ensin hänellä ja sitten kaikilla muillakin, mutta et ehkä tarkoittanut sellaista. Minulle ei ole koskaan annettu lääkkeitä unen saamiseksi. Kun liikkuu päivällä riittävästi ja väsyttää samalla itsensä, uni tulee kyllä varmasti illalla pilttuussa. Mutta teillä se ei ilmeisesti ole aina niin itsestään selvää.

Vierailija
3322/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoudun lukiessani mukavia kirjoituksiasi.

Kiitos jälleen uusista. Huomaan, että ei hevosten ja ihmisten ajatusmaailmassa kovin paljoa eroa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3323/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonohevonen ei tänään osallistunut tunneille, eikä käynyt ulkonakaan kuin lyhyen aikaa. Hänen jossakin jalassaan on siis varmasti kipua. Samalla se tarkoitti sitä, että minun piti osallistua kahdelle tunnille vaikka keskiviikkoni ovat yleensä vapaita. No, tänään omistajani ei ilmaantunut tallille ollenkaan, joten kun hän on ilmeisesti vuonon tapaan sairaana, ne tapahtumat sattuivat tallin kannalta sopivasti nyt samaan aikaan.

Tänään sain siis työskennellä sellaisten ratsastajien kanssa, joita en juuri ole päässyt edes näkemään. He olivat molemmat varsin osaavia. Ensimmäinen oli poika tai ehkä jo nuori mies, joka osallistui muitten kokeneitten ratsastajien kanssa tunneille. Hänen kanssaan teimme tallinomistajan ohjaajana erilaisia harjoitteita kuten temponmuutoksia ravissa ja laukassa, peruutusta sekä pohkeenväistöjä. Myös friisiläinen oli sillä tunnilla mukana. Hänellä ratsasti naapuritilan emännän eli kukan tytär, jota toki olen silloin tällöin nähnyt tallilla, mutta en ole tiennyt hänen käyvän tunneilla. Kaikki tunnit joilla friisiläinen on mukana ovat minulle mieluisia! Häntä ei vain ole toistaiseksi juurikaan tiistain ja torstain alkeistunneilla.

Toisella tunnilla oli mukana vain suomenhevoset ja minä. Kyseessä olivat yksityistunneilla käyvät oppilaat, jotka olivat taidoiltaan melko eritasoisia. Suomalaisten ratsastajat olivat aika kokemattomia, mutta minulla ratsasti eräs olivia niminen nainen, joka oli hyvin taitava. Hän kertoi pitäneensä useamman vuoden tauon ratsastamisesta, ja halunneensa nyt ottaa muutamia yksityistunteja saadakseen tuntumaa meihin ja palauttaakseen muistiinsa hiukan unohtuneita oppeja. Tallin omistaja ohjasikin yksinomaan meitä ja jätti suomenhevoset miian huomaan. Olivia oli niin hyvä, että minä en olisi epäillyt vaikka hän olisi kertonut ratsastaneensakaksikymmentä vuotta joka päivä.

Kun kuljin maneesia ympäri hänen ohjaamanaan, huomasin monesti olettavani, että selässäni oli omistajani. Kai se johtui pelkästä tottumuksesta, koska keskiviikkoisin asian laita oli useimmiten juuri niin. Tunnin loputtua olivia kehui minua kovasti ja esitti tallin omistajalle kysymyksiä koskien minua. Hän ilmaisi myös halunsa saada minut käyttöönsä, mihin tallin omistaja sanoi tämänpäivän olevan minun osaltani poikkeustapaus ja minun siirtyvän toiseen talliin ensi viikonloppuna. Niin, tänään sen sitten ensimmäistä kertaa kuulin eli minun on tarkoitus siirtyä peterin ja patrikin ja pacon luo jo tämän viikon lopulla. Olivia vielä tiedusteli, olisiko hänen siitä huolimatta mahdollista jatkaa minulla. Sitä koskien tallin omistaja pyysi kääntymään omistajani puoleen ja kaivoi taskustaan puhelimen antaakseen olivialle omistajani puhelinnumeron.

Ehkä minulla siis riittää vaihtelua ainakin ratsastajieni osalta jatkossakin, kun kerran ainakin aamu ja nyt olivia olivat minusta kiinnostuneita. Helena ehkä saattaa myös haluta ratsastaa silloin tällöin minulla ja kenties helmi ja lumikin voivat jatkaa minun kanssani, joten ehkä elämäni ei jatkossakaan tule olemaan pelkkää tallissa tai tarhassa seisoskelua!

Vierailija
3324/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista jouluista on nyt ja mitä on tulossa? Mitä joulupuuhaa?

