Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5066)
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä omistajallesi näyttää, että mieluummin jäisit vanhaan tallisi.
Hirnahdat aina merkitsevästi nykyiseen tallisi vievän tie risteyksen kohdalla sinne päin.
Tiedän sinun olevan minun puolellani, mutta kun meitä ei koskaan osallisteta päätöksenteossa oikeastaan mitenkään, niin tekemällä mainitsemallasi tavalla, saisin kuulla omistajani risteyksessä vain iloisesti huomauttavan, että sinäpä se taidat muistaa missä vanha tallisi sijaitsee!
Ja jos sitten jäisin paikalleni enemmänkin empimään, saisin ensin tuntea pohkeet kyljissäni hienovaraisesti ja sitten tarvittaessa vähän selkeämmin. Sen enempää minulla ei käytännössä olisi mahdollisuutta tuoda mielipidettäni esiin. Eikä siinä olisi kysymys mistään muusta kuin totutusta marssijärjestyksestä, johon minun vain täytyy tyytyä. Se ei myöskään tee omistajastani tunteetonta ja ikävää ihmistä, vaan normaalin hevosenomistajan ja ratsastajan. Ja se on minulle hevosena kaikkineen ihan arkipäiväinen ja tavanomainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa se sinun paras kaverisi järkyttyä sitten kun siirryt.
Toivottavasti Lauri järjestää sinulle usein tablettia, errä voit olla täällä.
Kyllä hän epäilemättä ainakin jonkin aikaa kaipaa minua, niin kuin minäkin häntä. Mutta lyhyen etäisyyden vuoksi tulen varmasti häntä joskus tapaamaan ja jälleennnäkeminen on sitten sitäkin riemukkaampi! Ja voisinkohan minä kesäisin päästä samalle laitumellekin silloin tällöin, entiseen tapaan ystävieni kanssa niittyä ympäri ja aidalta toiselle laukkaamaan!
Tämä on niin ankeaa ja ikävää, kun olet muuttamassa toiseen talliin.
Onneksi Lauri on luvannut siellä käydä toisinaan. Toivottavasti usein. En ennen ketjuasi osannut lainkaan aavistaa, millaisia tuntemuksia hevosilla voisi olla.
Kummallista, mutta tätä keskustelua seuratessa tulee jotenkin sellainen olo, että on väärin, että joku omistaa jonkun. Ennen olen ajatellut vain vääräksi, että ihminen omista toisen ihmisen, mutta onko se sen reilumpaa, että ihminen omistaa jonkin eläimen ja alistaa sen tahtoonsa.
En ole ennen ajatellut ollenkaan näin. Ihan uusi ajatus minulle. (vaikka toki tiedän, että teillä hevosilla siellä onkin hyvä hoito)
Miten tällaista scheissea jaksetaan suoltaa tuhansien viestien verran.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, mutta tätä keskustelua seuratessa tulee jotenkin sellainen olo, että on väärin, että joku omistaa jonkun. Ennen olen ajatellut vain vääräksi, että ihminen omista toisen ihmisen, mutta onko se sen reilumpaa, että ihminen omistaa jonkin eläimen ja alistaa sen tahtoonsa.
En ole ennen ajatellut ollenkaan näin. Ihan uusi ajatus minulle. (vaikka toki tiedän, että teillä hevosilla siellä onkin hyvä hoito)
Tämä on kauhean vaikea kysymys, eivätkä minun ajatukseni ole riittävän kirkkaita antamaan mitään kunnollista vastausta. Ehkä minäkin tosiaan olisin vapaa ja itsenäinen jos valita voisin, mutta yhteiselo teidän ja meidän välillä on kestänyt jo niin kauan, etten enää v o i mitenkään valita. Jos siis minua ei omistaisi joku, minua ei kai olisi edes olemassa. Tähän minä aina päädyn ja olen sittenkin tyytyväinen, että joku haluaa pitää minut omanaan, ottaa vastuun hyvinvoinnistani ja parhaassa tapauksessa jopa kovasti välittää minusta. Ei omistettuna oleminen sen jälkeen enää niin pahalta edes kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaista scheissea jaksetaan suoltaa tuhansien viestien verran.
Omistajani on saksalainen ja hän toisinaan livauttaa tuon käyttämäsi sanan kun on oikein harmistunut. Eli ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. En tiedä, miten muut kirjoittajat ovat jaksaneet, mutta minulle tämä on ollut pelkästään hauskaa. En ehkä olisi jaksanut i l m a n tätä. Ketään ei kuitenkaan ole missään kohtaa pakotettu lukemaan scheissea, joten en tunne tässä tehneeni mitään väärää.