Onko mitään. Aiemmin sanoit, että vain havuja.

Meillä ei ole tallissa vielä mitään jouluista. Havut tuodaan vasta sitten kun tallinomistaja tai hänen miehensä hakee heille metsästä joulukuusen. Se tapahtuu vain vähän ennen joulua. Reellä ajaminen on sitten joulunjälkeisen ajan huvia, jos lunta on niin paljon että se edes on mahdollista. Taitaa olla niin, että te ette juurikaan ajattele meidän iloitsevan joulunvietosta tai tarvitsevan mitään erityistä jouluun liittyen. Ja totta puhuen niinhän se ainakin meidän enemmistömme osalta taitaa ollakin. Mutta kun te kerran itse syötte juhlavasti ja hyvin niin ei meistä kukaan kyllä vastaan panisi vaikka meillekin tarjottaisiin joulun aikaan jotakin erityistä. No minä saan omistajaltani sen joulupiparkakkuni kyllä varmasti tänä vuonnakin!

Vierailija
3325/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sellista kuin vaikka koirilla tai vaeiksilla, että keskustelette keskenänne niin että kaikki innostuvat hirnumaan.

Jos vuorovaikutus on sellaista haastavaa ja tapahtuu etenkin orien välillä siinä voidaan korskahdella ja hirnahdella oikein joukolla. Samoin jos useampi meistä viestittää samaa asiaa kuten epäluulon tai varuillaanolon tunnetta, hirnuminen voi olla keskustelun kuuloista. Mielummin me innostamme toisiamme fyysisesti juoksemaan tai leikkimään kuin vain ääntelemään, mutta kyllähän mukavaa yhdessäoloa on tietysti asianmukaista säestää silloin tällöin kunnon hirnahduksin!

Vierailija
3326/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt jo niin kylmä, että sinua paleltaa?

Onko tarhassaoloaikaa vähennetty pakkasten takia?

Kylmimpinä hetkinä oli jo minullakin vähän vilu. Mutta taidan kestää pakkasta kuitenkin vähintään yhtä hyvin kuin te, joten pitkiä ratsastusretkiä ulkona ei paukkupakkasilla edes järjestetä.

Tarhassa meillä on nyt noin viikon ajan pidetty loimia, jotka kyllä lämmittävät. Kylmyyden takia ollaan ehkä hiukan vähemmän aikaa päivästä ulkona, mutta pärjäämme siellä kyllä. Vasta kun kylmyyteen yhdistyy oikein navakka tuuli, tarhassa alkaa olla meillekin liian vaativat olot ja silloin ollaan enemmän sisällä, mutta semmoisia kelejä on onneksi erittäin harvoin!

Vierailija
3327/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koirana kuitenkin

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2016052521622928

Luin tuon jutun kahteen kertaan enkä silti ymmärtänyt mistä siinä oli kysymys. Haluavatko ne ihmiset testata, millaista on olla koira, jotta ymmärtäisivät sitten oikeita koiria paremmin? Vai onko tuolla jotakin tekemistä teatteriesitysten tai muun taiteen kanssa? Vai onko esiintyminen koirana taas jonkinlainen vitsi niin kuin nyt itse ainakin luulen?

Teidän maailmanne on minun maailmaani verrattuna äärettömän monimutkainen ja varmasti monitulkintainenkin. Tämmöisten asioitten vivahteita minä en kerta kaikkiaan ymmärrä ja se saa mieleni aina vähän apeaksi. Ja miksikö? Siksi että tunnen olevani teihin verrattuna yksinkertainen ja suoraan sanottuna aika tyhmä. Mutta sitten taas jossain vaiheessa onnistun ajattelemaan, että huolimatta siitä millainen olen, te sentään arvostatte ainakin tiettyjä asioita minussa ja haluatte viettää aikaa kanssani. Ja mukava niin, iihh-ha-ha-ha-haaaa!

Vierailija
3328/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rentoudun lukiessani mukavia kirjoituksiasi.

Kiitos jälleen uusista. Huomaan, että ei hevosten ja ihmisten ajatusmaailmassa kovin paljoa eroa ole.

Kyllä sitä eroa taitaa kuitenkin aika paljon olla, mutta kiitos sinulle joka tapauksessa! On mahtavaa kuulla, että minun turpatuotoksillani on johonkuhun rentouttava vaikutus!

Vierailija
3329/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti se Lauri saa jotenkin järjestettyä sitä tablettia sitten sinne uuteenkin paikkaan, että saat jatkettua kirjoitteluasi.