Mutta sinulle ehkä hyvänä uutisena tulee se, että joudun aktiivisena kävijänä lopettamaan tämän illan jälkeen. Sitten viestejäkään ei takuulla kerry enää entiseen malliin.
En halua luopua sinun kirjoituksistasi ja toivonkin, että Lauri tuo tablettia sinulle hyvin usein.
Ketju on valtavan suosittu. Yksi pisimmistä ketjuista.
Tekisi niin kamalasti mieleni tulla halimaan sinua! Olet ihana ja empaattinen.
Sinunlaisia tänne maailmaan kaivataan.
Pelästyisit varmaan, kun olen niin tottumaton ja en osaisi lähestyä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi niin kamalasti mieleni tulla halimaan sinua! Olet ihana ja empaattinen.
Sinunlaisia tänne maailmaan kaivataan.
Pelästyisit varmaan, kun olen niin tottumaton ja en osaisi lähestyä oikein.
En pelästyisi, kun tietäisin että voin luottaa sinuun. Kiitos. Ja hei.
Tänne on nyt outoa kirjoittaa, kun ei tiedä, milloin seuraavaksi pääset vastaamaan. Sitten harmittaa, jos en huomaa ja ole paikalla silloin. Eli jään odottelemaan, kun kirjoitat lisää. En oikein tykkää kirjoittaa, kun en tiedä milloin tulet.
Olen tuo halata haluava. Tekisin niin, että ensin juttelisin sinulle ystävällisesti pari lausetta ja sitten haluaisin kaulan ympäriltä niin korkealle, kuin yletän ja nuuhkaisisin turkkia si siitä kohdin ja painaisin sitten posken siihen hetkeksi kiinni.
Hei taas pitkästä aikaa! Olen nyt ehtinyt mukavasti kotiutumaan pacon kotitalliin ja tästä lähtien voin kai kutsua sitä myös omaksi kotitallikseni. Ensimmäiset kaksi yötä olivat minulle vähän levottomia, koska tallissa oli jotenkin poikkeava tuoksu ja vuohi joka edelleen asuu kanssamme, pitää välillä erilaista ääntä kuin mitä me hevoset öisin pidämme. Sehän siis märehtii. Mutta muuten olen sopeutunut ja kotiutunut uuteen paikkaan hyvin. Totta kai iso merkitys on sillä, että sekä paco, tallissa käyvät ihmiset, että itse tallitilat ovat minulle ennestään tuttuja.
Tallissa käyvät omistajani ja peterin lisäksi tekemässä töitä peterin veljen tytär helena sekä peterin vanhemmat, jotka asuvat niin lähellä että paco ja minä laukkaisimme sinne pikku hetkessä. He ovat jo vähän iäkkäämpiä eivätkä tee raskaita töitä, mutta käyvät antamassa meille päivällä heinää ja väkirehuannoksen. Paco oli ilmeisesti tottunut vain kolmeen ruokintakertaan päivässä, mutta koska minulla on herkkä ruuansulatus, omistajani ilmeisesti halusi, että jatkossakin saan annokseni neljästi päivässä. Ja siksi paconkin kohdalla alettiin noudattaa samaa rytmiä.
Peterin tilan tarhat ovat paljon suurempia kuin vanhassa tallissani. Se on erinomainen asia, koska isompi aitaus mahdollistaa paremmin juoksemisen aivan omin päin tai yhdessä ystäväni kanssa, jolloin meidän liikuttamisestamme ei ole niin suurta huolta. Tähän asti minulla on käynyt ratsastamassa samoihin aikoihin kuin ennenkin aamu ja lumi. Heitä oli kaiken muutoksen keskellä suurenmoisen mukavaa nähdä! Molemmat olivat minua kohtaan ymmärtäviä ja huomioonottavia, jopa lumi joka maanantaina ei siis saanut kanssani mitään kohtausta aikaiseksi. Lisäksi helena on ratsastanut minulla kaksi kertaa. Hän tekee työtä, jossa työssäkäymisajat ovat epäsäännölliset, joten hän pystyy toisina päivinä keskellä viikkoakin tulemaan tallille ja viemään jommankumman meistä lenkille valoisaan aikaan. Hän on tosiaankin kokenut hevosten kanssa, eikä meillä ole ollut isompia haasteita. Hänellä on kuitenkin tapana ylläpitää tiukahkoa ohjastuntumaa. Se tarkoittaa sitä, että vaikka myötäisin päälläni, ohjat tuntuvat koko ajan yhtä paljon suupielissäni. Näin alkuun se tuntuu aika epämiellyttävältä ja aiheuttaa lihaksiini jännitystä, mutta totun siihen varmaanajan myötä.
Mitä lauriin tulee niin hän todellakin kävi tänään minut hakemassa vasta ensimmäistä kertaa. Ilmeisesti tapaamistemme järjestely ei ole ollut kovin helppoa sillä ratkaisu johon tänään päädyimme oli suoraan sanottuna kummallinen. Hän nimittäin toi minut erään talon alakerran yhteydessä sijaitsevaan autotalliin! Ovet piti ensin avata ja kun hän oli saanut minut suostutelluksi sisään, hän sulki ne heti uudelleen. Koska tila oli minulle aivan outo ja lisäksi melko pieni, ei edes niin suuri kuin karsinani, minua epäilytti kovasti astella talliin sisään. Koska luotan lauriin täysin, hänen suostuttelunsa nopeutti kyllä päätöksentekoani huomattavasti. Autoa tallissa ei sentään ole enkä nähnyt sitä ulkopuolellakaan. Saatuaan tabletin eteeni sopivaan asentoon ja hyvälle korkeudelle, lauri asetti vielä häntäni alle maahan pressun! Saatoin siis käsittää, että tässä paikassa lantakakut lattialla eivät ole erityisen tervetulleita. Eikä niitä tänään ole syntynytkään, mutta jos minulta kysytään niin toivoisin, että kirjoittamiseeni löytyisi jokin miellyttävämpi tila. Mutta en nyt halua valittaa koska lauri selvästi on nähnyt asian eteen vaivaa ja tämäkin ratkaisu sentään mahdollisti pääsyni palstalle!
Kivaa oli poiketa, mutta kun kirjoittaminen todellakin on minulle hidasta, eikä lauri voi siinä mitenkään auttaa, niin nyt minun on jo ryhdyttävä lopettelemaan. Hämäräkin alkaa laskeutua ja minun on vielä palattava tallille. Jos teillä on kysymyksiä, yritän niihinkin totta kai vastata, mutta kuulumisten ja vastaamisten mahduttaminen samaan kertaan taitaa kyllä olla liian haastavaa. Mutta edetään nyt vähän kerrallaan. Tiedän, että joulu on ihan kohta tulossa ja tuskin pääsen ennen sitä uudelleen kirjoittamaan, niin toivotan teille kaikille tässä ja nyt oikein lämminhenkistä joulua. Sen merkiksi kaikille myös mitä ystävällisimmät hörähdykset! Olette mielessäni silloinkin kun en palstalle pääse!
Oli erittäin mukava lukea jälleen kuulumisiasi. Hyvä juttu, että Lauri järjesti sinulle mahdollisuuden kirjoitella.
Luen niin mielelläni kiinnostavia tarinoitasi. Jos tosiaan käy niin, että et ehdi ennen joulua kirjoittamaan, niin toivotan hyvää joulua myös sinulle!
Tylsää, että jouduit lähtemään suuresta hevosporukasta, jossa sulla oli bestis.
Tuu vaan aina päivittämään, kun pystyt. Näitä juttujasi on hauska seurata.
Tylsää vaan, kun ei osunut saman aikaan paikalle, niin ei voi jutella reaaliajassa.
Lauri on hyvä tyyppi, kun vielä antaa sulle mahdollisuuksia osallistua.
Ikävää jos olet saanut uuden kovakouraisen ratsastajan, siis Helenan. Olet monesti kertonut että et tykkää sellaisesta ja ymmärrän täysin sinua. Toivottavasti Helenakin alkaa käsitellä sinua pehmeämmin kun ymmärtää miten ihana ja kiltti hevonen olet. Kaikkea hyvää sinne uuteen talliisi!
Kun kerran pystyt kommunikoimaan Laurin kanssa, ehkä hän osaa hienovaraisesti sanoa sille Helenalle, että voisi olla vähän rennompi.
Voithan sinä omistajallesi näyttää, että mieluummin jäisit vanhaan tallisi.
Hirnahdat aina merkitsevästi nykyiseen tallisi vievän tie risteyksen kohdalla sinne päin.