Se on niin mahtavan mukavaa lukea täältä kuulumisiasi

En tiedä, onko hevostallinomistajien yhdistystä, mutta jos on, saisivat antaa sinulle palkkaa, kun teet hyvää työtä hevoskiinnostuksen nostattamiseksi

Vierailija
3330/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, en minäkään ollenkaan ymmärrä tuota koirajuttua.

Siis että miehet ovat olevinaan koiria ja niillä on jopa isäntä.

Eli et ole ollenkaan ihmistä tymempi. Saatat olla jopa montaa ihmistä älykkäämpi!

Vierailija
3331/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sillä hirnumisella voi keskustella vahtivuoroista tai sitä, mihin suuntaan niityllä mennään.

Siis kun on tutkittu muutamien eläinlajien ihan sopivan ja suunnittelevan asioita noin.

Vierailija
3332/5066 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen vuonohevosen jalkaa tule eläinlääkäri katsomaan?

Aika ankeaa, jos sinun joulusi on vain pelkkä piparkakku. Ehkä Laurikin huomioi joulun jotenkin kohdallasi. Kun hän tietää, miten tiedät ja tunnet kaikki asiat.

Vierailija
3333/5066 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mieluisin ratsastusympäristö sinun mielestäsi kesällä ja talvella.

Veikkauksia: kesällä rauhallinen hiekkatie tai jopa metsäautotie. Talvella erittäin kylmillä ilmoilla maneesi ja muulloin hyvin hiekoitettu rauhallinen hiekkatie. Jäällä et tykkää kulkea, ettei vaan putoa veteen.

Miten sinut lämmitetään tallissa, jos selvästi olet kylmissäsi. Siis on talvella alkanut sataa kesken lenkin jäätävää tihkua tms. (muutenhan hyvä tuekkisi suojaa) Täriisetkö (kuten koira), jos paleltaa. Veikkaan, että harjaamalla lämmitetään. Onko lämpöhuopia sisäkäyttöön.

Vierailija
3334/5066 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin koen, että elämäsi on ihanampaa kuin esimerkiksi minun.

Toisaalta vaikuttaa siltä, että sinulla on ihan liikaa tylsää aikaa yksin pilttuussasi, varsinkin kun nukut noin valtavan vähän vuorokaudessa, mitä kerroit.

Eli se, että et pysty olemaan lähellä niitä, joiden lähellä haluaisit olla.

Millä tavalla ääntelet Pesosen kanssa. Majkuuko se sinulle milloinkaan ja hirnahdatko sille. (sitä ei lasketa, jos ääntelet vahingossa unissasi)

Vierailija
3335/5066 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti se Lauri saa jotenkin järjestettyä sitä tablettia sitten sinne uuteenkin paikkaan, että saat jatkettua kirjoitteluasi.

Se on niin mahtavan mukavaa lukea täältä kuulumisiasi

En tiedä, onko hevostallinomistajien yhdistystä, mutta jos on, saisivat antaa sinulle palkkaa, kun teet hyvää työtä hevoskiinnostuksen nostattamiseksi

Kiva kuulla jos niin on! Minä olen välillä ajatellut ihmisten jopa tulevan varautuneiksi tai oudoksuvan minua lukiessaan päivityksiäni. Mutta taisin sitä aiemmin kysyäkin, ja ainakin muutama vastaaja kertoi ettei vierastaisi hevosta vaikka tietäisi hänen ymmärtävän joitakin asioita paremmin kuin yleensä luullaan. Ja sitä paitsi suurin osa meistä on kyllä teidän kannaltanne ihan turvallisesti tavallisia hevosia eikä mitään kirjoituspalstaa rakastavia luonnonoikkuja!

Vierailija
3336/5066 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sillä hirnumisella voi keskustella vahtivuoroista tai sitä, mihin suuntaan niityllä mennään.

Siis kun on tutkittu muutamien eläinlajien ihan sopivan ja suunnittelevan asioita noin.

Voi sillä tavalla herättää vahdin tai ilmaista mielipiteensä lajitoverista, mutta varsinaiseen keskusteluun meidän kielemme on liian yksiulotteinen. Tunnistamme kyllä hirnumisen perusteella toisen mielialan tai tunnetilan, mutta yksittäisiä käsitteitä emme pysty välittämään. Ymmärrän sen puutteen merkittävyyden vasta nyt kun olen oppinut jollakin tavalla käyttämään teidän kieltänne!

Vierailija
3337/5066 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen vuonohevosen jalkaa tule eläinlääkäri katsomaan?

Aika ankeaa, jos sinun joulusi on vain pelkkä piparkakku. Ehkä Laurikin huomioi joulun jotenkin kohdallasi. Kun hän tietää, miten tiedät ja tunnet kaikki asiat.

Minä olen tyytyväinen piparkakkuun, varsinkin jos saan sen omistajalta kunnon säkärapsutusten kera ja ehkä jopa hänen kasvonsa turpaani vasten!

Laurista en aina osaa sanoa. Hän on kyllä tavattoman kiltti minua kohtaan, mutta samalla hän tuntuu jotenkin välttelevän minua. Hän ehkä lukee tätä palstaa, mutta kommentoi vain ani harvoin. Ja minusta tuntuu, että viimeisen kolmen kuukauden aikana hän on ratsastanutkin minulla aiempaa vähemmän.

En ole varma, mutta luulen, että hänen on vähän vaikeaa kohdata minua kun tietää mielipiteistäni ja tuntemuksistani niin paljon. Toisin sanoen hän ei ehkä halua velvoittaa minua tai tehdä asioita, joiden tietää olevan minulle epämieluisia. Vaikka hän on hyvä ratsastaja ja on aina kohdellut minua hyvin, ratsastamiseen sisältyy kuitenkin asioita, joista en niin kovasti pidä. Olen niistä täällä kirjoittanutkin.

Luulen, että hän olisi myös vilpittömästi halunnut minun vaihtavan nykyisen roolini toisenlaiseen eli saattavan tämän kirjoitusjutun suuren yleisön tietoon siksi, että saisin ja voisin itse enemmän päättää omista asioistani. Minusta hänen lahjansa minulle on tämä laite ja mahdollisuus saada osallistua. Enempää en saata enkä haluakaan laurilta pyytää.

Vierailija
3338/5066 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, taas. Anteeksi. Vuono ei ollut tänäänkään tunneilla vaan lepäsi. Lääkäri joko kävi huomaamattani tai sitten on vain määrännyt lepoa siihen asti kunnes pääsee tulemaan.

Vierailija
3339/5066 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mieluisin ratsastusympäristö sinun mielestäsi kesällä ja talvella.

Veikkauksia: kesällä rauhallinen hiekkatie tai jopa metsäautotie. Talvella erittäin kylmillä ilmoilla maneesi ja muulloin hyvin hiekoitettu rauhallinen hiekkatie. Jäällä et tykkää kulkea, ettei vaan putoa veteen.

Miten sinut lämmitetään tallissa, jos selvästi olet kylmissäsi. Siis on talvella alkanut sataa kesken lenkin jäätävää tihkua tms. (muutenhan hyvä tuekkisi suojaa) Täriisetkö (kuten koira), jos paleltaa. Veikkaan, että harjaamalla lämmitetään. Onko lämpöhuopia sisäkäyttöön.

Kyllä minä pidän nimenomaan rauhallisista pikkuteistä, niin kesällä kuin talvellakin. Oikeastaan kaikki vastaantuleva tai ohittava liikenne koirista mopoilijoihin ja jalankulkijoista autoilijoihin on minusta vähän häiritsevää ja kiinnittää ainakin huomioni. Joudun silloin ennakoimaan mahdollisia ääniä tai äkillisiä liikkeitä, jotka saattaisivat pelästyttää minua. On aina parempi jos en kohtaa ketään, poislukien oman tallin väki, jonka hyvin tunnen.

Hiekoitus tai aurauksen paljastama tien keskikaista ovat talvella hyviä asioita, koska liukkaalla jäällä tai lumella ei ole mukavaa kulkea. Sen sijaan umpihangessa kahlaaminen on minulle erittäin mieluista!

Olen niin suurikokoinen, että tavallisten maastoretkien aikana en ehdi kylmettyä kun samalla vielä liikun. Tarhassa voi joskus ankarilla keleillä alkaa paleltaa loimesta huolimatta. Mutta ei minua sellaisen päivänkään jälkeen enemmälti tarvitse lämmittää. Loimi päällä vielä sisälle palattuakin riittää. Jos olen esimerkiksi räntäsateessa kastunut, saatan saada erityisen lämpöloimen. Kylmästä tulon jälkeen minua ei yleensä heti harjata.

Vierailija
3340/5066 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, miten ihmeessä voi umpihangessa kahlaaminen olla erittäin mieluista. (luin moneen kertaan, etten vaan lukenut väärin)

Eikö se raavi jalkoja (jos on hieman jo jääpintaa lumen päällä) ja ole kamalan raskasta. Eikö lisäksi pelottavaa, jos pitäisi äkkiä päästä pakenemaan jotakin, niin ei pysty olemaan nopea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi